5. Nog even inlichten wat eravringsgericht onderwijs inhoudt
5.1. Wat is ervaringsgericht onderwijs ?
Ervaringsgericht onderwijs is het richten op de inlevingen en beleving van de kinderen. Wat gaat er nu percies in de gedachten en gevoelens van een kind om ? Daarom zijn er drie richtpijlers die ons helpen het kind beter te begrijpen. * Het rijk milieu * Het vrij kleuterinitiatief * Het ervaringsgerichte dialoog Daar deze drie pijlers te volgen kunnen we zorgen voor een optimaal kwaliteitsvol onderwijs. Onder elke pijler gaan we kijken als de twee richtsnoeren optimaal aanwezig zijn.
Voorbeeld : Bij het rijk milieu: -Is er een positieve leer en- leef klimaat aanwezig? -Is er een rijk milieu die de kleuters prikkelen tot het onderzoeken en het handelen? -Zijn de hoeken goed ingericht ook volgens hun liging? -Bevatten de hoeken voldoende positieve didachtische materialen?
Voorbeeld : Bij het vrij kleuterinitiatief: - Krijgen de kleuters vaker begeleide activiteiten of meer vrijheid?
Voorbeeld: BIj het ervaringsgerichte dialoog: - Krijgen de kleuters voldoende de kans om zich te verwoorden ? - Wordt de inbreng van de kleuters voldoende toegepast tijdens de les ? - Is er ruimte voor onderlinge discussies en vergelijkingsmomenten ?
Deze vragen stimuleren optimaal het welbevinden en de betrokkenheid in de kleuterklas. De kleuters voelen zich goed en kunnen zo optimaal in hun ontwikkeling groeien.
5.2. Wat is ervaringsgericht onderwijs in deze school ?
Deze school behoort tot het officieel gesubsideerd onderwijs. In deze school is het lokaal bestuur stad Oostende. Deze school wordt door de stad ondersteund. De school staat woor een pluralistische en democratische, antiracistische maatschappijvisie met oog op de rechten van de Mens en van het Kind.
De waarden en normen van de school omtrent de ontwikkeling van het kind
De school hecht belang dat kinderen en jongeren kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. Maar ook dat ze opgevoed moeten worden tot een volwassen persoon die zijn verantwoordelijkheid in de samenleving draagt. Ze vinden het een waarde dat kinderen in staat zijn om hun persoonlijke en belangen van de gemeenschap te kunnen verdedigen. Zolang ze dit maar verdedigen op een verdraagzaam, medemenselijke en sociaal rechtvaardige manier.
Dit zijn de waarden die de basis vormen van een democratische samenleving.
Het kind moet zich op school gewaardeerd en geborgen voelen. De opvoeding vindt plaats in een geest van positief denken. Er zijn ook kinderen in de school aanwezig die extra aandacht nodig hebben.
Visie op de rechten van het kind
Het kind wordt in de school met volgende aspecten begeleid en geborgen om optimaal te groeien tot een jonge volwassene.
·Liefde
·Geborgenheid
·Begrip
·Acceptatie
·Genegenheid
Visie op het leer-en ontwikkelingsproces
Het kind leert uit eigen ervaringen en eigen fouten. De school zorgt ervoor dat elk domein in de school aanbod komt. Ze hebben eveneens oog voor leergebiedoverschrijdende eindtermen.
Ze hebben vervolgens ook nog oog voor:
·De ontwikkeling van zelfstandigheid
·De ontwikkeling van verantwoordelijkheidszin
·De ontwikkeling van kritische ingesteldheid
5.3. Wat is mijn visie hier op?
Ik vind het zeer positief dat de school werkt naar de gelijke onderwijskansen. Ze zorgen ervoor dat elk kind de kans krijgt om optimaal te ontplooien als individueel persoon. De school gaat samen werken met externe om tot een kwaliteitsvol onderwijs te komen. Zo krijgen de kansarmen en de anderstalige kleuters eveneens het gewenste geborgen gevoel. De school houdt rekening met de behoefte van de mensen in de omgeving.