De proef van wero (thema Professor Chemicus) is uitgesteld tot volgende maandag (28/02). Deze week kwam een actuakrantje uit met als titel '2011, jaar van de chemie'. Ook voor het derde leerjaar was er zo'n krantje voorzien. Daarom was het ook interessant om dit krantje nog eens door te nemen binnen dit thema. Om niet alles in een holderdeboldertempo te moeten afwerken en de leerlingen de kans en de tijd te geven die leerstof te leren is de proef verschoven naar volgende maandag. In het actuakrantje staan de belangrijkste zaken in fluo aangeduid. Het is dan ook de bedoeling dat de leerlingen enkel die dingen gaan leren. Wat in fluo staat is eigenlijk de leerwijzer voor dit actuakrantje. En wie in klas zijn oren heel goed heeft opengezet zal al heel wat opgestoken hebben en bijgevolg minder studeerwerk hebben.
11-02-2011
Leesmappen.
Elke week krijgen de leerlingen in hun leesmap een leeskaart mee op eigen leesniveau. De bedoeling hiervan is dat elk kind kan oefenen op zijn niveau om zo het leesniveau op te krikken. We ondervonden reeds meerdere malen dat heel wat leerlingen die leesmap gewoonweg niet open doen, laat staan lezen. Wekelijks trekken wij als leerkrachten tijd uit om de juiste leeskaart mee te geven. Het is dan ook jammer (opnieuw) te moeten vaststellen dat slechts vijf (5!) leerlingen zaken kunnen opnoemen die op de leeskaart staan. De punten dagelijks werk voor lezen zullen dan ook niet bijster hoog liggen. Jammer!
09-02-2011
Rekenkampioenen.
Ondertussen zittten we in de rekenlessen ook niet stil. We leerden inmiddels al optellen en aftrekken tot 1000 met alle mogelijke bruggen. Maar we hebben een handig middeltje hiervoor. Als we de oefeningen languit schrijven en de boogjes plaatsen, dan is dat veel eenvoudiger om dat uit te rekenen. Dagelijks maken we enkele oefeningen en zowat iedereen van ons is hiermee weg! We worden nog echte rekenkampioenen!
Winnende leuze wero thema 5.
Op de proef wero ivm respect voor gehandicapten moesten de leerlingen zelf een leuze of slogan maken die dit respect uitdrukt. Er waren verschillende goede ideetjes en na stemming kwam de volgende spreuk als winnaar uit de bus: OOK AL HEB JE EEN HANDICAP, JE MAG TOCH IN MIJN VRIENDENMAP! We hebben die spreuk uitvergroot en in klas gehangen. Auteur van deze spreuk? Lowie Meulemeester! Goed bedacht hoor, Lowie!
Professor Chemicus...
Het nieuwe thema wero, Professor Chemicus, is inmiddels enkele lessen ver. We onderzoeken uit welke materialen dagelijkse gebruiksvoorwerpen zijn gemaakt. We bekijken eveneens de evolutie in het gebruik van materialen. Alles is voor verbetering vatbaar en wordt steeds aangepast. Kijk maar eens naar de evolutie van de fiets. Van een houten 'bottenrammelaar' is dit vervoermiddel ondertussen een halve computer geworden. Ook smelten en stollen kwam reeds aan bod. Door iets op te warmen kan je iets laten smelten, door het terug af te koelen gaat dit stollen. Van vast naar vloeibaar dus en omgekeerd. We ondervonden dat pudding eerst heel vloeibaar is, na een tijdje gaat stollen om daarna onze tong te vertroetelen met een heerlijke vanillesmaak! Lessen kunnen dus ook best 'lekker' zijn!
01-02-2011
Gedichtenweek.
Vorige week werkten we tijdens de taallessen en de lessen muzische opvoeding rond gedichten. Dit in het kader van gedichtendag op donderdag 27 januari. De leerlingen maakten er kennis met verschillende soorten gedichten. Gedichten met een verhaal in en nonsensgedichten. Daarna mochten ze zelf aan de slag om een nonsensgedicht te maken aan de hand van een bestaand gedicht. We pikten er eentje uit.
Luizenspel.
Daar is een hommeltje, stommetje, dommeltje hammeltje, stammeltje, dammeltje himmeltje, stimmeltje, dimmeltje BIB!
En dat dimmeltje wordt een fimmeltje en dat fimmeltje wordt een luis KNUIS!
En die luis heeft een staartje en die luis neemt een taartje en die luis zegt HABANUIS!
