onze klas
Inhoud blog
  • rekenen met de rekentrein: +
  • W.O.: thema de tijd
  • vervolg 2 carnaval
  • vervolg 1 carnaval
  • vervolg balls

    Categorieën

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben katleen de cock
    Ik ben een vrouw en woon in merchtem (België) en mijn beroep is leerkracht L1 - turnjuf - redster - huiswerkbegeleiding op zelfstandige basis.
    Ik ben geboren op 03/06/1986 en ben nu dus 38 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: sport-muziek.
    2007: bachelor in de ergotherapie 2009: lerarenopleiding lager onderwijs --- 2009-2010 L1 De Bloeiende Kerselaar

    20-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weekendwerk
    ik merk dat er in het weekend goed geoefend wordt met de werkboeken die mee naar huis gaan. Dit is zeer fijn om te zien.

    maar ik zou jullie wel willen vragen niet vooruit te werken. Het is helemaal niet aan te raden om dit te doen.
    Laat de aanbreng voor in de klas en herhaal zeer veel thuis. Daar heeft u kind veel meer aan, dan al vooruit te leren. Gelieve dus geen werkblaadjes te maken die we nog niet gedaan hebben.
    Indien iets niet in orde is het boekje, kan u dat zien aan hoekje dat ik omvouw.

    Lezen hoeft nog niet vlot te gaan. als u kind elke letter apart zegt en dan het volledige woord herhaalt is dit perfect, meer moet op dit moment nog niet. Dus wees niet ongerust indien u kind het woord nog niet in een opslag kan lezen. Maar bij de aanbrengwoorden zouden ze het wel in een oogopslag moeten kunnen.

    dank u.

    20-09-2010, 15:29 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.scholenveldloop
    donderdag nemen we deel aan de scholenveldloop.

    Gelieve om 8u25 op school te zijn, want we vertrekken al om 8u30!!!!!

    nog mee te brengen:
    - flesje water
    - 2 veiligheidsspelden voor rugnummer

    -> sportieve kledij aan doen.



    verslag volgt later

    20-09-2010, 15:26 geschreven door juf katleen L1  


    16-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rekenen: begrippen
    Bij rekenen komen heel wat begrippen aan te pas. Taal is dus ook voor rekenen belangrijk.

    Struikelblokken in de klas:
    - meer/evenveel/minder
    - omcirkel, doorkruis, doorstreep
    - positionering: onder, boven, naast, tussen
    - positionering tov een voorwerp

    16-09-2010, 19:11 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schrijven 1 2
    voorkomende fouten:

    1:
    - te snel willen zijn en met een boog schrijven, geen scherpe punt
    - onderaan starten -> start = schuin naar boven


    2:
    golfjes onderaan:
    - geen rechte streep
    - geen grote golven
    - slechts 2 golven

    16-09-2010, 19:09 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sok

    s

    16-09-2010, 19:06 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vis
     
    v  (vroem)
    i  (niet te lang uitspreken, ook niet te scherp)

    16-09-2010, 19:06 geschreven door juf katleen L1  


    13-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.huiswerk maandag 13/9
    Beste ouder,

    ik heb tijdens de huiswerkstudie gemerkt dat het huiswerk toch langer duurde dan gedacht.

    De rekenopdracht lijkt in het begin moeilijk omdat de meeste vergeten zijn in welke kolom ze wat moeten doen, ook al hebben we in ons rekenboek vandaag net hetzelfde gedaan.  Dit vergt dan wat begeleiding. Enkele moeten in het begin ook steeds goed nadenken over de begrippen evenveel, minder, meer. Even wennen en goed nadenken en dan lukte het wel. Maar het is ook wel zo dat op het einde van een lange zware schooldag de concentratie al wat minder is.

    Het huiswerk van schrijven vond ik ook belangrijk om vandaag mee te geven omdat de letter r nog wat moeilijk is en omdat we vandaag ook gestart zijn met de v en morgen daar op verder gaan.


    Ik zal de volgende keer zien dat ik geen 2 moeilijke of langere opdrachten bij elkaar zet door het lesprogramma van die dag dan wat aan te passen.

    Hopelijk hebben de kinderen er toch niet al te lang aan gewerkt.

    groetjes,
    juf katleen

    13-09-2010, 18:50 geschreven door juf katleen L1  


    08-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een juiste potloodgreep


    - duim en wijsvinger nemen het potlood vast (pincetgreep)
    - de middenvinger onder het poltood zodat het daar wat op rust
    - het potlood niet recht omhoog, maar laten rusten op de hand.

     

    -> hulpmiddelen:

    - trippelpotlood (potlood met 3 vlakken, voor elke vinger één)

    - driehoekje om extra op je potlood te schuiven dat ook uit 3 vlakken bestaat.

    08-09-2010, 12:55 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een juiste schrijfhouding
    enkele liedjes en versjes voor een juiste schrijfhouding aan te nemen:




    twee handen op de tafel
    twee voeten opd e grond.
    zit stevig op je stoeltje
    en kijk niet in het rond.

    een hand om mee te schrijven
    een hand op het papier
    die schuift het blad naar boven
    zo schrijf je met plezier.

    _______________________________

    mijn voeten stevig op de grond
    tegen de leuning met mijn kont.
    mijn rug is recht, mijn schouders laag
    een vuist tussen de tafel en mijn maag.
    mijn hoofd naar voren, iets gebogen
    ik heb wat wijde ellebogen.

    ________________________________

    schrijven is een vak, dat doe je met een vinger zonder knak.

    __________________________________

    dunne letters vind ik fijn, dus mijn hand moet losjes zijn.

    ___________________________________

    mijn blaadje/schrift schuin dat is goed
    ik weet wel hoe het moet!
    ook de letters staan wat schuin,
    want het waait in onze tuin.

    08-09-2010, 12:53 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.abonnementen tijdschriften
    Dinsdag sluiten we de bestellingen af, dus zorg dat u op tijd u bestelling MET GELD hebt binnengebracht.
    bestellingen mogelijk voor:
    - zonnekind
    - vos en haas
    - maan roos vis tijdschrift (volgens de taalmethode)
    - leesleeuw (volgens de taalmethode)
    - boektoppers

    08-09-2010, 12:48 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maaltijden
    Wie het maaltijdenblad voor oktober nog niet heeft binnengebracht, gelieve dit zo snel mogelijk te doen.

    Dit maaltijdenblad was voor oktober. Er zijn kinderen die hierdoor in de war geraken omdat ze denken dat ze vanaf nu een melkje of soep bijvoorbeeld moeten krijgen. Wil u graag nog een wijziging voor september is dit mogelijk voor fruitsap, melk, chocomelk en soep. Deze kunnen we nu nog wijzigen, de maaltijden zelf niet!
    Elke wijziging van drank wordt wel schriftelijk in de agenda genoteerd.

    08-09-2010, 12:46 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.r oo s - r
       r oo s
             r


    Opgelet voor de franse r. De r moet goed rollen, je voelt dan iets trillen.

    08-09-2010, 12:42 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schrijven overzicht
     een overzicht van alle letters kan u vinden in de bijlage

    wanneer een letter aangeleerd is om te schrijven, komt deze letter met verwoording en aandachtspunten in een apart bericht op de blog.

    Bijlagen:
    schrijven overzicht.doc (157 KB)   

    08-09-2010, 12:40 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.m schrijven
    gestart met eerste stukje = wandelstok

    verwoording:
    een boogje - naar beneden - terug over de lijn - een boog - naar beneden - terug over de lijn - een boog - naar beneden - een haakje

    -> 3 boogjes, geen 4
    -> eerste boogje start niet helemaal beneden op het lijntje

    08-09-2010, 12:38 geschreven door juf katleen L1  


    03-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.taal: onze eerste letter!
    We zijn gisteren al gestart met onze letter: m
    Deze letter is afkomstig van het woord m aa n
    We spreken ze niet uit als 'em', maar wel als 'mmmmm'. Wanneer we iets lekker vinden, gebruiken we deze letter.

    Samen met dit woord en letter hoorde het eerste werkblad. We zijn in de klas dus al hard aan het werk gegaan. Maar natuurlijk is er op tijd en stond ook ruimte voor een verhaal, of een vrij spelmoment.

    Volgende week gaan we verder en zullen er nog meer letters en woorden aan de beurt komen.

