Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    07-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: ‘Thuisrace’ Van Merksteijn Motorsport op Spa-Francorchamps
    van_merksteijn_paulricard_2

    Komend weekend vindt op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen de derde 1000 kilometer-race plaats van de Le Mans Series. Voor het Nederlandse team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur is het optreden op het Belgische Grand Prix-circuit een soort thuisrace, waarbij oud-Formule 1-coureur Jos Verstappen en teameigenaar Peter van Merksteijn uiteraard hopen op de enthousiaste ondersteuning van tal van Nederlandse fans.

    Na hun overwinning met de Porsche RS Spyder tijdens de eerste race in Barcelona en de tweede plaats na een prachtige inhaalrace op Monza, komen Verstappen en Van Merksteijn als leiders in het klassement van de LMP2-categorie naar Spa. De race op het 7,004 kilometer lange circuit start op zondag om 12.50 uur. Eurosport zendt van 12.45 tot 13.15 uur de beginfase van de race live uit, ’s avonds volgt vanaf 22.45 uur een samenvatting. Motors TV doet van 12.45 tot 14.00 uur en van 15.00 uur tot 19.00 uur verslag van de race.

    Mooiste circuit van Europa
    Voor Jos Verstappen is het circuit van Spa-Francorchamps natuurlijk bekend terrein. Hier behaalde hij in 1994 met de Benetton-Ford zijn beste Formule 1-resultaat door als derde te eindigen. Ook had hij er in 1996 zijn naar eigen zeggen zwaarste ongeval in de Formule 1, toen de wielophanging van zijn Footwork brak en hij hard in de vangrails belandde. “Maar als coureur verwerk je zoiets snel”, zegt Verstappen. “Spa is voor mij het mooiste circuit van Europa, ik kijk er echt naar uit! Het is een rijderscircuit met veel snelle bochten en door de lengte van de baan denk ik dat de onderlinge verschillen vrij groot zullen zijn. Daarnaast is het natuurlijk onze thuisrace. Ik heb al gehoord dat er veel Nederlandse fans naar Spa komen, en dat is altijd een extra motivatie.”


    van_merksteijn_paulricard_3

    Uitdaging
    Peter van Merksteijn verheugt zich ook al op de race in Spa. “Dit circuit is voor iedere rijder een uitdaging. Ik heb er ook al vaak gereden en het circuit ligt me. Daarnaast denk ik dat we dankzij de input van Jos een uitstekende afstelling voor onze auto hebben gevonden, waarmee we hopelijk weer goed kunnen scoren.” Van Merksteijn overtuigde tijdens de eerste twee LMS-races van het seizoen door constant snelle rondetijden en goede prestaties. “Ik ben soms zelf ook wel een beetje verbaasd dat het zo goed gaat. Ik denk dat de hulp van Jos en de goede aanpak van het team mij ook helpen om mezelf meer en meer te ontwikkelen”, zegt hij. “Daarnaast hebben we met de Porsche RS Spyder natuurlijk de beste auto tot onze beschikking die je je maar kunt wensen!”

    Programma Spa
    Op vrijdag 9 mei vinden er in Spa van 13.00 tot 14.00 uur en van 16.50 tot 17.50 uur twee vrije trainingen plaats. Op zaterdag 10 mei is er van 9.45 tot 10.45 uur nog een vrije training, gevolgd door de kwalificatie voor de LMP1- en LMP2-prototypes van 14.20 tot 14.40 uur. De warm-up is op zondagmorgen 11 mei van 8.45 tot 9.05 uur. De race over een afstand van 143 ronden of 1001,562 kilometer start om 12.50 uur en duurt maximaal zes uur.

    07-05-2008 om 18:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Ford: Karters maken kans op gratis Formule Ford-test
    nk1_berghem_4

    Waar karting wordt gezien als kweekvijver voor de autosport, is Formule Ford de kraamkamer voor toekomstige Formule-auto talenten. Dus lijkt het een goed idee om karters te interesseren voor een overstap naar de Formule Ford. Om dit initiatief kracht bij te zetten, is de Formule Ford Club Holland benaderd om aan het initiatief van Chrono Karting, ACS Racing en raceXpress mee te doen. Het idee is om karters kans te laten maken op een gratis test in een Formule Ford.

    De Kart-2-Car Challenge 2008 is een competitie, waarbij in het Chrono/KNAF Rotax Max NK 2008 punten kunnen worden behaald. De karter die dat het beste doet, verdient een ééndaagse FF-test. Deze zal worden gehouden op Circuit Park Zandvoort.

    nk1_berghem_2

    Wie kunnen er meedoen?
    Wie kunnen zich allemaal inschrijven voor deze competitie? Ten eerste dienen de rijders of rijdsters geboren zijn tussen 1 februari 1988 en 1 februari 1993. Bovendien dienen de karters deel te nemen aan de Max- senior of DD2 divisie. Daarnaast moeten de coureurs ingeschreven hebben voor alle vier Chrono Rotax Max NK's, die in mei, juni, september en oktober op diverse kartcircuits verreden zullen worden.


    nk1_berghem_5

    Demo
    Afgelopen zondag heeft voormalig Formule Ford-coureur Nelson van der Pol een korte demonstratie geven op het 1ste Chrono Rotax Max NK 2008. Zo konden de karters al even kennis maken met een racende Formule Ford.

    Extra kwaliteiten
    Naast de resultaten die de karters behalen tijdens de genoemde wedstrijden, is de organisatie van mening dat de deelnemers aan Kart-2-Car Challenge ook over andere kwaliteiten moeten beschikken. Heeft de karter een website en zo ja hoe ziet deze er uit? Hoe presenteert de karter zich tijdens de race-evenementen en prijsuitreikingen? En hoe gaat de rijder met de pers en publiciteit om?

    nk1_berghem_3

    De winnaar
    De karter met in totaal het hoogste aantal punten van de gezamenlijke klassen, wint één dag gratis testen ter waarde van drieduizend euro op Circuit Park Zandvoort in een Formule Ford. De prijs wordt beschikbaar gesteld door ACS Racing (het team van Bas Kuppeveld) en de sponsors van de Challenge. De rijders die als tweede tot en met vijfde eindigen, krijgen de mogelijkheid om tegen een sterk gereduceerd bedrag een halve dag te testen op Zandvoort met een Formule Ford. Voor de best geklasseerde dame uit de Kart-2-Car Challenge 2008 ligt een gratis test van een halve dag klaar.


    nk1_berghem_1

    07-05-2008 om 18:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRL: Dick Freebird dankzij Weytech met topwagen aan start nieuw BRL V6-seizoen
    brlv6_wagen_freebird_2008

    Na een maandenlange winterstop staat Dick Freebird te popelen om weer te gaan racen. De 22-jarige coureur kruipt komend weekend in zijn raceoverall om aan zijn tweede seizoen in de BRL V6 te beginnen. ,,Ik krijg dit jaar technische topondersteuning van Weytech, waardoor ik ten opzichte van afgelopen jaar zeker progressie verwacht te maken’’, kijkt Dick positief vooruit naar de Pinksterraces, die op 10 en 12 mei op Circuit Park Zandvoort worden verreden.

    Dick Freebird is inmiddels geen onbekende meer in de Benelux Racing League. De Brabander maakte in 2006 een succesvolle entree door als tweede te eindigen in de BRL Light-klasse. Na dat succesvolle seizoen promoveerde hij door naar de V6, de prachtige divisie met NASCAR-achtige bolides.

    Progressie
    In zijn rookie-jaar als V6-rijder maakte Dick een gestage progressie door, met een vijfde plaats tijdens de Finaleraces als beste resultaat. ,,Dit seizoen hoop ik weer een stap voorwaarts te maken’’, stelt het jeugdige racetalent. ,,Vorig jaar eindigde ik gedeeld negende in het eindklassement, in 2008 wil ik hoger finishen.’’

    Weytech
    Naast een jaar extra ervaring in de racevingers, denkt Dick Freebird die vooruitgang tevens te kunnen boeken door een betere wagen op het snelle asfalt te brengen. ,,Ik krijg vanaf dit seizoen ondersteuning van Weytech. Die jongens helpen onder meer met de techniek en de afstelling van de bolide’’, vertelt Dick. ,,Weytech is absolute top. Zij prepareren ook al jaren de wagens van het kampioensteam Collé en hun topcoureurs Donald Molenaar en Sandor van Es.’’

    Goed voorbereid
    Dick Freebird komt met Pinksteren goed geprepareerd aan de start. Zo heeft de Brabander afgelopen maand tweemaal getest op Circuit Park Zandvoort. ,,Zowel begin april als op Koninginnedag hebben we kilometers gemaakt’, vertelt Dick. ,,De twee testdagen zijn goed verlopen. Het neerzetten van een goede tijd is en blijft tijdens zo'n vrije training altijd een bandenkwestie, maar het geheel zag er zeker goed uit. Hoe we er echt voorstaan, gaan we het aankomend weekend tijdens de Pinksterraces zien.’’

    Hospitality
    Ook aan de hospitality heeft Dick Freebird goed gedacht. Zo heeft hij met zijn wagen een mooi onderkomen gevonden. ,,Ik zit vanaf PInksteren bij Barry Maessen in de tent’’, legt Dick Freebird uit. Barry racet zelf ook en is tevens de zoon van BRL-bedenker en organisator Harry Maessen.

    Ondersteuning
    Dick Freebird heeft in Martens en Frijns Industrial Group twee trouwe sponsors die hem ook in 2008 weer financieel begeleiden. De coureur is tevens verheugd dat hij in Jumbo Supermarkten nog een nieuwe ondersteuner kan verwelkomen. ,,Oud-motorcrosser Theo Eggens heeft voor mij het contact gelegd met Frits van Eerd, de racende directeur van Jumbo Supermarkten’’, legt Dick uit. De geldschieters maken het mogelijk dat Dick Freebird dit jaar optimaal aan de start kan verschijnen. ,,Laat het nieuwe racejaar maar snel beginnen. Ik heb er zin in!’’

    07-05-2008 om 17:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL: Voorbereidingen Indy 500 begonnen
    Afgelopen weekend opende de Indianapolis Motor Speedway ter voorbereiding van de Indy 500 eind deze maand haar poorten. Het weekend startte met het “Rookie Orientation Program” Ter voorbereiding van “Pole Day” begonnen de vrije trainingen afgelopen maandag.


    luyendijk_lloyd
    Mentor Arie Luyendijk Sr. en zijn pupil Alex LLoyd

    Rookies
    De inschrijvingslijst voor de 92e editie van de Indy 500 telt maar liefst 13 rookies die vier fases van het “Rookie-oriëntatieprogramma moeten doorlopen. Van de 13 rookies hebben alleen Mario Dominguez en Mario Moraes drie fases doorlopen. Afgelopen zondag was Wil Power met de KV Racing Technology Dallara Honda met 221.964 mph. de snelste rookie. De Braziliaan Jamie Camara uitkomend voor het team van Conquest verging het gisteren wat minder toen hij hardhandig in de muur belandde. Camara, die op eigen kracht uit de auto klaagde over pijn aan zijn rug en mocht vandaag om medische redenen niet aan de tests deelnemen. Camara: “Ik stuurde iets te vroeg in Turn 1 in en kwam beneden de witte lijn. Ik geloof niet dat het een erg goed idee was, want toen verloor ik de controle over mijn auto, die erg goed was. Woensdag hoop ik weer in actie te komen, maar Bryan Herta vertelde mij in ieder geval dat ik nu een echte Indycar-coureur ben. Woensdag hoop ik weer in actie te komen.”

    Alex Lloyd snel tijdens eerste dag
    De 23-jarige Brit David Lloyd beschikt bij het team van Rahal Letterman Racing over niemand minder dan Arie Luyendijk Sr. als mentor. Tijdens de eerste dag op Indy was Lloyd met 223.033 mph. de snelste man. “Mijn doel is natuurlijk het eerste weekend” verklaarde de Brit. A.s. weekend is het op Indianapolis “Pole-day” en worden de eerste elf startplaatsen bepaald. De race-ingenieur van David Lloyd is niemand minder dan Andy Brown, die destijds met Sam Hornish jr. talloze Indycar-successen behaalde. Zeker een combinatie om in de gaten te houden.



    sf_hillary_clinton
    Sarah Fisher gaf Hillary Clinton jaar racehelm cadeau

    Schaduwkanten
    Helaas kenden de openingsdagen op Indianapolis enkele schaduwkanten. De 63 jarige David Evans, die meer dan 20 jaar als monteur bij het team van Newman Haas actief was kwam na een woordenwisseling in de bar van zijn hotel om het leven. De politie heeft een man aangehouden, die onvrijwillige doodslag ten laste wordt gelegd. Het team van Vision Racing, eigendom van Tony George, ontsloeg teammanager Larry Curry van zijn verplichtingen. Tijdens de eerste wedstrijd in Homestead voldeden de achtervleugels van Ed Carpenter en A.J. Foyt IV niet aan het reglement, waardoor de trainingstijden geannuleerd werden. Tony George: “ Hij is te kort geschoten en heeft daarmee de teamcode geschonden. Ik had geen andere keuze.” Larry Curry was in de negentiger jaren teammanager bij het inmiddels opgeheven Menard Team en was zeker niet van onbesproken gedrag. Het team werd door Curry voor een paar miljoen dollar opgelicht, waarvoor hij enkele jaren achter slot- en grendel verdween. Als IMS-eigenaar, IRL-organisator en teammanager had George geen andere keuze dan Curry aan de kant te zetten.

    Hillary Clinton
    Ook Hillary Clinton kwam vandaag in het kader van de verkiezingscampagne een kijkje op de Brickyard nemen. Van Sarah Fisher kreeg zij een racehelm overhandigd. 

    Andretti Green Racing snel
    Het team van Andretti Green Racing domineerde vanavond. De Braziliaan Tony Kanaan, die door insiders als potentiële kandidaat voor de zege getipt wordt, hield met 225.269 mph. geruime tijd de snelste tijd in handen, maar uiteindelijk was teamgenoot Marco Andretti met 226/691 mph. de snelste man. Daarna volgden Scott Dixon, Ryan Briscoe, Dan Wheldon en Helio Castroneves. De gevestigde IRL-teams van Andretti Green, Penske Racing en Ganassi Racing Van de ex-Champcar-coureurs deed Justin Wilson het voorlopig uitstekend. Hij noteerde met 223.461 voorlopig een twaalfde tijd.

    marco_andretti__t2
     Marco Andretti is voorlopig de snelste man. Gaat het hem dit jaar lukken om
    de Indy 500 op zijn naam te schrijven?

    07-05-2008 om 17:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    06-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Datum officiële testdag 24U Spa bekend
    Op 8 juli zal de officiële testdag voor de Total 24 Uur van Spa worden gehouden. De testdag, die traditiegetrouw elk jaar plaatsvind, is vlak na de vierde ronde te Oschersleben. Op dinsdagvoormiddag wordt er gereden van negen tot twaalf, en in de namiddag is de baan weer vrij voor de teams van half drie tot zes uur 's avonds.

    06-05-2008 om 22:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Dutch Supercar Challenge keert met Pinksteren terug op Zandvoor
    dsc_voorafcpzpinkster_2

    Na een jaar van afwezigheid keert de Dutch Supercar Challenge terug op Circuit Park Zandvoort. Door de geluidsbeperkingen die op Zandvoort gelden tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces zijn de GT- en Supersport I- divisie niet aanwezig dit weekend. Toch zal de DSC Zandvoort al tijdens Pinksteren op zijn grondvesten laten trillen. Het duinencircuit is namelijk het decor voor het tweede raceweekend van de Supersport II-, Sport I en Sport II-divisie van deze prestigieuze klasse.