Er schuilen dus werkelijk ook dichters in onze klas! Het gedicht 'Tien dingen naar keus die je kunt doen met dingen uit je neus' zorgde voor hilariteit en gelach. Het gedicht 'Raar is leuk' zette dan weer de dingen op zijn kop. Dit is tevens te bekijken op youtube (www.youtube.be - raar is leuk).
En toen kwam een varkentje met een lange snuit, en dit berichtje is UIT!
26-01-2011
Deeltafeltoets.
Ook de eerste deeltafeltoets van het 'nieuwe seizoen' (2011 dus ) zit er inmiddels op. Het belang van de tafels begint bij heel wat leerlingen door te sijpelen nu we met cijferen gestart zijn. Ook hier vragen we 48 gemaakte oefeningen in twee minuten. Een klasoverzicht (27 leerlingen - eentje ziek) 48 of meer: 8 leerlingen. 40 of meer: 7 leerlingen. 30 of meer: 4 leerlingen. 20 of meer: 4 leerlingen. Minder dan 20: 4 leerlingen. De leerlingen die behoren tot de groepen die vet gedrukt zijn zullen er dringend werk moeten van maken!
Nieuw contractwerk komt er aan!
Morgen (lees donderdag 27/01) krijgen de leerlingen een nieuw contractwerk. Daarin staan zowel oefeningen Nederlands (spelling, zinnen bouwen, lezen) als wiskundeoefeningen (rekenen, meten, ...). De kinderen hebben hiervoor tijd tot aan de krokusvakantie. Dit is dus nog een dikke zes weken. Ook het tafelboekje behoort tot het contractwerk, al is hier tijd voor tot aan de paasvakantie (een twaalftal weken). Tijd genoeg dus voor degenen die er wel degelijk op tijd aan werken en niet alles laten liggen tot de laatste week of dag Elk contractwerk bestaat uit moet-oefeningen en mag-oefeningen. Per leerling kan dit tevens ook verschillen van elkaar.
Nog dit: het tweede uitgewerkte tafelboekje is inmiddels ook binnen. Iréne is de 'dader'.
21-01-2011
Eerste tafelboekje uitgewerkt!!!
Goed nieuws uit de 'tafelhoek'! Amper één week nadat carte blanche werd gegeven in het tafelboekje is het eerste exemplaar al helemaal uitgewerkt! Odille vloog er werkelijk in en maakte reeds alle oefeningen! VAN HARTE PROFICIAT ODILLE!!!
16-01-2011
Van moetjes en magjes...
Vorige week kregen de leerlingen hun eerste huistaak cijferen mee naar huis. De bovenste twee rijen oefeningen waren moetjes, de onderste twee waren magjes. Toch waren er 15 leerlingen die ook de magjes hadden opgelost. Oefening baart kunst! Wie veel oefent zal hier ook de vruchten van plukken! Mooi gedaan mannekes! (en vrouwkes... )
14-01-2011
Leesmap.
De leerlingen kregen ook deze week hun leesmap mee om te oefenen. Bij het indienen om in elke leesmap een nieuwe kaart te steken bleek dat er toch weer heel wat leerlingen waren die deze map niet hadden geopend. Een hoger leesniveau wordt enkel bereikt door hiervoor te oefenen. Of je dit nu graag doet of niet, dat laten we in het midden .
Tafeltoetsen.
De eerste tafeltoets van 2011 zit er inmiddels op. Vakantie zorgt zoals steeds voor wat stof in de hersenen. We kunnen echter niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de tafels worden (of eigenlijk al zijn) naarmate het schooljaar vordert. De eerste lessen cijferen zijn ondertussen al gegeven en hier zal de waarde van de kennis van de tafels heel duidelijk worden. Via deze website zijn heel wat mogelijkheden om te oefenen (zie eerder bericht op dit blog). De leerlingen kregen nu ook 'carte blanche' in hun tafelboekje. Ze kunnen dus ten allen tijde schriftelijk oefenen of via de computer. In het tweede trimester ligt de lat voor het aantal gemaakte oefeningen binnen twee minuten wat hoger. Er worden nu 48 juiste oefeningen gevraagd. Hieronder vindt u een klasoverzicht van de eerste tafeltoets van het tweede trimester (x-oefeningen). 48 of meer: 10 leerlingen. 40 of meer: 5 leerlingen. 35 of meer: 4 leerlingen. 30 of meer: 2 leerlingen. 25 of meer: 2 leerlingen. minder dan 25: 5 leerlingen.
