Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    10-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clio Cup: Nieuwe website Dunlop Sportmaxx Clio Cup gelanceerd
    Het laatste Dunlop Sportmaxx Clio Cup-nieuws: vanaf nu is het beschikbaar op de nieuwe website van de populaire merkencup www.clio-cup.nl. Van raceverslagen tot persberichten van coureurs en teams, maar ook met foto’s én videobeelden van de raceweekenden! De site is veelzijdig en een prachtige ontmoetingsplek voor alle liefhebbers van de immer spectaculaire Dunlop Sportmaxx Clio Cup!

    480_wwwclio-cupnl

    10-05-2008 om 21:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dubbelslag en algemeen podium in Dijon voor Qvick Motors
    Na de slechte seizoensstart in Zolder was een opkikker welkom bij het Qvick Motors Racing Team. En wat voor één. Dat 1 + 1 gelijk is aan twee staat als een paal boven water, maar voor het Oostendse team kwam het in Dijon uit op drie…podiums. Dubbele winst in de klasse T3 en daarbovenop een podiumplaats als derde algemeen in race 1.

    Erik Qvick: “Tevreden, voldaan en vooral dolblij met de resultaten, da’s zeker. De wagen bevestigt zijn mogelijkheden en het team is op kruissnelheid. Dit samenspel heeft er voor gezorgd dat wij vooraan in het peloton konden meespelen. Bij de trainingsessie werd vrij vlot een goede afstelling gevonden die wij konden benutten in de chronosessies. Met een respectievelijke zesde en zevende startplaats waren wij zeer tevreden maar hadden al vrij vlug begrepen dat het bandenvretend circuit van Dijon wel eens een spelbreker zou kunnen zijn. Tijdens de eerste race konden wij voluit gaan tot pakweg halweg koers. Van dan af begon de wagen meer en meer te schuiven en was het hard werken om een vaste cadans aan te houden. Een perfecte wissel en het feit dat mijn teammaat Frédérique zich de naad uit de broek heeft gewerkt om geen duimbreed toe te geven op totaal versleten banden, heeft het mogelijk gemaakt om de BMW op een derde stek algemeen over de finish te loodsen in race 1. In de tweede race was het een ander scenario en was het echt knokken om de wagen op het circuit te houden. Het is een helse strijd geweest van anderhalf uur om de kop van T3 te blijven aanvoeren en dat tot een goed einde te brengen. De opzet om in T3 een betekenisvolle rol te spelen is gelukt en de uitstap naar Dijon zal ons nog een tijdje bijblijven."

    "Het groeiend deelnemersveld kan ik alleen maar toejuichen. Dit zorgt voor een open strijd in toerisme voor het verdere kampioenschap en heeft de kans enkele leuke duels te beslechten. De eerste overwinning is binnen en meteen ook een extra stimulans om door te zetten en al uit te kijken naar de 12 Uren. Deze koninginnewedstrijd van het BTCS-seizoen is er eentje naar onze smaak en op het lijf geschreven voor onze BMW 333Tii.”

    Frédérique Jonckheere: “Een fenomenaal weekend en bekroning van het harde werk dat werd geleverd door het ganse team. Een prachtig circuit, mooi weer, schitterend deelnemersveld, alle ingrediënten waren aanwezig voor twee mooie wedstrijden op zondag. In beide races kregen wij te kampen met verlies van grip waardoor het moeilijk werd om de wagen op de piste te houden. Het was een enorme inspanning om ronde na ronde positie te houden en de wagen naar de finish te brengen. In race 1 reed ik de 2° stint en kreeg al vrij vlug te kampen met onderstuur maar ik heb de tanden op elkaar gezet tot het einde. Tijdens de eerste wedstrijdhelft kon Erik de wagen in de voorste gelederen piloteren. Ik kon deze kans niet onbenut laten om een schitterend resultaat af te werken. Het was dan ook voortdurend alert zijn om geen schuivers te maken. Bij het overschrijden van de finish was de opluchting dan ook intens. In race 2 nam ik de start en na de 20° minuut was het al opletten geblazen. Opnieuw kreeg ik te kampen met een fel schuivende wagen. Halfweg koers moest Erik overnemen en met een onderstuurde wagen het beste ervan maken. Daarenboven kregen we problemen met de uitlaat waardoor de wissel langer duurde en wij plaatsen moesten prijs geven. Erik heeft dan ook alles gegeven wat mogelijk was om de overwinning in T3 binnen te halen. De resultaten hebben het ganse team gesterkt. Wij hebben er een goed gevoel aan over gehouden om terug een rol te kunnen spelen in het kampioenschap. Na Dijon ben ik dan ook bijzonder sterk gemotiveerd voor de komende 12 uren te Spa-Francorchamps in Juni.”


    Teamchef Pascal Verplaetse: “We kunnen met opgegeven hoofd achterom kijken naar het weekend in Dijon. Het ganse team had zich over de teleurstelling van Zolder gezet en werkte hard om een behoorlijk resultaat neer te zetten. Twee overwinningen in T3 en daarbovenop een onverhoopte derde plaats algemeen kwam als een godengeschenk. Het samenspel van al onze medewerkers heeft dit mogelijk gemaakt en ik kan ze niet genoeg bedanken. Ik kan dan ook terugblikken op een geslaagd weekend in Dijon.”

    08-05-2008 om 18:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Record Rubens Barrichello in Turkije, Heikki Kovalainen terug
    mclaren_presentatie_2008_2
    Heikki Kovalainen (links) is er komend weekend 'gewoon' weer bij.

    Het wordt een special weekendje voor Rubens Barrichello. De Braziliaanse routinier maakt zich in Turkije op voor zijn 257ste Grand Prix. Dat is er precies één meer dan Riccardo Patrese, die sinds 1993 Mister GP was met een recordaantal van 256 starts in de Formule 1.


    Ook Heikki Kovalainen zal komende zondag weer op de grid staan. De Fin maakte tijdens de vorige Grote Prijs nog een enorme klapper met zijn McLaren, maar is fysiek nu weer in staat om te racen. Kovalainen kreeg tijdens de GP van Spanje op hoge snelheid te maken met een klapband, waarna hij met dik 200 kilometer per uur de bandenstapel in denderde. Dat de crash toch wel hard aangekomen is, blijkt uit het feit dat Kovalainen zich niks van het ongeluk herinnert. Onderzoeken hebben echter aangewezen dat hij nu weer raceklaar is.

    08-05-2008 om 18:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Tijdschema van vol programma Profile Tyrecenter Pinksterraces
    profile_tyrecenter

    Racefans kunnen zich opmaken voor een vol autosportweekend tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort. Zowel op zaterdag 10 als maandag 12 mei komen de raceklassen uit het Dutch Power Pack voor de tweede maal dit seizoen in actie. Het programma kent een bijzonder fraaie aanvulling in de vorm van de Supersport 2 en Sport Divisies uit de Dutch Supercar Challenge.

    Gratis toegang voor het hele gezin!
    Profile Tyrecenter heeft voor haar klanten een zeer aantrekkelijke actie. Bij besteding van 50 euro bij een van de Profile Tyrecenters, ontvangt men een gratis toegangsbewijs, welke het gehele raceweekend gratis toegang geeft tot de duinen rondom het circuit voor het gehele gezin (twee volwassenen en twee kinderen). Voor kinderen heeft Profile Tyrecenter een speciale Junior Paddock opgezet, waar ook de allerjongsten zich prima kunnen vermaken.

