We hebben op 16 september een wandeling gemaakt met de klas. Er was een gids en die heeft on heel veel bijgeleerd. Toen we in een bos stonden zei ze dat er een speciale boom stond. Ze zei er veel over. Het was gewoon een verhaal. Het was de bedoeling dat we een schat vonden. Dat heeft heel lang geduurd. Want er was heel veel te bezichtigen. En we moesten doordoen. Uiteindelijk hebben we de schat gevonden. Het was een kist met chocoladen muntjes.
Verslag van de powerpoint : educatief natuurbeheer (door Phaedra)
Er is iemand van Natuurpunt geweest. We moesten in de tijd reizen. We waren gestopt in de Ijstijd en gingen zo naar onze tijd. We hebben over veel diertjes geleerd, en ook over planten, zelfs over vleesetende planten. Ik vond het interessant. Ik heb veel bijgeleerd : dat een mamoet een olifant wordt, dat er een vleesetende plant bestaat die toe gaat en dat duur één dag lang hoor! Ik vond het leuk, hopelijk de rest ook!
We hebben eerst, voordat de boot was vertrokken, even op het dek gezeten. Op de boot deden we allerlei activiteiten. Het onderzoeken van het water, de vogels en planten bekijken vanop het dek. en allerlei andere leuke opdrachten doen in het ruim. We zaten één keer tegen de kant, maar dat was niet zo erg. We vonden het supertof. Spijtig dat het al gedaan was, maar in de namiddag was het ook leuk.
Vrijdag, 1 oktober hadden we hoekenwerk. Dat was leuk. We hebben verschillende dingen gedaan, bv. toneeltje, dansen enzo. Ik zat met Klara en Tom in de groep en dat ging goed. Er waren verschillende groepen. Jammer dat je niet mocht kiezen met wie je in de groep zat. Wij hebben toneeltje gedaan en met een fles en dan moet je daar stenen in doen en dat was leuk maar dat lukte niet goed. En toen was het hoekenwerk gedaan. Dat was jammer want het was leuk.
Herfst is een seizoen vol kleuren de blaadjes vallen van de bomen, de dieren doen hun winterslaap het wordt steeds kouder en kouder en ik trek mijn sjaal aan en straks moet ik slapen gaan!
Na een mooie boottocht en een lange wandeling zijn we gaan eten en hebben ons klaargemaakt voor een historische wandeling waarin we twee kastelen gingen bezoeken. In het eerste kasteel konden we niet binnen gaan want er wonen nog mensen in. Toen zijn we naar een kerk gewandeld waar vroeger een heks woonde, dat dachten de mensen toch. Daarna zijn we langs een oud beekje gewandeld. En dan zagen we een dikke kalkoen. We zijn langs het tweed kasteel 'Ter Loon' gewandeld en op het plein mochten we spelen. Dat we gedaan, zoals 'Riddertje' De vrouw die daar woonde is onlangs overleden. Na wat gespeeld te hebben, zijn we verder gewandeld. Toen zagen we de velden van witloof en de gids zei dat we zeker eens naar het witloofmuseum moesten gaan. Vervolgens zijn we terug naar de plek gekomen waar we aten. Toen zijn we met de bus terug naar het station gegaan en vandaar met de trein naar Tienen. Het was een heel vermoeiend dag maar een leuke!
Wij zijn met het vijfde en het zesde lj. naar het toneel gegaan. Het was heel leuk. Lopke is een meisje dat in een arme familie woont. Ze heeft een broer : Kevin, een stiefvader en een moeder. Lopke is verliefd op Tom. Ze heeft een oma en haar beste vriendiin is Anne-Lies. Tom (het lief van Lopke) zijn vader moet voor zijn werk naar Bulgarije en Tom moet mee. Als cadeau krijgt Lopke een computer om naar Tom te mailen.
Als eerste zijn we ergens gaan eten. En na het eten hebben we ons mogen verkleden in heksen, ridders, meiden, ... Dan hebben we de wandeling gedaan. We zijn als eerste naar een kasteel gegaan, en bij elk huis en kasteel waar we stopten, werd er uitleg gegeven. En op het einde zijn we naar een kasteel geweest, waarvan de eigenares onlangs overleden is. De dochter van de eigenares ging het kasteel verkopen, maar wij mochten nog op het domein. En in de achtertuin van het kasteel lag een schat en wij moesten die zoeken. Iedereen zocht in de achtertuin maar vond niets. Pas vijf minuten later hadden Suzanne en Sofie de schat gevonden. In de schatkist lagen chocoladen centen. Mmmm. Op het einde van de wandeling zijn we naar een grasveld gegaan. Maar in plaats van gras, lag er modder. Dus zijn we doorgelopen naar een ander veld waar wel gras lag. En op dat grasveld hebben we een spelletje gespeeld.
Op een donderdagmiddag is de klas naar een historische wandeling geweest. Je kon je verkleden in een heks, boer, boerin en de jarigen van een bepaalde maand in een ridder. Het was heel veel stappen en we hebben in het bos gewandeld en de gids zei dat er een bijzondere boom in dat bos stond. Uiteindelijk hebben we die boom gezien en ze heeft er een heel verhaal bij verteld. Dan zijn we ook voorbij een aantal kastelen gewandeld en daar vertelde ze ook altijd iets bij. Dan zijn we aan een groot kasteel aangekomen. Er was een groot plein bij en daar ergens lag een schat. We hebben de schat gevonden en er zaten chocoladen muntjes in. Dan hebben we nog gewandeld en we zijn aangekomen aan een groot plein en hebben daar nog een spel gespeeld. We zijn terug gegaan en hebben onze verkleedkleren uitgedaan. Het was heel leuk maar de dag erna was ik stijf van het wandelen!
Het was maandagmiddag en toen hebben we Archeokit gedaan. Dat was leuk.
Eerst moesten we een lijst van vragen op de computer oplossen. Dat was wel leuk maar moeilijk. De vragen gingen over wat archeologen zochten en wat het langste onder water bleef bewaard. Daarna, na de vragenlijst van acht vragen, mochten we een oud voorwerp bestuderen. Bij mijn groep was dat een oude schoenzool, die gevonden was in een waterput. Toen we de schoenzool kregen, moesten we eerst een lijst met vragen invullen, daarna moesten we kaartjes lezen en de vraag die erop stond oplossen.
Op woensdag, 22 september heb ik meegedaan met de veldloop.
Op het Houtemveld werden we rond 13u verwacht bij juf Greet. Die stond ons op te wachten met onze kaartjes. Die moesten op onze T-shirt vastgemaakt worden met een veiligheidsspeld.
Er waren heel veel kinderen. Die werden verdeeld per jaartal. Ook jongens en meisjes moesten apart lopen.
Ik liep mee met het vijfde lj. Ik was de enige jongen van Vissenaken in die groep. Ik heb mijn best gedaan en werd tiende.
Daarna kregen we allemaal een appel en de beste drie kregen een medaile en een appeldoosje.
Verslag : De Milieuboot en de historische wandeling (door Silke)
Op donderdag, 16 september 2010 zijn wij met de bus naar Leuven gegaan. En dan zijn we op de boot gestapt. Dat heet de Milieuboot. We hebben eerst wat uitleg gekregen, dan zijn we proefjes gaan doen. We hebben aan vies water moeten ruiken, daarna hebben we een koekje gegeten. Toen mochten we even op het dek, en ik heb veel eendjes gezien. Een tijdje later stapten we van de boot (Milieuboot), recht naar onze gids. Maar we hebben natuurlijk eerst gegeten. en als we gedaan hadden met eten, mochten we ons verkleden, maar het moest niet. Dan zijn we vertrokken met onze leuke gids. Daarna zijn we een oud kasteel gaan bezoeken, maar ze waren er aan het werken. Daarna zijn we verder gewandeld en dan moesten we vragen oplossen. Dat was ook wel leuk. Dan zijn we nog naar een ander kasteel gegaan en moest een kist zoeken en in die kist zaten snoepjes, munten van chocolade. Op het einde hebben we nog een spelletje gespeeld.
