De komende twee weken gaan we werken en spelen rond het
thema bouwen en voertuigen. Een zeer grote interesse van de kleuters in de
klas.
Via informatieve filmpjes / boekjes en een wandeling rond
school leren we hoe een bouwvakker een huis bouwt. Wat er allemaal vooraf moet
gebeuren en op de werf zelf. Natuurlijk horen hier ook verschillende machines/
voertuigen bij die zorgen voor de nodige bouwmaterialen.
De poppenhoek wordt een huis met de verschillende kamers,
de bouwhoek is een werf waar we kunnen bouwen met verschillende materialen en
de nodige bouwplannen erbij tekenen, we spelen spelletjes en kijken
informatieve filmpjes op de computer, we knutselen een eigen huisje waar we
juist moeten meten, de grote van de ramen, deuren, tellen
Natuurlijk mag je materialen van thuis meebrengen met
naam erop. Zodat we ons volledig kunnen inleven in de verschillende hoeken, ik
denk dan aan:
-
Klein materiaal zoals kleine voertuigen/machines,
mannetjes, kegels, Playmobil
-
Iemand die misschien kleine baksteentjes heeft
om mee te metsen?
-
Verschillende soorten stenen.
-
Kosteloos materiaal is nog altijd welkom in de
klas: eierdozen, wc rolletjes, keukenrollen, potjes, kleine dozen,
botervlootjes, kleine flesjes, melk flesjes Ook klein hout of houten plankjes
voor onze timmerbank.
*Je kleuter mag een foto
meebrengen van het huis waar jullie
in wonen.
*Misschien iemand met een leuke auto, race wagen, rally
wagen, bus, motor in jullie gezin of familie/vrienden die eens een bezoekje wil komen
brengen aan de kleuters? Leuke beleving voor de kleuters
Enkele foto's van het thema Noord- en Zuidpool in de klas.
Het thema Noord- en Zuidpool vonden de kleuters een leuke belevenis. Het knutselen van een iglo, vissen, skiën, gezelschapsspelletjes spelen, experimenteren met ijs ...
"Noord- en Zuidpool" (ma. 7 jan. tot vr. 18 jan.) week 2
Via
informatieve filmpjes/boekjes zijn we te weten gekomen dat op de Noordpool Eskimos
in iglos wonen, maar ook ijsberen, zeehonden, walrussen Op de Zuidpool wonen
de pinguïns, walvissen, orkas en is er een onderzoeksstation aanwezig. Onze
poppenhoek werd een poolgebied met een iglo, sneeuw, vissen door een gat in het
ijs enz.
Met
kleine blokjes isomo knutselden we een eigen iglo met bijhorende dieren. We
schreven woordjes in de sneeuw en bouwde met suikerklontjes kleine iglos op onze
thematafel.
Deze
week gaan we op onderzoek uit: Hoe komt het dat er zoveel sneeuw en ijs op de
Noord- en Zuidpool aanwezig is? Hoe krijg je ijs en wat gebeurd ermee? We experimenteren
met een thermometer in koud- (ijs) en warm water.
Samen
maken we ijs, verstoppen er een voorwerp in en proberen met hulp van hamer en
beitel het voorwerp te bevrijden.
Maandag
vieren we de verjaardag van Febe! 6 jaar HOERA!
-
Denken
jullie nog aan de update infofiche terug mee te geven aan je kleuter. Dank u.
-
Je
mag nog schoendozen of plastieken lege flessen meebrengen naar de klas.
"Noord- en Zuidpool" (ma. 7 jan. tot vr. 18 jan.) week 1
Beste
mamas en papas,
Lieve
kapoenen,
Ik wens
jullie een Gelukkig Nieuwjaar, een goede gezondheid en alles wat je hartje
maar wenst.
We
wensen elkaar gelukkig Nieuwjaar in de klas. De kleuters mogen vertellen wat ze
gedaan hebben in de kerstvakantie.
Daarna
gaan we brainstormen over wat we allemaal willen weten over de Noord- en
Zuidpool. Wat gaan we allemaal aan bod laten komen, welke materialen hebben we
nodig
We
stellen een onderzoekhoekje op waar we gaan meten, rangschikken, sorteren met
dieren van de Noord- en Zuidpool. Maar waar ook plaats is voor enkele proefjes
uit te voeren.
Deze
week vieren we Raphaël zijn verjaardag, hij werd in de kerstvakantie 5 jaar.
Maar ook Lara, zij werd 6 jaar. HOERA !!!
Materialen
rond het thema zijn van harte welkom in de klas, zoals:
-
Knuffels
van een ijsbeer, pinguïn, zeehond, vis, walvis, orka, walrus, papegaaiduiker,
konijn, sneeuwuil, eland, Eskimo, husky
-
Onderzoekmateriaal
zoals verrekijker, kompas, thermometer
-
Wit
piepschuim of wit laken/fleecedeken
-
Iemand
misschien een tent in de vorm van een iglo voor in onze poppenhoek?
-
Schoendoos,
suikerklontjes
-
Prentenboeken
of informatieve boeken over het thema
-
Spelletjes,
puzzels rond ijsberen, pinguïns
-
Kleine
slee, sneeuwlaarzen, skipak, skibril, kinder skilatten, pelsen mutsen/sjaals,
berenpak, berenmuts
-
Misschien
klein materiaal zoals: plastiek dieren, iglo, Eskimos
'Op weg naar kerst...' (van ma. 10 dec. tot vr. 21 dec. 2018) 2
Wat zullen we deze week proberen te
doen?
Het 3de kaarsje van de Adventskrans mag aan.
We
luisteren naar het vierde en laatste deel van het kerstverhaal: de
herders komen kindje Jezus bewonderen in de stal, maar ook de drie wijzen
vinden de weg naar Jezus en brengen geschenken mee.
Ons kerstcadeautje
is af, tijd voor onze nieuwjaarsbrief te knutselen. We leren een nieuwjaarsversje
aan. Maar wat is eigenlijk Nieuwjaar?
We vieren de verjaardag van Martin, want hij verjaart 24 december in de kerstvakantie. Hoera!
Vrijdag
is het kerstfeest op school. De kleuters van juf Greet spelen het kerstverhaal
na en samen staan we eventjes stil bij Kerstmis.
Je mag in de loop van de week een
pakje meebrengen.
Het zou leuk zijn als het pakje zowel voor een jongen als een meisje geschrikt
is, want de pakjes worden uitgedeeld via een spelletje. Je mag zelf iets
knutselen, van thuis iets inpakken of iets kopen maximum 4 euro.
è Denken jullie nog aan de documenten
voor de goedkeuring van het schoolreglement en het plaatsen van fotos in de
media, te ondertekenen en terug mee te geven naar school.
è Iedereen mag een grote zak meebrengen met naam erop, zodat we alle werkjes, tekeningen kunnen meenemen naar huis.
è Vrijdag 21 december 2018 brengt
iedereen boterhammen mee, want er is die dag geen warm eten meer voorzien.
3de zondag
Een kaarsje, een kaarsje, een vlammetje gaat aan.
Maak plaats in de wereld, want Kerstmis komt eraan.
Het derde lichtje brandt al, het zegt: blijf wakker, hoor.
Het duurt nog maar twee weken, het grote feest gaat door!
4de zondag
Een kaarsje, een kaarsje, een vlammetje gaat aan.
Maak plaats voor het Kindje, want Kerstmis komt eraan.
Het vierde lichtje brandt al, de krans is vol van licht.
En over een paar dagen krijgt het kindje een nieuw gezicht!
'Op weg naar kerst...' (van ma. 10 dec. tot vr. 21 dec. 2018) 1
Sinterklaas
en zwarte piet zijn weer terug naar Spanje en het volgende feest staat al voor
de deur: Kerstmis.
Wat
gaan we deze week allemaal doen?
-
Het
2de kaarsje van de adventskrans mag aan en we luisteren naar een
bijhorend gebed.
-
In
de winkel kan je kerstartikelen kopen zoals slingers, kerstfiguurtjes, kerstballen,
sterren, kerstkaarten De begrippen lang kort, dik dun, breed smal
komen aan bod.
-
We
luisteren naar het eerste, tweede en derde deel van het kerstverhaal: Maria
krijgt vreugdevol nieuws te horen en gaat dit meteen vertellen aan Elizabeth. Een
kindje wordt geboren!
-
Natuurlijk
mag een zelfgemaakt kerstcadeautje niet ontbreken. Wat het zal worden, blijft
een verrassing!
-
Er
staat een dennenboom of is het nu een spar in de klas. Wat is eigenlijk het
verschil tussen een den en spar?
-
We
luisteren naar het verhaal de kleine kerstboom. Ook een kleine kerstboom
brengt vreugde en gezelligheid in huis. Wij versieren onze spar in de klas.
-
Op
de bouwmat bouwen we een kerstboom of kerststal van houten blokken/ duplo /
clicks.
- Hiep Hoera voor Melvin! Hij wordt woensdag 5 jaar!
è Voor het knutselen van het
kerstcadeautje, mag je kapoen maandag
een kindersok en een zakje witte maxiwattebolletjes meebrengen naar de
klas. Je kunt deze vinden in de Colruyt, Carrefour of Kruidvat. Dank u.
è Volgende materialen zijn meer als
welkom in de klas: prentenboeken rond kerst of het kerstverhaal, kerstkaarten
(die wij mogen gebruiken om te schrijven), kerstversiering die wij mogen
gebruiken om mee te spelen: slingers, kerstballen (liefst geen glazen),
figuurtjes gezelschapsspelletjes rond kerst, tafelversiering: kleine kaarsjes,
servetten, tafellaken
è Heeft er iemand misschien een kleine
(nep) kerstboom voor in onze poppenhoek te plaatsten? Zo kunnen de kleuters hem
zelf versieren.
"Hij komt, hij komt, ..." (woe. 21 november tot vr. 7 december 2018)
Enkele sfeer foto's:
spiekpietjestocht - lekkers in onze schoen - nieuw speelgoed - pietenparcours - tellen met letterkoekjes - spiekpietjes verstoppen - knippen en plakken van een schoen - behalen van ons spiekpietendiploma, joepie!
DANK JE WEL SINT EN PIET !!! Fijne reis terug naar Spanje.
"Hij komt, hij komt, ..." (woe. 21 november tot vr. 7 december 2018)
Enkele sfeer foto's:
Spiekpietjestocht - lekkers in onze schoen - nieuw speelgoed - pietenparcours - tellen met letterkoekjes - spiekpietjes verstoppen - knippen en plakken van een schoen - behalen van ons spiekpietendiploma, Joepie!
"Hij komt, hij komt, ..." (woe. 21 november tot vr. 7 december 2018)
Wat een
leuke week hebben we achter de rug. De spiekpietjestocht was zeer geslaagd. De
Sint liet al iets lekkers achter in onze schoen. Hij vertelde in zijn brief dat
hij zeer tevreden is en we op de goede weg zijn om een hulp spiekpiet te
worden. Het Sinterklaastheater in Sint-Truiden was leuk. Even paniek vrijdag,
want Sinterklaas kwam ziek en uitgeput de zaal binnen gerold in een rolstoel.
Maar wij hebben hem via opdrachtjes er bovenop geholpen zodat hij zeker in het
weekend overal leuke cadeautjes kon brengen.
Wat
proberen we deze week allemaal te doen?
-
We
steken het eerste kaarsje aan van de Adventskrans. Wat is Advent eigenlijk?
-
De
Sint heeft een verrassing achtergelaten in de klas! JOEPIE, eindelijk!! Maar
nieuw speelgoed, betekent nieuwe regels en afspraken.
-
Ja,
we hebben bijna alles geoefend wat een spiekpietje moet kunnen. Zullen we ons
spiekpietendiploma ontvangen?
-
Via
een informatief filmpje kijken we hoe het speelgoed er vroeger uitzag en nu.
En gaan zelf aan de slag om zelf speelgoed te maken.
-
De
spiekpietjes dagen ons uit om via een kaart opzoek te gaan naar verstopte
spiekpietjes in de klas. Daarna maken we een eigen verstop kaart en laten
andere vriendjes zoeken naar de verstopte spiekpietjes.
-
We
gaan tellen hoeveel letterkoekjes we in elke schoen mogen leggen.
-
Al
dansend met handen en vingers (op muziek) tekenen we een spiekpiet
(schrijfdans).
è Kosteloos materiaal zoals: wc
rolletjes, keukenrollen, yoghurtpotjes, eierdozen, botervlootjes, kaasdoosjes,
deksels, doppen, knopen zijn nog altijd welkom in de klas. Dank u.
Liedje:
Sinterklaas komt op bezoek en dan kijkt hij in zijn boek of alle kinderen braaf zijn.
En dan lacht hij heel tevreden en we lachen met hem mee, Joelijalijoeliké!
Zwarte piet komt op bezoek en dan gooit hij weer met koek en met een zak vol nootjes.
En dan danst hij hupsakee en we dansen met hem mee, Joelijalijoeliké! OLE !
"Hij komt, hij komt, ..." (woe. 21 november tot vr. 7 december 2018)
Ja hoor,
er is een spiekpietje gespot in de klas!! Wat komt dat spiekpietje doen? Wel,
spiekpietjes vertrekken al eerder dan Sinterklaas naar ons land, al vliegend op
een zwarte vogel. Je kunt ze herkennen aan hun klein gestalte, sportschoenen en
een gsm in de hand. Spiekpietjes kunnen zich zeer goed verstoppen overal waar
kinderen zijn, om zo goed te kunnen spieken. Nachts als iedereen slaapt, bellen
de spiekpietjes naar de opschrijfpiet in Spanje en vertellen wat ze die dag
allemaal gezien hebben. Ze kijken of je geen ruzie maakt, flink kan opruimen,
je bord leeg eet, elkaar helpt Maar ons Spiekpietje had nog een brief mee. De
brief was geschreven door Sinterklaas. Hij wilde ons laten weten dat alle
spiekpietjes hard aan het werk zijn in verschillende huizen en klaslokalen. Maar
dat de zwarte pieten achterliggen op schema door de lange reis op de stoomboot
en nog veel werk hebben zoals pakjes inpakken, sorteren Daarom stelde
Sinterklaas ons de vraag of wij een handje kunnen helpen. Ja hoor! Wij gaan
twee weken lang oefenen om net zo goed te worden als de spiekpietjes en zwarte
pieten. Samen besproken we wat een piet allemaal goed moet kunnen: over de
daken stappen - evenwicht, pakjes door een schoorsteen gooien - richten,
liedjes zingen - muzikaal, bakken - wegen, pakjes inpakken - meten, zich
verstoppen slim zijn, zak dragen sterk zijn Wij gaan de uitdaging aan!!!
We zijn nieuwsgierig wat Sinterklaas er van gaat vinden
Wat
hebben we al gedaan?
-
We
hebben een stoomboot gemaakt zodat de Sint zich kan verplaatsen zonder in de
file te staan. Zo kan slechtweervandaag zich volledig concentreren op de
daken.
-
De
winkel is een speelgoedfabriek waar de inpakpieten elk stukje inpakpapier juist
moeten afmeten om alles zo goed mogelijk in te pakken. Aan het bureau kan de Sint
alles noteren in zijn boek en de telefoon staat dichtbij voor als de
spiekpietjes bellen.
-
In
de poppenhoek kunnen de zwarte pieten eten klaarmaken, schoentjes vullen,
zorgen voor het paard
-
Samen
zijn we opzoek gegaan naar voorwerpen in de klas die even groot zijn als spiekpietje. Met een touw namen we
de juiste afmeting van het spiekpietje en gingen zo opzoek. We vonden een boek
dat even groot was, maar het stoeltje van de poppenhoek was te groot en het brood te klein We experimenteerde met de begrippen even groot, even lang, te groot,
te klein of te lang, te kort
Wat
gaan we deze week proberen te doen?
-
Maandag
26/11 gaan we op spiekpietjestocht: waar zitten er spiekpietjes verstopt in
Landen en welke opdrachten hebben ze voor ons in petto?
-
Met
een pietenparcours oefenen we ons evenwicht te houden op de daken, de zak vol
speelgoed te dragen en de pakjes juist te richten in de schoorsteen.
-
Dinsdag
27/11 gaan we onze schoen zetten. Je
mag een schoen meebrengen naar de klas en 1 ding voor erin. We knippen
en plakken ons verlanglijstje of maken een leuke tekening om nog bij onze schoen te
zetten. Wat kan je er nog inzetten?
-
Donderdag
29/11 gaan we naar het toneel van Sinterklaas in de Bogaard te Sint-Truiden om
13u45. Sinterklaas heeft een nieuwe look. Het kan zijn dat we 10 tot 15
minuutjes later terug zijn. Iedereen
brengt zijn boterhammen mee want we gaan niet naar de warme refter.
"Hij komt, hij komt, ..." (woe. 21 november tot vr. 7 december 2018)
Wat een
plezier hebben we gehad in het donker. Helaas loop het thema op zijn einde.
