Tweede leerjaar Eduard Moreauxschool Vuurtorenwijk Oostende Volg via het blogdagboek het reilen en zeilen in onze klas. Zo weet je wat wij in het tweede leerjaar allemaal opsteken.
05-12-2010
022 DE SNEEUWFOTO'S VAN VORIGE WEEK
Dit zijn de foto's van vorige week donderdag tijdens onze speeltijd. Het was erg koud. Dezelfde nacht heeft het ook heel hard gevroren. Het werd zelfs -13 graden aan de kust en dat is een record. Na de speeltijd hebben we allemaal onze handschoenen en mutsen moeten drogen op de verwarming. Sommigen moesten zelfs andere schoenen aantrekken omdat ze geen koude voeten zouden hebben in de klas.
Donderdagnamiddag was het alweer tijd voor iets speciaals. Lezers van onze klasblog gaan misschien denken dat er in onze klas alleen maar gespeeld wordt, maar dat is heus niet waar. Toch hier een verslagje van onze spelletjesnamiddag... De spelletjesnamiddag is georganiseerd door onze brugfiguur Jutta. We werden in groepjes opgedeeld en het was een heel leuke namiddag. De bedoeling was om onze klas nog eens goed onder te dompelen in de spelletjeswereld van Twister, Uno, Rummycub enzovoort... Gezelschapspelletjes kunnen erg leuk zijn en dat hebben we alvast geleerd donderdagnamiddag. Bedankt Jutta.
Dinsdagvoormiddag reden we met de bus naar het Sportcentrum van Oostende in de Koninginnelaan. Er was iets bijzonders op til want we gingen naar Kronkeldiedoe. Dat is een hele leuke activiteit met een hindernissenparcours en een doorschuifsysteem. Telkens we een liedje hoorden, konden we naar het volgend traject. We hebben ons met de klas best wel goed geamuseerd. Over Kronkeldiedoe kom je meer te weten op http://www.schoolsport.be/new_site/binnenroosterprojecten/kronkeldiedoe.htm.
Heel speciaal wil ik als juf ook nog eens 'Bonneke' bedanken (Dat is de "Bobonne" van Renzo) omdat ze ons weeral eens vergezelde op uitstap. Ook de papa van Kay heeft ons goed geholpen. Leve Kronkeldiedoe en onze klas die alle opdrachten tot een goed einde bracht.
Kijk maar naar de foto's als je een goeie indruk wil krijgen van hoe we het hebben gedaan.
We hebben met onze klas deelgnomen aan een wedstrijd om het mooiste t-shirt te ontwerpen. Er waren heel veel deelnemers en we hebben niet gewonnen. Alle t-shirts moesten een boodschap tegen armoede tonen. Spijtig dat we niet de beste waren, maar we waren wel heel blij met het resultaat. Hieronder een filmpje met de mooiste t-shirtontwerpen.
Net voor de herfstvakantie zijn we met onze klas op uitstap geweest naar het bos. De juf koos voor een heel groot bos dichtbij Beernem. We reden naar Bulskampveld-Lippensgoed met de bus. De dag begon met een heel toffe boswandeling. We kregen ook een gidsbeurt over vossen en er waren leuke spelletjes. Dichtbij het kasteel is er een speelplein. Rond halfvier reden we met de bus over de snelweg weer naar onze school. Iedereen was erg blij met de geslaagde schooluitstap.
Klik maar op de link hier onder als je alle foto's wil zien van onze uitstap.
015 SPORTNAMIDDAG: JOGGING IN SPORTPARK DE SCHORRE OOSTENDE
Woensdagnamiddag was er jogging in het sportpark. Hier zie je enkele foto's van de sportievelingen. Ze hebben zich erg geamuseerd en het was een zeer gezonde namiddag... groetjes, Juf Michèle
Al zitten we nog maar in het tweede leerjaar, ook in onze klas hebben we geoefend op wat we moeten doen bij brand. Als het brandalarm afloopt, mag niemand van onze klas panikeren. Wel moeten we direct achter onze stoel gaan staan en kijken naar de juf. Dan moeten we een rij maken in de gang en voortdurend kalm blijven.
Het is natuurlijk maar een oefening, maar de juf zei ook dat we niets mogen meenemen en dan met de rij naar de dichtste poort naar buiten moeten. Als het niet echt is, dan is oefenen best wel leuk. Als je klikt op de foto zie je ze wat groter. Op de foto zie je ook meester Michaël van het eerste leerjaar. We zitten in dezelfde gang, dus moeten we samen met het eerste leerjaar naar buiten als het zou branden in onze school... Wij zijn alvast geoefend in het evacueren...
We doen natuurlijk wel meer dan naar de bioscoop gaan met onze klas. Meestal leren we heel veel bij.
Maandagmorgen bijvoorbeeld hebben we heel wat geleerd over de kilogram. In onze klas stond een weegschaal en een gewichtje van 1 kg. De juf had ook allerlei producten mee die wij konden wegen. Er was maïs, bloem, suiker, couscous en een hoeveelheid noedels. Telkens moesten we uitzoeken of het pakje meer, minder of precies 1 kilogram woog. Nu kunnen we dat veel beter inschatten. Een ding is zeker: 1 kg suiker weegt precies even veel als 1 kg noedels...
In dezelfde les hebben we ook geleerd hoe we makkelijker kunnen werken met euro's en eurocenten. We hebben een winkeltje gemaakt en daar konden we allerlei zaken kopen. We moesten wel telkens betalen met gepaste euromunten...
Het derde deel van de les hebben we dan geleerd wat een liter is. We kregen een maatbeker en een emmer water. Nu weten we echt wel beter wat een liter inhoudt en wat meer of minder is dan een liter. Toegegeven zonder maatbeker is het niet eenvoudig... Juf Michèle
012 WE ZIJN NAAR DE BIOSCOOP GEWEEST MET ONZE KLAS
Laatst gingen we met onze klas naar de bioscoop. Hieronder kun je een trailer zien van de film Iep die we hebben gezien. We vonden het een heel leuke film. kijk maar even mee. JM
Vandaag op onze klasblog een beetje uitleg over peer tutoring. Peer tutoring is een vorm van samenwerking waarbij twee kinderen samen aan een taak werken om een vaardigheid beter onder de knie te krijgen. Ook in onze klas doen we het. Elke donderdagnamiddag nodigen we kinderen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar uit om ons te helpen. Sommigen van ons blijven in onze klas, anderen gaan mee naar andere klassen om daar samen met een oudere leerling nog beter te leren lezen. Gillian bijvoorbeeld van ons tweede leerjaar werkt dan samen met Vince van het zesde. Ook Renzo van onze klas oefent dan het lezen met Robbe van de zesdes. En zo hebben we heel wat leesloppels gevormd. Peer tutoring valt erg in de smaak bij onze leerlingen. De jongsten leren zo begeleid op hun eigen niveau beter lezen en voor de oudsten is het belangrijk om ook verantwoordelijk te zijn en zo te leren zorgen voor iemand... Het zijn erg leuke oefeningen. Kijk maar eens naar de foto's van onze les peer tutoring... Juf Michèle
Vrijdag hebben we met onze klas een superinteressante les gehad. Het moet niet altijd uit de boeken zijn of met veel cijfers op het bord. We kunnen ook best heel wat leren als we met onze fietsen op de speelplaats gaan. Er was een parcours aangelegd met hindernissen. We moesten proberen goed te fietsen en ook aantonen of we al een beetje fietservaring en -behendigheid hadden.
De juffrouw en de turnjuf Dominique hebben heel goed gekeken naar ons. Ze zeggen dat we goed fietsen, maar dat we ook nog veel moeten oefenen. Ook in het echte verkeer is fietsen wel eens een hindernissenparcours dat heel veel handigheid vereist.
Onlangs hebben we in onze klas leren meten. Er zijn heel veel verschillende methodes om te meten. We hebben bijvoorbeeld gemeten met onze voeten. Sommige klasgenootjes waren wel zeven voeten groot. Maar er was een probleem. Sommige meters hebben grote voeten en anderen hebben kleine voeten. Zo kan dezelfde jongen zeven voeten zijn en volgens iemand anders acht voeten. Van de juf hebben we geleerd dat meten best precies verloopt.
