Ik ben katleen de cock
Ik ben een vrouw en woon in merchtem (België) en mijn beroep is leerkracht L1 - turnjuf - redster - huiswerkbegeleiding op zelfstandige basis.
Ik ben geboren op 03/06/1986 en ben nu dus 39 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: sport-muziek.
2007: bachelor in de ergotherapie
2009: lerarenopleiding lager onderwijs
---
2009-2010 L1 De Bloeiende Kerselaar
20-09-2010
weekendwerk
ik merk dat er in het weekend goed geoefend wordt met de werkboeken die mee naar huis gaan. Dit is zeer fijn om te zien.
maar ik zou jullie wel willen vragen niet vooruit te werken. Het is helemaal niet aan te raden om dit te doen. Laat de aanbreng voor in de klas en herhaal zeer veel thuis. Daar heeft u kind veel meer aan, dan al vooruit te leren. Gelieve dus geen werkblaadjes te maken die we nog niet gedaan hebben. Indien iets niet in orde is het boekje, kan u dat zien aan hoekje dat ik omvouw.
Lezen hoeft nog niet vlot te gaan. als u kind elke letter apart zegt en dan het volledige woord herhaalt is dit perfect, meer moet op dit moment nog niet. Dus wees niet ongerust indien u kind het woord nog niet in een opslag kan lezen. Maar bij de aanbrengwoorden zouden ze het wel in een oogopslag moeten kunnen.
ik heb tijdens de huiswerkstudie gemerkt dat het huiswerk toch langer duurde dan gedacht.
De rekenopdracht lijkt in het begin moeilijk omdat de meeste vergeten zijn in welke kolom ze wat moeten doen, ook al hebben we in ons rekenboek vandaag net hetzelfde gedaan. Dit vergt dan wat begeleiding. Enkele moeten in het begin ook steeds goed nadenken over de begrippen evenveel, minder, meer. Even wennen en goed nadenken en dan lukte het wel. Maar het is ook wel zo dat op het einde van een lange zware schooldag de concentratie al wat minder is.
Het huiswerk van schrijven vond ik ook belangrijk om vandaag mee te geven omdat de letter r nog wat moeilijk is en omdat we vandaag ook gestart zijn met de v en morgen daar op verder gaan.
Ik zal de volgende keer zien dat ik geen 2 moeilijke of langere opdrachten bij elkaar zet door het lesprogramma van die dag dan wat aan te passen.
Hopelijk hebben de kinderen er toch niet al te lang aan gewerkt.
- duim en wijsvinger nemen het potlood vast (pincetgreep) - de middenvinger onder het poltood zodat het daar wat op rust - het potlood niet recht omhoog, maar laten rusten op de hand.
-> hulpmiddelen:
- trippelpotlood (potlood met 3 vlakken, voor elke vinger één)
- driehoekje om extra op je potlood te schuiven dat ook uit 3 vlakken bestaat.
enkele liedjes en versjes voor een juiste schrijfhouding aan te nemen:
twee handen op de tafel twee voeten opd e grond. zit stevig op je stoeltje en kijk niet in het rond.
een hand om mee te schrijven een hand op het papier die schuift het blad naar boven zo schrijf je met plezier.
_______________________________
mijn voeten stevig op de grond tegen de leuning met mijn kont. mijn rug is recht, mijn schouders laag een vuist tussen de tafel en mijn maag. mijn hoofd naar voren, iets gebogen ik heb wat wijde ellebogen.
________________________________
schrijven is een vak, dat doe je met een vinger zonder knak.
__________________________________
dunne letters vind ik fijn, dus mijn hand moet losjes zijn.
___________________________________
mijn blaadje/schrift schuin dat is goed ik weet wel hoe het moet! ook de letters staan wat schuin, want het waait in onze tuin.
Dinsdag sluiten we de bestellingen af, dus zorg dat u op tijd u bestelling MET GELD hebt binnengebracht. bestellingen mogelijk voor: - zonnekind - vos en haas - maan roos vis tijdschrift (volgens de taalmethode) - leesleeuw (volgens de taalmethode) - boektoppers
Wie het maaltijdenblad voor oktober nog niet heeft binnengebracht, gelieve dit zo snel mogelijk te doen.
Dit maaltijdenblad was voor oktober. Er zijn kinderen die hierdoor in de war geraken omdat ze denken dat ze vanaf nu een melkje of soep bijvoorbeeld moeten krijgen. Wil u graag nog een wijziging voor september is dit mogelijk voor fruitsap, melk, chocomelk en soep. Deze kunnen we nu nog wijzigen, de maaltijden zelf niet! Elke wijziging van drank wordt wel schriftelijk in de agenda genoteerd.