Thema: âDe aardappelâ (ma. 6 mei tot vr. 17 mei â19) week 1
De volgende twee weken starten we met het thema de
aardappel. Wat weten we al over de aardappel? En wat willen we nog te weten
komen? Hiervoor maken we gebruik van informatieve boeken, prenten en een
educatief filmpje.
-
Vorige week zijn we begonnen met het knutselen
van ons Moederdagcadeau. Maar sssstttt wij verklappen nog niets! Deze week
werken we eraan verder. We leren ook een leuk versje aan.
-
In de bouwhoek kunnen we aardappelen oogsten en
vervoeren met de tractor. Hoeveel aardappelen geraken er in elke laadbak? Waar
meer of waar minder? We bouwen een boerderij om onze oogst te verzamelen.
-
Met plasticine maken we creatieve, gekke
aardappelmannetjes.
-
We brengen een bezoekje aan de aardappelboer
Colsoul.
-
In onze winkel kan je aardappelen kopen en
klaarmaken in de poppenhoek.
-
Samen met de juf maken we aardappelen klaar op
verschillende wijze / stap per stap: gekookt, gebakken en aardappelpuree. Nadien
mag iedereen komen proeven. We geven aandacht aan veiligheid en hygiëne.
-
Tijdens het godsdienstmoment luisteren we naar
het verhaal: Maria en Jozef zijn Jezus kwijt en vinden Hem in de tempel.
-
We spelen aardappelbowling. Met een scoreblad
tekenen we per beurt hoeveel kegels er omgerold worden. Wie heeft na vijf
beurten de meeste/ minste of misschien wel evenveel kegels omgerold? Of een
gooispel: verschillende soorten bakjes/emmers met verschillende cijfers/punten
op. Hoeveel punten scoren we?
-> Iedereen
mag twee aardappelen meebrengen naar de klas. Als je leuke materialen hebt rond
het thema zoals een tractor en laadbak, tuingerief, dunschiller, prentenboekjes of mag je
dat zeker meebrengen. Vergeet je naam er niet op te schrijven.
-> Woensdag
8 mei 2019, is er geen opvang (Stekelbees) wegens teamdag. Je kan je kleuter
tot 12u20 afhalen op school.
Thema: âKriebeldiertjesâ (di. 23 april tot vr. 3 mei 2019) week 2
Wat gaan we
deze week allemaal doen?
De kleuters hebben gekozen voor de spin, de mier en het
lieveheersbeestje van naderbij te bekijken. Vorige week was de spin en de mier aan
de beurt. Deze week het lieveheersbeestje. Aan onze ontdektafel kunnen we de
kriebeldiertjes van dichtbij bekijken. Met een vergrootglas, onderzoekspotje, vangnet
en een spiegeltje. Op een zoekprent zoeken en tellen we het aantal
kriebeldiertjes per soort. Waarvan zijn de meeste of minste diertjes, kunnen ze
alleen vliegen, kruipen of beide? We knutselen een diertje uit kosteloos
materiaal of schilderen/ tekenen een tuin vol kriebeldiertjes.
Via een informatief filmpje komen we meer te weten hoe
een lieveheersbeestje leeft in de natuur. We gaan zelf opzoek naar
kriebeldiertjes op school. Wie een lieveheersbeestje tegen komt thuis, mag het meebrengen naar de klas. Met plasticine boetseren we een lieveheersbeestje na.
We eindigen het thema met een kriebeldiertjesquiz.
- Maandag
29/04/2019 mag iedereen laarzen
meebrengen naar de klas. Stop de laarzen in een zak met je naam erop.
- Woensdag
1/05/2019 = Geen school!
- Je
mag een platte kei / steen
meebrengen naar de klas. Van de stenen maken we een kriebeldiertje voor in onze zandbank of voor in de bouwhoek.
Dank je wel.
Versje
Lieveheersbeestje
rood met zwarte stippen
zat eens op een olifant
heen en weer te wippen
hatsjie zei de olifant
met een grote zucht
en het lieveheersbeestje
vloog toen door de lucht!
Thema ‘Kriebeldiertjes’ (di. 23 april tot vr. 3 mei 2019) week 1
Hallo allemaal,
Ik hoop dat jullie genoten hebben van de vakantie want we
vliegen er terug in.
De komende twee weken spelen en leren we over
‘kriebeldiertjes’.
Er zijn zoveel kriebeldiertjes in de natuur. (Worm,
kever, sprinkhaan, vlieg, bij, mot, bladluis, mier, lieveheersbeestje, vlinder,
rups, libelle, mug, wesp, pissebed … en nog veel meer.)
Samen zoeken we twee kriebeldiertjes waarover we meer
willen te weten komen, waar we rond knutselen, tekenen en spelletjes spelen.
Deze week vieren we de verjaardag van Leon en Sofia zij worden 6 jaar! HOERA!
*Heb je bij je thuis leuke prentenboeken, informatieve
boeken, knuffels, puzzels, popjes, spelletjes … rond een kriebeldier, vergrootglas,
onderzoekpotjes, pincet, verrekijker … zijn deze zeer welkom in de klas. Dank
je wel.
*Je mag alvast opzoek gaan naar kriebeldiertjes in de
tuin. Heb je kriebeldiertjes gevonden, doe ze in een potje en breng de diertjes
mee naar de klas.
We luisteren elke dag naar een stukje van het paasverhaal.
De intocht van Jezus in Jeruzalem (Palmzondag), de voorbereiding van het
paasmaal (witte donderdag), Jezus sterft en de verrijzenis van Jezus. Waar we
even stil staan met de waarde; Nieuw leven!
Vorige week konden we proeven van de lekkere kippeneitjes
die jullie hadden meegebracht. Deze week proeven we van verschillende chocolade
eitjes ( witte-, melk- en fondant chocolade). Met kleinere eitjes gaan we wegen
en komen de begrippen zwaar, licht, zwaarder, lichter, evenveel, gelijk,
hoeveelheden vergelijken meer, minder aan bod. In een maïsbak gaan we opzoek naar letters om woordjes te vormen rond het thema.
We werken verder aan ons paasknutselwerkje. Nog eens een
dikke merci voor de helpende handen van vorige vrijdag! Natuurlijk mag onze
paasquiz op het einde van de week niet ontbreken.
Vrijdag is er een paasviering en misschien ligt er wel
iets lekkers te wachten op ons in de klas.
-> Jullie
mogen woensdag allemaal een plastiek zak meebrengen met naam erop om onze
tekeningen mee naar huis te nemen.
Ik wens mijn kapoenen en hun ouders een vrolijk Pasen en
een fijne vakantie toe!
De lente is gestart en zo komt er een volgend feest
inzicht, Pasen. De vastentijd voor Pasen of de 40 dagen voor Pasen. Maar wat
wil dit allemaal zeggen? Wat is Pasen? Wat vieren we dan?
We versieren met verschillende eitjes een paastak in de
klas. De begrippen dik, dun, dikste, dunste, dikker, dunner, groot(ste), klein(ste),
boven, onder, tussen, naast, links en rechts komen aanbod.
In de poppenhoek kunnen we een paasfeest vieren en alle benodigdheden
in de winkel gaan kopen. Met pluche kippen maken we een kippenhoek zodat we
elke dag eitjes kunnen rapen. We spelen een gezelschapsspel om zo veel mogelijk
eitjes te verzamelen; de begrippen meeste, minste, 1 meer, 1 minder komen
aanbod.
Natuurlijk gaan we in de knutselhoek aan de slag met het
maken van ons paasmandje.
Via een informatief filmpje leren we meer over de kippen
en hun eitjes. Met de eitjes van de kip kan je natuurlijk veel lekkers maken.
We bakken een ei op verschillende manieren, een hardgekookt ei, een roerei, een
spiegelei, eiersla Smullen maar.
Heb je bij je thuis nog leuke spulletjes om te klas te
versieren of voor in onze hoeken mag je die zeker meebrengen. Ik denk dan aan
boekjes, info boekjes rond kippen, eieren, konijnen, gezelschapsspelletjes,
pluche kip, haan, kuiken, konijn , plastieken eitjes, plastieken eitjes voor
in onze paastak te hangen, eierdozen, schoendozen, plastieken kuikentjes,
konijnen, haasjes enz.
-> Woensdag
27/03/2019 worden de fotos van de broers / zussen gemaakt.
-> Wie
thuis een echt konijntje heeft of een tamme kip en het ziet zitten om deze een
dag of half dagje op bezoek te laten komen in de klas, zou zeer leuk zijn. Je
laat het mij maar weten.
-> Je
kapoen mag 1 ei meebrengen naar de
klas. Voorzie wel dat het ei goed ingepakt is en niet stuk kan gaan in de
boekentas.
Thema: âKleine kunstenaars in de klasâ. (ma. 11 maart tot vr. 22 maart â19) week 2
Deze
week gaan we verder met het knutselen, schilderen en fotograferen van kunst.
Piet Mondriaan, Vincent van Gogh en Leonardo Da Vinci zijn al achter de rug. Nu
is het de beurt aan Keith Haring en Edvard Munch. De kleuters richten vorige
week een klein museumpje in, in de klas met de nodige tickets en zichtbare
regels en afspraken in een museum.
Vrijdagnamiddag
(22 maart) vanaf 13u20, stellen we als onze kunstwerken samen tentoon op
school. Iedereen is welkom, mama, papa, oma, opa, tante, nonkel. Jou kleuter
zal als gids jullie een rondleiding geven in ons museum vol kunst. Tot dan.
-
Dinsdag 19 maart 2019: komt de schoolfotograaf langs op school.
-
Woensdag
20 maart 2019: zal je rekening moeten houden met de staking, meer info volgt
nog.
Thema: âKleine kunstenaars in de klasâ. (ma. 11 maart tot vr. 22 maart â19) week 1
Na een
leuk weekje vakantie gaan we aan de slag met het thema Kunst.
Via
informatieve filmpjes, prenten en boeken: komen we meer te weten over wat is
kunst? Wat is een museum? Is kunst alleen maar schilderen?
Alle
kleuters zijn ook wel kleine kunstenaars en kunnen zeer creatief zijn met verschillende
materialen. Zij mogen tijdens dit thema hun creativiteit de vrije lopen laten met
invloeden van enkele werken van DE kunstenaars zelf.
Zoals
Piet Mondriaan, Vincent van Gogh, Keith Haring, Edvard Munch en Leonardo Da
Vinci komen tijdens het thema aan bod.
Samen
met de vriendjes van juf Greet en juf Nathalie richten we onze eigen museum op waar
je natuurlijk al onze meesterwerken kan komen bewonderen. Meer informatie volgt
nog.
Hip Hip HOERA, voor Torre! Hij werd in de vakantie 6 jaar.
Hebben
jullie thuis nog materialen over het thema, zijn deze van harte welkom in de
klas. Ik denk dan aan boekjes, oude schilderijen, een schilderspalet, klein
schildersezeltje Kosteloos materiaal zoals stukken karton/ schoendozen, keukenrollen,
potjes, botervlootjes, doppen, deksels zijn nog steeds welkom in de klas.
Thema: âFEEST! CARNAVAL!â (ma.18 feb. tot vr. 1 maart 2019) week 2
Wat zullen we deze week
allemaal doen?
De kleuters kijken al uit naar Carnaval, ons volgend
feest. Vorige week heeft Kikker uitgebreid zijn verjaardag kunnen vieren:
feesthoedjes, slingers, een versierde feesttafel, champagne, petit beurretaart,
leuke cadeautjes en een mooie kroon Kikker; Dank je wel allemaal voor het
leuke feestje !!!
Deze week mogen we ons in de klas verkleden, schminken en
zelf een masker knutselen. Hoe gekker, hoe liever. Natuurlijk hoort er ook
muziek bij, we richten een eigen kleuterorkest op met de muziekinstrumenten in
de klas. We leren een leuk versje aan en spelen een carnaval memorie. Via een
dobbelsteenspel leren we een clown tekenen. (lichaamsbesef) Op het einde van de
week is er onze Feestquiz.
Vrijdag 1 maart
2019 mag je verkleedt naar school komen voor ons carnavalsfeest. Er komt
een goochelaar op bezoek en we worden door het oudercomité getrakteerd op
smoutebollen.
Ik wens jullie een fijn krokusverlof.
Groetjes juf Sanne
-> Woensdag
is het geen school = pedagogische
studiedag.
Thema: âFEEST!â (ma.18 feb. tot vr. 1 maart 2019) week 1
Het is FEEST!!! Onze klasknuffel Kikker wordt donderdag
6 jaar, dat kunnen we niet zomaar voorbij laten gaan. We toveren de klas om tot
een feestzaal, slingers, ballonnen, vlagjes, serpentines We knutselen
feesthoedjes, vlagjes en een verjaardag kroon. Natuurlijk hoort op een feestje
ook iets lekkers, wat we gaan klaarmaken om kikker te verrassen, verklap ik nog
niet.
Maar waarom vieren mensen feest? Welke feesten zijn er? Hoe
moet je hieraan beginnen? Wat hebben we allemaal nodig? Wie mag er komen?
Spelenderwijs zoeken we hier antwoorden op.
In de poppenhoek kan er op elk moment feest gevierd
worden. Lekkers kan je gaan kopen in de winkel. In de zandbak of met plasticine
maken we lekkere taartjes, koekjes, cake We zingen voor kikker en leren een nieuw liedje aan. We
spelen vlaggenrace waar we oefenen op de rekenbegrippen meer, minder, 1
meer/minder of evenveel. De letter F van Feest staat centraal, elke woordjes
beginnen nog met deze letter? We maken onze eigen uitnodigingen of
felicitatiekaartjes voor het verjaardagsfeest.
Heb jij thuis nog feestvlagjes, kartonnenbordjes, bekers,
servetten, serpentines, feesthoedjes, feestkaarsjes die je niet meer nodig
hebt, mag je deze meebrengen naar de klas. Of heb jij thuis nog een uitnodiging/kaartje van een
bepaald feest, ik denk dan aan huwelijk, verjaardag, geboorte, doop mag je
deze meebrengen naar de klas.
âOp schattenjacht als een echte piraatâ. (di. 5 feb. tot vr. 15 feb.) week 2
We
kregen post van kleine piraat, een schatkist vol piratenspullen en een brief.
Kleine piraat was de schat van kapitein Baard kwijt geraakt. Hij vroeg onze hulp
om de schat terug te vinden, maar moesten enkele opdrachten uitvoeren zodat
kleine piraat er zeker van was dat we het aan konden.
Deze
week moeten we nog enkele opdrachten uitvoeren en dan kunnen we op
schattenjacht. (Zoals woordjes zoeken met de letter p, munten tellen, een versje
leren, een geheugenspel, wat zit er in de kist? )
Wat
gaan we deze week allemaal doen?
Terug post van kleine piraat. Een brief waarin staat dat we goed op weg zijn naar het
vinden van de schat van kapitein Baard.
-
We
experimenteren rond de begrippen drijven en zinken in een waterbak. Welke
voorwerpen blijven drijven en welke zinken? Hoe komt dit?
-
Piraten
hebben ook gevoelens: via muziek en uitbeelden tonen we onze gevoelens aan de
andere.
-
Wat
is een schat voor jou? De kleuters vertellen en tekenen wat een schat voor hen
is. Iemand die je graag ziet, een favoriet speelgoedje, een geheimpje
-
We
gaan op schattenjacht: een schatkaart lezen, de juiste weg vinden, elkaar
helpen, vreugde en het delen van de schat.
-
We
spelen een piratenspel waarbij je munten kan verdienen: de rekenbegrippen zoals
1 meer, 1 minder, meeste, minste, evenveel komen aanbod.
âOp schattenjacht als een echte piraatâ. (di. 5 feb. tot vr. 15 feb.) week 1
We zaten
vrijdag met een dilemma in de klas; Ridders en prinsessen of piraten en
schatten.
Na een
stemming gingen we samen voor Piraten en schatten.
Het
maken van een schatkaart, zoeken / verstoppen van een schat, fantasiespel in de
poppenhoek, verkleden zijn zeer leuke ideeën van de kleuters. Schip ahoi
piraat!
Heb je
thuis nog leuke materialen rond dit thema, dan zijn deze zeker welkom in de
klas.
We bouwen deze week nog een beetje verder. Met bakstenen
en een truweel leren we een muurtje bouwen. Welke methode is de juiste om een
stevig muurtje te metsen? Samen zoeken we het uit.
Met kosteloos materiaal gaan we aan de slag om voertuigen
te bouwen zoals een graafmachine, hijskraan, maar ook een auto, bus, racewagen
We nemen een kijkje rond en in de auto van de juf. Hoe is
een voertuig eigenlijk opgebouwd?
Aan de hand van een autorace tellen we het aantal punten
dat elke racewagen behaald. Wie eindigt op de eerste, tweede, derde plaats of
wie heeft de meeste, minste punten behaalt. Maar ook, waar parkeren we onze auto
thuis? Voor, naast en achter ons huis, in de garage, onder een carport of
tussen twee huizen in De begrippen van plaats in een ruimte komen aanbod.
- Pizzabestelling
zijn nog steeds welkom tot vrijdag 1 februari 2019.
- Verschillende
voertuigen zoals racewagens, bus, motors zijn welkom in de klas.