Rudy reed met een BMW F650GS, 800cc, bouwjaar 2008 met verlaagde vering, verhoogd scherm en alu koffers van Hepco&becker Sofie bestuurde een BMW F650, 650 cc, bouwjaar 1997 met givi koffers
met DPM over de Vlaamse Ardennen
De drie daltons van de Everest Winter Expeditie 88-89; Maurits, Herman, Rudy
Flying parapente round Mt. Babadag, Oludeniz TR
Elbroes 5642 m
RUSLAND
rockclimbing in Spain
Hola amigos y familia !
Bienvenido - Welkom - Willkommen - स्वागत - Karibu - приветствовать - boas vindas - welcome - selamat datang - chào mừng- ย Welkom op onze blog!
07-03-2011
Valle de lan Luna (San pedro de Atacama)
zoals gezegd, enkele mooie foto's van Valle de la Luna. El comandante zag bij de inkom dat het weeral te betalen ging zijn en zag een opening naast de omheining. Toen de guadeparque hem zagen rijden, riepen ze om te stoppen maar el comandante gaf gas... pech voor el jefe die op haar gemakske kwam aanrijden en de dubbele pot mocht betalen
daar moet je toch eens op staan ...
7 maart Paposa - San Pedro de Atacama : 479 km
Lange kilometers woestenij passeerde onze wielen. Overal waar je stopt spreken de mensen je aan met dezelfde drie vragen: De donde viene? Donde va? De donde son? op dat laatste wordt altijd Belgica gezegd en telkens zeggen ze : aaaaaaah Belgica ( op den duur echt grappig hoe ze het op dezelde toon zeggen ) waarop wij vragen; que saves de Belgica? waarop 99% antwoordt: Nada ! Wij vinden het raar maar ja zeg nu zelf, hoe dikwijls komt Chili of Argentinië bij ons op de TV?
Wij zijn in ieder geval tot in San Pedro geraakt en zijn door Valle de la Luna gereden die zeer de moeite waard was ! (foto's volgen)
06-03-2011
6 maart: PN Pan de Azucar - Paposa: 188 km
Alhoewel er een ongelofelijke sterrenhemel boven ons hoofd stond, zagen we s'nachts in de verte weerlichten. Gelukkig geen druppel gevoeld maar s'morgens hing er wel ziltige mist. Eerst reden we door het Nationale parc om vervolgens weer op de grote baan uit te komen tussen de camions. Zodra we konden, namen we routa 1 naar Taltal; een mooi vissersdorp met mmm lekkere verse vis. Met een dikke buik namen we een korte siesta onder de palmbomen van het parc en bolden we daarna pas verder. Rond Paposa is de kustlijn ruiger en ook de zee; giga golven storten zich op de rotsen en moedige surfers wagen hun kans. Wij klefferde op de rotsen tussen de zeesterren en de anemonen. Onze voeten legden we uiteindelijk te rusten tussen de cactussen met zicht op zee.
Veel regenen doet het hier echt niet en dus leven de planten van de dagelijkse mist
PN Pan de Azucar
Vissersdorp TALTAL
Op weg naar Paposa
niet om op te eten
tent met zicht , een hotel doet niet beter !
05-03-2011
5 maart: Bahia Inglesa - PN Pan de Azucar : 118 km
Voor we Bahia Inglesa verlieten zijn we eerst nog wat gaan zonnekloppen op het strand tot het te heet werd. Daarna een terrasje gedaan in Caldera en een lekker Dorade gegeten. Op de moto viel het best mee om in de zon te rijden want de zeebries was lekker fris. De Chileense kust is eigenlijk wel mooier dan de Argentijnse omdat er vele rotsen en bergen zijn. In Chanaral verlieten we de routa 5 (Panamericana) en namen een ripio naar Nationaal Parc; Pan de Azucar. Op een strand tussen de rotsen hielden we halt om de tent op te slaan. Tegen de avond deden we een kleine wandeling en zagen we gieren, krabben en zeeleeuwen maar die laatste waren net iets te ver om te fotograferen. Gezellig met z'n tweetjes genoten we van de branding bij zonsondergang....
Caldera;
PN Pan de Azucar
lokale fauna
04-03-2011
4 maart : Salar Maricunga - Bahia Inglesa : 240 km
Zonsopgang op de Salar, het is een mooi zicht! We ademde wolkjes uit en trokken onze dikke wanten aan. Sputterend kwamen onze rossen op gang en reden we door een bizar maanlandschap met gigantische duinen van alle kleuren. Onze camera stond niet veel stil ;-) Na een 75 km kwamen we in de tegenovergestelde richting een eenzame fietser tegen: Martin Beladen met vele flessen water kroop hij omhoog. We wish you good luck martin and hope you can go to Antoniofagasta de la sierra en do what we wanted to do ! Het laatste stuk naar Copiapo ging heel wat vlotter en na de zoveelste mijn te zijn gepasseerd waren we blij om eens te kunnen stoppen. We hielden ons echter bij het plan en reden na de break door naar de kust tot in Bahia Inglesa. Ons hotteletje ligt vlak aan de baai en wat is het zalig om de zee te ruiken en met onze blote voeten op het strand te wandelen. Geen groenten uit blik met tonijn en zakjes puree maar heerlijke vis deze keer mjam mjam
Salar Maricunga
martin on the road to Salar Maricunga
Copiapo
Bahia Inglesa
03-03-2011
3 maart: Fiambala (ARG) - Salar Maricunga /CHILE): 320 km
s'morgens vroeg opgestaan om niet te veel in de hitte te moeten rijden, bleek totaal overbodig te zijn! Wolken en koude wind stond op het menu samen met vele km stijgen. Onderweg stopte el jefe voor een plasje en werd verpletterd door haar eigen moto (dikke blauwe plek) maar bleek een hard kop te hebben waar zelfs het stuur scheef van staat ! De temperatuur bleef zakken tot aan een lutte -1,5° graad en plots kwam er sneeuw langst de weg. Voor we het goed besefte, reden we in het compleet winterdecor. De pret bleef duren tot aan de Paso San Francisco 4725m hoog en dan stopte de asfaltbaan en ook de sneeuw...maar de zon was terug De grootste en mooiste vulkanen (Ojos del salado) kregen we niet te zien maar de kleinere waren ook wel ferm. Langzaam zakte we langst Laguna Verde en zagen we weer slecht weer hangen. Eerst een lange hagelbui op onze knikker en dan regen, regen, regen tot aan de grenspost van Chili, gelegen naast Salar Maricunga. Met nog 173 km voor de boeg zagen we het niet meer zitten en kregen een zetel aangeboden in het verpleegkamertje van de grenspost tussen de flessen zuurstof en pampers, zo tof. We waren nat tot op ons vel. We bleken die dag de enige te zijn die pas hadden overgestoken.
de zon deed zijn best maar verloor terrein
sneeuwpret aan -1.5 graad
eindelijk boven !
laguna verde
weeral regen
02-03-2011
2 maart: Pipanaco - Fiambala: 287 km
Bij het ochtendgloren braken we ons wildtentenkamp op en zette koers richting Aimogasta. Onderweg zagen we geen piep van de Salar maar wel kilometers olijfbomen. Niet veel later kruisten we een Duits koppel Elisabeth en Rupert die hun reis maken met een KTM 650. Zij zetten koers naar Iguazu. Volgens hun zouden we morgen een 50 km slechte ripio te verwerken krijgen...slik De vochtige groene bergen rondom Tucuman zijn verdwenen, alles is weer dor en droog. De moto geeft 32 graden buiten temp aan, puf puf Na ons middagmaal in Tinogasta beten we nog even door en reden verder tot in Fiambala. We laten de mooie termas voor wat ze zijn en verkiezen een koude douche in een hospedaje
Morgen vertrekken we vroeg met vele flessen cola met benzine, extra proviant en water want vanaf hier is er geen dorp meer tot aan de kant van chili, zo'n kleine 500 km verder ! We zullen de etappe naar Chili in 2 dagen afleggen want de helft van de baan is ripio en er moeten vele km geklommen en afgedaald worden.
massa´s olijfbomen
Elisabeth en Rupert
oo liefde kan zo mooi zijn
weg naar Fiambala
01-03-2011
1 maart - Tucuman - Pipanaco : 260 km
Het eerste gedeelte was druk op de geasfalteerde wegen maar eenmaal we rechts afsloegen richting Andalgala en waande ons even terug op de Careterra Austral; groene tropische bossen en een kleine weg. Deze kroop helemaal omhoog en voor we het wisten zaten we boven de wolken, wat een prachtig zicht. Na enkele kleine dorpen te hebben doorgekruist, reden we weer in niemandsland en daalden we af via een andere pas. Een heel ander zicht deze keer; rotsen en cactussen tot in Andalgala. in deze stad informeerde we ons naar de volgende baan en kregen te horen dat deze voor enkel 4x4 bestemd was omdat er meerdere keren een rivier doorkruist moet worden en de weg er slecht bij ligt, ok. We hadden onze les wel geleerd in Bolivië en dus namen we de asfaltbaan richting Aimogasta ipv Belen. 50 km verder verlieten we de weg en bolden een uitgedroogd beekje in om te overnachten.
weg naar Andalgala
boven de wolken
een gewaarschuwd mens is er twee waard
27-02-2011
27 feb : Ag Caliente - Tucuman : 263 km
Saaie dag op grote wegen maar de zon deed deugd. Geleidelijk aan zagen we de thermometer stijgen tot we in de grootstad Tucuman aankwamen met 30 graden ! en als toetje zagen we vanuit de straat van ons Hostel Aconquija , een vertrekplaats van Parapenters ! aaargh ons hart bloed dat we niet in de lucht kunnen hangen. Morgen om 9 u afspraak bij BMW garage voor de nodige herstellingen in de hoop dat ze de stukken hebben slik
28 feb : Reparaties in Tucuman
We zitten nog een dagje vast in Tucucman. De oude bmw is binnen bij Berlin Motos voor vervanging van de achteras, tandwielen, ketting en groot onderhoud.... we weten weer waarvoor we gaan werken in April. Onze poolse vrienden hebben intussen hun reis van Argentinië naar Columbia beëindigd weliswaar met een accident met gebroken pols... Ook voor ons is het spannend andere hun verhalen te volgen omdat we weten hoe leuk maar ook hoe vermoeiend dit alles kan zijn. Wij hadden er niet bij stil gestaan wat het is om 70 dagen op een moto te zitten en we hebben nog een kleine 30 dagen te gaan. amaai ons gat !
Als alles meezit, kunnen we van hieruit naar Andalgala en Tinogasta rijden en zo één van de hoogste passen met de Chili oversteken : Passo de San Francisco : 4748m , benieuwd of de moto's dat gaan overleven !
26-02-2011
26 feb : Tilcara - Ag Caliente 160 km
s' morgens was het eindelijk gestopt met regenen en aan de rivieren was duidelijk te zien dat er een pak water uit de hemel was gevallen. Het pre-inca fortres was afgesneden en met de camera konden we wel nog een fotoke nemen. Na een korte wandeling in Tilcara en het laten lassen van een steun van één van de koffers van (weeral) de oude BMW die afgebroken bleek te zijn, konden we verder. We hadden de op kaart Agua Caliente zien liggenen hoopten op warmwater baden te vinden... het bleek echter een ondiepe poel te zijn die warm is... in de winter ! ha Dan maar een overnachtingsplaats gezocht en genoten van de late zang van vogels
straten van Tilcara
lokale markt
pre-inca ruine
bergraafplaats in de bergen
fauna aan de warmwaterbaden (poel) van Ag Caliente
25-02-2011
25 feb : Villazon (Bol) Tilcara (Arg) : 193 km
na lang wachten aan de grens waarbij we de kofferinhoud moesten tonen, controle van de drugshond enz mochten we eindelijk Argentinië terug binnen. We reden terug langst dezelfde weg naar benenden als we naar boven waren gekomen en toch was het zicht anders en zelfs mooier, zelfs met donderwolken. Geen tijd gehad om te stoppen om foto te nemen maar doorgereden tot we weer drijfnat aankwamen in Tilcara. We zitten in een knus hostel terwijl de regen blijft striemen en zelfs binnen loopt. Als het morgen droog is kunnen we misschien hier eens een wandeling maken naar de Inca ruines
24-02-2011
24 feb Villazon
Onze lijvekes hebben rust nodig want we hebben ze samen met de moto afgebeuld ;-) lekker picante de pollo eten en genieten van een dagje zon tussen de kleurrijke mensen We trekken morgen Argentinië terug binnen en moeten spijtig genoeg weer een garage opzoeken in Tucuman: de reparaties die aan de f650 bmw (oude) werden gedaan in Salta, zijn verkeerd uitgelopen: tandwiel niet goed en problemen met ketting en misschien de as. We kunnen geen risico lopen miserie op te lopen dus moeten we noodgedwongen terug naar het zuiden, zo een 520 km, zucht
23-02-2011
23 feb : ergens - Villazon : 185 km
De zon probeerde door te wolken de breken en de lama's kwamen uit de bergen, dicht bij het huisje. Bij het ochtendgloren zeiden we vaarwel aan mercedes en haar kleien ukkepuk. De moed wou ons in de schoenen zakken toen we na 300 m weer met modder geconfronteerd werden maar we legde gras op de slechtste stukken ploederde er door. Daarna trok de hemel open en konden we genieten van de zon en de prachtige bergen! Zelfs cactussen trokken onze aandacht, we vergaten de afgelopen miserie tot de ketting van de zwarte BMW eraf vloog ! Gelukkig zonder brokken kregen we de ketting er terug op en reden e wat voorzichtiger ;-) Toen we terug in Tupiza aankwamen, stonden er donderwolken boven onze hoofden en besliste we om door te rijden naar Villazon.
lama´s komen uit de bergen en trekken vandaar verder opzoek naar eten
lintjesaan de oren als herkenningsmiddel
mercedes en haar ukkepuk
een cactuske
terug in Tupiza
op weg naar Villazon
22-02-2011
22 feb: San Ant. de Lipez - ? ergens 91 km
De eerste 40 km tussen de dorpen vielen beter mee als we vreesden en in San Pablo konden we de pickel laten lassen, oef. s'nachts had het geregend en dat zorgde weer voor de gebruikelijke modder ellende. Deze keer kwam het herhaaldelijk vast te zitten tussen het voorste wiel en de sluiklap; foert de sluiklap eraf dan maar. Onweer omsingelde ons en we wisten dat we een schuilplaats moesten vinden. Een koppel bood onderdak aan in het kotje waar ze lamapoten droogde ( verschrikkelijke stank ) maar wij blij ! Mercecdes en haar man verzorgen 50 tal lama's die ze verkopen voor het vlees en de wol. Iedere eigenaar bindt lintjes met verschillende kleuren aan hun oren want de beesten lopen 'vrij' rond en mixen wel eens. Door de lintjes houden ze de beesten uit elkaar. Het huisje waar ze in leven is 8m² groot, we hoeven er niet bij te zeggen hoe hard hun leven wel is.
dampende bergen
voorste slijklap zat vol modder, met als gevolg dat het wiel blokkeerde
onweer op komst
huisje van mercedes
21-02-2011
21 feb San Antonio de Lipez - 45 km
We lieten ons niet afschrikken door de wolken en reden vol goeie moed de modder tegemoet... wegwijzers kwamen we niet tegen en een lokal liet ons weten dat er 2 wegen liepen naar Quetena. We probeerde de eerste; Pueblo Fantasma (oud verlaten dorp) maar het duurde niet lang of we stonden stil. Deze modder ( die gebruikt wordt om huizen mee te bouwen ) kleeft verschrikkelijk, kruipt overal tussen en in en wordt beenhard als het droog is. Na wat gepeuter met een takje, handen en water, na het afladen van de volledige bagage en deze tevoet verder dragend, geraakte we uit de brij om even verder vast te stellen dat de weg volldig kapot gereden was door de 4x4. Hier was geen doorkomen meer aan, zucht, even foto nemen van het dorp en terugkeren. We hadden op 3 u, 13 km afgelegd.
Dan maar weg 2 die iets meer de vallei leek te volgen maar daarna weer omhoog liep en bere slecht werd. Dikke keien, geulen van weglopend water en modder deden wederom ons de das om. We waren al laat in de namiddag, hadden met zakken gesleurd op de moeilijkste stukken, en stonden maar amper 15 km verder dan ons origineel vertrekpunt ! We hadden het raden naar het aantal resterende km ( we schatten een 80 km in totaal tot in Quetena ) het weer was onbetrouwbaar, de wegen waren voor een zwaar beladen moto als de onze te slecht en we waren kapot van het sleurwerk. We lieten ons gezond verstand spreken en besloten terug te keren. De tol van de vermoeidheid sloeg echter toe en el comandante slipte en botste op een grashoop. Hij jumpte in de lucht en maakte een perfecte para-rol. Hij kon er nog mee lachen ook ! Iedereen kwam er zonder builen ( wel blutsen ) vanaf. Nadat we de laatste rivier overstaken werd echter een ander probleem vastgesteld; de steun van de zwarte BMW was deels afgebroken net zoals de slijklap achteraan. Gebroken sliepen we op ons zelfde plaatske als de nacht ervoor. We deden 8 uur over 45 km en kwamen op een hoogte van 4600 m .
alles gaat beter met een Jawa 350
ahh miserie
slecht ;
slechter ;
slechtst ;
Pueblo fantasma 4600 m
sherpa rudy
oeps
gaas !
steun afgebroken
20-02-2011
20 feb Colorada - San Antonio de Lipez 126 km
Vroeg in de ochtend lastig de moto's om te starten. Pruttelend trokken we verder en genoten we van het mooie zicht en kleine nederzettingen .Hier leven de mensen van veeteelt ( lama's, geiten of schapen ) en kom je geen gewassen tegen. De zomers zijn nat en de winters poederdroog en ijzig koud ;-20 graden overdag ! We zitten namelijk op de altiplano ( rond de 4000m hogte ) San antonio de lopez is een klein dorp waar we bezine konden kopen bij de mensen en het duidelijk werd dat we in de zomer zijn ( veel regen ) Veel vervoer zie je hier niet buiten een brommer Jawa 350 en grote jeeps die toeristen een vier-daagse rondrit geven via Lago Verde naar Salar de uyuni. Regelmatig zagen we Alpaca's grazen op de vlakten terwijl we vloekten op de slechter wordende wegen en dito overstekende rivieren. We hielden halt in een "dorp" verder; San Antonio de Lipez. Hier keken ze verbaast op want ze hadden hier nog geen gringo's op moto gezien ! YES eindelijk !! De meesten zijn hier gringoschuw en verstoppen zich achter een muurtje als je ze iets wilt vragen
san antonio de pablo
slechte weg ?
alpaca
met z´n drieën is leuker dan alleen
overnachting san antonio de lipez
19-02-2011
19 feb Villazon (BOL) Colorada 153 km
Alhoewel het een beetje regende, zagen we het het komende avontuur helemaal zitten; via de Boliviaanse Cordillera de grens over steken naar Chili. De weg naar Tupiza was meermaals onderbroken en door de regen waren de wegomleidingen geen pretje door de modder. Het valt op dat Bolivië het armste land van gans Zuid-Amerika is want het is dikwijls armoe troef. In Tupiza kochten we zoveel mogelijk bezine want in de volgende dorpen zijn er geen tankstations. De bezine kost in hier 3,5 bolivianos de liter ( 1 euro = 8 bolivianos) Vreemde nummerplaten betalen tot 100 km van de grens, het dubbele. We parkeerden onze moto's 50 m verder en konden met lege cola flessen aan de gewone prijs bezine kopen Deze uitleg kregen we van de bezinehouder zelf ! Na een lekker maaltijd tussen de mensen vertrokken we richting de bergen en hadden 500 km offroad voor de boeg. De weg slingerde over bergkammen en duikelde dan meermaals de vallei in. Moe maar voldaan zetten we het tentje op bij zonsondergang op de 4200m hoogte (altiplano) wat s'nachts serieus wat koppijn gaf.
vertrek uit Villazon;
splitsing in de weg
Tupiza;
opgepast, overstekende lama s
busje, euh camioneke komt zo
regen op komst
altiplano overnachting 4200 m hoogte
18-02-2011
18 feb Iruya (ARG) - Villazon (BOL) 180 km
's nachts had het geregend en daar hadden hadden we schrik voor; de rivieren die we weer moesten oversteken konden krachtiger zijn en de wegen slechter. Vroeg vertrokken terwijl de wolken de bergen omringde met een mysterieuze sfeer, verlieten we Iruya. Hoe hoger we klommen richting de pas, hoe slechter de baan werd; modderworstelen !! Alle groeven gevuld, rode klei kleefde tussen de remmen, de wielen mama ! Met engelendgeduld kwamen we zonder kleerscheuren terug op de gewone baan , routa 9. El comandante vlamde deze keer volle gas door het water en viel niet meer stil. Slecht weer lag achter ons en dreef ons naar de grens met Bolivië. In La quiaca ( de laatste Argentijnse stad op 5121km van ushuaya verwijderd) besloten we het erop te wagen de grens over te steken met Bolivië alhoewel onze verzekering dit niet dekt en ge zonder verzekering normaal niet binnen geraakt. Gelukkig voor ons was de groene kaart afgeleverd door een agentschap dat in heel Zuid-America bestaat en zodoende zagen de politieagenten geen probleem ! Rijden maar !!! De kleuren en de drukte van Bolivië zijn een aangename afwisseling en van hieruit plannen we een tocht via Tupiza , San pablo de Lipez, Laguna Colorada naar San Pedro de Atacames (CHILI).
ik denk niet dat ze daar al met ne moto zien camperen hebben
we verlaten de vallei van Iruya
road to heaven or hell ?
to hell :
soms dacht de achterband dat hij de voorband was... en de voorrem kwam vast te zitten door het slijk
dat verdient een bloemetje
stukje eten om te bekomen van de rit
speciaal teruggekeerd om te zien of we juist gelezen hadden, en ja hoor we hebben zelfs mijnen in argentinië
van Zuid Ushuaya naar Noord Quiaca, Argentinië doorkruist
Bolivië here whe come ! Bolivië aqui estamos ¡
Bolivië zoals het is
17-02-2011
17 feb Salta - Iruya 300 km
De baan tussen Salta en Jujuy ( routa 9 ) was een goede aanrader van Craig; een baan met 365 bochten tussen overweldigend groen, super asfalt en bijna geen tegenligger YOEHOE het duurde niet lang of we moesten stoppen omdat de achterrem was aan het roken was hihi Na Jujuy veranderde het landschap drastisch en kregen we weerom mooi gekleurde bergen te zien rondom Humahuaca. Daar kregen we het schitterende idee om wat avontuurlijks te gaan doen; rijden naar Iruya ! Dit dorpje weggestoken tussen de bergen aan de rivivier ligt achter een pas van 4000m hoogte en de weg er naar toe; een bus breed en geen asfalt. Het waren maar 47 km maar we deden er 3u30 over om er te geraken; het wegje kronkelde, zigzagde, steeg naar de pas en dook weer naar beneden de bergen in. De hoogte laat zich hier duidelijk voelen: alles gebeurdt in een vitesse lager want de motor krijgt net zoals onze longen, veel minder zuurstof binnen ! Rivieren werden overgestoken met chassis en voeten in het water ;-) SUPER El comandante (rudy) reed zich telkens vast en zodoende werden zijn voeten extra gewassen. Iruya lijkt helemaal niet meer op het Argentinië maar eerder op Bolivië of Peru. De mensen, de huizen alles is hier anders...
Humahuaca
weg naar Iruya
rivierke oversteken
busje komt zo
op de pas, hijg hijg, 4000 m hoog
zigzag naar beneden
dat rivierke beneden moesten we 2x maal oversteken, goe loco ¡
als je in het midden kijkt , zie je enkele huisjes
Iruya
email: rudy828@hotmail.com
Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.
Vul bij email Uw eigen email-adres in.
Rudy was kliminstructeur bij het leger en beklom de Everest en daarna meermaals de hoogste bergen van de 7 continenten. Buiten het bergbeklimmen zit ook het vliegen, rotsklimmen en het parapente hem in het bloed.
Sofie geeft les als sportinstructeur, beklom al meerdere bergen en ging vroeger duiken, valschermspringen en skiën. Nu is het op de rotsen en in de wolken dat ze vertoeft...
***************** Samen op reis gaan is ons grootste plezier en telkens we ergens geweest zijn, krijgen we zin naar een nieuw avontuur…