Ook voor de tafeltoetsen zijn we in de laatste rechte lijn gekomen. Binnen de twee minuten moeten nu 64 oefeningen worden gemaakt. Wie hierin slaagt krijgt meteen zijn tafeldiploma. Voor de maaltafels zijn er al enkele leerlingen die hier in het derde trimester in slaagden. Zij krijgen dan ook eerstdaags hun tafeldiploma overhandigd. De 'tafelbollebozen' zijn: Flor, Saar , Xander , Iréne en Michiel V. Van harte proficiat aan deze gasten! Enkelen zijn er al heel dicht bij en zullen dit in de komende weken zeker ook behalen. Anderen hebben echter nog heel wat werk voor de boeg! We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de kennis van de tafels wel is. Een verwittigd man/vrouw is er twee waard, maar na al die verwittigingen moet de waarde waarschijnlijk al tot twintig gestegen zijn!
Spreekbeurten.
De data voor de spreekbeurten liggen vast. Hieronder kun je zien wanneer jij aan de beurt bent. Maandag 30 mei: Saar - Arne - Elise - Ruben. Dinsdag 31 mei: Bram - Ieben - Iréne - Odille. Maandag 6 juni: Giorni - Lotte - Emile - Michiel V. Dinsdag 7 juni: Thalisa - Margaux - Marthe - Milan. Donderdag 9 juni: Michiel R - Xander - Lukas - Caitlin - Febe - Justine. Vrijdag 10 juni: Tamish - Jari - Flor - Lowie - Julie - Emma. Twee leerlingen van het zesde leerjaar komen nog eens hun spreekbeurt houden in onze klas. Zo kunnen de leerlingen van het derde inspiratie opdoen om hun eigen spreekbeurt te maken. Alvast van harte bedankt aan de twee zesdejaars voor deze inspanning!
26-04-2011
Spreekbeurten eind mei.
We zijn terug gestart voor de laatste rechte lijn van het schooljaar. Een kort maar wel heel druk derde trimester staat ons te wachten. Inmiddels is de werktijd voor de voorbereiding van de spreekbeurt al met twee maanden verkort. Eind mei, begin juni zullen we kijken en luisteren naar wat de leerlingen hiervan hebben gemaakt. Een juiste datum wordt deze week nog afgesproken en meegedeeld in de agenda.
Ook wat leerstof betreft hebben we het meeste al gehad. We gaan nu vooral nog herhalen en inoefenen. Enkel bij cijferen bekijken we nu ook nog de laatste bewerking: de deling. In de werolessen komen tevens nog een drietal thema's aan bod. Nu zijn we kort even bezig rond de lente, daarna hebben we het nog over dieren en over beroepen.
Ook het schoolfeest is niet meer veraf. De kinderen kregen vandaag een uitnodiging mee. Naast de verschillende optredens is er opnieuw de mogelijkheid om 's middags te komen eten. We bieden jullie echte Gentse waterzooi aan (en dat die lekker is, dat mochten wij zelf al ondervinden!). Hopelijk tot 15 mei!
28-03-2011
Jeugdboekenweek.
De jaarlijkse jeugdboekenweek komt ook tijdens onze lessen wero ter sprake. In een mini-thema behandelen we enkele zaken in verband met de bibliotheek en het opzoeken in boeken. Ook onze striphelden komen aan bod. Uiteindelijk proberen we dan zelf één van die stripfiguren te tekenen. Misschien ontdekken we zo wel een nieuwe striptekenaar!
Spreekbeurt eind mei.
Ook dit jaar houden we eind mei een spreekbeurt. Aan de hand van een 'spreekbeurtwijzer' hebben we de verschillende stappen besproken die nodig zijn om een goede spreekbeurt te houden. Dit bundeltje kregen de leerlingen mee naar huis. Iedereen koos ondertussen een dier waarover zal worden gesproken. Vorige maandag kregen de leerlingen tevens de kans om materiaal te zoeken tijdens ons bibbezoek. Er is zeker nog heel wat tijd om dit voor te bereiden, nog een goeie twee maanden. Laat dit echter niet te lang liggen zodat je plots niet voor onaangename verrassingen komt te staan!
Donderdag proef wero.
Volgende donderdag is er proef van het laatste thema van wero: Weer of geen weer. De leerlingen kregen de toetswijzer mee naar huis. Deze is besproken in klas. Maak er werk van he gasten!
18-03-2011
Te noteren...
We willen nu al even de aandacht vestigen op een heel speciale datum. Op zondag 15 mei houden we ons jaarlijks schoolfeest. Het belooft een knaller te worden. 's Middags een lekker hapje eten en in de namiddag kijken naar enkele topacts van de leerlingen. Hou die datum vrij zouden we durven zeggen!
Waterachtig gedoe...
De voorbije week en de komende week werken we rond water. Op 22 maart is er wereldwaterdag en dat willen we even in de belangstelling brengen. In de werolessen bekijken we alle weerselementen of wat hier ook mee te maken heeft. Vrijdagnamiddag was er een klasdoorbrekende activiteit. Samen met leerlingen van het eerste en het tweede maakten we een kunstwerkje. We schilderden wolken op een blauwe achtergrond. In een andere workshop leerden we het themalied van 'Wild van water'. Een derde workshop ging meer over muzisch taalgebruik. Aan de hand van een bestaand gedicht maakten we er zelf eentje met als centraal thema 'water'. Er zaten enkele meesterwerkjes tussen van de hand van zowel het eerste, tweede als derde leerjaar.
15-03-2011
Vakantie duurt voort...
De vakantie is pas voorbij of we moeten al denken aan ons paasrapport. Misschien is dit wel het belangrijkste (en moeilijkste) rapport van de vier. Alle nieuwe leerstof is zo goed als aangebracht en zal hier getoetst worden. Toch blijven heel veel leerlingen in 'vakantiestemming'. De luisterhouding is bij velen beneden alle peil, wat weinig goeds voorspelt voor de naderende proeven. Langs deze weg willen we nog eens benadrukken dat een goede luisterhouding noodzakelijk is om de leerstof te beheersen. Er is een tijd van ontspanning en er is er eentje van inspanning. De tijd van inspanning is gekomen ...
02-03-2011
Bram demonstreert enkele proefjes.
De laatste weken werkten we in de werolessen rond 'chemie'. 2011 is tevens het jaar van de chemie. 100 jaar geleden kreeg Marie Curie de nobelprijs. Chemie betekent tevens 'proefjes'. Bram bracht enkele spulletjes mee die hij van mama had 'gegapt' (Mopje! Mama was op de hoogte ). Hij demonstreerde dat de drijfkracht van water gaat verhogen als je meer zout toevoegt. Denk maar aan het water van de Rode Zee. Daar kun je je krant lezen terwijl je op het water drijft (al zou meester er misschien best nog wel een kilootje zout bijgieten als hij dit wil doen ) Bram toonde tevens dat stoffen een verschillende zuurtegraad hebben. Door water, cola en azijn op een stukje lakmoes te gieten ging dit verkleuren. Hoe blauwer, hoe minder zuur. Hoe roder, hoe zuurder. Gelukkig had Bram geen les gevolgd bij professor Gobelijn, want ontploffingen kwamen er niet . Alvast bedankt voor deze leerrijke proefjes.
Een alfabetwoordenboek.
