Na jaren zwoegen in België hebben we in 2008 besloten om een een nieuwe uitdaging aan te gaan, de sleur van het dagelijkse leven te doorbreken en die lang gekoesterde droom te realiseren. Deze droom vonden we in het Zuid Westen van Frankrijk in Cinq Sols - Courbiac op een half uurtje van Cahors in het Toscane van Frankrijk
09-04-2009
Even de buurman helpen
Vandaag wederom schitterend weer met een 23° en best wel wat wind.
Aangezien ik gisteren toch volop bezig was met beton te maken en te gieten heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de fundering voor het verhoogd terras van onze buurman Frank "even" te maken en te gieten.
Was iets meer werk dan gedacht. De beton moest telkens met een kruiwagen 15 meter naar boven geduwd worden. Maar enfin het is toch gelukt. Morgen nog wat verder afwerken en dat is ook al weer in orde.
Eerst de fundering uitgraven om het hellingeffect weg te rkijgen Dan vol gieten met beton De bedoeling is dat er onder het terras een bergruimte komt. vandaar het betonnen paadje.
De bovenste funderingen zijn kleiner
Deze morgen de regendekens van de paarden terug afgenomen om te voorkomen dat ze te hard zouden gaan zweten eronder. Ze hebben momenteel geen schaduw op de wei. In ruil voor hun regendeken heb ik ze hun "SM-masker" aangedaan. Dit is eigenlijk gewoon een masker om te voorkomen dat de vliegen te veel rond de ogen van de paarden kruipen en hierdoor ontstekingen veroorzaken.
Hierzie de mannen (en vrouwen) met hun SM-masker Dit is de reden waarom ze het masker dragen
Ik kan het niet laten.... Het zicht is hier zo prachtig
Deze morgen was het eerst best wat betrokken maar naarmate de dag vorderde kwam de zon meer en meer tevoorschijn. En hop weer naar de 24 graden. Ideaal om buiten te werken. Dus eerst maar de bekistingen voor de versteviging van het 2e zwembad gemaakt en de beton gegoten. Ook onze scheve paal moest een speciale bekisting krijgen ter ondersteuning.
Hmm . . . toch maar best even naar het containerpark gaan met een deel van het afval van het dak.
Ondertussen is de fundering voor de schuilstallen van de paardjes al wat gedroogd en kan de bekisting er af. Zaterdag of zondag kan ik dan beginnen aan de schuilstallen. Zal wel zondag worden want zaterdag komt Christel met de kinderen toe. Ben benieuwd. Is de eerste keer voor de kinderen.
Fundering voorzijde van het zwembad Zicht naar de muur Fundering voor de zijkant van het zwembad Best nog wel wat afval voor het containerpark De versteviging zal door de muur gestoken worden
Deze nacht is het beginnen regenen en het is eigenlijk niet gestopt tot 16h.
De paardjes maar hun regendeken aangedaan want zolang de schuilstallen niet klaar zijn staan ze uiteindelijk dag en nacht open en bloot op de wei.
Gelukkig was er nog genoeg werk binnen in ons appartementje te doen. Het laatste stuk isolatie gestoken en de chyproc verder tegen het plaffond geplaatst.
Eergisteren had ik me laten overhalen om deel te nemen aan de organisatie van een Endurance wedstrijd die op 9 juni zal plaatsvinden in Thézac. Dus vanavond om 19h30 was er vergadering. Zoals te verwachten is deze uiteindelijk pas gestart om 20h. Leuke mensen. Er was een heel internationaal gezelschap van mensen die in de buurt wonen. Engelsen, een Ierse, een Nederlander, 2 Belgen (waaronder ik) en nog wat Fransen. Enfin mij opgegeven om op de dag zelf mee alles in goede banen te laten verlopen. Er zijn altijd handen te kort en in het totaal zijn er een 50 tal medewerkers nodig om alles tot een goed einde te brengen.
* Gisteren mocht ik als groom meegegaan met Una en Steve naar een endurance wedstrijd in Sauzac.
Una nam deel aan de 40km. Er waren wedstrijden voor 30, 40, 60 en 90 km. Dit was een voorbereiding voor de 90 km die ze over 2 weken gaat rijden. Er waren een 130 tal deelnemers over de verschillende afstanden. Geweldige belevenis. De bedoeling is om de 40 km af te leggen op een vastgestelde minimum tijd (max 15km/uur). De bedoeling is ook dat je paard zo fit mogelijk aankomt. M.a.w. de hartslag van het paard moet na 30minuten na de aankomst zo laag mogelijk zijn.
Wij als groom moesten op de checkpoints zorgen voor water en afkoeling van het paard.
Una is uiteinelijk 3 minuten te vroeg aangekomen (wat strafpunten oplevert) maar met een zeer goede hartslag van 40/minuut. (Voor de start was deze 44)
Hiermee is ze 4e geworden. Wat op zich een goed resultaat is.
* Vandaag was het schitterend weer met een 24 graden ideaal om buitenwerk te doen. Mijn buurman Eric is deze voormiddag een handje komen toesteken om de funderingen voor de schuilstal te gieten.
* In de late namiddag voor het eerst hier Beauty opgezadeld en een wandelingetje gaan maken. Na 45 minuten was ze best al moe. Die steile hellingen kennen we in België natuurlijk niet he. Maar ze heeft het eigenlijk uitstekend gedaan. Met momenten stond ze heel hevig maar dat is niet abnormaal in een totaal nieuwe omgeving. Er is nog veel werk aan de winkel om de conditie terug op peil te krijgen. De eerste maand 3 keer per week 2 uur gewoon wandelen puur om de basisspieren te verstevingen. Pas daarna mag er terug gedraafd worden en gegaloppeerd en pas dan kunnen we beginnen trainen voor de eerste endurance van 20 km.
Steve & Una maken zich klaar voor de start Aan de start Una onderweg Een checkpoint Cooling down the horse Een volgende checkpoint Una bij de aankomst. Nu nog de controle door de dierenarts. En ja er wordt ook nog een beetje gewerkt Dat zicht alleen al . . .
Uiteindelijk zijn de paarden gisteren pas om 13h vertrokken in Nederland. Deze nacht om 2h telefoon van de transporteur om te weten waar hij de vrachtwagen bij ons mocht plaatsen voor de nacht. De mannen even voorgegaan en afgesproken dat we pas om 8h de paarden zouden afladen. Kwestie van dit niet in de stikke donker te moeten doen. De paardjes kregen nog wat eten en drinken en konden er tegen tot de ochtend.
Vanmorgen om 8 uur het moment. We hebben ze rustig een voor een van de vrachtwagen gehaald en op de wei gezet.
Wat een feest ! Ze waren volledig uitgelaten en renden van de ene hoek naar de andere, rolden over de grond en begonnen dan rustig te grazen alsof er niets gebeurd was. Snel wat water geven want tijdens een transport drinken ze vrij weinig.
Home sweet home !
De eerste passen op de wie Even de dorst lessen Shadow en Beauty Boy
Dinsdagvoormiddag omstreeks 11h werden de paarden opgeladen door een Nederlandse firma gespecialiseerd in paardentransport door heel Europa maar vooral op Spanje.
T'is maar dat ge in België zeer moeilijk dergelijke transporteurs kan vinden.
Enfin binnen de 15 minuten stonden onze 3 peujkes op de vrachtwagen. Ik nu hals over kop vertrekken naar Frankrijk met de paardenvan die volgeladen was met het restant van het paarden- en stalgerief.
De paarden zouden woensdagmorgen omstreeks 7h aankomen in Frankrijk.
Nu maar hopen dat ik niets tegenkom onderweg anders is er niemand om de paarden in Frankrijk op de wei te zetten.
Ik was nog geen 3 uur onderweg of ik kreeg al een mailtje met de melding dat de paarden waarschijnlijk pas donderdagmorgen zouden toekomen. Hmmm niet fijn maar dat gaf me wat meer ademruimte en dan kon ik onderweg stoppen om te slapen.
's avonds nog een mailtje. Er is wat vertraging maar de paarden komen donderdag rond de middag toe.
Woensdagmorgen was ik rond 9h30 in Cinq Sols. Tjah ik ben hier nu toch dan kan ik evengoed alles verder voorbereiden voor de paarden. Deze morgen terug mailtje . . . . Wat vertraging en veranderingen in de planning. Ze moeten nog vertrekken in Nederland. Dat was om 9h. De paarden zouden dan vanavond toekomen in Frankrijk.
In den donker dan nog wel !
Ik zal maar wat licht voorzien aan de wei want het is hier snachts echt stikdonker.
Het lijkt wel of die Nederlanders wat van een Franse slag hebben met hun stiptheid.....Misschien net iets te vaak door Frankrijk gereden.
Onze stapmolen en piste in Berlaar De wei naast de piste De wei voor de stallen De stallen
Zaterdagavond de vrachtwagen gaan halen. Bleek het al niet de vrachtwagen te zijn die we besteld hadden maar jah, deze is nieuw (6500 km) heeft een automatische versnellingsbak en is iets groter dan wat we gevraagd hadden. Nadeel is wel dat er een digitale tachograaf in zit.... En ik heb natuurlijk geen kaart daarvoor want dan moet je beroepschauffeur zijn.
De verhuurder wist geen oplossing aan te bieden buiten het feit dat hij meedeelde dat je als privépersoon die voor eigen rekening rijdt vrijgesteld bent van tachograaf. In België is dat zo maar krijg dat maar verkocht in Frankrijk. Even rond het voertuig lopen om de reeds aanwezige schade te controleren, dan de cabine in. Als ik niet had gevraagd hoe de automaat werkte had ik zelfs geen uitleg gekregen. Het lichtje van de olie flikkert oranje op. De verhuurder zegt doodleuk dat ik dat maar even moet opzoeken in de handleiding. Allemaal goed en wel maar dan moet ge die wel vinden.
Enfin ikke naar huis met mijn vrachtwagen.
Zondag samen met Rob en Bart alles ingeladen in de vrachtwagen en zelfs met het nodige paswerk ben ik er niet in geslaagd er alles in te krijgen. De hooikeerder, de meststofstrooier en de balenklem geraken er met de beste wil van de wereld niet meer bij. Enfin vrachtwagen tot aan het dak geladen en klaar om te vertrekken maandag.
Toch nog even bij de buurman, die vrachtwagenchauffeur is, informeren of ik geen risico loop met die tachograaf. Lap blijkt de controle in Frankrijk onvoorstelbaar streng. Samen met een andere buurman die ook met een Mercedes vrachtwagen rijdt, alles uitgezocht en hebben we gevonden dat er ook prints kunnen gemaakt worden van het voertuig. Hierop staan dan ook mijn uren die ik gereden heb. Nu blijkt toch wel dat het papier van die tachograaf op zeker en.... natuurlijk geen reserverolletje te vinden. Tevens wordt door mijn buurmannen de werking van de boordcomputer uitgelegd en zo te zien zit er 4 liter te weinig olie in. Dan nog gezwegen over het feit dat er nog sigaretten in de asbak lagen, papiertjes van koeken, lege blikjes bier, etc. Over een proper afgeleverde wagen gesproken....
De volgende morgen bel ik om 8 uur met de verhuurder om dit alles te melden. Krijg ik daar een uitbrander zeg. Ik wordt zelfs uitgemaakt voor leugenaar en moet de vrachtwagen terugbrengen omdat hij het beu is. Dat rolletje van de tachograaf kan niet op zijn want het is een kwasie nieuwe vrachtwagen en er moeten nog 2 reserverolletjes zijn. Ik moest maar terug naar Hulshout komen en dan zou hij mij eens laten zien waar die handleiding en die rolletjes lagen. Wel wat laat he, dat moest bij het afleveren gebeuren.
Ik had ondertussen van mijn buurman al vernomen dat ik me geen zorgen moest maken over die olie. Alléé ikke terug in al die bakken van de vrachtwagen gaan zoeken achter die vervloekte handleiding en die rolletjes. Niet te geloven maar in een van die onvoorstelbaar grote bakken vind ik toch wel die map met de handleiding zeker. En wij gisteren met 3 ernaar gezocht. Ge moet niet vragen hoe groot die bakken wel zijn. En wonder boven wonder, er zit nog één rolletje in voor de tachograaf. Ik denk bij mezelf van foert die verhuurder, ik vertrek want anders ben ik om 11h nog niet weg.
In de late namiddag 630 km gereden en netjes binnen mijn uren gebleven en de rusttijden ruim gerespecteerd. Morgen nog 340 km en we zijn er. Nog even bedje opmaken in de cabine en doke doen. s' Morgens om 5h30 wakker. Wat ontbijten en om 6h20 terug onderweg. Rond 11h uur aangekomen op bestemming. Wat ik al vreesde bleek ook zo te zijn. Met de lengte van de vrachtwagen kon ik onmogelijk de bocht nemen om tot voor de deur te geraken. Aangezien het meeste toch voorzien was om op de wei te staan dan maar rechtdoor gereden naar onze 2e wei. Eerst begonnen met alles alleen uit te laden. Dit viel wat tegen aangezien er best wel heel zware stukken bij waren zoals de grondbak van de tractor, de mestriek van de tractor, de generator etc. Uiteindelijk tegen 16h wat hulp bijgekregen van onze buurman Eric. Nu nog even alles wat ordelijk zetten en de dag zit er alweer op.
Hier is de tractor al terug zichtbaar Even wat kostbare zaken die niet op de wei mogen blijven liggen op de aanhangwagen zetten.
Na hard werken staat 's avonds het 2e zwembad en is het al aan het vollopen. De volgende morgen bijna vol. Nog even wachten en dan kunnen we de pomp testen. Ja hoor alles werkt prima. Zo kunnen we aan het terras beginnen dat er volledig rond komt. Nog even alles controleren en plots blijft mijn hart even stilstaan....
Blijkt de steunmuur die ik gezet had toch wel over heel de hoogte gebarsten door de druk van het water. Onvoorstelbaar snel het zwembad leeglaten lopen met twee dikke darmen die ik nog had liggen. Nu ga ik betonnen sokkels maken om de originele steunen van het zwembad toch te kunnen plaatsen. Dit ga ik samen met de man van zwembad doen en we gaan dit door de betonnen muur doen. Niet evident maar komt wel goed.
Een hopeloze poging om de muur te stutten Hierrond komen op 1m20 hoogte de terrassen. Zo zal het een beetje op een inbouwzwembad lijken. Door heel dat gedoe met die muur is zelfs de stabiliteit van het dakgebinte in gevaar gekomen waardoor we niet verder het kleine gebinte konden weghalen
Gisteren zijn we (Luc en ik) na een vlotte reis, terug aangekomen in Cinq Sols. De paardentrailer die nokvol zit met materiaal hebben we voorlopig nog niet uitgeladen. Eerst nog snel naar Fumel gereden om een 2e grote ladder te halen want we hebben juistgeteld 2 dagen om het pannen en het kleine gebinte van de schuur te halen waar dinsdag het 2e zwembad komt. De duifjes die tot dan toe in de schuur kwamen schuilen hebben pech en joepie de drollen zullen hopelijk verleden tijd zijn. Deze morgen was onze buurman Eric om 9h30 present om ons mee te helpen. Uiteindelijk toch geopteerd om de dakpannen in de mate van het mogelijke te recupereren. Een oude matras die nog niet op het containerpark was geraakt heeft haar laatste dienst bewezen (alle vlooien erin hebben nu hoofdpijn) Geweldig hard gewerkt. Luc haalde de pannen los en Eric liet ze naar beneden schuiven op de matras. Ik ving ze op en stapelde alles. De veren in de matras maakten er een echt gokgebeuren van want je kon onmogelijk voorspellen waar de pannen heen zouden springen. Om 17h waren alle pannen eraf en al een deel van de panlatten. Alle morgen de rest van de panlatten en een deel van het overige kleine gebinte en we zijn klaar om het zwembad te plaatsen.