Na jaren zwoegen in België hebben we in 2008 besloten om een een nieuwe uitdaging aan te gaan, de sleur van het dagelijkse leven te doorbreken en die lang gekoesterde droom te realiseren. Deze droom vonden we in het Zuid Westen van Frankrijk in Cinq Sols - Courbiac op een half uurtje van Cahors in het Toscane van Frankrijk
30-06-2009
De laatste loodjes wegen het zwaarst
Eerst moest het oude terras voor de "Malbec" afgebroken worden om de riolering voor de ons studiotje de "Tannat" te kunnen leggen.
Best wel een werkje waar iedereen die beschikbaar was moest in bijdragen.
Toch even uitblazen tussen de middag . . . .
Nu de sleuven maken voor de riolering
Verschrikkelijk werk zonder kraan aangezien de grond vol met stenen zit enheel erg kleiachtig is.
Binnen al de leidingen voorzien en we kunnen beginnen aan de vloerkader
Natuurlijk moet er af en toe ook nog eens naar het containerpark gegaan worden. Daar kennen ze ons al heeeeel goed !
Van de gelegenheid ook even profiteren om aardingspennen in de grond te kloppen zodat alle gebouwen geaard zijn (wat nog niet het geval was)
De vloerkader leggen
De electrische leidingen klaarleggen en vooral juist nummeren
Onvoorstelbaar maar met slechts een vertraging van 3 weken zijn de ramen toegekomen.
Wat uiteindelijk te verwachten viel blijkt al. Het eerste raam past niet . . . Verkeerd opgemeten door de leverancier ! Enfin voorlopig vastzetten en wachten op het juiste raam. Dit is beloofd voor 10 juli. We zullen eens zien want met de vorige vertraging lijkt het mij niet waarschijnlik dat dit raam er voor eind augustus zal zijn.
Het overige gedeelte van het klein gebinte weggehaald en we kunnen beginnen aan het terras rond het kleine zwembad.
Dit heb ik volledig op hoogte gemaakt op een kader die is bevestigd aan de muur.
.
Gelukkig heb ik ondertussen toch hulp bijgekregen van Tierry die ook is komen helpen om de ramen te plaatsen.
Een leuningkje maken geeft het geheel een leuk uitzicht he !
Nu nog het laag terras en het geheel is klaar.
De zijkant heb ik dichtgemaakt om de privacy met de buren die hoger wonen te garanderen.
Het hout voor de vloer van de "Tannat"
.
Eerst de waterleiding leggen en we kunnen de vloer volledig dichtleggen. .
De achterwand van de"Tannat" in de living wordt bij zwaar regenweer vochtig. Om dit te verbergen heb ik besloten om er een gyproc wand voor te zetten. Hiermee is er voldoende luchtcirculatie om de muur te laten drogen maar zie je de vochtplekken niet.
De badkamer is klein maar met alles er op en eraan !
Nu beginnen met het plaatsen van de keuken
Van een van onze buren David Tucker mocht ik een kraantje lenen. Wat een zaligheid ! Waar ik anders meerdere dagen zou over doen is nu gedaan in amper 4 uur.
Nu nog het terras voor de "Malbec" maken. Om het geheel wat mooier te maken hebben we besloten de voorzijde van het terras met een sten muurtje te maken. Deze stenen had ik over van het deurgat dat we moesten maken om van de living van de Tannat naar de slaapkamer te kunnen gaan. Zo wordt alles herbruikt !
Voila ! Bijna klaar, nu wat afwerken en deze gasten kunnen ook komen... Of nog niet ?
Neen, eerst nog een wandje zetten in de "Malbec" om de slaapkamer van de badkamer volledig af te scheiden.
Alle ghyproc opplamuren en we kunnen beginnen met schilderen. Heel fijn is wel dat de muren hier behoorlijk scheef zijn wat het moelijk maakt om mooi de lijn van de muur te volgen om de zijkant dicht te maken.
Voila ons badkamertje is klaar, met douchecabine en alles.
