We werken nog steeds volop aan het onderdeel 'taalknap'. Eerst schreven we een klasgedicht. Vandaag schreven we ieder een eigen gedicht. We schreven 'een elfje' (een gedicht dat bestaat uit 11 woorden). Het gedicht werd als volgt opgebouwd: - schrijf op wat je graag doet, - schrijf op met wie je dat graag doet, - schrijf op waar je het doet, - schrijf op hoe je dat vindt, - noteer een eindkreet dat past bij je activiteit. Het resultaat mag er wezen! (Leest u zelf maar hieronder!) Alle leerlingen deden hard hun best maar jammer genoeg kan er maar één kind de prijs van 'mooiste gedichtje van de klas' winnen. Wie dat wordt ... dat verneemt u donderdag op Gedichtendag.
Vandaag kwam de mama van Enes naar onze klas. Ze leerde ons Turks. Het was voor ons opnieuw een leuke ervaring. Ze leerde ons (in het Turks): tellen tot 5, de kleuren, ons voorstellen, dierennamen, ... Ze liet ons ook een stukje van de film 'Tinkerbell' zien waarin uiteraard Turks gesproken werd. Dankjewel, mama van Enes, voor je tijd en je enthousiasme!
We maakten vandaag een mooie kader voor Jorbens nieuwe zusje: Kiara. Jorben mocht het geschenkje aan zijn mama overhandigen. Nadien poseerde hij trots met zijn nieuwe zus. Nogmaals proficiat aan heel het gezin! Geniet van jullie kleine prinses!
Vandaag kwam de derde kleuterklas op bezoek. Eerst werd het boek 'Een doos met een geheim' voorgelezen. Dat boek gaat over de derde kleuterklas (de kikkerklas) die een bezoek brengt aan het eerste leerjaar (de olifantenklas). De derde kleuterklas had een echte geheime doos mee. De leerlingen van het eerste leerjaar mochten voelen en raden wat er in de doos zat. In de doos zat een oude bekende ... Pompom. Nadien mochten de kinderen van de derde kleuterklas eens raden wat er in de voeldoos van het eerste leerjaar zat. Daar zat de klaspop voor het eerste in: een olifant. Daarna mochten de kinderen van de derde kleuterklas vragen stellen over het eerste leerjaar. Ze mochten ook eens op speurtocht gaan in het eerste leerjaar. De leerlingen van het eerste waren de gidsen. Hopelijk hebben de kinderen van de derde kleuterklas zin gekregen om naar het eerste leerjaar te komen!
In wero werkten we rond sprookjes. De leerlingen beluisteren eerst bekende en minder bekende sprookjes. Nadien besproken we de kenmerken van sprookjes. Dan was het tijd om zelf een sprookje te schrijven. Aan de hand van een stappenplan maakten de leerlingen hun eigen sprookje. Het einde van hun sprookje tekenden ze.
Vandaag kwam de papa van Amani ons Arabisch leren. Sommige kinderen in onze klas kennen de Arabische taal al, voor andere kinderen was het iets helemaal nieuw. Voor onze Nederlandstalige kinderen bleek het een rare en moeilijke taal te zijn. Het begon al van in het begin toen bleek dat je de Arabische woorden van rechts naar links moet schrijven.
We vonden het heel boeiend! Bedankt, papa van Amani, voor je tijd en je enthousiasme!
Vandaag maakten we ons klasgedicht (in thema van ons jaarproject, onderdeel 'taalknap'). Alle leerlingen schreven eerst hun lievelingswoord op een blaadje. Die woorden werden op het bord gehangen en werden eerst gegroepeerd. Bijvoorbeeld: ijs en snoep horen samen wat dat kan je opeten, vis en kat horen samen want dat zijn dieren, ... Nadien maakten we samen ons klasgedicht. Hieronder vindt u ons gedicht. De lievelingswoorden van de kinderen zijn omcirkeld. (Sommige kinderen hadden hetzelfde lievelingswoord.)
Vandaag, vrijdag 14 januari, maakten we met wegwerpmateriaal huisjes. De leerlingen maakten er echt hun werk van. Er waren zelfs echte villa's bij en huizen met verdiepingen.
Vandaag kwam de mama van Luca ons Italiaans leren (in thema van ons jaarproject voor het onderdeel 'taalknap'). Zo leerden we in het Italiaans tellen tot 5, fruit benoemen en de kleuren. We leerden ook zeggen 'Ik heet ...'. De mama van Luca leerden ons ook enkele woorden in het Ninoofse dialect zeggen. We waren heel gemotiveerd en vonden het heel leuk. Daarom zeggen we heel gemeend aan de mama van Luca: dankjewel!
Deze week hadden we twee leuke rekenlessen. In de eerste rekenles maakten de leerlingen kennis met de liter. Zo mochten ze, al gietend, ontdekken in welke flessen of brikken er juist, minder dan of meer dan 1 liter gaat. De leerlingen gingen dan ook heel enthousiast aan het werk met het water, de flessen of brikken en de maatbeker. In de tweede rekenles herhaalden we al leerstof op een creatieve manier. We speelden namelijk het ganzenbordspel met ... rekenopdrachten. Je ziet: rekenen kan heel boeiend zijn.
De laatste schooldag, voor de kerstvakantie, sloten we traditiegetrouw af met met een kerstfeestje. Er was zelfs een kerstman aanwezig op ons feestje! Eerst werden de pakjes, via een spelletje, uitgewisseld. Wat waren we nieuwsgierig naar de inhoud!
Dan was het tijd voor een feestdrankje: we maakten een lekkere cocktail met 3 laagjes. De volgende ingrediënten stonden klaar: - vloeibare honing, - 3 soorten siroop: muntsiroop, zwarte bessensiroop en grenadine, - 2 soorten fruitsap: appelsiensap en multivruchtensap. De leerlingen werkten eerst in groepjes. Ze moesten ontdekken welke laagjes je op elkaar kunt gieten. Wat moet er onderaan? Welke laagje blijft er dan op drijven? Welk laagje hoort bovenaan? Nadien mochten de leerlingen hun eigen cocktail bereiden.
Zowel in de kranten 'Het Nieuwsblad' als 'Het laatste nieuws' staat er een artikel over de iglo die vele leerlingen samen met juf Lotte op onze speelplaats maakten. Kijk en lees zelf maar ...