Daarom zijn er naast voeten ook veel betere meetinstrumenten. Dan hebben we het geprobeerd met de speciale magnetische bordlintmeter van de juf. Dan werd het een stuk eenvoudiger om iemand precies te meten. Kijk maar naar de foto's van deze leuke meetles in ons tweede leerjaar. De conclusie was vooral dat iedereen moet meten met dezelfde maateenheid. Kortom, een meter is een meter en dat ligt voortaan vast.
Deze week zijn we voor het eerst gaan zwemmen met onze klas. Eerst was er natuurlijk de busrit naar het zwembad. Eens in het zwembad van Oostende werden we opgedeeld in twee groepjes. Turnjuf Dominique en juf Michèle hebben ons samen begeleid om een leuke en leerrijke zwemles te hebben. Er is een groepje met zwemmers die nog veel moeten leren en dan is er een groepje van zij die al veel gezwommen hebben. Er zijn er die al in het grote zwembad kunnen tot aan de vlaggetjes. Ze moesten baantjes zwemmen en te voet terug. Het is wel ongelooflijk flink om te leren zwemmen op school. Binnenkort moet iedereen goed kunnen zwemmen in onze klas. Voor kindjes die zo dicht bij de Spuikom en de zee wonen is dat een must. Kijk maar eens naar de foto's van onze zwemles.
008 LEERWANDELING: HOE WE ONS ALS VOETGANGER GEDRAGEN
Nu we grote jongens en meisjes worden, moeten we ook meer en meer leren hoe we flink en veilig op straat kunnen wandelen. Vrijdag hebben we dan ook onze eerste leerwandeling van het schooljaar gemaakt. We kregen heel wat tips om ons goed te gedragen als voetganger. Er zijn ook veel zaken waarvoor we moeten uitkijken. En ook hier kwam onze kennis van pictogrammen en verkeerstekens meer en meer van pas. We hebben ook de straatnamen op onze Vuurtorenwijk wat beter leren kennen. Juf Michèle
We zitten dan misschien al in het tweede leerjaar, kunnen lezen is nog niet alles. Naast de letters en de cijfers zijn er ook heel veel pictogrammen die we moeten leren kennen. Zelfs in onze schoolgebouwen zijn er pictogrammen te vinden. We gingen met onze juf op stap om ze te zoeken. Het werd een heel boeiende tocht en er zijn werkelijk veel meer pictogrammen dan je op het eerste gezicht zou denken. Klik maar op de foto als je ze wat groter wil zien... Juf Michèle
We hebben in de klas een spel gespeeld om elkaar te herkennen met een blinddoek op. Kijk maar eens naar de foto's.. Het is een oefening waarbij het belangrijk wordt dat we mensen kunnen omschrijven. Deze oefening helpt ons om goed te letten op al het specifieke dat onze klasgenoten hebben. We bezitten allemaal een neus, twee ogen, een mond en onze ledematen, maar toch zijn we allemaal anders. Juf Michèle
Na zo'n lange zomer is het wel belangrijk om weer eens goed te oefenen op ons rekenen. We hebben vorig jaar in onze klas heel veel geleerd, maar opfrissen doet best wel deugd. Met een telraam moeten we aan onze juf tonen dat we de sommen tot aan 10 nog steeds onder de knie hebben. De bedoeling is dat we inzicht leren verwerven in structuren. We kunnen sneller leren tellen, als we met één oogopslag zien dat er bvb. vijf elementjes van eenzelfde kleur zijn. Het telraam helpt ons daarbij volop vooruit.
Jim is één van hen die goed meewerkten tijdens deze oefening.
Hier zie je ons aan het werk in onze splinternieuwe klas. We kregen allemaal een eigen klasnummer en een vaste plaats. Onze klas is opgedeeld in groepjes en we hebben allemaal onze eigen verantwoordelijkheden. Zo moeten we zorgen dat het schrijfgerief van de groep in orde blijft. In elke doos zitten 4 potloden, 4 schrijfstiften, 4 gommen en 4 balpennen met verschillende kleuren.
Voor iedereen die nog meer willen weten over de afspraken en werkwijzes in onze klas, volgende week donderdagavond, 9 september, is er een info-avond in de klas. Welkom van 18 tot 19 uur.