    03-09-2010, 17:34 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.doosjes
    ik kreeg reeds heel wat vragen in verband met de doosjes. En jullie zullen je misschien ook wel afvragen wat die nog steeds in de boekentas doen en leeg zijn.

    De bedoeling van die doosjes is dat er woord- en letterkaartjes in gestopt worden. Bij elk nieuwe woord en letter komt er eentje bij. Omdat nog niet iedereen van de klas in orde is, ben ik hier nog niet mee gestart omwille van praktische redenen. Maar het is wel de bedoeling dat vanaf woensdag er gestart wordt, indien 3/4 van de klas maandag in orde is, kunnen we dan al starten.
    Op de info-avond geef ik nog eens een concrete uitleg van de doosjes, zowel over de inhoud als over de GROOTTE want daar rijzen wel wat vragen op. Die afmetingen zijn maar een richting voor jullie zodat je niet me te kleine doosjes af komt waar de kaartjes niet in passen, maar ook niet met te grote, wat nu wel het geval is bij sommige.

    die doosjes zitten elke dag in de boekentas, want elke dag kunnen er nieuwe kaartjes uitgedeeld worden in de klas. Thuis worden de doosjes uit de boekentas gehaald om te oefenen. Enkel door veel herhaling zullen de letters en woorden gekend zijn. Vergeet na de oefening de dozen niet terug in de boekentas te stoppen, anders mist u kind misschien een letter- en woordkaart.

    Indien er nog vragen zijn, zal ik die dinsdag bij de extra uitleg op de info-avond nog wel beantwoorden.

    03-09-2010, 17:31 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rekenen
    De eerste rekenlessen zijn achter de rug.

    We zijn bezig met het vergelijken, ordenen en sorteren tot 5. De geschreven cijfers komen nog niet aan bod. Wel de getalbeelden, dit zijn de cijfers uitgedrukt in bolletjes.  = 5
    De begrippen evenveel, meer en minder zijn nu aan de orde.

    Ik merk dat werken in het rekenboek nog wat stroef verloopt maar dat komt wel los. Ze hebben in de kleuterklas nog niet echt veel met werkblaadjes gewerkt, en al zeker niet een werkblad waar meerdere oefeningen op staan. Sommigen zijn daardoor in de war en weten plots niet meer aan welke oefening we bezig zijn. Ik probeer iedereen zo veel mogelijk in het oog te houden, laat iedereen een keer aan bod komen bij het antwoorden en loop zo veel mogelijk rond in de klas om te controleren.
    Maar vanaf volgende week, na meer oefening, zal dit al veel beter gaan.

    03-09-2010, 17:23 geschreven door juf katleen L1  


    01-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 1: ik
    Wie zie je als je in de spiegel kijkt?
    Bekijk de afbeelding op ware grootte
    ik


    Daarmee is het eerste woordje met de bijhorende letters al geleerd, en dat op de eerste schooldag!

    Jammer genoeg was de dag zo voorbij gevlogen dat ons werkboekje nog niet klaar is. Vermits er al Godsdienst/Zedenleer op het programma stond, werd er ons een uurtje afgenomen.
    Daarnaast hebben we ook heel wat praktische zaken moeten regelen en materiaal in orde brengen.

    Vanaf morgen gaan we ook van start met rekenen, thema en muzische vorming.



    groetjes,
    juf katleen

    01-09-2010, 15:47 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.materialen
    Gelieve volgende materialen zo snel mogelijk in orde te brengen indien dit nog niet gebeurd is:
    - 2 ringmappen (geen met 4 ringen!) met naam op
    - een huiswerkmap
    - een pennenzak: vermits al het materiaal verkregen wordt op school, moet deze pennenzak leeg zijn. Ook voor tijdens de studie is al het 
                                  materiaal beschikbaar.
    - 2 doosjes om woordkaartjes in te steken
    - kaften van de agenda en de werkboeken die mee naar huis gaan en voorzien van naam
    - pasfoto

    de leraar godsdienst vraagt ook om voor een ringmap te zorgen.



    groetjes,
    juf Katleen

    01-09-2010, 15:43 geschreven door juf katleen L1  


    28-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.taalmethode
    www.veiliglerenlezen.nl

    28-08-2010, 19:57 geschreven door juf katleen L1  


    Archief per week
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs