Het schoolteam doet vele inspanningen voor het welbevinden en de betrokkenheid op school zoveel mogelijk te ondersteunen. Ze richten zich zowel naar de kinderen als naar hun ouders. We bekijken volgende invalshoeken. * 2.1. De stimulans voor het welbevinden van de ouders * 2.2. De stimulans voor het welbevinden van de kleuters
* 2.1. De stimulans voor het welbevinden van de ouders
2.2.1 Het schoolteam als partner van ouders/ verzorgers
De schoolorganisatie en team bieden de ouders vele mogelijkheden om het naar school gaan zo vlot mogelijk te laten verlopen. Sommige ouders kunnen niet voldoende betrokken raken met het schoolgebeuren door externe factoren of elementen. Zo zijn er teams die gelinkt zijn aan de school om de kinderen en hun ouders zo goed mogelijk op te vangen en te begeleiden waar hulp gevraagd wordt.
A) De oudervereniging:
Een belangrijke factor in deze school is de oudervereniging. Ze hebben zelf op de site van de school een eigen onderdeel om andere ouders aan te zetten om mee te helpen in de oudervereniging. Hierbij leggen ze uit waarvoor ze zorgen en wie ze zijn.
Wat doen ze voor de school? * Zij organiseren verschillende activiteiten gedurende het schooljaar. * Vervolgens zorgen zij ervoor dat alle morootjes het bezoek krijgen van Sinterklaas en zwarte piet maar natuurlijk ook van de Kerstman. * Zij komen financieel tussen de leeruitstappen. * Zij staan het schoolteam met raad en daad bij. * Zij organiseren de voor- en naschoolse opvang.
Het belang van de vereiniging voor de school. Als je dit even overloopt dan merk je hoe belangrijk de oudervereniging is voor de school. Daarvoor is er een belangrijke waarde nodig. Namelijk wederzijds respect. Daar kan ik als buitenstaander zeker getuige van zijn. Zo functioneert de school niet alleen optimaal maar wordt er ook optimaal gewerkt aan het gelijke kansen onderwijs
B) Teams die gelinkt zijn aan de school voor het welbevinden van de ouders en hun kinderen te behouden: Niet alleen de oudervereniging is een belangrijk aspect in de school. Er zijn namelijk teams die klaar staan om kinderen opvoedkundig te onthalen. Die staan dag en nacht klaar om de kinderen opvang te bieden. Deze projecten staan direct in contact met de basisschool. De twee teams die aan de school gelinkt zijn: * Voor en naschoolse opvang. * Ma vie
* Voor en naschoolse opvang: De voor en naschoolse opvang is een mooi voorbeeld. Hierbij zie je de zorg vanuit het schoolteam naar de ouders/ verzorgers toe. Elke ochtend werd ik door de mevrouw van de opvang warm opgevangen en begeleid naar de juiste weg. Het contact tussen de opvang en mezelf werd met de dag groter. Ik merkte ook dat ze in haar eigen opvanglokaal goede zorg en begeleiding haf aan de kinderen in de opvang. De opvang is een belangrijk aspect in de schoolorganisatie. Het is de link tussen ouders- kinderen en school. Ouders die geen tijd hebben om de kleuters op het gewenste tijdstip te brengen of af te halen missen het contact met de leerkracht. De connectie tussen leerkracht- kind- ouders ontbreekt.
De opvang kan informatie doorgeven naar de ouders toe. Dit kan gaan van informatieve zaken naar positieve elementen. Ik vind de aanwezigheid van een opvang belangrijk in de basisschool. Het staat symbool voor de openheid, zorg en vertrouwen naar de ouders toe. Het toezicht wordt georganiseerd door de oudervereniging.
* Ma Vie:
Ma Vie is een kinderopvang voor niet schoolgaande kinderen.
Op weekdagen biedt 'Ma Vie' opvang vanaf 06.00 uur tot 17.30 uur.
Er is een uniek samenwerkingsproject tussen kinderopvang en onderwijs.
Schoolgaande peuters kunnen er in de namiddag terecht voor een dutje. Ma Vie is gelegen in de Voorhavenlaan 117, 8400 Oostende
Zoals de uitleg aanwijst is dit project sterk met de school gelinkt. Er is namelijk een doorgang zodat de kleuters en peuters niet naar buiten moeten. Het is eenvoudig naast de deur en beschikbaar voor iedereen. Er wordt wel gevraagd om de kinderen in te schrijven.
2.2.2 Het schoolteam als partner van externe
Niet alleen werkt het schoolteam met mensen die aan de school gelinkt staan. Ze staan ook open om samen te werken met externe. Zo zien we dat er twee mooie voorbeelden aanwezig zijn. * De rakker * Het CLB team
* De Rakker
De Rakker ligt niet ver van de school en is makkelijk te bereiken. De Rakker wordt door de ouders gecontacteerd over de opvangmomenten. Zo schrijven ze hun kinderen in. Na de schooluren worden de kleuters opgehaald. Daar kunnen ze naar hartelust spelen totdat de ouders hen kunnen ophalen.
* Het CLB team
Het centrum voor leerlingbegeleiding staat in deze school zeker klaar voor extra begeleiding. In de school is er een persoonlijkteam aanwezig die klaar staat voor de begeleiding van de leerlingen en ouders. De school vindt het belangrijk dat problemen proffesioneel op te lossen en te helpen.