Tijdens de vorige weken leerden we met het computerprogramma 'Word' werken. We leerden hoe je letters kunt vergroten of verkleinen, hoe je ze vetjes of schuin kunt plaatsen of hoe je ze kunt onderstrepen. We veranderden tevens de tekstkleur, plaatsten kadertjes, kozen een ander lettertype en kleurden de kadertjes in allerlei kleuren in. Later leerden we hoe je een afbeelding via google moet kopiëren en plakken in een worddocument. Deze vaardigheden waren nodig om een opdracht tot een goed einde te kunnen brengen: het maken van een alfabetwoordenboek. Juf Gerda bezorgde ons een lijst met basiswoorden uit het eerste leerjaar. Daarmee gingen we aan de slag. We kozen lettertype 'Arial' en een tekstgrootte van 48. We tikten bovenaan de beginletter van het woord, eronder tikten we het woord nog eens helemaal. Daarna gingen we op zoek op internet naar een geschikte foto. We plakten die in het document en schreven onder die foto nog een zin waarin dat woord voorkwam. Iedereen leverde hier schitterend werk want binnen het uur hadden we alle woorden in zo'n documentje gegoten. Ons bundeltje was al vlug zo'n 30 bladzijden dik. We zullen dit nu doorgeven aan de kinderen van het derde kleuter. Dit boekje komt in hun 'leeshoek' terecht. Zo kunnen ze al even de woorden bekijken die ze in het eerste leerjaar zullen leren! Je hoeft dus echt geen professor te zijn om een nuttig en leuk leerboekje te maken. De kinderen die dit goed bekijken kunnen misschien wel al meteen naar het tweede leerjaar toe !
22-02-2011
Proef wero uitgesteld tot maandag.
De proef van wero (thema Professor Chemicus) is uitgesteld tot volgende maandag (28/02). Deze week kwam een actuakrantje uit met als titel '2011, jaar van de chemie'. Ook voor het derde leerjaar was er zo'n krantje voorzien. Daarom was het ook interessant om dit krantje nog eens door te nemen binnen dit thema. Om niet alles in een holderdeboldertempo te moeten afwerken en de leerlingen de kans en de tijd te geven die leerstof te leren is de proef verschoven naar volgende maandag. In het actuakrantje staan de belangrijkste zaken in fluo aangeduid. Het is dan ook de bedoeling dat de leerlingen enkel die dingen gaan leren. Wat in fluo staat is eigenlijk de leerwijzer voor dit actuakrantje. En wie in klas zijn oren heel goed heeft opengezet zal al heel wat opgestoken hebben en bijgevolg minder studeerwerk hebben.
11-02-2011
Leesmappen.
Elke week krijgen de leerlingen in hun leesmap een leeskaart mee op eigen leesniveau. De bedoeling hiervan is dat elk kind kan oefenen op zijn niveau om zo het leesniveau op te krikken. We ondervonden reeds meerdere malen dat heel wat leerlingen die leesmap gewoonweg niet open doen, laat staan lezen. Wekelijks trekken wij als leerkrachten tijd uit om de juiste leeskaart mee te geven. Het is dan ook jammer (opnieuw) te moeten vaststellen dat slechts vijf (5!) leerlingen zaken kunnen opnoemen die op de leeskaart staan. De punten dagelijks werk voor lezen zullen dan ook niet bijster hoog liggen. Jammer!
09-02-2011
Rekenkampioenen.
Ondertussen zittten we in de rekenlessen ook niet stil. We leerden inmiddels al optellen en aftrekken tot 1000 met alle mogelijke bruggen. Maar we hebben een handig middeltje hiervoor. Als we de oefeningen languit schrijven en de boogjes plaatsen, dan is dat veel eenvoudiger om dat uit te rekenen. Dagelijks maken we enkele oefeningen en zowat iedereen van ons is hiermee weg! We worden nog echte rekenkampioenen!
Winnende leuze wero thema 5.
Op de proef wero ivm respect voor gehandicapten moesten de leerlingen zelf een leuze of slogan maken die dit respect uitdrukt. Er waren verschillende goede ideetjes en na stemming kwam de volgende spreuk als winnaar uit de bus: OOK AL HEB JE EEN HANDICAP, JE MAG TOCH IN MIJN VRIENDENMAP! We hebben die spreuk uitvergroot en in klas gehangen. Auteur van deze spreuk? Lowie Meulemeester! Goed bedacht hoor, Lowie!
Professor Chemicus...
Het nieuwe thema wero, Professor Chemicus, is inmiddels enkele lessen ver. We onderzoeken uit welke materialen dagelijkse gebruiksvoorwerpen zijn gemaakt. We bekijken eveneens de evolutie in het gebruik van materialen. Alles is voor verbetering vatbaar en wordt steeds aangepast. Kijk maar eens naar de evolutie van de fiets. Van een houten 'bottenrammelaar' is dit vervoermiddel ondertussen een halve computer geworden. Ook smelten en stollen kwam reeds aan bod. Door iets op te warmen kan je iets laten smelten, door het terug af te koelen gaat dit stollen. Van vast naar vloeibaar dus en omgekeerd. We ondervonden dat pudding eerst heel vloeibaar is, na een tijdje gaat stollen om daarna onze tong te vertroetelen met een heerlijke vanillesmaak! Lessen kunnen dus ook best 'lekker' zijn!
01-02-2011
Gedichtenweek.
Vorige week werkten we tijdens de taallessen en de lessen muzische opvoeding rond gedichten. Dit in het kader van gedichtendag op donderdag 27 januari. De leerlingen maakten er kennis met verschillende soorten gedichten. Gedichten met een verhaal in en nonsensgedichten. Daarna mochten ze zelf aan de slag om een nonsensgedicht te maken aan de hand van een bestaand gedicht. We pikten er eentje uit.
Luizenspel.
Daar is een hommeltje, stommetje, dommeltje hammeltje, stammeltje, dammeltje himmeltje, stimmeltje, dimmeltje BIB!
En dat dimmeltje wordt een fimmeltje en dat fimmeltje wordt een luis KNUIS!
En die luis heeft een staartje en die luis neemt een taartje en die luis zegt HABANUIS!
Er schuilen dus werkelijk ook dichters in onze klas! Het gedicht 'Tien dingen naar keus die je kunt doen met dingen uit je neus' zorgde voor hilariteit en gelach. Het gedicht 'Raar is leuk' zette dan weer de dingen op zijn kop. Dit is tevens te bekijken op youtube (www.youtube.be - raar is leuk).
En toen kwam een varkentje met een lange snuit, en dit berichtje is UIT!
26-01-2011
Deeltafeltoets.
Ook de eerste deeltafeltoets van het 'nieuwe seizoen' (2011 dus ) zit er inmiddels op. Het belang van de tafels begint bij heel wat leerlingen door te sijpelen nu we met cijferen gestart zijn. Ook hier vragen we 48 gemaakte oefeningen in twee minuten. Een klasoverzicht (27 leerlingen - eentje ziek) 48 of meer: 8 leerlingen. 40 of meer: 7 leerlingen. 30 of meer: 4 leerlingen. 20 of meer: 4 leerlingen. Minder dan 20: 4 leerlingen. De leerlingen die behoren tot de groepen die vet gedrukt zijn zullen er dringend werk moeten van maken!
Nieuw contractwerk komt er aan!
Morgen (lees donderdag 27/01) krijgen de leerlingen een nieuw contractwerk. Daarin staan zowel oefeningen Nederlands (spelling, zinnen bouwen, lezen) als wiskundeoefeningen (rekenen, meten, ...). De kinderen hebben hiervoor tijd tot aan de krokusvakantie. Dit is dus nog een dikke zes weken. Ook het tafelboekje behoort tot het contractwerk, al is hier tijd voor tot aan de paasvakantie (een twaalftal weken). Tijd genoeg dus voor degenen die er wel degelijk op tijd aan werken en niet alles laten liggen tot de laatste week of dag Elk contractwerk bestaat uit moet-oefeningen en mag-oefeningen. Per leerling kan dit tevens ook verschillen van elkaar.
Nog dit: het tweede uitgewerkte tafelboekje is inmiddels ook binnen. Iréne is de 'dader'.
21-01-2011
Eerste tafelboekje uitgewerkt!!!
Goed nieuws uit de 'tafelhoek'! Amper één week nadat carte blanche werd gegeven in het tafelboekje is het eerste exemplaar al helemaal uitgewerkt! Odille vloog er werkelijk in en maakte reeds alle oefeningen! VAN HARTE PROFICIAT ODILLE!!!