Thema: ‘Spetter, spat, water maakt je nat!’ (ma. 17 juni tot vr. 28 juni 2019) week 2
Beste mama’s en papa’s,
Onze laatste week in de derde kleuterklas en daarna
vakantie.
Wat staat er nog allemaal te gebeuren?
- De komende dagen wordt het zeer warm. Voorzie je
kleuter van genoeg drank, insmeren met zonnecrème, luchtige kledij en een pet.
- We gaan nog goed oefenen voor ons
afscheidsfeest. Het afscheidsfeest is op woensdag 26 juni 2019 om 9u in de
kloosterzaal van de middenschool. Je moet die dag geen boekentas meebrengen en
op het einde van het feest mag je kleuter mee naar huis. Mag ik ten laatste
maandag alle inschrijvingsstrookjes voor
het feest ontvangen. Dank u.
- We poetsen het laatste speelgoed af en kuisen
onze stoeltjes en tafels.
- Dinsdag vieren we onze laatste jarige van de
vakantie. HOERA voor Edonis, 6 jaar!!!
- Donderdag 27 juni 2019 maken we er een leuke dag
van met springkastelen, spelletjes, schmink, een lekker ijsje en nog veel meer.
Mag ik ten laatste dinsdag de 3,00 euro
ontvangen voor die dag. Bedankt!
- Vrijdag 28 juni 2019 eindigt de school om 12u20.
-> Er
zal geen doorschuifmoment zijn aangezien er nog veel administratieve
zaken nog niet in orde zijn.
-> Er
is nog alleen op maandag 24 en dinsdag 25 juni warme maaltijd voorzien. Vanaf
woensdag niet meer en breng je voor donderdag allemaal boterhammen mee.
-> Lieve
mama’s en papa’s bedankt voor de aangename en fijne samenwerking het hele
schooljaar! Ik wens jullie en mijn kapoenen een welverdiende en warme vakantie
toe. Succes in het 1ste leerjaar!!!
Thema: ‘Spetter, spat, water maakt je nat!’ (ma. 17 juni tot vr. 28 juni 2019) week 1
De laatste twee weken van het schooljaar staan voor de
deur! We sluiten af met het thema ‘Water’ waarin we met water gaan spelen,
experimenteren, plezier maken, poetsen, proefjes uitvoeren …
Wat gaan we deze week allemaal doen?
-
We vieren de verjaardag van Louise en Emilie.
Zij verjaren in de grote vakantie en mogen zeker niet vergeten worden! HIP HIP
HOERA – 6 jaar!!!
-
In de waterbak experimenteren we met de
begrippen leeg, vol, halfvol, drijven, zinken … aan de hand van verschillende
materialen uit de klas. Maar we vullen ook eens een potje met water en zeep:
blazen er voorzichtig in met een rietje, wat gaat er gebeuren?
-
Eendjes vissen zoals op de kermis en tellen
daarna onze punten. Wie heeft de meeste/minste eendjes gevangen? Heb jij er 1
meer/ 1 minder?
-
In de poppenhoek houden we de grote kuis. De
poppen mogen in bad, de borden, bekers, bestek … krijgen een grondige wasbeurt.
-
Bij mooi weer, spelen we waterspelletjes buiten
op de speelplaats. Flessen vullen, sponsrace …
-
We luisteren naar een nieuw verhaal van de juf
en leren een leuk liedje aan over water.
-
Samen met de kleuters van juf Greet en juf
Nathalie, oefenen we voor ons afscheidsfeest.
-
Via een informatief filmpje komen we te weten
waar water vandaan komt en waar er overal water te vinden is. Waarvoor
gebruiken wij allemaal water? Waar gaat het vuil water naartoe?
-> Materialen
rond het thema ‘water’ zijn welkom in de klas.
-> Als
de weerman het juist heeft, gaat het deze week warm worden. Je mag je kleuter
steeds van thuis uit insmeren met zonnecrème en hem/haar van een pet voorzien.
-> Graag
heb ik deze week alle briefjes terug van het afscheidsfeest. Zodat wij weten
hoeveel personen we mogen ontvangen. Dank u.
Thema: 'Letters en cijfers' (ma. 3 juni tot vr. 14 juni 2019) week 2
Een fijne Vaderdag gewenst aan die stoere papa’s!
Deze week ontdekken we nog meer letters en cijfers. We
maken onze eerste letter uit zoutdeeg, spelen ABC twister, knutselen een eigen
naambordje, grabbelen in de grabbelbak: welke letter voel ik?, starten een
klein contractwerkje op, leren een leuk versje aan …
We brengen een bezoekje aan het 1ste leerjaar
en halen materiaal van het 1steleerjaar in de klas. We luisteren naar het
verhaal: ‘Het cijferwinkeltje van oma Blom.’ Zo maken we kennis met alle
cijfers en cijfercombinaties.
We vieren de verjaardag van Cyril. Hij wordt in de grote
vakantie 6 jaar. HOERA!
We sluiten het thema af met een letter- en
cijferzoektocht in de klas of buiten (hangt van het weer af). Vinden we alle
letters om het ABC- alfabet te maken en vinden we alle cijfers om een telrij tot 10 te maken?
En nog een dikke dank je wel aan juf Emily, voor de fijne
activiteiten en het leuk samen spelen in de klas! We vonden het TOP!
Ons huiswerk voor deze week:
Dinsdag 11/06: Q, R, S, T en 5
Woensdag 12/06: U, V, W, X en 6
Donderdag 13/06: Y, Z en 7 en 8
Vrijdag 14/06: 9 en 10
Veel plezier!
Groetjes juf Sanne
-> Maandag
10/06/’19 is het Pinkstermaandag = GEEN SCHOOL
-> Op
woensdag 26/06/2019 is er ons afscheidsfeest om 9u in de middenschool.
-> Denken
jullie nog aan de papieren van het turnpak en de toestemming om foto’s te delen
op sociale media terug mee te geven aan je kleuter? Dank u.
Thema: 'Letters en cijfers' (ma. 3 juni tot vr. 14 juni 2019) week 1
Hallo allemaal,
De kleuters krijgen steeds meer interesse in letters en
cijfers. Daarom gaan we de komende twee weken een stukje van het eerste
leerjaar in de klas halen. We gaan werken en spelen rond letters en cijfers.
Elke dag staan er een aantal letters en cijfers in de belangstelling. We starten met het luisteren naar het verhaal ‘Het
letterwinkeltje’ van opa Brom. Wat kan en doet opa Brom allemaal met letters? We gaan met verschillende materialen aan de slag om
letters te maken en te ontdekken: blokken, strijkparels, plasticine, in zand,
scheerschuim, uit hout, papier … Niet alleen in de klas vinden we letters en cijfers maar ook buiten. We maken een wandelen en gaan opzoek naar letters en cijfers. De juf maakt foto's, maar waarom staan daar nu juist letters en/of cijfers?
Deze week knutselen we aan ons Vaderdagcadeau en leren
een leuk versje aan. Ssttt… wij verklappen nog niets aan papa!
Vrijdag vieren we de verjaardag van Léonie! HOERA!!!
Ga met jou kapoen opzoek in huis naar letters en cijfers,
maak er een zoekspelletje van.
Al een beetje ‘huiswerk’; Je kapoen mag 1 voorwerp of
foto, foto uit krant of tijdschrift … meebrengen naar de klas, met een voorwerp
op, dat begint met de letter?
Dinsdag 4/06: A, B, C, D en 0 en 1
Woensdag 5/06: E, F, G, H en 2
Donderdag 6/06: I, J, K, L en 3
Vrijdag 7/06: M, N, O, P en 4
Dinsdag 11/06: Q, R, S, T en 5
Woensdag 12/06: U, V, W, X en 6
Donderdag 13/06: Y, Z en 7 en 8
Vrijdag 14/06: 9 en 10
Veel plezier!
Groetjes juf Sanne
-> Materialen
rond het thema zoals boekjes, letter/cijfer stempels, magneet letters - cijfers, houten
letters en cijfers, gezelschapsspelletjes / puzzels rond cijfers, letters,
tellen, schrijfmotoriek, oude tijdschriften, een klein krijtbordje … zijn zeer
welkom in de klas.
