Op donderdag, 7 januari komen de mensen van de bib de boekenbox halen. Gelieve het boek dat je eventueel geleend hebt, terug mee naar school te brengen ten laatste op dinsdag, 5 januari, zodat we de box tijdig kunnen in orde brengen. Er komt een nieuwe boekenbox op donderdag, 14 januari!
Ik heet Jeroen. Ik heb een broer en een zus. Mijn broer is 6 jaar en mijn zus is 4 jaar. Mijn hobby's zijn atletiek, scouts en tekenacademie. Ik weet veel over dinosauriërs en andere reptielen.
Ik ben Kiki en ben negen jaar. Op 2 december werd ik 10 jaar. Ik heb een broer en een zus, mijn zus heet Elien en mijn broer heet Victor. Ze zijn 21 en 11 jaar. Mijn hobby's zijn paardrijden, dansen, dictie en notenleer. Ik heb een hond en twee konijnen. Mijn lievelingsdier is een paard.
Ik ben Tom. Mijn sport is voetbal. Ik speel bij K.V.K. Tienen. Ik heb een zus, en die heet Nele. Mijn zus en ik zijn bij een jeugdbeweging : K.L.J. Vissenaken. Mijn huisdieren zijn 18 kippen, 5 kwartels, 2 parkieten, enz.
IK BEN TUUR EN IK WOON IN TIENEN. IK BEN 10 JAAR. EN MIJN BROER BRAN IS 14 JAAR. IK HEB OOK EEN KAT : DOTTEKE; MIJN HOBBY'S ZIJN ZWEMMEN, K.S.J.,CIRCUSSCHOOL EN NOG VEEL MEER.
Ik ben Lennert. Ik ben 10 jaar, ik word 11 jaar. Ik ben 1m40. Ik heb een hond, 3 konijntjes en 2 chinchilla's. Ik hou van panda's. Mijn vrienden zijn Bram en Niels.
Ik ben Bram. Ik ben 10, ik word er nog 11. Ik heb 1 kat en 1 hond. Mijn hobby's zijn fietsen, tv kijken, op de PSP en de Nintendo spelen. Ik heb 1 broer : Jens.
Ik ben Klara Ik ben 10 jaar, en ik verjaar op 1 september. Ik heb een konijntje als huisdier en het heet Fristi. Mijn lievelingsdieren zijn kleine katjes en kleine konijntjes. Ik heb 3 zussen, ze heten : Mieke, Roosje en Helena. Mijn hobby's zijn dansen en zwemmen. Zo, dat was het!
De toets van Frans van unité 6, die jullie in jullie schoolagenda hebben staan op dinsdag, 10 november wordt uitgesteld naar vrijdag, 13 november. Dus : een beetje uitstel maar zeker gaan afstel! Jullie kunnen in de vakantie al de woordjes leren, de oefeningen in het werkboekje maken jullie na de vakantie in de klas,oké ?
Hoi, ik ben Ulrike, ik ben 10 jaar. En ik woon in Vissenaken. Ik heb 1 broer : Carsten. Ik heb ook 1 kat en 1 hond. Mijn hobby's zijn motorcross, ballet en turnen. Ik heb een hele goede vriendin, genaamd Evelien.
Op donderdag, 12 november komen de mensen van de bib de boekenbox ophalen. Gelieve de boeken die je hiervan eventueel ontleend heb, op dinsdag, 10 november terug mee te brengen naar de klas, zodat we de box kunnen in orde brengen en tijdig klaarzetten! Op donderdag, 19 november komt er weer een nieuwe boekenbox!
Hallo, ik ben Sarah Ik ben 11 jaar. Ik heb een zus van 9 jaar, ze heet Sofie. Mijn hobby's zijn zwemmen, paardrijden en fietsen. Mijn sport is volleybal. Mijn lievelingseten is scampi's met pasta.
Deze methode kan je gebruiken voor Frans of voor moeilijke woorden uit de spellinglesjes.
Benodigdheden : onthoudkaartjes (zelf maken of *) en 3 brievenbussen (bv. smeerkaasdoosjes) : een rode, een blauwe en een groene (je kan die brievenbussen zelf beschilderen, beplakken, ... op een regenachtige woensdagnamiddag ...)
Alle kaartjes vertrekken vanuit de rode brievenbus. De woorden worden regelmatig herhaald. Dat herhalen kan soms in de klas, als je eens sneller klaar bent met een taak, tijdens hoekenwerk, in de studie of thuis (zelfs in de auto!). Als je een woord moet schrijven (of spellen) en je twijfelt, dan mag je altijd kijken naar het kaartje. Wanneer je het woord drie keer na elkaar correct schrijft en dat binnen de periode van een week, mag je het kaartje verhuizen naar de blauwe brievenbus. Daar blijft het een tijdje rusten. Wanneer iemand je na enkele weken het woord opnieuw dicteert en je kan het juist schrijven, verhuist het kaartje naar de groene brievenbus. Bij een fout moet het terug naar de rode brievenbus.
* Voor kinderen die moeilijkheden hebben met spelling zal de juf zorgen voor onthoudkaartjes vanaf thema 3. De andere kinderen mogen de kaartjes van de klas gebruiken. Voor Frans kan je zulke kaartjes eenvoudig zelf maken. Je schrijft dan best de Franse woordjes in één bepaalde kleur, de Nederlandse vertaling in een andere kleur. Zo zie je in één oogopslag of je de juiste zijde voor je liggen hebt...
Ik ben SELINA. Ik ben 9 jaar. Mijn hobby's zijn zwemmen, fietsen en circusschool. Ik heb 2 zussen, een hond en vissen. Ik zit naast Lisa in de klas. Ik zit in het vijfde lj.
In de loop van deze week zal uw kind voor het eerst mogelijk één of meerdere remediëringstaak/taken mee naar huis krijgen. Deze zullen gekopieerd zijn op lichtgekleurd papier, zodat u meteen merkt dat het om remediëring gaat. Deze taken zijn bedoeld om eventuele tekorten weg te werken en zijn individueel voor elk kind dat het nodig heeft, uitgezocht. Ik verwacht dat deze taken gemaakt worden, liefst door het kind alleen, maar de leerstof eerst nog eens nakijken in handboek, neuzeneuzeboek, alfabeestje of werkboek is natuurlijk aan te raden. Indien er dan nog problemen zouden opduiken, is het de bedoeling dat de juf hiervan op de hoogte wordt gebracht. Het is niet de bedoeling dat u, als ouder, de taak van leerkracht overneemt, maar je kind stimuleren en aanmoedigen is natuurlijk wel een opsteker, zeker als het wat moeilijk gaat!! Graag had ik de gemaakte taken, een week nadat ze meegegeven werden, ter controle terug (in het bakje van huistaken). Op deze manier hoop ik extra ondersteuning te bieden aan kinderen die het moeilijk hebben met een bepaald leerstofonderdeel. Natuurlijk wordt er ook binnen de klas gewerkt aan eventuele problemen...
* maandag, 12 oktober : FACULTATIEVE VERLOFDAG!!!!
* dinsdag, 13 oktober : Ned. : taak : onderwerp en gezegde (Zinnen, blad 1) Frans : toets : unités 3 + 4 (niet mondeling!!) (zie toetswijzer)
* woensdag, 14 oktober :
* donderdag, 15 oktober : Ned. : taak : Zoek de stam (deel 2) Sparen zeeklassen voor wie wil!
* vrijdag, 16 oktober : Frans : toets : unités 1 tem 4 (ook mondeling!!) (zie toetswijzer) Ned. : toets : taalbeschouwing : thema 1 en 2 (zie toetswijzer!) W.O. : paspoort van een god(in) afgeven in het klad
* maandag, 19 oktober : Ned. : taak : onderwerp en gezegde (Zinnen, blad 10)
* dinsdag, 20 oktober : Ned. : toets : Zoek de stam (zie 2 huistaken!!)
* woensdag, 21 oktober :
*donderdag, 22 oktober : wisk. : taak : herhalingsles 37 volledig afwerken Ned. : dictee : thema 2 : persoonsvorm in de tegenwoordige tijd, open en gesloten lettergrepen, ei/ij, woorden op -isch, woorden met 'c' als 's' uitgesproken W.O. : toets : open boek : thema 1 : hiervoor lees je alles in je werkboek en handboek eens goed door, zodat je alles goed weet staan. Zorg ook dat je alles goed begrijpt!! Sparen zeeklassen voor wie wil!! * vrijdag, 23 oktober : W.O. : toets : gesloten boek : thema 1 : dit leer je als een gewone toets, je mag tijdens de toets je boeken niet gebruiken. Ned. : toets : Zinsleer : onderwerp, persoonsvorm en gezegde
Denk eraan om elke dag je wiskundeles van die dag 's avonds af te maken, indien nodig!!
Zoals jullie al wel zullen gehoord hebben, ben ik dinsdagavond door mijn knie gezakt en gisteren naar de dokter geweest. Hij stelde vast dat ik een ontsteking aan de pees en het 'stootkussentje' in mijn linkerknie heb. Dat is enorm pijnlijk en ik kan dus ook nog niet lang op mijn benen staan en zeker en vast geen trappen doen. Voorlopig ben ik zeker thuis tot en met 20 oktober. Omdat juf Tina de klas al een beetje kent, zal zij voor mijn klasje zorgen tot ik terug ben. De geplande taken en toetsen kunnen ook perfect doorgaan zonder mij Ik hoop dat jullie een fijne tijd samen tegemoet gaan en dat jullie ook bij haar flink jullie best gaan doen.... zodat ik goede rapporten kan maken binnenkort!! Veel plezier! Ik zal aan jullie denken,hoor!
* Maandag, 5 oktober : Ned. : Taak : onderwerp en gezegde (blad) Medisch onderzoek!!!
* Dinsdag, 6 oktober : Ned. : Taak : Zoek de stam (blad 1) wisk. : Toets : Sprong 2 : getallen en bewerkingen Frans : Toets : unité 4 (zie toetswijzertje!)
* Woensdag, 7 oktober :
* Donderdag, 8 oktober : wisk. : les 24 (deel meten en metend rekenen en meetkunde) afwerken Ned. : dictee : zinnendictee met werkwoorden in de tegenwoordige tijd
* Vrijdag, 9 oktober : wisk. : Toets : sprong 2 : meten en metend rekenen en meetkunde
Om dit blog zo goed mogelijk uit te werken is uw mening van belang! Gelieve de poll aan de rechterkant in te vullen. Heel erg bedankt voor uw medewerking!!!
Ik heet GILLES. Ik ben 11 jaar en op 30 januari word ik 12. Mijn hobby's zijn spelen met mijn vrienden en fietsen... Mijn huis staat in Hakendover. Mijn huisdieren zijn 2 honden en 1 kat.
* maandag, 28 september : Frans : toets : unité 3 (zie toetswijzertje) wisk. : les 19 afwerken (indien nodig) Denk aan : zwemmen!!
* dinsdag, 29 september : Ned. : taak : De persoonsvorm in de tegenwoordige tijd (blaadje) wisk. : les 20 afwerken (indien nodig)
* Op woensdag, 30 september hebben de juffen een pedagogische studiedag, en mogen de kinderen dus fijn thuis blijven!!!
* donderdag, 1 oktober : wisk. : afwerken : les 21 afwerken (indien nodig)---> dit hoef je NIET te doen, doen we samen in de klas!!!! Ned. : taak : De zelfstandige naamwoorden (blad) wisk. : taak : Breuken (blad) Ned. : werkboek spelling : pg 19 nr 3 (verbetering dictee) Ned. : dictee : samenstellingen (werkboek spelling, pg 11, oefening 4 en 5)
* vrijdag, 2 oktober : wisk : Les 23 afwerken (indien nodig) wisk. : herhalingsles 24 (alleen het deel van getallen en bewerkingen!!) maken wisk. : kleine toets : breuken
Proficiat, Niel, met je zilveren medaille! Ook proficiat aan alle andere kinderen van de klas die meegelopen hebben op de Scholenveldloop! Ik ben trots op jullie!!!
Op donderdag, 8 oktober, komt de schoolfotograaf langs! Wie nog langs de kapper moet passeren... kan nog snel een afspraakje regelen... (Maar eigenlijk zijn jullie nu al geweldig knap, zenne!!)
Op maandag, 5 oktober, gaan we met de klas op medisch onderzoek in het CLB in Tienen. Wees die dag ZEKER op tijd, want de bus komt ons ophalen om 8.50u STIPT!! We zijn rond het middaguur terug, maar toch zou ik aanraden dat IEDEREEN die dag op school blijft eten om stress te vermijden
Jaaaaaaaa, mama's en papa's, oma's en opa's.... Wij hebben ons vanmorgen ingezet om de schoolomgeving veiliger te maken! Sommigen onder jullie zullen het gemerkt hebben, maar we deelden rode kaarten uit aan foutparkeerders en groene kaarten aan flinke parkeerders. We konden het ook goed uitleggen waarom het fout en goed was! Als jullie nu allemaal jullie uiterste best doen om naar onze raad te luisteren, zal er minder kans zijn dat er eens een ongeluk gebeurt in de buurt van de school! Want daar zijn we wel eens bang voor, als we zien hoe gevaarlijk sommige mensen doen! En we weten ook wel dat het niet zo bedoeld is, want jullie willen OOK niet dat er met ons iets zou gebeuren, maar een ongeluk zit soms in een klein hoekje, hé ? Daarom : denk eraan : niet parkeren op voet- en fietspaden, en in de Kumtichstraat niet op het einde van de straat waar in het midden een stippellijn staat. Ook parkeren in de Metselstraat is geen goed idee. Richting Binkom kan je probleemloos aan de zijkant van de steenweg parkeren, en enkele tientallen meters stappen is toch goed voor onze beentjes,nietwaar ?
We hebben maandag gemerkt dat een aantal meisjes van de klas tijdens de zwemles een bikini droegen... We zijn daarover duidelijk in het schoolreglement : alleen een badpak is toegestaan! Bikini's zijn heel mooi, maar voor op het strand of in de tuin. Sorry meisjes, maar we hopen dat jullie vanaf volgende keer in orde zijn ...
Een badpakje kan trouwens ook héééél mooi zijn,hé ??
* maandag, 21 september : wisk. : toets : sprong 1 : bewerkingen, meten en metend rekenen en meetkunde wisk. : afwerken les 15 (indien nodig!)
* dinsdag, 22 september : Ned. : dictee : ei en ij Frans : toets : unités 1 én 2 (zie toetswijzertje!) STRAPDAG!! Wij komen zo veel mogelijk met de fiets, te voet, of al carpoolend naar school!! * woensdag, 23 september :
* donderdag, 24 september : wisk. : afwerken les 16 (indien nodig!) Ned. : spellingbundel, pg 6 tem 10 afgewerkt én verbeterd!!
* vrijdag, 25 september : wisk. : afwerken les 17 (indien nodig!) Frans : taak : werkboek pg 9, nr 4 (foto of tekening + een korte tekst in het Frans!!)
Ik ben EVELIEN. Ik ben 9 jaar. Ik heb één zus : Laura. Die zit in het tweede kleuterklasje. Ik heb één hond en vijf visjes. Mijn hobby's zijn zwemmen, turnen, dansen en op de trampoline springen. En ik woon in Bekkevoort.
* vrijdag, 18 september : wisk : toets : sprong 1 : alleen 'getallen' wisk : les 14 afwerken (indien nodig) Frans : toets : unité 2 (zie toetswijzertje!) Ned. : gedicht (keuze uit de gedichten die je dit schooljaar al kreeg) voordragen
Ik ben LISA. Ik zit in het 5e leerjaar. Ik ben 10 jaar. Ik ben nieuw in deze school. Ik ben van het Klein Atheneum naar Vissenaken gekomen. Het is hier superleuk. Hier voel ik me veilig en wel.
* Je vindt het terug in je Alfabeestje, lees af en toe een stukje van dit verhaal, en schrijf uit je hoofd de ei-woordjes die je nog weet op (zo train je ook meteen je geheugen )
* In je werkboek 'spelling A' vind je op pg 12-14 vraagjes ivm het ei-verhaal : dek de ingevulde kolom af, en probeer de oefening opnieuw te maken! Doe dit niet allemaal ineens, maar verdeel die oefening in stukjes, het moet nog leuk blijven,hé !!
* Op je kopieerblad heb je de EI-woorden moeten invullen (deze taak moet ten laatste op donderdag, 10 september af zijn!), bekijk je foutjes en schrijf deze - voor jou moeilijke - woordjes eens netjes op een 'schrijvertje', eventueel herhaal je dit nog eens na een tijdje, zodat je ze blijft oefenen...
* Laat iemand je af en toe eens enkele woordjes uit het EI-verhaal dicteren, vooral de woordjes die voor JOU moeilijk zijn. Heb je niemand bij de hand ? Dicteer jezelf met behulp van een MP3-speler, een cassetterecorder, of andere apparatuur waar jullie meer verstand van hebben dan de juf...
Zo, laten jullie me weten of de tips van pas gekomen zijn ? Of jullie iets hebben aan deze studietips ? Graag reacties via 'reageer' onderaan dit bericht, via het gastenboek of via 'e-mail ons' ! Dank u!
Elke donderdag kan er gespaard worden voor de zeeklassen (dit schooljaar, laatste week van april!) Het sparen is geheel vrijblijvend, u mag ook alles in één keer betalen. Liefst in veelvouden van 2,5 euro. Er komt een spaarkaart in de klasagenda.
* maandag, 7 september : wisk : les 2 afwerken, indien nodig Indien mogelijk alle boeken en werkboeken kaften aub, zeker al de A-delen. Dank u! Voor de kinderen die nog niet in orde zijn met hun invulstrookjes : maandag ten laatste meebrengen, juf Jacinta wacht erop!
* dinsdag, 8 september : Frans : taak : U1 (blad) Ned. : ansichtkaartjes meebrengen, indien je die thuis hebt! wisk. : les 3 afwerken, indien nodig Turnpak meebrengen, indien je dat nog niet gedaan hebt.
* woensdag, 9 september : Actuakring (3lln)
*donderdag, 10 september : Ned. : taak : Taalbeschouwing : Soorten zinnen (blaadje) wisk : les 4 afwerken, indien nodig Sparen zeeklassen voor wie dit wenst!
* vrijdag, 11 september : Ned. : taak : tekst 'Lavendel en vlinders' lezen (handboek A) wisk : les 6 afwerken, indien nodig Frans : toets : unité 1 (zie toetswijzer)
Hallo lieve kinderen, beste ouders en andere sympathisanten,
Welkom op ons klasblog, editie 2009-2010!
Wij zijn vandaag gestart met 19 leerlingen, waarvan 2 nieuwe leerlingen : Lisa en Orsi en één oude bekende : Jennifer.
Fijn dat jullie er allemaal bij zijn, het gaat een leuk jaar worden, ik voel het aan mijn kleine teen!!
Even ter info : Ik, juf Lies, ben klastitularis en werk 4/5. op woensdagvoormiddag en vrijdagnamiddag werkt Juf Silvie (die jullie kennen van de lessen 'sociale vaardigheden' vorig schooljaar). Maar omdat juf Silvie net een babietje heeft gekregen, zal juf Tina haar vervangen. Voor vragen, opmerkingen, enz. kunnen jullie altijd bij één van ons terecht!
Vanaf dit weekend vinden jullie wekelijks de inhoud van onze klasagenda op het blog, zodat jullie altijd back-up hebben als jullie eens zonder agenda zouden zitten
Ideetjes of voorstellen i.v.m. dit blog steeds welkom! Dit kan ook via de email-ons-toets. Berichten die daar gepost worden, kunnen alleen door juf Lies gelezen worden en komen NIET op het blog.
Wij krijgen héél graag reacties in ons gastenboek, zo weten we wie er op ons blogje komt piepen!!
Ik wil jullie een fantastisch schooljaar wensen, ik kijk er alvast naar uit! Hopelijk jullie ook!
Iedereen zal wel nieuwsgierig zijn naar de nieuwe klassen.... Ik wil jullie allemaal gerust stellen... alles komt in orde!! Gisteren, maandag, hebben we het vijfde en het zesde lj. geverfd. Vandaag werken we verder af. Donderdag leggen ze nog een stukje vloer in het vijfde lj. De elektriciteit werkt (gisteren hebben ze de lichten opgehangen!), het water komt uit de kraan. De toiletten zijn geplaatst. Dit weekend worden de laatste spullen verhuisd en maandag wordt er gepoetst... en dan zijn we er helemaal klaar voor! Jullie ook ??
Ik heb net het uitzicht van het blog gewijzigd, zodat mijn nieuwe leerlingen beginnen met 'hun' blog. Dat wil niet zeggen dat mijn oud-leerlingen niet meer welkom zijn, integendeel, zij kunnen nog veel tips krijgen en geven. Het zou fijn zijn als jullie nog soms een berichtje achterlaten in het gastenboek!!
Tot binnenkort allemaal!
Juf Lies
PS. En voor de geïnteresseerden : volgende plaatsen zijn al (min of meer) opgefrist of verhuisd : gang 1, 2, 3 en 4, vierde lj. , derde lj., tweede lj., meisjesWC's, secretariaat, ...
Ik wilde jullie even laten weten dat ons oude klasje ondertussen onherkenbaar is! Er is heel hard gewerkt om er een mooie derde kleuterklas van te maken!
Voor onze nieuwe klassen zullen jullie nog even moeten wachten... Ik hou jullie op de hoogte!
Juf Lies
PS. Mama's, papa's en andere sympathisanten zijn nog steeds welkom om een handje toe te steken. Alle beetjes helpen, ook al kan u maar een uurtje of twee komen, daar zijn wij ook heel blij mee. Er is werk genoeg, dus er is altijd wel een klusje dat u ligt
Vandaag gaan we in de namiddag met de hele school (vanaf de 2e kleuterklas!) plonsen en spelen in het zwembad van Tienen! Meebrengen : tja, zwemgerief natuurlijk!!
Wij gaan in de voormiddag een gezonde picknick maken!! 's Middags begeleiden we de peutertjes naar het pleintje aan de kerk en helpen we hen met de picknick. Natuurlijk gaan wij nadien ook smullen! In de namiddag doen we nog enkele spelletjes
Meebrengen : iedereen brengt een keukenschortje mee, en een doos waar je een belegd broodje kan indoen (dit hoeft geen boterhammendoos te zijn, mag ook bv. een diepvriesdoos zijn!). Wie wil, mag vers fruit uit de tuin meebrengen dat we dan kunnen verdelen : vb aardbeien, kersen, ...
De bedoeling is dat het een GEZONDE, LEKKERE EN AFVALARME picknick wordt! Daar zijn wij goed in,hé
Adventuresportdag voor de hele lagere school! Jippiejee! Wij vertrekken om 8.15u met de bus naar Houthalen en zijn pas omstreeks 17u terug In de voormiddag : adventureparcours per leeftijdscategorie 's Middags : picknick en vrij spel in de verschillende speeltuinen (lunchpakket en drankjes niet vergeten!!) In de namiddag : spelenpark, spelletjesparadijs en springkastelen Bij mooi weer zeker bescherming tegen de zon meebrengen : petje, zonnecrème, best geen topjes met blote schouders! Meisjes : gemakkelijke schoenen, géén ballerina's of fijne sandaaltjes, dat is echt niet handig op zo'n dag!!! Iedereen : sportieve kledij, reservekledij, indien nodig : regenkledij, stevige schoenen voor de voormiddag!!
Sportdag voor de hele lagere school! Joepie! Wij gaan met z'n allen naar het pleintje aan de kerk van Vissenaken, waar we volgens een doorschuifsysteem allerlei sporten gaan doen. Meebrengen : lunchpakket, voldoende drank en zonnebescherming!!!
Op maandag, 22 juni gaan we samen met het zesde lj. MET DE FIETS naar het Houtemveld voor de Sportinstuif (hele dag). Meebrengen : fiets (in orde!), veiligheidshesje en fietshelm (als je dat niet hebt, mag je ééntje van school lenen), lunchpakket en voldoende drank. Zorg ook voor sportieve kledij en schoeisel!
Zoals beloofd, omdat jullie zo geïnteresseerd zijn in geschiedenis... op de valreep... een uitstap naar het Toreke in Tienen, waar we ons gaan onderdompelen in het leven en de dood van de Romeinen... Afspraak : vrijdag, 19 juni in de voormiddag Hoe ? Met de lijnbus Wat kost dat ? Alleen de bus moeten we betalen, inkom museum is gratis! Iedereen eet die dag op school, want we zullen niet om 12u terug zijn!!!
Jullie zijn goed bezig!! Een dikke duim omdat jullie rekening houden met elkaar en rustig blijven als er nog enkele kinderen niet klaar zijn met hun toetsen!! Nog een beetje volhouden, en dan is het alweer voorbij!
Laatste inzameling boekenbox!! Op donderdag, 18 juni worden de boekenboxen voor de laatste keer dit schooljaar opgehaald. Zorg dus dat je zeker op dinsdag, 16 juni je boek terug bij hebt, waarvoor alvast dank!!
Juf Lies en Juf Silvie wensen al hun lieve kinderen heel veel moed voor de komende examenperiode, veel doorzettingsvermogen, en nadien... een welverdiende,fantastische VAKANTIE!!!
* dinsdag : Frans : toets : unité 17 Frans : oefeningen unité 18 afwerken
* woensdag : actuakring : Ward, Bram, Victor V, Thomas examen : begrijpend lezen (kan niet voorbereid worden!)
* donderdag : Ned. : dictee : TJ 27
* vrijdag : wisk : herhalingsles 167 afwerken
Probeer elke dag al eventjes een stukje van je examens voor te bereiden... Als je dan nog iets tegenkomt dat je niet begrijpt, heb je nog tijd om het te vragen!
Het examen van Frans is onderverdeeld in 4 delen :
* mondeling : in je handboek vind je in de kaders bij de révisions voorbeeldzinnen. Kijk op de examenwijzer wat je precies moet kunnen en oefen dat luidop (eventueel met mama, papa, grote broer of zus, desnoods praat je tegen de poes, maar zeg het eens luidop, zodat je vlot leert praten)
* luisteren : dit kan je niet echt oefenen, maar het zal gelijkaardig zijn met de oefeningen op de normale toetsen.
* werkwoorden : bekijk de werkwoorden grondig, schrijf ze eens over, duid met een kleurtje de moeilijkheden aan bij de onregelmatige werkwoorden en de uitgangen bij de regelmatige werkwoorden op -ER; schrijf op een kladblad de infinitieven, leg het blad eventjes weg en probeer nadien de werkwoorden uit je hoofd te vervoegen (de 6 vormen onder elkaar), controleer jezelf of laat iemand anders controleren of je het goed had. Had je nog een foutje ? Niet erg : noteer de hele vervoeging op een kaartje en hang dat op boven je bureau. Zo zie je het nog elke dag hangen!
* grammaire : neem hiervoor je blauwe bestekmapje en bekijk de huistaakjes één voor één. Merk je dat er oefeningen zijn waar je nog veel foutjes maakte, dan kan dat twee dingen betekenen : je hebt de betreffende unité niet eerst gestudeerd of achteraf niet goed gecontroleerd met je handboek of werkboek erbij OF : je begrijpt de leerstof niet. In het eerste geval zou ik zeggen : studeer de unité toch maar, in het tweede geval zou ik zeggen : probeer de uitleg in je handboek en/of je klein schriftje nog eens te begrijpen. Snap je het echt niet : durf uitleg te komen vragen, ik leg het met plezier nog eens uit!
En de belangrijkste tip : begin NU al met het voorbereiden van je examens, want het is een hele brok. Blijf rustig, maar doe elke dag een beetje. Stel een planning op en kijk hoeveel je elke dag moet doen om er te geraken. Hou rekening met buitenschoolse activiteiten! Beter elke dag een stukje leren dan de avond voor het examen drie uur aan een stuk!!
Ik ben 11 jaar. Mijn horoscoop is ram. Ik ben afkomstig van Brussel. Ik heb één zus van 16. Mijn hobby is fitness. Mijn lievelingsmuziek is rock. Mijn lievelingseten is lasagne.
Ik ben Ward, ik word 11 maar spijtig genoeg maar op het einde van het schooljaar. Als sport doe ik voetbal bij V.V. Houtem met nog een paar vrienden van mijn klas. Als het seizoen gedaan is, ga ik op voetbal-kamp. Dat doe ik zo een 2 keer per jaar. Ik heb ook een paar hobby's zoals KLJ, fietsen, zwemmen, .... en o ja .. ook nog muziekschool. Ik doe al drie jaar notenleer en zit bij mijn instrument in mijn 2e jaar (piano). Mijn sterrenbeeld is een kreeft. Mijn broer is 12 en mijn zus 8. Ik ben van Tienen van DE SUIKER, ook bekend van KVK Tienen. Lievelingsmuziek heb ik niet, alleen maar lievelingsliedjes. Ik heb ook nog vier katten (de mama en haar kleintjes), twee paarden : één van 21 en één van 4 (die zijn we nog aan het opleren), ook nog een paar kippen en binnenkort parkieten. Het liefst eet ik frieten van de frituur. Misschien tot nog eens, daaaag!
Ik ben 10 jaar. Ik ben jarig op 17 november en dus schorpioen. Ik ben afkomstig van Vissenaken en woon daar nu ook. Als ik volwassen ben, dan ga ik naar Spanje, China, Portugal en Japan. Ik heb één broer en zijn naam is Jerco. Mijn hobby is voetbal en ik ben ook geïnteresseerd en jump-muziek. Mijn lievelingskleuren zijn blauw, rood, wit en zwart. Mijn lievelingsboek is : 'Sam, de onzichtbare jongen'. Ik heb een hekel aan spruiten en mijn lievelingseten is spinazie met lekkere worst. Ik wil later BMX-er en dierenarts worden. Mijn lievelingsmuziek is de cd 'Vergif' van Xink. Ik vind mijn mama, papa en broer het leukst.
Op donderdag, 7 mei houden we een gezinsnamiddag op school. Er werd hierover reeds per brief gecommuniceerd. Het is de bedoeling dat er slechts één ouder of grootouder per kind naar de klas komt, behalve als er van het gezin maar één kind op onze school zit, dan kunnen beide ouders komen. Wij kunnen jammer genoeg onmogelijk een grotere groep familieleden aan, door plaatsgebrek. Onze excuses daarvoor.... Om 13.15u worden de (groot-)ouders in de refter verwacht voor een woordje van de directie, een kwartiertje later zetten wij de deuren van onze klas wijd open om onze gasten te ontvangen. Samen zullen wij een deeltje van een kunstwerk maken n.a.v. 20 jaar GO! Nadien kunnen de ouders en grootouders genieten van een koffietje en een stukje taart in de refter. Inschrijvingen voor deze gezinsnamiddag worden ten laatste verwacht op maandag, 4 mei. Hopelijk tot dan!
Juf Lies en de toffe bende van het vijfde leerjaar.
Hallo, Ik ben Guus. Ik ben 10 jaar oud. Mijn sterrenbeeld is stier. Ik heb één broer, Seppe en twee zussen, Jade en Trixie. Mijn lievelingseten is friet. Mijn lievelingskleur is rood. Spinnen vind ik lelijke dieren. Ik vind mijn familie leuk en France is ook leuk. Later wil ik dolgraag dierenverzorger worden.
Op donderdag, 7 mei 2009 komen ze de boekenboxen terug ophalen. Gelieve daarom ten laatste op dinsdag, 5 mei je boek terug binnen te brengen, zodat we de box tijdig in orde kunnen brengen. bedankt om er aan te denken!!
Hallo, Ik ben Bruno. Mijn sterrenbeeld is stier. Mijn mama is in Oostenrijk geboren en mijn papa is in België geboren, dus kan ik Nederlands en Duits praten. Ik heb een zus en die heet Isis. Mijn hobby's zijn voetballen, tennissen en zwemmen. Ik vind Bon Jovi heel goed. Wij hebben ook veel dieren : één hond, twee katten, vier paarden, twee konijnen en één schildpad. Mijn lievelingskleur is blauw. Ik speel ook gitaar en doe notenleer maar aan notenleer heb ik een hekel! Mijn latere beroep gaat worden fotograaf, omdat ik foto's maken heel leuk vind!
Ik ben Vince. Ik ben 10 jaar en ik hou van voetbal en tennissen. Ik heb vier broers en twee zussen. Mijn lievelingsmuziek is techno, maar ik hou ook van andere muziek. Mijn lievelingskleur is blauw. Ik ben afkomstig van Tienen. Ik wil uitvinder worden omdat je dan veel geld verdient.
Eventjes een woordje uitleg bij de huistaakjes van Frans....
Vanaf april tot aan de examens zullen de leerlingen van het vijfde lj. enkele keren per week een taak voor Frans moeten maken. We beginnen met een herhaling van unité 2 en gaan zo in chronologische volgorde verder t.e.m. unité 20. Als ze tijd hebben, mogen ze daar in de klas aan werken, anders zullen ze dit als huistaak afwerken. De bedoeling is dat de bewuste unité EERST opnieuw gestudeerd wordt (voor de eerste unités zal een keer lezen voldoende zijn ), daarna wordt het taakje gemaakt, en tenslotte gaan de kinderen ZELF een controle van hun eigen werk uitvoeren m.b.v. hun handboek of werkboek van Frans. Pas DAN wordt de taak aan de juf afgegeven!! De juf kijkt alle taken na en daarna worden ze in het mapje van Frans verzameld.
De examenvragen komen LETTERLIJK uit deze huistaken, dus wie er erg zijn best voor doet, heeft tijdens het studeren van het examen niet veel werk meer!!
In het verleden bleek dat dit systeem goed werkte, dus ik reken erop dat het ook voor mijn huidige klasje een grote hulp zal zijn! Go for it!!
Hey, Ik ben Lennert en ik woon in Tienen. Ik ben 10 jaar. Mijn hobby's zijn voetbal en basketbal. Muziek vind ik ook leuk. Mijn sterrenbeeld is steenbok en ik heb één broer : Lars. Het liefste eet ik pasta. Mijn lievelingskleur is lichtblauw. Ik wil later binnenhuisarchitect worden omdat ik dat een leuk beroep vind. Het leukste boek vind ik : 'Ik wil scoren'. Ik heb een hekel aan vroeg opstaan.
Maandag, 20 april : Ned. : taak : Zinnen (blad 12) Frans : taak : U 13 (in klein schriftje) W.O. : informatie over het Oude Rome meebrengen Dinsdag, 21 april : wisk. : toets : Sprong 11 (getallen en bewerkingen!) Frans : taak : Herhaling U 2 (blad) wisk. : les 145 afwerken (indien nodig) Ned : dictee : onthoudwoorden U11
Woensdag, 22 april : wisk. : toets : Sprong 11 (meten en meetkunde!) Frans : taak : U 14 (in klein schriftje) Actuakring
Donderdag, 23 april : Ned. : taak : Werkwoorden (blad 3) Frans : taak : Herhaling U 3 (blad) Ned. : dictee : TJ 23 spaargeld zeeklassen voor wie dit wenst
Vrijdag, 24 april : wisk. : les 146 afwerken (indien nodig) Frans : taak : Herhaling U 4 (blad) Ned : onthoudwoorden U12 (blad)
maandag, 30 maart : Frans : toets : unité 14 Ned. : taak : Werkwoorden (blad 2) wisk. : les 137 afwerken (indien nodig) zwemmen + eventueel geld voor vakantieblaadjes
dinsdag, 31 maart : Ned : dictee : TJ 22 (moeilijk dictee, goed oefenen met werkwoordenschema!!) wisk. : les 138 afwerken (indien nodig)
woensdag, 1 april : Frans : taak : U9-12 (in klein schriftje) Actuakring
donderdag, 2 april : W.O. : toets : Het Oude Egypte (zie uitgebreide toetswijzer!) wisk. : les 140 afwerken (indien nodig) Ned. : taak : Onthoudwoorden unit 11 (blad) spaargeld zeeklassen voor wie dat wenst!
vrijdag, 3 april : Frans : toets : U 13-14 wisk. : Herhalingsles 141 helemaal af (begin er tijdig aan!!) wisk. : les 144 afwerken (indien nodig)
Verslag van onze werkdag in de Roosendaalbeekvallei
Op maandag, 9 maart, vertrokken we in de namiddag met het vijfde leerjaar naar het natuurreservaat. We gingen takken verplaatsen over de beek. Fran is in de beek gevallen en de juf heeft haar twee keer 'gered'. Yanthe heeft ook zoiets meegemaakt : haar laars zat vast in de modder! We hebben de beek dieper en breder gemaakt. We hebben ook lekkere chocolademelk gekregen van Karel van Natuurpunt, als beloning voor het harde werk!
Verslaggevers : Kess en Fran Met onze grote dank voor de foto's van papa Guus (Luc Nagels)!!!
komen er ouders voorlezen in onze klas (en in de rest van de school), in de week van 23 t.e.m. 27 maart. Wie wanneer komt lezen, wordt volgende week bekendgemaakt (het is nog een beetje puzzelen...) Voor alle ouders die zich opgegeven hebben ; een welgemeende dank-je-wel van ons allemaal!!
* Maandag, 9 maart : Ned. : toets : unit 9 (zie toetswijzer) Frans : toets : unités 11 en 12 wisk. : taak : les 123 afwerken (indien nodig) In de namiddag werkdag in het natuurreservaat : rubberen laarzen, kleding die vuil mag worden, reserveondergoed en kousen, eventueel werkhandschoenen,...
* Dinsdag, 10 maart : wisk. : taak : les124 afwerken (indien nodig) Ned : dictee : onthoudwoorden unit 10 Frans : toets : unités 9 - 12 (alleen schriftelijk)
* Woensdag, 11 maart : pedagogische studiedag
* Donderdag, 12 maart : wisk. : taak : les 125 afwerken (indien nodig) wisk. : taak : De Romeinse cijfers (blad) W.O. : toets : Elektriciteit (zie bundel) voor wie wil : spaargeld zeeklassen meebrengen
* Vrijdag, 13 maart : wisk. : taak : les 126 afwerken (indien nodig) Frans : toets : unités 9-12 (alleen mondeling) Ned. : dictee : TJ 19
Op donderdag, 5 maart 2009 komen ze de boeken van de boekenbox ophalen. Gelieve daarom ten laatste op dinsdag, 3 maart je boek in de klas terug in te leveren, zodat we de box tijdig kunnen klaarmaken. Dank je voor jullie medewerking!!
Ik had het in de klas al verklapt, maar voor de mama's en de papa's :
Op maandag, 9 maart (indien het weer het toelaat!!) gaan we in de namiddag in het natuurreservaat 'Rozendaelbeekvallei' werken. Wij hebben daarvoor warme kleding nodig die vuil mag worden, rubberen laarzen en eventueel iets tegen de regen of de wind. Het zou fijn zijn als iedereen die dag op school bleef eten, dan kunnen we ons tijdens de middag omkleden in de klas. Het zesde lj. heeft dezelfde activiteit in de voormiddag (hopelijk laten ze nog wat werk over voor ons )
Voor al wie zich graag eens vuil maakt en graag in de natuur van Vissenaken vertoeft, is dit een superbelevenis!
* maandag, 2 maart : W.O. : toets : Kranten in de Klas (zie toetswijzertje) zwemmen
* dinsdag, 3 maart : Ned : taak : Scheidbare werkwoorden (blad) wisk : toets : sprong 9 : alleen getallen en bewerkingen, zie herhalingsles + eventueel huppelblok en bekijk ook de uitleg in je neuzeneuzeboek ! Ned : dictee : TJ 17
* woensdag, 4 maart : wisk : toets : Sprong 9 : meten en meetkunde Actuakring : Nienke, Kess, Bruno en Fran (laten jullie even weten of dit oké is voor jullie ?? Dank u!)
* donderdag, 5 maart : Frans : taak : de ontkenning na avoir (deel 2) (schriftje)
* vrijdag, 6 maart : Frans : toets : unité 12 Ned : dictee : TJ 18
Hier volgen enkele van jullie schrijfsels (hoewel ze niet allemaal voldoen aan de regels van een echte limerick, heb ik de mooiste eruit gekozen....)
Een meisje uit een land hier ver vandaan had elke dag gekke sokken aan. Een sok geel, een sok rood Een hele sok en een teen bloot. De dag erna had ze weer een blote teen Dat me er toch één!
Gitte Een onnozelaar uit Tielt-Winge was altijd aan het zingen Van do naar la van sol naar fa Zijn vrouw dacht : Waar haalt hij toch zulke dingen ??
Victor M.
Een kleine jongen uit Mexico kwam ik tegen met mijn koko. Toen was ik in Amerika en mijn koko zei ' Hij zit in Antarctica' Toen was het fantastica.
Goele
Een gestoorde freak uit Amerika lustte graag paprika Hij werd een beetje raar Hij was bijna een barbaar Maar was een beetje laprika*
(*laprika = hevig zijn)
Kess
Een domme terrorist uit Niet Had een rood stukje suikerbiet Hij stak het aan BAM ... oei, die had zijn slag geslaan het was een stukje dynamiet!!
Victor V.
Er was eens een koe en die was moe, hij stond te grazen in de wei Hij kon zo omvallen en onder zijn ogen had hij wallen De andere koeien waren niet blij!
Nienke
Een jongen uit ons land had nog maar een halve hand hij kon niets meer doen behalve slapen tot de noen zijn vrienden lieten hem daarom aan de kant
Ward
Een mier uit Spanje was helemaal oranje in de keuken zat ze te 'reuken' en nu eet ze een lasagne
Sofie
En deze is helemaal volgens de regels :
Een jongen uit Tervuren zat de hele dag films te huren Hij ging 's avonds naar een discotheek Hij zat daar wel een week En zo kreeg hij ruzie met de buren
Fran
Een kip uit Tervuren zat hier nu al uren in het freitkot te gluren De hele dag stond hij daar De baas vond het maar raar Maar ... het waren dan ook zijn nieuwe buren!
Bruno
Een oude koe was eens moe En wou naar zijn bedje toe Hij riep z'n moeder heel erg boos. Moeder zei : "Pluk een roos" "Mam, " zei hij lief " ik wil slapen en wel nu!" En hij deed z'n oogjes toe!
Je bent zo super lief, mijn hartendief. Je ogen zijn zo schitterend blauw. Bij jou vind ik het zo fijn. Ik droom altijd van jou, door jou sta ik nooit meer in de kou. Ik hou zoveel van jou. Ik hoop dat jij mijn valentijntje wil zijn! Nienke
Liefde is leuk. Vreugde is liefde, Want jij bent de mooiste voor mij. Dat is wat ik je wil vertellen: 'ik hou van jou!' Maar ik durf niet. Liefde overwint alles. Liefde is mooi. Liefde is romantisch Jij bent de mooiste in mijn leven, de leukste in mijn leven. Daarom vertel ik je dit. Kess
Op een dag zag ik jou, mijn hart bonkte en bonkte. Ik zei: 'ik lust je rauw!' Ik blijf je trouw. Als ik je zie dan slaat mijn hart sneller en sneller. Bij jou sta ik nooit in de kou! Rovin V.
Valentijn is een dag waarop jij en ik alles mogen. Woordjes zeggen, woordjes fluisteren. Hand in hand over het strand. Vogeltjes fluiten, de zon gaat onder... samen kijken we hoe prachtig het is. Jij en ik zijn zo blij, maar ik moet je nog iets zeggen. Je mag het zeker niet verklappen: wil je weten wat het is? 'Wil jij mijn valentijntje zijn?' Lennert
Vandaag is het valentijn, voor groot en klein! Het is niet zo fijn dat het maar 1 keer op een jaar valentijn kan zijn. 1 ding ga ik je beloven, de vlam zal nooit doven. Ik sta nooit in de kou, omdat ik zo van je hou! Ik zie je in de tuin staan, bij volle maan. Ik droom van rozen in mijn hand en zo stappen wij door gans het land! Ik ben zo blij dat jij mijn valentijntje bent! Goele
Valentijn...in onze klas zit er heel wat schrijftalent. Lees maar even mee.
"Ik hou van jou", "ik sta in de kou"..wat een flauwe kul! Wat dat is het soort gedicht van een sul. "Je ogen zijn zo blauw als de zee", Jezus mag ik ook mee? Chocolade, rozen...kun je overal kopen, want ze zijn verpakt in dozen. Maar dit is wat ik eigenlijk wil zeggen: "hartjes, bloemen...dikke zever ik wil gewoon één keer met je zoenen!"
Victor V.
Ik hou van jou en sta in de kou. Ik droom elke nacht van jou. Als ik opsta wil ik direct naar school om jou te zien. Ik durf niet te vragen of jij mijn valentijn wil zijn. Ik vlieg in de lucht, want jij bent heel mooi. En nu heb ik genoeg moed en ga ik het aan jou vragen.
Guus
Al heb ik pijn, ik zal er altijd zijn. En staan er duizend bloemen in de wei, er is er geen 1 zo mooi als jij. Als ik naar je kijk, blinken de sterren in je ogen. En dan zie ik al de kleuren van de regenbogen. Al verhuis je naar een land hier ver vandaan, in mijn hart blijft er voor jou altijd een deurtje openstaan. Met jou ben ik altijd blij, hopelijk jij ook met mij?! Mijn hart bonst dag en nacht voor jou, ik blijf je altijd trouw!
Gitte
Liefste,
Ik hou zoveel van jou, dit schud ik niet uit mijn mouw. Elke ochtend denk ik aan jou. Ik droom van mezelf en jou. Ik ben heus geen zwijn, dus wil jij mijn valentijntje zijn?
Bram
Ik ben zo fier als een pauw, omdat ik van je hou. Je ogen zo blauw. Daarom zeg:' ik sta in de kou.' Daarom vraag ik: 'ga met me mee?!' Je reikt me altijd weer de hand, je bent mijn rots in waterland!
???
Wil je nog meer gedichtjes lezen, kijk dan morgen weer!!!!!
Het paard van Augustein, lijkt dat geen leuk rijm ? Maar die stoute Augustein plakte het paard zijn voeten vast met lijm!
De lijm was zo vast ze kregen hem zelfs niet los met de achterkant van een verfkwast
Toen het eindelijk los was, zei het paard : "Ik heb pijn aan mijn staart!" Toen hij zich omdraaide, zag hij stoute Augustein... nu zat zijn staart weer vast met lijm!
Toen de staart eindelijk los was weet je wat er toen gebeurd was ? Zijn staart was eraf!
Ik moet waken over ons huis want mijn moeder is niet thuis Ze moet vergaderen heel, heel ver weg ik ben nu alleen, wat een pech Hoeoe, ik moet al gapen maar o nee nee nee ik geef niet toe, ik moet waken nog maar een klein uurtje ik neem alvast een 10-uurtje nu vallen mijn ogen echt bijna dicht maar, ze open houden is mijn plicht
Ik rijm bij een plein Ik sta naast de wei en dat schaap zegt 'meih' Ik ga op het rek en ik val als een berk Ik heb niks meer in huis dan ga ik maar naar huis
Iedereen heeft z'n eigen taal. Het lijkt soms wel kabaal, voor anderen een schandaal, en weer voor anderen normaal. Maar de vriendschapsband is van metaal of staal.
Anderen zeggen : Nu is het gedaan, want ik wil in de belangstelling staan! Ik wil reizen naar de maan, om daar in de belangstelling te staan. Ik wil gaan en staan waar ik wil Daar ben ik stil. Maar daarna geef ik een gil... want ik zie een blote bil.
Da's geen pleziertje! Geen zin in een lekker biertje ? Daar zie ik een mooi diertje Het is een miertje De deur staat op een kiertje En daar gaat het miertje!!!
* Dinsdag, 10 februari : Nederlands : Het voltooid deelwoord (blad) Nederlands : Dictee : onthoudwoorden unit 8
* Woensdag, 11 februari : Actuakring : Victor V, Lennert, Fran, Robin S Nederlands : taak : onthoudwoorden unit 9
* Donderdag, 12 februari : wiskunde : les 107 afwerken (indien nodig) Nederlands : Dictee : unit 9 W.O. : toets : Ruimte : Stap 3 : Bevolking. (studeren in bundeltje en met atlas!!) Nederlands : Lezen : De Olympische Spelen, handboek B, pg 61-68 + blad 'Wat heb je gelezen ?' + vraagjes uit je werkboek B, pg 73-74 (alleen A en A+) in het klad oplossen
* Vrijdag, 13 februari : wiskunde : les108 afwerken (indien nodig) Nederlands : oef 46 en 47 (blad)
Op donderdag, 29 januari, doet ook onze school mee aan de gedichtendag!! In de voormiddag doen wij een gezamenlijke activiteit (die ik nog niet verklap ). In de namiddag werken we rond 'anders zijn'. Hiervoor zouden jullie allemaal één voorwerp rond dit thema moeten meebrengen. Dat kan vanalles zijn, bespreek het nog niet met je klasgenoten, want dan ga je elkaar beïnvloeden, en dat is net niet de bedoeling. Ik weet het, het zal moeilijk zijn om het geheim te houden voor elkaar, maar probeer toch maar Het wordt vast en zeker een megatoffe dag, dus zorg dat je aan je voorwerp hebt gedacht, dan kunnen we het écht te gek maken!! Ik reken op jullie!
* Maandag, 26 januari : Frans : toets : De vervoeging van être wiskunde : toets : sprong 7 Nederlands : taak : bundel (computertaak) zwemmen * Dinsdag, 27 januari : Frans : toets : unités 9-10 (ook mondeling!) Nederlands : dictee TJ 14 * Woensdag, 28 januari : Acuakring :Sofie, Nelle, Victor M en Vince * Donderdag, 29 januari : Gedichtendag!! Denk aan je voorwerp!! wiskunde : les 96 afwerken (indien nodig) Nederlands : Het deelteken (blad) * Vrijdag, 30 januari : wiskunde : toets : les 88 Nederlands : Dictee : TJ 15 wiskunde : les 97 afwerken (indien nodig) Nederlands : gewone en omgekeerde woordvolgorde (blad)
Maandag, 19 januari : Nederlands : toets Unit 7 (zie toetswijzer) wiskunde : les 88 afwerken (indien nodig) Dinsdag, 20 januari : wiskunde : herhalingsles 89 volledig afwerken!! Nederlands : dictee TJ 13 wiskunde : les 93 afwerken (indien nodig) Frans : toets unité 10 Woensdag, 21 januari : Actuakring : Yanthe, Bjarni, Guus en Nienke Donderdag, 22 januari : Frans : Ma famille (schriftje) Vrijdag, 23 januari : Nederlands : Vrije tekst 3 (kladversie) Nederlands : Het genus (blad)
Ik ben Goele en ben 10 jaar. Ik ben geboren in Tienen, heb geen broer of zus. Mijn sterrenbeeld is een maagd. Mijn hobby's zijn: ballet, fietsen en zwemmen. Ik hou van de kleuren roze en paars. Ik ben fan van Madonna . Ik heb een hekel aan opruimen. Ik wil later juf of kapster worden.
Beste ouders, Vanaf vandaag kan u de toetsen van uw zoon of dochter vinden in een oranje toetsenmapje, want het zwarte zat al helemaal vol!! Gelieve wekelijks de toetsen eens in te kijken en te handtekenen. Een aantal kinderen is regelmatig niet in orde met het afgeven van brieven aan u, en ingevulde strookjes aan ons, met huistaken maken, materiaal meebrengen (zwemzak o.a.), enz. Wij verwachten in een vijfde lj. dat de leerlingen ZELF de post aan jullie bezorgen, taken maken en aan de zwemzak denken, maar de laatste tijd merken we dat sommigen daar nog heel veel moeite mee hebben. Zouden jullie het een beetje mee in het oog kunnen houden ? Het is wél de bedoeling dat de kinderen aangemoedigd worden om het zélf te doen, binnen anderhalf jaar zitten ze op 'de grote school',hé!!
* Maandag, 12 januari : Nederlands : dictee : TJ 12 wiskunde : les 83 afwerken (indien nodig) ZWEMMEN!! * Dinsdag, 13 januari : Nederlands : dictee : onthoudwoorden Unit 7 wiskunde : les 85 afwerken (indien nodig) Nederlands : onderwerp en gezegde (blad) * Woensdag, 14 januari : Actuakring : Ward, Thomas, Bram en Bruno wiskunde : symmetrie (blad) * Donderdag, 15 januari : wiskunde : les 86 afwerken (indien nodig) wiskunde : toets : les 81 * Vrijdag, 16 januari : Ned : lezen : Het Pest Actie Plan, handboek B, pg 31-39 + blad 'Wat heb je gelezen ?' invullen + de bijbehorende vragen in je werkboekje, pg 9-10 (alleen A en A+) in het KLAD maken in je kladschriftje (dus nog niet invullen in je werkboek!!!!) wiskunde : les 87 afwerken (indien nodig)
ik ben Victor en ben 10 jaar. Ik ben zo een beetje het computergenie van de klas,daarom heb ik met mijn vrienden een eigen blog aangemaakt (http://bloggen.be/boost/) Wil je weten waar ik woon?Ik woon in Glabeek ja!
Wie nog eens komt piepen, zo op het einde van de vakantie :
NIET VERGETEN : - boek van de boekenbox meebrengen als je dat thuis nog liggen hebt! - rapport gehandtekend terug meebrengen!! - morgen vliegen we er weer in, ben je er klaar voor ??
Wij wensen al onze lieve leerlingen en hun ouders een sprankelend 2009, een jaar waarin boeiende en leuke dingen staan te gebeuren, en hopelijk alleen kleine verdrietjes op de loer liggen, een jaar vol creativiteit en zin om te ontdekken, boordevol toffe verrassingen en ideeën...
Op vrijdag, 23 januari komt Karel Coenen van Natuurpunt ons een boeiende powerpointpresentatie tonen en uitleg geven over natuurbeheer. Deze voormiddag kadert in een projectje dat loopt over het hele schooljaar. Later zullen we nog andere activiteiten doen rond dit onderwerp, en wordt er van jullie ook meer 'actie' verwacht Meer verklappen we nog niet, maar het zal zeker tof worden!!
Vanaf maandag, 5 januari tot en met vrijdag, 16 januari werken we in de klas met KIK... KIK is de afkorting van 'Kranten In de Klas'. Concreet wil dit zeggen dat jullie ieder gedurende die 2 weken ELKE WEEKDAG één gratis krant zullen krijgen!! Het is de bedoeling dat je alle titels wel eens mee naar huis kan nemen, want we krijgen dagelijks een pakketje met verschillende kranten! In de klas, tijdens de lessen W.O., werken we dan in groepjes in 'Flits', dat is een invulboekje dat bij KIK hoort, en waar allerlei opdrachtjes instaan, die jullie samen mogen oplossen. Dat kan gaan van iets opzoeken, foto's uit de krant knippen en commentaar bijschrijven tot zelf een artikeltje schrijven. We beginnen maandag alvast met afspraken maken en de eerste Flits-opdrachten.... Hopelijk vinden jullie het ook een leuk en interessant project!!
Een nieuw jaar, nieuwe taken en lessen (jammer, maar helaas....)
Tegen .... * maandag, 5 januari : nog niets * dinsdag, 6 januari : Nederlands : dictee TJ 11 wiskunde : les 79 afwerken, indien nodig * woensdag, 7 januari : actuakring Victor V., Lennert, Fran en Robin S. * donderdag, 8 januari : Nederlands : lezen : 'Hondenleven', handboek B, pg 23 - 30 + invullen blad 'Wat heb je gelezen ?' + de bijbehorende vraagjes uit je werkboek B, pg 1 en 2 ( alleen A en A+) IN HET KLAD maken (dus nog niet invullen in je werkboekje!!) Nederlands : taak : onthoudwoorden Unit 7 wiskunde : les 80 afwerken, indien nodig Nederlands : bundel 3 : werkwoorden * vrijdag, 9 januari : Frans : toets : unité 9 wiskunde : lessen 81 en 82 afwerken, indien nodig