    Toegangskaarten
    Alle overige toegangsbewijzen zijn in de voorverkoop aan te schaffen via de website van Circuit Park Zandvoort (http://www.circuit-zandvoort.nl) of via het Ticket CallCentre (0900 – 9000 500). Een weekend-duinkaart kost 12 euro, waarbij kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, gratis toegang hebben. Een weekend-paddockkaart, met toegang tot het rennerskwartier, kost 35 euro. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, ontvangen vijftig procent korting op een paddockkaart. Uiteraard zijn toegangskaarten tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces ook aan de circuitkassa’s verkrijgbaar.

    Tijdschema Profile Tyrecenter Pinksterraces (onder voorbehoud van wijzigingen):
    Zaterdag 10 mei 2008
    09:00 – 09:20 Benelux Racing League Vrije training
    09:30 - 09:50 Samsung BMW 130i Cup Kwalificatie 1
    10:00 - 10:20 Dutch Supercar Challenge Kwalificatie
    10:30 - 10:50 Toerwagen Diesel Cup Kwalificatie
    11:00 - 11:20 Dunlop SportMaxx Clio Cup Kwalificatie
    11:30 - 11:50 Formule Ford Kwalificatie
    12:00 - 12:20 Formido Swift Cup Kwalificatie
    12:20 - 13:20 Pauze
    13:20 - 13:40 Benelux Racing League Kwalificatie
    13:50 - 14:10 Samsung BMW 130i Cup Kwalificatie 2
    14:25 - 15.30 Dutch Supercar Challenge Race 1 – 60 minuten + 1 ronde
    15:50 - 16.35 Dunlop SportMaxx Clio Cup Race 1 – 45 minuten
    16:50 - 18.20 Toerwagen Diesel Cup Race 1 – 90 minuten

    Maandag 12 mei 2008
    09:00 - 09:30 Formido Swift Cup Race 1 – 12 ronden
    09:45 - 10:10 Formule Ford Race 1 – 12 ronden
    10:25 - 11:25 Toerwagen Diesel Cup Race 2 – 60 minuten
    11:40 - 12:05 Benelux Racing League Race 1 – 12 ronden
    12:05 - 13.10 Pauzeprogramma
    13:10 - 13.35 Samsung BMW 130i Cup Race 1 – 10 ronden
    13:50 - 14:55 Dutch Supercar Challenge Race 2 – 60 minuten + 1 ronde
    15:15 - 15:40 Dunlop SportMaxx Clio Cup Race 2 – 12 ronden
    15:55 - 16:25 Formido Swift Cup Race 2 – 12 ronden
    16:40 - 17.05 Benelux Racing League Race 2 – 12 ronden
    17:20 - 17.55 Samsung BMW 130i Cup Race 2 – 16 ronden
    18:10 - 18.35 Formule Ford Race 2 – 12 ronden

    08-05-2008 om 18:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TDC: Lekker vol veld in Toerwagen Diesel Cup met Pinksterraces
    480_tdc_start_r1

    Het gaat goed met de Toerwagen Diesel Cup. Na de succesvolle intrede van de nieuwe klasse met Pasen, komen er tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces nog meer bolides aan de start. Cupcoördinator Cees van Oord verwacht een kleine dertig diesels op de grid.

    Tijdens de TDC komen verschillende merken diesels tegelijk op de baan. Vooral in de BMW-klasse is het een drukte van belang. Door diverse nieuwe inschrijvingen is het maximale aantal BMW's van 18 bereikt.

    Nieuwe TDC-namen
    Tijdens Pinksteren komt onder meer Allard Kalff in actie met een BMW diesel. Voor de racende tv-commentator wordt het een druk weekend, aangezien hij ook nog een gastrace rijdt in de Formule Ford. Een andere nieuwe naam in de TDC is Hans Bos. Hij is inmiddels een bekend gezicht in de Formido Swift Cup. Hans won tijdens Pasen de eerste twee Swift-manches en leidt daar het kampioenschap. Hans Bos vormt een team met Willem Cornelissen, die hij kent van Team Bleekemolen.

    Honda Civic
    Het was tevens de bedoeling dat er een Honda Civic zou meeracen in de TDC. Maar dat gaat waarschijnlijk pas vanaf de Jubileumraces (31 mei en 1 juni) gebeuren. De bolide krijgt met Donald Molenaar en Henk Thuis een prominente bemanning. De Honda zal komend weekend overigens wel als display worden gepresenteerd op de paddock.

    Geploft
    Cees van Oord denkt verder ongeveer zeven SEAT’s, een Alfa en een drietal Golfjes aan de start te krijgen. ,,Het is een andere Alfa dan tijdens Pasen’’, legt Van Oord uit. ,,De Alfa van Pasen heeft een geplofte motor en is niet op tijd klaar. De nieuwe Alfa is van Evert Bolderheij, die de wagen probeert te verhuren. Als dat niet lukt, zal Evert waarschijnlijk zelf achter het stuur kruipen.’’ In de Golfjes zijn onder meer de SEAT Cupra-kampioenen van 2007, Ronald Morien/Ferry Duivenvoorde, van de partij. Ook Team Moreel participeert, net als de vader van Swift Cup-rookie Jeroen Slaghekke.

    08-05-2008 om 18:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Newsflash voorbeschouwing Pinksterraces 2008
    Dat de Formido Swift Cup dé opstapklasse is voor jong racetalent, bleek wel tijdens de start van het nieuwe seizoen. Na de openingsrace van de Kinzo Paasraces stonden immers drie 20-jarige coureurs op het Zandvoortse podium. Tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces (10 en 12 mei) mogen de jonge honden wederom bewijzen dat ze razendsnel zijn.

    Klik hier om razendsnel naar de nieuwe Formido Swift Cup newsflash te gaan!

    480_bos_op_kop_6204

    08-05-2008 om 18:30 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 130i Cup: Ritsma, Glansdorp en Nagel in actie tijdens Pinksterraces
    luuk_glansdorp
    Luuk Glansdorp racet met Pinksteren in de BMW 130i Cup.
    Foto: luukglansdorp.nl

    Na de elf rijders die met Pasen deelnamen aan de BMW 130i Cup, zal het deelnemersveld tijdens de aanstaande Pinksterraces waarschijnlijk iets groter zijn. Zo maakt Toine Nagel de overstap vanuit de DNRT, is Rintje Ritsma weer terug op het BMW-honk en komt ook Luuk Glansdorp in actie voor het team van Certainty Racing.

    Zoals we gisteren reeds op onze site meldden, zal regerend kampioen Ricardo van der Ende dit weekend niet in actie komen tijdens de Pinksterraces. Bovendien zal ook het bekende BMW 130i-gezicht Dillon Koster niet rijden op Tweede Pinksterdag. Koster rijdt zaterdag in Duitsland de lange afstandwedstrijd van de VLN. De Zandvoorter heeft een nieuwe BMW M3. Met deze 600 pk’s tellende bolide gaat Koster later dit jaar de 24 uur van de Nürburgring rijden. De wedstrijd van zaterdag maakt onderdeel uit van de voorbereiding op de etmaal durende strijd.

    Coach
    Door deze race mist Koster zaterdag de kwalificatie van de BMW 130i Cup. Maandag zal hij wel op Zandvoort zijn, maar niet als rijder. Hij zal zich die dag opwerpen als coach van zijn raceteam, dat met Pinksteren uit drie BMW-rijders en vijf Formido Swift Cup-coureurs bestaat.

    BMW
    Naast Lau Michielse, die met Pasen al bij Certainty in de BMW130i Cup participeerde, zijn dit keer ook Rintje Ritsma en Luuk Glansdorp van de partij. Ritsma rijdt al veel langer in de cup, voor Glansdorp betekent het zijn 130i debuut. Glansdorp is echter allesbehalve onbekend met het merk BMW. Na een succesvolle kartcarrière (onder meer vice-Europees én wereldkampioen in de Rotax Max) heeft hij onder meer Formule BMW in Duitsland gereden.

    Nog een nieuwkomer
    Een andere nieuwkomer binnen de BMW 130i Cup is Toine Nagel. Deze rijder heeft race-ervaring in de DNRT opgedaan en maakt nu de overstap naar het Dutch Power Pack. Nagel zal uitkomen voor het team van Cor Euser in een Renova BMW.

    Motormanagement geoptimaliseerd
    Tijdens de Pinksterraces gaan de BMW130i’s met een nieuw geprepareerde Electronic Control Unit rijden. Omdat dit motormanagementsysteem is geoptimaliseerd, zullen de wagens iets meer vermogen en extra koppelmoment krijgen en een verbeterd toerenbereik hebben. Daardoor is de verwachting dat de rondetijden omlaag zullen gaan.

    08-05-2008 om 18:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Comeback Phil Bastiaans met Porsche fabriekscontract en in BRL V6
    phil_bastiaans_2008

    Na bijna een jaar afwezigheid keert Phil Bastiaans weer terug in de cockpit van een raceauto. Dat de coureur uit Ulestraten niet heeft stil gezeten, blijkt uit het feit dat hij het voor elkaar heeft gekregen om een Porsche fabriekscontract in de wacht te slepen. Komend weekend tijdens de Pinksterraces maakt Bastiaans bovendien zijn rentree in de BRL V6.

    n drie FIA GT races zal Bastiaans dit jaar plaatsnemen in een 2008 Porsche GT3 RSR (997) van het HISAQ Competiton team. Tijdens de FIA GT wedstrijden in Nogaro, Zolder en de 24 uur van Spa-Francorchamps zal Bastiaans met verve de kleuren van het nobelmerk uit Stuttgart verdedigen. ,,HISAQ heeft dit jaar de officiële steun van Porsche AG. Ik ben er dan ook wel best trots op dat de fabriek zo'n vertrouwen in mij heeft. HISAQ is op het moment uitermate succesvol in de VLN, het Duitse langeafstandskampioenschap, dus dat ziet er goed'.’’

    Terug in BRL V6
    Daarnaast is de Limburger, die ook nog een succesvol televisieprogramma maakt voor de regionale zender L1 TV, actief in de BRL serie voor het team van Linder Racing. De BRL beleeft dit weekend tijdens de Pinksterraces op het circuit van Zandvoort de seizoensopening. ,,De BRL is een klasse waardoor ik me ook in Nederland nog eens kan laten zien. De BRL V6 is een moeilijke wagen waar een goede voorbereiding en set-up heel belangrijk zijn. Vanaf de eerste trainingskilometers moet ik er dus staan. Ik heb het circuit van Zandvoort al twee jaar niet meer gezien, maar gelukkig ben ik wel fysiek goed in orde want ik heb mijn concentratie op de baan hard nodig om met de ervaren rotten in de BRL de strijd aan te gaan.’’ Het eerste weekend staat in het teken van ritme vinden, zowel met het voor Bastiaans nieuwe team als met de auto.

    Driving Experience
    De coureur Bastiaans heeft genoeg om zich dit jaar mee bezig te houden maar er wordt door de Limburger ook al verder gekeken. ,,Ik heb het afgelopen jaar Phil Bastiaans Driving Experience opgezet. Ik organiseer relatiebeheer events en track days. Waarbij relaties van bedrijven of particulieren de mogelijkheid wordt geboden onder begeleiding van ervaren instructeurs, zelf met auto’s, te rijden. Dat kan onder meer met type wagens als de Golf GTI, Renault Megane RS, BMW’s 135i en nieuwe BMW’s M3of 997 cupauto’s’’, aldus Phil.

    Eén op één-trainingen
    Al deze auto’s zijn klaar gemaakt voor circuit, inclusief rolkooi en racestoelen. ,,Ik doe dit op Zolder, Spa en de Nürnburgring. Daarnaast geef ik ook één op één-circuittrainingen, zowel hier, als op Sepang (Kuala Lumpur) en de VS. Verder werk ik samen met de Hokenson Group en zijn wij officieel sponsoracquisiteur van Porsche Motorsport’’, aldus Bastiaans, aan de vooravond van de start van zijn raceseizoen.

    08-05-2008 om 18:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Ricardo van der Ende met lege handen
    480_ende_sneeuw
    Ricardo van der Ende tijdens de recente Paasraces. Foto: Fast Company

    Ricardo van der Ende richtte voor dit seizoen zijn pijlen op het Deens toerwagenkampioenschap, waarin wordt gereden met moderne WTCC-bolides. De kans dat dit gaat lukken is helaas erg klein. Daarnaast komt Ricardo ook niet meer uit in de Samsung BMW 130i Cup, de klasse waarin hij regerend kampioen is.

    Ricardo van der Ende is in mineur. Hij had gehoopt op een overstap naar het Deens toerwagenkampioenschap, om aldus ervaring op te doen met WTCC-auto’s. “Dat wordt heel moeilijk”, vertelde hij. “Ik kom geld tekort om deze overstap te realiseren.” Er is inmiddels al een raceweekeinde (3 races) van het kampioenschap achter de rug. Ricardo hoopt thans dat hij dit seizoen in ieder geval nog een gastrace kan rijden.

    Achter de hand
    Ondanks zijn aankondiging dat hij na de Paasraces niet meer in de Samsung BMW 130i Cup zou uitkomen, hield Ricardo deze klasse achter de hand. Ook hierdoor is thans een streep gezet. “Ook dat heeft met financiën te maken”, aldus de teleurgestelde coureur. “Ik hield de Samsung BMW 130i Cup als alternatief, voor als mijn Deense plannen niet zouden slagen. Ik weet nu inmiddels dat ik tijdens de Pinksterraces sowieso niet aan de start zal verschijnen.”

    Broers
    Ricardo is nu zoekende. “Ik sta voor alles open, al blijf ik het liefst bij Ekris en bij BMW. Ik wil de BMW- en Ekris-familie bij voorkeur niet verlaten.” Ricardo is het komende weekeinde wel op Circuit Park Zandvoort aanwezig. Hij volgt de verrichtingen van zijn broer Jacky, die in de BRL V6 uitkomt. “Als de ene Van der Ende geen kampioen kan worden, dan moet de andere maar de titel pakken”, sluit hij af.

    08-05-2008 om 18:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: ‘Thuisrace’ Van Merksteijn Motorsport op Spa-Francorchamps
    van_merksteijn_paulricard_2

    Komend weekend vindt op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen de derde 1000 kilometer-race plaats van de Le Mans Series. Voor het Nederlandse team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur is het optreden op het Belgische Grand Prix-circuit een soort thuisrace, waarbij oud-Formule 1-coureur Jos Verstappen en teameigenaar Peter van Merksteijn uiteraard hopen op de enthousiaste ondersteuning van tal van Nederlandse fans.

    Na hun overwinning met de Porsche RS Spyder tijdens de eerste race in Barcelona en de tweede plaats na een prachtige inhaalrace op Monza, komen Verstappen en Van Merksteijn als leiders in het klassement van de LMP2-categorie naar Spa. De race op het 7,004 kilometer lange circuit start op zondag om 12.50 uur. Eurosport zendt van 12.45 tot 13.15 uur de beginfase van de race live uit, ’s avonds volgt vanaf 22.45 uur een samenvatting. Motors TV doet van 12.45 tot 14.00 uur en van 15.00 uur tot 19.00 uur verslag van de race.

    Mooiste circuit van Europa
    Voor Jos Verstappen is het circuit van Spa-Francorchamps natuurlijk bekend terrein. Hier behaalde hij in 1994 met de Benetton-Ford zijn beste Formule 1-resultaat door als derde te eindigen. Ook had hij er in 1996 zijn naar eigen zeggen zwaarste ongeval in de Formule 1, toen de wielophanging van zijn Footwork brak en hij hard in de vangrails belandde. “Maar als coureur verwerk je zoiets snel”, zegt Verstappen. “Spa is voor mij het mooiste circuit van Europa, ik kijk er echt naar uit! Het is een rijderscircuit met veel snelle bochten en door de lengte van de baan denk ik dat de onderlinge verschillen vrij groot zullen zijn. Daarnaast is het natuurlijk onze thuisrace. Ik heb al gehoord dat er veel Nederlandse fans naar Spa komen, en dat is altijd een extra motivatie.”


    van_merksteijn_paulricard_3

    Uitdaging
    Peter van Merksteijn verheugt zich ook al op de race in Spa. “Dit circuit is voor iedere rijder een uitdaging. Ik heb er ook al vaak gereden en het circuit ligt me. Daarnaast denk ik dat we dankzij de input van Jos een uitstekende afstelling voor onze auto hebben gevonden, waarmee we hopelijk weer goed kunnen scoren.” Van Merksteijn overtuigde tijdens de eerste twee LMS-races van het seizoen door constant snelle rondetijden en goede prestaties. “Ik ben soms zelf ook wel een beetje verbaasd dat het zo goed gaat. Ik denk dat de hulp van Jos en de goede aanpak van het team mij ook helpen om mezelf meer en meer te ontwikkelen”, zegt hij. “Daarnaast hebben we met de Porsche RS Spyder natuurlijk de beste auto tot onze beschikking die je je maar kunt wensen!”

    Programma Spa
    Op vrijdag 9 mei vinden er in Spa van 13.00 tot 14.00 uur en van 16.50 tot 17.50 uur twee vrije trainingen plaats. Op zaterdag 10 mei is er van 9.45 tot 10.45 uur nog een vrije training, gevolgd door de kwalificatie voor de LMP1- en LMP2-prototypes van 14.20 tot 14.40 uur. De warm-up is op zondagmorgen 11 mei van 8.45 tot 9.05 uur. De race over een afstand van 143 ronden of 1001,562 kilometer start om 12.50 uur en duurt maximaal zes uur.

    07-05-2008 om 18:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Ford: Karters maken kans op gratis Formule Ford-test
    nk1_berghem_4

    Waar karting wordt gezien als kweekvijver voor de autosport, is Formule Ford de kraamkamer voor toekomstige Formule-auto talenten. Dus lijkt het een goed idee om karters te interesseren voor een overstap naar de Formule Ford. Om dit initiatief kracht bij te zetten, is de Formule Ford Club Holland benaderd om aan het initiatief van Chrono Karting, ACS Racing en raceXpress mee te doen. Het idee is om karters kans te laten maken op een gratis test in een Formule Ford.

    De Kart-2-Car Challenge 2008 is een competitie, waarbij in het Chrono/KNAF Rotax Max NK 2008 punten kunnen worden behaald. De karter die dat het beste doet, verdient een ééndaagse FF-test. Deze zal worden gehouden op Circuit Park Zandvoort.

    nk1_berghem_2

    Wie kunnen er meedoen?
    Wie kunnen zich allemaal inschrijven voor deze competitie? Ten eerste dienen de rijders of rijdsters geboren zijn tussen 1 februari 1988 en 1 februari 1993. Bovendien dienen de karters deel te nemen aan de Max- senior of DD2 divisie. Daarnaast moeten de coureurs ingeschreven hebben voor alle vier Chrono Rotax Max NK's, die in mei, juni, september en oktober op diverse kartcircuits verreden zullen worden.


    nk1_berghem_5

    Demo
    Afgelopen zondag heeft voormalig Formule Ford-coureur Nelson van der Pol een korte demonstratie geven op het 1ste Chrono Rotax Max NK 2008. Zo konden de karters al even kennis maken met een racende Formule Ford.

    Extra kwaliteiten
    Naast de resultaten die de karters behalen tijdens de genoemde wedstrijden, is de organisatie van mening dat de deelnemers aan Kart-2-Car Challenge ook over andere kwaliteiten moeten beschikken. Heeft de karter een website en zo ja hoe ziet deze er uit? Hoe presenteert de karter zich tijdens de race-evenementen en prijsuitreikingen? En hoe gaat de rijder met de pers en publiciteit om?

    nk1_berghem_3

    De winnaar
    De karter met in totaal het hoogste aantal punten van de gezamenlijke klassen, wint één dag gratis testen ter waarde van drieduizend euro op Circuit Park Zandvoort in een Formule Ford. De prijs wordt beschikbaar gesteld door ACS Racing (het team van Bas Kuppeveld) en de sponsors van de Challenge. De rijders die als tweede tot en met vijfde eindigen, krijgen de mogelijkheid om tegen een sterk gereduceerd bedrag een halve dag te testen op Zandvoort met een Formule Ford. Voor de best geklasseerde dame uit de Kart-2-Car Challenge 2008 ligt een gratis test van een halve dag klaar.


    nk1_berghem_1

    07-05-2008 om 18:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRL: Dick Freebird dankzij Weytech met topwagen aan start nieuw BRL V6-seizoen
    brlv6_wagen_freebird_2008

    Na een maandenlange winterstop staat Dick Freebird te popelen om weer te gaan racen. De 22-jarige coureur kruipt komend weekend in zijn raceoverall om aan zijn tweede seizoen in de BRL V6 te beginnen. ,,Ik krijg dit jaar technische topondersteuning van Weytech, waardoor ik ten opzichte van afgelopen jaar zeker progressie verwacht te maken’’, kijkt Dick positief vooruit naar de Pinksterraces, die op 10 en 12 mei op Circuit Park Zandvoort worden verreden.

    Dick Freebird is inmiddels geen onbekende meer in de Benelux Racing League. De Brabander maakte in 2006 een succesvolle entree door als tweede te eindigen in de BRL Light-klasse. Na dat succesvolle seizoen promoveerde hij door naar de V6, de prachtige divisie met NASCAR-achtige bolides.

    Progressie
    In zijn rookie-jaar als V6-rijder maakte Dick een gestage progressie door, met een vijfde plaats tijdens de Finaleraces als beste resultaat. ,,Dit seizoen hoop ik weer een stap voorwaarts te maken’’, stelt het jeugdige racetalent. ,,Vorig jaar eindigde ik gedeeld negende in het eindklassement, in 2008 wil ik hoger finishen.’’

    Weytech
    Naast een jaar extra ervaring in de racevingers, denkt Dick Freebird die vooruitgang tevens te kunnen boeken door een betere wagen op het snelle asfalt te brengen. ,,Ik krijg vanaf dit seizoen ondersteuning van Weytech. Die jongens helpen onder meer met de techniek en de afstelling van de bolide’’, vertelt Dick. ,,Weytech is absolute top. Zij prepareren ook al jaren de wagens van het kampioensteam Collé en hun topcoureurs Donald Molenaar en Sandor van Es.’’

    Goed voorbereid
    Dick Freebird komt met Pinksteren goed geprepareerd aan de start. Zo heeft de Brabander afgelopen maand tweemaal getest op Circuit Park Zandvoort. ,,Zowel begin april als op Koninginnedag hebben we kilometers gemaakt’, vertelt Dick. ,,De twee testdagen zijn goed verlopen. Het neerzetten van een goede tijd is en blijft tijdens zo'n vrije training altijd een bandenkwestie, maar het geheel zag er zeker goed uit. Hoe we er echt voorstaan, gaan we het aankomend weekend tijdens de Pinksterraces zien.’’

    Hospitality
    Ook aan de hospitality heeft Dick Freebird goed gedacht. Zo heeft hij met zijn wagen een mooi onderkomen gevonden. ,,Ik zit vanaf PInksteren bij Barry Maessen in de tent’’, legt Dick Freebird uit. Barry racet zelf ook en is tevens de zoon van BRL-bedenker en organisator Harry Maessen.

    Ondersteuning
    Dick Freebird heeft in Martens en Frijns Industrial Group twee trouwe sponsors die hem ook in 2008 weer financieel begeleiden. De coureur is tevens verheugd dat hij in Jumbo Supermarkten nog een nieuwe ondersteuner kan verwelkomen. ,,Oud-motorcrosser Theo Eggens heeft voor mij het contact gelegd met Frits van Eerd, de racende directeur van Jumbo Supermarkten’’, legt Dick uit. De geldschieters maken het mogelijk dat Dick Freebird dit jaar optimaal aan de start kan verschijnen. ,,Laat het nieuwe racejaar maar snel beginnen. Ik heb er zin in!’’

    07-05-2008 om 17:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL: Voorbereidingen Indy 500 begonnen
    Afgelopen weekend opende de Indianapolis Motor Speedway ter voorbereiding van de Indy 500 eind deze maand haar poorten. Het weekend startte met het “Rookie Orientation Program” Ter voorbereiding van “Pole Day” begonnen de vrije trainingen afgelopen maandag.


    luyendijk_lloyd
    Mentor Arie Luyendijk Sr. en zijn pupil Alex LLoyd

    Rookies
    De inschrijvingslijst voor de 92e editie van de Indy 500 telt maar liefst 13 rookies die vier fases van het “Rookie-oriëntatieprogramma moeten doorlopen. Van de 13 rookies hebben alleen Mario Dominguez en Mario Moraes drie fases doorlopen. Afgelopen zondag was Wil Power met de KV Racing Technology Dallara Honda met 221.964 mph. de snelste rookie. De Braziliaan Jamie Camara uitkomend voor het team van Conquest verging het gisteren wat minder toen hij hardhandig in de muur belandde. Camara, die op eigen kracht uit de auto klaagde over pijn aan zijn rug en mocht vandaag om medische redenen niet aan de tests deelnemen. Camara: “Ik stuurde iets te vroeg in Turn 1 in en kwam beneden de witte lijn. Ik geloof niet dat het een erg goed idee was, want toen verloor ik de controle over mijn auto, die erg goed was. Woensdag hoop ik weer in actie te komen, maar Bryan Herta vertelde mij in ieder geval dat ik nu een echte Indycar-coureur ben. Woensdag hoop ik weer in actie te komen.”

    Alex Lloyd snel tijdens eerste dag
    De 23-jarige Brit David Lloyd beschikt bij het team van Rahal Letterman Racing over niemand minder dan Arie Luyendijk Sr. als mentor. Tijdens de eerste dag op Indy was Lloyd met 223.033 mph. de snelste man. “Mijn doel is natuurlijk het eerste weekend” verklaarde de Brit. A.s. weekend is het op Indianapolis “Pole-day” en worden de eerste elf startplaatsen bepaald. De race-ingenieur van David Lloyd is niemand minder dan Andy Brown, die destijds met Sam Hornish jr. talloze Indycar-successen behaalde. Zeker een combinatie om in de gaten te houden.



    sf_hillary_clinton
    Sarah Fisher gaf Hillary Clinton jaar racehelm cadeau

    Schaduwkanten
    Helaas kenden de openingsdagen op Indianapolis enkele schaduwkanten. De 63 jarige David Evans, die meer dan 20 jaar als monteur bij het team van Newman Haas actief was kwam na een woordenwisseling in de bar van zijn hotel om het leven. De politie heeft een man aangehouden, die onvrijwillige doodslag ten laste wordt gelegd. Het team van Vision Racing, eigendom van Tony George, ontsloeg teammanager Larry Curry van zijn verplichtingen. Tijdens de eerste wedstrijd in Homestead voldeden de achtervleugels van Ed Carpenter en A.J. Foyt IV niet aan het reglement, waardoor de trainingstijden geannuleerd werden. Tony George: “ Hij is te kort geschoten en heeft daarmee de teamcode geschonden. Ik had geen andere keuze.” Larry Curry was in de negentiger jaren teammanager bij het inmiddels opgeheven Menard Team en was zeker niet van onbesproken gedrag. Het team werd door Curry voor een paar miljoen dollar opgelicht, waarvoor hij enkele jaren achter slot- en grendel verdween. Als IMS-eigenaar, IRL-organisator en teammanager had George geen andere keuze dan Curry aan de kant te zetten.

    Hillary Clinton
    Ook Hillary Clinton kwam vandaag in het kader van de verkiezingscampagne een kijkje op de Brickyard nemen. Van Sarah Fisher kreeg zij een racehelm overhandigd. 

    Andretti Green Racing snel
    Het team van Andretti Green Racing domineerde vanavond. De Braziliaan Tony Kanaan, die door insiders als potentiële kandidaat voor de zege getipt wordt, hield met 225.269 mph. geruime tijd de snelste tijd in handen, maar uiteindelijk was teamgenoot Marco Andretti met 226/691 mph. de snelste man. Daarna volgden Scott Dixon, Ryan Briscoe, Dan Wheldon en Helio Castroneves. De gevestigde IRL-teams van Andretti Green, Penske Racing en Ganassi Racing Van de ex-Champcar-coureurs deed Justin Wilson het voorlopig uitstekend. Hij noteerde met 223.461 voorlopig een twaalfde tijd.

    marco_andretti__t2
     Marco Andretti is voorlopig de snelste man. Gaat het hem dit jaar lukken om
    de Indy 500 op zijn naam te schrijven?

    07-05-2008 om 17:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    06-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Datum officiële testdag 24U Spa bekend
    Op 8 juli zal de officiële testdag voor de Total 24 Uur van Spa worden gehouden. De testdag, die traditiegetrouw elk jaar plaatsvind, is vlak na de vierde ronde te Oschersleben. Op dinsdagvoormiddag wordt er gereden van negen tot twaalf, en in de namiddag is de baan weer vrij voor de teams van half drie tot zes uur 's avonds.

    06-05-2008 om 22:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Dutch Supercar Challenge keert met Pinksteren terug op Zandvoor
    dsc_voorafcpzpinkster_2

    Na een jaar van afwezigheid keert de Dutch Supercar Challenge terug op Circuit Park Zandvoort. Door de geluidsbeperkingen die op Zandvoort gelden tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces zijn de GT- en Supersport I- divisie niet aanwezig dit weekend. Toch zal de DSC Zandvoort al tijdens Pinksteren op zijn grondvesten laten trillen. Het duinencircuit is namelijk het decor voor het tweede raceweekend van de Supersport II-, Sport I en Sport II-divisie van deze prestigieuze klasse.

    De Dutch Supercar Challenge is sinds de start in 2001 uitgegroeid tot het grootste GT- en toerwagenkampioenschap van Nederland. Momenteel telt de klasse een recordaantal van bijna honderd vaste deelnemers, verdeeld over vijf divisies. De wedstrijden van de DSC worden verreden op de mooiste circuits in binnen- en buitenland. Dit seizoen prijken onder andere de Nürburgring, Hockenheim, Spa Francorchamps en natuurlijk Zandvoort op de kalender. Vele bekende namen maken dit seizoen hun opwachting in de DSC. We noemen hierbij bijvoorbeeld Duncan Huisman, Cor Euser en Nicky Pastorelli, die allen het gehele seizoen in de hoogste divisies van de DSC deelnemen.

    dsc_voorafcpzpinkster_4

    Concurrentie groot in Supersport II-divisie
    In de Supersport II-divisie van de Dutch Supercar Challenge zijn er dit jaar veel kanshebbers voor de titel. Tijdens de eerste races op de Nürburgring, die ruim twee weken geleden plaatsvonden, waren het de Seat Leon SuperCopa’s van RIWAL team Moreel en Brax Racing die beiden een race wisten te winnen. In hun kielzog eindigde Pieter van Soelen, dit jaar samen met Richard van den Bos rijdend met een hele dikke BMW 1-serie met wel 350 pk, tweemaal op een tweede plaats. Achter de top drie was de spanning ook om te snijden met onder andere een BMW Z4M van Eugène Janssen en de zeer snelle Saker van Bob Herber.

    dsc_voorafcpzpinkster_6

    Veel nieuwe namen in Sport I-divisie
    In de Sport I-divisie komen dit seizoen veel nieuwe namen naar voren. Een aantal vaste deelnemers in deze divisie, zoals Bas Barenbrug en Kees Kreijne, is doorgestoten naar hogere divisies. Nieuw in deze divisie is team Momentum Racing, dat met steun van Van der Kooi Sportscars in totaal vijf Lotus Exiges ingeschreven heeft. Op de Nürburgring wist de voor Momentum Racing uitkomende Jan van der Kooi een goede derde plek te behalen, achter de als tweede geëindigde Belg Luc de Cock en winnaars John van der Voort en Peter Claassen die een zeer speciale BMW 1-serie delen. De Sport I-divisie staat voor close racing, en spanning is dus ook gegarandeerd.

    dsc_voorafcpzpinkster_1

    Sport II-divisie vormt lage drempel voor DSC
    Voor het eerst sinds de oprichting van de DSC is er dit seizoen ook de Sport II-divisie. Deze divisie is opgezet om het ook voor kleinere teams mogelijk te maken om deel te nemen aan de Dutch Supercar Challenge. Auto in deze divisie is onder andere de zeer snelle Renault Clio RS waarvan Spirit Racing er drie inzet. Tevens wordt er ook een felle strijd geleverd met de Mini Coopers van M7Racing.

    dsc_voorafcpzpinkster_5

    Drie keer op Zandvoort
    In totaal komt de Dutch Supercar Challenge dit jaar drie keer in actie op het circuit van Zandvoort. In het weekend van 6 en 7 september rijdt de DSC in dezelfde configuratie als komend weekend, dus met de Supersport II, Sport I en Sport II-divisie. Tijdens de A1GP op Zandvoort (5 oktober) gaan de GT- en Supersport I-divisie van de DSC, de divisies met wagens tot wel 600 pk, voor het nodige spektakel zorgen.

    dsc_voorafcpzpinkster_3

    Eigen programma op SBS6
    Elke zondag heeft de Dutch Supercar Challenge zijn eigen programma op SBS6. Naast samenvattingen van alle races toont het programma ook interviews met en achtergronden over de coureurs en teams van de DSC. Stem elke zondag dus af op SBS6, rond de klok van 11:30 uur s’ochtends.

    06-05-2008 om 22:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Supercup: Racetrailer Team Bleekemolen op weg naar Istanbul in brand
    brand_trailer_bleekemolens

    Het heeft weinig gescheeld of Team Bleekemolen had komend weekend niet kunnen deelnemen aan de Porsche Supercup-wedstrijd in Istanbul. Tijdens het transport naar Turkije is de racetrailer in brand geraakt. Maar door adequaat handelen zijn de twee Porsches van rijders Sebastiaan Bleekemolen en Tim Buijs gered.

    ,,Afgelopen zaterdag was onze trailer op weg naar Triëst om daar op de boot te gaan naar Istanbul’’, vertelt Sebastiaan Bleekemolen. ,,Blijkbaar was er een binnenwiel kapot gegaan. Dát in combinatie met de warmte heeft ervoor gezorgd dat de bodem van de trailer is gaan branden.’’

    Geen gereedschappen
    ,,Doordat onze chauffeur Klaas Dijkstra snel heeft weten te handelen, was de brandweer binnen acht minuten ter plaatse. De auto’s en gereedschappen zijn gered’’, vervolgt Sebastiaan. ,,Inmiddels staan de auto’s wel op transport naar Istanbul, maar de Italiaanse autoriteiten lieten het niet toe dat de gereedschappen uit de vrachtwagen werden gehaald. Kortom: we gaan naar Istanbul met slechts twee auto’s!’’

    Hulp
    Team Bleekemolen krijgt in Istanbul echter hulp van Jetstream, de formatie waarvoor Sebastiaans broer Jeroen racet in de Porsche Supercup. ,,Gelukkig heeft Jetstream aangeboden dat we gereedschappen mogen gebruiken. Ook Porsche heeft een tent beschikbaar gesteld’’, is Sebastiaan verheugd over de helpende collega’s. ,,Het zal echter niet eenvoudig worden voor onze technische crew, maar toch zien we het positief in. Er kan gereden worden!’’

    Pinksterraces
    Voor Sebastiaan wordt het overigens een druk Pinksterweekendje. Na de Porsche Supercup-wedstrijd op zondag vliegt hij snel terug naar Nederland. Op maandag racet hij immers tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort mee met de Clio Cup. Omdat hij niet aan de Clio-kwalificaties van zaterdag kan meedoen, start hij maandag tijdens de eerste race helemaal achteraan.


    06-05-2008 om 22:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Super Aguri stopt definitief vanwege financiële problemen
    super_aguri

    Komend weekend zullen er twee Formule 1-wagens minder te bewonderen zijn tijdens de Grand Prix van Istanbul. Het met financiële problemen kampende Super Aguri is definitief ten onder gegaan

    Het team van voormalig F1-coureur Aguri Suzuki maakte dit nieuws vandaag bekend. De formatie kwam vorig jaar in de problemen toen een van de grote sponsors (SS United) de financiële verplichtingen richting Super Aguri niet nakwam.

    Injectie
    Voor de start van dit F1-seizoen zou de Magma Group het team de broodnodige geldelijke injectie geven, maar de investeerder trok zich uiteindelijk terug. Aguri Suzuki heeft diverse andere opties geprobeerd om zijn renstal te redden. Zo heeft hij onder meer bij Honda aangeklopt, maar dat concern – dat Super Aguri altijd flink gesteund heeft - zag het uiteindelijk ook niet meer zitten. Super Aguri heeft twee jaar en vier maanden bestaan. Anthony Davidson en Takuma Sato waren de F1-rijders van de formatie.

    06-05-2008 om 21:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perfect weekend voor De Crem-Moonens
    Twee keer op pole position, twee keer op de hoogste podiumtrede: Nicolas De Crem en Werner Moonens zullen een uitstekende herinnering overhouden aan hun verplaatsing naar de Bourgogne. Als kers op de taart installeren de twee teamgenoten van KS Motorsport zich aan de leiding van het kampioenschap voor de 12 Uren van Spa. Zo kunnen ze vol vertrouwen toeleven naar de topwedstrijd van het jaar.

    BMW tegen Peugeot, KS Motorsport tegen Chad Racing, de toon werd meteen gezet in de kwalificaties, waarin Nicolas De Crem zijn status van beste sprinter in de Belgian Touring Car Series 2008 bevestigde. Na zijn dubbele pole in Zolder, herhaalde hij die stunt in de Bourgogne op het befaamde technische circuit.


    Toen het licht op groen sprong, rukte Philippe Stéveny op naar de leiding met de 407 die hij deelde met de Brit John Hartshorne. Zijn teamgenoot zette zich in hun spoor op de tweede plaats, voor Steve Vanbellingen. Werner Moonens kon niet profiteren van de pole die zijn teamgenoot realiseerde en zakte terug naar de vierde plaats.

    De eerste opwinding volgde in de veertiende ronde, toen de Peugeot nummer 8 traag de pitlane in reed: transmissie geraakt. Philippe Stéveny moest opgeven. Alle hoop van Chad Racing rustte nu op Iain Dockerill, die schitterend de regerende kampioen achter zich hield. Maar, pech velde ook de tweede 407: draagarm stuk, waardoor het in de 22e ronde afgelopen was voor de Britse formatie. De weg lag open voor de BMW's van KS Motorport. Bleef de vraag in welke volgorde ze de finish zouden halen.

    De posities wisselden niet meer tijdens de verplichte pitstop. Al snel bleek Nicolas De Crem sneller dan Bert Redant, die Steve Vanbellingen had afgelost. De jonge polehouder verminderde het verschil op de leider en in de 45e ronde nam hij de leiding over in de Parabolica. Niets hield de tandem De Crem-Moonens nog van de overwinning. Het was de eerste zege voor de jonge piloot uit Namen op dit niveau: "Schitterend. Ik kan het nog niet geloven. Ik had niet gedacht het algemene klassement zo vroeg op het seizoen al te kunnen winnen. Maar, deze race verliep zoals een droom."


    De tweede, een zekere Steve Vanbellingen, had ook een stralende glimlach: "Een dubbel met de BMW's en de zege in S2 dankzij Armand Essers en Ruben Maes. De balans is voor KS Motorsport indrukwekkend in deze eerste manche!" De triomf van de BMW's wordt vervolledigd met de derde plaats van Eric Qvick en Frédéric Jonckheere, meesterlijk in de klasse T3: "Het was bijzonder spannend in de slotronden, want onze banden waren tot op de draad versleten", vertelde Jonckheere na de viering op het podium.

    De erelijst werd vervolledigd door Essers-Maes in S2, voor Meert-Fumal en Morel-Reymond. De Seats Leon toonden zich dankzij de Italianen Bottazzi-Buratti en Rosoux-Gepts, opgehouden door een lekke band. Zoals gewoonlijk was de strijd in T2 bijzonder spannend. Smits-Cleynhens wonnen de race, voor de Opel Astra van André-De Vits (Honda Civic) en Adriaenssens-Van Riel (VW).

    Zorgen voor de kampioen

    In de tweede race nam Nicolas De Crem de leiding, maar werd deze keer bedreigd door Nigel Greensall, die helemaal niet getekend was door de VW Fun Cup-race die hij net had afgewerkt. Helaas was het duel van korte duur, want de Peugeot kende weer problemen: na de draagarm, ging nu de motor stuk. De snelste man in de race reed op dat moment al ver voor Bert Redant, Ruben Maes, weer meesterlijk in S2, en Sébastien Feltes. John Hartshorne was niet aan het feest in de 407 Silhouet: de teamleiding van Chad Racing riep hem meteen binnen bij het openen van de bevoorrading om Philippe Stéveny in de strijd te gooien.

    Een nieuwe dubbel leek in de maak, maar op dat moment reed de chef van KS, Steve Vanbellingen, plotseling traag over de piste. De zescilinder van de BMW produceerde een vreemd geluid en de motor haperde, zodat de titelhouder zijn kansen niet kon verdedigen. Erger nog: hij moest de pits opzoeken en zakte in de hiërarchie terug naar een onbeduidende twintigste plaats. Werner Moonens, die De Crem had afgelost, liet de kans niet liggen. Hij stuurde de BMW naar de overwinning, synoniem voor de leiding in het kampioenschap. De zilveren medaille ging naar Philippe Stéveny, die een gespierde remonte realiseerde,terwijl de jongeren Loïc Fontaine en Sébastien Feltes het podium vervolledigen voor Astur Car.

    Net zoals 's ochtends, wonnen Ruben Maes en Armand Essers de race in S2 voor Jean-Claude Meert en Armand Fumal. De twee teams werden op de lijn gescheiden door de tandem Fabrice Warroquiers-François Turco, die op hun beurt de Jaguar ontdekten. Eric Qvick en Frédéric Jonckheere pakten de dubbel in T3. Bernard André en Alexandre De Vits wonnen met hun Honda in T2 en een andere Civic, bestuurd door Patrick Byloos en Erik Bruynoghe, zegevierde in de kleinste klasse T1.

    Race 1 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 64 ronden ; 2. Vanbellingen-Redant (BMW M3 Silhouet) op 39.046 ; 3. Qvick-Jonckheere (BMW) op 2 ronden, winnaars in T3; 4. Essers-Maes (Touring Cup), winnaars in S2 ; 5. Franchi-Vannerum (Jaguar X-Type Silhouet) ; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Morel-Reymond (Touring Cup) ; 8. Van Impe-Roossens (Touring Cup) op 3 ronden ; 9. Buratti-Bottazzi (SEAT Leon) op 4 ronden ; 10. Dubois-De Keijser (Roadster S)… 12. Smits-Cleyhens (Opel Astra) op 5 ronden, winnaars in T2…27. Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden, winnaars in T1… 35 Martinez (Emma), winnaars in S3.

    Race 2 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 63 ronden ; 2. Stéveny-Hartshorne (Peugeot 407 Silhouet) op 1 ronde ; 3. Fontaine-Feltes (BMW M3 Silhouet) ; 4. Essers-Maes (Touring Cup) op 2 ronden, winnaars in S2 ; 5. Warroquiers-Turco (Jaguar X-Type Silhouet) ; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Qvick-Jonckheere (BMW M3), winnaars in T3 ; 8. Rosoux-Gepts (SEAT Leon) op 3 ronden ; 9. Morel-Reymond (Touring Cup) ; 10. Buratti-Bottazzi (SEAT Leon) op 4 ronden ; 11. André-De Vits (Honda Civic) winnaars in T2… 21. Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden, winnaars in T1 ; etc.

    Kampioenschap (officieus) : 1 . De Crem-Moonens 55 pts ; 2. Meert-Fumal 45 ; 3. Morel 40 ; 4. Vanbellingen-Redant et Plasch-Bouvy 37 ; 5. Essers 36 ; etc.

    05-05-2008 om 21:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck vindt onderdak in Italiaans F3
    Na zijn derde plaats in het Duitse F3-kampioenschap vorig seizoen, heeft de 22-jarige Brusselaar Nico Verdonck vandaag een contract ondertekend om voor RP Motorsport in het Italiaanse F3-kampioenschap te rijden. De eerste testritten vinden plaats in Mugello (bij Firenze) op donderdag 8 mei.

    Het wordt voor de snelle Belg Nico Verdonck een hele uitdaging! Hij beschikt immers over geen enkele voorkennis van de Italiaanse circuits en heeft nog geen ervaring met de nieuwe Dallara, die uitgerust is met een Fiat-motor en het nieuwe Dallara F308 chassis.
    Nico Verdonck’s commentaar: “Ik slaagde er slechts op ’t nippertje in een zitje te veroveren in een topteam als RP Motorsport. De meeste kampioenschappen zijn immers reeds gestart en alle plaatsen in de grote teams bezet. Ik ben dus bijzonder blij en dank al mijn partners, vooral Fabio Pampado van RPM, omdat hij mij de kans geeft om mijn carrière in de één-zitters voort te zetten. Ik kijk uit naar de eerste race op een nieuw circuit en met een splinternieuwe auto. Samen met RP Motorsport mikken wij op topprestaties!”

    2Produce persoonlijk sponsor Nico Verdonck

    RP Motorsport teambaas Fabio Pampado: “De kans om een snel en professioneel rijder als Nico Verdonck aan te werven, laat ons toe om de uitdaging van het Italiaanse F3-kampioenschap aan te gaan. Met Nico Verdonck heeft RP Motorsport er alle vertrouwen in te kunnen meedingen naar de top in de F3. Voor een nieuwe professionele reeks als de F3 heeft RPM een rijder als Nico nodig om succes te boeken en de uitslagen neer te zetten die een professionele renstal als RP Motorsport verdient.”

    De eerste wedstrijd vindt plaats in Mugello van 9 tot 11 mei. De Italiaanse F3 is live te zien op Satelliet TV “Nuvolari - Kanaal 218” op Sky Platform.

    05-05-2008 om 21:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mike Verschuur: "Belangrijk dat ik de auto steeds beter leer kennen
    MUGELLO - De Nijmeegse autocoureur Mike Verschuur leverde op het circuit van Mugello in de Italiaanse Toscane-regio zijn beste prestatie tot nu toe in de sterk bezette Duitse Porsche Carrera Cup. In de wedstrijd over 21 ronden op het 5,245 kilometer lange circuit reed Verschuur zelfs een tijdlang op de tiende plaats in het veld van in totaal dertig deelnemers. Een defecte versnellingsbak in de slotfase van de wedstrijd zorgde er tenslotte voor, dat Verschuur deze positie niet kon vasthouden. Hij werd uiteindelijk als twaalfde geklasseerd, zijn tot nu toe beste resultaat in de Porsche Carrera Cup. "Belangrijk is dat ik de auto steeds beter leer kennen en meer en meer ervaring opdoe met elke kilometer die ik rijd", aldus Verschuur.

    Mike Verschuur

    Voor Verschuur was het de eerste kennismaking met het circuit in het prachtige Toscaanse landschap. Mugello is een historische autosportegio, want vroeger werden er al lange-afstandsraces met sportwagens verreden op het 66 kilometer lange stratencircuit, dat ondermeer de Futa- en Giogo-pas omvat. Nederlandse successen waren er onder anderen voor Gijs van Lennep, die er driemaal op het podium eindigde, in 1967 als derde met Porsche (samen met Vic Elford), in 1969 als tweede met een Fiat Abarth 2000 en in 1970 opnieuw derde met Fiat Abarth. Ook Ben Pon (derde in 1968 met Dieter Spoerry in een Porsche) zorgde er voor podiumsucces. Het huidige permanente circuit, het 'Circuito Internazionale del Mugello', werd begin jaren zeventig geopend en is eigendom van Ferrari. "Qua landschap is het natuurlijk prachtig, het circuit zelf ligt me eerlijk gezegd niet zo”, zei Mike Verschuur na zijn eerste kennismaking. “Daarnaast ben ik ook een beetje in het nadeel, omdat de meeste andere rijders hier uitgebreid hebben getest."

    In de kwalificatietraining, die eenmaal met een rode vlag werd onderbroken nadat de Pool Robert Lukas met zijn auto in de grindbak vaststond, reed Verschuur naar de negentiende tijd. “Daarmee ben ik niet helemaal tevreden, ik had duidelijk meer verwacht, maar het gebrek aan baankennis en ervaring speelt hier ook een rol”, aldus de rijder. In de race maakte Verschuur al bij de start drie plaatsen goed. "Ik zat in de eerste bocht aan de binnenkant, maar kon in de tweede bocht aan de buitenkant om een aantal mensen heen, dus dat ging al lekker", berichtte hij na afloop. "Ik klom meer en meer op toen er ook nog een paar rijders voor me afgingen, maar gaandeweg de race merkte ik dat de versnellingsbak stuk ging. In de slotfase, toen ik tiende lag, had ik alleen nog maar de vierde en op de rechte stukken de vijfde versnelling tot mijn beschikking en daarmee kon ik natuurlijk niets uitrichten tegen enkele anderen, die me in de laatste twee ronden nog voorbijkwamen. Maar het is wel hoopgevend dat ik hier al in de toptien gereden heb, we werken ons stapje voor stapje naar voren!"

    Uitslag: 1. Uwe Alzen (Dui), 16 r. in 31.23,245 (gem. 160,421 km/u), 2. René Rast (Dui), op 5,238, 3. Nicolas Armindo (Fra), op 12,098, 12. Mike Verschuur (Ned), op 36,635.

    Stand na 3 van 9 races: 1. Rast, 48 punten, 2. Mamerow, 48, 3. Armindo, 48, 21. Verschuur, 5.

    Volgende race: 18 mei, EuroSpeedway Lausitz/D

    05-05-2008 om 21:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs