Rudy reed met een BMW F650GS, 800cc, bouwjaar 2008 met verlaagde vering, verhoogd scherm en alu koffers van Hepco&becker Sofie bestuurde een BMW F650, 650 cc, bouwjaar 1997 met givi koffers
met DPM over de Vlaamse Ardennen
De drie daltons van de Everest Winter Expeditie 88-89; Maurits, Herman, Rudy
Flying parapente round Mt. Babadag, Oludeniz TR
Elbroes 5642 m
RUSLAND
rockclimbing in Spain
Hola amigos y familia !
Bienvenido - Welkom - Willkommen - स्वागत - Karibu - приветствовать - boas vindas - welcome - selamat datang - chào mừng- ย Welkom op onze blog!
03-03-2011
3 maart: Fiambala (ARG) - Salar Maricunga /CHILE): 320 km
s'morgens vroeg opgestaan om niet te veel in de hitte te moeten rijden, bleek totaal overbodig te zijn! Wolken en koude wind stond op het menu samen met vele km stijgen. Onderweg stopte el jefe voor een plasje en werd verpletterd door haar eigen moto (dikke blauwe plek) maar bleek een hard kop te hebben waar zelfs het stuur scheef van staat ! De temperatuur bleef zakken tot aan een lutte -1,5° graad en plots kwam er sneeuw langst de weg. Voor we het goed besefte, reden we in het compleet winterdecor. De pret bleef duren tot aan de Paso San Francisco 4725m hoog en dan stopte de asfaltbaan en ook de sneeuw...maar de zon was terug De grootste en mooiste vulkanen (Ojos del salado) kregen we niet te zien maar de kleinere waren ook wel ferm. Langzaam zakte we langst Laguna Verde en zagen we weer slecht weer hangen. Eerst een lange hagelbui op onze knikker en dan regen, regen, regen tot aan de grenspost van Chili, gelegen naast Salar Maricunga. Met nog 173 km voor de boeg zagen we het niet meer zitten en kregen een zetel aangeboden in het verpleegkamertje van de grenspost tussen de flessen zuurstof en pampers, zo tof. We waren nat tot op ons vel. We bleken die dag de enige te zijn die pas hadden overgestoken.
de zon deed zijn best maar verloor terrein
sneeuwpret aan -1.5 graad
eindelijk boven !
laguna verde
weeral regen
02-03-2011
2 maart: Pipanaco - Fiambala: 287 km
Bij het ochtendgloren braken we ons wildtentenkamp op en zette koers richting Aimogasta. Onderweg zagen we geen piep van de Salar maar wel kilometers olijfbomen. Niet veel later kruisten we een Duits koppel Elisabeth en Rupert die hun reis maken met een KTM 650. Zij zetten koers naar Iguazu. Volgens hun zouden we morgen een 50 km slechte ripio te verwerken krijgen...slik De vochtige groene bergen rondom Tucuman zijn verdwenen, alles is weer dor en droog. De moto geeft 32 graden buiten temp aan, puf puf Na ons middagmaal in Tinogasta beten we nog even door en reden verder tot in Fiambala. We laten de mooie termas voor wat ze zijn en verkiezen een koude douche in een hospedaje
Morgen vertrekken we vroeg met vele flessen cola met benzine, extra proviant en water want vanaf hier is er geen dorp meer tot aan de kant van chili, zo'n kleine 500 km verder ! We zullen de etappe naar Chili in 2 dagen afleggen want de helft van de baan is ripio en er moeten vele km geklommen en afgedaald worden.
massa´s olijfbomen
Elisabeth en Rupert
oo liefde kan zo mooi zijn
weg naar Fiambala
01-03-2011
1 maart - Tucuman - Pipanaco : 260 km
Het eerste gedeelte was druk op de geasfalteerde wegen maar eenmaal we rechts afsloegen richting Andalgala en waande ons even terug op de Careterra Austral; groene tropische bossen en een kleine weg. Deze kroop helemaal omhoog en voor we het wisten zaten we boven de wolken, wat een prachtig zicht. Na enkele kleine dorpen te hebben doorgekruist, reden we weer in niemandsland en daalden we af via een andere pas. Een heel ander zicht deze keer; rotsen en cactussen tot in Andalgala. in deze stad informeerde we ons naar de volgende baan en kregen te horen dat deze voor enkel 4x4 bestemd was omdat er meerdere keren een rivier doorkruist moet worden en de weg er slecht bij ligt, ok. We hadden onze les wel geleerd in Bolivië en dus namen we de asfaltbaan richting Aimogasta ipv Belen. 50 km verder verlieten we de weg en bolden een uitgedroogd beekje in om te overnachten.
weg naar Andalgala
boven de wolken
een gewaarschuwd mens is er twee waard
27-02-2011
27 feb : Ag Caliente - Tucuman : 263 km
Saaie dag op grote wegen maar de zon deed deugd. Geleidelijk aan zagen we de thermometer stijgen tot we in de grootstad Tucuman aankwamen met 30 graden ! en als toetje zagen we vanuit de straat van ons Hostel Aconquija , een vertrekplaats van Parapenters ! aaargh ons hart bloed dat we niet in de lucht kunnen hangen. Morgen om 9 u afspraak bij BMW garage voor de nodige herstellingen in de hoop dat ze de stukken hebben slik
28 feb : Reparaties in Tucuman
We zitten nog een dagje vast in Tucucman. De oude bmw is binnen bij Berlin Motos voor vervanging van de achteras, tandwielen, ketting en groot onderhoud.... we weten weer waarvoor we gaan werken in April. Onze poolse vrienden hebben intussen hun reis van Argentinië naar Columbia beëindigd weliswaar met een accident met gebroken pols... Ook voor ons is het spannend andere hun verhalen te volgen omdat we weten hoe leuk maar ook hoe vermoeiend dit alles kan zijn. Wij hadden er niet bij stil gestaan wat het is om 70 dagen op een moto te zitten en we hebben nog een kleine 30 dagen te gaan. amaai ons gat !
Als alles meezit, kunnen we van hieruit naar Andalgala en Tinogasta rijden en zo één van de hoogste passen met de Chili oversteken : Passo de San Francisco : 4748m , benieuwd of de moto's dat gaan overleven !
26-02-2011
26 feb : Tilcara - Ag Caliente 160 km
s' morgens was het eindelijk gestopt met regenen en aan de rivieren was duidelijk te zien dat er een pak water uit de hemel was gevallen. Het pre-inca fortres was afgesneden en met de camera konden we wel nog een fotoke nemen. Na een korte wandeling in Tilcara en het laten lassen van een steun van één van de koffers van (weeral) de oude BMW die afgebroken bleek te zijn, konden we verder. We hadden de op kaart Agua Caliente zien liggenen hoopten op warmwater baden te vinden... het bleek echter een ondiepe poel te zijn die warm is... in de winter ! ha Dan maar een overnachtingsplaats gezocht en genoten van de late zang van vogels
straten van Tilcara
lokale markt
pre-inca ruine
bergraafplaats in de bergen
fauna aan de warmwaterbaden (poel) van Ag Caliente
25-02-2011
25 feb : Villazon (Bol) Tilcara (Arg) : 193 km
na lang wachten aan de grens waarbij we de kofferinhoud moesten tonen, controle van de drugshond enz mochten we eindelijk Argentinië terug binnen. We reden terug langst dezelfde weg naar benenden als we naar boven waren gekomen en toch was het zicht anders en zelfs mooier, zelfs met donderwolken. Geen tijd gehad om te stoppen om foto te nemen maar doorgereden tot we weer drijfnat aankwamen in Tilcara. We zitten in een knus hostel terwijl de regen blijft striemen en zelfs binnen loopt. Als het morgen droog is kunnen we misschien hier eens een wandeling maken naar de Inca ruines
24-02-2011
24 feb Villazon
Onze lijvekes hebben rust nodig want we hebben ze samen met de moto afgebeuld ;-) lekker picante de pollo eten en genieten van een dagje zon tussen de kleurrijke mensen We trekken morgen Argentinië terug binnen en moeten spijtig genoeg weer een garage opzoeken in Tucuman: de reparaties die aan de f650 bmw (oude) werden gedaan in Salta, zijn verkeerd uitgelopen: tandwiel niet goed en problemen met ketting en misschien de as. We kunnen geen risico lopen miserie op te lopen dus moeten we noodgedwongen terug naar het zuiden, zo een 520 km, zucht
23-02-2011
23 feb : ergens - Villazon : 185 km
De zon probeerde door te wolken de breken en de lama's kwamen uit de bergen, dicht bij het huisje. Bij het ochtendgloren zeiden we vaarwel aan mercedes en haar kleien ukkepuk. De moed wou ons in de schoenen zakken toen we na 300 m weer met modder geconfronteerd werden maar we legde gras op de slechtste stukken ploederde er door. Daarna trok de hemel open en konden we genieten van de zon en de prachtige bergen! Zelfs cactussen trokken onze aandacht, we vergaten de afgelopen miserie tot de ketting van de zwarte BMW eraf vloog ! Gelukkig zonder brokken kregen we de ketting er terug op en reden e wat voorzichtiger ;-) Toen we terug in Tupiza aankwamen, stonden er donderwolken boven onze hoofden en besliste we om door te rijden naar Villazon.
lama´s komen uit de bergen en trekken vandaar verder opzoek naar eten
lintjesaan de oren als herkenningsmiddel
mercedes en haar ukkepuk
een cactuske
terug in Tupiza
op weg naar Villazon
22-02-2011
22 feb: San Ant. de Lipez - ? ergens 91 km
De eerste 40 km tussen de dorpen vielen beter mee als we vreesden en in San Pablo konden we de pickel laten lassen, oef. s'nachts had het geregend en dat zorgde weer voor de gebruikelijke modder ellende. Deze keer kwam het herhaaldelijk vast te zitten tussen het voorste wiel en de sluiklap; foert de sluiklap eraf dan maar. Onweer omsingelde ons en we wisten dat we een schuilplaats moesten vinden. Een koppel bood onderdak aan in het kotje waar ze lamapoten droogde ( verschrikkelijke stank ) maar wij blij ! Mercecdes en haar man verzorgen 50 tal lama's die ze verkopen voor het vlees en de wol. Iedere eigenaar bindt lintjes met verschillende kleuren aan hun oren want de beesten lopen 'vrij' rond en mixen wel eens. Door de lintjes houden ze de beesten uit elkaar. Het huisje waar ze in leven is 8m² groot, we hoeven er niet bij te zeggen hoe hard hun leven wel is.
dampende bergen
voorste slijklap zat vol modder, met als gevolg dat het wiel blokkeerde
onweer op komst
huisje van mercedes
21-02-2011
21 feb San Antonio de Lipez - 45 km
We lieten ons niet afschrikken door de wolken en reden vol goeie moed de modder tegemoet... wegwijzers kwamen we niet tegen en een lokal liet ons weten dat er 2 wegen liepen naar Quetena. We probeerde de eerste; Pueblo Fantasma (oud verlaten dorp) maar het duurde niet lang of we stonden stil. Deze modder ( die gebruikt wordt om huizen mee te bouwen ) kleeft verschrikkelijk, kruipt overal tussen en in en wordt beenhard als het droog is. Na wat gepeuter met een takje, handen en water, na het afladen van de volledige bagage en deze tevoet verder dragend, geraakte we uit de brij om even verder vast te stellen dat de weg volldig kapot gereden was door de 4x4. Hier was geen doorkomen meer aan, zucht, even foto nemen van het dorp en terugkeren. We hadden op 3 u, 13 km afgelegd.
Dan maar weg 2 die iets meer de vallei leek te volgen maar daarna weer omhoog liep en bere slecht werd. Dikke keien, geulen van weglopend water en modder deden wederom ons de das om. We waren al laat in de namiddag, hadden met zakken gesleurd op de moeilijkste stukken, en stonden maar amper 15 km verder dan ons origineel vertrekpunt ! We hadden het raden naar het aantal resterende km ( we schatten een 80 km in totaal tot in Quetena ) het weer was onbetrouwbaar, de wegen waren voor een zwaar beladen moto als de onze te slecht en we waren kapot van het sleurwerk. We lieten ons gezond verstand spreken en besloten terug te keren. De tol van de vermoeidheid sloeg echter toe en el comandante slipte en botste op een grashoop. Hij jumpte in de lucht en maakte een perfecte para-rol. Hij kon er nog mee lachen ook ! Iedereen kwam er zonder builen ( wel blutsen ) vanaf. Nadat we de laatste rivier overstaken werd echter een ander probleem vastgesteld; de steun van de zwarte BMW was deels afgebroken net zoals de slijklap achteraan. Gebroken sliepen we op ons zelfde plaatske als de nacht ervoor. We deden 8 uur over 45 km en kwamen op een hoogte van 4600 m .
alles gaat beter met een Jawa 350
ahh miserie
slecht ;
slechter ;
slechtst ;
Pueblo fantasma 4600 m
sherpa rudy
oeps
gaas !
steun afgebroken
20-02-2011
20 feb Colorada - San Antonio de Lipez 126 km
Vroeg in de ochtend lastig de moto's om te starten. Pruttelend trokken we verder en genoten we van het mooie zicht en kleine nederzettingen .Hier leven de mensen van veeteelt ( lama's, geiten of schapen ) en kom je geen gewassen tegen. De zomers zijn nat en de winters poederdroog en ijzig koud ;-20 graden overdag ! We zitten namelijk op de altiplano ( rond de 4000m hogte ) San antonio de lopez is een klein dorp waar we bezine konden kopen bij de mensen en het duidelijk werd dat we in de zomer zijn ( veel regen ) Veel vervoer zie je hier niet buiten een brommer Jawa 350 en grote jeeps die toeristen een vier-daagse rondrit geven via Lago Verde naar Salar de uyuni. Regelmatig zagen we Alpaca's grazen op de vlakten terwijl we vloekten op de slechter wordende wegen en dito overstekende rivieren. We hielden halt in een "dorp" verder; San Antonio de Lipez. Hier keken ze verbaast op want ze hadden hier nog geen gringo's op moto gezien ! YES eindelijk !! De meesten zijn hier gringoschuw en verstoppen zich achter een muurtje als je ze iets wilt vragen
san antonio de pablo
slechte weg ?
alpaca
met z´n drieën is leuker dan alleen
overnachting san antonio de lipez
19-02-2011
19 feb Villazon (BOL) Colorada 153 km
Alhoewel het een beetje regende, zagen we het het komende avontuur helemaal zitten; via de Boliviaanse Cordillera de grens over steken naar Chili. De weg naar Tupiza was meermaals onderbroken en door de regen waren de wegomleidingen geen pretje door de modder. Het valt op dat Bolivië het armste land van gans Zuid-Amerika is want het is dikwijls armoe troef. In Tupiza kochten we zoveel mogelijk bezine want in de volgende dorpen zijn er geen tankstations. De bezine kost in hier 3,5 bolivianos de liter ( 1 euro = 8 bolivianos) Vreemde nummerplaten betalen tot 100 km van de grens, het dubbele. We parkeerden onze moto's 50 m verder en konden met lege cola flessen aan de gewone prijs bezine kopen Deze uitleg kregen we van de bezinehouder zelf ! Na een lekker maaltijd tussen de mensen vertrokken we richting de bergen en hadden 500 km offroad voor de boeg. De weg slingerde over bergkammen en duikelde dan meermaals de vallei in. Moe maar voldaan zetten we het tentje op bij zonsondergang op de 4200m hoogte (altiplano) wat s'nachts serieus wat koppijn gaf.
vertrek uit Villazon;
splitsing in de weg
Tupiza;
opgepast, overstekende lama s
busje, euh camioneke komt zo
regen op komst
altiplano overnachting 4200 m hoogte
18-02-2011
18 feb Iruya (ARG) - Villazon (BOL) 180 km
's nachts had het geregend en daar hadden hadden we schrik voor; de rivieren die we weer moesten oversteken konden krachtiger zijn en de wegen slechter. Vroeg vertrokken terwijl de wolken de bergen omringde met een mysterieuze sfeer, verlieten we Iruya. Hoe hoger we klommen richting de pas, hoe slechter de baan werd; modderworstelen !! Alle groeven gevuld, rode klei kleefde tussen de remmen, de wielen mama ! Met engelendgeduld kwamen we zonder kleerscheuren terug op de gewone baan , routa 9. El comandante vlamde deze keer volle gas door het water en viel niet meer stil. Slecht weer lag achter ons en dreef ons naar de grens met Bolivië. In La quiaca ( de laatste Argentijnse stad op 5121km van ushuaya verwijderd) besloten we het erop te wagen de grens over te steken met Bolivië alhoewel onze verzekering dit niet dekt en ge zonder verzekering normaal niet binnen geraakt. Gelukkig voor ons was de groene kaart afgeleverd door een agentschap dat in heel Zuid-America bestaat en zodoende zagen de politieagenten geen probleem ! Rijden maar !!! De kleuren en de drukte van Bolivië zijn een aangename afwisseling en van hieruit plannen we een tocht via Tupiza , San pablo de Lipez, Laguna Colorada naar San Pedro de Atacames (CHILI).
ik denk niet dat ze daar al met ne moto zien camperen hebben
we verlaten de vallei van Iruya
road to heaven or hell ?
to hell :
soms dacht de achterband dat hij de voorband was... en de voorrem kwam vast te zitten door het slijk
dat verdient een bloemetje
stukje eten om te bekomen van de rit
speciaal teruggekeerd om te zien of we juist gelezen hadden, en ja hoor we hebben zelfs mijnen in argentinië
van Zuid Ushuaya naar Noord Quiaca, Argentinië doorkruist
Bolivië here whe come ! Bolivië aqui estamos ¡
Bolivië zoals het is
17-02-2011
17 feb Salta - Iruya 300 km
De baan tussen Salta en Jujuy ( routa 9 ) was een goede aanrader van Craig; een baan met 365 bochten tussen overweldigend groen, super asfalt en bijna geen tegenligger YOEHOE het duurde niet lang of we moesten stoppen omdat de achterrem was aan het roken was hihi Na Jujuy veranderde het landschap drastisch en kregen we weerom mooi gekleurde bergen te zien rondom Humahuaca. Daar kregen we het schitterende idee om wat avontuurlijks te gaan doen; rijden naar Iruya ! Dit dorpje weggestoken tussen de bergen aan de rivivier ligt achter een pas van 4000m hoogte en de weg er naar toe; een bus breed en geen asfalt. Het waren maar 47 km maar we deden er 3u30 over om er te geraken; het wegje kronkelde, zigzagde, steeg naar de pas en dook weer naar beneden de bergen in. De hoogte laat zich hier duidelijk voelen: alles gebeurdt in een vitesse lager want de motor krijgt net zoals onze longen, veel minder zuurstof binnen ! Rivieren werden overgestoken met chassis en voeten in het water ;-) SUPER El comandante (rudy) reed zich telkens vast en zodoende werden zijn voeten extra gewassen. Iruya lijkt helemaal niet meer op het Argentinië maar eerder op Bolivië of Peru. De mensen, de huizen alles is hier anders...
Humahuaca
weg naar Iruya
rivierke oversteken
busje komt zo
op de pas, hijg hijg, 4000 m hoog
zigzag naar beneden
dat rivierke beneden moesten we 2x maal oversteken, goe loco ¡
als je in het midden kijkt , zie je enkele huisjes
Iruya
16-02-2011
vervolg rustdag in Salta
Alhoewel de dag droog begon, is het nu toch aan het regenen. De rustdag heeft deugd gedaan, eindelijk eens mails kunnen beantwoorden enz Morgen rijden we verder via de routa 9 die naar het schijnt heel mooi moet zijn, richting Quiaca, grens met Bolivië. Van daaruit keren we terug naar beneden en dan naar links richting Chili, over de pas de Jama 4400 m hoog en zo naar Salar de Atacama. Hieronder e wat foto'kes van Salta en een wonder Alain, er stond een Pan te blinken op de Plaza 9 de Julio, ongelofelijk. 's middags zijn we gaan eten in de Mercado Central: 14 pesos ( 3 euro ) voor een bord met kip, salade, rijst en fritten
16 feb Salta : rustdag
We gaan na 62 dagen en 11.000 km te hebben gereden, eindelijk eens een rustdag nemen ! Eens uitslapen, lekker eten, internetten en opzoek gaan naar info hoe we de moto's kunnen hierlaten zodat we volgend jaar kunnen terug komen om Bolivië, Peru, Ecuador en Columbia ( Ja goemie, we komen er aan ! ) te doorkruisen.
15-02-2011
15 feb - Quilmes - Salta : 302 km
De lieve muiskonijntjes liepen nieuwsgierig rond onze tent maar wij konden niet blijven. We moeten de ketting dringend veranderen en staken weer van wal. Op weg naar Cafayate passeerden we de ene bodega na de andere. Kilometers wijngaarden tussen groene valleien. Plosteling werd el jefe gestoken door een bij in haar broek en stond na enkele seconden stil, sprong van de moto en stond even later in haar onderbroek te dansen voor een restaurant. El comandante heeft het kunnen filmen maar gelukkig niet kunnen fotograferen !
Even later weer op weg, veranderde de natuur naar ruige rode bergen met mooie sculpturen. Soms leken de bergen in twee gescheurd zoals Garganta del Diablo wat een spectaculair beeld geeft. Na een vermoeidende rit kwamen we aan in het groene Salta. Geen tijd verloren en opzoek gegaan naar een garage die ons kon helpen. Het tandwiel bleek in slechtere staat dan gedacht. Aangezien er geen BMW gagare is, moest een gelijkaardig tandwiel uitgeslepen worden en gaten herboord... maar het resultaat was meer dan OK, we kunnen weer bollen JIEPIE
's morgens zagen we dat de ketting van de oude bmw weerom aangespannen moest worden en dit na 1 dag bollen. In een nabijgelegen garage bekeken ze de boel en werd duidelijk hoe slecht het achterste tandwiel er eigenlijk aan toe was. We lieten het gezond verstand zegevieren; geen 500 km ripio langst Antofagasta de la sierra waar de baan er slecht zal bij liggen door het afgelopen weer maar wel asfaltbaan tot in Salta, een grote provinciestad waar we de moto in orde kunnen zetten. Vandaag werd nogmaals duidelijk hoe veel regen hier de laatste dagen gevallen is. Heel veel modder ligt langst de kant van de straten en regelmatig moeten we water doorkruisen. Dit weer is ook volgens de inwoners abnormaal. De wind is fris ook al is het 22 graden, wolken hangen dreigend rond de bergen en 's avonds is er meestal onweer en dit voor een streek waar het rond 40 graden heet moet zijn en er geen druppel valt...
De videocamera heeft er gisteren de brui aan gegeven heel spijtig en de oudste van de BMW's begint rare geluiden te maken bij het schakelen en het nemen van putten en de ketting is versleten (zucht). Hopelijk laat hij ons niet in de steek ... Toen we de pas van Miranda met de rode rotsen en cactussen over waren gestoken, kruisten we een fietser... en niet zomaar een fietser: Bert, de zoon van charles riep rudy zijn naam en toen wisten we wie het was. Zijn tocht startte in La Paz in Bolivië half januari. Hij gaat zuidwaarst richting Ushuaia en zijn reis verliep kennelijk al moeizaam door het slechte weer. maar gisteren had hij zo maar eventjes 220 km gefietst, amaai ! Na een korte lunch moesten wij hem al uitwuiven door een naderend onweer. Wij wensen hem veel sterkte en plezier de komende vele kilometers. Vlak na zijn vertrek, stopte er een motard met identiek dezelfde moto als rudy de zijne! Deze Noor reed solo door peru, bolivië en ecuador om nu via de routa 40 argentinië af te dalen tot in Ushuaia. Zijn ervaring met Grimaldi was nog rampzaliger als de onze; 3 weken duurde het eer hij zijn moto vrij kreeg, met extra geld natuurlijk. Ook de BMW garage in Buenos Aires had hem als XXX behandeld, net zoals ons. Het gaat je goed, Kent Moller !
korte gezellige lunch met bert
bert en zijn fiets
de moto's zijn gelijk maar de motards niet; Rudy en Kent met de GS650
email: rudy828@hotmail.com
Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.
Vul bij email Uw eigen email-adres in.
Rudy was kliminstructeur bij het leger en beklom de Everest en daarna meermaals de hoogste bergen van de 7 continenten. Buiten het bergbeklimmen zit ook het vliegen, rotsklimmen en het parapente hem in het bloed.
Sofie geeft les als sportinstructeur, beklom al meerdere bergen en ging vroeger duiken, valschermspringen en skiën. Nu is het op de rotsen en in de wolken dat ze vertoeft...
***************** Samen op reis gaan is ons grootste plezier en telkens we ergens geweest zijn, krijgen we zin naar een nieuw avontuur…