Geef NOOIT zomaar je e-mailadres, thuisadres, telefoonnummer of andere persoonlijke gegevens door via het internet!!
agenda
Ons vijfde leerjaar
... waar iedereen welkom is!
15-10-2009
Studietip : SIP-methode of systematisch inprenten
Deze methode kan je gebruiken voor Frans of voor moeilijke woorden uit de spellinglesjes.
Benodigdheden : onthoudkaartjes (zelf maken of *) en 3 brievenbussen (bv. smeerkaasdoosjes) : een rode, een blauwe en een groene (je kan die brievenbussen zelf beschilderen, beplakken, ... op een regenachtige woensdagnamiddag ...)
Alle kaartjes vertrekken vanuit de rode brievenbus. De woorden worden regelmatig herhaald. Dat herhalen kan soms in de klas, als je eens sneller klaar bent met een taak, tijdens hoekenwerk, in de studie of thuis (zelfs in de auto!). Als je een woord moet schrijven (of spellen) en je twijfelt, dan mag je altijd kijken naar het kaartje. Wanneer je het woord drie keer na elkaar correct schrijft en dat binnen de periode van een week, mag je het kaartje verhuizen naar de blauwe brievenbus. Daar blijft het een tijdje rusten. Wanneer iemand je na enkele weken het woord opnieuw dicteert en je kan het juist schrijven, verhuist het kaartje naar de groene brievenbus. Bij een fout moet het terug naar de rode brievenbus.
* Voor kinderen die moeilijkheden hebben met spelling zal de juf zorgen voor onthoudkaartjes vanaf thema 3. De andere kinderen mogen de kaartjes van de klas gebruiken. Voor Frans kan je zulke kaartjes eenvoudig zelf maken. Je schrijft dan best de Franse woordjes in één bepaalde kleur, de Nederlandse vertaling in een andere kleur. Zo zie je in één oogopslag of je de juiste zijde voor je liggen hebt...
Ik ben SELINA. Ik ben 9 jaar. Mijn hobby's zijn zwemmen, fietsen en circusschool. Ik heb 2 zussen, een hond en vissen. Ik zit naast Lisa in de klas. Ik zit in het vijfde lj.
In de loop van deze week zal uw kind voor het eerst mogelijk één of meerdere remediëringstaak/taken mee naar huis krijgen. Deze zullen gekopieerd zijn op lichtgekleurd papier, zodat u meteen merkt dat het om remediëring gaat. Deze taken zijn bedoeld om eventuele tekorten weg te werken en zijn individueel voor elk kind dat het nodig heeft, uitgezocht. Ik verwacht dat deze taken gemaakt worden, liefst door het kind alleen, maar de leerstof eerst nog eens nakijken in handboek, neuzeneuzeboek, alfabeestje of werkboek is natuurlijk aan te raden. Indien er dan nog problemen zouden opduiken, is het de bedoeling dat de juf hiervan op de hoogte wordt gebracht. Het is niet de bedoeling dat u, als ouder, de taak van leerkracht overneemt, maar je kind stimuleren en aanmoedigen is natuurlijk wel een opsteker, zeker als het wat moeilijk gaat!! Graag had ik de gemaakte taken, een week nadat ze meegegeven werden, ter controle terug (in het bakje van huistaken). Op deze manier hoop ik extra ondersteuning te bieden aan kinderen die het moeilijk hebben met een bepaald leerstofonderdeel. Natuurlijk wordt er ook binnen de klas gewerkt aan eventuele problemen...
* maandag, 12 oktober : FACULTATIEVE VERLOFDAG!!!!
* dinsdag, 13 oktober : Ned. : taak : onderwerp en gezegde (Zinnen, blad 1) Frans : toets : unités 3 + 4 (niet mondeling!!) (zie toetswijzer)
* woensdag, 14 oktober :
* donderdag, 15 oktober : Ned. : taak : Zoek de stam (deel 2) Sparen zeeklassen voor wie wil!
* vrijdag, 16 oktober : Frans : toets : unités 1 tem 4 (ook mondeling!!) (zie toetswijzer) Ned. : toets : taalbeschouwing : thema 1 en 2 (zie toetswijzer!) W.O. : paspoort van een god(in) afgeven in het klad
* maandag, 19 oktober : Ned. : taak : onderwerp en gezegde (Zinnen, blad 10)
* dinsdag, 20 oktober : Ned. : toets : Zoek de stam (zie 2 huistaken!!)
* woensdag, 21 oktober :
*donderdag, 22 oktober : wisk. : taak : herhalingsles 37 volledig afwerken Ned. : dictee : thema 2 : persoonsvorm in de tegenwoordige tijd, open en gesloten lettergrepen, ei/ij, woorden op -isch, woorden met 'c' als 's' uitgesproken W.O. : toets : open boek : thema 1 : hiervoor lees je alles in je werkboek en handboek eens goed door, zodat je alles goed weet staan. Zorg ook dat je alles goed begrijpt!! Sparen zeeklassen voor wie wil!! * vrijdag, 23 oktober : W.O. : toets : gesloten boek : thema 1 : dit leer je als een gewone toets, je mag tijdens de toets je boeken niet gebruiken. Ned. : toets : Zinsleer : onderwerp, persoonsvorm en gezegde
Denk eraan om elke dag je wiskundeles van die dag 's avonds af te maken, indien nodig!!
Zoals jullie al wel zullen gehoord hebben, ben ik dinsdagavond door mijn knie gezakt en gisteren naar de dokter geweest. Hij stelde vast dat ik een ontsteking aan de pees en het 'stootkussentje' in mijn linkerknie heb. Dat is enorm pijnlijk en ik kan dus ook nog niet lang op mijn benen staan en zeker en vast geen trappen doen. Voorlopig ben ik zeker thuis tot en met 20 oktober. Omdat juf Tina de klas al een beetje kent, zal zij voor mijn klasje zorgen tot ik terug ben. De geplande taken en toetsen kunnen ook perfect doorgaan zonder mij Ik hoop dat jullie een fijne tijd samen tegemoet gaan en dat jullie ook bij haar flink jullie best gaan doen.... zodat ik goede rapporten kan maken binnenkort!! Veel plezier! Ik zal aan jullie denken,hoor!
* Maandag, 5 oktober : Ned. : Taak : onderwerp en gezegde (blad) Medisch onderzoek!!!
* Dinsdag, 6 oktober : Ned. : Taak : Zoek de stam (blad 1) wisk. : Toets : Sprong 2 : getallen en bewerkingen Frans : Toets : unité 4 (zie toetswijzertje!)
* Woensdag, 7 oktober :
* Donderdag, 8 oktober : wisk. : les 24 (deel meten en metend rekenen en meetkunde) afwerken Ned. : dictee : zinnendictee met werkwoorden in de tegenwoordige tijd
* Vrijdag, 9 oktober : wisk. : Toets : sprong 2 : meten en metend rekenen en meetkunde
Om dit blog zo goed mogelijk uit te werken is uw mening van belang! Gelieve de poll aan de rechterkant in te vullen. Heel erg bedankt voor uw medewerking!!!
Ik heet GILLES. Ik ben 11 jaar en op 30 januari word ik 12. Mijn hobby's zijn spelen met mijn vrienden en fietsen... Mijn huis staat in Hakendover. Mijn huisdieren zijn 2 honden en 1 kat.
* maandag, 28 september : Frans : toets : unité 3 (zie toetswijzertje) wisk. : les 19 afwerken (indien nodig) Denk aan : zwemmen!!
* dinsdag, 29 september : Ned. : taak : De persoonsvorm in de tegenwoordige tijd (blaadje) wisk. : les 20 afwerken (indien nodig)
* Op woensdag, 30 september hebben de juffen een pedagogische studiedag, en mogen de kinderen dus fijn thuis blijven!!!
* donderdag, 1 oktober : wisk. : afwerken : les 21 afwerken (indien nodig)---> dit hoef je NIET te doen, doen we samen in de klas!!!! Ned. : taak : De zelfstandige naamwoorden (blad) wisk. : taak : Breuken (blad) Ned. : werkboek spelling : pg 19 nr 3 (verbetering dictee) Ned. : dictee : samenstellingen (werkboek spelling, pg 11, oefening 4 en 5)
* vrijdag, 2 oktober : wisk : Les 23 afwerken (indien nodig) wisk. : herhalingsles 24 (alleen het deel van getallen en bewerkingen!!) maken wisk. : kleine toets : breuken
Proficiat, Niel, met je zilveren medaille! Ook proficiat aan alle andere kinderen van de klas die meegelopen hebben op de Scholenveldloop! Ik ben trots op jullie!!!
Op donderdag, 8 oktober, komt de schoolfotograaf langs! Wie nog langs de kapper moet passeren... kan nog snel een afspraakje regelen... (Maar eigenlijk zijn jullie nu al geweldig knap, zenne!!)
Op maandag, 5 oktober, gaan we met de klas op medisch onderzoek in het CLB in Tienen. Wees die dag ZEKER op tijd, want de bus komt ons ophalen om 8.50u STIPT!! We zijn rond het middaguur terug, maar toch zou ik aanraden dat IEDEREEN die dag op school blijft eten om stress te vermijden
Jaaaaaaaa, mama's en papa's, oma's en opa's.... Wij hebben ons vanmorgen ingezet om de schoolomgeving veiliger te maken! Sommigen onder jullie zullen het gemerkt hebben, maar we deelden rode kaarten uit aan foutparkeerders en groene kaarten aan flinke parkeerders. We konden het ook goed uitleggen waarom het fout en goed was! Als jullie nu allemaal jullie uiterste best doen om naar onze raad te luisteren, zal er minder kans zijn dat er eens een ongeluk gebeurt in de buurt van de school! Want daar zijn we wel eens bang voor, als we zien hoe gevaarlijk sommige mensen doen! En we weten ook wel dat het niet zo bedoeld is, want jullie willen OOK niet dat er met ons iets zou gebeuren, maar een ongeluk zit soms in een klein hoekje, hé ? Daarom : denk eraan : niet parkeren op voet- en fietspaden, en in de Kumtichstraat niet op het einde van de straat waar in het midden een stippellijn staat. Ook parkeren in de Metselstraat is geen goed idee. Richting Binkom kan je probleemloos aan de zijkant van de steenweg parkeren, en enkele tientallen meters stappen is toch goed voor onze beentjes,nietwaar ?
We hebben maandag gemerkt dat een aantal meisjes van de klas tijdens de zwemles een bikini droegen... We zijn daarover duidelijk in het schoolreglement : alleen een badpak is toegestaan! Bikini's zijn heel mooi, maar voor op het strand of in de tuin. Sorry meisjes, maar we hopen dat jullie vanaf volgende keer in orde zijn ...
Een badpakje kan trouwens ook héééél mooi zijn,hé ??
* maandag, 21 september : wisk. : toets : sprong 1 : bewerkingen, meten en metend rekenen en meetkunde wisk. : afwerken les 15 (indien nodig!)
* dinsdag, 22 september : Ned. : dictee : ei en ij Frans : toets : unités 1 én 2 (zie toetswijzertje!) STRAPDAG!! Wij komen zo veel mogelijk met de fiets, te voet, of al carpoolend naar school!! * woensdag, 23 september :
* donderdag, 24 september : wisk. : afwerken les 16 (indien nodig!) Ned. : spellingbundel, pg 6 tem 10 afgewerkt én verbeterd!!
* vrijdag, 25 september : wisk. : afwerken les 17 (indien nodig!) Frans : taak : werkboek pg 9, nr 4 (foto of tekening + een korte tekst in het Frans!!)
Ik ben EVELIEN. Ik ben 9 jaar. Ik heb één zus : Laura. Die zit in het tweede kleuterklasje. Ik heb één hond en vijf visjes. Mijn hobby's zijn zwemmen, turnen, dansen en op de trampoline springen. En ik woon in Bekkevoort.