Twee keer op pole position, twee keer op de hoogste podiumtrede:
Nicolas De Crem en Werner Moonens zullen een uitstekende herinnering
overhouden aan hun verplaatsing naar de Bourgogne. Als kers op de taart
installeren de twee teamgenoten van KS Motorsport zich aan de leiding
van het kampioenschap voor de 12 Uren van Spa. Zo kunnen ze vol
vertrouwen toeleven naar de topwedstrijd van het jaar.
BMW tegen Peugeot, KS Motorsport tegen Chad Racing, de toon werd meteen
gezet in de kwalificaties, waarin Nicolas De Crem zijn status van beste
sprinter in de Belgian Touring Car Series 2008 bevestigde. Na zijn
dubbele pole in Zolder, herhaalde hij die stunt in de Bourgogne op het
befaamde technische circuit.
Toen het licht op groen sprong, rukte Philippe Stéveny op naar
de leiding met de 407 die hij deelde met de Brit John Hartshorne. Zijn
teamgenoot zette zich in hun spoor op de tweede plaats, voor Steve
Vanbellingen. Werner Moonens kon niet profiteren van de pole die zijn
teamgenoot realiseerde en zakte terug naar de vierde plaats.
De eerste opwinding volgde in de veertiende ronde, toen de Peugeot
nummer 8 traag de pitlane in reed: transmissie geraakt. Philippe
Stéveny moest opgeven. Alle hoop van Chad Racing rustte nu op
Iain Dockerill, die schitterend de regerende kampioen achter zich
hield. Maar, pech velde ook de tweede 407: draagarm stuk, waardoor het
in de 22e ronde afgelopen was voor de Britse formatie. De weg lag open
voor de BMW's van KS Motorport. Bleef de vraag in welke volgorde ze de
finish zouden halen.
De posities wisselden niet meer tijdens de verplichte pitstop. Al snel
bleek Nicolas De Crem sneller dan Bert Redant, die Steve Vanbellingen
had afgelost. De jonge polehouder verminderde het verschil op de leider
en in de 45e ronde nam hij de leiding over in de Parabolica. Niets
hield de tandem De Crem-Moonens nog van de overwinning. Het was de
eerste zege voor de jonge piloot uit Namen op dit niveau: "Schitterend.
Ik kan het nog niet geloven. Ik had niet gedacht het algemene
klassement zo vroeg op het seizoen al te kunnen winnen. Maar, deze race
verliep zoals een droom."
De tweede, een zekere Steve Vanbellingen, had ook een stralende
glimlach: "Een dubbel met de BMW's en de zege in S2 dankzij Armand
Essers en Ruben Maes. De balans is voor KS Motorsport indrukwekkend in
deze eerste manche!" De triomf van de BMW's wordt vervolledigd met de
derde plaats van Eric Qvick en Frédéric Jonckheere,
meesterlijk in de klasse T3: "Het was bijzonder spannend in de
slotronden, want onze banden waren tot op de draad versleten", vertelde
Jonckheere na de viering op het podium.
De erelijst werd vervolledigd door Essers-Maes in S2, voor Meert-Fumal
en Morel-Reymond. De Seats Leon toonden zich dankzij de Italianen
Bottazzi-Buratti en Rosoux-Gepts, opgehouden door een lekke band. Zoals
gewoonlijk was de strijd in T2 bijzonder spannend. Smits-Cleynhens
wonnen de race, voor de Opel Astra van André-De Vits (Honda
Civic) en Adriaenssens-Van Riel (VW).
Zorgen voor de kampioen
In de tweede race nam Nicolas De Crem de leiding, maar werd deze keer
bedreigd door Nigel Greensall, die helemaal niet getekend was door de
VW Fun Cup-race die hij net had afgewerkt. Helaas was het duel van
korte duur, want de Peugeot kende weer problemen: na de draagarm, ging
nu de motor stuk. De snelste man in de race reed op dat moment al ver
voor Bert Redant, Ruben Maes, weer meesterlijk in S2, en
Sébastien Feltes. John Hartshorne was niet aan het feest in de
407 Silhouet: de teamleiding van Chad Racing riep hem meteen binnen bij
het openen van de bevoorrading om Philippe Stéveny in de strijd
te gooien.
Een nieuwe dubbel leek in de maak, maar op dat moment reed de chef van
KS, Steve Vanbellingen, plotseling traag over de piste. De zescilinder
van de BMW produceerde een vreemd geluid en de motor haperde, zodat de
titelhouder zijn kansen niet kon verdedigen. Erger nog: hij moest de
pits opzoeken en zakte in de hiërarchie terug naar een
onbeduidende twintigste plaats. Werner Moonens, die De Crem had
afgelost, liet de kans niet liggen. Hij stuurde de BMW naar de
overwinning, synoniem voor de leiding in het kampioenschap. De zilveren
medaille ging naar Philippe Stéveny, die een gespierde remonte
realiseerde,terwijl de jongeren Loïc Fontaine en Sébastien
Feltes het podium vervolledigen voor Astur Car.
Net zoals 's ochtends, wonnen Ruben Maes en Armand Essers de race in S2
voor Jean-Claude Meert en Armand Fumal. De twee teams werden op de lijn
gescheiden door de tandem Fabrice Warroquiers-François Turco,
die op hun beurt de Jaguar ontdekten. Eric Qvick en
Frédéric Jonckheere pakten de dubbel in T3. Bernard
André en Alexandre De Vits wonnen met hun Honda in T2 en een
andere Civic, bestuurd door Patrick Byloos en Erik Bruynoghe,
zegevierde in de kleinste klasse T1.
Race 1 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 64 ronden ; 2.
Vanbellingen-Redant (BMW M3 Silhouet) op 39.046 ; 3. Qvick-Jonckheere
(BMW) op 2 ronden, winnaars in T3; 4. Essers-Maes (Touring Cup),
winnaars in S2 ; 5. Franchi-Vannerum (Jaguar X-Type Silhouet) ; 6.
Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Morel-Reymond (Touring Cup) ; 8. Van
Impe-Roossens (Touring Cup) op 3 ronden ; 9. Buratti-Bottazzi (SEAT
Leon) op 4 ronden ; 10. Dubois-De Keijser (Roadster S) 12.
Smits-Cleyhens (Opel Astra) op 5 ronden, winnaars in T2 27.
Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden, winnaars in T1 35
Martinez (Emma), winnaars in S3.
Race 2 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 63 ronden ; 2.
Stéveny-Hartshorne (Peugeot 407 Silhouet) op 1 ronde ; 3.
Fontaine-Feltes (BMW M3 Silhouet) ; 4. Essers-Maes (Touring Cup) op 2
ronden, winnaars in S2 ; 5. Warroquiers-Turco (Jaguar X-Type Silhouet)
; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Qvick-Jonckheere (BMW M3), winnaars
in T3 ; 8. Rosoux-Gepts (SEAT Leon) op 3 ronden ; 9. Morel-Reymond
(Touring Cup) ; 10. Buratti-Bottazzi (SEAT Leon) op 4 ronden ; 11.
André-De Vits (Honda Civic) winnaars in T2 21.
Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden, winnaars in T1 ; etc.
Kampioenschap (officieus) : 1 . De Crem-Moonens 55 pts ; 2. Meert-Fumal
45 ; 3. Morel 40 ; 4. Vanbellingen-Redant et Plasch-Bouvy 37 ; 5.
Essers 36 ; etc.
Na zijn derde plaats in het Duitse F3-kampioenschap vorig seizoen,
heeft de 22-jarige Brusselaar Nico Verdonck vandaag een contract
ondertekend om voor RP Motorsport in het Italiaanse F3-kampioenschap te
rijden. De eerste testritten vinden plaats in Mugello (bij Firenze) op
donderdag 8 mei.
Het wordt voor de snelle Belg Nico Verdonck een hele uitdaging! Hij
beschikt immers over geen enkele voorkennis van de Italiaanse circuits
en heeft nog geen ervaring met de nieuwe Dallara, die uitgerust is met
een Fiat-motor en het nieuwe Dallara F308 chassis.
Nico Verdoncks commentaar: Ik slaagde er slechts op
t nippertje in een zitje te veroveren in een topteam als RP
Motorsport. De meeste kampioenschappen zijn immers reeds gestart en
alle plaatsen in de grote teams bezet. Ik ben dus bijzonder blij en
dank al mijn partners, vooral Fabio Pampado van RPM, omdat hij mij de
kans geeft om mijn carrière in de één-zitters
voort te zetten. Ik kijk uit naar de eerste race op een nieuw circuit
en met een splinternieuwe auto. Samen met RP Motorsport mikken wij op
topprestaties!
RP Motorsport teambaas Fabio Pampado: De kans om een snel en
professioneel rijder als Nico Verdonck aan te werven, laat ons toe om
de uitdaging van het Italiaanse F3-kampioenschap aan te gaan. Met Nico
Verdonck heeft RP Motorsport er alle vertrouwen in te kunnen meedingen
naar de top in de F3. Voor een nieuwe professionele reeks als de F3
heeft RPM een rijder als Nico nodig om succes te boeken en de uitslagen
neer te zetten die een professionele renstal als RP Motorsport
verdient.
De eerste wedstrijd vindt plaats in Mugello van 9 tot 11 mei. De
Italiaanse F3 is live te zien op Satelliet TV Nuvolari - Kanaal
218 op Sky Platform.
Mike Verschuur: "Belangrijk dat ik de auto steeds beter leer kennen
MUGELLO - De Nijmeegse autocoureur Mike Verschuur leverde op het
circuit van Mugello in de Italiaanse Toscane-regio zijn beste prestatie
tot nu toe in de sterk bezette Duitse Porsche Carrera Cup. In de
wedstrijd over 21 ronden op het 5,245 kilometer lange circuit reed
Verschuur zelfs een tijdlang op de tiende plaats in het veld van in
totaal dertig deelnemers. Een defecte versnellingsbak in de slotfase
van de wedstrijd zorgde er tenslotte voor, dat Verschuur deze positie
niet kon vasthouden. Hij werd uiteindelijk als twaalfde geklasseerd,
zijn tot nu toe beste resultaat in de Porsche Carrera Cup. "Belangrijk
is dat ik de auto steeds beter leer kennen en meer en meer ervaring
opdoe met elke kilometer die ik rijd", aldus Verschuur.
Voor Verschuur was het de eerste kennismaking met het circuit in het
prachtige Toscaanse landschap. Mugello is een historische
autosportegio, want vroeger werden er al lange-afstandsraces met
sportwagens verreden op het 66 kilometer lange stratencircuit, dat
ondermeer de Futa- en Giogo-pas omvat. Nederlandse successen waren er
onder anderen voor Gijs van Lennep, die er driemaal op het podium
eindigde, in 1967 als derde met Porsche (samen met Vic Elford), in 1969
als tweede met een Fiat Abarth 2000 en in 1970 opnieuw derde met Fiat
Abarth. Ook Ben Pon (derde in 1968 met Dieter Spoerry in een Porsche)
zorgde er voor podiumsucces. Het huidige permanente circuit, het
'Circuito Internazionale del Mugello', werd begin jaren zeventig
geopend en is eigendom van Ferrari. "Qua landschap is het natuurlijk
prachtig, het circuit zelf ligt me eerlijk gezegd niet zo, zei
Mike Verschuur na zijn eerste kennismaking. Daarnaast ben ik ook
een beetje in het nadeel, omdat de meeste andere rijders hier
uitgebreid hebben getest."
In de kwalificatietraining, die eenmaal met een rode vlag werd
onderbroken nadat de Pool Robert Lukas met zijn auto in de grindbak
vaststond, reed Verschuur naar de negentiende tijd. Daarmee ben
ik niet helemaal tevreden, ik had duidelijk meer verwacht, maar het
gebrek aan baankennis en ervaring speelt hier ook een rol, aldus
de rijder. In de race maakte Verschuur al bij de start drie plaatsen
goed. "Ik zat in de eerste bocht aan de binnenkant, maar kon in de
tweede bocht aan de buitenkant om een aantal mensen heen, dus dat ging
al lekker", berichtte hij na afloop. "Ik klom meer en meer op toen er
ook nog een paar rijders voor me afgingen, maar gaandeweg de race
merkte ik dat de versnellingsbak stuk ging. In de slotfase, toen ik
tiende lag, had ik alleen nog maar de vierde en op de rechte stukken de
vijfde versnelling tot mijn beschikking en daarmee kon ik natuurlijk
niets uitrichten tegen enkele anderen, die me in de laatste twee ronden
nog voorbijkwamen. Maar het is wel hoopgevend dat ik hier al in de
toptien gereden heb, we werken ons stapje voor stapje naar voren!"
Uitslag: 1. Uwe Alzen (Dui), 16 r. in 31.23,245 (gem. 160,421 km/u), 2.
René Rast (Dui), op 5,238, 3. Nicolas Armindo (Fra), op 12,098,
12. Mike Verschuur (Ned), op 36,635.
Stand na 3 van 9 races: 1. Rast, 48 punten, 2. Mamerow, 48, 3. Armindo, 48, 21. Verschuur, 5.
VW Fun Cup: Nipte zege voor team Ravago na 6 uren wedstrijd
De strijd om de zege in de VW Fun Cup opgedeeld in twee delen van drie
uren werd in de sprint beslist. Nicolas De Keijser nam pas in de
voorlaatste ronde definitief de leiding en won uiteindelijk met
641/1000ste van een seconde voorsprong op zijn naaste achtervolger.
De zon was op de afspraak voor de kwalificaties, waarin de kampioenen
Piron-Delrez (Astur Car) de snelste tijd reden voor Dupon-Van Oost en
Mahy-Jamar-Barbary (CB Racing). Maar, volgends de traditie van de VW
Fun Cup, besliste een onschuldige hand over de startorde op de grid. De
pole ging naar Schoofs-Janssens-De Keijser (MTE-Orelius), die op de
eerste rij gezelschap kreeg van Serexhe-Matoul-Léonard (Citybank
Grivegnée).
Lang hield deze hiërarchie niet stand, want Bertrand Balas
(Streetmachine) en Nicolas De Keyser (Ravago) namen een geweldige start
vanaf de tiende startrij. Na enkele ronden reden de twee aan de
leiding, waar ze een mooi duel uitvochten. Minder geluk was er voor
Jean-Michel Mahy (CB Racing) die alle hoop verloor door een aanrijding.
Hij stond lang in de pits stil om de geplooide achterwielophanging te
laten herstellen. Nog een pechvogel was Patrick Detré (Contact),
die een bezoekje bracht aan zijn monteurs vlak voor het openen van de
bevoorrading wegens een trage lekke band.
De fysionomie van de debatten werd grondig gewijzigd door een uiterst
spectaculair incident dat gelukkig goed afliep. Er brak een hevige
brand uit in het motorcompartiment van de VW Fun Cup bestuurd door
Olivier De Pierpont (Le Trébuchet) toen de wagen ter hoogte van
de pits was. De piloot had de helderheid van geest om zijn brandende
wagen aan de kant te zetten en zo snel mogelijk te ontsnappen, terwijl
de commissarissen meteen de vlammen doofden. De safety-car rukte uit en
neutraliseerde gedurende een kwartier de strijd. Heel wat piloten
maakten van de gelegenheid gebruik om zich te bevoorraden. Na het
ballet van pitstops reden de twee teams van Streetmachine
(Anquetil-Radet en Balas-Demoustier) en Ravago
(Dubois-Dubois-Maillet-De Keijser-De Keijser) voooraan. Het leek
duidelijk dat de strijd voor de zege in het eerste deel tussen hen zou
gaan. De andere teams beperkten hun ambities tot het niet gedubbeld
worden, om zo hun kansen gaaf te houden voor het tweede gedeelte van de
race.
Bertrand Balas en zijn teamgenoot werden in het slot van de race genekt
door een 'drive through', waardoor de zege in het eerste deel
uiteindelijk naar Ronnie Dubois ging, auteur van een sublieme laatste
relais. Het team van Ravago eindigde voor Anquetil-Radet
(Streetmachine), Dupon-Van Oost, Vandenabeele-Glorieux-Jonckheere (VV
Speed), Schoofs-Janssens-De Keijser (MTE-Orelius) en
Wüst-Baudart-De Sutter-Seerden (Pharma Technology), de enige teams
die 97 ronden hadden afgewerkt. De rest? Aangevoerd door
Serexhe-Matoul-Léonard (Citybank Grivegnée) en
Palopoli-Memmola-Merlo (Fun G Force), de winnaars van de Italiaanse
manche die over drie uren werd betwist, eindigden ze allemaal op
minstens een ronde, wat gevolgen had voor de tweede helft.
Zondag, kort voor de middag en onder een stralende zon, legde Ronnie
Dubois meteen een verschroeiend ritme op, maar hij kon de concurrentie
niet los rijden. Precies toen de pitlane geopend werd voor de
bevoorrading, rukte de veiligheidswagen weer uit wegens een lang
oliespoor op de rechte lijn voor de pits. De beste strategen
profiteerden van de gelegenheid om meteen langs de pomp te passeren,
terwijl anderen wat langer op de piste bleven. Enkele ongelukkigen
moesten op het einde van de pitlane wachten alvorens ze weer de baan op
konden. De race viel in zijn plooi, met twee machines, Streetmachine en
Ravago, die zich losrukten van het peloton. Daarin reden de Britten van
Chad Racing vooraan, dankzij een geslaagde pitstrategie.
Tot in de slotronde bleef het razend spannend. Nicolas De Keijser,
belast met de laatste relais aan het stuur van de VW Fun Cup Ravago,
nam in de voorlaatste ronde de leiding en won met minder dan een
seconde voorsprong op zijn tricolore rivaal. Het podium werd
vervolledigd door Stefan Dupon en Olivier Van Oost, die hun mooie
resultaat van Zolder bevestigden. Ze namen de maat van de Britten Nigel
Greensall en Iain Dockerill. Patrick Detré en Luigi Vroman
eindigden nog net in de topvijf, na een sterk tweede deel.
Bij de tweezitters ging de eer van de zege naar de BlueMotion van Astur
Car, maar die reed buiten competitie. Daardoor gingen de bloemen naar
de wagen van Perdieus Motorsport.
Porsche Carrera Cup: Patrick Huisman 8ste, sterke race Mike Verschuur in Mugello
Op het circuit van Mugello is Patrick Huisman als 8ste
gefinisht in de Porsche Carrera Cup. Mike Verschuur eindigde als 13de,
terwijl Tim Buijs als 17de de meet passeerde.
De Nijmeegse autocoureur Mike Verschuur leverde op het circuit van
Mugello in de Italiaanse Toscane-regio zijn beste prestatie tot nu toe
in de sterk bezette Duitse Porsche Carrera Cup. In de wedstrijd over 21
ronden op het 5,245 kilometer lange circuit reed Verschuur zelfs een
tijdlang op de tiende plaats in het veld van in totaal 30 deelnemers.
Een defecte versnellingsbak in de slotfase van de wedstrijd zorgde er
ten slotte voor dat Verschuur deze positie niet kon vasthouden. Hij
werd uiteindelijk als dertiende geklasseerd, zijn tot nu toe beste
resultaat in de Porsche Carrera Cup. Belangrijk is dat ik de
auto steeds beter leer kennen en meer en meer ervaring opdoe met elke
kilometer die ik rijd, aldus Verschuur.
Historie Voor Verschuur was het de eerste kennismaking met het circuit
in het prachtige Toscaanse landschap. Mugello is een historische
autosportregio, want vroeger werden er al lange-afstandsraces met
sportwagens verreden op het 66 kilometer lange stratencircuit, dat
ondermeer de Futa- en Giogo-pas omvat. Nederlandse successen waren er
onder andere door Gijs van Lennep, die er driemaal op het podium
eindigde, in 1967 als derde met Porsche (samen met Vic Elford), in 1969
als tweede met een Fiat Abarth 2000 en in 1970 opnieuw derde met Fiat
Abarth. Ook Ben Pon (derde in 1968 met Dieter Spoerry in een Porsche)
zorgde er voor podiumsucces. Het huidige permanente circuit, het
Circuito Internazionale del Mugello, werd begin jaren
zeventig geopend en is eigendom van Ferrari. Qua landschap is
het natuurlijk prachtig, het circuit zelf ligt me eerlijk gezegd niet
zo, zei Mike Verschuur na zijn eerste kennismaking.
Daarnaast ben ik ook een beetje in het nadeel, omdat de meeste
andere rijders hier uitgebreid hebben getest.
Versnellingsbak stuk In de kwalificatietraining, die eenmaal met een rode vlag werd
onderbroken nadat de Pool Robert Lukas met zijn auto in de grindbak
vaststond, reed Verschuur naar de 19de tijd. Daarmee ben ik niet
helemaal tevreden, ik had duidelijk meer verwacht, maar het gebrek aan
baankennis en ervaring speelt hier ook een rol, aldus de rijder.
In de race maakte Verschuur al bij de start drie plaatsen goed.
Ik zat in de eerste bocht aan de binnenkant, maar kon in de
tweede bocht aan de buitenkant om een aantal mensen heen, dus dat ging
al lekker, berichtte hij na afloop. Ik klom meer en meer
op toen er ook nog een paar rijders voor me afgingen, maar gaandeweg de
race merkte ik dat de versnellingsbak stuk ging. In de slotfase, toen
ik tiende lag, had ik alleen nog maar de vierde en op de rechte stukken
de vijfde versnelling tot mijn beschikking en daarmee kon ik natuurlijk
niets uitrichten tegen enkele anderen, die me in de laatste twee ronden
nog voorbijkwamen. Maar het is wel hoopgevend dat ik hier al in de
toptien gereden heb, we werken ons stapje voor stapje naar voren.
Patrick Huisman Patrick Huisman eindigde de derde wedstrijd uit de Porsche
Carrera Cup 2008 als achtste. Huisman startte als 13de en kende een
goed begin van de race. Vanaf de grid pakte hij al een paar coureurs om
uiteindelijk vijf plaatsen op te klimmen. Huisman staat na Mugello
vierde in het klassement.
Comfortabel ,,Ik ben blij om alsnog als 8ste te kunnen finishen. Als ik
niet was geblokt tijdens de kwalificatie, had ik misschien wat meer uit
dit weekend kunnen halen, stelde Huisman na afloop. ,,Ik
voel me steeds comfortabeler met het team en de auto. Later deze week
ga ik nog testen op de Eurospeedway Lausitz. Zo kunnen we de prestaties
verder optimaliseren.
Uitslag: 1. Uwe Alzen (Dui), 16 r. in 31.23,245 (gem.
160,421 km/u), 2. René Rast (Dui), op 5,238 seconden, 3. Nicolas
Armindo (Fra), op 12,098, 8. Patrick Huisman (Ned) op 20,232, 13. Mike
Verschuur (Ned) op 36,635, 17. Tim Buijs (Ned) op 41,337
Stand na 3 van 9 races: 1. Rast 48 punten, 2. Mamerow 48, 3. Armindo 48, 4. Huisman 32, 21. Verschuur 5.
Swift Cup: Dekker-Racing geeft jong talent Leo van der Eijk de kans
Tijdens de Profile Tyre Pinksterraces op het Circuit van
Zandvoort wordt Dekker-Racing versterkt met Leo van der Eijk. De
16-jarige rallycoureur uit Nieuwerkerk aan den IJssel hoopt zo de
nodige circuitervaring op te doen.
Leo doet al vanaf zijn 14de jaar aan rally-racing. Zo is hij begonnen
in de Ford RST, een opstapklasse in de rallysport. Dit ging niet zonder
succes; zo werd Leo in zijn eerste seizoen meteen vice-kampioen en in
2007 kampioen.
Racelicentie Afgelopen winter heeft Leo zijn racelicentie gehaald. Naast
het reeds gestarte Rally Racing seizoen werd gekeken naar mogelijkheden
om met de behaalde racelicentie ook werkelijk een wedstrijd te gaan
rijden. Dit is gelukt en zo bestuurt Leo de tweede groene Suzuki Swift
tijdens de Pinksterraces.
Leuk Pinksterweekend Inmiddels heeft Leo al kennis gemaakt met de Suzuki Swift op
het Circuit van Zandvoort. ,,Ik moet nog erg aan het remmen
wennen, vertelt Leo. ,,Als ik dat gevoel te pakken heb,
hoop ik tijdens het Pinksterweekend in het middenveld te kunnen
finishen. Het belangrijkste is dat we samen met het team er een leuk
weekend van maken. Buiten het feit dat ik tijdens het oefenen veel van
Marcel Dekker heb geleerd, was het een enorme ervaring om met
zon snelheid weer over het mooiste circuit van Nederland te
scheuren.
Dromen waar maken Leo wil zijn sponsors erg bedanken dat ze hem deze kans willen
geven. ,,Eigenlijk kan ik nu een van mijn dromen waar maken, want wie
had nu gedacht dat ik als student ooit in mijn leven de kans zou
krijgen om op het circuit Zandvoort een wedstrijd te
rijden?, aldus een trotse Leo
Het team van KS Motorsport behaalde twee dubbelzeges tijdens het
BTCS-weekend in Dijon. Het team van Steve van Bellingen zegevierde
tweemaal in zowel de S1 en S2 klasse. In laatstgenoemde klasse pakte de
Nederlander Armand Essers met zijn Solution F Astra de volle winst.
Prachtige dubbelzeges voor KSMotorsport in Dijon
Volle winst voor KS Motorsport in Dijon
Het team van KS Motorsport sloot het weekend in Dijon behoorlijk
succesvol af. De combinatie De Crem/Moonens zegevierde in beide
wedstrijden. In de eerste wedstrijd ondervonden zij felle concurrentie
van de Britse Chad Peugeot 407s die op een eerste zege in de
BTCS lijken af te stevenen. In de 14e ronde geeft leider Philippe
Steveny met een kapotte versnellingsbak op, terwijl enkele ronden later
de tweede Peugeot met een kapotte wielophanging aan de kant moet. Voor
De Crem is het zijn eerste overall-overwinning in de BTCS met de BMW
M3, Teambaas Streve van Bellingen eindigt als tweede. Met een
zege in de S2 klasse van Armand Essers en Ruben Maes is het
indrukwekkend zoals KS Motorsport hier presteert zegt hij
tevreden. In de tweede wedstrijd moet Van Bellingen met een kapotte
motor opgeven, terwijl De Crem/Moonens wederom de zege pakken. Bij Chad
Racing laat men de Brit Johnhartsthorne direct bij aanvang van de
wedstrijd naar binnenkomen zodat Steveny de aanval kan inzetten op de
leiders. Aan de finish komt hij echter één ronde in deze
BTCS lange-afstandswedstrijd te kort. Essers/Maes eindigen als vierde
algemeen en pakken wederom volle punten in de S2 klasse.
UITSLAG Race 1 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 64
ronden ; 2. Vanbellingen-Redant (BMW M3 Silhouet) op 39.046 ; 3.
Qvick-Jonckheere (BMW) op 2 ronden, winnaars in T3; 4. Essers-Maes
(Touring Cup), winnaars in S2 ; 5. Franchi-Vannerum (Jaguar X-Type
Silhouet) ; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Morel-Reymond (Touring
Cup) ; 8. Van Impe-Roossens (Touring Cup) op 3 ronden ; 9.
Buratti-Bottazzi (SEAT Leon) op 4 ronden ; 10. Dubois-De Keijser
(Roadster S) 12. Smits-Cleyhens (Opel Astra) op 5 ronden,
winnaars in T2 27. Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden,
winnaars in T1 35 Martinez (Emma), winnaars in S3.
Race 2 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 63
ronden ; 2. Stéveny-Hartshorne (Peugeot 407 Silhouet) op 1 ronde
; 3. Fontaine-Feltes (BMW M3 Silhouet) ; 4. Essers-Maes (Touring Cup)
op 2 ronden, winnaars in S2 ; 5. Warroquiers-Turco (Jaguar X-Type
Silhouet) ; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Qvick-Jonckheere (BMW
M3), winnaars in T3 ; 8. Rosoux-Gepts (SEAT Leon) op 3 ronden ; 9.
Morel-Reymond (Touring Cup) ; 10. Buratti-Bottazzi (SEAT Leon) op 4
ronden ; 11. André-De Vits (Honda Civic) winnaars in T2
21. Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden, winnaars in T1 ; etc.
Kampioenschap (officieus) : 1 . De Crem-Moonens 55 pts ; 2. Meert-Fumal 45 ; 3. Morel 40 ; 4. Vanbellingen-Redant et Plasch-Bouvy 37 ; 5. Essers 36 ; etc.
Met gemengde gevoelens verliet Bernhard ten Brinke het
circuit van Spa-Francorchamps, waar afgelopen weekend de seizoensopener
van de 2008 Eurocup Mégane Trophy op het programma stond. Na een
ijzersterke kwalificatiesessie waarin de Nederlander tweemaal van de
derde plaats vertrok, waren de resultaten uiteindelijk teleurstellend.
In de eerste race eindigde de inwoner uit Zeddam als zevende, terwijl
een klapband in de afsluitende manche een abrupt einde maakte aan zijn
weekend. Na twee verreden races staat de rijder met startnummer 7 op de
negende plaats met vier kampioenschappunten.
Vrije trainingen Op vrijdag stonden twee vrije trainingen van ieder een uur op
het programma. Ten Brinke, die voor het vierde jaar aan het
spectaculaire Europese toerwagenkampioenschap begon, zat meteen in het
juiste ritme. Samen met de andere topfavorieten Fabrice Walfish (Oregon
Team) en Michaël Rossi (TDS Racing) was de ondernemer in de eerste
35 minuten continu in de topdrie terug te vinden. Tegen het einde van
de sessie ging hij met nieuwe banden naar buiten, maar kwam niet aan de
snelle tijden. Hij moest genoegen nemen met de achtste positie.
Regen Doordat het in de middag kortstondig had geregend, begon Ten
Brinke met regenbanden aan de tweede training. Toen de baan grotendeels
was opgedroogd, zocht hij met slicks opnieuw de rempunten van het 7
kilometer lange circuit op. Hij liet in de middensectoren net iets te
veel tijd liggen, waardoor hij de collectieve trainingsessies als
achtste afsloot.
Hectisch De kwalificatie op zaterdagmorgen begon hectisch. Wim Beelen,
die de wagen van Ten Brinke probeerde te volgen, ging er bij het opgaan
van Eau Rouge in de tweede ronde keihard van af en zorgde voor de
eerste rode vlag situatie. Nadat de sessie weer werd hervat, besloot
Ten Brinke de kwalificatie met Rossi te doen. Hij probeerde de snelle
Fransman te volgen, totdat Ralph Meichtry zich ermee ging bemoeien. De
rijder van Race Performance probeerde eveneens te profiteren van de
slipstream bij Rossi, maar verloor ook bij Eau Rouge de controle over
zijn bolide. Nadat alle brokstukken waren opgeruimd, zette Ten Brinke
de achtervolging in bij de rijders van Tech 1 Racing. Hij kreeg
uiteindelijk een goede sleep en eindigde de eerste kwalificatie
uitstekend als derde. Zijn op één-na-snelste tijd was
zelfs goed voor een tweede plek, maar doordat hij de witte lijn bij Eau
Rouge had gepasseerd, werd zijn snelste tijd afgenomen. Een derde
plaats was opnieuw zijn deel.
Race 1 In de openingsrace van het nieuwe seizoen kwam Ten Brinke
redelijk uit de startblokken. De rijder van Equipe Verschuur 1 behield
zijn positie, totdat hij door een gele vlag situatie bij Eau Rouge van
zijn gas ging en prompt twee plaatsen moest prijsgeven. Achter koploper
Rossi zat Ten Brinke in een grote groep met Martin, Enjalbert, Kuppens,
Hirschi, Walfisch en Chéruy. Ten Brinke moest de groep echter
tijdelijk laten gaan toen hij zich verremde bij de Bus Stop chicane.
Nadat de rijder met de knaloranje Renault Mégane weer een aantal
rijders wist te verschalken, kwam hij als zesde naar binnen voor de
verplichte pitstop. Deze duurde een paar seconden te lang, waardoor hij
een plek verloor. Na zestien ronden kwam hij als zevende over de meet.
Race 2 In de tweede race op zondagmiddag kwam Ten Brinke goed van
zijn plek. De 30-jarige coureur zat polesitter Rossi op de hielen,
totdat de Fransman het gat in de eerste bocht dichtgooide. In het
gevecht om de tweede plaats had Ten Brinke het flink aan de stok met
Enjalbert, waarvan Hirschi and Maxime Martin wisten te profiteren. Ten
Brinke kwam uiteindelijk als vierde de derde bocht door. Toen hij
daarna nog een paar plaatsen verloor besloot Ten Brinke en zijn team om
de pitstop tot het allerlaatste moment uit te stellen. Deze gok pakte
goed uit want toen iedereen reeds zijn stop had gemaakt, nam Ten Brinke
in ronde 10 brutaal de leiding in de wedstrijd over. Niet veel later
ging ook hij naar binnen voor de pitstop. Hij team liet hem echter iets
te lang pitten, waardoor hij kostbare plaatsen moest inleveren. Twee
ronden na zijn pitstop maakte een klapband een abrupt einde van zijn
race.
Topdrie Bernhard ten Brinke: Ik heb op Spa-Francorchamps
één van mijn beste kwalificaties gereden, maar wist ik de
stijgende lijn in de races helaas niet door te trekken. De eerste race
begonnen veelbelovend, maar ik maakte teveel onnodige fouten waardoor
ik als zevende ben geëindigd. In race 2 raakte mijn linker
achterwiel te zwaar belast en moest ik met een technisch mankement
opgeven. Ondanks dat de snelheid gedurende het weekend aanwezig was, is
dit een slecht begin van het nieuwe seizoen. Mijn doelstelling is om
dit jaar in de topdrie te eindigen en wellicht nog iets meer. Ik hoop
in de volgende races op Silverstone de draad weer op te pakken en voor
een top drie positie te gaan.
Uitslag race 1, Eurocup Mégane Trophy, Spa-Francorchamps 3 mei 2008: 1. Michaël Rossi, TDS, 16 ronden in 41:21.625
2. Matthieu Cheruy, Tech 1 Racing, 1 + 0.171 seconde
3. Jonathan Hirschi, Tech 1 Racing, 2 + 3.304
7. Bernhard ten Brinke, Equipe Verschuur 1, + 28.015
Race 2 1. Michaël Rossi, (TDS), 16 ronden in 41m07.914
2. Dimitri Enjalbert, (Tech 1 Racing), + 3.519 seconden
3. Matthieu Cheruy, (Tech 1 Racing), + 4.175
DNF. Bernhard ten Brinke, Equipe Verschuur 1, + 5 ronden
World Series Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde wint opnieuw
Giedo van der Garde heeft in de tweede race op Spa-Francorchamps zijn
gram gehaald, nadat hij in in de eerste race van de baan werd getikt.
De P1 Motorsport-coureur startte vanaf de tweede stek, pakte al snel de
eerste plaats en keek daarna niet meer om en pakte zijn derde
overwinning in vier wedstrijden. Een dominante zege voor 75.000
toeschouwers betekende opnieuw veel waardevolle punten voor het
kampioenschap en een flinke grijns op het gezicht van Giedo.
Werelds, lachte hij. Echt geweldig, zoals het vandaag is
gegaan. Mijn start was niet super en ik verloor een plaatsje, maar die
had ik heel snel weer terug. Vervolgens reed ik binnen twee ronden naar
de leider en ging ik ook hem voorbij. Het team verzorgde daarna een
perfecte pitstop, waarna ik de race met meer dan zeven seconden
voorsprong wist te winnen. De auto was echt super en ik kende totaal
geen problemen.
De actie van gisteren was natuurlijk erg vervelend, maar de
overwinning in de tweede race maakt veel goed. We hebben weer flink wat
punten behaald, dus ik verlaat Spa met een goed gevoel. Op naar
Monaco!
Spa - Formule Renault 3.5 - Race 2:
1. Giedo van der Garde (P1 Motorsport) 20 ronden in 42m25.461s
2. Marco Bonanomi (Comtec Racing) + 7.247
3. Mikhail Aleshin (Carlin Motorsport) + 9.202
4. Salvador Duran (Interwetten.com) + 10.391
5. Daniil Move (KTR) + 19.530
6. Miguel Molina (Prema Powerteam) + 20.159
7. Alexandre Marsoin (Epsilon Euskadi) + 31.111
8. Pasquale di Sabatino (Comtec Racing) + 32.482
9. Marcos Martinez (Pons Racing) + 33.163
10. Alvaro Barba (Prema Powerteam) + 33.972
DTM: Green bezorgt Mercedes-Benz eerste seizoenwinst
Vol in de remmen na de finish: Jamie Green behaalt in Mugello zijn derde DTM-zege
Na twee overwinningen voor Audi in de eerste beide races
van het seizoen bracht de derde DTM-wedstrijd de eerste zege van het
jaar voor Mercedes-Benz. Jamie Green en Paul di Resta maakten er gelijk
een dubbelzege voor het merk uit Stuttgart van, al werden ze daarbij
wel geholpen door Audi-rijder Timo Scheider, die vanaf pole startte
maar iets te vroeg vertrok. Met de daaruit resulterende
drive-through-penalty was de Duitser natuurlijk op slag kansloos voor
een goede klassering. Nu was het Tom Kristensen die met zijn derde
plaats voor Audi de kastanjes uit het vuur haalde. Christijan Albers
kwam als dertiende over de eindstreep.
Daarmee gaf de derde DTM-race van het seizoen een identiek beeld te
zien als het optreden van vorig jaar op het fraaie circuit van Mugello:
een Audi op pole, een Mercedes als winnaar. Timo Scheider beroofde
zichzelf op slag van alle kansen door bij de start wat te vroeg te
vertrekken. Weliswaar bij lange na niet zon opzichtige valse
start als bij zijn merkgenoot Tom Kristensen in Oschersleben, maar wel
duidelijk genoeg voor de wedstrijdleiding om zonder al te lang aarzelen
een drive-through-straf op te leggen. De Duitser zag het onheil al
komen en had op de eerste meters al de beide Mercedes-rijders Green en
Di Resta voorbij laten gaan. Gewoon stom, verder valt er niks
over te zeggen, aldus Scheider naderhand. Na zijn straf viel hij
terug naar de dertiende plaats, uiteindelijk werd hij als tiende
geklasseerd.
Direct na de start: Green leidt, di Resta is tweede voor de vals gestarte Scheider en Kristensen
Verloor tijd achter Stoddart, maar wel beste Audi-rijder: Tom Kristensen
Kristensen verliest tijd achter Stoddart na pitstop
Vooraan het veld kon Green meteen een kleine voorsprong opbouwen,
terwijl teamgenoot Paul di Resta goed volgde. Tom Kristensen reed als
best geklasseerde Audi-coureur op de derde plaats, maar werd na zijn
eerste pitstop, waarbij hij vlak achter Di Resta en vlak voor Schneider
weer de baan op kwam, flink opgehouden door Susie Stoddart, die precies
op dat moment passeerde. De Schotse liet Di Resta uiteraard voor, maar
maakte zich erg breed voor Kristensen, die daardoor aardig wat tijd
verloor. Opeens zat er een witte Mercedes voor me, lachte
de Deen na afloop. Ik begrijp ook wel dat Susie haar eigen race
reed, maar in feite was ik met Di Resta in gevecht, niet met
haar.
Dit duel kwam minutenlang in beeld: Lauda tegen Tomczyk om plaats 16
Men zegt dat het op Mugello moeilijk inhalen is, hoewel de race
van de Italiaanse Superstars-klasse na de DTM-wedstrijd
het tegendeel bewees. De DTM-race bood echter inderdaad weer weinig
spektakel, afgezien van wat schermutselingen in het middenveld. Het
feit dat de rondenlange strijd tussen Mathias Lauda en Martin Tomczyk
om de zestiende plaats (!) gedurende meerdere minuten uitvoerig in
beeld werd gebracht, is echter wel een indicatie voor het
spanningsniveau van de race. In feite was de wedstrijd bij de start al
beslist en zo kwam er dan ook weinig verandering in de rangorde.
Christijan Albers eindigde in Mugello als dertiende
Met de complimenten van Dr. Ullrich...
Christijan Albers had het ook opnieuw met Lauda aan de stok.
Mijn start was niet super. In de eerste en derde bocht werd ik
naar buiten gedrukt en daarna zat ik samen met Rockenfeller en
Schumacher vast achter Lauda, die de boel enorm ophield. Schumacher was
er al gauw uit (beschadiging na een aanrijding in de beginfase; RdB) en
toen Rockenfeller ook niet voorbij Lauda kwam, kon ik een poging wagen.
Ik had hem wel een zetje willen geven, zeker na die domme actie van hem
van gisteren in de kwalificatie, maar toen kreeg ik het signaal dat ik
binnen moest komen voor de pitstop. Met name met mijn derde set banden
ging het goed, mijn rondetijden behoorden in de laatste stint tot de
snelste in het veld. Albers kwam uiteindelijk als dertiende over
de eindstreep. Niet super, maar ik kreeg wel de complimenten van
Dr. Ullrich en dat is toch een mooie opsteker.
Audi-"Jahreswagen" doen het goed
De Jahreswagen van Audi deden het goed in Mugello: achter
routinier Bernd Schneider, die vierde werd, eindigden Oliver Jarvis als
vijfde, Markus Winkelhock als zevende en Alexandre Prémat als
achtste allemaal in de punten, daartussen zat nog Mattias Ekström,
die bij de start van de vierde naar de tiende plaats was teruggevallen.
Beste rijder met een Jahreswagen van Mercedes-Benz was
Maro Engel op een verdienstelijke elfde plaats.
Podium in Mugello: vlnr Kristensen, Green en Di Resta
Spannende situatie in kampioenschapsstand
Na Mugello staat Timo Scheider nog steeds aan de leiding in de
tussenstand van het kampioenschap, hoewel hij in Toscane geen punten
behaalde. Hij heeft echter slechts één punt voorsprong op
Jamie Green, drie punten op Mattias Ekström en zes punten op
Martin Tomczyk en Tom Kristensen, terwijl ook Bruno Spengler op de
zevende plaats met zeven punten achterstand nog volop kans heeft. Met
zeven rijders binnen zeven punten is er een spannende uitgangspositie
voor de volgende DTM-race, die over twee weken wordt verreden op de
EuroSpeedway Lausitz. En dat zal wel weer even wennen worden, na het
heerlijke vakantiegevoel in Toscane
Uitslag:
1. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 33 r. in 59.39,961 (gem. 174,054 km/u)
2. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 3,166
3. Tom Kristensen (Den), Audi A4 DTM, op 5,313
4. Bernd Schneider (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, op 9,410
5. Oliver Jarvis (GBr), Audi A4 DTM, op 15,037
6. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, op 15,789
7. Markus Winkelhock (Dui), Audi A4 DTM, op 16,989
8. Alexandre Prémat (Fra), Audi A4 DTM, op 22,656
13. Christijan Albers (Ned), Audi A4 DTM, op 45,259
Stand na drie van elf races: 1. Timo Scheider, 18 punten
2. Jamie Green, 17
3. Mattias Ekström, 14
4. Paul di Resta, 13
5. Martin Tomczyk, 13
6. Tom Kristensen, 12
7. Bruno Spengler, 11
8. Bernd Schneider, 6
Eurocup Formule Renault 2.0: Overwinning voor Paul Meijer en MP Motorsport in race 2
De
tweede race van de Eurocup Formule Renault 2.0 op Spa Francorchamps was
er een met een geel tintje. Paul Meijer had zich in zijn knalgele
bolide van het Nederlandse team MP Motorsport op een negende positie
gekwalificeerd maar verraste vriend en vijand door zich binnen twee
ronden naar de leidende positie te vechten.
Bij de start van de race was poleman Valtteri Bottas te enthousiast en
maakte een valse start. Achter hem was het in de eerste ronde een
complete chaos, waarbij de onderdelen letterlijk door de lucht vlogen.
Paul Meijer hield zijn hoofd echter koel en stoomde letterlijk naar
voren, waarbij hij auto na auto wist te passeren. In de tweede ronde
had Meijer zich al opgewerkt naar de tweede positie en zette de druk er
bij Cesar Ramos vol op.
Het duurde niet lang voordat Ramos bezweek en Paul Meijer de leiding
overnam. Vanwege de vele gestrande autos die naast de baan
stonden, besloot de wedstrijdleiding om de safety car in te zetten. Na
twee ronden doofden de lichten van de safety car. Meijer was wakker en
sloeg bij het uitkomen van de bus-stop chicane meteen een flink gat
naar zijn achtervolgers.
n het middenveld reed ook zijn teamgenoot Nicky Catsburg een
ijzersterke race. Gestart vanaf de 42e positie begon Catsburg aan een
goede inhaalrace die hem uiteindelijk een prima 16e positie opleverde.
Een flinke opsteker voor Catsburg die dit weekend debuteerde in de
Eurocup Formule Renault 2.0.
Na elf bewogen ronden viel de finishvlag en kon Meijer juichend in de
armen van het team MP Motorsport vallen. Dit is werkelijk
fantastisch. Volle tribunes, een prachtige race en een bomvol en
competitief veld. Gewoon super om zo op Europees niveau terug te komen.
Ik denk dat we onze zaken dit weekend prima voor elkaar hadden en dat
heeft in dit droomresultaat geresulteerd. Prachtig!
Uitslag race 2 Eurocup Formule Renault 2.0
Spa Francorchamps zondag 4 mei 2008
1. Paul Meijer, 11 ronden in 28:31.916
2. Cesar Ramos, op 2.038
3. Daniël Zampieri, op 4.304
4. Daniël Ricciardo, op 4.799
5. Tobias Hegewald, op 5.619
16. Nicky Catsburg, op 21.559
F3: Tweede zege voor Mika Mäki, Nederlanders met technische problemen
Wereldstart, winst en snelste ronde: Mika Mäki was vandaag een klasse apart
Voor de tweede maal dit seizoen won de Finse rookie Mika
Mäki een race voor de Formule 3 Euro Serie. Op het circuit van
Mugello reed Mäki bij de start direct van de derde naar de eerste
plaats en domineerde vervolgens de wedstrijd. Na 21 ronden had hij een
voorsprong van ruim 6,7 seconden op de Fransman Yann Clairay, die zijn
eerste podiumplaats en het eerste Formule 3-podium voor zijn team SG
Formula behaalde. De Italiaan Edoardo Mortara eindigde voor eigen
publiek als derde en als best geklasseerde rijder met een
Volkswagenmotor en voert na vier van 20 races gedeeld met Mäki de
kampioenschapsstand aan. Helaas speelden de Nederlanders geen rol van
betekenis door technische problemen.
Renger van der Zande kon helaas niet profiteren van zijn vierde
startplaats. Al op weg naar de startopstelling stelde hij een probleem
met de accu vast, waarna zijn auto de pitstraat werd ingeduwd. Na
reparatie kon hij vanuit de pitstraat weer vertrekken en kon van daar
uit zijn inhaaljacht starten. Ik merkte al op de pregrid dat de
accu het niet deed. Het team wisselde heel snel, maar toen ze op de
grid nog een keer het stoeltje eruit haalden om te controleren of alles
goed werkte, deed de accu het daarna weer niet. Waarschijnlijk is de
oorzaak een kabelbreuk of zoiets, maar het zorgde er in ieder geval
voor dat ik pas met vertraging aan de race kon beginnen, aldus
Van der Zande na afloop.
Renger van der Zande moest vanuit de pltstraat zijn inhaaljacht starten
Start van de tweede race van het weekend
Mika Mäki pakt de leiding met een raketstart
Bij het uitdoven van het startlicht pakte Mäki met een
raketstart de leiding, gevolgd door Clairay en Clos, die vanaf pole tot
aan de eerste bocht gelijk al twee plaatsen verloor. Zoals het
inmiddels tot de traditie behoort was er natuurlijk ook weer
één rijder die niet wegkwam: Erik Janis liet bij de start
zijn motor afslaan. Charlie Kimball raakte in de bocht Borgo San
Lorenzo hard van de baan en belandde in de grindbak. In de loop van de
eerste ronde viel Clos steeds verder terug, na een ronde kwam hij nog
slechts als zevende door. Mäki had al een voorsprong van 1,5
seconde voor Clairay, Mortara, Bianchi, Hülkenberg en Tsukakoshi.
In de tweede ronde reed Mäki 1,2 seconde sneller dan Clairay en
bouwde zo zijn voorsprong uit. Henki Waldschmidt consolideerde zijn
dertiende plaats.
Waldschmidt gestopt door remdefect
Op een derde van de race bedroeg Mäkis voorsprong op Clairay 3,5
seconden, de Fin reed daarbij zo snel als nodig was, zonder de Fransman
dichterbij te laten komen. Afgezien van wat positiewisselingen rondom
de plaatsen zeven, acht en negen met Breen, Clos en Bird was er weinig
actie in het veld te bespeuren. In ronde 13 was er pech voor James
Jakes, die op de twaalfde plaats rijdend in de grindbak raakte en
terugviel tot de achttiende positie. Twee ronden voor het einde viel de
auto van Henki Waldschmidt stil als gevolg van een technisch defect:
einde race voor de Hagenaar. De rempomp van het rechter
achterwiel was kapot en daardoor blokkeerde het wiel. Het trad opeens
op, een half rondje voordat ik de auto stilzette. Het ging echt niet
meer, aldus Waldschmidt, Jammer, want het tempo zat er
wel in, ik had een heel goede start en kon meteen al een paar plaatsen
winnen. Maar het weekend werd vooral gedomineerd door de vijf plaatsen
die ik in de startopstelling van gisteren werd teruggezet als straf
voor mijn aanrijding in Hockenheim. Als je al met zon
achterstand begint, dan valt er weinig meer aan te doen.
Neerlands trots in de startopstelling: Koni-gesponsorde gridgirl en Henki Waldschmidt
Het podium na de tweede race op Mugello: vlnr Clairay, Mäki en Mortara
Vooraan in het veld waren er geen wijzigingen meer en zo won Mika
Mäki voor de tweede maal dit seizoen afgetekend voor Yann Clairay,
die de eerste podiumplaats behaalde voor zowel hemzelf als zijn team SG
Formula, dat dit jaar nieuw is in de klasse. Edoardo Mortara eindigde
voor eigen publiek op de derde plaats en staat nu gedeeld met Mäki
aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.
Uitslag:
1. Mika Mäki (Fin), Dallara-Mercedes, 21 r. in 36.23,276 (gem. 181,618 km/u)
2. Yann Clairay (Fra), Dallara-Mercedes, op 6,705
3. Eodardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, op 11,610
4. Jules Bianchi (Fra), Dallara-Mercedes, op 12,772
5. Nico Hülkenberg (Dui), Dallara-Mercedes, op 14,184
6. Niall Breen (Ier), Dallara-Mercedes, op 15,201
20. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 40,907
26. Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes, op 2 ronden (remmen)
Stand na 4 van 20 races:
1. Mäki en Mortara, 19
3. Hülkenberg, 14
4. Van der Zande, 11
5. Clairay en Bianchi, 9
World Series Formule Renault 3.5: Baguette boekt thuisoverwinning
Bertrand Baguette heeft de eerste race van de World Series
Formule Renault 3.5 op Spa Francorchamps op zijn naam geschreven. De
rijder van Draco Racing International was op zijn thuiscircuit al zijn
tegenstanders te snel af en boekte met een voorsprong van ruim 2,5
seconde een klinkende overwinning.
De eerste wedstrijd op Spa Francorchamps was een ware veldslag. De vele
prachtige gevechten op de baan eisten de nodige slachtoffers, waardoor
er uiteindelijk maar 16 autos over de finish kwamen.
Meteen na de start was het al raak in de La Source bocht. Wickens,
Carbone en Garcia kwamen met elkaar in aanraking. De race van Garcia
was meteen ten einde, terwijl Wickens en Carbone veroordeeld waren tot
een inhaalrace.
Giedo van der Garde was liggend op de derde positie volop in gevecht met Julien Jousse. Bij een poging om Jousse in de
11e ronde te passeren kwamen beide rijders hard met elkaar in aanraking
en moesten de strijd staken in de Blanchimont bocht. Achter Duran was
het nu Bertrand Baguette op de tweede plaats, met Moreau op de derde
stek.
Na een korte safety car situatie ontstond er een boeiend gevecht
om de leiding. Duran had handen en voeten nodig om Baguette van zich af
te houden. Maar in de bus-stop chicane profiteerde Baguette optimaal
van zijn circuit kennis, greep de leiding en greep zo de overwinning.
Deceptie voor boze Giedo van der Garde
Na de euforie in Monza en het dominante optreden in de trainingen op
Spa-Francorchamps, was er in race 1 een flinke domper te verwerken voor
Giedo. Nadat hij vanaf de zevende plaats was gestart, had hij zich al
opgewerkt naar plaats drie, toen hij door een onbezonnen actie van
Julien Jousse uit de race werd getikt. Giedo is boos en heeft zijn
zinnen dan ook gezet op eerherstel in race 2.
Ik had me als tweede gekwalificeerd, begon hij.
Dat was prima, het verschil was zo ontzettend klein, daar kon ik
goed mee leven. Het betekende dat ik in de eerste race als zevende van
mocht beginnen en ik had een absolute wereldstart. Ik lag al heel snel
op de derde plaats en toen kwam de safety-car even naar buiten. Toen
die weer naar binnen ging, kon ik Julien Jousse flink onder druk zetten
en na een paar ronden maakte hij een grote fout en zat ik in zijn
slipstream. Ik zat er naast in Blanchimont, het snelste punt van het
circuit, en hij tikte me er gewoon af. Ik spinde in de banden, einde
verhaal.
Ik ben echt kwaad. Ik heb de beelden naderhand gezien en dit was
gewoon volledig zijn fout. Het was een idiote actie en het heeft mij
beroofd van een podiumplaats. Morgen mag ik als tweede van start en dan
ga ik voor de overwinning. De snelheid is goed, hopelijk heb ik morgen
een race zonder incidenten.
Uitslag race 1 World Series Formule Renault 3.5
Spa Francorchamps zaterdag 3 mei 2008
1. Bertrand Baguette, 20 ronden in 47:46.817
2. Salvador Duran, op 2.598
3. Guillaume Moreau, op 4.243
4. Marco Bonanomi, op 4.529
5. Mikhail Aleshin, op 5.796
DNF Giedo van der Garde
DTM: Timo Scheider voor de derde keer achtereen op pole
Derde race, derde pole: Timo Scheider in Mugello
Timo Scheider is op het moment gewoon niet te stoppen. In
de derde kwalificatie van het seizoen pakte hij voor de derde maal op
rij de pole-position. In de kwalificatie in Mugello was de Audi-coureur
met 1.43,079 seconden niet minder dan 0,322 seconden sneller dan de
concurrentie. Jamie Green zorgde ervoor dat er voor het eerst dit
seizoen een keer een Mercedes op de eerste startrij staat, de Brit
kwalificeerde zich als tweede voor de beide Audi-coureurs Kristensen en
Ekström. Christijan Albers strandde in de eerste heat, hetgeen
volgens hem vooral te wijten was aan het feit dat Mathias Lauda hem in
de weg reed.
Tom Kristensen was de snelste in de eerste heat met een rondetijd van
1.43,569 voor de Mercedes van Jamie Green en dan vijf Audi-rijders:
Scheider, Winkelhock, Prémat, Jarvis, Tomczyk en Ekström.
Voor Christijan Albers was de kwalificatie al na de eerste sessie
beëindigd, nadat Ralf Schumacher zich wist te verbeteren van de
16e naar de 13e plaats en daarmee Albers uit de top-14 duwde. Onze
landgenoot reed vijf ronden, maar kwam daarmee helaas niet verder, een
lot dat hij deelde met Paffett, Lauda, Legge en Stoddart. Paffett
raakte in de slotfase eenmaal van de baan.
Albers was duidelijk niet blij nadat Lauda hem ophield
"Ik zat er maar twee tienden van af"
Albers zag Mathias Lauda als de oorzaak van het feit dat hij niet
verder kwam. Hij was furieus: Wat een klootzak! Hij was klaar,
was op zijn inronde, terwijl ik vol op snelheid reed. In die snelle
rechter (Correttaio, red.) verloor ik heel veel tijd doordat hij
helemaal op mijn lijn zat. Wat was die gast aan het doen?!? Echt
belachelijk! Voor de rest was Albers niet ontevreden. Het
verschil was niet zo groot, ik zat er maar twee tienden of zo af.
Gisteren in de longruns ging het ook wel goed, dus voor de race morgen
ben ik wel optimistisch.
Martin Tomczyk strandde al in de tweede heat
Tomczyk eruit, problemen Di Resta
Het voornaamste slachtoffer van de tweede heat was Martin Tomczyk, die
als eerste de baan op ging, maar duidelijk problemen had met de
wegligging van zijn auto en het ook bij zijn tweede poging niet voor
elkaar kreeg. Kristensen voerde lange tijd de ranglijst aan, maar na
het verstrijken van de officiële tijd van tien minuten zette
Ekström uiteindelijk de snelste tijd op de klokken met 1.43,396.
Duidelijk langzamer dan vanmorgen, maar in de kwalificatie was de
baantemperatuur met 37,7 graden dan ook een stuk hoger. Kristensen
bleef tweede voor de beide Mercedessen van Di Resta en Green, waarbij
er bij Di Resta sprake was van een probleem: voordat de Schot kon
beginnen aan zijn tweede poging, werd zijn Mercedes terug in de pitbox
geduwd.
Green leidt lange tijd, maar uiteindelijk slaat Scheider weer toe
In de derde en beslissende heat ging Di Resta als eerste de baan op,
nadat het probleem overduidelijk was verholpen. Het baatte hem echter
niet, want het was zijn merkgenoot Jamie Green die lange tijd de
ranglijst aanvoerde met een rondetijd van 1.43,401 minuten.
Opmerkelijk: daarachter reden Kristensen, Ekström en Di Resta
alledrie binnen zeven honderdsten van een seconde! In de slotfase,
terwijl de officiële tijd al verstreken was, sloeg Timo Scheider
voor de derde keer dit seizoen toe: met een perfecte ronde kwam hij tot
een tijd van 1.43.079 minuten, waarmee hij voor de derde keer op rij de
pole voor zich opeiste. Voor hemzelf was het in totaal de vijfde pole
in zijn DTM-loopbaan, voor Audi de achtste pole op rij, een nieuw
record in de DTM. Fantastisch! Ik heb er bijna geen woorden
voor, aldus Scheider. Ik had gehoopt op een plek in een
van de eerste twee startrijen, maar dat het pole zou worden, dat had ik
niet verwacht!
Dankzij Jamie Green staat er voor het eerst dit seizoen een Merdedes op de eerste startrij
Uitslag:
1. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM, 1.43,079
2. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 1.43,401
3. Tom Kristensen (Den), Audi A4 DTM, 1.43,420
4. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, 1.43.472
5. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 1.43,487
6. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, 1.43,579
7. Bernd Schneider (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, 1.43,579
8. Markus Winkelhock (Dui), Audi A4 DTM, 1.44,025
16. Christijan Albers (Ned), Audi A4 DTM, 1.44,986
Eurocup Formule Renault 2.0: Overwinning voor Ricciardo, Meijer imponeert
Dit weekend vindt de eerste meeting van de World Series by
Renault plaats op het circuit van Spa Francorchamps. Bij de
Eurocup Formule Renault 2.0 staan er maar liefst 48 bolides aan de
start, een indrukwekkend veld. Onder hen ook het Nederlandse team MP
Motorsport, dat met 3 bolides op het Europese toneel acteert. Ondermeer
Nicky Catsburg en Paul Meijer besturen de gele Renault bolides van MP
Motorsport.
Onder zonnige weersomstandigheden claimde Valtteri Bottas de pole position tijdens de super pole kwalificatie
op zaterdag, maar kort na de start moest de Fin lijdzaam toezien hoe
Ricciardo langszij kwam. Paul Meijer vertrok de eerste race vanaf de
elfde positie en wist al snel aansluiting te vinden bij zijn
voorgangers. Een goede performance, aangezien het hele Europese
deelnemersveld zich in de afgelopen periode bijkans scheel getest heeft
en Meijer vanuit het niets instapt in dit competitieve kampioenschap.
Na een prachtige inhaalactie in Eau Rouge, waarbij Meijer maar liefst
drie andere rijders wist in te halen, sloeg het noodlot toe. Na een
touche tussen Quaife-Hobbs en Vergne brak de voorvleugel van de
eerstgenoemde. De vleugel vloog door de lucht en kwam ongelukkig tegen
de voorwielophanging en de helm van Meijer terecht. Na deze forse
impact kwam Meijer met de schrik vrij, maar moest zijn strijd wel
staken.
Nicky Catsburg kende eveneens een enerverende wedstrijd. De rijder uit
Voorthuizen beleefde op vrijdag een ongelukkige kwalificatie vanwege
wisselende weersomstandigheden en moest vertrekken vanaf de 42e plek.
De race van Catsburg stond dan ook vol van mooie gevechten en
inhaalacties. Na 12 ronden stuurde hij zijn auto op de 34e plek over de
finish.
Voorin het veld had Caldarelli een geslaagde inhaalactie op Bottas
geplaatst. De rijder van SG Formula sloeg hierna meteen een gat. Bottas
stond onder grote druk van Albert Costa en er ontstond een prachtig
gevecht om de laatste podiumplaats. Uiteindelijk trok Bottas aan het
langste eind en beklom samen met Ricciardo en Caldarelli het podium.
Uitslag race 1 Eurocup Formule Renault 2.0
Spa Francorchamps zaterdag 3 mei 2008
1. Daniel Ricciardo, 12 ronden in 28:09.315
2. Andrea Caldarelli, op 2.811
3. Valtteri Bottas, op 14.692
4. Daniël Zampieri, op 15.920
5. Albert Costa, op 16.764
34. Nicky Catsburg, op 1:03.583
DNF Paul Meijer
Michaël Rossi (TDS Racing) was niet te verslaan tijdens de
eerste kwalificaties voor de Eurocup Megane Trophy op het circuit van
Francorchamps. De TDS Racing coureur pakte beide pole positions voor de
twee races. Teambaas Frans Verschuur kon tevreden terugkijken op de
prestatie van zijn eerste rijder Bernhard ten Brinke. Met een derde en
tweede startpositie staat de snelle ondernemer er prima voor. Minder
gelukkig was Wim Beelen die bij het opgaan van de heuvel bij Eau Rouge
er in de tweede ronde hard vanaf ging en voor een rode vlag situatie
zorgde. Gelukkig stapte Beelen ongedeerd uit maar het is nog de vraag
of de zwaar beschadigde Megane snel genoeg kan worden opgelapt voor
beide races. De twee debutanten van Equipe Verschuur Hoevert Vos en
Harry Kolen moesten duidelijk nog wennen. Al moet gezegd worden dat de
twee twaalfde plaatsen van Vos zeker niet slecht genoemd kan worden.
Harry Kolen komt nog rijkilometers te kort om indruk te maken. Op ruim
elf seconden reed de debutant naar tweemaal een 18de tijd.
Startopstelling race 1 (Snelste tijd rijders kwalificatie)
1. Michaël ROSSI (TDS) 2:29.179
2. Dimitri ENJALBERT (Tech 1 Racing) + 0.746
3. Bernhard TEN BRINKE (Equipe Verschuur) + 0.851
4. Maxime MARTIN (Boutsen Energy Racing) + 0.877
5. Sébastien DHOUAILLY (Team Lompech Sport) + 0.878
6. Jonathan HIRSCHI (Tech 1 Racing) + 1.234
7. Matthieu CHERUY (Tech 1 Racing) + 1.320
8. Renaud KUPPENS (Boutsen Energy Racing) + 1.333
9. Fabrice WALFISCH (Oregon Team) + 1.384
10. Jean Philippe MADONIA (TDS) + 2.420
12. Hoevert VOS (Equipe Verschuur) + 3.484
18. Harry KOLEN (Equipe Verschuur) + 11.388
22. Wim BEELEN (Equipe Verschuur) Ongeval tweede ronde
Startopstelling race 2 (Tweede tijd rijders kwalificatie)
1. Michaël ROSSI (TDS) 2:29.901
2. Bernhard TEN BRINKE (Equipe Verschuur) + 0.147
3. Dimitri ENJALBERT (Tech 1 Racing) + 0.186
4. Maxime MARTIN (Boutsen Energy Racing) + 0.380 +0.194
5. Matthieu CHERUY (Tech 1 Racing) + 0.706
6. Jonathan HIRSCHI (Tech 1 Racing) + 0.719
7. Fabrice WALFISCH (Oregon Team) + 0.998
8. Renaud KUPPENS (Boutsen Energy Racing) + 1.357
9. Jean Philippe MADONIA (TDS) +1.837
10. Giuseppe TERMINE (Oregon Team) + 2.605
12. Hoevert VOS (Equipe Verschuur) + 3.192
18. Harry KOLEN (Equipe Verschuur) +10.960
22. Wim BEELEN (Equipe Verschuur) ongeval
F3: Eerste zege van het seizoen voor Nico Hülkenberg
Winnaar Nico Hülkenberg (r.) met naast zich zijn
ingenieur Guillaume Capieto en de als tweede geklasseerde Koudai
Tsukakoshi
Nico Hülkenberg, die voor de start van het seizoen door
velen als de absolute titelfavoriet in de Formule 3 Euro Serie werd
beschouwd, scoorde in de beide races op Hockenheim geen punten vanwege
technische problemen. Nu heeft hij eindelijk zijn eerste zege van het
jaar te pakken: op het circuit van Mugello pakte hij vanaf pole de
leiding en reed vervolgens de zege naar huis, ondanks enkele aanvallen
van de sterk rijdende Japanner Koudai Tsukakoshi, die uiteindelijk
genoegen moest nemen met de tweede plaats. De derde positie ging naar
de Franse rookie Jules Bianchi. Renger van der Zande streed met Edoardo
Mortara en werd uiteindelijk vijfde, Henki Waldschmidt kwam als 13e
over de eindstreep.
Fatsoenlijk starten is in de Formule 3 een moeilijk fenomeen, zoals
vorige week tot twee keer toe bleek bij het openingsweekend van de
Duitse ATS Formule 3 Cup. Ook in de Euro Serie bleef men niet van
startproblemen gevrijwaard: terwijl het licht uitgaat, blijft Vietoris
staan, terwijl Hülkenberg zonder problemen de leiding pakt,
gevolgd door Bianchi, Tsukakoshi en Van der Zande, die echter in de
loop van de eerste ronde een plek verliest aan Edoardo Mortara.
Waldschmidt valt terug tot de 17e plaats. In de vierde ronde haalt
Tsukakoshi met een spectaculaire actie buitenom Bianchi in en neemt zo
de tweede plaats over. Korte tijd later raakt Vernay van de baan.
Start van de race, alleen Vietoris ontbreekt
Hülkenberg en Tsukakoshi bouwen voorsprong op
De rest van de race is gedurende de eetrste vijf ronden een saaie
aangelegenheid, afgezien van een spannende actie tussen Niall Breen en
Yann Clairay, die de laatstgenoemde al glijdend en met de wielen van
beide autos nagenoeg in elkaar in zijn voordeel weet te
beslissen. In de zevende ronde raakt Kimball kort van de baan en valt
terug van de twaalfde naar de negentiende plaats. Hülkenberg komt
na de achtste ronde door met een voorsprong van 0,5 seconde op
Tsukakoshi, daarachter is er een flink gat naar de als derde
geklasseerde Bianchi, die al vijf seconden achterstand op
Hülkenberg heeft.
Eerste aanval Tsukakoshi
In de elfde ronde plaatst Tsukakoshi in de snelle linkerbocht
Correntaio zijn eerste aanval op Tsukakoshi. Bijna raken ze elkaar,
maar aan de binnenkant van de bocht houdt de Duitser het gas erop en
verdedigt zo zijn leidende positie. In ronde 13 valt Van der Zande
Mortara aan in de strijd om de vierde plaats, maar de Italiaan blijft
hem voor. Twee ronden later probeert Van der Zande het opnieuw, maar
wederom zonder resultaat. In de 17e ronde raken Vietoris en Campos-Hull
in Luco met elkaar van de baan en belanden beide in de grindbak.
Renger van der Zande eindigde als vijfde
Edoardo Mortara, de leider in het kampioenschap
Nog één keer spannend
In de slotfase wordt het nog één keer spannend tussen
Hülkenberg en Tsukakoshi, maar de Duitser maakt geen fout en stelt
zijn eerste overwinning van het seizoen veilig. Tsukakoshi behaalt als
tweede zijn beste resultaat tot nu toe in de Euro Serie, evenals
Bianchi op de derde plaats. Mortara eindigt voor eigen publiek als
vierde en best geklasseerde rijder met een Volkswagenmotor, een seconde
voor Van der Zande, die zich in de laatste ronden Mika Mäki van
het lijf weet te houden. Yann Clairay en Dani Clos completeren de top
acht. De Spanjaard verovert in de laatste ronde de achtste positie van
Niall Breen en mag daarmee morgen vanaf pole vertrekken. Henki
Waldschmidt komt als dertiende over de eindstreep.
Uitslag: 1. Nico Hülkenberg (Dui), Dallara-Mercedes, 21 r. in 36.35,388 (gem. 180,616 km/u)
2. Koudai Tsukakoshi (Jap), Dallara-Mercedes, op 1,001
3. Jules Bianchi (Fra), Dallara-Mercedes, op 16,404
4. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, op 17,340
5. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 18,377
6. Mika Mäki (Fin), Dallara-Mercedes, op 21,521
7. Yann Clairay (Fra), Dallara-Mercedes, op 30,537
8. Dani Clos (Spa), Dallara-Mercedes, op 31,518
13. Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes, op 40,623
Stand na 3 van 20 races: 1. Mortara, 15 punten
2. Mäki, 13
3. Hülkenberg, 12
4. Van der Zande, 11
5. Tsukakoshi, 8
6. Kimball, 8
7. Mailleux, 8
Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde blijft vooraan in Spa
Giedo van der Garde is op Spa-Francorchamps tot nu toe ongeslagen. In
de tests van donderdag was hij al de snelste en ook de vrije trainingen
op vrijdag werden allebei door de P1 Motorsport-coureur als snelste
afgesloten. Het belooft wat voor de de rest van het weekend, al blijft
Giedo voorzichtig.
We hebben weer een prima dag gehad, begon hij. De
ochtendsessie was dik in orde en we waren opnieuw de snelste, wat
natuurlijk goed voor het vertrouwen was. In de tweede sessie stonden we
ook vooraan, maar dat was niet eens gepland! We hielden ons vooral
bezig met lange runs met veel benzine aan boord, maar tegen het einde
van de training wilde het team nog iets proberen, wat ons prompt de
snelste tijd bracht.
Het overstuur waar we gisteren wat last van hadden, was
vanochtend helemaal verdwenen, dus de auto gaat als een trein. In de
lange runs zien we er erg goed uit, dus ik heb veel vertrouwen, al moet
je er nooit vanuit gaan dat het vanzelf gaat. Morgen is het een nieuwe
dag en zou het misschien wel kunnen gaan regenen, je weet maar nooit.
We zullen zien. Tot nu toe ben ik zeer te spreken over het verloop van
dit weekend.
F3: Hülkenberg opnieuw op pole, Van der Zande vierde
Nico Hülkenberg met startnummer 1 op weg naar pole position
Net als drie weken geleden op het circuit van Hockenheim
vertrekt Masters-winnaar Nico Hülkenberg ook morgen vanaf de
pole-position voor de derde race van het seizoen in de Formule 3 Euro
Serie. Op het 5,245 kilometer lange circuit van Mugello bleef de
ART-coureur uit Emmerich de Japanner Koudai Tsukakoshi 0,166 seconde
voor. Renger van der Zande kwalificeerde zich als vierde, Henki
Waldschmidt reed de elfde tijd.
In de tests van gisteren en de vrije training van vanmorgen wilden we
nog niet ons volledige potentieel laten zien, verklaarde Renger
van der Zande, die in de vrije training de achtste tijd liet
aantekenen. In de kwalificatie gingen we drie keer op nieuwe
banden uit. Mijn tweede run was heel goed, ik stond zelfs een tijdlang
eerste, maar in de derde run kon ik er niet veel tijdwinst meer
uithalen, dus sta ik nu morgen op de vierde plaats. Natuurlijk had ik
graag pole gestaan, maar die Duitser (Hülkenberg, red.) gaat wel
heel erg hard."
Henki Waldschmidt kwalificeerde zich als elfde
Waldschmidt verraste bij eerste poging Henki Waldschmidt verraste bij zijn eerste poging op nieuwe
banden door gelijk de derde tijd op de klokken te zetten, maar deze
positie kon hij uiteindelijk niet vasthouden. We hebben daarna
wat veranderd aan de vleugel, maar dat ging helemaal niet, dus voor de
derde run deden we het weer anders, maar ik kwam niet verder dan elfde.
Het circuit ligt me wel, een leuke, snelle baan, maar de banden slijten
wel heel snel.
Zulke decors vind je niet in Oschersleben: Renger van der Zande
DNRT: Assen decor voor tweede race Saker Sportscar Challenge
Na een kleine maand staan alle rijders te popelen voor de tweede
racedag in de Saker Sportscar Challenge. Zondag is het circuit van
Assen het decor voor de strijd in de snelle eenheidsklasse.
Nieuwe deelnemers
Zoals reeds aangekondigd zullen er gedurende het seizoen diverse
equipes bijkomen. In Assen zien we Frank Klein aan de start in zijn
nieuwe Saker GT. Hij zal worden bijgestaan door teammaat Jacques
Gélébart, die in de eerste race al wat Saker-ervaring op
deed in de Netservices SNA Racing Promoauto.
Verwachting
Een jaar geleden werden de Saker races op Assen veelal onder natte
omstandigheden verreden. Die dag was het Schouten Racing team, gerund
door Bas Koeten Racing, oppermachtig. Uit dezelfde stal zal ook de
Hotspring Racing equipe, met Jeroen Rutges en Gerben van der Weij, het
onderste uit de kan proberen te halen na de pechvolle seizoensstart.
Ook de leiders in het huidige klassement, Jadbalja-2 met Herbert
Boender en Robbert Visser, zullen weer gaan genieten van het Drentse
asfalt en daarbij proberen hun koppositie vast te houden. Hoe het
komende zondag zal vergaan is lastig te voorspellen, want dit jaar is
de top in de Challenge breder dan ooit. Daarom mogen ook de overige
Jadbalja equipes en teams als Hekker en VDI absoluut tot de favorieten
worden gerekend. Terugblik debutanten
Op de eerste racedag waren er diverse rijders die hun debuut in de
Saker Challenge hadden gemaakt. Beide ACS Racing equipes waren goed
bezig, met name Mario Bik en Balasz Vajta deden tot de crash in de
tweede sprintrace goed mee in de subtop. Ook Emile Bezemer en Monny
Krant in hun King Kong Racing Saker GT waren erg tevreden met hun
eerste optreden. Beiden hebben relatief weinig ervaring in de
autosport, maar reden wel direct competitieve tijden.
Saker Promoauto
De witte Saker Promoauto, gerund door het SNA Racing team van Johan
Kraan, zal dit weekend weer een andere bezetting hebben. Vorige race
namen Jacques Gélébart en prijswinnaar Stefan Halters
plaats in de enige witte bolide van het veld. Komend weekend zal er een
andere prijswinnaar de kans krijgen om de prestaties van de Saker GT te
mogen ervaren. De auto zal echter niet meer maagdelijk wit zijn, het
heeft nu een stoer zwart-wit design in de kleuren van sponsor
Netservices.