Thema: ‘De beestige dierentuin’ (ma. 20 mei tot woe. 29 mei. 2019) week 2
Wat een leuke en beestige week hebben we al achter de rug
en we doen nog even verder! Onze poppenhoek is volledig veranderd in een
dierentuin. De wilde dieren worden goed verzorgd en de tickets vliegen de deur
uit. Maar de dieren moeten op bepaalde tijdstippen per dag gevoederd worden en
ook het uitmesten van hun hokken. We maken samen een dagprogramma op zodat we
goed weten welk dier wat moet krijgen en op welke tijdstippen. De begrippen 1ste,
2de, laatste, voorlaatste … komen aan bod, maar ook het aflezen van
hoeveelheden.
We luisteren naar het verhaal; ‘De ark van Noach’. In de
knutselhoek, knutselen we met kosteloos materiaal wilde dieren na. We maken een
schrijfhoek, waar we de dierennamen kunnen na schrijven of stempelen.
Op woensdag hebben we ons groot dierenspel op het
Schilderhof. Hiervoor zoek ik nog een ouder die woensdag voormiddag wil
deelnemen aan het dierenspel?? Woensdag sluiten we het thema af samen met de
andere kinderen van het 1ste en 2de leerjaar. We zingen
en dansen op ‘de dierentuin’ en er zijn foto’s te zien van onze dierendag
(vorige donderdag).
-> Donderdag
30 en vrijdag 31 mei 2019 = GEEN SCHOOL
(O.L.H.Hemelvaart)
-> Denk
je nog aan het strookje voor het oudercontact
terug mee te geven aan je kleuter.
-> Vakantieblaadjes kan je nog bestellen
tot 6 juni, de betaling verloopt via facturatie.
Thema: ‘De beestige dierentuin’ (ma. 20 mei tot woe. 29 mei. 2019) week 1
We starten ons thema met een beestige uitstap naar de
dierentuin in Mechelen (ma. 20 mei 2019). Eventjes nog ter info: we verzamelen vanaf 7u45 op de
speelplaats om rond 8u te vertrekken met de bus. We voorzien om 16u terug te
zijn op school. Je kleuter mag een rugzak meenemen met daarin een lunchpakket,
twee koekjes / fruit en voldoende drank. Doe goede wandelschoenen aan en
voorzie je op eventuele regen.
Vanaf maandag komt ook juf Emily (twee weken) stage doen
in onze klas. Juf Emily gaat werken met het bijtje ‘Bee bot’ in de klas, maar
ook verschillende groepjes begeleiden tijdens het thema (taal, wisk., muzisch
…).
Onze klas wordt omgetoverd tot een beestige dierentuin.
In elke hoek valt er wel iets te beleven rond de wilde dieren. Op de bouwmat
bouwen we een dierentuin met kooien van houtenblokken. In de poppenhoek maken
we met karton kooien en hokken voor de dieren, we stellen een verzorgingsschema
op wanneer welke dier wat te eten/ drinken krijgt … In de knutselhoek mogen de
kleuters hun creativiteit de vrije loop laten en een dier knutselen naar keuze.
Donderdag gaan we klas overschrijdend aan het werk. De 3de
kleuterklassen, 1ste en 2de leerjaar worden gemengd verdeeld
over de verschillende klassen. Die dag komen ze meer te weten over een bepaald
dier uit de dierentuin. Er is een informatief gedeelte maar ook een creatief
gedeelte ( knutselen, zingen, verhaaltje …) waardoor de kinderen op het eind van de dag
alles weten over dat bepaalt dier. Volgende dieren staan twee weken in de
belangstelling: Giraf, zebra, slang, olifant, aap, beer, leeuw en kangoeroe.
We kijken er alvast naar uit,
Groeten de juf.
- Materialen
rond het thema zoals knuffels, prentenboeken, foto’s, kleine diertjes
(plastiek/ Playmobil), spelletjes, puzzels … zijn zeker welkom in de klas! Dank
u.
- Kosteloos
materiaal zoals kartonnen dozen, schoendozen, wc rolletjes … kunnen wij nog
steeds gebruiken in de klas.
- Woensdag
22 mei 2019 is het pedagogische studiedag. De kleuters hebben GEEN school, de juffen en meesters wel.
- Het
thema sluiten we af met een groot dierenspel op het Schilderhof, op woe. 29
mei. Hiervoor zoek ik nog 1 ouder die wil deelnemen aan het spel, de hele voormiddag als dit lukt? Dank u.
Thema: ‘De aardappel’ (ma. 6 mei tot vr. 17 mei ’19) week 2
EEN FIJNE MOEDERDAG LIEVE MAMA’S !!!
Wat gaan we
deze week allemaal doen?
-
We vullen onze brainstorming verder aan met
begrippen, nieuwe woorden die we leerden rond de aardappel.
-
Onze winkel is omgebouwd tot een frituur. Waar
we frietjes maar ook curryworsten of hamburgers verkopen. We maken een
prijslijst zodat de klanten in de frituur weten hoeveel ze moeten betalen voor
een bakje / zakje frieten, een stukje vlees of een drankje.
-
We knutselen een frietzak mannetje en leren hoe
we een frietzak vouwen.
-
Tijdens het godsdienstmoment luisteren we naar: ‘Het
verhaal van de zaaier’.
-
We stempelen met echte aardappelen en maken een
gek aardappelmannetje.
-
Van de zandbak maken we een tuintje. We halen er
alle zand uit, potgrond in de plaats en het tuinieren kan beginnen. We bakenen
het tuintje af met een zelfgemaakte omheining, die we in elkaar timmeren op de
timmerbank. Wat groeit er allemaal in onze tuin?
-
We planten aardappelen in verschillende grondstoffen.
In welk potje zal er een aardappelplantje groeien? Hoe komt dit?
-
Er zijn verschillende soorten aardappelen, dit
ontdekken we door te gaan wegen met verschillende aardappelen. De begrippen
zwaarder dan, lichter dan, even zwaar … komen aan bod.
-
Dinsdag 14 mei vieren we de verjaardag van
Matilda! HOERA !!!
-
We sluiten het thema af met een aardappelquiz en
het bakken van lekkere zelfgemaakte frietjes.
-> Materialen
rond het thema zijn nog steeds welkom in de klas. Kosteloos materiaal zoals
lege wc rolletjes, keukenrollen, potjes, eierdozen, schoendozen … zijn altijd
welkom in de klas.
Thema: âDe aardappelâ (ma. 6 mei tot vr. 17 mei â19) week 1
De volgende twee weken starten we met het thema de
aardappel. Wat weten we al over de aardappel? En wat willen we nog te weten
komen? Hiervoor maken we gebruik van informatieve boeken, prenten en een
educatief filmpje.
-
Vorige week zijn we begonnen met het knutselen
van ons Moederdagcadeau. Maar sssstttt wij verklappen nog niets! Deze week
werken we eraan verder. We leren ook een leuk versje aan.
-
In de bouwhoek kunnen we aardappelen oogsten en
vervoeren met de tractor. Hoeveel aardappelen geraken er in elke laadbak? Waar
meer of waar minder? We bouwen een boerderij om onze oogst te verzamelen.
-
Met plasticine maken we creatieve, gekke
aardappelmannetjes.
-
We brengen een bezoekje aan de aardappelboer
Colsoul.
-
In onze winkel kan je aardappelen kopen en
klaarmaken in de poppenhoek.
-
Samen met de juf maken we aardappelen klaar op
verschillende wijze / stap per stap: gekookt, gebakken en aardappelpuree. Nadien
mag iedereen komen proeven. We geven aandacht aan veiligheid en hygiëne.
-
Tijdens het godsdienstmoment luisteren we naar
het verhaal: Maria en Jozef zijn Jezus kwijt en vinden Hem in de tempel.
-
We spelen aardappelbowling. Met een scoreblad
tekenen we per beurt hoeveel kegels er omgerold worden. Wie heeft na vijf
beurten de meeste/ minste of misschien wel evenveel kegels omgerold? Of een
gooispel: verschillende soorten bakjes/emmers met verschillende cijfers/punten
op. Hoeveel punten scoren we?
-> Iedereen
mag twee aardappelen meebrengen naar de klas. Als je leuke materialen hebt rond
het thema zoals een tractor en laadbak, tuingerief, dunschiller, prentenboekjes of mag je
dat zeker meebrengen. Vergeet je naam er niet op te schrijven.
-> Woensdag
8 mei 2019, is er geen opvang (Stekelbees) wegens teamdag. Je kan je kleuter
tot 12u20 afhalen op school.
Thema: âKriebeldiertjesâ (di. 23 april tot vr. 3 mei 2019) week 2
Wat gaan we
deze week allemaal doen?
De kleuters hebben gekozen voor de spin, de mier en het
lieveheersbeestje van naderbij te bekijken. Vorige week was de spin en de mier aan
de beurt. Deze week het lieveheersbeestje. Aan onze ontdektafel kunnen we de
kriebeldiertjes van dichtbij bekijken. Met een vergrootglas, onderzoekspotje, vangnet
en een spiegeltje. Op een zoekprent zoeken en tellen we het aantal
kriebeldiertjes per soort. Waarvan zijn de meeste of minste diertjes, kunnen ze
alleen vliegen, kruipen of beide? We knutselen een diertje uit kosteloos
materiaal of schilderen/ tekenen een tuin vol kriebeldiertjes.
Via een informatief filmpje komen we meer te weten hoe
een lieveheersbeestje leeft in de natuur. We gaan zelf opzoek naar
kriebeldiertjes op school. Wie een lieveheersbeestje tegen komt thuis, mag het meebrengen naar de klas. Met plasticine boetseren we een lieveheersbeestje na.
We eindigen het thema met een kriebeldiertjesquiz.
- Maandag
29/04/2019 mag iedereen laarzen
meebrengen naar de klas. Stop de laarzen in een zak met je naam erop.
- Woensdag
1/05/2019 = Geen school!
- Je
mag een platte kei / steen
meebrengen naar de klas. Van de stenen maken we een kriebeldiertje voor in onze zandbank of voor in de bouwhoek.
Dank je wel.
Versje
Lieveheersbeestje
rood met zwarte stippen
zat eens op een olifant
heen en weer te wippen
hatsjie zei de olifant
met een grote zucht
en het lieveheersbeestje
vloog toen door de lucht!
Thema ‘Kriebeldiertjes’ (di. 23 april tot vr. 3 mei 2019) week 1
Hallo allemaal,
Ik hoop dat jullie genoten hebben van de vakantie want we
vliegen er terug in.
De komende twee weken spelen en leren we over
‘kriebeldiertjes’.
Er zijn zoveel kriebeldiertjes in de natuur. (Worm,
kever, sprinkhaan, vlieg, bij, mot, bladluis, mier, lieveheersbeestje, vlinder,
rups, libelle, mug, wesp, pissebed … en nog veel meer.)
Samen zoeken we twee kriebeldiertjes waarover we meer
willen te weten komen, waar we rond knutselen, tekenen en spelletjes spelen.
Deze week vieren we de verjaardag van Leon en Sofia zij worden 6 jaar! HOERA!
*Heb je bij je thuis leuke prentenboeken, informatieve
boeken, knuffels, puzzels, popjes, spelletjes … rond een kriebeldier, vergrootglas,
onderzoekpotjes, pincet, verrekijker … zijn deze zeer welkom in de klas. Dank
je wel.
*Je mag alvast opzoek gaan naar kriebeldiertjes in de
tuin. Heb je kriebeldiertjes gevonden, doe ze in een potje en breng de diertjes
mee naar de klas.
We luisteren elke dag naar een stukje van het paasverhaal.
De intocht van Jezus in Jeruzalem (Palmzondag), de voorbereiding van het
paasmaal (witte donderdag), Jezus sterft en de verrijzenis van Jezus. Waar we
even stil staan met de waarde; Nieuw leven!
Vorige week konden we proeven van de lekkere kippeneitjes
die jullie hadden meegebracht. Deze week proeven we van verschillende chocolade
eitjes ( witte-, melk- en fondant chocolade). Met kleinere eitjes gaan we wegen
en komen de begrippen zwaar, licht, zwaarder, lichter, evenveel, gelijk,
hoeveelheden vergelijken meer, minder aan bod. In een maïsbak gaan we opzoek naar letters om woordjes te vormen rond het thema.
We werken verder aan ons paasknutselwerkje. Nog eens een
dikke merci voor de helpende handen van vorige vrijdag! Natuurlijk mag onze
paasquiz op het einde van de week niet ontbreken.
Vrijdag is er een paasviering en misschien ligt er wel
iets lekkers te wachten op ons in de klas.
-> Jullie
mogen woensdag allemaal een plastiek zak meebrengen met naam erop om onze
tekeningen mee naar huis te nemen.
Ik wens mijn kapoenen en hun ouders een vrolijk Pasen en
een fijne vakantie toe!
De lente is gestart en zo komt er een volgend feest
inzicht, Pasen. De vastentijd voor Pasen of de 40 dagen voor Pasen. Maar wat
wil dit allemaal zeggen? Wat is Pasen? Wat vieren we dan?
We versieren met verschillende eitjes een paastak in de
klas. De begrippen dik, dun, dikste, dunste, dikker, dunner, groot(ste), klein(ste),
boven, onder, tussen, naast, links en rechts komen aanbod.
In de poppenhoek kunnen we een paasfeest vieren en alle benodigdheden
in de winkel gaan kopen. Met pluche kippen maken we een kippenhoek zodat we
elke dag eitjes kunnen rapen. We spelen een gezelschapsspel om zo veel mogelijk
eitjes te verzamelen; de begrippen meeste, minste, 1 meer, 1 minder komen
aanbod.
Natuurlijk gaan we in de knutselhoek aan de slag met het
maken van ons paasmandje.
Via een informatief filmpje leren we meer over de kippen
en hun eitjes. Met de eitjes van de kip kan je natuurlijk veel lekkers maken.
We bakken een ei op verschillende manieren, een hardgekookt ei, een roerei, een
spiegelei, eiersla Smullen maar.
Heb je bij je thuis nog leuke spulletjes om te klas te
versieren of voor in onze hoeken mag je die zeker meebrengen. Ik denk dan aan
boekjes, info boekjes rond kippen, eieren, konijnen, gezelschapsspelletjes,
pluche kip, haan, kuiken, konijn , plastieken eitjes, plastieken eitjes voor
in onze paastak te hangen, eierdozen, schoendozen, plastieken kuikentjes,
konijnen, haasjes enz.
-> Woensdag
27/03/2019 worden de fotos van de broers / zussen gemaakt.
-> Wie
thuis een echt konijntje heeft of een tamme kip en het ziet zitten om deze een
dag of half dagje op bezoek te laten komen in de klas, zou zeer leuk zijn. Je
laat het mij maar weten.
-> Je
kapoen mag 1 ei meebrengen naar de
klas. Voorzie wel dat het ei goed ingepakt is en niet stuk kan gaan in de
boekentas.
Thema: âKleine kunstenaars in de klasâ. (ma. 11 maart tot vr. 22 maart â19) week 2
Deze
week gaan we verder met het knutselen, schilderen en fotograferen van kunst.
Piet Mondriaan, Vincent van Gogh en Leonardo Da Vinci zijn al achter de rug. Nu
is het de beurt aan Keith Haring en Edvard Munch. De kleuters richten vorige
week een klein museumpje in, in de klas met de nodige tickets en zichtbare
regels en afspraken in een museum.
Vrijdagnamiddag
(22 maart) vanaf 13u20, stellen we als onze kunstwerken samen tentoon op
school. Iedereen is welkom, mama, papa, oma, opa, tante, nonkel. Jou kleuter
zal als gids jullie een rondleiding geven in ons museum vol kunst. Tot dan.
-
Dinsdag 19 maart 2019: komt de schoolfotograaf langs op school.
-
Woensdag
20 maart 2019: zal je rekening moeten houden met de staking, meer info volgt
nog.