In de les media leerden we de onderdelen van een fototoestel kennen en leerden we hoe we er foto's kunnen mee maken. We mochten dus elk eens fotograaf zijn en we mochten ook eens als een echt model poseren.
Vandaag brachten Sinterklaas en Zwarte Piet een bezoekje aan onze school. Natuurlijk beleefden ze weer allerlei avonturen. Zo waren ze 'het boek' vergeten. Piet vergat ook de staf van Sinterklaas in het bureau. Toen hij het terug vond, was hij de krul kwijt. Toen hij hem terugvond, kon hij hem alleen met veel moeite terug goed op de staf plaatsen. Sinterklaas had ook een raadsel voor ons: wat mag een piet zonder pluim niet doen? Als we het antwoord kenden, kregen we pakjes. Niemand kende echter het antwoord. Sinterklaas gaf ons echter nog een kans. Als we allen een leuk versje zouden voordragen of een leuk liedje zouden zingen, kregen we toch nog snoep en pakjes. Dus deden we ons uiterste best en werd onze inzet beloond. Sinterklaas vertelde ons de oplossing: een piet zonder pluim mag geen snoep gooien. Piet kreeg een pluim en gooide ons lekkere snoepjes toe. We kregen ook elk een zakje met lekkers en een zak vol verrassingen om in de klas mee te werken (en te spelen). In de namiddag mochten we natuurlijk alle nieuwe spelletjes en al het nieuw materiaal eens uitproberen. Dankjewel, Sinterklaas en Zwarte Piet! Tot volgend jaar!
Vandaag ontpopten we ons tot echte Zwarte Pieten. We deden een Zwarte Pieten-optocht, klommen in moeilijke en makkelijke schoorstenen en gaven (zware, lichte, gevaarlijke, ...) pakjes op de daken door. We behaalden allen ons pietendiploma.
Anouk had het leesboekje 'Sint is te dik' mee en las het ons voor.
Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten zijn in het land! Tijd dus om ons verlanglijstje te maken. We leerden eerst wel nadenken over wat en over hoeveel we aan Sinterklaas zullen vragen.
We kleedden de klas wat aan met spullen en prenten i.v.m. Sinterklaas en met onze zelfgemaakte Zwarte Pietjes.
Vandaag werkten we aan ons jaarthema 'Ik reis de wereld rond'. We namen het vliegtuig richting Azië. We landden in India. Daar namen we de trein naar het dorp van Babu. Aan de hand van foto's en een grote koffer vol materiaal leerden we India kennen. We leerden volgende dingen: elkaar begroeten, de levenswijze van India, de gewoonten in India, de typische muziek, de taal, de klederdracht, typische kruiden, ... Het werd een leuke namiddag.
Vandaag kregen we de laatste dag les van juf Leoni. We werkten de hele namiddag rond fruit. Eerst maakten we kennis met 'Rupsjenooitgenoeg'. Zij leerde ons een lied over fruit aan. Nadien gaven we afbeeldingen van fruit een gezicht door ze te versieren met ogen, een neus, een mond, een hoed, ... Dan maakten we een lekkere fruitsla met al de fruitsoorten die we doorheen de week (beter) leerden kennen. Als afsluiting trakteerde juf Leoni ons op een stukje cake, kinderchampagne en ... een schrijfpotlood. Bedankt, juf Leoni. Misschien tot ziens! Nog veel succes met je studies.
Vandaag maten de leerlingen allerlei voorwerpen in de klas: hoogte deur, breedte zijbord, breedte bureau, hoogte boekenrek, ... Ze maten met allerlei materiaal: met rietjes, met meetlatten, met bordlatten, met stiften, met kleurpotloden, met de eigen handen, ... Het werd een leuke doeles!
We werken volop aan ons jaarthema 'Ik reis de wereld rond'. We maken nu een tussenstop in Europa. Elke klas werkt rond een Europees land. Wij leren allerlei interessante weetjes over ons eigen land 'België'. In de knutselles maakten enkele leerlingen met klei Belgische lekkernijen: wafels, frieten, pralines, spruitjes, aardappelen, wortels, ... Enkele leerlingen maakten met isomoballetjes en tandenstokers het atomium na (wat geen gemakkelijk klus is).
We wilden de leerlingen laten zien en voelen dat de herfst in ons land is. En waar kan je dat beter dan ... in een bos. We trokken dus met alle kleuterklassen en de eerste en de tweede graad naar het Neigembos. In het bos voerden de leerlingen een aantal opdrachten uit, verzamelden ze herfstmateriaal en genoten van een fikse wandeling. De foto's spreken voor zich ...