Vele fietsen en ook elektrische fietsen zijn uitgerust met naafversnellingen. In mijn gedachtegang was dit een oud systeem en eerder voor de oudere stadsfiets. Maar niets is minder waar. De moderne naafversnellingen zijn een staaltje van technisch vernuft. In het binnenwerk zitten er meer radertjes dan in oudere uurwerken. Deze versnellingsbak heeft veel voordelen. Je staat voor een verkeerslicht en hebt nog niet teruggeschakeld. Of je gaat een helling af en meteen daarna gaat de weg steil omhoog. Soms ben je dan te laat met terugschakelen. Wie zijn fiets wel eens mee neemt in het vliegtuig weet dat daar wel eens iets mis gaat. Een binnennaafversnelling is degelijker dan een achterderailleur en kan bijna niet stuk. Een naafversnelling kan niet verbuigen of verlopen. De ketting verslijt minder snel omdat zen altijd recht ligt. Hij weegt ook maar 170 gram meer. Elektrische fietsen met motor aan de trappers of in het voorwiel kunnen gemakkelijk uitgerust worden met een binnennaafversnelling. De Nederlandse fietsenbouwer heeft nu een echte racefiets op de markt die uitgerust is met een Rohloff-naaf. Deze is evenredig aan een 27 versnellingsderailleur.


|