Dag
allemaal,
Samen
met de kleuters en juffen spelen en werken we de komende twee weken rond het
thema onder de grond. We laten het klassieke thema herfst achterwegen.
Donderdag
hebben we al even samen gebrainstormd over het thema onder de grond. De
kleuters hadden verschillende ideeën; mieren, wortels van bomen, duizendpoot,
pissebedden, wormen, spinnen, aarde, blaadjes, mol, hol, water, buizen
Samen
kozen we om verder te werken met de mol, de worm en buizen.
Wat
proberen we deze week te doen?
-
We
bekijken de worm van dichterbij a.d.h.v. een vergrootglas, onderzoekpotjes
zoeken we een antwoord op volgende vragen. Hebben wormen ogen? Een mond? Neus?
Oren? Hoe ziet hun lichaam eruit? Wat eet een worm? Waar leeft hij? We hebben
korte of lange wormen, dikke of dunne
We starten een wormenhotel op zodat
we alles kunnen waarnemen.
-
Via
educatieve filmpjes, prenten en boeken
bekijken we de mol van dichterbij. Hoe
ziet hij eruit? Waar leeft hij? Wat eet een mol? We knutselen met een plastiek
fles een eigen mol.
-
In
de bouwhoek starten we een gangennetwerk a.d.h.v. een plannetje. Zo kunnen onze
zelfgemaakte mollen en wormen de gangen verkennen. Ook verschillende soorten
buizen mogen gebruikt worden om bv. samen een knikkerbaan te maken.
-
We
leren een nieuw versje en lied aan.
-
In
de knutselhoek schilderen en tekenen we over het thema.
-
We
maken een herfstwandeling en verzamelen zo herfstvruchten om onze winkel te
verrijken.
-
In
een wormenbak (geen echte wormen maar van pijpenragers) zoeken we naar wormen
met een pincet. Hoeveel wormen hebben we gevonden? Welke kleur? De begrippen
hoeveel meer, - minder, meeste, minste, kort, lang, korter dan, langer dan
komen aanbod.
Wie
thuis nog iets leuks heeft rond het thema onder de grond mag dit zeker
meenemen naar de klas.
Ik denk
dan aan knuffels van dieren onder de grond, boekjes, spelletjes, een
vergrootglas, buizen dik/dun of lang/kort
Kosteloos
materiaal zoals wc-rolletjes, keukenrollen, potjes
zijn ook welkom in de
klas.
Je
kleuter mag dit weekend opzoek gaan naar een worm. Hij/zij mag de worm meenemen
naar de klas. Liefst in een potje met wat aarde en blaadjes in. We geven de
worm een plaatsje in ons wormenhotel.
Alvast
bedankt,
Groetjes
juf Sanne
13-10-2018 om 11:25
geschreven door juf Sanne 
|