Mijn favorieten
  • de standaard
  • de morgen
  • TV 1 nieuws
  • bbc
  • google
  • woordenboek
  • globaliseren in de wereld
  • Zoeken in blog

    Inhoud blog
  • Wat verdient mijn burgemeester...
  • Londen
  • Brief Londenreis
  • MONSOON WEDDING
  • België kende in 2006 een tsunami van wetten...
  • Constant gardner
  • Actua : dictatuur in Turkmenistan 2009
  • Bemiddeling.
  • advocaat en vrouw
  • Film, ae fond kiss...
  • actua TOETS juni 2010 6CW aso
  • Joodse lobby's beinvloeden Am. politiek
  • 6 ASO lobby, provincie, gemeente, denktank ....
  • De gerechtigheid van keizert Otto (Dirk Bouts)
  • Het laatste oordeel ( Hans Memling)
  • UNESCO : tapijten van Bayeux
  • HMS wrak gevonden : archeologie onder zee.
  • Graven in een vuilnisbelt...
  • Da Bamyanvallei in Afghanistan. Fotomateriaal en info.
  • Info Europees Parlement voor 6 aso jan. 2010
  • Film, Osama
  • Uitnodiging concert 15-11-2009 voor 3 en 6 aso
  • Leerstof 6 aso KT 15-11-2009
  • Brief uitstap 3CW 10/11/09
  • Artel
  • Siegfried De Buck
  • PIET HEIN EEK sloopmeubelen...
  • Back in the time : stoelen ....
  • Arne Quinze
  • Open monumentendag
  • Leren leren : krantenopdracht
  • TIP VOOR EEN TRIP !
  • TIP VOOR EEN TRIP...!
  • Inhaal KT 9 maart 2009
  • "Floating" van Laschaise
  • AMAZON
  • Cultuuroverdracht
  • Brief uitstap 20/02/2009
  • Toegang archtief De Standaard
  • Snelnieuws op blog
  • sottsass als architect
  • Bezoek SMAK 6HUM WET 20/11/2007
  • Cultuurtip voor 3 en 6 aso ! Warm aanbevolen.
  • Ettore Sottsass, designer van wereldformaat
  • Een cultuurtip voor 6 aso?
  • K. Geers in het SMAK te Gent. Kunst en maatschappij.
  • Mark Wallinger. Kunst en maatschappij.
  • Burgerschapsvorming op school faalt...
  • Taak lobby - denktank tegen 19/01/2007
    cultuurwetenschappen3aso

    01-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een cultuurtip voor 6 aso?

    Cultuur

    EXPO EUROPALIA PRESENTEERT 'HET MEESTERLIJK ATELIER'

    Pleurant van het graf van Filips De Stoute, Claus Sluter, 1404-1406. rr

    Pleurant van het graf van Filips De Stoute, Claus Sluter, 1404-1406. rr

    'Het meesterlijke atelier' stelt de Europese kunstgeschiedenis voor als een uitwisseling van kunstwerken, vaardigheden en inspirerende ideeën. In veertien etappes brengt de tentoonstelling dat intensieve internationale verkeer in kaart.



    Het meesterlijk atelier, het topevenement van de jongste editie van Europalia, heeft gekozen voor een zeer brede focus. In de loop van het parcours pendel je van Cordoba naar Stockholm, van Rouen tot Sofia. Ook de afgebakende periode is ruim: van de val van het Romeinse rijk tot de Verlichting. In totaal bijna dertien eeuwen, dat is niet niks.

    De tentoonstelling concentreert zich op de grensoverschrijdende invloed van kunstenaars en kunstwerken. Voor de hand liggende stromingen komen daarbij niet echt in beeld - een hoofdstuk over de verspreiding van de Romaanse kunst zal je in het Paleis voor Schone Kunsten tevergeefs zoeken. De hoofdrol is gereserveerd voor de drukte op de Europese kunstroutes zelf. Het proces van uitwisseling, beïnvloeding, fascinatie en vaak ook imitatie lijkt onuitputtelijk. Het Europa dat hier naar voor komt, is er een met een sterk absorberingsvermogen.

    Het hoeft niet te verbazen dat de traditie van het boek als een rode lijn door de tentoonstelling loopt. De 'Grote Europese Bibliotheek' die in de loop der eeuwen gegroeid is, kan je als een verzamelplaats van wijsheid en kennis zien, maar ook als een laboratorium voor nieuwe technieken. Bovendien is het boek mobiel. Als kunstwerk in zakformaat is het altijd een reizend object par excellence geweest.

