Geef NOOIT zomaar je e-mailadres, thuisadres, telefoonnummer of andere persoonlijke gegevens door via het internet!!
agenda
Ons vijfde leerjaar
... waar iedereen welkom is!
13-04-2009
Voorbereiding examen Frans (juni)
Beste ouders en kinderen,
Eventjes een woordje uitleg bij de huistaakjes van Frans....
Vanaf april tot aan de examens zullen de leerlingen van het vijfde lj. enkele keren per week een taak voor Frans moeten maken. We beginnen met een herhaling van unité 2 en gaan zo in chronologische volgorde verder t.e.m. unité 20. Als ze tijd hebben, mogen ze daar in de klas aan werken, anders zullen ze dit als huistaak afwerken. De bedoeling is dat de bewuste unité EERST opnieuw gestudeerd wordt (voor de eerste unités zal een keer lezen voldoende zijn ), daarna wordt het taakje gemaakt, en tenslotte gaan de kinderen ZELF een controle van hun eigen werk uitvoeren m.b.v. hun handboek of werkboek van Frans. Pas DAN wordt de taak aan de juf afgegeven!! De juf kijkt alle taken na en daarna worden ze in het mapje van Frans verzameld.
De examenvragen komen LETTERLIJK uit deze huistaken, dus wie er erg zijn best voor doet, heeft tijdens het studeren van het examen niet veel werk meer!!
In het verleden bleek dat dit systeem goed werkte, dus ik reken erop dat het ook voor mijn huidige klasje een grote hulp zal zijn! Go for it!!
Hey, Ik ben Lennert en ik woon in Tienen. Ik ben 10 jaar. Mijn hobby's zijn voetbal en basketbal. Muziek vind ik ook leuk. Mijn sterrenbeeld is steenbok en ik heb één broer : Lars. Het liefste eet ik pasta. Mijn lievelingskleur is lichtblauw. Ik wil later binnenhuisarchitect worden omdat ik dat een leuk beroep vind. Het leukste boek vind ik : 'Ik wil scoren'. Ik heb een hekel aan vroeg opstaan.
Maandag, 20 april : Ned. : taak : Zinnen (blad 12) Frans : taak : U 13 (in klein schriftje) W.O. : informatie over het Oude Rome meebrengen Dinsdag, 21 april : wisk. : toets : Sprong 11 (getallen en bewerkingen!) Frans : taak : Herhaling U 2 (blad) wisk. : les 145 afwerken (indien nodig) Ned : dictee : onthoudwoorden U11
Woensdag, 22 april : wisk. : toets : Sprong 11 (meten en meetkunde!) Frans : taak : U 14 (in klein schriftje) Actuakring
Donderdag, 23 april : Ned. : taak : Werkwoorden (blad 3) Frans : taak : Herhaling U 3 (blad) Ned. : dictee : TJ 23 spaargeld zeeklassen voor wie dit wenst
Vrijdag, 24 april : wisk. : les 146 afwerken (indien nodig) Frans : taak : Herhaling U 4 (blad) Ned : onthoudwoorden U12 (blad)
maandag, 30 maart : Frans : toets : unité 14 Ned. : taak : Werkwoorden (blad 2) wisk. : les 137 afwerken (indien nodig) zwemmen + eventueel geld voor vakantieblaadjes
dinsdag, 31 maart : Ned : dictee : TJ 22 (moeilijk dictee, goed oefenen met werkwoordenschema!!) wisk. : les 138 afwerken (indien nodig)
woensdag, 1 april : Frans : taak : U9-12 (in klein schriftje) Actuakring
donderdag, 2 april : W.O. : toets : Het Oude Egypte (zie uitgebreide toetswijzer!) wisk. : les 140 afwerken (indien nodig) Ned. : taak : Onthoudwoorden unit 11 (blad) spaargeld zeeklassen voor wie dat wenst!
vrijdag, 3 april : Frans : toets : U 13-14 wisk. : Herhalingsles 141 helemaal af (begin er tijdig aan!!) wisk. : les 144 afwerken (indien nodig)
Verslag van onze werkdag in de Roosendaalbeekvallei
Op maandag, 9 maart, vertrokken we in de namiddag met het vijfde leerjaar naar het natuurreservaat. We gingen takken verplaatsen over de beek. Fran is in de beek gevallen en de juf heeft haar twee keer 'gered'. Yanthe heeft ook zoiets meegemaakt : haar laars zat vast in de modder! We hebben de beek dieper en breder gemaakt. We hebben ook lekkere chocolademelk gekregen van Karel van Natuurpunt, als beloning voor het harde werk!
Verslaggevers : Kess en Fran Met onze grote dank voor de foto's van papa Guus (Luc Nagels)!!!
komen er ouders voorlezen in onze klas (en in de rest van de school), in de week van 23 t.e.m. 27 maart. Wie wanneer komt lezen, wordt volgende week bekendgemaakt (het is nog een beetje puzzelen...) Voor alle ouders die zich opgegeven hebben ; een welgemeende dank-je-wel van ons allemaal!!
* Maandag, 9 maart : Ned. : toets : unit 9 (zie toetswijzer) Frans : toets : unités 11 en 12 wisk. : taak : les 123 afwerken (indien nodig) In de namiddag werkdag in het natuurreservaat : rubberen laarzen, kleding die vuil mag worden, reserveondergoed en kousen, eventueel werkhandschoenen,...
* Dinsdag, 10 maart : wisk. : taak : les124 afwerken (indien nodig) Ned : dictee : onthoudwoorden unit 10 Frans : toets : unités 9 - 12 (alleen schriftelijk)
* Woensdag, 11 maart : pedagogische studiedag
* Donderdag, 12 maart : wisk. : taak : les 125 afwerken (indien nodig) wisk. : taak : De Romeinse cijfers (blad) W.O. : toets : Elektriciteit (zie bundel) voor wie wil : spaargeld zeeklassen meebrengen
* Vrijdag, 13 maart : wisk. : taak : les 126 afwerken (indien nodig) Frans : toets : unités 9-12 (alleen mondeling) Ned. : dictee : TJ 19
Op donderdag, 5 maart 2009 komen ze de boeken van de boekenbox ophalen. Gelieve daarom ten laatste op dinsdag, 3 maart je boek in de klas terug in te leveren, zodat we de box tijdig kunnen klaarmaken. Dank je voor jullie medewerking!!
Ik had het in de klas al verklapt, maar voor de mama's en de papa's :
Op maandag, 9 maart (indien het weer het toelaat!!) gaan we in de namiddag in het natuurreservaat 'Rozendaelbeekvallei' werken. Wij hebben daarvoor warme kleding nodig die vuil mag worden, rubberen laarzen en eventueel iets tegen de regen of de wind. Het zou fijn zijn als iedereen die dag op school bleef eten, dan kunnen we ons tijdens de middag omkleden in de klas. Het zesde lj. heeft dezelfde activiteit in de voormiddag (hopelijk laten ze nog wat werk over voor ons )
Voor al wie zich graag eens vuil maakt en graag in de natuur van Vissenaken vertoeft, is dit een superbelevenis!
* maandag, 2 maart : W.O. : toets : Kranten in de Klas (zie toetswijzertje) zwemmen
* dinsdag, 3 maart : Ned : taak : Scheidbare werkwoorden (blad) wisk : toets : sprong 9 : alleen getallen en bewerkingen, zie herhalingsles + eventueel huppelblok en bekijk ook de uitleg in je neuzeneuzeboek ! Ned : dictee : TJ 17
* woensdag, 4 maart : wisk : toets : Sprong 9 : meten en meetkunde Actuakring : Nienke, Kess, Bruno en Fran (laten jullie even weten of dit oké is voor jullie ?? Dank u!)
* donderdag, 5 maart : Frans : taak : de ontkenning na avoir (deel 2) (schriftje)
* vrijdag, 6 maart : Frans : toets : unité 12 Ned : dictee : TJ 18
Hier volgen enkele van jullie schrijfsels (hoewel ze niet allemaal voldoen aan de regels van een echte limerick, heb ik de mooiste eruit gekozen....)
Een meisje uit een land hier ver vandaan had elke dag gekke sokken aan. Een sok geel, een sok rood Een hele sok en een teen bloot. De dag erna had ze weer een blote teen Dat me er toch één!
Gitte Een onnozelaar uit Tielt-Winge was altijd aan het zingen Van do naar la van sol naar fa Zijn vrouw dacht : Waar haalt hij toch zulke dingen ??
Victor M.
Een kleine jongen uit Mexico kwam ik tegen met mijn koko. Toen was ik in Amerika en mijn koko zei ' Hij zit in Antarctica' Toen was het fantastica.
Goele
Een gestoorde freak uit Amerika lustte graag paprika Hij werd een beetje raar Hij was bijna een barbaar Maar was een beetje laprika*
(*laprika = hevig zijn)
Kess
Een domme terrorist uit Niet Had een rood stukje suikerbiet Hij stak het aan BAM ... oei, die had zijn slag geslaan het was een stukje dynamiet!!
Victor V.
Er was eens een koe en die was moe, hij stond te grazen in de wei Hij kon zo omvallen en onder zijn ogen had hij wallen De andere koeien waren niet blij!
Nienke
Een jongen uit ons land had nog maar een halve hand hij kon niets meer doen behalve slapen tot de noen zijn vrienden lieten hem daarom aan de kant
Ward
Een mier uit Spanje was helemaal oranje in de keuken zat ze te 'reuken' en nu eet ze een lasagne
Sofie
En deze is helemaal volgens de regels :
Een jongen uit Tervuren zat de hele dag films te huren Hij ging 's avonds naar een discotheek Hij zat daar wel een week En zo kreeg hij ruzie met de buren
Fran
Een kip uit Tervuren zat hier nu al uren in het freitkot te gluren De hele dag stond hij daar De baas vond het maar raar Maar ... het waren dan ook zijn nieuwe buren!
Bruno
Een oude koe was eens moe En wou naar zijn bedje toe Hij riep z'n moeder heel erg boos. Moeder zei : "Pluk een roos" "Mam, " zei hij lief " ik wil slapen en wel nu!" En hij deed z'n oogjes toe!
Je bent zo super lief, mijn hartendief. Je ogen zijn zo schitterend blauw. Bij jou vind ik het zo fijn. Ik droom altijd van jou, door jou sta ik nooit meer in de kou. Ik hou zoveel van jou. Ik hoop dat jij mijn valentijntje wil zijn! Nienke
Liefde is leuk. Vreugde is liefde, Want jij bent de mooiste voor mij. Dat is wat ik je wil vertellen: 'ik hou van jou!' Maar ik durf niet. Liefde overwint alles. Liefde is mooi. Liefde is romantisch Jij bent de mooiste in mijn leven, de leukste in mijn leven. Daarom vertel ik je dit. Kess
Op een dag zag ik jou, mijn hart bonkte en bonkte. Ik zei: 'ik lust je rauw!' Ik blijf je trouw. Als ik je zie dan slaat mijn hart sneller en sneller. Bij jou sta ik nooit in de kou! Rovin V.
Valentijn is een dag waarop jij en ik alles mogen. Woordjes zeggen, woordjes fluisteren. Hand in hand over het strand. Vogeltjes fluiten, de zon gaat onder... samen kijken we hoe prachtig het is. Jij en ik zijn zo blij, maar ik moet je nog iets zeggen. Je mag het zeker niet verklappen: wil je weten wat het is? 'Wil jij mijn valentijntje zijn?' Lennert
Vandaag is het valentijn, voor groot en klein! Het is niet zo fijn dat het maar 1 keer op een jaar valentijn kan zijn. 1 ding ga ik je beloven, de vlam zal nooit doven. Ik sta nooit in de kou, omdat ik zo van je hou! Ik zie je in de tuin staan, bij volle maan. Ik droom van rozen in mijn hand en zo stappen wij door gans het land! Ik ben zo blij dat jij mijn valentijntje bent! Goele