Tweede leerjaar Eduard Moreauxschool Vuurtorenwijk Oostende Volg via het blogdagboek het reilen en zeilen in onze klas. Zo weet je wat wij in het tweede leerjaar allemaal opsteken.
30-03-2012
094 EEN LEUKE TRIP IN OOSTENDE
Als kinderen
van de zee konden we een bezoek aan de windmolens natuurlijk niet weerstaan. Samen met het eerste leerjaar trokken we deze
middag richting oosteroever. Daar zagen we de verschillende reusachtige onderdelen
van de windmolens. We leerden dat deze windmolens heel wat inwoners zullen voorzien
van duurzame energie en dat op een milieuvriendelijke manier.
Daarnaast
konden we onze uitstap combineren met een ritje op de overzetboot. We werden
met het bootje naar de andere kant van de oever gebracht waar we de boot
opnieuw namen om terug te varen. Onderweg zagen we een politieboot, de
vuurtoren en nog zoveel meer
We hebben er
allen van genoten. Kijk maar eens mee
Afgelopen
donderdag kregen we bezoek van twee agenten. Ze parkeerden de politiewagen op
de speelplaats. Zo konden we de wagen van buiten en van binnen bewonderen. We
herkenden meteen het alarmnummer 101. De agenten hadden hun uniform aan en
brachten daarbij nog heel wat interessante spullen mee. Zo kregen we een
kogel-vrije vest te zien, peper-spray, een knuppel, een wapen en nog veel meer
Vorige week
kregen de kinderen van het tweede leerjaar 2 dagen les van juf Kimberly en juf
Vanessa. Tijdens de les
wereld-oriëntatie leerden ze over gevoelens. Ze kregen filmpjes te zien waarbij
ze telkens 1 gevoel moesten bespreken. Daarna werden de leerlingen verdeeld in
4 groepjes. In elke groep werd een groepsverantwoordelijke aangeduid om fotos
te maken. De anderen van de groep moesten zo duidelijk mogelijk met bewegingen
en uitdrukkingen een gevoel weergeven.
Kijk maar
eens mee naar de actrices en acteurs in spe .
Onlangs kwamen twee stagiaires op bezoek om de kinderen van
onze klas een lesje Sherborne te geven.
Sommigen vragen zich waarschijnlijk af wat Sherborne is?
Sherborne is een bewegingspedagogiek die naast de motorische
en de cognitieve ontwikkeling, ook doelstellingen op sociaal en
affectief-emotioneel vlak beoogt, nl. het ontwikkelen van een positief zelfwaardegevoel
en het ontwikkelen van de bekwaamheid om relaties aan te gaan en met anderen te
communiceren
Zelfvertrouwen en vertrouwen in de omgeving zijn hierbij
twee centrale begrippen.
Het groeien van zelfvertrouwen gebeurt doorheen de vele bewegingsspelen
die gericht zijn op de ontwikkeling van lichaamsbewustzijn en ruimtebewustzijn.
Het vertrouwen in anderen groeit tijdens de verschillende relatiespelen.
De bewegingsmethode werd ontwikkeld door Veronica
Sherborne. Zij was docente lichamelijke opvoeding en kinesiste.
Alle kinderen deden zeer enthousiast mee. Bekijk maar eens
ons filmpje.