Hier komt onze slaapkamer. Nog even de muren met de hogedrukreiniger afgespoten. De vloer kan ik hier nog niet leggen aangezien hiervoor eerst het juiste raam moet geplaatst worden.
Voor het andere venster hebben we dan beton gegoten om een soort dorpel te maken om bij regen te voorkompen dat er water binnenkomt.
Het ergste is dat ik onlangs nog door het terras aan het grote zwembad ben gezakt en hierdoor nu ook nog dat terras moet vervangen . . . En dit voor 27 juni want dan komen onze eerste gasten toe . . . De kinderen van David Tucker die voor zijn 60e verjaardag een feestje geeft waarop wij ook zijn uitgenodigd !
Maandag 4 mei ben ik met de eerste lading van onze inboedel vertrokken naar Frankrijk. De vrachtwagen lijkt jiet zo vol maar was toch voor meer dan de helft tot de nok gevuld.
dinsdagmorgen vroeg aangekomen in Frankrijk. Eerst de vrachtwagen gekeerd krijgen om hem dan achteruit zo dicht mogelijk bij de schuur te krijgen. Heel wat gemanouvreer maar uiteindelijk toch gelukt !
Was best wel een smal weggetje om naar boven te rijden . . .
Gelukkig hebben we een grote schuur die nu tijdelijk dienst doet als opslagruimte voor onze meubelen en ons huisgerief.
Nog heel wat plaats voor de 2e lading he.
De dozen mooi soort bij soort. We hebben ze allemaal genummerd en opgeschreven wat er per nummer in zit. Deze lijst zet ik dan in een excel sheet om later alles eenvoudig terug te vinden.
Mijn enig vervoermiddel nu ik hier enkel met de vrachtwagen ben. Er zijn er slechtere he ?
Op de koop toe ook nog lekke band met de tractor. Gelukkig ben ik tot boven kunnen rijden met de vrachtwagen, anders had alles te voet naar boven moeten gedragen worden . . . . . . . .
Woensdag nog snel even de vloer van ons voorlopig studiotje uitgebroken
Donderdagmorgen 7 mei ben ik dan weer naar België vertrokken. Natuurlijk niet bij stilgestaan dat 8 mei een feedstdag is in Frankrijk en dat de vrachtwagens maar tot 22h mochten rijden. Na een race tegen de tijd ben ik om 21h45 de grens overgereden. Was me dit niet gelukt had ik 3 dagen vastgestaan in Frankrijk. Enfin dat was een dikke meevaller !
Maandag 11 mei ben ik dan terug vetrokken met de 2e lading meubelen.
Chaos ! Dit en nog veel meer moest allemaal nog mee. Hmmm hopelijk lukt het want de hooikeerder moet ook nog mee en die neemt ongeveer 6m² in beslag waar je vrijwel niet kan op stapelen.
Meer dan de helft van de vrachtwagen is terug tot de nok gevuld. Zelfs de hooikeerder rechts zie je vrijwel niet meer staan. Het was nipt maar ik heb toch 99 % mee. Dat overig %-je zal met de auto moeten.
De grote schuur van 220 m² lijkt al heel wat kleiner nu.
Nu alles nog een plaatsje geven en alles komt in orde !
Wat een mens al niet verzamelt op al die jaren. Niet te geloven !
De naftbak van een oude mobylette, die hier als soort decoratie aan de buitenmuur van een schuur hangt, doet tegenwoordig dienst als vogelnestje voor een pimpelmeesje.
Gisteren vlak voor mijn aankomst hier ben ik tegengehouden door de politie voor controle op de rijtijden. Normaal moet ik geen tachograaf gebruiken omdat ik voor eigen rekening rij maar blijkbaar was dit beperkt tot 7.5 ton. Mijn vrachtwagen is 19 ton..... Gelukkig hebben ze me laten gaan want anders had dit me een boete van minstens 2.000 Euro gekost ! Allé over een meevaller gesproken ! Nu te hopen dat ze me niet meer tegenhouden op de terugweg.
Morgen terug naar België om vrijdag dan de vrachtwagen terug te brengen en in de namiddag terug te vetrekken met Christel en haar ouders naar Cinq Sols in La douce France. Voor Christel haar ouders is het de eerste keer dat ze komen. Ik ben eens benieuwd ! Mijn ouders komen dan 19 mei toe om te genieten van een welverdiende week vakantie.
De 2e week van de paasvakantie heeft Christel de kinderen meegebracht naar Cinq Sols. Voor hen was het de eerste keer dat ze hier kwamen. Ze waren heel entousiast ! Alleen het slechte weer heeft best wel een domper op de feestvreugde gezet. Ze hadden namelijk graag al gezwommen. . . .
Verstevigingen 2e zwembad
Eindelijk begonnen aan de versteviging van het 2e zwembad. Om te voorkomen dat ik de twee muren volledig moest afbreken hebben we besloten om daar waar de steunbalken moeten komen gaten te maken en deze erdoor te steken.
Aangezien Patrice iets slanker was dan ik was hij het slachtoffer om tussen de muur en het zwembad te kruipen om alles stevig vast te vijzen. Ge moet er toch wat voor over hebben he ?
Blijkbaar zou de gesp van zijn broeksriem iets te groot geweest zijn waardoor er hij niet meer vantussen geraakte . . . ;-)
Nu nog het zwembad terug vullen en filteren. Wacht maar tot het terras errond klaat is en de muur is opgevoegd !
Endurance
Zondag, nadat de kinderen terug naar België vertrokken waren ben ik terug gaan groomen voor Una. Deze keer in Puy Leveque voor de 90 km. Best wel zwaar voor zowel paard, als ruiter als groom.
Hier komt ze over de aankomstlijn. De eerste twee veeartscontroles waren we met glans doorgekomen (hartslag moest onder de 60 slagen per minuut blijven) Bij de 90 km geldt er geen snelheidsbeperking zoals bij de 40km. De tijd wordt afgeklokt wanneer de ruiter na 90km bij de veerats aankomt en niet wanner ze over de aankomstlijn komt. Dit wil zeggen dat er eerst heel hard gewerkt moet worden om het paard af te koelen en terug naar een normale hartslag te brengen. Dit is ons gelukt in minder dan 10 minuten ! Hartslag 49 en een schitterende tijd heeft haar een welverdiende 1e plaats opgeleverd ! ! ! Bart en Hellen
Zondagavond zijn Bart en Hellen toegekomen die tussen hun eigen verbouwingen door, toch nog even tijd gevonden hebben om ons een weekje te komen helpen ! Een werkvakantie noemen ze dat geloof ik . . . Afkappen stenen in onze studio
Al het cement dat op de stenen lag moest er afgekapt worden zodat deze stenen nadien mooi kunnen opgevoegd worden.
Hier is Bart net begonnen met het maken van het deurgat naar de slaapkamer.
Voila . . . Kwestie van nog een beetje af te werken he.
Opknappen kamers
De dames zijn intussen begonnen met het onder handen nemen van de derde en 4e kamer. Afwassen, plamuren, schuren en schilderen. Eerste BBQ Na een schitterende dag hoort er natuurlijk een BBQ als afsluiter. Alleen moet ge dan wel zien dat met al dat gebabbel het vuur voldoende hard blijft branden . . .
Eerste bloempjes gepland
We konden het niet laten en hebben op de markt van Libos wat bloemen gekocht om alles wat "op te fleuren" Zelfs onze hond ging er op zijn gemak bij liggen. En waar een zak potgrond ook al niet goed voor is he.
Bezoek
Woensdag zijn Myriam en Rudy ons eens komen gedag zeggen en kijken hoe het met de werken gesteld is. Even rustig wat drinken aan het zwembad. Tjah de tuinmeubelen stonden nog niet allemaal buiten.
De schuilstallen voor de paarden
Nu Bart er was had ik hulp om de schuilstal voor de paarden te maken. De sokkels waren al gegoten en nu konden we beginnen met de houten structuur te maken. Nu nog de pannen er op en de zijwanden en ons peujkes hebben ook wat schaduw en bescherming tegen de regen.
Vandaag wederom schitterend weer met een 23° en best wel wat wind.
Aangezien ik gisteren toch volop bezig was met beton te maken en te gieten heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de fundering voor het verhoogd terras van onze buurman Frank "even" te maken en te gieten.
Was iets meer werk dan gedacht. De beton moest telkens met een kruiwagen 15 meter naar boven geduwd worden. Maar enfin het is toch gelukt. Morgen nog wat verder afwerken en dat is ook al weer in orde.
Eerst de fundering uitgraven om het hellingeffect weg te rkijgen Dan vol gieten met beton De bedoeling is dat er onder het terras een bergruimte komt. vandaar het betonnen paadje.
De bovenste funderingen zijn kleiner
Deze morgen de regendekens van de paarden terug afgenomen om te voorkomen dat ze te hard zouden gaan zweten eronder. Ze hebben momenteel geen schaduw op de wei. In ruil voor hun regendeken heb ik ze hun "SM-masker" aangedaan. Dit is eigenlijk gewoon een masker om te voorkomen dat de vliegen te veel rond de ogen van de paarden kruipen en hierdoor ontstekingen veroorzaken.
Hierzie de mannen (en vrouwen) met hun SM-masker Dit is de reden waarom ze het masker dragen
Ik kan het niet laten.... Het zicht is hier zo prachtig
Deze morgen was het eerst best wat betrokken maar naarmate de dag vorderde kwam de zon meer en meer tevoorschijn. En hop weer naar de 24 graden. Ideaal om buiten te werken. Dus eerst maar de bekistingen voor de versteviging van het 2e zwembad gemaakt en de beton gegoten. Ook onze scheve paal moest een speciale bekisting krijgen ter ondersteuning.
Hmm . . . toch maar best even naar het containerpark gaan met een deel van het afval van het dak.
Ondertussen is de fundering voor de schuilstallen van de paardjes al wat gedroogd en kan de bekisting er af. Zaterdag of zondag kan ik dan beginnen aan de schuilstallen. Zal wel zondag worden want zaterdag komt Christel met de kinderen toe. Ben benieuwd. Is de eerste keer voor de kinderen.
Fundering voorzijde van het zwembad Zicht naar de muur Fundering voor de zijkant van het zwembad Best nog wel wat afval voor het containerpark De versteviging zal door de muur gestoken worden
Deze nacht is het beginnen regenen en het is eigenlijk niet gestopt tot 16h.
De paardjes maar hun regendeken aangedaan want zolang de schuilstallen niet klaar zijn staan ze uiteindelijk dag en nacht open en bloot op de wei.
Gelukkig was er nog genoeg werk binnen in ons appartementje te doen. Het laatste stuk isolatie gestoken en de chyproc verder tegen het plaffond geplaatst.
Eergisteren had ik me laten overhalen om deel te nemen aan de organisatie van een Endurance wedstrijd die op 9 juni zal plaatsvinden in Thézac. Dus vanavond om 19h30 was er vergadering. Zoals te verwachten is deze uiteindelijk pas gestart om 20h. Leuke mensen. Er was een heel internationaal gezelschap van mensen die in de buurt wonen. Engelsen, een Ierse, een Nederlander, 2 Belgen (waaronder ik) en nog wat Fransen. Enfin mij opgegeven om op de dag zelf mee alles in goede banen te laten verlopen. Er zijn altijd handen te kort en in het totaal zijn er een 50 tal medewerkers nodig om alles tot een goed einde te brengen.
* Gisteren mocht ik als groom meegegaan met Una en Steve naar een endurance wedstrijd in Sauzac.
Una nam deel aan de 40km. Er waren wedstrijden voor 30, 40, 60 en 90 km. Dit was een voorbereiding voor de 90 km die ze over 2 weken gaat rijden. Er waren een 130 tal deelnemers over de verschillende afstanden. Geweldige belevenis. De bedoeling is om de 40 km af te leggen op een vastgestelde minimum tijd (max 15km/uur). De bedoeling is ook dat je paard zo fit mogelijk aankomt. M.a.w. de hartslag van het paard moet na 30minuten na de aankomst zo laag mogelijk zijn.
Wij als groom moesten op de checkpoints zorgen voor water en afkoeling van het paard.
Una is uiteinelijk 3 minuten te vroeg aangekomen (wat strafpunten oplevert) maar met een zeer goede hartslag van 40/minuut. (Voor de start was deze 44)
Hiermee is ze 4e geworden. Wat op zich een goed resultaat is.
* Vandaag was het schitterend weer met een 24 graden ideaal om buitenwerk te doen. Mijn buurman Eric is deze voormiddag een handje komen toesteken om de funderingen voor de schuilstal te gieten.
* In de late namiddag voor het eerst hier Beauty opgezadeld en een wandelingetje gaan maken. Na 45 minuten was ze best al moe. Die steile hellingen kennen we in België natuurlijk niet he. Maar ze heeft het eigenlijk uitstekend gedaan. Met momenten stond ze heel hevig maar dat is niet abnormaal in een totaal nieuwe omgeving. Er is nog veel werk aan de winkel om de conditie terug op peil te krijgen. De eerste maand 3 keer per week 2 uur gewoon wandelen puur om de basisspieren te verstevingen. Pas daarna mag er terug gedraafd worden en gegaloppeerd en pas dan kunnen we beginnen trainen voor de eerste endurance van 20 km.
Steve & Una maken zich klaar voor de start Aan de start Una onderweg Een checkpoint Cooling down the horse Een volgende checkpoint Una bij de aankomst. Nu nog de controle door de dierenarts. En ja er wordt ook nog een beetje gewerkt Dat zicht alleen al . . .
Uiteindelijk zijn de paarden gisteren pas om 13h vertrokken in Nederland. Deze nacht om 2h telefoon van de transporteur om te weten waar hij de vrachtwagen bij ons mocht plaatsen voor de nacht. De mannen even voorgegaan en afgesproken dat we pas om 8h de paarden zouden afladen. Kwestie van dit niet in de stikke donker te moeten doen. De paardjes kregen nog wat eten en drinken en konden er tegen tot de ochtend.
Vanmorgen om 8 uur het moment. We hebben ze rustig een voor een van de vrachtwagen gehaald en op de wei gezet.
Wat een feest ! Ze waren volledig uitgelaten en renden van de ene hoek naar de andere, rolden over de grond en begonnen dan rustig te grazen alsof er niets gebeurd was. Snel wat water geven want tijdens een transport drinken ze vrij weinig.
Home sweet home !
De eerste passen op de wie Even de dorst lessen Shadow en Beauty Boy
Dinsdagvoormiddag omstreeks 11h werden de paarden opgeladen door een Nederlandse firma gespecialiseerd in paardentransport door heel Europa maar vooral op Spanje.
T'is maar dat ge in België zeer moeilijk dergelijke transporteurs kan vinden.
Enfin binnen de 15 minuten stonden onze 3 peujkes op de vrachtwagen. Ik nu hals over kop vertrekken naar Frankrijk met de paardenvan die volgeladen was met het restant van het paarden- en stalgerief.
De paarden zouden woensdagmorgen omstreeks 7h aankomen in Frankrijk.
Nu maar hopen dat ik niets tegenkom onderweg anders is er niemand om de paarden in Frankrijk op de wei te zetten.
Ik was nog geen 3 uur onderweg of ik kreeg al een mailtje met de melding dat de paarden waarschijnlijk pas donderdagmorgen zouden toekomen. Hmmm niet fijn maar dat gaf me wat meer ademruimte en dan kon ik onderweg stoppen om te slapen.
's avonds nog een mailtje. Er is wat vertraging maar de paarden komen donderdag rond de middag toe.
Woensdagmorgen was ik rond 9h30 in Cinq Sols. Tjah ik ben hier nu toch dan kan ik evengoed alles verder voorbereiden voor de paarden. Deze morgen terug mailtje . . . . Wat vertraging en veranderingen in de planning. Ze moeten nog vertrekken in Nederland. Dat was om 9h. De paarden zouden dan vanavond toekomen in Frankrijk.
In den donker dan nog wel !
Ik zal maar wat licht voorzien aan de wei want het is hier snachts echt stikdonker.
Het lijkt wel of die Nederlanders wat van een Franse slag hebben met hun stiptheid.....Misschien net iets te vaak door Frankrijk gereden.
Onze stapmolen en piste in Berlaar De wei naast de piste De wei voor de stallen De stallen
Zaterdagavond de vrachtwagen gaan halen. Bleek het al niet de vrachtwagen te zijn die we besteld hadden maar jah, deze is nieuw (6500 km) heeft een automatische versnellingsbak en is iets groter dan wat we gevraagd hadden. Nadeel is wel dat er een digitale tachograaf in zit.... En ik heb natuurlijk geen kaart daarvoor want dan moet je beroepschauffeur zijn.
De verhuurder wist geen oplossing aan te bieden buiten het feit dat hij meedeelde dat je als privépersoon die voor eigen rekening rijdt vrijgesteld bent van tachograaf. In België is dat zo maar krijg dat maar verkocht in Frankrijk. Even rond het voertuig lopen om de reeds aanwezige schade te controleren, dan de cabine in. Als ik niet had gevraagd hoe de automaat werkte had ik zelfs geen uitleg gekregen. Het lichtje van de olie flikkert oranje op. De verhuurder zegt doodleuk dat ik dat maar even moet opzoeken in de handleiding. Allemaal goed en wel maar dan moet ge die wel vinden.
Enfin ikke naar huis met mijn vrachtwagen.
Zondag samen met Rob en Bart alles ingeladen in de vrachtwagen en zelfs met het nodige paswerk ben ik er niet in geslaagd er alles in te krijgen. De hooikeerder, de meststofstrooier en de balenklem geraken er met de beste wil van de wereld niet meer bij. Enfin vrachtwagen tot aan het dak geladen en klaar om te vertrekken maandag.
Toch nog even bij de buurman, die vrachtwagenchauffeur is, informeren of ik geen risico loop met die tachograaf. Lap blijkt de controle in Frankrijk onvoorstelbaar streng. Samen met een andere buurman die ook met een Mercedes vrachtwagen rijdt, alles uitgezocht en hebben we gevonden dat er ook prints kunnen gemaakt worden van het voertuig. Hierop staan dan ook mijn uren die ik gereden heb. Nu blijkt toch wel dat het papier van die tachograaf op zeker en.... natuurlijk geen reserverolletje te vinden. Tevens wordt door mijn buurmannen de werking van de boordcomputer uitgelegd en zo te zien zit er 4 liter te weinig olie in. Dan nog gezwegen over het feit dat er nog sigaretten in de asbak lagen, papiertjes van koeken, lege blikjes bier, etc. Over een proper afgeleverde wagen gesproken....
De volgende morgen bel ik om 8 uur met de verhuurder om dit alles te melden. Krijg ik daar een uitbrander zeg. Ik wordt zelfs uitgemaakt voor leugenaar en moet de vrachtwagen terugbrengen omdat hij het beu is. Dat rolletje van de tachograaf kan niet op zijn want het is een kwasie nieuwe vrachtwagen en er moeten nog 2 reserverolletjes zijn. Ik moest maar terug naar Hulshout komen en dan zou hij mij eens laten zien waar die handleiding en die rolletjes lagen. Wel wat laat he, dat moest bij het afleveren gebeuren.
Ik had ondertussen van mijn buurman al vernomen dat ik me geen zorgen moest maken over die olie. Alléé ikke terug in al die bakken van de vrachtwagen gaan zoeken achter die vervloekte handleiding en die rolletjes. Niet te geloven maar in een van die onvoorstelbaar grote bakken vind ik toch wel die map met de handleiding zeker. En wij gisteren met 3 ernaar gezocht. Ge moet niet vragen hoe groot die bakken wel zijn. En wonder boven wonder, er zit nog één rolletje in voor de tachograaf. Ik denk bij mezelf van foert die verhuurder, ik vertrek want anders ben ik om 11h nog niet weg.
In de late namiddag 630 km gereden en netjes binnen mijn uren gebleven en de rusttijden ruim gerespecteerd. Morgen nog 340 km en we zijn er. Nog even bedje opmaken in de cabine en doke doen. s' Morgens om 5h30 wakker. Wat ontbijten en om 6h20 terug onderweg. Rond 11h uur aangekomen op bestemming. Wat ik al vreesde bleek ook zo te zijn. Met de lengte van de vrachtwagen kon ik onmogelijk de bocht nemen om tot voor de deur te geraken. Aangezien het meeste toch voorzien was om op de wei te staan dan maar rechtdoor gereden naar onze 2e wei. Eerst begonnen met alles alleen uit te laden. Dit viel wat tegen aangezien er best wel heel zware stukken bij waren zoals de grondbak van de tractor, de mestriek van de tractor, de generator etc. Uiteindelijk tegen 16h wat hulp bijgekregen van onze buurman Eric. Nu nog even alles wat ordelijk zetten en de dag zit er alweer op.
Hier is de tractor al terug zichtbaar Even wat kostbare zaken die niet op de wei mogen blijven liggen op de aanhangwagen zetten.
Na hard werken staat 's avonds het 2e zwembad en is het al aan het vollopen. De volgende morgen bijna vol. Nog even wachten en dan kunnen we de pomp testen. Ja hoor alles werkt prima. Zo kunnen we aan het terras beginnen dat er volledig rond komt. Nog even alles controleren en plots blijft mijn hart even stilstaan....
Blijkt de steunmuur die ik gezet had toch wel over heel de hoogte gebarsten door de druk van het water. Onvoorstelbaar snel het zwembad leeglaten lopen met twee dikke darmen die ik nog had liggen. Nu ga ik betonnen sokkels maken om de originele steunen van het zwembad toch te kunnen plaatsen. Dit ga ik samen met de man van zwembad doen en we gaan dit door de betonnen muur doen. Niet evident maar komt wel goed.
Een hopeloze poging om de muur te stutten Hierrond komen op 1m20 hoogte de terrassen. Zo zal het een beetje op een inbouwzwembad lijken. Door heel dat gedoe met die muur is zelfs de stabiliteit van het dakgebinte in gevaar gekomen waardoor we niet verder het kleine gebinte konden weghalen
Gisteren zijn we (Luc en ik) na een vlotte reis, terug aangekomen in Cinq Sols. De paardentrailer die nokvol zit met materiaal hebben we voorlopig nog niet uitgeladen. Eerst nog snel naar Fumel gereden om een 2e grote ladder te halen want we hebben juistgeteld 2 dagen om het pannen en het kleine gebinte van de schuur te halen waar dinsdag het 2e zwembad komt. De duifjes die tot dan toe in de schuur kwamen schuilen hebben pech en joepie de drollen zullen hopelijk verleden tijd zijn. Deze morgen was onze buurman Eric om 9h30 present om ons mee te helpen. Uiteindelijk toch geopteerd om de dakpannen in de mate van het mogelijke te recupereren. Een oude matras die nog niet op het containerpark was geraakt heeft haar laatste dienst bewezen (alle vlooien erin hebben nu hoofdpijn) Geweldig hard gewerkt. Luc haalde de pannen los en Eric liet ze naar beneden schuiven op de matras. Ik ving ze op en stapelde alles. De veren in de matras maakten er een echt gokgebeuren van want je kon onmogelijk voorspellen waar de pannen heen zouden springen. Om 17h waren alle pannen eraf en al een deel van de panlatten. Alle morgen de rest van de panlatten en een deel van het overige kleine gebinte en we zijn klaar om het zwembad te plaatsen.