Onlangs zag ik een kerel van mijn leeftijd op weg met een paar jonge kerels op hun mountenbikes. Respect voor die ouderling want hij deed niet onder voor die jongelui, wel integendeel. Maar bij nader toezien was zijn fiets uitgerust met een elektrische motor van gruber assist. Het gruber assist systeem is een ultra-licht aandrijfsysteem voor mountainbikes, trekkringfietsen en racefietsen. De motor is totaal onzichtbaar (past enkel in de zadelbuizen met diameter 30,9 mm of 31,6 mm) en weegt slechts 900 gram. De motor levert je ongemerkt een extra duwtje in de rug (motorvermogen 200W). Er zijn twee soorten batterijen beschikbaar in een bijgeleverd zadelzakje: 4,5 Ah LiION batterij of 6,75 Ah LiION batterij. Bij uitschakelen van de motor kan je normaal fietsen zonder dat de motor je hindert. De hulpmotor, met een lengte van 22 cm en een vermogen van 200 W, wordt door middel van een tandwiel mechanisch verbonden met de trapas. De aanwezige versnellingen blijven werken zoals voorheen. Bij een optimale trapfrequentie van ongeveer 60 tr/min levert de motor rond de 100 W aan de trapas. Niets laat vermoeden dat je met een elektrische fiets op weg bent.
Zouden er in het scheldepeloton ook ouderlingen meefietsen met zo'n onzichtbaar motortje?


|