We maken
gebruik van een toonmoment in de klas, waar de kleuters even terugblikken op
wat we allemaal gedaan hebben met licht in de klas, naar welke verhalen we
geluisterd hebben, tonen van knutselwerkjes, wat was leuk/ minder leuk
Dinsdag
sluiten we ons thema licht en donker af met een grote quiz. Daarna maken we
onze klas klaar voor de komst van
Hey!!
Wie komt er daar piepen? Hebben we speciaal bezoek in de klas? Wat komen die
hier doen? EINDELIJK! Want wij zijn niet meer te houden!!
Als je
thuis leuke materialen hebt rond Sint en Piet, zijn deze zeker welkom in de
klas: boekjes, cadeaupapier, lint, pietenpak, oude schoenen, stokpaard,
versiering, speelgoed boot, handpoppen, gezelschapsspelletjes, puzzel,
reclamefolders speelgoed, popjes sint en piet Dank je wel!
Fijn
weekend,
Groetjes
juf Sanne
(De
naschoolse opvang/studie is opzoek naar kleine gezelschapsspelletjes zoals vier
op een rij, domino, kaarten, strips, boekjes Indien jullie ons verder kunnen
helpen, mag je de boekjes of spelletjes meegeven aan je kleuter. 1000 x dank!
"Licht en donker" ma. 12 nov. tot vr. 16 nov. 2018 (2)
De
voorbije week hebben we geëxperimenteerd met verschillende soorten lichtjes in
de klas. Elke dag verlichten ze onze klas, want de grote lampen blijven uit.
Zowel de poppenhoek als leeshoek zijn donkere hoekjes geworden, waardoor de zaklampen
ons licht geven. Op de lichtbak maakten we verschillende tekeningen, vormen
met zand, stift en papier en doorschijnende vormen. De juf speelde een schaduwspel
waarna de kleuters zelf mochten scenarios bedenken voor hun schaduwspel. We
luisterde naar het verhaal Rikki durft, daarna volgde er een kringgesprek
rond bang zijn, wat geeft er allemaal licht, waar is het overal donker We
tekende onze schaduw op de speelplaats. Hierdoor merkte we op dat onze schaduw
klein/kort of groot/lang kan zijn, alles hangt af van de plaats van de zon aan
de hemel/ hoogte boven de horizon.
Nog een
dikke proficiat aan Mamadou, Elkan en Aron want zij zijn in de herfstvakantie 5
jaar geworden!
Wat
zullen we deze week allemaal proberen te doen?
-
We
gaan kijken uit wat een hele dag bestaat: voor-, namiddag, avond, nacht, dag,
ochtend, middag, avond
-
Met
een schoendoos maken we een kijkdoos over dag en nacht. Je mag een lege
schoendoos meebrengen naar de klas.
-
Tijdens
het onthaal laten we een theelichtje (uit plastiek) branden en leren een
gebedje over een vlammetje aan.
-
We
experimenteren met wasco en ecoline verf en met een wit potlood tekenen op zwart
papier.
-
Met
kaarslicht luisteren we naar het verhaal Mijn zus zit altijd in het donker en
houden een kringgesprek over blind zijn. De kleuters leren om naar elkaar te
luisteren en hun beurt af te wachten tot zij aan het woord zijn.
-
Vrijdag
16 november 2018 = sportdag. Van 9u tot 11u30 mogen wij verschillende
sportmaterialen uitproberen in de sporthal te Landen.
Aan alle
mamas en papas, bedankt om wafels te kopen en zo onze school te steunen. DANK
U!
è Denken jullie nog aan het briefje
van het oudercontact?
è Ik ben nog opzoek naar extra
begeleiding (1 iemand) die vrijdag mee kan naar de sporthal om een groepje
kleuters van de klas te begeleiden?
"Licht en donker" ma. 5 nov. tot vr. 9 nov. 2018 (1)
Beste
mamas en papas,
Morgen
(maandag 5 nov.) gaan we naar een danstheatervoorstelling over bewegend licht
in het CC Bogaard te Sint-Truiden. s Middags zijn we niet op tijd terug op
school, dus voorzie je kleuter van boterhammen.
Deze
voorstelling is de ideale opener voor ons volgend thema licht en donker. De
komende week gaan we samen opzoek naar alles wat te maken heeft met licht en
donker.
Volgende
materialen zijn zeker welkom in de klas om onze hoeken te verrijken. Ik denk
dan aan: zaklampen, verschillende soorten lampjes, reflectoren, lichtgevende figuurtjes, boekjes over
het thema