    Al in de eerste vitrinekasten kan je je buigen over verluchte handschriften, met miniaturen die de lezer onderdompelden in een verfijnde verbeeldingswereld. Een zeldzaam stuk is het Book of Dimma uit de achtste eeuw, dat bewaard wordt in het Trinity College in Dublin. Het kleine boekje bevat afbeeldingen van drie aartsengelen, een vroeg signaal dat de evangelisatie is ingezet.

    Bijzonder weelderig is de sectie over de boekdrukkunst. Ze spitst zich toe op de snelle verspreiding van het gedrukte boek, in een tijd dat plagiaat nog niet strafbaar was en het kopierecht pure fictie. Basel en Venetië groeiden in de renaissance uit tot de eerste hoofdsteden van het boek. Tal van drukkers spinden garen bij de opkomst van het protestantisme.

    Je ziet ook merkwaardige voorlopers van de boekdrukkunst, zoals de Vlaamse Biblia Pauperum uit 1464. Geen bijbel, zoals je zou verwachten. Wel een religieus feuilleton van houtsnedes in een naïeve, volkse stijl.

    Retabel

    Op het eerste gezicht biedt Het meesterlijke atelier een verwarrende hoeveelheid stijlen en vormen. Het onoverzichtelijke panorama is samengesteld uit 350 objecten. Maar de tentoonstelling heeft het onderwerp ook goed afgebakend. Veertien sleutelmomenten, bijeengebracht in evenveel 'kamers', bieden telkens een ander perspectief op de Europese kunstgeschiedenis.

    De scenografie is zonder meer vernuftig. Je stapt binnen in veertien monumentale ruimtes, een soort van Wunderkammer met telkens minimaal één sleutelwerk. Doorkijkjes bieden extra informatie. In de wandelgangen kan je Europese satellietbeelden bekijken of naar kerkmuziek luisteren. Met een thema als de evolutie in de afbeelding van de Maagd Maria valt trouwens op dat het christelijk erfgoed een zwaar accent krijgt.

    Het zijn geen letterlijke, maar vooral mentale kunstroutes die in deze tentoonstelling uitgetekend zijn. Eén hoofdstuk gaat expliciet over kunst als exportmiddel. In deze kamer valt op hoe verbluffend serieproductie kan zijn. Het topstuk is een Brabants retabel dat besteld werd voor de kathedraal van het Zweedse Strängnäs. Zelfs al lieten de Brusselse productiecentra van houtsnijwerk zich in zestiende eeuw al eens verleiden tot een stereotiepe uitvoering, dit retabel is een machtig stuk.

    Een fascinerend hoofdstukis gewijd aan de verspreiding van tekeningen als een zelfstandige kunstvorm. De antieke traditie schreef voor dat kunstenaars zich niet zozeer baseerden op wat zij persoonlijk observeerden, maar op modellen en voorbeelden die al de status van kunstwerk verdiend hadden. Vanaf de renaissance groeiden tekeningen uit van vlugge schetsen en papieren geheugensteuntjes tot de hoogstpersoonlijke uitdrukking van de kunstenaar. Je krijgt daarvan de prilste voorbeelden te zien, zoals een prachtige studie van een karakterkop van de hand van Leonardo da Vinci.

    Ook de architectuurtekeningen werden steeds impressionanter. Kijk maar naar de bijna vijf meter hoge tekening van de noordgevel van de kathedraal van Straatsburg. Als handleiding bij de bouwwerken deed ze niet echt dienst. De tekening was vooral bedoeld om opdrachtgevers te imponeren. Niets nieuws onder de zon, met andere woorden.

    Mecenas

    Trouw aan het principe van deze editie van Europalia, kwamen er bruiklenen uit alle 27 Europese lidstaten naar Brussel. Een Rubens uit Marseille, een Van Dijck uit Straatsburg en een Jordaens uit Boedapest: zelden zijn de organisatoren het zo in de periferie gaan zoeken.

    Maar ook de klassieke verzamelingen zijn van de partij. Uit het Kunsthistorisches Museum in Wenen komt bijvoorbeeld een indrukwekkende reeks schilderijen van Bartholomeus Spranger. Deze zo goed als vergeten maniërist werd in Antwerpen geboren, maar beleefde zijn mooiste jaren aan het hof van Rudolf II in Praag. De schilderijen in het bezit van de Habsburgse keizer illustreren de smaak van de typische 18de-eeuwse mecenassen. Hun verzamelwoede betekende een sterke stimulans voor talentrijke figuren zoals Spranger.

