Vorige week kregen de leerlingen hun eerste huistaak cijferen mee naar huis. De bovenste twee rijen oefeningen waren moetjes, de onderste twee waren magjes. Toch waren er 15 leerlingen die ook de magjes hadden opgelost. Oefening baart kunst! Wie veel oefent zal hier ook de vruchten van plukken! Mooi gedaan mannekes! (en vrouwkes... )
14-01-2011
Leesmap.
De leerlingen kregen ook deze week hun leesmap mee om te oefenen. Bij het indienen om in elke leesmap een nieuwe kaart te steken bleek dat er toch weer heel wat leerlingen waren die deze map niet hadden geopend. Een hoger leesniveau wordt enkel bereikt door hiervoor te oefenen. Of je dit nu graag doet of niet, dat laten we in het midden .
Tafeltoetsen.
De eerste tafeltoets van 2011 zit er inmiddels op. Vakantie zorgt zoals steeds voor wat stof in de hersenen. We kunnen echter niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de tafels worden (of eigenlijk al zijn) naarmate het schooljaar vordert. De eerste lessen cijferen zijn ondertussen al gegeven en hier zal de waarde van de kennis van de tafels heel duidelijk worden. Via deze website zijn heel wat mogelijkheden om te oefenen (zie eerder bericht op dit blog). De leerlingen kregen nu ook 'carte blanche' in hun tafelboekje. Ze kunnen dus ten allen tijde schriftelijk oefenen of via de computer. In het tweede trimester ligt de lat voor het aantal gemaakte oefeningen binnen twee minuten wat hoger. Er worden nu 48 juiste oefeningen gevraagd. Hieronder vindt u een klasoverzicht van de eerste tafeltoets van het tweede trimester (x-oefeningen). 48 of meer: 10 leerlingen. 40 of meer: 5 leerlingen. 35 of meer: 4 leerlingen. 30 of meer: 2 leerlingen. 25 of meer: 2 leerlingen. minder dan 25: 5 leerlingen.
Eén tip: oefenen en blijven oefenen. Enkel op die manier kan het lukken
11-01-2011
Leesmap.
Elke week krijgen de leerlingen een leesmap mee naar huis. Daarin zit telkens een leeskaart op leesniveau van de leerling. Het is dan ook de bedoeling dat de kinderen die kaart tijdens die week even lezen en oefenen. Enkel op die manier kan een verhoging van het leesniveau bekomen worden. Indien mogelijk graag wat opvolgen aub, waarvoor onze dank.
Zelfevaluatie.
Op het kerstrapport stond ook een rubriekje voor de leerling. Daar mochten de kinderen zelf aankruisen of ze al dan niet tevreden waren met hun behaalde resultaat. Ongeveer de helft kruist aan dat ze tevreden zijn. De andere helft kiest voor de tweede optie: Ik ben tevreden maar sommige dingen kunnen toch beter. Hopelijk heeft dit dan ook effect naar het volgende rapport toe.
Herhalingsweek.
Tijdens de eerste week van 2011 herhalen we vooral de zaken die op de proeven nog moeilijk bleken. Alle toetsen werden grondig bekeken en daaruit werden nog een aantal dingen geselecteerd die nog eens aan bod zullen komen voor we een stapje verder gaan. Voor spelling is dat vooral het verenkelings- of verdubbelingsprobleem. Bij wiskunde herhalen we nog eens het languit schrijven van bewerkingen. Voor het onderdeel metend rekenen bekijken we nog eens de lengtematen, de inhoudsmaten en de gewichten opnieuw. Ook betalen en teruggeven krijgt hier zijn plaatsje.