Tweede leerjaar Eduard Moreauxschool Vuurtorenwijk Oostende Volg via het blogdagboek het reilen en zeilen in onze klas. Zo weet je wat wij in het tweede leerjaar allemaal opsteken.
03-06-2012
099 MAMAâS EN PAPAâS IN DE BLOEMETJES
Afgelopen donderdag werden de mamas en de papas uitgenodigd op
het ouderfeest. Alle leerlingen, van klein
tot groot, hadden haal wat werk verricht om wat moois op het podium te brengen.
Zo waren bijvoorbeeld de allerkleinsten allemaal verkleed in prachtige koks, kleuters in piraten en nog zoveel meer. Het
tweede leerjaar maakte zich klaar voor een regendans. Met een regenjas,
regenlaarsjes en een paraplu dansten ze erop los op het bekende nummer Singing
in the rain van Gene Kelly. Kijken jullie maar mee
Op 22 april was het erfgoeddag. Het thema was deze keer
helden. Dit schooljaar hebben we met zn allen deelgenomen aan het
project. Er werd een tentoonstelling opgezet waarbij de Oostendse kaperskapiteins Jan
Diericksen, Jacob Besage en Nicolaas De Rudder in de kijker werden gezet. De
tentoonstelling vertelde niet alleen de heldenverhalen van de 17e-eeuwse
kapers om en rond Oostende, maar liet ook zien hoe de kinderen van de school zelf heldhaftig
zijn. Zo werd in het tweede leerjaar gewerkt rond piraten. We bezochten de
Mercator, knutselden piratenmaskers, bekeken een power-point waarbij we heel
wat leerden over piraten, en nog veel meer
Tijdens de tentoonstelling werden ook workshops gegeven.
Omdat het ook digitale week was, kon je leren hoe je een filmpje maakt of
hoe je fotos kan bewerken. Wie meedeed aan de workshops kon een tablet
winnen. De gelukkige winnaar was Manon van het vierde leerjaar.
Na erfgoeddag werden de kunstwerkjes uit alle klassen
tentoongesteld in de bibliotheek Kris Lambert. Kijk maar eens mee
Vorige week kregen de leerlingen van het tweede leerjaar opnieuw les van stagiaire juf Kimberly en stagiaire juf Vannessa. Ze werden in twee groepen verdeeld. Elke groep mocht om beurt naar de eetzaal. Daar bereidden ze een zeer lekker Italiaans dessert, nl. tiramisu. Zoals een echte kok voerden ze de opeenvolgende stappen van het recept heel nauwkeurig uit. Ja, misschien schuilt er in een van ons wel een toekomstige chef. Nadien kwamen we allemaal samen om het gerechtje op te eten. Mmmm...smullen maar..... Kijk maar mee.
Op vrijdag 30 maart was er een groot feest voor de juf van de peuterklas. Na een lange carrière in het onderwijs was dit haar allerlaatste dag. Al vroeg in de ochtend kwamen ouders, peuters, kleuters, leerlingen en juffen samen. In een lange stoet vertrokken we met toetsers en bellen naar het huis van juf Ingrid. Daar aangekomen verrasten we haar met een luid applaus, een cadeau en een boeket met bloemen. De juf die van niets wist, kon haar tranen amper bedwingen. Op deze speciale dag werd ze daarna door ons allemaal vergezeld op haar ochtendwandeling naar school. Daar aangekomen wachtte haar opnieuw een grote verrassing. Op de kleuterspeelplaats stond een voltallige fanfare. Er werd een gedicht voorgelezen die gemaakt werd door de juffen. Ook de directrice gaf een mooie speech. Nadien kon iedereen die nog wat wou napraten, genieten van een tas koffie en wat versnaperingen.
Juf Ingrid, ik wens je nog veel geluk en plezier in je verdere leven en breng ons maar af en toe nog eens een bezoekje. Groetjes, Juf Michèle
Net voor de vakantie kregen we een bezoekje van de paashaas. Hij bracht voor alle kinderen lekkere paaseieren mee. Alle eitjes werden verstopt op de speelplaats en ook in de klas. Na deze leuke middag namen we onze paaseieren in een zelfgemaakt paasmandje mee naar huis.
Als kinderen
van de zee konden we een bezoek aan de windmolens natuurlijk niet weerstaan. Samen met het eerste leerjaar trokken we deze
middag richting oosteroever. Daar zagen we de verschillende reusachtige onderdelen
van de windmolens. We leerden dat deze windmolens heel wat inwoners zullen voorzien
van duurzame energie en dat op een milieuvriendelijke manier.
Daarnaast
konden we onze uitstap combineren met een ritje op de overzetboot. We werden
met het bootje naar de andere kant van de oever gebracht waar we de boot
opnieuw namen om terug te varen. Onderweg zagen we een politieboot, de
vuurtoren en nog zoveel meer
We hebben er
allen van genoten. Kijk maar eens mee
Afgelopen
donderdag kregen we bezoek van twee agenten. Ze parkeerden de politiewagen op
de speelplaats. Zo konden we de wagen van buiten en van binnen bewonderen. We
herkenden meteen het alarmnummer 101. De agenten hadden hun uniform aan en
brachten daarbij nog heel wat interessante spullen mee. Zo kregen we een
kogel-vrije vest te zien, peper-spray, een knuppel, een wapen en nog veel meer
Vorige week
kregen de kinderen van het tweede leerjaar 2 dagen les van juf Kimberly en juf
Vanessa. Tijdens de les
wereld-oriëntatie leerden ze over gevoelens. Ze kregen filmpjes te zien waarbij
ze telkens 1 gevoel moesten bespreken. Daarna werden de leerlingen verdeeld in
4 groepjes. In elke groep werd een groepsverantwoordelijke aangeduid om fotos
te maken. De anderen van de groep moesten zo duidelijk mogelijk met bewegingen
en uitdrukkingen een gevoel weergeven.
Kijk maar
eens mee naar de actrices en acteurs in spe .
Onlangs kwamen twee stagiaires op bezoek om de kinderen van
onze klas een lesje Sherborne te geven.
Sommigen vragen zich waarschijnlijk af wat Sherborne is?
Sherborne is een bewegingspedagogiek die naast de motorische
en de cognitieve ontwikkeling, ook doelstellingen op sociaal en
affectief-emotioneel vlak beoogt, nl. het ontwikkelen van een positief zelfwaardegevoel
en het ontwikkelen van de bekwaamheid om relaties aan te gaan en met anderen te
communiceren
Zelfvertrouwen en vertrouwen in de omgeving zijn hierbij
twee centrale begrippen.
Het groeien van zelfvertrouwen gebeurt doorheen de vele bewegingsspelen
die gericht zijn op de ontwikkeling van lichaamsbewustzijn en ruimtebewustzijn.
Het vertrouwen in anderen groeit tijdens de verschillende relatiespelen.
De bewegingsmethode werd ontwikkeld door Veronica
Sherborne. Zij was docente lichamelijke opvoeding en kinesiste.
Alle kinderen deden zeer enthousiast mee. Bekijk maar eens
ons filmpje.
Op vrijdag 16 maart hielden alle leerlingen en alle leerkrachten van onze school, zoals in het hele land, 1 minuut stilte op de speelplaats. Zo hebben we getracht ons medeleven te betuigen aan alle slachtoffers van de busramp in Zwitserland. We waren allen triest en stonden stil bij het verdriet van al die mensen. Voor elk slachtoffer hielden we een grote, witte ballon vast. Het was een mooi, maar erg triest moment op school...
Deze week werken we met de hele school rond het thema 'gezondheid'. We leren dat het zeer belangrijk is om dagelijks een lekker en gezond ontbijt te nemen voor we naar school vertrekken. Daardoor kunnen we goed functioneren tijdens lange en soms vermoeiende schooldagen. Zo werd de hele school woensdagochtend getrakteerd op een gezond ontbijtbuffet. We konden ons bordje vullen met talrijke lekkere en gezonde dingen zoals cornflakes, witte of bruine boterhammen, confituur, honing, kaas, ham, peperkoek, yoghurt, fruitsalade, fruitsap, melk en nog veel meer... Daarnaast kregen we nog les over in- en uitheems fruit en over hoe je het best je tanden poetst. Kijk maar eens mee...
Vandaag hebben we samen met het eerste leerjaar de 'Mercator' bezocht. Als echte piraten hebben we geklommen en geklauterd. We hebben veel nieuwe dingen gezien en geleerd. Zo weten we nu wat bijvoorbeeld een kombuis of een kajuit is. We konden ons ook allemaal inleven in de rol van de kapitein. Zo namen we om beurt ook eventjes plaats achter het roer. We bekeken met veel interesse en bewondering de zeilen, de touwen, de reddingsbootjes en nog zoveel meer... Kortom het was een dag om niet meer te vergeten.... Kijk maar eens mee...
Het nieuwe jaar is gestart met heel wat verjaardagen. Zo zijn heel wat van onze klasgenoten 8 jaar geworden in januari en februari. Aan allen een dikke proficiat!
In de taalles hebben we veel geleerd over sprookjes. Zo weten we nu hoe we een sprookje kunnen herkennen. We weten ook hoe een sprookje begint en dat een sprookje vaak eindigt met de woorden: ...en ze leefden nog lang en gelukkig. We bedachten en schreven zelf een einde aan een sprookje. Dat was niet gemakkelijk maar het zorgde voor heel wat leuke verrassingen.
Tijdens het hoekenwerk konden we met een hoofdtelefoon sprookjes beluisteren op cd. De tekst volgden we mee met een boekje. Op ons nieuw digitaal bord bekeken we net als in de bioscoop een sprookje op groot scherm.
En op vrijdag, om de week af te sluiten, kwamen Bonneke en de mama van Yasmina langs om ons een leuk sprookje voor te lezen. We maakten daarvan een toffe tekening. Kijk maar eens naar deze opmerkelijke resultaten.
Een dikke dank u wel voor Bonneke en mama Yasmina. We hebben er allemaal van genoten.
Vorige week hebben we niet alleen carnaval gevierd. We gingen tijdens de knutselles ook aan de slag om een leuke clown te tekenen. Kijk maar eens mee...
Vorige week zaterdag vierden we samen carnaval op onze school. Mega-Mindy's, spaanse danseressen, prinsessen, cowboy's, politie en nog veel anderen vulden de zaal. Twee prachtige clowns zorgden voor ambiance in beide zalen. Ook dit jaar werden een prins & prinses carnaval en een eredame en ere-jonker verkozen. Ze werden beloond met een leuke prijs. Kijk maar eens mee...
Vorige week leerden we in de les WO dat het telefoonnummer 112 van levensbelang is. Het is een internationaal erkend nummer waarbij je zowel de politie, de hulpdiensten of de brandweer kan bereiken. We weten nu dat we met nummer 112 mensenlevens kunnen redden en dat we het nooit meer mogen vergeten. We leerden ook waar we allemaal aan moeten denken als we dit nummer bellen. Zo vermelden we bijvoorbeeld tijdens het telefoongesprek, wie we zijn, wat er gebeurd is, welke hulpdiensten we nodig hebben, waar het gebeurd is en wie de slachtoffers zijn... Hopelijk moeten we dit in de realiteit niet toepassen, maar als het nodig is, zijn we er klaar voor! Juf Michèle