Op het kerstrapport stond ook een rubriekje voor de leerling. Daar mochten de kinderen zelf aankruisen of ze al dan niet tevreden waren met hun behaalde resultaat. Ongeveer de helft kruist aan dat ze tevreden zijn. De andere helft kiest voor de tweede optie: Ik ben tevreden maar sommige dingen kunnen toch beter. Hopelijk heeft dit dan ook effect naar het volgende rapport toe.
Herhalingsweek.
Tijdens de eerste week van 2011 herhalen we vooral de zaken die op de proeven nog moeilijk bleken. Alle toetsen werden grondig bekeken en daaruit werden nog een aantal dingen geselecteerd die nog eens aan bod zullen komen voor we een stapje verder gaan. Voor spelling is dat vooral het verenkelings- of verdubbelingsprobleem. Bij wiskunde herhalen we nog eens het languit schrijven van bewerkingen. Voor het onderdeel metend rekenen bekijken we nog eens de lengtematen, de inhoudsmaten en de gewichten opnieuw. Ook betalen en teruggeven krijgt hier zijn plaatsje.
14-12-2010
Oudercontact.
Vandaag kregen de leerlingen een blad mee waarop u als ouder kunt aanduiden wanneer u wenst op oudercontact te komen. U kunt op het tweede blad uw voorkeur invullen. Geef dit blad dat zo vlug mogelijk terug mee met uw kind naar school. U wordt daarna ingelicht hoe laat u verwacht wordt. Eerst ingediend = eerste keuze!
08-12-2010
Met naald en draad...
De kersttijd nadert. Vanzelfsprekend passen we dan ook onze knutselactiviteiten wat aan. Vrijdag gaan we op zoek naar leerlingen die heel handig zijn met naald en draad. We borduren namelijk een heuse kerstster op papier! Eenmaal dit lukt kunnen we dan misschien leren de gaatjes in de kousen dichtmaken ! (maar dat zal dan wel door juf Leen aangeleerd worden ). Wie deze avond al blogfanaat was, mag morgen al stopnaalden en naaigaren meebrengen naar klas.
07-12-2010
Getekende toetsenplanningen.
Maandag werd in klas uitdrukkelijk gevraagd om de toetsenplanning te laten ondertekenen en op dinsdag mee te brengen. 14 (veertien!) van de 28 leerlingen slaagden in deze opdracht. Vandaar ook een dikke proficiat aan: Emma, Saar, Caitlin, Milan, Xander, Lowie, Iréne, Arne, Justine, Margaux, Michel V., Lotte, Marthe en Odille! (al blijft 14 van de 28 natuurlijk wel bitter weinig!). Toch wel een heel duidelijk bewijs dat de luisterhouding bij heel wat leerlingen soms beneden alle peil is.
06-12-2010
Dictee.
Op vraag van enkele ouders geven we nu al op vrijdagavond het blauw en groen schrift van spelling mee naar huis. Blijkbaar is een maandagavond niet voldoende om de woorden in te oefenen, wat zeker tot de mogelijkheden behoort. We geven dus gehoor aan die vraag en hopen nu natuurlijk op (nog) betere resultaten .
Contractwerk.
Ook na de herfstvakantie kregen de leerlingen een nieuw contractwerk. Dit moet klaar zijn tegen vrijdag 24 december. Heel wat leerlingen nemen de kleinste gelegenheden te baat om hieraan te werken. Anderen hebben steeds weer dingen te vertellen en benutten hun tijd helemaal niet optimaal. Zo komen er dan leerlingen voor een onaangename verrassing te staan en moeten ze de laatste dag nog heel wat werk opknappen, wat natuurlijk niet de bedoeling mag of kan zijn. Een achttal leerlingen zijn hier al mee klaar en hebben enkel nog wat verbeterwerk voor de boeg, anderen zullen wel heel dringend in actie moeten schieten! Doen hoor!
Deeltafels oefenen.