We moesten naar de gang gaan en moesten op de computer gaan. Het waren moeilijke en makkelijke vragen. Toen we klaar waren met de computer moesten we schrijven over een stuk van een pot van vroeger. We kregen kaartjes en moesten vragen beantwoorden en overleggen wat we gingen opschrijven. En dan wisten we dat het een pot was van heel lang geleden. Ze hebben die opgegraven. Onze groep was keileuk en grappig. Dit was mijn verslag over Archeokit
Er waren veel spelletjes te doen, maar iedereen had zijn eigen taak. Bv. electrohoek, danshoek, reclamehoek, ... Alles was leuk. Sommige kinderen waren somber voor wat ze moesten doen. 4/5 kinderen in elke groep leuk, maar veel. Hoekenwerk is heel cool maar je moet goed doen wat er gevraagd wordt. Ik hoop dat het zo snel mogelijk terug komt, watn dat was supertof. En de juffen waren fantastisch!
Wij zijn op 16 september op een donderdag naar de milieuboot gegaan. We moesten eerst met de bus en toen te voet. Toen we aankwamen bij de boot, moesten we op een ijzeren trapje gaan om op de boot te stappen. Op het dek moesten we op een bankje zitten. De mensen die op de boot zaten, moesten zich voorstellen. De schippersvrouw was jarig en we moesten zingen, maar bijna niemand zong, dat vond ik grappig. Toen we water uit het kanaal namen was het een beetje doorzichtig. We mochten toen naar binnen en Elgin mocht op het bord schrijven. Ze was een beetje de assistent van de vrouw en ze moest ook een vreemde jas aan. We waren een beetje aan het lachen. Toen was het tijd om een koek te eten. Dan mochten we naar beneden. In het ruim mochten we experimenten doen. Dat was leuk. We moesten ook elke keer als we naar buiten gingen een jas aan doen omdat het koud was. Toen we weg gingen hadden we nog gezwaaid naar de mensen van de milieuboot.
Op donderdag, 16 september, zijn we met de bus naar Leuven gegaan. Toen we in Leuven aankwamen, gingen we te voet naar de Vaart. Daar wachtten de mensen van de Milieuboot op ons. Eerst bespraken we een paar regels en leerden we de delen van het schip : de kajuit, het lab, het ruim en het dek. Toen werden we in twee groepen gesplitst : het zesde bleef op het dek en wij gingen naar het lab, maar eerst haalden we water uit het kanaal. Dat gingen we onderzoeken. We hebben gekeken of het water goed was voor de vissen en andere waterdieren. We hebben ook gekeken of het water zuur, zeepachtig of neutraal was. Dat deden we door in het water rodekoolsap te doen; Het water was neutraal. Toen gingen we naar het dek en leerden over waterdieren, stroomaf en -opwaarts. Toen gingen we naar het ruim. Daar leerden we veel, onder andere over het waterzuiveringsstation. Maar het belangrijkste was dat het een leuke dag was!
* dinsdag : Ned : boekbespreking 1 afgeven !!!!! Ned : taak : De stam (2) (blad) Denk aan : in de namiddag : American Games, dus sportkledij aan doen!!
Wie wil kinderen van het vijfde en het zesde lj. naar het Houtemveld brengen en terug naar school op dinsdag, 12 oktober ?? Wij zouden heel graag naar American Games gaan maar zoeken nog ouders die mee kunnen rijden, daar het maximumfactuur het niet toelaat dat we met de bus gaan. Vertrek aan de school is voorzien om 12.30u Terug ophalen aan het Houtemveld om u
Op maandag, 11 oktober hebben de kinderen geen les : het is dan pedagogische studiedag voor de juffen! Pas op : er is die dag ook geen opvang voorzien!!
* maandag : Ned. : taak : werkwoorden, bij les 1.8 (blad) wisk : toets : Breuken (les 19, maar leer best op je huistaak van breuken die je tegen vrijdag moest maken!!)
* dinsdag : wisk : toets : sprong 1 : meetkunde : les 5 en les 10
* woensdag : wisk : toets : sprong 2 : getallen : les 14, les 19 en les 23
* donderdag : Ned : taak : lidwoorden (blad)
* vrijdag : wisk : toets : sprong 2 : bewerkingen : les 15, les 16 en les 20 Ned : taak : spellingbundel volledig afgewerkt en verbeterd!! (verbeteren moet in de klas gebeuren!)
Denk eraan dat je ELKE DAG de wiskundeles(sen) van die dag afwerkt, ook al staat het niet in je agenda!!
Vergeet je boekbespreking niet (deadline 12 oktober!)
Sommige kinderen moeten deze week hun verslag afhebben (milieuboot, historische wandeling, veldloop)
Proficiat aan alle jongens en meisjes die hebben meegelopen op de veldloop! Jullie hebben dat geweldig gedaan! En natuurlijk een dikke, dikke proficiat voor onze Klaas : de jongste van onze klas, maar een welverdiende medaille!!!
De juffen zijn héél trots op jullie allemaal, zeker weten!!!
Zoals ik in de klas al gezegd heb, klopt de datum van de deadline niet! Je boekbespreking moet af zijn op dinsdag, 12 oktober (want op 11 oktober is het pedagogische studiedag!). Een extra dagje om eraan te werken, maar : denk er aan : als je alles op het laatste nippertje doet, is de kans groot dat er nog iets kan 'misgaan'. Wie te laat afgeeft, krijgt geen punten voor deze taak, dus begin er zeker tijdig aan! De opdracht werd meerdere keren in de klas uitgelegd, door de beide juffen, en ook de ouders op de info-avond kregen nog een extra woordje uitleg. Alles staat uitgelegd op het blad dat je van juf Sofie kreeg, lees het enkele keren grondig na. Veel succes en vooral ook veel plezier met deze opdracht!
Tegen : * maandag, 13/09 : wisk. : toets : sprong 1 : Getallen : les 2 en les 6 wisk. : taak : wb A, pg 25 nr 2 (sommigen hebben dit al in de klas gemaakt!) Vergeet niet de 2 euro voor het drankje op de uitstap van donderdag mee te brengen en aan de juf te bezorgen!!
* dinsdag, 14/09 : wisk. : taak : wb A, pg 26 nr 4,5 en 6 (de meesten hebben dit al in de klas gemaakt!)
* woensdag, 15/09 : wisk. : toets : sprong 1 : Meten en metend rekenen : les 4 en les 9 Ned. : dictee : wb spelling A : les 1.1 en les 1.2 (pg 10 en 11)
* donderdag, 16/09 : Uitstap met de milieuboot! Wees tijdig op school, want de lijnbus wacht niet! * vrijdag, 17/09 : /
Je kan al eens een kijkje nemen op : www.milieuboot.be
Welkom aan al mijn nieuwe kinderen! Het blog is weer aangepast qua lay-out, het is dus officieel nu 'jullie' blog! Ik kijk er al naar uit om met jullie een fijn schooljaar te hebben!! En er staan al enkele leuke dingen op het programma... maar dat is nog een verrassing!
Ik hoop dat jullie allemaal veel plezier beleven in de vakantie!!
Doordat we de laatste dagen van het schooljaar zoveel uitstapjes gemaakt hebben, is mijn herinneringsschriftje wat in de vergeethoek geraakt. Ik dénk dat het bij Lisa is, maar misschien is het ook wel bij iemand anders. Diegene die het heeft, mag via de knop 'e-mail ons' mij een berichtje sturen, dan ben ik gerust
Nog veel fun en tot in september,hé, lieve schatten!
Lieve juffrouw , de vakantie is nu aan de beurt . Je hebt me een super schooljaar bezorgd bedankt daarvoor.Je gaf ons goede les en een lekkere tutifrutibes!
Die juf van het vijfde leerjaar wat een strenge juf!!! Maar toen ik in het vijfde zat veranderde dat vlug. Die juf was zo leuk en lief en tof, en als we in de klas kwamen lag er nooit een hoopje stof! Ze is de leukste juf die ik ooit al heb gehad, al was ze bij het examens wel een beetje afgemat! We vinden het wel spijtig dat we haar niet meer gaan zien. Voor dit jaar krijgt juf Lies een dikke vette 10!!! groetjes Selina
hé , hoe gaat het ? Dit schooljaar was plezant . Frans en Nederlands ..... dat was super . Maar er waren zoveel juffen dit jaar dat was een 0/10 . Maar dankzij juf Lies is alles goed gekomen en daarom krijg je drie dikke zoenen.
Het was een zwaar jaar.We hebben 8juffen en een meester gehad.We hebben voor het eerst Frans geleerd .Gelukkig zijn de examens bijna gedaan.Ik hoop dat ik over ga naar het zesde.
We hebben 8 juffen gehad en 1 meester. We hebben ook Frans geleerd. In de vakantie zal ik juf Lies missen en de andere juffen ook,maar vooral juf Inge, en juf Marleen van het eerste lj. en juf Katrien van het zesde lj.
Wel : maandag : Ned. : dictee : alle leerstof van thema 6 in werkboek spelling B + zie ook Alfabeestje!! Frans : toets : unités 13-16 (ook mondeling!!) !!!! zwemmen!!!! Oef van contract van vorige week (les 140 van wiskunde) afwerken
dinsdag : Frans : toets : unité 17 wisk. : toets : sprong 11 : MMR : les 131, 136 en 140
We gaan nu zeer regelmatig toetsen doen, om alle leerstof goed te herhalen voor de grote toetsen in juni. Wie nu goed studeert, heeft minder werk in juni!! Het is vaak geen makkelijke leerstof, maar : de aanhouder wint!! Ik geloof in jullie! Go go go!
- een zin in zinsdelen verdelen (zie Alfabeestje, pg 87-89)
- het onderwerp aanduiden in een zin (zie Alfabeestje, pg
82-83)
- de persoonsvorm aanduiden in een zin (zie Alfabeestje, pg
83-84)
- het gezegde aanduiden in een zin (= alles behalve het
onderwerp, daarom klein kruisje door het onderwerp zetten, dan heb je minder
kans om je te vergissen!!)
- binnen het gezegde het wwd.gez. (= alle werkwoorden in de
zin) en het nwwd.gez. (al de rest van het gezegde) aanduiden.(Alfabeestje, pg
92 ONDERSTE KADER!!!)
- binnen het gezegde de voorwerpen aanduiden (zie
Alfabeestje, pg 93-94)
- binnen het gezegde de bepalingen aanduiden (zie Alfabeestje,
pg 95)
PAS OP!!! In het GO!
spreekt men niet van het werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde, dus volg in
je Alfabeestje de uitleg van het GO! over het wwd.gez. en nwwd.gez. à zalmroze kadertjes!
Oefeningen vind je in je werkboek, taal B, op pg 27,30,43,44.
Maak diegene die je fout had, nog eens opnieuw, en vraag uitleg als je het nog
niet begrijpt (niet meer op de toets zelf,hé!!)
Dit is moeilijke
leerstof, studeer dus grondig en maak oefeningen opnieuw!! Veel succes ermee!
Jullie krijgen deze toetswijzer ook nog op papier!! Maar wie wil, kan al beginnen te oefenen...
Vanaf nu tot aan de grote toetsen werken we met een weekcontract!! Je krijgt hier tijd voor in de klas, maar wat niet af is, moet je thuis afwerken, want je huiswerk zit ook in je contract. Toetsen en bepaalde taken zitten niet in dit contract en zullen toch afzonderlijk in je agenda staan. Dit contract moet af zijn op vrijdag! Maak voor jezelf dus een goede planning en probeer je eraan te houden!
Tegen ...
* maandag, 19 april : zorg dat je alles bij hebt wat je in de klas nodig hebt en laat overbodige boeken thuis (dus bvb. werkboek C van wiskunde!!) slijp je potloden nog eens en zorg dat je een reserveinktpatroon bij hebt!!
* dinsdag, 20 april : Frans : taak : werkboek ; pg 60 nr 4
* woensdag, 21 april :
* donderdag, 22 april : wisk : toets : les 119, 125, 127 fiets meebrengen !!
* vrijdag, 23 april : Frans : toets : unité 15 wisk : toets : les 138
Deze week is het verkeersweek, probeer dus elke dag milieuvriendelijk naar school te komen, jullie zullen ervoor beloond worden!!
Op donderdag, 29 april komen de mensen van de bib de boekenbox weer halen. Omdat we dan op zeeklassen zijn, moeten jullie je boek ten laatste op donderdag, 22 april weer meebrengen, zodat we tijdig de box in orde kunnen brengen. Op donderdag, 6 mei komt de laatste boekenbox van dit schooljaar!
Omdat enkele oefeningen van de toets van wiskunde (bewerkingen) door een aantal kinderen echt nog onvoldoende begrepen zijn, wil ik vragen om eerst zelf nog eens de uitleg te zoeken in je neuze-neuzeboekje en nog wat extra oefeningen te maken in je huppelblok van sprong 9
Begrijp je het nog niet na je opzoekwerk of weet je nog niet hoe je aan de oefeningen moet beginnen, vraag dan uitleg aan de juf!!!
Maandag krijg je je toets terug, dan kan je kijken of het voor jou nodig is deze oefeningen te maken.
Het gaat over - staartdelingen waarbij de deler een kommagetal is (huppelblok, pg 87, oefening 5) - volgorde van bewerkingen (huppelblok, pg 87, oefening 6 en 7)
Over het algemeen was ik aangenaam verrast over jullie oefening over winst en verlies en die over de ongelijke verdeling! Proficiat, dat is geen gemakkelijke leerstof!!! De kinderen die daar toch nog problemen mee hadden vinden in hun huppelblok extra oefeningen op pg 85 (nr 1) en pg 84 (nr 2).
Ik verplicht niemand om die oefeningen te maken maar het is in je eigen belang om de moed niet op te geven en te blijven oefenen !! Veel succes ermee!
Ik heb het in de klas al enkele keren gezegd, en doe het hier nog eens :
Denk aan de afspraak om elke avond de wiskundeles van die dag af te werken!! Als je het te lang laat aanslepen, vergeet je het op de duur, zo kan ik het niet nakijken en dan kom je in de problemen als je je toetsen moet studeren!
Sommige kinderen moeten echt dringend alle lessen bijwerken!!
De driehoekjes zijn mag-taakjes (behalve als het anders afgesproken wordt...)
Wij gaan vrijdagvoormiddag, 2 april naar de Vredesfabriek in het Toreke in Tienen. We verplaatsen ons met de lijnbus.
De vredesfabriek is een interactieve tentoonstelling over oorlog en vrede, geweld en vrijheid, macht en tolerantie.
Het is de bedoeling dat de kinderen het verloop van conflicten leren benoemen, dat ze kunnen omschrijven welke vormen van macht een rol spelen bij conflicten. Ze oefenen in vormen van samenwerken en geven voorbeelden van eigen (geweldadig) gedrag en zoeken naar alternatieven. Ze verkennen hun grenzen tov tolerantie en benoemen het zondebokverschijnsel adhv voorbeelden. Ze versterken hun identiteit (zelfbeeld) in relatie tot het imago en verwerven inzicht in hun eigen vooroordelen. Ze verbinden hun eigen leefwereld met de multi-etnische samenleving. Ze brengen onder woorden dat vrijheid zonder regels niet mogelijk is. Verbanden leggen tussen heden en verleden, tussen hier en elders komt ook aan bod. Ten slotte geven ze aan hoe ze zich kunnen verzetten tegen onrecht en zich kunnen inzetten voor vrede.
De juffen zijn zoooooo ongelofelijk trots op jullie! Jullie hebben dat schitterend gedaan, een dikke pluim voor iedereen! We hebben heel fijne reacties gekregen, en dat hebben jullie echt verdiend! Wij hebben ook gestoeft dat jullie zo'n toffe groep waren om mee samen te werken, zonder ruzie en met veel enthousiasme!!
We gaan ervoor, voor twee schittterende, fantastische voorstellingen van onze musical : NISNO Geniet van de spotlights en geloof in jezelf! Geweldige repetities vandaag, jullie kunnen het!
De mensen van de bib komen op donderdag, 4 maart de boekenbox weer halen. Gelieve je eventueel ontleende boek terug mee te brengen ten laatste op dinsdag, 2 maart, zodat we de box nog tijdig in orde kunnen brengen. Op donderdag, 11 maart is er een nieuwe lading leesvoer!!
Tip om Frans te oefenen in de vakantie ( en erna ...)
Lieve kinderen, Sommige mama's en papa's maken zich zorgen dat jullie zo veel moeten studeren voor Frans. Natuurlijk kan je geen taal leren door alleen maar in de klas op te letten. Elke dag (of toch bijna) minstens 10à15 minuutjes bezig zijn met Frans is echt wel nodig om de leerstof onder de knie te krijgen. Zonder regelmatig de vorige unités te herhalen en de leerstof van in de klas bij te houden, zal de leerstof al snel een onoverzichtelijke (Franse) berg worden waar je hélemaal geen zin meer in hebt om je door te ploeteren. De kinderen die in het begin van het schooljaar de thuiscd-rom gekocht hebben van Bien Sûr, kunnen die uiteraard ook regelmatig in hun computer steken en eens teruggaan naar vorige lesjes (ook al lijken die soms wat te gemakkelijk..) Voor hen maar vooral voor alle andere kinderen ben ik op zoek gegaan op internet om het jullie wat leuker en gemakkelijker te maken... Ga via google naar 'Hot Potatoes' en klik op Frans (je vindt op die site ook oefeningen voor Nederlands, wiskunde, enz. maar pas op, sommige leerstofonderdelen gelden niet voor het GO! maar voor het vrij onderwijs of de gemeentescholen!! Bij twijfel mag je het me altijd vragen!) Zoek dan de oefeningen die horen bij Eventail - Bien Sûr (dus niet waar alleen Eventail staat, dat is een andere methode, met andere unités!!), daar vind je bij elke unité een aantal oefeningen : vertalen, zinnetjes maken, oefeningen op de bijvoeglijke naamwoorden enz. Het zou fijn zijn als jullie me laten weten of jullie het gevonden hebben en of het oefenen 'leuk' was !!
Dinsdag, 9 februari gaan de opnames door voor de groepjes van Yanthe Yes en de rappersband 4U! Zorg dat je die dag eventueel je outfit meebrengt (zoals afgesproken) en in een goed humeur bent! Let's go for it!
* maandag : W.O. : toets : Haïti Frans : les : handboek, pg 40-41 taak : werkboek, pg 40 nr 1 en 2 zwemmen met kleren (alleen voor de groene en de oranje badmutsen!!) de anderen : gewone zwemles
* dinsdag : Frans : toets : unité 11 + les : werkboek, pg 42 nr 7 Ned. : zinnendictee met werkwoorden in de verleden tijd zonder klankverandering (zie werkboek spelling) Je mag voor dit dictee je werkwoordenschemakaartje gebruiken!!
* woensdag : Frans : taak : zie schriftje
* donderdag : W.O. : Toets : Kranten in de Klas (zie bundel) wisk. : Toets : les 99 en 100 Frans : taak : Unité 12 (blad)
* vrijdag : Frans : taak : werkboek, pg 44 nr 3 + pg 45 nr 5
*maandag : Frans : toets : unité 9 en 10 (ook mondeling) Frans : les : handboek, pg 37-38 Frans : taak : werkboek, pg 37, nr 1, pg 38 nr 4 en pg 39 nr 7
*dinsdag : W.O. : meebrengen : 2 verpakkingen van voedingswaren
*woensdag : wisk : toets : meetkunde, sprong 7
*donderdag : Frans : taak : unité 11 (blad)
*vrijdag : W.O. : taak : bundel Kranten in de Klas afwerken (voor wie dit nog niet gedaan heeft) wisk : toets : les 93,94,95 en 98
Ik ben Stan. Ik ben op 10 september 10 jaar geworden. Ik doe voetbal bij Houtem. Ik zit in het vijfde lj. Ik heb 2 zussen. Ik woon in Vissenaken. Mijn lievelingskleur is geel. En mijn lievelingsdieren zijn een hond en een ezel. Dat is het.
Beste kinderen, Dit is de planning die jullie democratisch samen gemaakt hebben (iedereen komt 2 keer aan bod tot aan de paasvakantie) :
6 januari : Tuur, Jeroen, Selina en Niel 20 januari : Evelien, Ulrike, Lisa, Gilles en Tom 3 februari : Charlotte, Klara, Jennifer en Stan
19 februari : Sarah, Kiki, Selina, Bram en Bo 24 februari : Evelien,, Charlotte, Ulrike en Jennifer 3 maart : Kiki, Sarah, Bram, Lennert en Stan 17 maart : Bo, Klara, Tom en Lisa 24 maart : Tuur, Jeroen, Lennert, Niel en Gilles
Op woensdag, 31 maart is het vrije actuakring, dan mag iedereen die graag iets wil komen vertellen over de actualiteit, zolang er tijd is natuurlijk...
Als iedereen zich aan deze data houdt (behalve als je ziek bent, want daar kan je natuurlijk niets aan doen!), moet het lukken om iedereen twee keer aan de beurt te laten komen. Wie het 'vergeten' is, kan geen punten verdienen....