* 4.1. De vragen met het ervaringsgericht onderwijs als invalshoek?
*Hebt u de hoekenindeling zelf gekozen ? * Sinds wanneer werkt u in deze school? * Bent u altijd al kleuteronderwijzeres van het eerste kleuterklas geweest? *Vind u het belangrijk dat er zorg in uw klas aanwezig is ? * Vond u dit niet moelijk om dit te combineren met uw eigen kleuterklas? *U bied ook G.O.K. uren wat houdt dat allemaal in ? * Welke activiteiten worden gegeven tijdens de G.O.K? * Wat is G.O.K Plus ? * Welke activiteiten worden gegeven tijdens de G.O.K Plus? *Vind u het belangrijk dat er meer gezamelijke lessjes aangeboden worden of verkiest u meer de vrije hoekenwerkuren?
* 4.2. Het intervieuw met het ervaringsgericht onderwijs als invalshoek?
*Hebt u de hoekenindeling zelf gekozen ?
De opstelling van de hoeken werden door mezelf gekozen en geplaatst. ondertussen zijn er zaken veranderdt. Hun oude keukentje werd vervangen door een nieuwe.
* Sinds wanneer werkt u in deze school ?
Ik ben hier in de Moreau school gestart in 1989. Dat is ondertussen al 22 jaar.
* Bent u altijd al kleuteronderwijzeres van het eerste kleuterklas geweest ?
Neen ik heb in verscheidene klassen al gestaan. Zo heb ik in 2008 en 2009 in een tweede kleuterklas gestaan. Maar doordat de tweede kleuterklas zo klein was. Heb ik ook nog extra G.O.K uren gekregen.
* Vond u het dan niet moeilijk om dit te combineren met je eigen klas?
Het was voor mij zeer ongemakkelijk. Omdat ik met de kinderen van de derde kleuterklas gescheiden zat van mijn eigen klas. Daarom moest ik mijn eigen kleuterklas splitsen onder de andere collega's. Ik kon ook moeilijk de kleuters observeren van de derde kleuterklas terwijl ik les stond de geven met mijn eigen klasgroep.
* Hoe isdit dan verder gegaan?
Na een goed jaar hebben we samen besloten dat G.O.K uren door hun eigen klasjuf gegeven moest worden. Zodat het welbevinden van het kind optimaal versterkt werd. Ik vond het zelf ook beter. Zo creƫrde ik een optimale band met mijn eigen kleuters. Want als je als juf van de tweede kleuterklas G.O.K uren moet geven aan kleuters van een derde kleuterklas. Merk je dat hun reacties en motivatie anders liggen dan de G.O.K uren dat ze van hun eigen klasjuf zouden krijgen.
Vervolgens is het ook voor de G.O.K leerkracht niet gemakkelijk om te weten hoe ver de kleuters al staan en waar ze moeilijkheden hebben. Terwijl hun eigen kleuterjuf door observatie gemakkelijker de moeilijkheden van de kleuters kan ondervinden en opsporen.
*Vind u het belangrijk dat er zorg in uw klas aanwezig is ?
Het is belangrijk dat er in de jongste klassen zorg aanwezig is. Zo hebben we een kinderverzorgster die klaar staat op dinsdag en donderdag voormiddag. Ze staat klaar voor alle behoeftes van de kleuters. Zo kan ik optimaal met de overige kleuters verder gaan. Ik biedt zelf ook wat G.O.K uren in de middag en af en toe eens G.O.K plus
*U bied ook G.O.K. uren wat houdt dat allemaal in ?
G.O.K is verschillend dan G.O.K plus. G.O.K dit jaar staat in het thema van de bewegingsmotoriek. Ik vind het belangrijk dat de kleuters van het eerst bewegen.
* Welke activiteiten worden gegeven tijdens G.O.K?
Gisteren heb ik bewogen met de kleuters met lintjes Soms bewegen we ook met stokjes. Allerlei materiaal die de bewegingen uit lokken zijn ideaal. Ook vind ik het fijn om met de kleuters even de fietsjes uit te halen. Dan zie je ook hoe plezierig de kleuters dit vinden. Ook hun schrijfmotoriek vind ik belangrijk om te stimuleren en optimaal te maken.
* Wat is G.O.K. Plus ?
G.O.K plus is meer op taal en wiskundig vlak erg sterk. Zodat alle kleuter optimaal meekunnen. Zo biedt in een onderwijs met gelijke kansen voor iedere kleuters.
* Welke activiteiten worden gegeven tijdens G.O.K. Plus?
Ik verzorg de G.O.K. Plus voor het leergebied Taal spreken , verwoorden en begrippen
Het doe verhaal. Dit houdt in dat de kleuters een boekje nemen naar keuze. Vervolgens bladderen de kleuters voorzichtig in het boekje. als ik stop zeg dan leggen ze de prent mooi open. Dan moeten ze me vertellen wat ze zien.
Zelf een voorleesverhaal aanbieden Hierbij lees ik een verhaal met prenten voor en zorg ik dat er interactie is tussen mij en de kleuters. Hierbij wordt het vermogen om zaken te verwoorden en antwoorden te formuleren gestimuleerd.
Praten bij platen: Pipo versierd de kerstboom. Daarop staat duidelijk wat er gebeurd. Met wat wordt de kerstboom versierd ? De kleuters moeten onderliggende elementen verwoorden die terug in de prent te zien zijn.
Ik verzorg de G.O.K. Plus voor het leergebied Taal spreken
De kleuterbibliotheek: Hierbij mogen ze zelf boekjes inkijken en vertellen wat ze waarnemen.
Versje aanleren: Ook versje aanleren helpt de kleuters om zaken te verwoorden en na te zeggen.
Spel met de tovertas: Dit is een plastieke zak waarbij een zichtbaar venstervlak aanwezig is. Hierin zitten er spulletjes. Ik neem iets uit de zak. Ze moeten verwoorden wat ik genomen zou hebben.
*Vind u het belangrijk dat er meer gezamelijke lessjes aangeboden worden of verkiest u meer de vrije hoekenwerkuren?
Het is belangrijk dat er zowel gezamelijke lessen als hoekenwerk aangeboden worden. Zodat er momenten zijn van inspanning als van ontspanning. De momenten tijdens het hoekenwerk moeten het welbevinden van de kleuters optimaal de kans krijgen.