Swift Cup: Newsflash voorbeschouwing Pinksterraces 2008
Dat
de Formido Swift Cup dé opstapklasse is voor jong racetalent,
bleek wel tijdens de start van het nieuwe seizoen. Na de openingsrace
van de Kinzo Paasraces stonden immers drie 20-jarige coureurs op het
Zandvoortse podium. Tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces (10 en
12 mei) mogen de jonge honden wederom bewijzen dat ze razendsnel zijn.
Klik hier om razendsnel naar de nieuwe Formido Swift Cup newsflash te gaan!
BMW 130i Cup: Ritsma, Glansdorp en Nagel in actie tijdens Pinksterraces
Luuk Glansdorp racet met Pinksteren in de BMW 130i Cup.
Foto: luukglansdorp.nl
Na de elf rijders die met Pasen deelnamen aan de BMW 130i Cup,
zal het deelnemersveld tijdens de aanstaande Pinksterraces
waarschijnlijk iets groter zijn. Zo maakt Toine Nagel de overstap
vanuit de DNRT, is Rintje Ritsma weer terug op het BMW-honk en
komt ook Luuk Glansdorp in actie voor het team van Certainty Racing.
Zoals we gisteren reeds op onze site meldden, zal regerend kampioen
Ricardo van der Ende dit weekend niet in actie komen tijdens de
Pinksterraces. Bovendien zal ook het bekende BMW 130i-gezicht Dillon
Koster niet rijden op Tweede Pinksterdag. Koster rijdt zaterdag in
Duitsland de lange afstandwedstrijd van de VLN. De Zandvoorter heeft
een nieuwe BMW M3. Met deze 600 pks tellende bolide gaat Koster
later dit jaar de 24 uur van de Nürburgring rijden. De wedstrijd
van zaterdag maakt onderdeel uit van de voorbereiding op de etmaal
durende strijd.
Coach Door deze race mist Koster zaterdag de kwalificatie van de BMW
130i Cup. Maandag zal hij wel op Zandvoort zijn, maar niet als rijder.
Hij zal zich die dag opwerpen als coach van zijn raceteam, dat met
Pinksteren uit drie BMW-rijders en vijf Formido Swift Cup-coureurs
bestaat.
BMW Naast Lau Michielse, die met Pasen al bij Certainty in de
BMW130i Cup participeerde, zijn dit keer ook Rintje Ritsma en Luuk
Glansdorp van de partij. Ritsma rijdt al veel langer in de cup, voor
Glansdorp betekent het zijn 130i debuut. Glansdorp is echter
allesbehalve onbekend met het merk BMW. Na een succesvolle
kartcarrière (onder meer vice-Europees én wereldkampioen
in de Rotax Max) heeft hij onder meer Formule BMW in Duitsland gereden.
Nog een nieuwkomer Een andere nieuwkomer binnen de BMW 130i Cup is Toine Nagel.
Deze rijder heeft race-ervaring in de DNRT opgedaan en maakt nu de
overstap naar het Dutch Power Pack. Nagel zal uitkomen voor het team
van Cor Euser in een Renova BMW.
Motormanagement geoptimaliseerd Tijdens de Pinksterraces gaan de BMW130is met een nieuw
geprepareerde Electronic Control Unit rijden. Omdat dit
motormanagementsysteem is geoptimaliseerd, zullen de wagens iets meer
vermogen en extra koppelmoment krijgen en een verbeterd toerenbereik
hebben. Daardoor is de verwachting dat de rondetijden omlaag zullen
gaan.
Div: Comeback Phil Bastiaans met Porsche fabriekscontract en in BRL V6
Na bijna een jaar afwezigheid keert Phil Bastiaans weer terug
in de cockpit van een raceauto. Dat de coureur uit Ulestraten niet
heeft stil gezeten, blijkt uit het feit dat hij het voor elkaar heeft
gekregen om een Porsche fabriekscontract in de wacht te slepen. Komend
weekend tijdens de Pinksterraces maakt Bastiaans bovendien zijn rentree
in de BRL V6.
n drie FIA GT races zal Bastiaans dit jaar plaatsnemen in een 2008
Porsche GT3 RSR (997) van het HISAQ Competiton team. Tijdens de FIA GT
wedstrijden in Nogaro, Zolder en de 24 uur van Spa-Francorchamps zal
Bastiaans met verve de kleuren van het nobelmerk uit Stuttgart
verdedigen. ,,HISAQ heeft dit jaar de officiële steun van Porsche
AG. Ik ben er dan ook wel best trots op dat de fabriek zo'n vertrouwen
in mij heeft. HISAQ is op het moment uitermate succesvol in de VLN, het
Duitse langeafstandskampioenschap, dus dat ziet er goed'.
Terug in BRL V6 Daarnaast is de Limburger, die ook nog een succesvol
televisieprogramma maakt voor de regionale zender L1 TV, actief in de
BRL serie voor het team van Linder Racing. De BRL beleeft dit weekend
tijdens de Pinksterraces op het circuit van Zandvoort de
seizoensopening. ,,De BRL is een klasse waardoor ik me ook in Nederland
nog eens kan laten zien. De BRL V6 is een moeilijke wagen waar een
goede voorbereiding en set-up heel belangrijk zijn. Vanaf de eerste
trainingskilometers moet ik er dus staan. Ik heb het circuit van
Zandvoort al twee jaar niet meer gezien, maar gelukkig ben ik wel
fysiek goed in orde want ik heb mijn concentratie op de baan hard nodig
om met de ervaren rotten in de BRL de strijd aan te gaan.
Het eerste weekend staat in het teken van ritme vinden, zowel met het
voor Bastiaans nieuwe team als met de auto.
Driving Experience De coureur Bastiaans heeft genoeg om zich dit jaar mee bezig
te houden maar er wordt door de Limburger ook al verder gekeken. ,,Ik
heb het afgelopen jaar Phil Bastiaans Driving Experience opgezet. Ik
organiseer relatiebeheer events en track days. Waarbij relaties van
bedrijven of particulieren de mogelijkheid wordt geboden onder
begeleiding van ervaren instructeurs, zelf met autos, te rijden.
Dat kan onder meer met type wagens als de Golf GTI, Renault Megane RS,
BMWs 135i en nieuwe BMWs M3of 997
cupautos, aldus Phil.
Eén op één-trainingen Al deze autos zijn klaar gemaakt voor circuit,
inclusief rolkooi en racestoelen. ,,Ik doe dit op Zolder, Spa en de
Nürnburgring. Daarnaast geef ik ook één op
één-circuittrainingen, zowel hier, als op Sepang (Kuala
Lumpur) en de VS. Verder werk ik samen met de Hokenson Group en zijn
wij officieel sponsoracquisiteur van Porsche Motorsport,
aldus Bastiaans, aan de vooravond van de start van zijn raceseizoen.
Ricardo van der Ende tijdens de recente Paasraces. Foto: Fast Company
Ricardo van der Ende richtte voor dit seizoen zijn pijlen op
het Deens toerwagenkampioenschap, waarin wordt gereden met moderne
WTCC-bolides. De kans dat dit gaat lukken is helaas erg klein.
Daarnaast komt Ricardo ook niet meer uit in de Samsung BMW 130i Cup, de
klasse waarin hij regerend kampioen is.
Ricardo van der Ende is in mineur. Hij had gehoopt op een overstap naar
het Deens toerwagenkampioenschap, om aldus ervaring op te doen met
WTCC-autos. Dat wordt heel moeilijk, vertelde hij.
Ik kom geld tekort om deze overstap te realiseren. Er is
inmiddels al een raceweekeinde (3 races) van het kampioenschap achter
de rug. Ricardo hoopt thans dat hij dit seizoen in ieder geval nog een
gastrace kan rijden.
Achter de hand Ondanks zijn aankondiging dat hij na de Paasraces niet meer in
de Samsung BMW 130i Cup zou uitkomen, hield Ricardo deze klasse achter
de hand. Ook hierdoor is thans een streep gezet. Ook dat heeft
met financiën te maken, aldus de teleurgestelde coureur.
Ik hield de Samsung BMW 130i Cup als alternatief, voor als mijn
Deense plannen niet zouden slagen. Ik weet nu inmiddels dat ik tijdens
de Pinksterraces sowieso niet aan de start zal verschijnen.
Broers Ricardo is nu zoekende. Ik sta voor alles open, al
blijf ik het liefst bij Ekris en bij BMW. Ik wil de BMW- en
Ekris-familie bij voorkeur niet verlaten. Ricardo is het komende
weekeinde wel op Circuit Park Zandvoort aanwezig. Hij volgt de
verrichtingen van zijn broer Jacky, die in de BRL V6 uitkomt.
Als de ene Van der Ende geen kampioen kan worden, dan moet de
andere maar de titel pakken, sluit hij af.
Sportscars: âThuisraceâ Van Merksteijn Motorsport op Spa-Francorchamps
Komend weekend vindt op het circuit van Spa-Francorchamps in de
Belgische Ardennen de derde 1000 kilometer-race plaats van de Le Mans
Series. Voor het Nederlandse team Van Merksteijn Motorsport by Equipe
Verschuur is het optreden op het Belgische Grand Prix-circuit een soort
thuisrace, waarbij oud-Formule 1-coureur Jos Verstappen en teameigenaar
Peter van Merksteijn uiteraard hopen op de enthousiaste ondersteuning
van tal van Nederlandse fans.
Na hun overwinning met de Porsche RS Spyder tijdens de eerste race in
Barcelona en de tweede plaats na een prachtige inhaalrace op Monza,
komen Verstappen en Van Merksteijn als leiders in het klassement van de
LMP2-categorie naar Spa. De race op het 7,004 kilometer lange circuit
start op zondag om 12.50 uur. Eurosport zendt van 12.45 tot 13.15 uur
de beginfase van de race live uit, s avonds volgt vanaf 22.45
uur een samenvatting. Motors TV doet van 12.45 tot 14.00 uur en van
15.00 uur tot 19.00 uur verslag van de race.
Mooiste circuit van Europa Voor Jos Verstappen is het circuit van Spa-Francorchamps
natuurlijk bekend terrein. Hier behaalde hij in 1994 met de
Benetton-Ford zijn beste Formule 1-resultaat door als derde te
eindigen. Ook had hij er in 1996 zijn naar eigen zeggen zwaarste
ongeval in de Formule 1, toen de wielophanging van zijn Footwork brak
en hij hard in de vangrails belandde. Maar als coureur verwerk
je zoiets snel, zegt Verstappen. Spa is voor mij het
mooiste circuit van Europa, ik kijk er echt naar uit! Het is een
rijderscircuit met veel snelle bochten en door de lengte van de baan
denk ik dat de onderlinge verschillen vrij groot zullen zijn. Daarnaast
is het natuurlijk onze thuisrace. Ik heb al gehoord dat er veel
Nederlandse fans naar Spa komen, en dat is altijd een extra
motivatie.
Uitdaging Peter van Merksteijn verheugt zich ook al op de race in Spa.
Dit circuit is voor iedere rijder een uitdaging. Ik heb er ook
al vaak gereden en het circuit ligt me. Daarnaast denk ik dat we
dankzij de input van Jos een uitstekende afstelling voor onze auto
hebben gevonden, waarmee we hopelijk weer goed kunnen scoren.
Van Merksteijn overtuigde tijdens de eerste twee LMS-races van het
seizoen door constant snelle rondetijden en goede prestaties. Ik
ben soms zelf ook wel een beetje verbaasd dat het zo goed gaat. Ik denk
dat de hulp van Jos en de goede aanpak van het team mij ook helpen om
mezelf meer en meer te ontwikkelen, zegt hij. Daarnaast
hebben we met de Porsche RS Spyder natuurlijk de beste auto tot onze
beschikking die je je maar kunt wensen!
Programma Spa Op vrijdag 9 mei vinden er in Spa van 13.00 tot 14.00 uur en
van 16.50 tot 17.50 uur twee vrije trainingen plaats. Op zaterdag 10
mei is er van 9.45 tot 10.45 uur nog een vrije training, gevolgd door
de kwalificatie voor de LMP1- en LMP2-prototypes van 14.20 tot 14.40
uur. De warm-up is op zondagmorgen 11 mei van 8.45 tot 9.05 uur. De
race over een afstand van 143 ronden of 1001,562 kilometer start om
12.50 uur en duurt maximaal zes uur.
Formule Ford: Karters maken kans op gratis Formule Ford-test
Waar karting wordt gezien als kweekvijver voor de autosport, is Formule
Ford de kraamkamer voor toekomstige Formule-auto talenten. Dus lijkt
het een goed idee om karters te interesseren voor een overstap naar de
Formule Ford. Om dit initiatief kracht bij te zetten, is de Formule
Ford Club Holland benaderd om aan het initiatief van Chrono
Karting, ACS Racing en raceXpress mee te doen. Het idee is om karters
kans te laten maken op een gratis test in een Formule Ford.
De Kart-2-Car Challenge 2008 is een competitie, waarbij in het
Chrono/KNAF Rotax Max NK 2008 punten kunnen worden behaald. De karter
die dat het beste doet, verdient een ééndaagse FF-test.
Deze zal worden gehouden op Circuit Park Zandvoort.
Wie kunnen er meedoen? Wie kunnen zich allemaal inschrijven voor deze competitie? Ten
eerste dienen de rijders of rijdsters geboren zijn tussen 1 februari
1988 en 1 februari 1993. Bovendien dienen de karters deel te nemen aan
de Max- senior of DD2 divisie. Daarnaast moeten de coureurs
ingeschreven hebben voor alle vier Chrono Rotax Max NK's, die in mei,
juni, september en oktober op diverse kartcircuits verreden zullen
worden.
Demo Afgelopen zondag heeft voormalig Formule Ford-coureur Nelson
van der Pol een korte demonstratie geven op het 1ste Chrono Rotax Max
NK 2008. Zo konden de karters al even kennis maken met een racende
Formule Ford.
Extra kwaliteiten
Naast de resultaten die de karters behalen tijdens de genoemde
wedstrijden, is de organisatie van mening dat de deelnemers aan
Kart-2-Car Challenge ook over andere kwaliteiten moeten beschikken.
Heeft de karter een website en zo ja hoe ziet deze er uit? Hoe
presenteert de karter zich tijdens de race-evenementen en
prijsuitreikingen? En hoe gaat de rijder met de pers en publiciteit om?
De winnaar
De karter met in totaal het hoogste aantal punten van de gezamenlijke
klassen, wint één dag gratis testen ter waarde van
drieduizend euro op Circuit Park Zandvoort in een Formule Ford. De
prijs wordt beschikbaar gesteld door ACS Racing (het team van Bas
Kuppeveld) en de sponsors van de Challenge. De rijders die als tweede
tot en met vijfde eindigen, krijgen de mogelijkheid om tegen een sterk
gereduceerd bedrag een halve dag te testen op Zandvoort met een Formule
Ford. Voor de best geklasseerde dame uit de Kart-2-Car Challenge 2008
ligt een gratis test van een halve dag klaar.
BRL: Dick Freebird dankzij Weytech met topwagen aan start nieuw BRL V6-seizoen
Na een maandenlange winterstop staat Dick Freebird te popelen
om weer te gaan racen. De 22-jarige coureur kruipt komend weekend in
zijn raceoverall om aan zijn tweede seizoen in de BRL V6 te beginnen.
,,Ik krijg dit jaar technische topondersteuning van Weytech, waardoor
ik ten opzichte van afgelopen jaar zeker progressie verwacht te
maken, kijkt Dick positief vooruit naar de Pinksterraces,
die op 10 en 12 mei op Circuit Park Zandvoort worden verreden.
Dick Freebird is inmiddels geen onbekende meer in de Benelux Racing
League. De Brabander maakte in 2006 een succesvolle entree door als
tweede te eindigen in de BRL Light-klasse. Na dat succesvolle seizoen
promoveerde hij door naar de V6, de prachtige divisie met
NASCAR-achtige bolides.
Progressie In zijn rookie-jaar als V6-rijder maakte Dick een gestage
progressie door, met een vijfde plaats tijdens de Finaleraces als beste
resultaat. ,,Dit seizoen hoop ik weer een stap voorwaarts te
maken, stelt het jeugdige racetalent. ,,Vorig jaar
eindigde ik gedeeld negende in het eindklassement, in 2008 wil ik hoger
finishen.
Weytech Naast een jaar extra ervaring in de racevingers, denkt Dick
Freebird die vooruitgang tevens te kunnen boeken door een betere wagen
op het snelle asfalt te brengen. ,,Ik krijg vanaf dit seizoen
ondersteuning van Weytech. Die jongens helpen onder meer met de
techniek en de afstelling van de bolide, vertelt Dick.
,,Weytech is absolute top. Zij prepareren ook al jaren de wagens van
het kampioensteam Collé en hun topcoureurs Donald Molenaar en
Sandor van Es.
Goed voorbereid Dick Freebird komt met Pinksteren goed geprepareerd aan de
start. Zo heeft de Brabander afgelopen maand tweemaal getest op Circuit
Park Zandvoort. ,,Zowel begin april als op Koninginnedag hebben we
kilometers gemaakt, vertelt Dick. ,,De twee testdagen zijn goed
verlopen. Het neerzetten van een goede tijd is en blijft tijdens zo'n
vrije training altijd een bandenkwestie, maar het geheel zag er zeker
goed uit. Hoe we er echt voorstaan, gaan we het aankomend weekend
tijdens de Pinksterraces zien.
Hospitality Ook aan de hospitality heeft Dick Freebird goed gedacht. Zo
heeft hij met zijn wagen een mooi onderkomen gevonden. ,,Ik zit vanaf
PInksteren bij Barry Maessen in de tent, legt Dick
Freebird uit. Barry racet zelf ook en is tevens de zoon van
BRL-bedenker en organisator Harry Maessen.
Ondersteuning Dick Freebird heeft in Martens en Frijns Industrial Group twee
trouwe sponsors die hem ook in 2008 weer financieel begeleiden. De
coureur is tevens verheugd dat hij in Jumbo Supermarkten nog een nieuwe
ondersteuner kan verwelkomen. ,,Oud-motorcrosser Theo Eggens heeft voor
mij het contact gelegd met Frits van Eerd, de racende directeur van
Jumbo Supermarkten, legt Dick uit. De geldschieters maken
het mogelijk dat Dick Freebird dit jaar optimaal aan de start kan
verschijnen. ,,Laat het nieuwe racejaar maar snel beginnen. Ik heb er
zin in!
Afgelopen weekend opende de Indianapolis Motor Speedway ter
voorbereiding van de Indy 500 eind deze maand haar poorten. Het weekend
startte met het Rookie Orientation Program Ter
voorbereiding van Pole Day begonnen de vrije trainingen
afgelopen maandag.
Mentor Arie Luyendijk Sr. en zijn pupil Alex LLoyd
Rookies
De inschrijvingslijst voor de 92e editie van de Indy 500 telt maar
liefst 13 rookies die vier fases van het
Rookie-oriëntatieprogramma moeten doorlopen. Van de 13
rookies hebben alleen Mario Dominguez en Mario Moraes drie fases
doorlopen. Afgelopen zondag was Wil Power met de KV Racing Technology
Dallara Honda met 221.964 mph. de snelste rookie. De Braziliaan Jamie
Camara uitkomend voor het team van Conquest verging het gisteren wat
minder toen hij hardhandig in de muur belandde. Camara, die op eigen
kracht uit de auto klaagde over pijn aan zijn rug en mocht vandaag om
medische redenen niet aan de tests deelnemen. Camara: Ik stuurde
iets te vroeg in Turn 1 in en kwam beneden de witte lijn. Ik geloof
niet dat het een erg goed idee was, want toen verloor ik de controle
over mijn auto, die erg goed was. Woensdag hoop ik weer in actie te
komen, maar Bryan Herta vertelde mij in ieder geval dat ik nu een echte
Indycar-coureur ben. Woensdag hoop ik weer in actie te komen.
Alex Lloyd snel tijdens eerste dag
De 23-jarige Brit David Lloyd beschikt bij het team van Rahal Letterman
Racing over niemand minder dan Arie Luyendijk Sr. als mentor. Tijdens
de eerste dag op Indy was Lloyd met 223.033 mph. de snelste man.
Mijn doel is natuurlijk het eerste weekend verklaarde de
Brit. A.s. weekend is het op Indianapolis Pole-day en
worden de eerste elf startplaatsen bepaald. De race-ingenieur van David
Lloyd is niemand minder dan Andy Brown, die destijds met Sam Hornish
jr. talloze Indycar-successen behaalde. Zeker een combinatie om in de
gaten te houden.
Sarah Fisher gaf Hillary Clinton jaar racehelm cadeau
Schaduwkanten Helaas
kenden de openingsdagen op Indianapolis enkele schaduwkanten. De 63
jarige David Evans, die meer dan 20 jaar als monteur bij het team van
Newman Haas actief was kwam na een woordenwisseling in de bar van zijn
hotel om het leven. De politie heeft een man aangehouden, die
onvrijwillige doodslag ten laste wordt gelegd. Het team van Vision
Racing, eigendom van Tony George, ontsloeg teammanager Larry Curry van
zijn verplichtingen. Tijdens de eerste wedstrijd in Homestead voldeden
de achtervleugels van Ed Carpenter en A.J. Foyt IV niet aan het
reglement, waardoor de trainingstijden geannuleerd werden. Tony George:
Hij is te kort geschoten en heeft daarmee de teamcode
geschonden. Ik had geen andere keuze. Larry Curry was in de
negentiger jaren teammanager bij het inmiddels opgeheven Menard Team en
was zeker niet van onbesproken gedrag. Het team werd door Curry voor
een paar miljoen dollar opgelicht, waarvoor hij enkele jaren achter
slot- en grendel verdween. Als IMS-eigenaar, IRL-organisator en
teammanager had George geen andere keuze dan Curry aan de kant te
zetten.
Hillary Clinton Ook
Hillary Clinton kwam vandaag in het kader van de verkiezingscampagne
een kijkje op de Brickyard nemen. Van Sarah Fisher kreeg zij een
racehelm overhandigd.
Andretti Green Racing snel Het
team van Andretti Green Racing domineerde vanavond. De Braziliaan Tony
Kanaan, die door insiders als potentiële kandidaat voor de zege
getipt wordt, hield met 225.269 mph. geruime tijd de snelste tijd in
handen, maar uiteindelijk was teamgenoot Marco Andretti met 226/691
mph. de snelste man. Daarna volgden Scott Dixon, Ryan Briscoe, Dan
Wheldon en Helio Castroneves. De gevestigde IRL-teams van Andretti
Green, Penske Racing en Ganassi Racing Van de ex-Champcar-coureurs deed
Justin Wilson het voorlopig uitstekend. Hij noteerde met 223.461
voorlopig een twaalfde tijd.
Marco Andretti is voorlopig de snelste man. Gaat het hem dit jaar lukken om de Indy 500 op zijn naam te schrijven?
Op 8 juli zal de officiële testdag voor de Total 24 Uur van Spa
worden gehouden. De testdag, die traditiegetrouw elk jaar plaatsvind,
is vlak na de vierde ronde te Oschersleben. Op dinsdagvoormiddag wordt
er gereden van negen tot twaalf, en in de namiddag is de baan weer vrij
voor de teams van half drie tot zes uur 's avonds.
DSC: Dutch Supercar Challenge keert met Pinksteren terug op Zandvoor
Na een jaar van afwezigheid keert de Dutch Supercar Challenge
terug op Circuit Park Zandvoort. Door de geluidsbeperkingen die op
Zandvoort gelden tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces zijn de
GT- en Supersport I- divisie niet aanwezig dit weekend. Toch zal de DSC
Zandvoort al tijdens Pinksteren op zijn grondvesten laten trillen. Het
duinencircuit is namelijk het decor voor het tweede raceweekend van de
Supersport II-, Sport I en Sport II-divisie van deze prestigieuze
klasse.
De Dutch Supercar Challenge is sinds de start in 2001 uitgegroeid tot
het grootste GT- en toerwagenkampioenschap van Nederland. Momenteel
telt de klasse een recordaantal van bijna honderd vaste deelnemers,
verdeeld over vijf divisies. De wedstrijden van de DSC worden verreden
op de mooiste circuits in binnen- en buitenland. Dit seizoen prijken
onder andere de Nürburgring, Hockenheim, Spa Francorchamps en
natuurlijk Zandvoort op de kalender. Vele bekende namen maken dit
seizoen hun opwachting in de DSC. We noemen hierbij bijvoorbeeld Duncan
Huisman, Cor Euser en Nicky Pastorelli, die allen het gehele seizoen in
de hoogste divisies van de DSC deelnemen.