De eerste tafeltoets ivm de deeltafels was voor heel wat leerlingen geen schot in de roos. Slechts een tiental kinderen slaagden erin om de limiet van 32 juiste oefeningen te bereiken. Oefenmogelijkheden zijn er nochtans voldoende. Alle leerlingen kregen het C en D boek van wiskunde uit het tweede leerjaar mee naar huis. Daarin mogen ze alle deeloefeningen oplossen als inoefening. Ook in het tafelboekje mag vrij geoefend worden. (enkel het delen met rest bekeken we nog niet bv. 14 : 4 = 3 rest 2). Mogelijkheden genoeg dus om te oefenen. Ook via de schoolsite zijn heel wat leuke oefeningen ivm de tafels te vinden (zie bericht eerder dit jaar). Niet kunnen oefenen is dus zeker geen excuus! Go for it!
Toetsenplanning.
De leerlingen kregen vandaag hun toetsenplanning voor de volgende weken mee. Hierop staat telkens aangeduid waaraan ze wel of niet kunnen leren en in welk boek ze hiervoor kunnen kijken. Deze toetsenplanning mag, na deze ondertekend opnieuw te hebben meegebracht, thuis worden gehouden. In klas hangt er ook eentje uit zodat de leerlingen kunnen zien wat ze moeten meenemen om te kunnen leren. In de toetsenperiode stoppen we elke dag om 15.50 met de lessen zodat de kinderen ruim de tijd krijgen om de nodige boeken in hun map te steken. Een boek niet meehebben zal dan meer dan waarschijnlijk aan de luisterhouding liggen .
De eerste deeltafeltoets zit erop. Meteen waren er al een tiental leerlingen die erin slaagden om 32 of meer juiste oefeningen te maken. Enkelen waren er net niet. Nog anderen zullen echt een serieuze inspanning moeten doen om dit te automatiseren. De leerlingen kregen inmiddels twee boeken uit het tweede leerjaar waarin ze vrij alle oefeningen op de deeltafels mogen maken. Enkele namen die gelegenheid te baat om die oefeningen te maken en zo dus in te oefenen. Anderen laten dit liever links liggen, wat merkelijk te zien is in de resultaten. DOEN zou ik zeggen, anders blijf je hopeloos achterop hinken!
Hij komt!
Morgennamiddag is het zover. De Goedheilig Man komt onze school bezoeken. Hij heeft onze brief goed ontvangen. Benieuwd wat hij voor onze klas heeft meegebracht. Wie zoet is, krijgt lekkers...
24-11-2010
Tafeltoets delen!
Vrijdag is er zoals elke week tafeltoets. Het is echter de eerste keer dat we de deeltoets zullen maken. We bekeken de voorbije weken de verschillende deeltafels en kwamen tot de conclusie dat, als je je maaltafels goed kent, je automatisch ook de deeltafels kent. Benieuwd wie er meteen in slaagt om 32 juiste oefeningen te maken in twee minuten. Oefenen maar!
Proef wero.
Dinsdag 30 november is er proef wero over het thema 'Vroeger is niet gelijk aan nu'. De leerlingen krijgen morgen (donderdag) de leerwijzer mee naar huis. Dit kan helpen bij het studeren van het thema.
18-11-2010
Nieuwe werkpuntjes in agenda.
De nieuwe werkpuntjes werden deze week in de agenda gekleefd. Elke leerling kreeg een werkpuntje op eigen maat en naar eigen noden. Het is de bedoeling dat de leerlingen hiermee rekening houden in de komende weken en hier echt werk van maken. Toch een kleine uitleg bij het werkpuntje 'Dames en meneren, gebruik jullie heren!'. Voor het maken van opdrachten gebruiken we pictogrammen met 'heertjes' op. Elk pictogram, vier in totaal, duidt één stap aan in het denkproces om een taak uit te voeren: Wat moet ik doen? Hoe ga ik het doen? Ik doe het. Is het oké? Als we deze stapjes één voor één doorlopen is de kans op succes heel wat groter! De leerlingen hebben deze vier pictogrammetjes ook op hun bank, waar een kubusje staat met die afbeeldingen op. Toch nog vragen over dit systeem? Geen probleem, kom gerust eens naar klas om dit te bekijken.
Lekkere pompoensoep!
In het kader van de week van de smaak maakten we (allee, om eerlijk te zijn: juf Leen) pompoensoep in klas. De verschillende ingrediënten werden ons bezorgd: prei, worteltjes, bouillonblokjes, ajuin, natuurlijk pompoenen, zout en peper. We hadden ook een geheimpje van de chef, maar dat verklappen we lekker niet! Iedereen hielp mee met het snijden en het bereiden van de soep, meester hielp mee met proeven . Vanaf 11.30 mochten de ouders onze soep even komen proeven. Heel wat ouders gingen op deze uitnodiging in, waarvoor onze welgemeende dank. En dat de soep in de smaak viel hoeven we jullie niet te vertellen. De kom van 6 liter was in een mum van tijd 'leeggesmikkeld'! Een initiatief dat zeker voor herhaling vatbaar is, al was het misschien wel best dat juf Leen deze taak op zich nam. Ik denk dat SOS-Piet er anders wel eens een klant zou hebben bij gehad.
Vroeger was anders.
In ons nieuwe thema van wero gaan we even terug in de tijd. Onze levenslijn, die van meester of juf, ze verschillen allemaal van elkaar. Niet alleen in lengte maar ook in belevenissen. We doorlopen de verschillende periodes in ons nog jonge leven en kijken al wat vooruit naar wat er ons (hopelijk ) nog te wachten staat. Van baby over peuter tot kleuter. Van lagere schoolkind over tiener naar volwassene, om dan te eindigen als (hoog)bejaarde . We bekijken niet alleen onze eigen levenslijn, maar hebben ook oog voor zaken die in de loop der jaren veranderd zijn. Zelfs in ons nog jonge leven maakten wij al enkele veranderingen mee. Van walkman over discman tot Ipod zijn zaken die heus nog niet ver achter ons liggen. We bekeken de geschiedenis van het mes (met spannende oertijdverhalen van de meester), we hoorden de evolutie van boomstam tot boot en we vertelden over de geschiedenis van het vuur. En meester raakte maar niet uitverteld... Vandaar dat we volgende week hiermee nog wat verder gaan
Joepie, tot 1000!
Na een grondig herhalen van de getallen tot 100 zijn we nu even doorgereisd op de getallenas tot 1000. Getallen schrijven, situeren op het duizendveld of op de getallenas, getallenrijen aanvullen, ... Al deze zaken hebben voor ons binnenkort geen geheimen meer, al hebben we hiervoor toch nog heel wat reken- en telwerk voor de boeg!
08-11-2010
De deeltafels zijn in het land!
In het derde leerjaar leggen we nogal veel nadruk op het vlot kennen van de maaltafels. Eens die vlot gekend zijn is het leren van de deeltafels een heel simpele opdracht. We leerden vandaag dat getallen in families van drie leven. Wie vlug weet hoeveel 8 x 9 is, heeft geen problemen met 72 : 8 want 8, 9 en 72 hebben een speciale 'rekenfamilieband'. Nog problemen met de maaltafels? Dan maar eventjes vlug oefenen want straks gaan we ook cijferen!
Afspraken bij klasgesprekken.
Dat luisteren niet altijd een eenvoudige opdracht is weten we maar al te goed. Daarom haalden we nog eens de belangrijkste regels aan om een goed klasgesprek te hebben: 1) We luisteren naar elkaar, laten iedereen uitspreken en praten er niet tussendoor. 2) We vragen het woord, we wachten onze beurt af. 3) We praten luid en duidelijk. Dit lijken simpele en vanzelfsprekende zaken, maar in werkelijkheid is het soms o zo moeilijk om ons hieraan te houden. We werken er in alle geval aan!
24-10-2010
Tafelspecialisten.
Het vele oefenen op de tafels van vermenigvuldiging levert al heel goede resultaten op. De beoogde 32 oefeningen in 2 minuten worden al door een 20-tal leerlingen behaald. Hopelijk koppelen die laatste leerlingen ook vlug hun wagonnetje aan.