We starten ons thema wederom met een webschema rond het onderwerp. Wat is er zo typisch voor "de herfst".Welke kabouters kennen de kls al ?
We maken op donderdag of vrijdag 8-9 okteen herfstwandeling in Rufferdinge. U krijgt hiervan nog een infobrief met duidelijke informatie .
Hetgeen wat we verzameld hebben komt in onze herfstbak terecht. We leren de vruchten kennen en correct benoemen. Ook aantallen komen spelenderwijs aan bod.
In deze herfstbak maken we ook een fantasietafel met kabouters. Wie thuis leuke kaboutertjes , kleine meubeltjes voor de kabouters heeft mag dit meebrengen.
We knutselen met allerlei herfstmateriaal zoals bladeren, eikels, noten ,enz......We leren de typische herfstkleuren kennen.
We leren een bordspel spelen : de 1-1-relatie komt aan bod alsook de begrippen voor,achter, naast, gelijk met......
In onze supermarkt gaan we ook herfstvruchten verkopen. We maken plaats voor de mandjes met vruchten die de kls zelf gaan sorteren.
In de zandbak komen ook allerlei herfstvruchten waarmee de kls aan de slag kunnen. We gaan vooral de nadruk leggen op vol-leeg-halfvol.
De poppenhoek wordt ook wat omgetoverd tot een kabouterhuisje met kaboutermutsen, een paddenstoel. Wie thuis verkleedkledij van kabouters heeft mag dit meebrengen.
Er worden allerlei verhalen ivm de herfst, kabouters verteld. OOk verhaaltjes zijn zeer welkom !!!!!
week van 1-8 oktober 2020 THEMA : DE WINKEL -DE MARKT
We starten ons thema met een "webschema' rond het onderwerp. Wat weten de kleuters van dit onderwerp , welke winkels zijn gekend, wie is al eens naar de markt geweest ? Welke handelingen doe ik alvorens ik naar de winkel ga (boodschappenlijst, draagzakken, geld gaan tikken, enz...)
We leren deze week het juiste rollenspel van DE WINKEL in onze klas aan. Iedereen mag een produkt, lege verpakking meebrengen op dinsdag zodat we onze winkel kunnen aanvullen.
We gaan de dingen sorteren volgens soort, net zoals in een echte winkel.We ontdekken dat sommige verpakkingen passen in de rekken, andere zijn te groot of te breed.
Voor iedere verpakking zoeken we het juiste rek in onze winkel. We leren dmv aanwijzend te tellen hoeveel verpakkingen we van een bepaald produkt hebben.
De getalbeelden tot 4 komen aan bod. Als we iets willen kopen moeten we ook betalen . We leren betaalmiddelen kennen(geld,bankkaart, contactloos betalen).
De begrippen veel,weinig, evenveel, vol, leeg komen geregeld aan de orde. De winkelbediende leert de juiste technieken toepassen zoals scannen, intikken op de kassa.
We knutselen allerlei leuke dingen rond de winkel, de markt.
We leren een versje over de winkel.
Allerlei verhalen komen aan bod zoals Ivo gaat naar de winkel ,Julie gaat boodschappen doen.enz....
Wegens Corona kunnen we jammer genoeg niet naar de supermarkt gaan maar we hebben een goed alternatief nl DE MARKT IN LANDEN op donderdag.
We gaan er een kijkje nemen ,ontdekken welke kramen er zoal zijn ? Kunnen we misschien ook iets kopen op de markt ? We duiden enkele kleuters aan die een bepaalde taak krijgen tijdens onze uitstap (boodschappenmand dragen, geldbeugel bijhouden, boodschap verwoorden aan de verkoper, gekochte dingen in de mand stoppen, geld terug aannemen, volle mand terug meenemen naar school).
Er was blijkbaar wat onduidelijkheid ivm de brief ivm de boomgaard. We gaan aanstaande maandag op uitstap naar de boomgaard en gaan indien het weer het toelaat nadien ons koekje en drankje nuttigen bij juf Ingrid in de tuin. We gaan GEEN BOTERHAMMEN eten zoals sommige ouders dachten. We zijn immers tijdig terug op school om in de klas onze boterhammen op te eten en de kleuters van het college kunnen perfect meegaan met de bus en warm eten.
Hopelijk is dit duidelijk voor iedereen !!!
PS : Bij echt hevige regen zullen we natuurlijk onze uitstap moeten af gelasten. We duimen dus voor wat droog weer .
Wegens het verminderen van de afvalberg proberen we als school hier ons steentje aan bij te dragen.
In de ganse lagere school gelde al reeds de regel dat er GEEN BRIKJES OF DERGELIJKE meer mochten meegebracht worden door de kinderen.
ENKEL DRINKBEKERS zijn nog toegelaten.
De directie vraagt nu aan de kleuterschool om hierbij aan te sluiten.
Dus praktisch vanaf volgende week brengen de kleuters enkel en alleen nog DRINKBEKERS mee naar school.We geven natuurlijk iedereen de nodige tijd om deze drinkbekers aan te schaffen.
Ik wil jullie alvast bedanken voor het begrip en de moeite.
Aanstaande vrijdag(25 sept 2020) mag uw kleuter kleurrijk naar school komen. We bedoelen hiermee helemaal in dezelfde kleur gekleed, of heel kleurrijk(vb gele kousen, rode broek, groene trui of T-shirt).
We gaan werken rond het godsdienstig thema OH MAY GOD : affiche hangt aan het raam van de klas. We hebben in de loop van de maand vooral betekenis gegeven aan het aspect "SAMEN". Samen spelen, samen in de klas, samen iets knutselen, samen een liedje leren, enz.....
Als afsluiter van dit thema gaan de juffen vrijdag toneel spelen : het bijbelverhaal Martha(verliest geldstukken en haar vrienden helpen haar zoeken, ze vinden samen de geldstukken terug). Iedere klas toont aan de andere klassen wat ze zoal de afgelopen maand samen hebben gedaan, : vb een liedje geleerd, een dansje, een groepswerk geknutseld, enz....
Op het einde sluiten we af met een kleine party "samen" in de klas met een koekje aangeboden door de school.
Op dinsdag heeft uw kleuter het laatste uur van de dag turnen. Door ondervinding hebben we gemerkt dat als ze hun koekje en drankje nog moeten nuttigen na de speeltijd er niet meer veel tijd voor turnen overblijft.
Vandaar dat ik in samenspraak met juf Els ervoor ga opteren om enkel nog te drinken in de namiddag. Dus op dinsdag hoeft u geen 2de koekje of fruitje mee te geven.
De kleuters zullen dus enkel drinken, dit voor praktische redenen.
We zijn al een ganse week aan de slag met appels. Kleuters weten ondertussen hoe een appel er binnen en buiten uitziet en hoe we de verschillende onderdelen correct benoemen. We hebben ook al geproefd van verschillende soorten , welke vinden we lekker ,welke minder.
Op maandag gaan we een kijkje nemen in de kloostertuin of er ook appelbomen staan.
Op donderdag gaan we appelmoes maken. Iedereen mag 1 appel mee naar school brengen zodat we er samen van kunnen smullen.
In de loop van deze week of volgende week ma of di gaan we zeker nog eens proberen om een boomgaard te bezoeken ; het blijkt niet zo evident te zijn om de bus vast te leggen maar we doen heel hard ons best. We zullen wel ergens een gaatje vinden. U krijgt van de uitstap nog een infobrief mee als we zouden op uitstap gaan.
We gaan de volgende 2 weken aan de slag met thema appels.
Op donderdag 17 sept staat er plots een mand vol verschillende appels in de onthaalhoek .
Hoe is die hier geraakt ? Wat zien we ? Waar komt dit vandaan ?
We starten onze brainstorming over appels. De juf schrijft op wat de kleuters al allemaal weten over het onderwerp.
Vrijdag mogen we proeven van deze appels ; Onze zintuigen worden geprikkeld : wat ruik ik ? Wat proef ik ? Wat zie ik ?
Vooral de onderdelen van de appel worden besproken en juist benoemd.
We bekijken ook eens welke attributen we zoal bij de appel kunnen gebruiken zoals bv een dunschiller, een appelboor, een appel-verdeler , fruitdoosjes ,enz..
Wie thuis een dergelijk voorwerp heeft mag dit meegeven . Goed de naam erop voorzien
We gaan in de tuin van het klooster ook eens op zoek naar appels. Staan er appelbomen in de tuin ?
We maken ook appelmoes klaar, adhv een werkkaart leren we hoe we aan de slag moeten gaan.
We gaan natuurlijk ook op exploratietocht " naar de boomgaard" . De juiste datum kan ik nog niet meegeven maar hiervan wordt je op de hoogte gebracht via een extra infobrief(dag, kledij, waar naartoe ,enz...)
We gaan ook knutselen rond appels, zowel 2- als 3- dimensioneel . Kunnen we ook met halve appels stempelen ?
De wiskundige begrippen veel, weinig , evenveel komen aan bod .
De begrippen hoog, laag, in het midden worden benadrukt.
Natuurlijk vertellen we verhaaltjes over het onderwerp zoals : De boom is ziek, Een lekkere snoeptuin, De giftige appel , De seizoenen, De worm, Anna maakt een smoothie, enz...
In de loop van deze 2 weken gaan we allerlei knutselwerkjes rond appels maken zowel 2- als 3-dimensioneel. We maken aan appelboom mbv een keukenrol, een kartonnen bordje, we leren logisch rangschikken " ik eet een appel", enz....
WIE THUIS LEUKE MATERIALEN ,BOEKJES HEEFT IVM DIT ONDERWERP MAG DIT VANAF WOENSDAG 16 SEPTEMBER MEEGEVEN AAN UW KLEUTER; de materialen zullen een 2-tal weken in de klas blijven.
Na twee maanden vakantie zijn ook wij weer klaar om er stevig in te vliegen
We hopen uw kleuter ook! We gaan samen weer een spannend, tof, leerrijk, jaar tegemoet! We kijken er al naar uit!
Oh ja, in al ons enthousiasme zouden we nog vergeten onszelf voor te stellen:
Wij zijn Nellie en Cezar en we zullen samen met de juffen en ons best doen om jullie, de ouders, op de hoogte te houden van het klasgebeuren. via deze blog.
De meeste informatie zal u daarom hier terugvinden.
Gelieve er dan ook regelmatig naar te kijken. Mogen wij u vragen om steeds op vrijdag deze eens te checken dan verschijnt het nieuwe themabriefje. Ook doorheen de week zullen er regelmatig nieuwe berichtjes verschijnen op de blog.
Wel willen we nog even meedelen dat de juffen doorheen de week ook nog af en toe blaadjes meegeven die zich gewoon in de schooltas bevinden. Gelieve dus s avonds ook eens even in de schooltas te kijken.
De juffen hebben ons ook gevraagd om nog enkele afspraken mee te delen die gelden in onze klas:
Speelgoed i.v.m. het thema is van harte welkom in onze klas. Gelieve de naam van uw kapoen duidelijk te vermelden. Ander speelgoed laten we thuis.
Woensdag is het fruitdag. Gelieve die dag enkel een geschild stukje fruit mee naar school te geven (geen sinaasappels) of een boterhammetje.
Mama en papa wachten s morgens achter het hek. (niet op de speelplaats of in de gang). Gelieve aanwezig te zijn voor 8.45u (ma, di, do en vrij) en voor 8.30u op woe. Het toezicht op de kleuterspeelplaats start om 8.15u. Vanaf dan tot 8.30u is enkel het poortje aan de trap open. Vanaf 8.30u gaat ook het poortje open aan het bergje. Gelieve uw kleuter niet achter te laten zonder dat er een juf op de speelplaats staat.
Kinderen die s middags na 12.20u worden afgehaald wachten beneden in de refter. Op woensdag gaan deze kinderen om 12u20 naar Stekelbees.
Boterhammen steken we in een brooddoos waarop duidelijk de naam van uw kind vermeld staat. Gelieve ook op de drinkbekers de naam van uw kapoen te vermelden.
Jassen, sjalen en mutsen worden duidelijk voorzien van een merkteken.
Geleende kledingstukken worden zo snel mogelijk terug bezorgd aan de juf. Zo kunnen andere kinderen ook geholpen worden.
Geef uw kapoen een briefje mee als er wat verandert in het eten blijven, het afhalen,
Ontdekt u luizen, verwittig dan zo snel mogelijk de juffen.
Ouders die willen deelnemen aan begeleiding van activiteiten zijn van harte welkom en mogen dit meedelen aan de juffen.
Kleuters worden aan de grijze deur afgehaald na het belsignaal. De juffen roepen uw kapoen pas als ze u zien. Kleuters komen niet naar buiten op het signaal van de ouders, enkel op dit van de juffen. Dank voor uw begrip. Na het belsignaal is er toezicht op de kleuterspeelplaats tot 15.30u. Dan vertrekken we samen naar Stekelbees.
Bij verjaardagen mag er iets lekkers mee naar school gegeven worden om samen in de klas op te eten. Gezien de huidige omstandigheden (corona) vragen we wel enkel individueel verpakte droge koekjes of wafeltjes mee te geven die gekocht werden in de winkel. Helaas kunnen we zelf gebakken lekkere dingen momenteel niet toelaten Dank voor jullie begrip. Dit is echter geen verplichting! Snoep, taart, chips en cadeautjes blijven zeker thuis.
Gelieve uw kapoen zo spoedig mogelijk een doos papieren zakdoekjes mee naar school te geven. Dank u.
Centjes worden liefst zo snel mogelijk bezorgd aan de juffen in een gesloten briefomslag met naam van uw kapoen erop en de activiteit. Gepast geld is steeds makkelijk . Dit schooljaar zullen net als vorig jaar de meeste activiteiten betaald kunnen worden via factuur.
Indien uw kindje ziek is, zouden we jullie vriendelijk willen vragen om het secretariaat op de hoogte te willen brengen. Zij zullen ons op de hoogte brengen.
Dikke zoen, Nellie en Cezar
P.S.: Indien u nog echt dringende vragen hebt voor de juffen kan u dit doen op volgende telefoonnummers:
Juf Ingrid 011/68 52 80 0495/63 12 48
Indien jullie ons iets willen vragen kan dit op onderstaande mailadres. Dank voor jullie begrip. Gelieve er ook rekening mee te houden dat u misschien niet onmiddellijk antwoord zult krijgen ;-)
De eerste week is van korte duur, we beginnen immers pas op DINSDAG. Op deze dag mogen we ons symbooltje kiezen voor in de AANWEZIGHEIDSKALENDER; Dit symbooltje gebruiken we op al onze kalenders, op onze werkjes, aan onze kapstokken. Uw kleuter mag ZELF kiezen tussen een groot aantal figuren. Benieuwd welke het zal worden. We leren ook onze KLASPOPPEN NELLIE EN CEZAR kennen.
Op WOENSDAG komt JUF ELS in de klas. Op deze dag werkt JUF INGRID niet. Juf Els is tevens ook de sportjuf. Wij hebben turnen op dinsdag het allerlaatste uurtje van de dag en op vrijdag het 3 de lesuur van de voormiddag. Gelieve op deze dagen er wat op te letten dat uw kleuter makkelijke kledij aan heeft waarin uw kapoen voldoende kan bewegen. Dank u.
DONDERDAG leren we het KEUZEBORD kennen. Dit is een groot bord waarop alle hoeken en activiteiten staan waaruit we mogen kiezen. We hangen ons symbooltje bij de hoek of het materiaal waar we graag willen spelen. We leren dat de hoek soms al vol zit, we moeten een andere keuze maken, we leren ook dat we slechts een aantal keer mogen wisselen, het is de bedoeling dat we een bepaalde tijd bij hetzelfde speelgoed kunnen spelen. Dit is voor de kleuters toch wat wennen, dus in september steken we hier extra veel tijd in en volgt de juf of de afspraken wel juist nageleefd worden.
VRIJDAG : leren we de WEEKKALENDER kennen. De dagen van de week met de bijhorende huisjes, prenten en het liedje dat we zingen.
MAANDAG : komt de VERJAARDAGSKALENDER aan bod. De kls krijgen een NELLIETJE (voor de meisjes) en een CEZAARTJE (voor de jongens) om in te kleuren. Hierop wordt hun symbooltje gekleefd en de datum dat ze jarig zijn. Deze Nellie-en Cezaartjes worden op het grote verjaardagsbord gehangen. Per maand een bepaalde prent die refereert naar die bepaalde maand(vb september = kleurpotloden, terug naar school) . We hangen iedereen bij de juiste maand. Zo zien de kleuters dat er in een bepaalde maand veel of weinig of helemaal niemand jarig is.
DINSDAG : Vandaag komt DE DAGLIJN aan bod. We leren het verloop van de dag kennen, leren zo om vooruit te blikken of terug te kijken op wat we al gedaan hebben die dag.
WOENSDAG : JUF ELS
DONDERDAG : HET TAKENBORD .Iedereen kiest een taakje waarvoor zij of hij verantwoordelijk is in die week. Ook hier mogen ze voor de eerste keer kiezen, nadien werken we met een doorschuifsysteem.
VRIJDAG : DE SCHEURKALENDER EN BLOKKALENDER . We leren elke dag een briefje van de scheurkalender trekken, op maandag mogen we er 3 wegdoen(weekend) . De cijfertjes die we dan zien mogen we naleggen op de blokkalender. Zo leren we cijfergevoelig worden.
Doorheen gans de 2 weken gaan we ook afspraken en regels van de klas leren kennen en toepassen. Hier besteden we veel aandacht aan.
We leren ook de afspraken ivm schilderen, lijmen ,enz... kennen en toepassen.
We maken onze eerste knutselwerkjes van het schooljaar.
Ook leren we een versje aan (zie blog) en leren we de onthaalliedjes die we iedere morgen in de kring gaan zingen.
Hallo, wij
zijn Nellie en Cezar en samen met jullie kapoenen gaan wij dit jaar
veel plezier beleven in de klas van juf Ingrid. En als jullie
kapoentje jarig is mogen we 2 nachtjes bij jullie komen logeren. Wij
kijken er al naar uit! Hopelijk jullie ook :-). Tot dan, Nellie en Cezar