Concurrentie groot in Supersport II-divisie In de Supersport II-divisie van de Dutch Supercar Challenge
zijn er dit jaar veel kanshebbers voor de titel. Tijdens de eerste
races op de Nürburgring, die ruim twee weken geleden plaatsvonden,
waren het de Seat Leon SuperCopas van RIWAL team Moreel en Brax
Racing die beiden een race wisten te winnen. In hun kielzog eindigde
Pieter van Soelen, dit jaar samen met Richard van den Bos rijdend met
een hele dikke BMW 1-serie met wel 350 pk, tweemaal op een tweede
plaats. Achter de top drie was de spanning ook om te snijden met onder
andere een BMW Z4M van Eugène Janssen en de zeer snelle Saker
van Bob Herber.
Veel nieuwe namen in Sport I-divisie In de Sport I-divisie komen dit seizoen veel nieuwe namen naar
voren. Een aantal vaste deelnemers in deze divisie, zoals Bas Barenbrug
en Kees Kreijne, is doorgestoten naar hogere divisies. Nieuw in deze
divisie is team Momentum Racing, dat met steun van Van der Kooi
Sportscars in totaal vijf Lotus Exiges ingeschreven heeft. Op de
Nürburgring wist de voor Momentum Racing uitkomende Jan van der
Kooi een goede derde plek te behalen, achter de als tweede
geëindigde Belg Luc de Cock en winnaars John van der Voort en
Peter Claassen die een zeer speciale BMW 1-serie delen. De Sport
I-divisie staat voor close racing, en spanning is dus ook gegarandeerd.
Sport II-divisie vormt lage drempel voor DSC Voor het eerst sinds de oprichting van de DSC is er dit
seizoen ook de Sport II-divisie. Deze divisie is opgezet om het ook
voor kleinere teams mogelijk te maken om deel te nemen aan de Dutch
Supercar Challenge. Auto in deze divisie is onder andere de zeer snelle
Renault Clio RS waarvan Spirit Racing er drie inzet. Tevens wordt er
ook een felle strijd geleverd met de Mini Coopers van M7Racing.
Drie keer op Zandvoort In totaal komt de Dutch Supercar Challenge dit jaar drie keer
in actie op het circuit van Zandvoort. In het weekend van 6 en 7
september rijdt de DSC in dezelfde configuratie als komend weekend, dus
met de Supersport II, Sport I en Sport II-divisie. Tijdens de A1GP op
Zandvoort (5 oktober) gaan de GT- en Supersport I-divisie van de DSC,
de divisies met wagens tot wel 600 pk, voor het nodige spektakel zorgen.
Eigen programma op SBS6 Elke zondag heeft de Dutch Supercar Challenge zijn eigen
programma op SBS6. Naast samenvattingen van alle races toont het
programma ook interviews met en achtergronden over de coureurs en teams
van de DSC. Stem elke zondag dus af op SBS6, rond de klok van 11:30 uur
sochtends.
Porsche Supercup: Racetrailer Team Bleekemolen op weg naar Istanbul in brand
Het heeft weinig gescheeld of Team Bleekemolen had komend
weekend niet kunnen deelnemen aan de Porsche Supercup-wedstrijd in
Istanbul. Tijdens het transport naar Turkije is de racetrailer in brand
geraakt. Maar door adequaat handelen zijn de twee Porsches van rijders
Sebastiaan Bleekemolen en Tim Buijs gered.
,,Afgelopen zaterdag was onze trailer op weg naar Triëst om daar
op de boot te gaan naar Istanbul, vertelt Sebastiaan
Bleekemolen. ,,Blijkbaar was er een binnenwiel kapot gegaan. Dát
in combinatie met de warmte heeft ervoor gezorgd dat de bodem van de
trailer is gaan branden.
Geen gereedschappen ,,Doordat onze chauffeur Klaas Dijkstra snel heeft weten te
handelen, was de brandweer binnen acht minuten ter plaatse. De
autos en gereedschappen zijn gered, vervolgt
Sebastiaan. ,,Inmiddels staan de autos wel op transport naar
Istanbul, maar de Italiaanse autoriteiten lieten het niet toe dat de
gereedschappen uit de vrachtwagen werden gehaald. Kortom: we gaan naar
Istanbul met slechts twee autos!
Hulp Team Bleekemolen krijgt in Istanbul echter hulp van Jetstream,
de formatie waarvoor Sebastiaans broer Jeroen racet in de Porsche
Supercup. ,,Gelukkig heeft Jetstream aangeboden dat we gereedschappen
mogen gebruiken. Ook Porsche heeft een tent beschikbaar
gesteld, is Sebastiaan verheugd over de helpende
collegas. ,,Het zal echter niet eenvoudig worden voor onze
technische crew, maar toch zien we het positief in. Er kan gereden
worden!
Pinksterraces Voor Sebastiaan wordt het overigens een druk
Pinksterweekendje. Na de Porsche Supercup-wedstrijd op zondag vliegt
hij snel terug naar Nederland. Op maandag racet hij immers tijdens de
Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort mee met de Clio Cup. Omdat hij
niet aan de Clio-kwalificaties van zaterdag kan meedoen, start hij
maandag tijdens de eerste race helemaal achteraan.
Formule 1: Super Aguri stopt definitief vanwege financiële problemen
Komend weekend zullen er twee Formule 1-wagens minder te
bewonderen zijn tijdens de Grand Prix van Istanbul. Het met
financiële problemen kampende Super Aguri is definitief ten onder
gegaan
Het team van voormalig F1-coureur Aguri Suzuki maakte dit nieuws
vandaag bekend. De formatie kwam vorig jaar in de problemen toen een
van de grote sponsors (SS United) de financiële verplichtingen
richting Super Aguri niet nakwam.
Injectie Voor de start van dit F1-seizoen zou de Magma Group het team
de broodnodige geldelijke injectie geven, maar de investeerder trok
zich uiteindelijk terug. Aguri Suzuki heeft diverse andere opties
geprobeerd om zijn renstal te redden. Zo heeft hij onder meer bij Honda
aangeklopt, maar dat concern dat Super Aguri altijd flink
gesteund heeft - zag het uiteindelijk ook niet meer zitten. Super Aguri
heeft twee jaar en vier maanden bestaan. Anthony Davidson en Takuma
Sato waren de F1-rijders van de formatie.
Twee keer op pole position, twee keer op de hoogste podiumtrede:
Nicolas De Crem en Werner Moonens zullen een uitstekende herinnering
overhouden aan hun verplaatsing naar de Bourgogne. Als kers op de taart
installeren de twee teamgenoten van KS Motorsport zich aan de leiding
van het kampioenschap voor de 12 Uren van Spa. Zo kunnen ze vol
vertrouwen toeleven naar de topwedstrijd van het jaar.
BMW tegen Peugeot, KS Motorsport tegen Chad Racing, de toon werd meteen
gezet in de kwalificaties, waarin Nicolas De Crem zijn status van beste
sprinter in de Belgian Touring Car Series 2008 bevestigde. Na zijn
dubbele pole in Zolder, herhaalde hij die stunt in de Bourgogne op het
befaamde technische circuit.
Toen het licht op groen sprong, rukte Philippe Stéveny op naar
de leiding met de 407 die hij deelde met de Brit John Hartshorne. Zijn
teamgenoot zette zich in hun spoor op de tweede plaats, voor Steve
Vanbellingen. Werner Moonens kon niet profiteren van de pole die zijn
teamgenoot realiseerde en zakte terug naar de vierde plaats.
De eerste opwinding volgde in de veertiende ronde, toen de Peugeot
nummer 8 traag de pitlane in reed: transmissie geraakt. Philippe
Stéveny moest opgeven. Alle hoop van Chad Racing rustte nu op
Iain Dockerill, die schitterend de regerende kampioen achter zich
hield. Maar, pech velde ook de tweede 407: draagarm stuk, waardoor het
in de 22e ronde afgelopen was voor de Britse formatie. De weg lag open
voor de BMW's van KS Motorport. Bleef de vraag in welke volgorde ze de
finish zouden halen.
