We starten ons thema met een "webschema' rond het onderwerp. Wat weten de kleuters van dit onderwerp , welke winkels zijn gekend, wie is al eens naar de markt geweest ? Welke handelingen doe ik alvorens ik naar de winkel ga (boodschappenlijst, draagzakken, geld gaan tikken, enz...)
We leren deze week het juiste rollenspel van DE WINKEL in onze klas aan. Iedereen mag een produkt, lege verpakking meebrengen op dinsdag zodat we onze winkel kunnen aanvullen.
We gaan de dingen sorteren volgens soort, net zoals in een echte winkel.We ontdekken dat sommige verpakkingen passen in de rekken, andere zijn te groot of te breed.
Voor iedere verpakking zoeken we het juiste rek in onze winkel. We leren dmv aanwijzend te tellen hoeveel verpakkingen we van een bepaald produkt hebben.
De getalbeelden tot 4 komen aan bod. Als we iets willen kopen moeten we ook betalen . We leren betaalmiddelen kennen(geld,bankkaart, contactloos betalen).
De begrippen veel,weinig, evenveel, vol, leeg komen geregeld aan de orde. De winkelbediende leert de juiste technieken toepassen zoals scannen, intikken op de kassa.
We knutselen allerlei leuke dingen rond de winkel, de markt.
We leren een versje over de winkel.
Allerlei verhalen komen aan bod zoals Ivo gaat naar de winkel ,Julie gaat boodschappen doen.enz....
Wegens Corona kunnen we jammer genoeg niet naar de supermarkt gaan maar we hebben een goed alternatief nl DE MARKT IN LANDEN op donderdag.
We gaan er een kijkje nemen ,ontdekken welke kramen er zoal zijn ? Kunnen we misschien ook iets kopen op de markt ? We duiden enkele kleuters aan die een bepaalde taak krijgen tijdens onze uitstap (boodschappenmand dragen, geldbeugel bijhouden, boodschap verwoorden aan de verkoper, gekochte dingen in de mand stoppen, geld terug aannemen, volle mand terug meenemen naar school).
Het gaat vast en zeker een boeiende week worden.
groetjes
|