    Met onder meer Dürer, Da Vinci en Van Eyck ontbreekt het niet aan grote namen. Maar de nadruk ligt evengoed op minder bekende kunstenaars en anonieme ambachtslui: ivoorsnijders, edelsmeden, houtbewerkers, kalligrafen of drukkers. Ze produceerden kunstwerken of sierobjecten die op zichzelf staan, maar in veel gevallen ook het overkoepelende verhaal van de tentoonstelling illustreren.

    Het meesterlijke atelier sluit af met een hedendaagse appendix: de film- en fotoinstallatie 27x27x27. Kunstenaars uit elke Europese lidstaat selecteerden hun lievelingswerk. Het is een eerste voorzet voor wat moet uitgroeien tot een gigantische Europese poppoll.

    'Het meesterlijke atelier'. Tot 20 januari 2008 in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Dagelijks van 10 tot 18 uur (op donderdag tot 21 uur).

    www.europalia.be

    (De Standaard)

    01-11-2007 om 16:09 geschreven door ann geerinck  


    12-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K. Geers in het SMAK te Gent. Kunst en maatschappij.

    Best leerlingen,

    Dit haalde ik van de site van het SMAK...
    Even verder nagenieten? Of verder over reflecteren?
    Aan jullie de keuze.

    GRAAG JULLIE REACTIES!


    21.04... 26.08.2007

    Kendell Geers

    21.04... 26.08.2007

    20.04.2007

    Kendell Geers

     

    Ik vind dit schitterend werk. Eindelijk een kunstenaar die gewoonweg eens "f*ck off" durft te zeggen. Trouwens, het moet eens gedaan zijn om bepaalde regels te proberen inlassen van wat kunst is of zou moeten zijn. Het is een uiting van wat een mens voelt vanbinnen, en men mag dan ook ieder middel gebruiken om deze te uiten. Als dát al niet zou mogen ... trouwens, is kunst - of wat men onder de noemer "kunst" pleegt te hangen, niet juist een weergave van de maatschappij? Wij als toeschouwers hebben daar - hopenlijk dan - een mening over, en laten we daar aub blij over zijn. Dit trekt een debat open, zoals we ook hier merken in dit forum, en dát is nu net wat "kunst" teweeg brengt, zo ook deze kunstenaar. Dus laat hem dan gerust in een museum zijn "ding" doen, daar dienen ze voor ...

    an vb 08.05.2007 12:22:56)

    Wat een geluk dat Geers zijn frustaties over zijn geboorteland in zijn werken kwijt kan. Zoniet zou hij waarschijnlijk gek worden als je in je eigen land de samenleving zò ervaart als Geers doet.
    Bij het zien en het beleven van zijn werken kreeg ik koude rillingen. Die tentoonstelling is nog eens een bewijs dat hedendaagse kunst de diepstliggende gevoelens naar boven kan doen komen. Je moet er als toeschouwer alleen een poging doen om ervoor open te staan.
    Deze tentoonstelling gaat volgens mij dieper dan een inlevingsreis naar Zuid Afrika.

    rita vanhoutte 07.05.2007 16:50:15)

    Dit lijkt me inderdaad een goed punt. Tentoonstellen in een groot en erkend museum is toch niet meteen het establishment ondermijnen, wel? Waarom zoekt deze kunstenaar geen meer passende vorm om zijn werk tentoon te stellen...

    bert 26.04.2007 13:06:58)

    Hoe valt het te rijmen dat iemand die zo'n groot lak heeft aan de kunst toch gewoon in een museum tentoonstelt? Is dit niet heel hypocriet? Er een lak aan hebben, maar wanneer je zelf tentoon kan stellen, je principes aan de kant zetten? In principe zou hij het dan toch erg dwaas moeten vinden dat zijn werken als kunst in het museum worden tentoongesteld?

    nina 23.04.2007 18:10:41)
        