Eén tip: oefenen en blijven oefenen. Enkel op die manier kan het lukken
11-01-2011
Leesmap.
Elke week krijgen de leerlingen een leesmap mee naar huis. Daarin zit telkens een leeskaart op leesniveau van de leerling. Het is dan ook de bedoeling dat de kinderen die kaart tijdens die week even lezen en oefenen. Enkel op die manier kan een verhoging van het leesniveau bekomen worden. Indien mogelijk graag wat opvolgen aub, waarvoor onze dank.
Zelfevaluatie.
Op het kerstrapport stond ook een rubriekje voor de leerling. Daar mochten de kinderen zelf aankruisen of ze al dan niet tevreden waren met hun behaalde resultaat. Ongeveer de helft kruist aan dat ze tevreden zijn. De andere helft kiest voor de tweede optie: Ik ben tevreden maar sommige dingen kunnen toch beter. Hopelijk heeft dit dan ook effect naar het volgende rapport toe.
Herhalingsweek.
Tijdens de eerste week van 2011 herhalen we vooral de zaken die op de proeven nog moeilijk bleken. Alle toetsen werden grondig bekeken en daaruit werden nog een aantal dingen geselecteerd die nog eens aan bod zullen komen voor we een stapje verder gaan. Voor spelling is dat vooral het verenkelings- of verdubbelingsprobleem. Bij wiskunde herhalen we nog eens het languit schrijven van bewerkingen. Voor het onderdeel metend rekenen bekijken we nog eens de lengtematen, de inhoudsmaten en de gewichten opnieuw. Ook betalen en teruggeven krijgt hier zijn plaatsje.
14-12-2010
Oudercontact.
Vandaag kregen de leerlingen een blad mee waarop u als ouder kunt aanduiden wanneer u wenst op oudercontact te komen. U kunt op het tweede blad uw voorkeur invullen. Geef dit blad dat zo vlug mogelijk terug mee met uw kind naar school. U wordt daarna ingelicht hoe laat u verwacht wordt. Eerst ingediend = eerste keuze!
08-12-2010
Met naald en draad...
De kersttijd nadert. Vanzelfsprekend passen we dan ook onze knutselactiviteiten wat aan. Vrijdag gaan we op zoek naar leerlingen die heel handig zijn met naald en draad. We borduren namelijk een heuse kerstster op papier! Eenmaal dit lukt kunnen we dan misschien leren de gaatjes in de kousen dichtmaken ! (maar dat zal dan wel door juf Leen aangeleerd worden ). Wie deze avond al blogfanaat was, mag morgen al stopnaalden en naaigaren meebrengen naar klas.
07-12-2010
Getekende toetsenplanningen.
Maandag werd in klas uitdrukkelijk gevraagd om de toetsenplanning te laten ondertekenen en op dinsdag mee te brengen. 14 (veertien!) van de 28 leerlingen slaagden in deze opdracht. Vandaar ook een dikke proficiat aan: Emma, Saar, Caitlin, Milan, Xander, Lowie, Iréne, Arne, Justine, Margaux, Michel V., Lotte, Marthe en Odille! (al blijft 14 van de 28 natuurlijk wel bitter weinig!). Toch wel een heel duidelijk bewijs dat de luisterhouding bij heel wat leerlingen soms beneden alle peil is.
06-12-2010
Dictee.
Op vraag van enkele ouders geven we nu al op vrijdagavond het blauw en groen schrift van spelling mee naar huis. Blijkbaar is een maandagavond niet voldoende om de woorden in te oefenen, wat zeker tot de mogelijkheden behoort. We geven dus gehoor aan die vraag en hopen nu natuurlijk op (nog) betere resultaten .
Contractwerk.
Ook na de herfstvakantie kregen de leerlingen een nieuw contractwerk. Dit moet klaar zijn tegen vrijdag 24 december. Heel wat leerlingen nemen de kleinste gelegenheden te baat om hieraan te werken. Anderen hebben steeds weer dingen te vertellen en benutten hun tijd helemaal niet optimaal. Zo komen er dan leerlingen voor een onaangename verrassing te staan en moeten ze de laatste dag nog heel wat werk opknappen, wat natuurlijk niet de bedoeling mag of kan zijn. Een achttal leerlingen zijn hier al mee klaar en hebben enkel nog wat verbeterwerk voor de boeg, anderen zullen wel heel dringend in actie moeten schieten! Doen hoor!