Met alle kleuter- en lagere klassen werken we dit thema uit. De ouders worden erbij betrokken, door de hele week gezonde tussendoortjes met hun kind mee te geven. Op maandag staat een gezond ontbijt centraal. Elke kleuter besmeert een rijstkoek met heerlijke vier vruchten confituur. Op dinsdag hebben we oog voor wat extra beweging. Daar het weer dit toelaat spelen we buiten. Op woensdag spelen we een gezelschapsspel: "Picnic". Op donderdag rijden we met onze eigen fiets op de grote speelplaats. Hier genieten we met volle teugen van. Op vrijdag bereiden we zelf onze lunch. We hebben dus geen warme maaltijd gebracht door de traiteur, maar smullen van onze lekkere groenten met ham. Daarnaast zingen we het lied "Rollebolle" en spelen we met kinetisch zand.
We verwelkomen vijf nieuwe peuters in onze klas: "Marie, Beatrice, Yélisa, Wietse en Senne". Bravo, jullie zijn goed gestart.
Jules, de klaspop, heeft het prentenboek "Klein wit visje" meegebracht. Hij vindt het een heel mooi boek en zou er graag met zijn klasvriendjes rond werken. En, dat doen we dan ook. We zingen het lied: "klein wit visje". Billie, de vis nemen we waar. Met wasco kleuren we een mooie vis in. We blazen zeepbellen. Als tapijtpoppenspel bekijken we "klein wit visje". In de watertafel spelen we met waterdieren. Als ontspanning liggen we neer op de grond en beluisteren we muziek met geluiden van de zee.
We versieren onze klas met paasversiering. We beluisteren het verhaal: "Biekes paasmandje". Als lied zingen we: "Paashaas". Met kleurpotlood kleuren we een paastekening in. We verwelkomen de nieuwe peuters in onze klas. Samen met mama of papa brengen ze al een bezoekje aan de klas en kunnen ze de hele voormiddag meemaken. Finn is jarig in de paasvakantie. we vieren zijn verjaardag. Proficiat! Omwille van het mooie weer, spelen we in de namiddag buiten. heerlijk genieten. Als relaxatiemoment rollen we met een plastieken ei over ons eigen lichaam, bij het horen van rustige muziek.
In onze schooltuin en op het buurtpleintje nemen we de lente waar. we zien dat er hier en daar al blaadjes beginnen groeien. Als lied zingen we: "Zon en zaadje". Uit gele papieren repen scheuren we snippers. Deze snippers kleven we op een afbeelding van een kuiken. De overige gekleurde repen kleven we op het ei. Een mandje gevuld met gekleurde eitjes bekijken we. We nemen het eitje met de genoemde kleur of we benoemen de kleur van het eitje dat de juf neemt. Tijdens een relaxatiemoment rollen we met een plastieken eitje over het eigen lichaam.
We springen op het springkasteel. Onze beloning voor de goede deelname aan de fluoactie.
We experimenteren met allerlei muziekinstrumenten: "Triangel, bloktrom, handtrom, castagnetten, rasp, ...". Met de schudeieren en bellenkransjes schudden we hard - zacht, vlug - traag. Geblinddoekt sporen we op van waar er muziek uit wordt gemaakt. We duiden aan welk muziekinstrument we gehoord hebben. Als lied zingen we "Muzikantje". Tijdens een relaxatiemoment luisteren we met gesloten ogen naar rustige muziek. "Musti en de fanfare" bekijken we via You Tube. We knutselen een schudbuis. We vieren de verjaardag van Matthias.
We verwelkomen 5 nieuwe peuters in onze klas: "Oliwia, Ella, Noa, Jules en Liam". Bravo! Jullie zijn flink gestart.
In de ontdektafel spelen we met allerlei materialen die open en toe kunnen. Als versje leren we: "Ogen open, ogen dicht". We beschilderen één kant van een groot blad papier. Vervolgens vouwen we het blad toe. Een mooie afdruk in spiegelbeeld komt tevoorschijn. Tijdens het tapijtpoppenspel genieten we van het popje dat op zoek gaat naar dingen die open en toe kunnen. Als relaxatiemoment sluiten we onze ogen en luisteren we naar rustige muziek. Bij de poppenkastspel zit Jules, de klaspop, verstopt in een doos.
Ik ben de voltijdse juf van de peuter- en eerste kleuterklas.
Ik wil graag een stukje thuis scheppen voor de kindjes in ons klasje.
Verzorgingswand
De verzorgingswand bestaat uit een bad met douchekraan, een verzorgingstafel, een luierkast, een trap om bad en verzorgingskussen te bereiken, laden met reservekledij en kasten met handdoeken, washanden en dekens;