De posities wisselden niet meer tijdens de verplichte pitstop. Al snel
bleek Nicolas De Crem sneller dan Bert Redant, die Steve Vanbellingen
had afgelost. De jonge polehouder verminderde het verschil op de leider
en in de 45e ronde nam hij de leiding over in de Parabolica. Niets
hield de tandem De Crem-Moonens nog van de overwinning. Het was de
eerste zege voor de jonge piloot uit Namen op dit niveau: "Schitterend.
Ik kan het nog niet geloven. Ik had niet gedacht het algemene
klassement zo vroeg op het seizoen al te kunnen winnen. Maar, deze race
verliep zoals een droom."
De tweede, een zekere Steve Vanbellingen, had ook een stralende
glimlach: "Een dubbel met de BMW's en de zege in S2 dankzij Armand
Essers en Ruben Maes. De balans is voor KS Motorsport indrukwekkend in
deze eerste manche!" De triomf van de BMW's wordt vervolledigd met de
derde plaats van Eric Qvick en Frédéric Jonckheere,
meesterlijk in de klasse T3: "Het was bijzonder spannend in de
slotronden, want onze banden waren tot op de draad versleten", vertelde
Jonckheere na de viering op het podium.
De erelijst werd vervolledigd door Essers-Maes in S2, voor Meert-Fumal
en Morel-Reymond. De Seats Leon toonden zich dankzij de Italianen
Bottazzi-Buratti en Rosoux-Gepts, opgehouden door een lekke band. Zoals
gewoonlijk was de strijd in T2 bijzonder spannend. Smits-Cleynhens
wonnen de race, voor de Opel Astra van André-De Vits (Honda
Civic) en Adriaenssens-Van Riel (VW).
Zorgen voor de kampioen
In de tweede race nam Nicolas De Crem de leiding, maar werd deze keer
bedreigd door Nigel Greensall, die helemaal niet getekend was door de
VW Fun Cup-race die hij net had afgewerkt. Helaas was het duel van
korte duur, want de Peugeot kende weer problemen: na de draagarm, ging
nu de motor stuk. De snelste man in de race reed op dat moment al ver
voor Bert Redant, Ruben Maes, weer meesterlijk in S2, en
Sébastien Feltes. John Hartshorne was niet aan het feest in de
407 Silhouet: de teamleiding van Chad Racing riep hem meteen binnen bij
het openen van de bevoorrading om Philippe Stéveny in de strijd
te gooien.
Een nieuwe dubbel leek in de maak, maar op dat moment reed de chef van
KS, Steve Vanbellingen, plotseling traag over de piste. De zescilinder
van de BMW produceerde een vreemd geluid en de motor haperde, zodat de
titelhouder zijn kansen niet kon verdedigen. Erger nog: hij moest de
pits opzoeken en zakte in de hiërarchie terug naar een
onbeduidende twintigste plaats. Werner Moonens, die De Crem had
afgelost, liet de kans niet liggen. Hij stuurde de BMW naar de
overwinning, synoniem voor de leiding in het kampioenschap. De zilveren
medaille ging naar Philippe Stéveny, die een gespierde remonte
realiseerde,terwijl de jongeren Loïc Fontaine en Sébastien
Feltes het podium vervolledigen voor Astur Car.
Net zoals 's ochtends, wonnen Ruben Maes en Armand Essers de race in S2
voor Jean-Claude Meert en Armand Fumal. De twee teams werden op de lijn
gescheiden door de tandem Fabrice Warroquiers-François Turco,
die op hun beurt de Jaguar ontdekten. Eric Qvick en
Frédéric Jonckheere pakten de dubbel in T3. Bernard
André en Alexandre De Vits wonnen met hun Honda in T2 en een
andere Civic, bestuurd door Patrick Byloos en Erik Bruynoghe,
zegevierde in de kleinste klasse T1.
Race 1 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 64 ronden ; 2.
Vanbellingen-Redant (BMW M3 Silhouet) op 39.046 ; 3. Qvick-Jonckheere
(BMW) op 2 ronden, winnaars in T3; 4. Essers-Maes (Touring Cup),
winnaars in S2 ; 5. Franchi-Vannerum (Jaguar X-Type Silhouet) ; 6.
Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Morel-Reymond (Touring Cup) ; 8. Van
Impe-Roossens (Touring Cup) op 3 ronden ; 9. Buratti-Bottazzi (SEAT
Leon) op 4 ronden ; 10. Dubois-De Keijser (Roadster S) 12.
Smits-Cleyhens (Opel Astra) op 5 ronden, winnaars in T2 27.
Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden, winnaars in T1 35
Martinez (Emma), winnaars in S3.
Race 2 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 63 ronden ; 2.
Stéveny-Hartshorne (Peugeot 407 Silhouet) op 1 ronde ; 3.
Fontaine-Feltes (BMW M3 Silhouet) ; 4. Essers-Maes (Touring Cup) op 2
ronden, winnaars in S2 ; 5. Warroquiers-Turco (Jaguar X-Type Silhouet)
; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Qvick-Jonckheere (BMW M3), winnaars
in T3 ; 8. Rosoux-Gepts (SEAT Leon) op 3 ronden ; 9. Morel-Reymond
(Touring Cup) ; 10. Buratti-Bottazzi (SEAT Leon) op 4 ronden ; 11.
André-De Vits (Honda Civic) winnaars in T2 21.
Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden, winnaars in T1 ; etc.
Kampioenschap (officieus) : 1 . De Crem-Moonens 55 pts ; 2. Meert-Fumal
45 ; 3. Morel 40 ; 4. Vanbellingen-Redant et Plasch-Bouvy 37 ; 5.
Essers 36 ; etc.
Na zijn derde plaats in het Duitse F3-kampioenschap vorig seizoen,
heeft de 22-jarige Brusselaar Nico Verdonck vandaag een contract
ondertekend om voor RP Motorsport in het Italiaanse F3-kampioenschap te
rijden. De eerste testritten vinden plaats in Mugello (bij Firenze) op
donderdag 8 mei.
Het wordt voor de snelle Belg Nico Verdonck een hele uitdaging! Hij
beschikt immers over geen enkele voorkennis van de Italiaanse circuits
en heeft nog geen ervaring met de nieuwe Dallara, die uitgerust is met
een Fiat-motor en het nieuwe Dallara F308 chassis.
Nico Verdoncks commentaar: Ik slaagde er slechts op
t nippertje in een zitje te veroveren in een topteam als RP
Motorsport. De meeste kampioenschappen zijn immers reeds gestart en
alle plaatsen in de grote teams bezet. Ik ben dus bijzonder blij en
dank al mijn partners, vooral Fabio Pampado van RPM, omdat hij mij de
kans geeft om mijn carrière in de één-zitters
voort te zetten. Ik kijk uit naar de eerste race op een nieuw circuit
en met een splinternieuwe auto. Samen met RP Motorsport mikken wij op
topprestaties!
RP Motorsport teambaas Fabio Pampado: De kans om een snel en
professioneel rijder als Nico Verdonck aan te werven, laat ons toe om
de uitdaging van het Italiaanse F3-kampioenschap aan te gaan. Met Nico
Verdonck heeft RP Motorsport er alle vertrouwen in te kunnen meedingen
naar de top in de F3. Voor een nieuwe professionele reeks als de F3
heeft RPM een rijder als Nico nodig om succes te boeken en de uitslagen
neer te zetten die een professionele renstal als RP Motorsport
verdient.
De eerste wedstrijd vindt plaats in Mugello van 9 tot 11 mei. De
Italiaanse F3 is live te zien op Satelliet TV Nuvolari - Kanaal
218 op Sky Platform.
Mike Verschuur: "Belangrijk dat ik de auto steeds beter leer kennen
MUGELLO - De Nijmeegse autocoureur Mike Verschuur leverde op het
circuit van Mugello in de Italiaanse Toscane-regio zijn beste prestatie
tot nu toe in de sterk bezette Duitse Porsche Carrera Cup. In de
wedstrijd over 21 ronden op het 5,245 kilometer lange circuit reed
Verschuur zelfs een tijdlang op de tiende plaats in het veld van in
totaal dertig deelnemers. Een defecte versnellingsbak in de slotfase
van de wedstrijd zorgde er tenslotte voor, dat Verschuur deze positie
niet kon vasthouden. Hij werd uiteindelijk als twaalfde geklasseerd,
zijn tot nu toe beste resultaat in de Porsche Carrera Cup. "Belangrijk
is dat ik de auto steeds beter leer kennen en meer en meer ervaring
opdoe met elke kilometer die ik rijd", aldus Verschuur.
Voor Verschuur was het de eerste kennismaking met het circuit in het
prachtige Toscaanse landschap. Mugello is een historische
autosportegio, want vroeger werden er al lange-afstandsraces met
sportwagens verreden op het 66 kilometer lange stratencircuit, dat
ondermeer de Futa- en Giogo-pas omvat. Nederlandse successen waren er
onder anderen voor Gijs van Lennep, die er driemaal op het podium
eindigde, in 1967 als derde met Porsche (samen met Vic Elford), in 1969
als tweede met een Fiat Abarth 2000 en in 1970 opnieuw derde met Fiat
Abarth. Ook Ben Pon (derde in 1968 met Dieter Spoerry in een Porsche)
zorgde er voor podiumsucces. Het huidige permanente circuit, het
'Circuito Internazionale del Mugello', werd begin jaren zeventig
geopend en is eigendom van Ferrari. "Qua landschap is het natuurlijk
prachtig, het circuit zelf ligt me eerlijk gezegd niet zo, zei
Mike Verschuur na zijn eerste kennismaking. Daarnaast ben ik ook
een beetje in het nadeel, omdat de meeste andere rijders hier
uitgebreid hebben getest."
In de kwalificatietraining, die eenmaal met een rode vlag werd
onderbroken nadat de Pool Robert Lukas met zijn auto in de grindbak
vaststond, reed Verschuur naar de negentiende tijd. Daarmee ben
ik niet helemaal tevreden, ik had duidelijk meer verwacht, maar het
gebrek aan baankennis en ervaring speelt hier ook een rol, aldus
de rijder. In de race maakte Verschuur al bij de start drie plaatsen
goed. "Ik zat in de eerste bocht aan de binnenkant, maar kon in de
tweede bocht aan de buitenkant om een aantal mensen heen, dus dat ging
al lekker", berichtte hij na afloop. "Ik klom meer en meer op toen er
ook nog een paar rijders voor me afgingen, maar gaandeweg de race
merkte ik dat de versnellingsbak stuk ging. In de slotfase, toen ik
tiende lag, had ik alleen nog maar de vierde en op de rechte stukken de
vijfde versnelling tot mijn beschikking en daarmee kon ik natuurlijk
niets uitrichten tegen enkele anderen, die me in de laatste twee ronden
nog voorbijkwamen. Maar het is wel hoopgevend dat ik hier al in de
toptien gereden heb, we werken ons stapje voor stapje naar voren!"
Uitslag: 1. Uwe Alzen (Dui), 16 r. in 31.23,245 (gem. 160,421 km/u), 2.
René Rast (Dui), op 5,238, 3. Nicolas Armindo (Fra), op 12,098,
12. Mike Verschuur (Ned), op 36,635.
Stand na 3 van 9 races: 1. Rast, 48 punten, 2. Mamerow, 48, 3. Armindo, 48, 21. Verschuur, 5.
VW Fun Cup: Nipte zege voor team Ravago na 6 uren wedstrijd
De strijd om de zege in de VW Fun Cup opgedeeld in twee delen van drie
uren werd in de sprint beslist. Nicolas De Keijser nam pas in de
voorlaatste ronde definitief de leiding en won uiteindelijk met
641/1000ste van een seconde voorsprong op zijn naaste achtervolger.
De zon was op de afspraak voor de kwalificaties, waarin de kampioenen
Piron-Delrez (Astur Car) de snelste tijd reden voor Dupon-Van Oost en
Mahy-Jamar-Barbary (CB Racing). Maar, volgends de traditie van de VW
Fun Cup, besliste een onschuldige hand over de startorde op de grid. De
pole ging naar Schoofs-Janssens-De Keijser (MTE-Orelius), die op de
eerste rij gezelschap kreeg van Serexhe-Matoul-Léonard (Citybank
Grivegnée).
Lang hield deze hiërarchie niet stand, want Bertrand Balas
(Streetmachine) en Nicolas De Keyser (Ravago) namen een geweldige start
vanaf de tiende startrij. Na enkele ronden reden de twee aan de
leiding, waar ze een mooi duel uitvochten. Minder geluk was er voor
Jean-Michel Mahy (CB Racing) die alle hoop verloor door een aanrijding.
Hij stond lang in de pits stil om de geplooide achterwielophanging te
laten herstellen. Nog een pechvogel was Patrick Detré (Contact),
die een bezoekje bracht aan zijn monteurs vlak voor het openen van de
bevoorrading wegens een trage lekke band.
De fysionomie van de debatten werd grondig gewijzigd door een uiterst
spectaculair incident dat gelukkig goed afliep. Er brak een hevige
brand uit in het motorcompartiment van de VW Fun Cup bestuurd door
Olivier De Pierpont (Le Trébuchet) toen de wagen ter hoogte van
de pits was. De piloot had de helderheid van geest om zijn brandende
wagen aan de kant te zetten en zo snel mogelijk te ontsnappen, terwijl
de commissarissen meteen de vlammen doofden. De safety-car rukte uit en
neutraliseerde gedurende een kwartier de strijd. Heel wat piloten
maakten van de gelegenheid gebruik om zich te bevoorraden. Na het
ballet van pitstops reden de twee teams van Streetmachine
(Anquetil-Radet en Balas-Demoustier) en Ravago
(Dubois-Dubois-Maillet-De Keijser-De Keijser) voooraan. Het leek
duidelijk dat de strijd voor de zege in het eerste deel tussen hen zou
gaan. De andere teams beperkten hun ambities tot het niet gedubbeld
worden, om zo hun kansen gaaf te houden voor het tweede gedeelte van de
race.
Bertrand Balas en zijn teamgenoot werden in het slot van de race genekt
door een 'drive through', waardoor de zege in het eerste deel
uiteindelijk naar Ronnie Dubois ging, auteur van een sublieme laatste
relais. Het team van Ravago eindigde voor Anquetil-Radet
(Streetmachine), Dupon-Van Oost, Vandenabeele-Glorieux-Jonckheere (VV
Speed), Schoofs-Janssens-De Keijser (MTE-Orelius) en
Wüst-Baudart-De Sutter-Seerden (Pharma Technology), de enige teams
die 97 ronden hadden afgewerkt. De rest? Aangevoerd door
Serexhe-Matoul-Léonard (Citybank Grivegnée) en
Palopoli-Memmola-Merlo (Fun G Force), de winnaars van de Italiaanse
manche die over drie uren werd betwist, eindigden ze allemaal op
minstens een ronde, wat gevolgen had voor de tweede helft.
Zondag, kort voor de middag en onder een stralende zon, legde Ronnie
Dubois meteen een verschroeiend ritme op, maar hij kon de concurrentie
niet los rijden. Precies toen de pitlane geopend werd voor de
bevoorrading, rukte de veiligheidswagen weer uit wegens een lang
oliespoor op de rechte lijn voor de pits. De beste strategen
profiteerden van de gelegenheid om meteen langs de pomp te passeren,
terwijl anderen wat langer op de piste bleven. Enkele ongelukkigen
moesten op het einde van de pitlane wachten alvorens ze weer de baan op
konden. De race viel in zijn plooi, met twee machines, Streetmachine en
Ravago, die zich losrukten van het peloton. Daarin reden de Britten van
Chad Racing vooraan, dankzij een geslaagde pitstrategie.
Tot in de slotronde bleef het razend spannend. Nicolas De Keijser,
belast met de laatste relais aan het stuur van de VW Fun Cup Ravago,
nam in de voorlaatste ronde de leiding en won met minder dan een
seconde voorsprong op zijn tricolore rivaal. Het podium werd
vervolledigd door Stefan Dupon en Olivier Van Oost, die hun mooie
resultaat van Zolder bevestigden. Ze namen de maat van de Britten Nigel
Greensall en Iain Dockerill. Patrick Detré en Luigi Vroman
eindigden nog net in de topvijf, na een sterk tweede deel.
Bij de tweezitters ging de eer van de zege naar de BlueMotion van Astur
Car, maar die reed buiten competitie. Daardoor gingen de bloemen naar
de wagen van Perdieus Motorsport.
Porsche Carrera Cup: Patrick Huisman 8ste, sterke race Mike Verschuur in Mugello
Op het circuit van Mugello is Patrick Huisman als 8ste
gefinisht in de Porsche Carrera Cup. Mike Verschuur eindigde als 13de,
terwijl Tim Buijs als 17de de meet passeerde.
De Nijmeegse autocoureur Mike Verschuur leverde op het circuit van
Mugello in de Italiaanse Toscane-regio zijn beste prestatie tot nu toe
in de sterk bezette Duitse Porsche Carrera Cup. In de wedstrijd over 21
ronden op het 5,245 kilometer lange circuit reed Verschuur zelfs een
tijdlang op de tiende plaats in het veld van in totaal 30 deelnemers.
Een defecte versnellingsbak in de slotfase van de wedstrijd zorgde er
ten slotte voor dat Verschuur deze positie niet kon vasthouden. Hij
werd uiteindelijk als dertiende geklasseerd, zijn tot nu toe beste
resultaat in de Porsche Carrera Cup. Belangrijk is dat ik de
auto steeds beter leer kennen en meer en meer ervaring opdoe met elke
kilometer die ik rijd, aldus Verschuur.
Historie Voor Verschuur was het de eerste kennismaking met het circuit
in het prachtige Toscaanse landschap. Mugello is een historische
autosportregio, want vroeger werden er al lange-afstandsraces met
sportwagens verreden op het 66 kilometer lange stratencircuit, dat
ondermeer de Futa- en Giogo-pas omvat. Nederlandse successen waren er
onder andere door Gijs van Lennep, die er driemaal op het podium
eindigde, in 1967 als derde met Porsche (samen met Vic Elford), in 1969
als tweede met een Fiat Abarth 2000 en in 1970 opnieuw derde met Fiat
Abarth. Ook Ben Pon (derde in 1968 met Dieter Spoerry in een Porsche)
zorgde er voor podiumsucces. Het huidige permanente circuit, het
Circuito Internazionale del Mugello, werd begin jaren
zeventig geopend en is eigendom van Ferrari. Qua landschap is
het natuurlijk prachtig, het circuit zelf ligt me eerlijk gezegd niet
zo, zei Mike Verschuur na zijn eerste kennismaking.
Daarnaast ben ik ook een beetje in het nadeel, omdat de meeste
andere rijders hier uitgebreid hebben getest.
Versnellingsbak stuk In de kwalificatietraining, die eenmaal met een rode vlag werd
onderbroken nadat de Pool Robert Lukas met zijn auto in de grindbak
vaststond, reed Verschuur naar de 19de tijd. Daarmee ben ik niet
helemaal tevreden, ik had duidelijk meer verwacht, maar het gebrek aan
baankennis en ervaring speelt hier ook een rol, aldus de rijder.
In de race maakte Verschuur al bij de start drie plaatsen goed.
Ik zat in de eerste bocht aan de binnenkant, maar kon in de
tweede bocht aan de buitenkant om een aantal mensen heen, dus dat ging
al lekker, berichtte hij na afloop. Ik klom meer en meer
op toen er ook nog een paar rijders voor me afgingen, maar gaandeweg de
race merkte ik dat de versnellingsbak stuk ging. In de slotfase, toen
ik tiende lag, had ik alleen nog maar de vierde en op de rechte stukken
de vijfde versnelling tot mijn beschikking en daarmee kon ik natuurlijk
niets uitrichten tegen enkele anderen, die me in de laatste twee ronden
nog voorbijkwamen. Maar het is wel hoopgevend dat ik hier al in de
toptien gereden heb, we werken ons stapje voor stapje naar voren.
Patrick Huisman Patrick Huisman eindigde de derde wedstrijd uit de Porsche
Carrera Cup 2008 als achtste. Huisman startte als 13de en kende een
goed begin van de race. Vanaf de grid pakte hij al een paar coureurs om
uiteindelijk vijf plaatsen op te klimmen. Huisman staat na Mugello
vierde in het klassement.
Comfortabel ,,Ik ben blij om alsnog als 8ste te kunnen finishen. Als ik
niet was geblokt tijdens de kwalificatie, had ik misschien wat meer uit
dit weekend kunnen halen, stelde Huisman na afloop. ,,Ik
voel me steeds comfortabeler met het team en de auto. Later deze week
ga ik nog testen op de Eurospeedway Lausitz. Zo kunnen we de prestaties
verder optimaliseren.
Uitslag: 1. Uwe Alzen (Dui), 16 r. in 31.23,245 (gem.
160,421 km/u), 2. René Rast (Dui), op 5,238 seconden, 3. Nicolas
Armindo (Fra), op 12,098, 8. Patrick Huisman (Ned) op 20,232, 13. Mike
Verschuur (Ned) op 36,635, 17. Tim Buijs (Ned) op 41,337
Stand na 3 van 9 races: 1. Rast 48 punten, 2. Mamerow 48, 3. Armindo 48, 4. Huisman 32, 21. Verschuur 5.
Swift Cup: Dekker-Racing geeft jong talent Leo van der Eijk de kans
Tijdens de Profile Tyre Pinksterraces op het Circuit van
Zandvoort wordt Dekker-Racing versterkt met Leo van der Eijk. De
16-jarige rallycoureur uit Nieuwerkerk aan den IJssel hoopt zo de
nodige circuitervaring op te doen.
Leo doet al vanaf zijn 14de jaar aan rally-racing. Zo is hij begonnen
in de Ford RST, een opstapklasse in de rallysport. Dit ging niet zonder
succes; zo werd Leo in zijn eerste seizoen meteen vice-kampioen en in
2007 kampioen.
Racelicentie Afgelopen winter heeft Leo zijn racelicentie gehaald. Naast
het reeds gestarte Rally Racing seizoen werd gekeken naar mogelijkheden
om met de behaalde racelicentie ook werkelijk een wedstrijd te gaan
rijden. Dit is gelukt en zo bestuurt Leo de tweede groene Suzuki Swift
tijdens de Pinksterraces.
Leuk Pinksterweekend Inmiddels heeft Leo al kennis gemaakt met de Suzuki Swift op
het Circuit van Zandvoort. ,,Ik moet nog erg aan het remmen
wennen, vertelt Leo. ,,Als ik dat gevoel te pakken heb,
hoop ik tijdens het Pinksterweekend in het middenveld te kunnen
finishen. Het belangrijkste is dat we samen met het team er een leuk
weekend van maken. Buiten het feit dat ik tijdens het oefenen veel van
Marcel Dekker heb geleerd, was het een enorme ervaring om met
zon snelheid weer over het mooiste circuit van Nederland te
scheuren.
Dromen waar maken Leo wil zijn sponsors erg bedanken dat ze hem deze kans willen
geven. ,,Eigenlijk kan ik nu een van mijn dromen waar maken, want wie
had nu gedacht dat ik als student ooit in mijn leven de kans zou
krijgen om op het circuit Zandvoort een wedstrijd te
rijden?, aldus een trotse Leo
Het team van KS Motorsport behaalde twee dubbelzeges tijdens het
BTCS-weekend in Dijon. Het team van Steve van Bellingen zegevierde
tweemaal in zowel de S1 en S2 klasse. In laatstgenoemde klasse pakte de
Nederlander Armand Essers met zijn Solution F Astra de volle winst.
Prachtige dubbelzeges voor KSMotorsport in Dijon
Volle winst voor KS Motorsport in Dijon
Het team van KS Motorsport sloot het weekend in Dijon behoorlijk
succesvol af. De combinatie De Crem/Moonens zegevierde in beide
wedstrijden. In de eerste wedstrijd ondervonden zij felle concurrentie
van de Britse Chad Peugeot 407s die op een eerste zege in de
BTCS lijken af te stevenen. In de 14e ronde geeft leider Philippe
Steveny met een kapotte versnellingsbak op, terwijl enkele ronden later
de tweede Peugeot met een kapotte wielophanging aan de kant moet. Voor
De Crem is het zijn eerste overall-overwinning in de BTCS met de BMW
M3, Teambaas Streve van Bellingen eindigt als tweede. Met een
zege in de S2 klasse van Armand Essers en Ruben Maes is het
indrukwekkend zoals KS Motorsport hier presteert zegt hij
tevreden. In de tweede wedstrijd moet Van Bellingen met een kapotte
motor opgeven, terwijl De Crem/Moonens wederom de zege pakken. Bij Chad
Racing laat men de Brit Johnhartsthorne direct bij aanvang van de
wedstrijd naar binnenkomen zodat Steveny de aanval kan inzetten op de
leiders. Aan de finish komt hij echter één ronde in deze
BTCS lange-afstandswedstrijd te kort. Essers/Maes eindigen als vierde
algemeen en pakken wederom volle punten in de S2 klasse.
UITSLAG Race 1 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 64
ronden ; 2. Vanbellingen-Redant (BMW M3 Silhouet) op 39.046 ; 3.
Qvick-Jonckheere (BMW) op 2 ronden, winnaars in T3; 4. Essers-Maes
(Touring Cup), winnaars in S2 ; 5. Franchi-Vannerum (Jaguar X-Type
Silhouet) ; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Morel-Reymond (Touring
Cup) ; 8. Van Impe-Roossens (Touring Cup) op 3 ronden ; 9.
Buratti-Bottazzi (SEAT Leon) op 4 ronden ; 10. Dubois-De Keijser
(Roadster S) 12. Smits-Cleyhens (Opel Astra) op 5 ronden,
winnaars in T2 27. Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden,
winnaars in T1 35 Martinez (Emma), winnaars in S3.
Race 2 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 63
ronden ; 2. Stéveny-Hartshorne (Peugeot 407 Silhouet) op 1 ronde
; 3. Fontaine-Feltes (BMW M3 Silhouet) ; 4. Essers-Maes (Touring Cup)
op 2 ronden, winnaars in S2 ; 5. Warroquiers-Turco (Jaguar X-Type
Silhouet) ; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Qvick-Jonckheere (BMW
M3), winnaars in T3 ; 8. Rosoux-Gepts (SEAT Leon) op 3 ronden ; 9.
Morel-Reymond (Touring Cup) ; 10. Buratti-Bottazzi (SEAT Leon) op 4
ronden ; 11. André-De Vits (Honda Civic) winnaars in T2
21. Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden, winnaars in T1 ; etc.
Kampioenschap (officieus) : 1 . De Crem-Moonens 55 pts ; 2. Meert-Fumal 45 ; 3. Morel 40 ; 4. Vanbellingen-Redant et Plasch-Bouvy 37 ; 5. Essers 36 ; etc.
Met gemengde gevoelens verliet Bernhard ten Brinke het
circuit van Spa-Francorchamps, waar afgelopen weekend de seizoensopener
van de 2008 Eurocup Mégane Trophy op het programma stond. Na een
ijzersterke kwalificatiesessie waarin de Nederlander tweemaal van de
derde plaats vertrok, waren de resultaten uiteindelijk teleurstellend.
In de eerste race eindigde de inwoner uit Zeddam als zevende, terwijl
een klapband in de afsluitende manche een abrupt einde maakte aan zijn
weekend. Na twee verreden races staat de rijder met startnummer 7 op de
negende plaats met vier kampioenschappunten.
Vrije trainingen Op vrijdag stonden twee vrije trainingen van ieder een uur op
het programma. Ten Brinke, die voor het vierde jaar aan het
spectaculaire Europese toerwagenkampioenschap begon, zat meteen in het
juiste ritme. Samen met de andere topfavorieten Fabrice Walfish (Oregon
Team) en Michaël Rossi (TDS Racing) was de ondernemer in de eerste
35 minuten continu in de topdrie terug te vinden. Tegen het einde van
de sessie ging hij met nieuwe banden naar buiten, maar kwam niet aan de
snelle tijden. Hij moest genoegen nemen met de achtste positie.
Regen Doordat het in de middag kortstondig had geregend, begon Ten
Brinke met regenbanden aan de tweede training. Toen de baan grotendeels
was opgedroogd, zocht hij met slicks opnieuw de rempunten van het 7
kilometer lange circuit op. Hij liet in de middensectoren net iets te
veel tijd liggen, waardoor hij de collectieve trainingsessies als
achtste afsloot.
Hectisch De kwalificatie op zaterdagmorgen begon hectisch. Wim Beelen,
die de wagen van Ten Brinke probeerde te volgen, ging er bij het opgaan
van Eau Rouge in de tweede ronde keihard van af en zorgde voor de
eerste rode vlag situatie. Nadat de sessie weer werd hervat, besloot
Ten Brinke de kwalificatie met Rossi te doen. Hij probeerde de snelle
Fransman te volgen, totdat Ralph Meichtry zich ermee ging bemoeien. De
rijder van Race Performance probeerde eveneens te profiteren van de
slipstream bij Rossi, maar verloor ook bij Eau Rouge de controle over
zijn bolide. Nadat alle brokstukken waren opgeruimd, zette Ten Brinke
de achtervolging in bij de rijders van Tech 1 Racing. Hij kreeg
uiteindelijk een goede sleep en eindigde de eerste kwalificatie
uitstekend als derde. Zijn op één-na-snelste tijd was
zelfs goed voor een tweede plek, maar doordat hij de witte lijn bij Eau
Rouge had gepasseerd, werd zijn snelste tijd afgenomen. Een derde
plaats was opnieuw zijn deel.
Race 1 In de openingsrace van het nieuwe seizoen kwam Ten Brinke
redelijk uit de startblokken. De rijder van Equipe Verschuur 1 behield
zijn positie, totdat hij door een gele vlag situatie bij Eau Rouge van
zijn gas ging en prompt twee plaatsen moest prijsgeven. Achter koploper
Rossi zat Ten Brinke in een grote groep met Martin, Enjalbert, Kuppens,
Hirschi, Walfisch en Chéruy. Ten Brinke moest de groep echter
tijdelijk laten gaan toen hij zich verremde bij de Bus Stop chicane.
Nadat de rijder met de knaloranje Renault Mégane weer een aantal
rijders wist te verschalken, kwam hij als zesde naar binnen voor de
verplichte pitstop. Deze duurde een paar seconden te lang, waardoor hij
een plek verloor. Na zestien ronden kwam hij als zevende over de meet.
Race 2 In de tweede race op zondagmiddag kwam Ten Brinke goed van
zijn plek. De 30-jarige coureur zat polesitter Rossi op de hielen,
totdat de Fransman het gat in de eerste bocht dichtgooide. In het
gevecht om de tweede plaats had Ten Brinke het flink aan de stok met
Enjalbert, waarvan Hirschi and Maxime Martin wisten te profiteren. Ten
Brinke kwam uiteindelijk als vierde de derde bocht door. Toen hij
daarna nog een paar plaatsen verloor besloot Ten Brinke en zijn team om
de pitstop tot het allerlaatste moment uit te stellen. Deze gok pakte
goed uit want toen iedereen reeds zijn stop had gemaakt, nam Ten Brinke
in ronde 10 brutaal de leiding in de wedstrijd over. Niet veel later
ging ook hij naar binnen voor de pitstop. Hij team liet hem echter iets
te lang pitten, waardoor hij kostbare plaatsen moest inleveren. Twee
ronden na zijn pitstop maakte een klapband een abrupt einde van zijn
race.
Topdrie Bernhard ten Brinke: Ik heb op Spa-Francorchamps
één van mijn beste kwalificaties gereden, maar wist ik de
stijgende lijn in de races helaas niet door te trekken. De eerste race
begonnen veelbelovend, maar ik maakte teveel onnodige fouten waardoor
ik als zevende ben geëindigd. In race 2 raakte mijn linker
achterwiel te zwaar belast en moest ik met een technisch mankement
opgeven. Ondanks dat de snelheid gedurende het weekend aanwezig was, is
dit een slecht begin van het nieuwe seizoen. Mijn doelstelling is om
dit jaar in de topdrie te eindigen en wellicht nog iets meer. Ik hoop
in de volgende races op Silverstone de draad weer op te pakken en voor
een top drie positie te gaan.
Uitslag race 1, Eurocup Mégane Trophy, Spa-Francorchamps 3 mei 2008: 1. Michaël Rossi, TDS, 16 ronden in 41:21.625
2. Matthieu Cheruy, Tech 1 Racing, 1 + 0.171 seconde
3. Jonathan Hirschi, Tech 1 Racing, 2 + 3.304
7. Bernhard ten Brinke, Equipe Verschuur 1, + 28.015
Race 2 1. Michaël Rossi, (TDS), 16 ronden in 41m07.914
2. Dimitri Enjalbert, (Tech 1 Racing), + 3.519 seconden
3. Matthieu Cheruy, (Tech 1 Racing), + 4.175
DNF. Bernhard ten Brinke, Equipe Verschuur 1, + 5 ronden