    12-05-2007 om 00:00 geschreven door ann geerinck  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mark Wallinger. Kunst en maatschappij.
    Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006 Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006
    Mark Wallinger
    State Britain 2006
    Photos: Sam Drake © Tate 2006
    Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006 Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006
    Mark Wallinger
    State Britain 2006
    Photos: Sam Drake © Tate 2006
    Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006Mark Wallinger, State Britain 2006, Photo: Sam Drake © Tate 2006
    Mark Wallinger
    State Britain 2006
    Photos: Sam Drake © Tate 2006
    Fabrication of State Britain. Photo: Michelle Sadgrove at Mike Smith StudioFabrication of State Britain. Photo: Michelle Sadgrove at Mike Smith StudioFabrication of State Britain. Photo: Michelle Sadgrove at Mike Smith Studio Fabrication of State Britain. Photo: Michelle Sadgrove at Mike Smith StudioFabrication of State Britain. Photo: Michelle Sadgrove at Mike Smith StudioFabrication of State Britain. Photo: Michelle Sadgrove at Mike Smith Studio
    Fabrication of State Britain. Photos: Michelle Sadgrove at Mike Smith Studio
    Brian Haw's protest. Photo: Mark WallingerBrian Haw's protest. Photo: Mark WallingerBrian Haw's protest. Photo: Mark Wallinger Brian Haw's protest. Photo: Mark WallingerBrian Haw's protest. Photo: Mark WallingerBrian Haw's protest. Photo: Mark Wallinger
    Brian Haw's protest. Photos: Mark Wallinger
    Police raid on Brian Haw's placards. Photo: Rikki BluePolice raid on Brian Haw's placards. Photo: Rikki BlueBrian Haw. Photo: Gemma Day
    Police raid on Brian Haw's placards. Photos: Rikki Blue                     Brian Haw. Photo: Gemma Day
    (Ps. Als je klikt op bovenstaande foto's, zie je ze vergroot.)

    ALS KOPPIG OORLOGSPROTEST MUSEUMKUNST WORDT

    Het protest tegen de oorlog werd deze week genomineerd voor de prestigieuze Turner-kunstprijs.

    Parliament Square in hartje Londen is een plaats van permanent protest tegen Tony Blair en zijn regering. Brian Haw kampeert er al bijna zes jaar. Haw begon zijn campagne in juni 2001, nadat de Britse regering economische sancties tegen Irak had ingevoerd. Sindsdien houdt hij dag en nacht de wacht bij zijn vredevlaggen en foto's van verminkte Iraakse kinderen.

    'Hij weet wel wat hij doet. Hij is niet dom.' Haw heeft geen goed woord over voor Blair, die hij beschuldigt van genocide. Haw, een vader van zeven kinderen, ziet het als zijn taak om het op te nemen voor de kinderen van de wereld. 'Alle kinderen zijn mijn kinderen. Ik kan niet gewoon toekijken terwijl ze vermoord en verminkt worden door de leiders van mijn land.'

    Sympathisanten brengen eten en kleding naar de vredesactivist. Sommigen hebben hun eigen tenten opgezet naast de zijne. 'Er zijn veel vrouwen bij', zegt Haw, 'en een paar oude mannen zoals ik. Sommige van hen zijn ziek, maar ze houden vol.' Haw zelf is al verscheidene keren naar het ziekenhuis moeten gaan. Niet iedereen steunt zijn actie en Haw werd meermaals aangevallen.

    Ook de politie maakt het hem niet gemakkelijk. Haw mag zijn megafoon niet meer gebruiken tijdens de werkuren. 'Alleen in dit land slagen ze erin zulke regels te verzinnen. Wanneer is het dan wel gepast om een genocide aan te klagen?' Hij wijst naar het parlement. 'Ze zeggen dat ik de mensen daarbinnen stoor, maar dat is precies wat ik moet doen.'

    In een poging een einde te maken aan Haws actie keurde het Britse parlement in mei 2006 een wet goed die demonstraties verbiedt in een straal van één kilometer rond Parliament Square. Het grootste deel van Haws kamp werd verwijderd en Haw mag nog slechts een plek van drie vierkante meter bezetten.

    De grens die door de wet werd vastgelegd, loopt dwars door het Tate Britain museum. Daar heeft de Britse kunstenaar Mark Wallinger in zijn werk State Britain Haws 40 meter lange barricade gereconstrueerd. Wallinger herdenkt niet alleen de kinderen die in Irak het slachtoffer werden van het oorlogsgeweld, maar ook het protest dat Haw al zo lang volhoudt. Tot op het kleinste detail na zijn de meer dan 600 vlaggen, plakkaten, foto's, knuffelberen en steunbetuigingen nagemaakt. Ook Haws slaapzak en theehoekje zijn te zien.

    Haw blijft intussen op post. 'Ik weet niet wat ik moet bereiken voor ik hier weg kan gaan. Ik vrees dat ik het einde niet meer zal meemaken.' (acu)

    State Britain: tot 27 augustus in Tate Britain in Londen en van 19 oktober tot 13 januari 2008 in Tate Liverpool met de andere Turner-nominaties.



    (acu)

     

    12-05-2007 om 00:00 geschreven door ann geerinck  


    06-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Burgerschapsvorming op school faalt...
    Beste leerlingen,

    onderstaand artikel doet ons toch even nadenken...

    groeten,
    Ann Geerinck

    donderdag 03 mei 2007
    (de Standaard)

    Burgerschaps- vorming op school faalt

    De meeste scholen slagen er niet in om van hun leerlingen mondige burgers te maken. Dat komt doordat ze geen structurele aanpak hebben en zich beperken tot sporadische initiatieven.
    Van onze redactrice

    Corry Hancké

    Waar komt toch dat idee vandaan dat de jongeren vandaag veel minder in de politiek en in de samenleving zijn geïnteresseerd dan hun ouders? Professor Marc Hooghe van het Centrum voor Burgerschap en Democratie van de KULeuven weet het niet. Uit zijn onderzoeksresultaten blijkt dat jongeren van zestien over het algemeen in de voetsporen van hun ouders stappen.

    Ze zijn niet meer of minder politiek geëngageerd dan volwassenen. Het is verkeerd om te denken dat de huidige jongeren apathisch zijn. Ze leggen andere accenten dan hun ouders: minder belangstelling voor politieke partijen, meer engagement in het vrijwilligerswerk.

    Toch wilden de opeenvolgende ministers van Onderwijs burgerschapsvorming stimuleren. Dat betekent dat de leerlingen via een beter begrip van het maatschappelijk bestel, goede en geëngageerde burgers kunnen worden.

    Maar de resultaten van de burgerschapsvorming zijn teleurstellend. Uit de studie van het onderzoeksteam blijkt dat jongeren die wél lessen hebben gekregen even wantrouwend zijn en net zo weinig hulpvaardig als jongeren die geen opleiding burgerschapsvorming hebben gekregen.

    Volgens de onderzoekster Ellen Claes is het magere resultaat van de burgerschapsvorming te wijten aan het feit dat de opleiding niet structureel ingebed is in de school. De overheid heeft 'Opvoeden tot burgerzin' tot een vakoverschrijdende eindterm gemaakt, wat betekent dat de leerlingen er kennis mee maken in verschillende vakken en in speciale schoolprojecten. De leerlingen hoeven er geen examen over af te leggen.

    In de praktijk komt dat erop neer dat de scholen vrij autonoom kunnen beslissen hoe ze van hun leerlingen mondige burgers willen maken.

    Uit de studie blijkt dat de meeste scholen vooral kennis overbrengen: wat is een parlement, hoe werken de VN of waarvoor staat Open VLD. Het aanleren van dat soort kennis heeft geen invloed op het maatschappelijk engagement van de leerlingen.

    Iets meer succes hebben de scholen die de leerlingen actief laten participeren in de besluitvorming. Een open klas- en schoolklimaat zal de instelling van de leerlingen kunnen veranderen.

    Maar het algemeen resultaat blijft pover: ongeveer 60procent van de leerlingen heeft geen vertrouwen in anderen en voelt er weinig voor om hen te helpen. Dat zijn nochtans de pijlers van een samenleving, die burgers nodig heeft die willen samenwerken om hun doeleinden te realiseren.



    Extra initiatieven die jongeren via de school tot kritische, mondige burgers moeten vormen, hebben ook relatief weinig succes. Neem nu het project 'Kranten in de klas', waarin leerlingen gedurende twee weken gratis met kranten op school konden werken. Een halfjaar na het project blijkt dat de politieke kennis van de jongeren die er aan deelnamen niet is toegenomen. Ook hun politieke en maatschappelijke houding is niet veranderd.

    Alleen in scholen waar krantenlezen ingebed is in een structuur waar participatie en engagement gestimuleerd worden, hebben zulke projecten een blijvend succes.

    Jongeren via de scholen opvoeden tot mondige burgers is een moeilijke opdracht. In tegenstelling tot de leiders in het verenigingsleven, moeten de leerkrachten de strijd aanbinden tegen de onverschilligheid, die vaak van thuis uit wordt meegegeven.

    De onderzoekers vinden dan ook dat de overheid meer inspanningen moet leveren, als ze wil dat scholen hun leerlingen tot mondige burgers wil opvoeden.

    ,,Jongeren, school en politiek. Opvoeden tot burgerzin'', uitgegeven bij Wolters Plantyn.



    Corry Hancké

     

    06-05-2007 om 00:00 geschreven door ann geerinck  


    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taak lobby - denktank tegen 19/01/2007

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door ann geerinck  




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs