Categorieën
  • 1. Algemene voorstelling (1)
  • 2. Het onderwijskwaliteit van de school (2)
  • 3. Een dagje in de eerste kleuterklas (2)
  • 4. Gesprek met de mentor (1)
  • 5. Wat is ervaringsgericht onderwijs (1)
  • test (0)
  • Foto
    Ervaringsgericht onderwijs
    Dr. Ed. Moreaux school
    10-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het onderwijskwaliteit van de school

    * 2.2. De stimulans voor het welbevinden van de kleuters

    2.2.1 De inrichting van de kleuterklas

    A) De kleuterblok:

    De kleuterblok is zeer origineel ingericht en beschikt over alle nodige voorzieningen.
    Vervolgens zijn de lokalen van de kleuterklassen ruim en warm aangekleed. De kleuteronderwijzeressen staan samen in voor de algemene versieringen in de kleutergang. Zo zien ouders wat er in de klas gebeurdt.

    B) Een kijkje in de eerste kleuterklas van Mevr. Frieda Schaut: Een krachtige leeromgeving

    De ligging:
    De kleuters van de eerste kleuterklas zitten op een zeer geschikte plaats dichtbij de sanitaire voorzieningen.
    Hun lokaal ligt ook dichtbij de speelplaats en de turnzaal. Zo is het voor hen gemakkelijker om te verplaatsen.
    De peuters en de kleuters van de eerste kleuterklas zitten niet ver van elkaar en zo komen ze vaak in contact met elkaar.

    Het aangeboden materiaal:
    In de klas hebben ze veel speel en leermaterialen ter beschikking.
    De dozen met materialen zijn zo gestapeld dat de differentiatie mooi zichtbaar is.
    De dozen die dichtbij de kleuters staan vertegenwoordigen hun niveau.
    De dozen waar de kleuters niet aan kunnen bevatten kleinere onderdelen en worden van plaats gewisseld als de kleuters er klaar voor zijn.

    Vaste houten elementen in de klas:
    Vervolgens hebben ze mooie houten banken en tafels waaraan de kleuters met een correcte houding kunnen aanzitten.
    Ook de poppenhoek is mooi verzorgd in hout.

    De onderscheiding van de hoeken:
    De hoeken zijn zeer duidelijk onderverdeeld.
    En aan de hand van de kettingen weten ze hoeveel kleuters er in de hoek aanwezig zijn.
    Vooraf worden afspraken nog even herhaald zodat de kleuters duidelijk weten wat kan en wat niet kan.

    C) Het hoekenwerk:

    Algemeen:
    De kleuters krijgen optimale speel en bewegingskansen tijdens het hoekenwerk.
    Dit komt door het aangeboden materiaal en de vrijheid dat ze krijgen tijdens het hoekenwerk.
    Zo kunnen de kleuters het zelfstandigheidgevoel creeëren.

    De constructiehoek:
    Samen met de kleuteronderwijzeres bepalen de kleuters met welk materialen ze zaken willen bouwen.
    De kleuters vinden het geweldig om met die felgekleurde grote blokken te spelen.
    Voornamelijk spelen de jongens graag om het hoogste torens bouwen.

                   


    De poppenhoek:  
    In de kleuterklas is dit de populairste hoek. 
    De kleuters vinden deze hoek geweldig omdat ze veel kunnen bewegen en met de poppen en knuffels kunnen spelen.
    Tijdens de stage had ik verscheidene elementen toegevoegd. 
    Ik ondervond al snel dat ze zich heel graag verkleden en zich kunnen inleven in een rol.

                   

    De zandtafel:
    De zandtafel is zeer kindvriendelijk. De kleuters kunnen er met drie aanstaan.
    Er zijn ook verscheidene elementen aanwezig die de wiskundige initiaties van de kleuters spontaan en leerrijk stimuleren.

    De Manipulatie tafel:
    De tafel wordt vaak gebruikt voor meerdere functies.
    Zowel de opvoedende spelen als de manipulatie spelen vonden daar plaats tijdens de stage.
    Hierbij heb ik ondervonden dat de kleuters op motorisch gebied sterker staan dan ik dacht.
    Dit was een zeer positieve ervaring. De kleuters vonden het fijn om met doppen en plasticine te spelen en te hanteren.

                   

    De opvoedende spelen:
    Voor de kleuters was dit ook een beetje nieuw.
    Spelletjes zoals memorie en puzzels waren een beetje nieuw.
    Toch heb ik ondervonden dat de kleuters daar helemaal geen moeite mee hadden.
    Ze konden het goed en waren bereid om nieuwe zaken te leren kennen.

    2.2.2 Het welbevinden van de kleuters in de kleuterklas 


    * A) Genieten
    De kleuters genieten gematigd van de momenten op school.
    Er zijn momenten waarop de kleuters samen goed functioneren.
    Er zijn jammer genoeg ook vaak dagen waarop het niet zo goed gaat.
    De kleuters kunnen hard voor elkaar zijn zonder daar echt over na te denken.
    Ook voor de leerkracht zijn dit onaangename momenten.

    * B) Ontspanning en innerlijke rust
    Deze waarde is wel duidelijk aanwezig in de kleuterklas.
    Elk kind voelt zich tijdens het koek en drank momenten ontspannen en rustig.
    De klas is redelijk druk in hun omgang met elkaar.
    Daarom zijn de ontspanningsmomenten beperkt.

    * C) Spontaniteit
    De kleuters zijn zeer nieuwsgierig. Ze komen graag aanbod bij elke activiteit.
    Soms zijn ze over spontaan terwijl ze niet kunnen antwoorden op de vragen.
    Door wat extra begeleiding kunnen ze ook gepast antwoorden.
    Ze tonen graag zaken die ze maken en hebben gevonden.

    * D) Zichzelf durven zijn
    Zichzelf durven zijn is bij deze klas geen probleem.
    Ze leren voor zichzelf op te komen en hebben daarom geen probleem om zichzelf te zijn.
    Het is duidelijk zichtbaar dat ze in de poppenhoek zichzelf durven zijn.
    In de andere hoeken is het niet zo duidelijk.

    * E) Assertiviteit
    De kleuters leren om onderling assertiviteit op te bouwen.
    Zelfs de zwakkere kleuters leren om op een gepaste manier 'neen' te zeggen.
    ze hebben een eigen menig en een eigen keuze. Ze hebben geen moeite om hun menig te uiten.
    De kleuters krijgen ook de ruimte om zich te verwoorden.

    10-01-2011 om 00:00 geschreven door Sanne.Crepain  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:2. Het onderwijskwaliteit van de school
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een dag in de eerste kleuterklas


    3. Een dag in de eerste kleuterklas


    * 3.1. Hoe ziet de dag eruit ?

    3.1.1 De voormiddag in de kleuterklas:

    De voormiddag van de kleuters vanuit de eerste kleuterklas ziet er als volgt uit:

     

    Dagen van de week  è

     

    Uren in de dag 

          ê

     

    Maandag:

     

     

     

    Dinsdag:

     

     

     

    Woensdag:

     

     

     

    Donderdag:

     

     

    Vrijdag :

     

    08u30-9.00 (25 min )

     

     

    Onthaal

     

     

    Onthaal

     

     

    Onthaal

     

     

    Onthaal

     

     

    Onthaal

     

    09.00-09.25

     

     

    T/N of WIS of WO

     

    Muzische vorming +Hoekenwerk

    Toilet 09.15

     

     

    T/N of WIS of WO

     

    Hoekenwerk+muzische vorming Beeld

    Toilet 09.15

     

     

    Verhaal in decor : “ Piet is het speelgoed kwijt .”

     

    09.25-09.45

     

     

    Hoekenwerk + muzische vorming Beeld

     

    Lichamelijke opvoeding

     

     

    Hoekenwerk +muzische vorming Beeld

     

    Lichamelijke opvoeding

     

     

     

    Hoekenwerk+muzische vorming Beeld

    09.45-10.15

    Koek, drank en Toilet

     

    Koek

    Koek, drank en Toilet

    Koek

    Koek, drank en Toilet

    Speeltijd 15 min

     

    10.30-10.55

     

     

    Hoekenwerk +muzische vorming Beeld

     

    Drank

    Hoekenwerk +muzische vorming Beeld

     

     

    Hoekenwerk +muzische vorming Beeld

     

    Drank

    Hoekenwerk +muzische vorming Beeld

     

     

    Hoekenwerk + muzische vorming Beeld

     

    10.55-11.30

     

     

    gezamelijke act

     

    gezamelijke act

     

    gezamelijke act

     

    gezamelijke act

     

    gezamelijke act

     

    11.30-11.45

     

    Klaar maken voor de middag

    Om 8u30: Onthaal:
    De kleuteronderwijzeres zorgt dat de kleuters in stilte de klas binnen komen.
    Vervolgens overloopt ze even welke dag ze dat moment zijn.

    Om 9u00: Lessen:
    De kleuteronderwijzeres biedt  lesjes aan die kort en krachtig zijn om zo de betrokkenheid
    en de concentratie van de kleuters niet te verliezen.
    De kleuteronderwijzeres selecteert doelstellingen aan de hand van de behoeftes van de kleuters.

    Om 9u25: hoekenwerk:
    De kleuters hebben een tijdje stil gezeten nu is het tijd om de speel en leermaterialen te hanteren
    en ermee te experimenteren en exploreren. 

    Om 9u45 : koek en drank moment:
    Dit moment is voor de jongste kleuters zeer belangrijk. Dit staat voor hun behoeftes en hun noden.
    De kleuters worden één voor één naar voor geroepen. Dan kunnen ze hun drankje in ontvangst nemen.
    Alle kleuters krijgen hun drankje. In de voormidag krijgen de betalende melk drinkers hun melkje. 
    Als alles op is of toch in een verder stadium is dan is het tijd voor de koekjes.
    Alle koekjes of fruit worden uitgedeeld.
    Dan is het tijd om de jassen aan te doen en naar buiten te gaan spelen.

    Om 10u30 : hoekenwerk:

    Om 11u30 : gezamelijke activiteit:
    Samen gaan ze nog even iets gezamelijks uitvoeren
    om dan klaar te maken voor de middag.

    10-01-2011 om 00:00 geschreven door Sanne.Crepain  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:3. Een dagje in de eerste kleuterklas
    11-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het intervieuw gesprek met de mentor


    4. Het intervieuw gesprek met de mentor


    * 4.1. De vragen met het ervaringsgericht onderwijs als invalshoek?

    *Hebt u de hoekenindeling zelf gekozen ?
    * Sinds wanneer werkt u in deze school?
    * Bent u altijd al kleuteronderwijzeres van het eerste kleuterklas geweest?
    *Vind u het belangrijk dat er zorg in uw klas aanwezig is ?
    * Vond u dit niet moelijk om dit te combineren met uw eigen kleuterklas?
    *U bied ook G.O.K. uren wat houdt dat allemaal in ?
    * Welke activiteiten worden gegeven tijdens de G.O.K?
    * Wat is G.O.K Plus ?
    * Welke activiteiten worden gegeven tijdens de G.O.K Plus?
    *Vind u het belangrijk dat er meer gezamelijke lessjes aangeboden worden 
      of verkiest u meer de vrije hoekenwerkuren?

    * 4.2. Het intervieuw met het ervaringsgericht onderwijs als invalshoek?

    *Hebt u de hoekenindeling zelf gekozen ?

    De opstelling van de hoeken werden door mezelf gekozen en geplaatst.
    ondertussen zijn er zaken veranderdt. Hun oude keukentje werd vervangen door een nieuwe.

    * Sinds wanneer werkt u in deze school ?

    Ik ben hier in de Moreau school gestart in 1989.
    Dat is ondertussen al 22 jaar.

    * Bent u altijd al kleuteronderwijzeres van het eerste kleuterklas geweest ?

    Neen ik heb in verscheidene klassen al gestaan.
    Zo heb ik in 2008 en 2009 in een tweede kleuterklas gestaan.
    Maar doordat de tweede kleuterklas zo klein was.
    Heb ik ook nog extra G.O.K uren gekregen.

    * Vond u het dan niet moeilijk om dit te combineren met je eigen klas?

    Het was voor mij zeer ongemakkelijk.
    Omdat ik met de kinderen van de derde kleuterklas gescheiden zat van mijn eigen klas.
    Daarom moest ik mijn eigen kleuterklas splitsen onder de andere collega's.
    Ik kon ook moeilijk de kleuters observeren van de derde kleuterklas
    terwijl ik les stond de geven met mijn eigen klasgroep.

    * Hoe is dit dan verder gegaan?

    Na een goed jaar hebben we samen besloten dat G.O.K uren door hun eigen klasjuf gegeven moest worden.
    Zodat het welbevinden van het kind optimaal versterkt werd.
    Ik vond het zelf ook beter. Zo creërde ik een optimale band met mijn eigen kleuters.
    Want als je als juf van de tweede kleuterklas G.O.K uren moet geven aan kleuters van een derde kleuterklas.
    Merk je dat hun reacties en motivatie anders liggen dan de G.O.K uren dat ze van hun eigen klasjuf zouden krijgen.

    Vervolgens is het ook voor de G.O.K leerkracht niet gemakkelijk om te weten
    hoe ver de kleuters al staan en waar ze moeilijkheden hebben.
    Terwijl hun eigen kleuterjuf door observatie gemakkelijker
    de moeilijkheden van de kleuters kan ondervinden en opsporen.

    *Vind u het belangrijk dat er zorg in uw klas aanwezig is ?

    Het is belangrijk dat er in de jongste klassen zorg aanwezig is.
    Zo hebben we een kinderverzorgster die klaar staat op dinsdag en donderdag voormiddag.
    Ze staat klaar voor alle behoeftes van de kleuters. Zo kan ik optimaal met de overige kleuters verder gaan.
    Ik biedt zelf ook wat G.O.K uren in de middag en af en toe eens G.O.K plus

    *U bied ook G.O.K. uren wat houdt dat allemaal in ?

    G.O.K is verschillend dan G.O.K plus.
    G.O.K dit jaar staat in het thema van de bewegingsmotoriek.
    Ik vind het belangrijk dat de kleuters van het eerst bewegen.

    * Welke activiteiten worden gegeven tijdens G.O.K?

    Gisteren heb ik bewogen met de kleuters met lintjes
    Soms bewegen we ook met stokjes. Allerlei materiaal die de bewegingen uit lokken zijn ideaal.
    Ook vind ik het fijn om met de kleuters even de fietsjes uit te halen. Dan zie je ook hoe plezierig de kleuters dit vinden.
    Ook hun schrijfmotoriek vind ik belangrijk om te stimuleren en optimaal te maken.

    * Wat is G.O.K. Plus ?

    G.O.K plus is meer op taal en wiskundig vlak erg sterk.
    Zodat alle kleuter optimaal meekunnen. Zo biedt in een onderwijs met gelijke kansen voor iedere kleuters.

    * Welke activiteiten worden gegeven tijdens G.O.K. Plus?

    Ik verzorg de G.O.K. Plus voor het leergebied Taal spreken , verwoorden en begrippen

    Het doe verhaal.
    Dit houdt in dat de kleuters een boekje nemen naar keuze.
    Vervolgens bladderen de kleuters voorzichtig in het boekje.
    als ik stop zeg dan leggen ze de prent mooi open.
    Dan moeten ze me vertellen wat ze zien.

    Zelf een voorleesverhaal aanbieden
    Hierbij lees ik een verhaal met prenten voor en zorg ik dat er interactie is tussen mij en de kleuters.
    Hierbij wordt het vermogen om zaken te verwoorden en antwoorden te formuleren gestimuleerd.

    Praten bij platen:
    Pipo versierd de kerstboom.
    Daarop staat duidelijk wat er gebeurd. Met wat wordt de kerstboom versierd ?
    De kleuters moeten onderliggende elementen verwoorden die terug in de prent te zien zijn.

    Ik verzorg de G.O.K. Plus voor het leergebied Taal spreken

    De kleuterbibliotheek:
    Hierbij mogen ze zelf boekjes inkijken en vertellen wat ze waarnemen.

    Versje aanleren:
    Ook versje aanleren helpt de kleuters om zaken te verwoorden en na te zeggen.

    Spel met de tovertas:
    Dit is een plastieke zak waarbij een zichtbaar venstervlak aanwezig is.
    Hierin zitten er spulletjes. Ik neem iets uit de zak.
    Ze moeten verwoorden wat ik genomen zou hebben.

    *Vind u het belangrijk dat er meer gezamelijke lessjes aangeboden worden 
      of verkiest u meer de vrije hoekenwerkuren?


    Het is belangrijk dat er zowel gezamelijke lessen als hoekenwerk aangeboden worden.
    Zodat er momenten zijn van inspanning als van ontspanning.
    De momenten tijdens het hoekenwerk moeten het welbevinden van de kleuters optimaal de kans krijgen.

              



    11-01-2011 om 00:00 geschreven door Sanne.Crepain  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (11 Stemmen)
    Categorie:4. Gesprek met de mentor

    Archief per week
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs