Geef NOOIT zomaar je e-mailadres, thuisadres, telefoonnummer of andere persoonlijke gegevens door via het internet!!
agenda
Ons vijfde leerjaar
... waar iedereen welkom is!
02-01-2009
Nieuwjaarswensen
Wij wensen al onze lieve leerlingen en hun ouders een sprankelend 2009, een jaar waarin boeiende en leuke dingen staan te gebeuren, en hopelijk alleen kleine verdrietjes op de loer liggen, een jaar vol creativiteit en zin om te ontdekken, boordevol toffe verrassingen en ideeën...
Op vrijdag, 23 januari komt Karel Coenen van Natuurpunt ons een boeiende powerpointpresentatie tonen en uitleg geven over natuurbeheer. Deze voormiddag kadert in een projectje dat loopt over het hele schooljaar. Later zullen we nog andere activiteiten doen rond dit onderwerp, en wordt er van jullie ook meer 'actie' verwacht Meer verklappen we nog niet, maar het zal zeker tof worden!!
Vanaf maandag, 5 januari tot en met vrijdag, 16 januari werken we in de klas met KIK... KIK is de afkorting van 'Kranten In de Klas'. Concreet wil dit zeggen dat jullie ieder gedurende die 2 weken ELKE WEEKDAG één gratis krant zullen krijgen!! Het is de bedoeling dat je alle titels wel eens mee naar huis kan nemen, want we krijgen dagelijks een pakketje met verschillende kranten! In de klas, tijdens de lessen W.O., werken we dan in groepjes in 'Flits', dat is een invulboekje dat bij KIK hoort, en waar allerlei opdrachtjes instaan, die jullie samen mogen oplossen. Dat kan gaan van iets opzoeken, foto's uit de krant knippen en commentaar bijschrijven tot zelf een artikeltje schrijven. We beginnen maandag alvast met afspraken maken en de eerste Flits-opdrachten.... Hopelijk vinden jullie het ook een leuk en interessant project!!
Een nieuw jaar, nieuwe taken en lessen (jammer, maar helaas....)
Tegen .... * maandag, 5 januari : nog niets * dinsdag, 6 januari : Nederlands : dictee TJ 11 wiskunde : les 79 afwerken, indien nodig * woensdag, 7 januari : actuakring Victor V., Lennert, Fran en Robin S. * donderdag, 8 januari : Nederlands : lezen : 'Hondenleven', handboek B, pg 23 - 30 + invullen blad 'Wat heb je gelezen ?' + de bijbehorende vraagjes uit je werkboek B, pg 1 en 2 ( alleen A en A+) IN HET KLAD maken (dus nog niet invullen in je werkboekje!!) Nederlands : taak : onthoudwoorden Unit 7 wiskunde : les 80 afwerken, indien nodig Nederlands : bundel 3 : werkwoorden * vrijdag, 9 januari : Frans : toets : unité 9 wiskunde : lessen 81 en 82 afwerken, indien nodig
Mijn naam is Fran en ik ben negen jaar. Ik ben geboren in Tienen en woon daar nu ook. Ik heb 1 lieve zus, Mara. Mijn hobbies zijn: tekenschool, fietsen, wandelen enz... Ik eet graag spinazie. Ik luister graag naar popmuziek. Ik hou van de kleuren geel en oranje. Ik heb een hekel aan ruzie en geweld.
Op donderdag, 8 januari komen ze de boekenboxen terug ophalen!! Zorg dat je je boek ten laatste op dinsdag, 6 januari terug mee naar school brengt, zodat we de box tijdig kunnen klaarmaken. Dank u.
ik heet Nelle en ben 9 jaar . Ik ben geboren in Leuven en woon nu in Vissenaken. Ik heb twee broers: Niels en Dries. Mijn hobby's zijn: paardrijden en tennis. Ik hou van de kleuren paars, blauw en rood. Pasta en frietjes van de frituur zijn mijn lievelings gerechten. Ik zou later graag in een café werken, omdat ik graag mensen bedien.
mijn naam is Thomas en ben 10 jaar oud. Ik woon in Tienen. Ik heb een broer Sverre. Ik doe graag aan voetbal, basketbal en atletiek. Ik hou van reggea muziek. Ik zou later graag architect worden, dat lijkt me leuk.
Jullie hebben een tijdje geleden al een examenplanning meegekregen. Voor alle zekerheid, komt deze ook nog eens op het blog :
Maandag, 8 december : Frans : schriftelijk : unité 1 t.e.m. 8 Nederlands : De werkwoorden : tegenwoordige tijd en verleden tijd. werkwoordenschema meebrengen
Dinsdag, 9 december : W.O. : Ruimte, stap 1 en 2; Tijd : De prehistorie en Kinderen in het oude Rome; Natuur : Het bos; Verkeer : thema 1, les 1 en 2; Maatschappij : Kinderrechten atlas van de klas meebrengen Nederlands : Taalbeschouwing : Woordleer (zie examenwijzer)
Woensdag, 10 december : wiskunde : Meetkunde (zie examenwijzer)
Donderdag, 11 december : wiskunde : Getallen (zie examenwijzer) Nederlands : Spelling (zie examenwijzer)
Vrijdag, 12 december : wiskunde : Bewerkingen (zie examenwijzer) Nederlands : Taalbeschouwing : Zinsleer (zie examenwijzer)
Maandag, 13 december : wiskunde : Meten en metend rekenen (zie examenwijzer)
Dinsdag, 14 december : Frans : mondeling (zie kadertjes in je handboek bij révision U5-8)
Wij willen jullie allemaal veel succes toewensen!! Juf Lies en juf Silvie
Donderdag, 27 november : Les : Nederlands : Dictee TJ 10 Les : Wiskunde : Grote herhalingstoets : Meetkunde (zie toetswijzer) Taak : Wiskunde : Les 61 afwerken (indien nodig) Spaargeld zeeklassen (voor wie dit wenst)
Vrijdag, 28 november : Taak : Wiskunde : Les 60 afwerken (indien nodig) Taak : Wiskunde : Herhalingsles 63 volledig Les : Nederlands : Dictee : onthoudwoorden Unit 5
Wij zoeken nog ideetjes voor onze schoolkrant. Wie kent er nog een mopje over de winter, kerstmannen, sneeuw, koude, .... en wil ons mee laten lachen ?? Of wie heeft er nog een leuk knutselidee (vooral voor oudere kinderen)?? Ook alle andere ideetjes steeds welkom bij juf Lies, juf Dominique of Lies (mama Hanne en Jonas P.)
PS. Ook kinderen van andere klassen die op onze blog komen piepen mogen natuurlijk voorstellen binnenbrengen!! Het krantje wordt meegegeven vlak voor de kerstvakantie...
Maandag, 17 november : Taak : Nederlands : Bundel werkwoorden 2 Taak : Wiskunde: les 55 afwerken (indien nodig) Les : Toets : W.O. : Het bos. Zwemmen Dinsdag, 18 november : Les : Wiskunde : Toets : Sprong 4 Les : Nederlands : Dictee : TJ 08 Taak : Wiskunde : les 56 afwerken (indien nodig) Woensdag, 19 november : Actuakring voor Guus, Yanthe, Vince en Robin V. Les : wiskunde : toets : eigenschappen van vierhoeken Taak : wiskunde : les 44 afwerken Donderdag, 20 november : Les : Wiskunde : Grote herhalingstoets : Bewerkingen (zie toetswijzer) Les : Nederlands : Dictee : TJ 09 Spaargeld zeeklassen (voor wie dit wenst!) Vrijdag, 21 november : Taak : Wiskunde : les 54 afwerken (indien nodig) Les : Frans : toets : unité 8
Maandag, 10 november : Facultatieve verlofdag Dinsdag, 11 november : Wapenstilstand Woensdag, 12 november : taak : Nederlands : boekbespreking 1 (zie opdrachtenblad) taak : wiskunde : remediëringsbundel sprong 3 (niet alle oefeningen moeten gemaakt worden, wel van elke soort iets!) taak : Frans : oefeningen unité 7 in werkboekje afwerken actuakring : Bruno, Ward, Fran en Robin S. Donderdag, 13 november : les : Nederlands : onthoudwoorden unit 4 (zie huistaakje!) taak : Wiskunde : les 47 afwerken (indien nodig) taak : Wiskunde : les 50 : Herhalingsles volledig afmaken. les : Wiskunde : Grote herhalingstoets : Getallen (zie toetswijzer!) spaargeld zeeklassen, voor wie dit wenst Vrijdag, 14 november : les : Frans : toets : unité 7 (zie toetswijzer) taak : Wiskunde : les 53 afwerken (indien nodig) taak : Nederlands : lezen : tekst : 'De eerste spijkerbroek', taalmakker A, pg 79-82 + blad 'Wat heb je gelezen ?' + vraagjes uit je werkboek Taalmakker A, pg 123-125 in je kladschrift voorbereiden.
Er was eens een heks die niet kon lezen. En op een dag moest ze met een andere heks toveren. Ze moest één puist bijtoveren want ze had er al tachtig. Maar in plaats van één bij te toveren, toverde zij ze allemaal weg. En daarom moest ze van de opperheks weg uit heksenland, naar mensenland om te leren lezen. Dus ze vertrok naar haar huis om haar spullen in te pakken en dan vertrok ze naar mensenland. Maar om naar mensenland te geraken, moest ze langs een heel grote poort en in het sleutelgat van deze poort zat een hele kleine man. Dat mannetje zei dat ze niet door mocht, maar toen zei de heks dat ze van de opperheks er wel door mocht. Dus zei de man : "Dat is wel iets helemaal anders." Daarom liet hij de heks door naar de mensenwereld en daar ging ze op zoek naar de school. Na een tijdje zoeken vond ze er één en ging daar binnen en wandelde een beetje op de speelplaats, samen met andere kinderen. Plots ging de bel en ging iedereen in de rij staan. De heks volgde haar vrienden en toen gingen ze naar binnen. De meester zei : "Ola, we hebben een nieuwe leerling in de klas." Hij vroeg aan de heks hoe ze heette en de heks antwoordde : "Ik heet Heksie." De meester vroeg : "Hoe? Heksie ? Ha... Heksie, dat is goed. En waarvoor ben je hier, Heksie?" "Ik ben hier om te leren lezen, meester." "Ha, om te kunnen lezen, dan zullen we maar eens beginnen" en plotseling ging de bel weer en iedereen ging naar huis. Heksie ging met haar vriendin Jolien naar huis. Daarna gingen ze naar het huis van Heksie in de boom in het park. Jolien mocht mee omdat ze geloofde dat ze kon toveren. Dus speelden ze elke dag na school in de boomhut. Maar op een dag, vroeg haar vriendin Jolien of ze hier bleef. De heks Heksie zei spijtig genoeg dat ze van de opperheks moest terugvliegen. Die dag nog!