    De Dutch Supercar Challenge is sinds de start in 2001 uitgegroeid tot het grootste GT- en toerwagenkampioenschap van Nederland. Momenteel telt de klasse een recordaantal van bijna honderd vaste deelnemers, verdeeld over vijf divisies. De wedstrijden van de DSC worden verreden op de mooiste circuits in binnen- en buitenland. Dit seizoen prijken onder andere de Nürburgring, Hockenheim, Spa Francorchamps en natuurlijk Zandvoort op de kalender. Vele bekende namen maken dit seizoen hun opwachting in de DSC. We noemen hierbij bijvoorbeeld Duncan Huisman, Cor Euser en Nicky Pastorelli, die allen het gehele seizoen in de hoogste divisies van de DSC deelnemen.

    dsc_voorafcpzpinkster_4

    Concurrentie groot in Supersport II-divisie
    In de Supersport II-divisie van de Dutch Supercar Challenge zijn er dit jaar veel kanshebbers voor de titel. Tijdens de eerste races op de Nürburgring, die ruim twee weken geleden plaatsvonden, waren het de Seat Leon SuperCopa’s van RIWAL team Moreel en Brax Racing die beiden een race wisten te winnen. In hun kielzog eindigde Pieter van Soelen, dit jaar samen met Richard van den Bos rijdend met een hele dikke BMW 1-serie met wel 350 pk, tweemaal op een tweede plaats. Achter de top drie was de spanning ook om te snijden met onder andere een BMW Z4M van Eugène Janssen en de zeer snelle Saker van Bob Herber.

    dsc_voorafcpzpinkster_6

    Veel nieuwe namen in Sport I-divisie
    In de Sport I-divisie komen dit seizoen veel nieuwe namen naar voren. Een aantal vaste deelnemers in deze divisie, zoals Bas Barenbrug en Kees Kreijne, is doorgestoten naar hogere divisies. Nieuw in deze divisie is team Momentum Racing, dat met steun van Van der Kooi Sportscars in totaal vijf Lotus Exiges ingeschreven heeft. Op de Nürburgring wist de voor Momentum Racing uitkomende Jan van der Kooi een goede derde plek te behalen, achter de als tweede geëindigde Belg Luc de Cock en winnaars John van der Voort en Peter Claassen die een zeer speciale BMW 1-serie delen. De Sport I-divisie staat voor close racing, en spanning is dus ook gegarandeerd.

    dsc_voorafcpzpinkster_1

    Sport II-divisie vormt lage drempel voor DSC
    Voor het eerst sinds de oprichting van de DSC is er dit seizoen ook de Sport II-divisie. Deze divisie is opgezet om het ook voor kleinere teams mogelijk te maken om deel te nemen aan de Dutch Supercar Challenge. Auto in deze divisie is onder andere de zeer snelle Renault Clio RS waarvan Spirit Racing er drie inzet. Tevens wordt er ook een felle strijd geleverd met de Mini Coopers van M7Racing.

    dsc_voorafcpzpinkster_5

    Drie keer op Zandvoort
    In totaal komt de Dutch Supercar Challenge dit jaar drie keer in actie op het circuit van Zandvoort. In het weekend van 6 en 7 september rijdt de DSC in dezelfde configuratie als komend weekend, dus met de Supersport II, Sport I en Sport II-divisie. Tijdens de A1GP op Zandvoort (5 oktober) gaan de GT- en Supersport I-divisie van de DSC, de divisies met wagens tot wel 600 pk, voor het nodige spektakel zorgen.

    dsc_voorafcpzpinkster_3

    Eigen programma op SBS6
    Elke zondag heeft de Dutch Supercar Challenge zijn eigen programma op SBS6. Naast samenvattingen van alle races toont het programma ook interviews met en achtergronden over de coureurs en teams van de DSC. Stem elke zondag dus af op SBS6, rond de klok van 11:30 uur s’ochtends.

    06-05-2008 om 22:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Supercup: Racetrailer Team Bleekemolen op weg naar Istanbul in brand
    brand_trailer_bleekemolens

    Het heeft weinig gescheeld of Team Bleekemolen had komend weekend niet kunnen deelnemen aan de Porsche Supercup-wedstrijd in Istanbul. Tijdens het transport naar Turkije is de racetrailer in brand geraakt. Maar door adequaat handelen zijn de twee Porsches van rijders Sebastiaan Bleekemolen en Tim Buijs gered.

    ,,Afgelopen zaterdag was onze trailer op weg naar Triëst om daar op de boot te gaan naar Istanbul’’, vertelt Sebastiaan Bleekemolen. ,,Blijkbaar was er een binnenwiel kapot gegaan. Dát in combinatie met de warmte heeft ervoor gezorgd dat de bodem van de trailer is gaan branden.’’

    Geen gereedschappen
    ,,Doordat onze chauffeur Klaas Dijkstra snel heeft weten te handelen, was de brandweer binnen acht minuten ter plaatse. De auto’s en gereedschappen zijn gered’’, vervolgt Sebastiaan. ,,Inmiddels staan de auto’s wel op transport naar Istanbul, maar de Italiaanse autoriteiten lieten het niet toe dat de gereedschappen uit de vrachtwagen werden gehaald. Kortom: we gaan naar Istanbul met slechts twee auto’s!’’

    Hulp
    Team Bleekemolen krijgt in Istanbul echter hulp van Jetstream, de formatie waarvoor Sebastiaans broer Jeroen racet in de Porsche Supercup. ,,Gelukkig heeft Jetstream aangeboden dat we gereedschappen mogen gebruiken. Ook Porsche heeft een tent beschikbaar gesteld’’, is Sebastiaan verheugd over de helpende collega’s. ,,Het zal echter niet eenvoudig worden voor onze technische crew, maar toch zien we het positief in. Er kan gereden worden!’’

    Pinksterraces
    Voor Sebastiaan wordt het overigens een druk Pinksterweekendje. Na de Porsche Supercup-wedstrijd op zondag vliegt hij snel terug naar Nederland. Op maandag racet hij immers tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort mee met de Clio Cup. Omdat hij niet aan de Clio-kwalificaties van zaterdag kan meedoen, start hij maandag tijdens de eerste race helemaal achteraan.


    06-05-2008 om 22:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Super Aguri stopt definitief vanwege financiële problemen
    super_aguri

    Komend weekend zullen er twee Formule 1-wagens minder te bewonderen zijn tijdens de Grand Prix van Istanbul. Het met financiële problemen kampende Super Aguri is definitief ten onder gegaan

    Het team van voormalig F1-coureur Aguri Suzuki maakte dit nieuws vandaag bekend. De formatie kwam vorig jaar in de problemen toen een van de grote sponsors (SS United) de financiële verplichtingen richting Super Aguri niet nakwam.

    Injectie
    Voor de start van dit F1-seizoen zou de Magma Group het team de broodnodige geldelijke injectie geven, maar de investeerder trok zich uiteindelijk terug. Aguri Suzuki heeft diverse andere opties geprobeerd om zijn renstal te redden. Zo heeft hij onder meer bij Honda aangeklopt, maar dat concern – dat Super Aguri altijd flink gesteund heeft - zag het uiteindelijk ook niet meer zitten. Super Aguri heeft twee jaar en vier maanden bestaan. Anthony Davidson en Takuma Sato waren de F1-rijders van de formatie.

    06-05-2008 om 21:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perfect weekend voor De Crem-Moonens
    Twee keer op pole position, twee keer op de hoogste podiumtrede: Nicolas De Crem en Werner Moonens zullen een uitstekende herinnering overhouden aan hun verplaatsing naar de Bourgogne. Als kers op de taart installeren de twee teamgenoten van KS Motorsport zich aan de leiding van het kampioenschap voor de 12 Uren van Spa. Zo kunnen ze vol vertrouwen toeleven naar de topwedstrijd van het jaar.

    BMW tegen Peugeot, KS Motorsport tegen Chad Racing, de toon werd meteen gezet in de kwalificaties, waarin Nicolas De Crem zijn status van beste sprinter in de Belgian Touring Car Series 2008 bevestigde. Na zijn dubbele pole in Zolder, herhaalde hij die stunt in de Bourgogne op het befaamde technische circuit.


    Toen het licht op groen sprong, rukte Philippe Stéveny op naar de leiding met de 407 die hij deelde met de Brit John Hartshorne. Zijn teamgenoot zette zich in hun spoor op de tweede plaats, voor Steve Vanbellingen. Werner Moonens kon niet profiteren van de pole die zijn teamgenoot realiseerde en zakte terug naar de vierde plaats.

    De eerste opwinding volgde in de veertiende ronde, toen de Peugeot nummer 8 traag de pitlane in reed: transmissie geraakt. Philippe Stéveny moest opgeven. Alle hoop van Chad Racing rustte nu op Iain Dockerill, die schitterend de regerende kampioen achter zich hield. Maar, pech velde ook de tweede 407: draagarm stuk, waardoor het in de 22e ronde afgelopen was voor de Britse formatie. De weg lag open voor de BMW's van KS Motorport. Bleef de vraag in welke volgorde ze de finish zouden halen.

    De posities wisselden niet meer tijdens de verplichte pitstop. Al snel bleek Nicolas De Crem sneller dan Bert Redant, die Steve Vanbellingen had afgelost. De jonge polehouder verminderde het verschil op de leider en in de 45e ronde nam hij de leiding over in de Parabolica. Niets hield de tandem De Crem-Moonens nog van de overwinning. Het was de eerste zege voor de jonge piloot uit Namen op dit niveau: "Schitterend. Ik kan het nog niet geloven. Ik had niet gedacht het algemene klassement zo vroeg op het seizoen al te kunnen winnen. Maar, deze race verliep zoals een droom."


    De tweede, een zekere Steve Vanbellingen, had ook een stralende glimlach: "Een dubbel met de BMW's en de zege in S2 dankzij Armand Essers en Ruben Maes. De balans is voor KS Motorsport indrukwekkend in deze eerste manche!" De triomf van de BMW's wordt vervolledigd met de derde plaats van Eric Qvick en Frédéric Jonckheere, meesterlijk in de klasse T3: "Het was bijzonder spannend in de slotronden, want onze banden waren tot op de draad versleten", vertelde Jonckheere na de viering op het podium.

    De erelijst werd vervolledigd door Essers-Maes in S2, voor Meert-Fumal en Morel-Reymond. De Seats Leon toonden zich dankzij de Italianen Bottazzi-Buratti en Rosoux-Gepts, opgehouden door een lekke band. Zoals gewoonlijk was de strijd in T2 bijzonder spannend. Smits-Cleynhens wonnen de race, voor de Opel Astra van André-De Vits (Honda Civic) en Adriaenssens-Van Riel (VW).

    Zorgen voor de kampioen

    In de tweede race nam Nicolas De Crem de leiding, maar werd deze keer bedreigd door Nigel Greensall, die helemaal niet getekend was door de VW Fun Cup-race die hij net had afgewerkt. Helaas was het duel van korte duur, want de Peugeot kende weer problemen: na de draagarm, ging nu de motor stuk. De snelste man in de race reed op dat moment al ver voor Bert Redant, Ruben Maes, weer meesterlijk in S2, en Sébastien Feltes. John Hartshorne was niet aan het feest in de 407 Silhouet: de teamleiding van Chad Racing riep hem meteen binnen bij het openen van de bevoorrading om Philippe Stéveny in de strijd te gooien.

    Een nieuwe dubbel leek in de maak, maar op dat moment reed de chef van KS, Steve Vanbellingen, plotseling traag over de piste. De zescilinder van de BMW produceerde een vreemd geluid en de motor haperde, zodat de titelhouder zijn kansen niet kon verdedigen. Erger nog: hij moest de pits opzoeken en zakte in de hiërarchie terug naar een onbeduidende twintigste plaats. Werner Moonens, die De Crem had afgelost, liet de kans niet liggen. Hij stuurde de BMW naar de overwinning, synoniem voor de leiding in het kampioenschap. De zilveren medaille ging naar Philippe Stéveny, die een gespierde remonte realiseerde,terwijl de jongeren Loïc Fontaine en Sébastien Feltes het podium vervolledigen voor Astur Car.

    Net zoals 's ochtends, wonnen Ruben Maes en Armand Essers de race in S2 voor Jean-Claude Meert en Armand Fumal. De twee teams werden op de lijn gescheiden door de tandem Fabrice Warroquiers-François Turco, die op hun beurt de Jaguar ontdekten. Eric Qvick en Frédéric Jonckheere pakten de dubbel in T3. Bernard André en Alexandre De Vits wonnen met hun Honda in T2 en een andere Civic, bestuurd door Patrick Byloos en Erik Bruynoghe, zegevierde in de kleinste klasse T1.

    Race 1 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 64 ronden ; 2. Vanbellingen-Redant (BMW M3 Silhouet) op 39.046 ; 3. Qvick-Jonckheere (BMW) op 2 ronden, winnaars in T3; 4. Essers-Maes (Touring Cup), winnaars in S2 ; 5. Franchi-Vannerum (Jaguar X-Type Silhouet) ; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Morel-Reymond (Touring Cup) ; 8. Van Impe-Roossens (Touring Cup) op 3 ronden ; 9. Buratti-Bottazzi (SEAT Leon) op 4 ronden ; 10. Dubois-De Keijser (Roadster S)… 12. Smits-Cleyhens (Opel Astra) op 5 ronden, winnaars in T2…27. Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden, winnaars in T1… 35 Martinez (Emma), winnaars in S3.

    Race 2 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 63 ronden ; 2. Stéveny-Hartshorne (Peugeot 407 Silhouet) op 1 ronde ; 3. Fontaine-Feltes (BMW M3 Silhouet) ; 4. Essers-Maes (Touring Cup) op 2 ronden, winnaars in S2 ; 5. Warroquiers-Turco (Jaguar X-Type Silhouet) ; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Qvick-Jonckheere (BMW M3), winnaars in T3 ; 8. Rosoux-Gepts (SEAT Leon) op 3 ronden ; 9. Morel-Reymond (Touring Cup) ; 10. Buratti-Bottazzi (SEAT Leon) op 4 ronden ; 11. André-De Vits (Honda Civic) winnaars in T2… 21. Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden, winnaars in T1 ; etc.

    Kampioenschap (officieus) : 1 . De Crem-Moonens 55 pts ; 2. Meert-Fumal 45 ; 3. Morel 40 ; 4. Vanbellingen-Redant et Plasch-Bouvy 37 ; 5. Essers 36 ; etc.

    05-05-2008 om 21:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck vindt onderdak in Italiaans F3
    Na zijn derde plaats in het Duitse F3-kampioenschap vorig seizoen, heeft de 22-jarige Brusselaar Nico Verdonck vandaag een contract ondertekend om voor RP Motorsport in het Italiaanse F3-kampioenschap te rijden. De eerste testritten vinden plaats in Mugello (bij Firenze) op donderdag 8 mei.

    Het wordt voor de snelle Belg Nico Verdonck een hele uitdaging! Hij beschikt immers over geen enkele voorkennis van de Italiaanse circuits en heeft nog geen ervaring met de nieuwe Dallara, die uitgerust is met een Fiat-motor en het nieuwe Dallara F308 chassis.
    Nico Verdonck’s commentaar: “Ik slaagde er slechts op ’t nippertje in een zitje te veroveren in een topteam als RP Motorsport. De meeste kampioenschappen zijn immers reeds gestart en alle plaatsen in de grote teams bezet. Ik ben dus bijzonder blij en dank al mijn partners, vooral Fabio Pampado van RPM, omdat hij mij de kans geeft om mijn carrière in de één-zitters voort te zetten. Ik kijk uit naar de eerste race op een nieuw circuit en met een splinternieuwe auto. Samen met RP Motorsport mikken wij op topprestaties!”

    2Produce persoonlijk sponsor Nico Verdonck

    RP Motorsport teambaas Fabio Pampado: “De kans om een snel en professioneel rijder als Nico Verdonck aan te werven, laat ons toe om de uitdaging van het Italiaanse F3-kampioenschap aan te gaan. Met Nico Verdonck heeft RP Motorsport er alle vertrouwen in te kunnen meedingen naar de top in de F3. Voor een nieuwe professionele reeks als de F3 heeft RPM een rijder als Nico nodig om succes te boeken en de uitslagen neer te zetten die een professionele renstal als RP Motorsport verdient.”

    De eerste wedstrijd vindt plaats in Mugello van 9 tot 11 mei. De Italiaanse F3 is live te zien op Satelliet TV “Nuvolari - Kanaal 218” op Sky Platform.

    05-05-2008 om 21:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mike Verschuur: "Belangrijk dat ik de auto steeds beter leer kennen
    MUGELLO - De Nijmeegse autocoureur Mike Verschuur leverde op het circuit van Mugello in de Italiaanse Toscane-regio zijn beste prestatie tot nu toe in de sterk bezette Duitse Porsche Carrera Cup. In de wedstrijd over 21 ronden op het 5,245 kilometer lange circuit reed Verschuur zelfs een tijdlang op de tiende plaats in het veld van in totaal dertig deelnemers. Een defecte versnellingsbak in de slotfase van de wedstrijd zorgde er tenslotte voor, dat Verschuur deze positie niet kon vasthouden. Hij werd uiteindelijk als twaalfde geklasseerd, zijn tot nu toe beste resultaat in de Porsche Carrera Cup. "Belangrijk is dat ik de auto steeds beter leer kennen en meer en meer ervaring opdoe met elke kilometer die ik rijd", aldus Verschuur.

    Mike Verschuur

    Voor Verschuur was het de eerste kennismaking met het circuit in het prachtige Toscaanse landschap. Mugello is een historische autosportegio, want vroeger werden er al lange-afstandsraces met sportwagens verreden op het 66 kilometer lange stratencircuit, dat ondermeer de Futa- en Giogo-pas omvat. Nederlandse successen waren er onder anderen voor Gijs van Lennep, die er driemaal op het podium eindigde, in 1967 als derde met Porsche (samen met Vic Elford), in 1969 als tweede met een Fiat Abarth 2000 en in 1970 opnieuw derde met Fiat Abarth. Ook Ben Pon (derde in 1968 met Dieter Spoerry in een Porsche) zorgde er voor podiumsucces. Het huidige permanente circuit, het 'Circuito Internazionale del Mugello', werd begin jaren zeventig geopend en is eigendom van Ferrari. "Qua landschap is het natuurlijk prachtig, het circuit zelf ligt me eerlijk gezegd niet zo”, zei Mike Verschuur na zijn eerste kennismaking. “Daarnaast ben ik ook een beetje in het nadeel, omdat de meeste andere rijders hier uitgebreid hebben getest."

    In de kwalificatietraining, die eenmaal met een rode vlag werd onderbroken nadat de Pool Robert Lukas met zijn auto in de grindbak vaststond, reed Verschuur naar de negentiende tijd. “Daarmee ben ik niet helemaal tevreden, ik had duidelijk meer verwacht, maar het gebrek aan baankennis en ervaring speelt hier ook een rol”, aldus de rijder. In de race maakte Verschuur al bij de start drie plaatsen goed. "Ik zat in de eerste bocht aan de binnenkant, maar kon in de tweede bocht aan de buitenkant om een aantal mensen heen, dus dat ging al lekker", berichtte hij na afloop. "Ik klom meer en meer op toen er ook nog een paar rijders voor me afgingen, maar gaandeweg de race merkte ik dat de versnellingsbak stuk ging. In de slotfase, toen ik tiende lag, had ik alleen nog maar de vierde en op de rechte stukken de vijfde versnelling tot mijn beschikking en daarmee kon ik natuurlijk niets uitrichten tegen enkele anderen, die me in de laatste twee ronden nog voorbijkwamen. Maar het is wel hoopgevend dat ik hier al in de toptien gereden heb, we werken ons stapje voor stapje naar voren!"

    Uitslag: 1. Uwe Alzen (Dui), 16 r. in 31.23,245 (gem. 160,421 km/u), 2. René Rast (Dui), op 5,238, 3. Nicolas Armindo (Fra), op 12,098, 12. Mike Verschuur (Ned), op 36,635.

    Stand na 3 van 9 races: 1. Rast, 48 punten, 2. Mamerow, 48, 3. Armindo, 48, 21. Verschuur, 5.

    Volgende race: 18 mei, EuroSpeedway Lausitz/D

    05-05-2008 om 21:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VW Fun Cup: Nipte zege voor team Ravago na 6 uren wedstrijd
    De strijd om de zege in de VW Fun Cup opgedeeld in twee delen van drie uren werd in de sprint beslist. Nicolas De Keijser nam pas in de voorlaatste ronde definitief de leiding en won uiteindelijk met 641/1000ste van een seconde voorsprong op zijn naaste achtervolger.

    De zon was op de afspraak voor de kwalificaties, waarin de kampioenen Piron-Delrez (Astur Car) de snelste tijd reden voor Dupon-Van Oost en Mahy-Jamar-Barbary (CB Racing). Maar, volgends de traditie van de VW Fun Cup, besliste een onschuldige hand over de startorde op de grid. De pole ging naar Schoofs-Janssens-De Keijser (MTE-Orelius), die op de eerste rij gezelschap kreeg van Serexhe-Matoul-Léonard (Citybank Grivegnée).


    Lang hield deze hiërarchie niet stand, want Bertrand Balas (Streetmachine) en Nicolas De Keyser (Ravago) namen een geweldige start vanaf de tiende startrij. Na enkele ronden reden de twee aan de leiding, waar ze een mooi duel uitvochten. Minder geluk was er voor Jean-Michel Mahy (CB Racing) die alle hoop verloor door een aanrijding. Hij stond lang in de pits stil om de geplooide achterwielophanging te laten herstellen. Nog een pechvogel was Patrick Detré (Contact), die een bezoekje bracht aan zijn monteurs vlak voor het openen van de bevoorrading wegens een trage lekke band.

    De fysionomie van de debatten werd grondig gewijzigd door een uiterst spectaculair incident dat gelukkig goed afliep. Er brak een hevige brand uit in het motorcompartiment van de VW Fun Cup bestuurd door Olivier De Pierpont (Le Trébuchet) toen de wagen ter hoogte van de pits was. De piloot had de helderheid van geest om zijn brandende wagen aan de kant te zetten en zo snel mogelijk te ontsnappen, terwijl de commissarissen meteen de vlammen doofden. De safety-car rukte uit en neutraliseerde gedurende een kwartier de strijd. Heel wat piloten maakten van de gelegenheid gebruik om zich te bevoorraden. Na het ballet van pitstops reden de twee teams van Streetmachine (Anquetil-Radet en Balas-Demoustier) en Ravago (Dubois-Dubois-Maillet-De Keijser-De Keijser) voooraan. Het leek duidelijk dat de strijd voor de zege in het eerste deel tussen hen zou gaan. De andere teams beperkten hun ambities tot het niet gedubbeld worden, om zo hun kansen gaaf te houden voor het tweede gedeelte van de race.


    Bertrand Balas en zijn teamgenoot werden in het slot van de race genekt door een 'drive through', waardoor de zege in het eerste deel uiteindelijk naar Ronnie Dubois ging, auteur van een sublieme laatste relais. Het team van Ravago eindigde voor Anquetil-Radet (Streetmachine), Dupon-Van Oost, Vandenabeele-Glorieux-Jonckheere (VV Speed), Schoofs-Janssens-De Keijser (MTE-Orelius) en Wüst-Baudart-De Sutter-Seerden (Pharma Technology), de enige teams die 97 ronden hadden afgewerkt. De rest? Aangevoerd door Serexhe-Matoul-Léonard (Citybank Grivegnée) en Palopoli-Memmola-Merlo (Fun G Force), de winnaars van de Italiaanse manche die over drie uren werd betwist, eindigden ze allemaal op minstens een ronde, wat gevolgen had voor de tweede helft.

    Zondag, kort voor de middag en onder een stralende zon, legde Ronnie Dubois meteen een verschroeiend ritme op, maar hij kon de concurrentie niet los rijden. Precies toen de pitlane geopend werd voor de bevoorrading, rukte de veiligheidswagen weer uit wegens een lang oliespoor op de rechte lijn voor de pits. De beste strategen profiteerden van de gelegenheid om meteen langs de pomp te passeren, terwijl anderen wat langer op de piste bleven. Enkele ongelukkigen moesten op het einde van de pitlane wachten alvorens ze weer de baan op konden. De race viel in zijn plooi, met twee machines, Streetmachine en Ravago, die zich losrukten van het peloton. Daarin reden de Britten van Chad Racing vooraan, dankzij een geslaagde pitstrategie.

    Tot in de slotronde bleef het razend spannend. Nicolas De Keijser, belast met de laatste relais aan het stuur van de VW Fun Cup Ravago, nam in de voorlaatste ronde de leiding en won met minder dan een seconde voorsprong op zijn tricolore rivaal. Het podium werd vervolledigd door Stefan Dupon en Olivier Van Oost, die hun mooie resultaat van Zolder bevestigden. Ze namen de maat van de Britten Nigel Greensall en Iain Dockerill. Patrick Detré en Luigi Vroman eindigden nog net in de topvijf, na een sterk tweede deel.

    Bij de tweezitters ging de eer van de zege naar de BlueMotion van Astur Car, maar die reed buiten competitie. Daardoor gingen de bloemen naar de wagen van Perdieus Motorsport.

    Uitslag : 1. Maillet-De Keijser-De Keijser-Dubois-Dubois (Ravago) 200 ronden ; 2. Anquetil-Radet (Streetmachine) op 0.641 ; 3. Dupon-Van Oost (Dupon-Van Oost) op 1 ronde ; 4. Dockreill-Greensall (Chad Racing) ; 5. Detré-Vroman (Contact) ; 6. Schoofs-Janssens-De Keijser (MTE-Orelius) ; 7. Wüst-Baudart-De Sutter-Seerden (Pharma Technology) op 2 ronden ; 8. Migneaux-Cervin (Streetmachine) ; 9. Perdieus-Perdieus (Perdieus Motorsport) op 3 ronden ; 10. Seveso-Albanese (Fun Girasole 3)… 26. Jorquera-Weisshaupt-Hansen-Dandrifosse (Astur Car), tweezitter BlueMotion… 38. Perdieus-Grutman-Bleeckx (Perdieus Motorsport) op 21 ronden, winnaars bij de tweezitters, enz.

    05-05-2008 om 21:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Carrera Cup: Patrick Huisman 8ste, sterke race Mike Verschuur in Mugello
    mike_verschuur_porsche_carr

    Op het circuit van Mugello is Patrick Huisman als 8ste gefinisht in de Porsche Carrera Cup. Mike Verschuur eindigde als 13de, terwijl Tim Buijs als 17de de meet passeerde.

    De Nijmeegse autocoureur Mike Verschuur leverde op het circuit van Mugello in de Italiaanse Toscane-regio zijn beste prestatie tot nu toe in de sterk bezette Duitse Porsche Carrera Cup. In de wedstrijd over 21 ronden op het 5,245 kilometer lange circuit reed Verschuur zelfs een tijdlang op de tiende plaats in het veld van in totaal 30 deelnemers. Een defecte versnellingsbak in de slotfase van de wedstrijd zorgde er ten slotte voor dat Verschuur deze positie niet kon vasthouden. Hij werd uiteindelijk als dertiende geklasseerd, zijn tot nu toe beste resultaat in de Porsche Carrera Cup. “Belangrijk is dat ik de auto steeds beter leer kennen en meer en meer ervaring opdoe met elke kilometer die ik rijd”, aldus Verschuur.

    Historie
    Voor Verschuur was het de eerste kennismaking met het circuit in het prachtige Toscaanse landschap. Mugello is een historische autosportregio, want vroeger werden er al lange-afstandsraces met sportwagens verreden op het 66 kilometer lange stratencircuit, dat ondermeer de Futa- en Giogo-pas omvat. Nederlandse successen waren er onder andere door Gijs van Lennep, die er driemaal op het podium eindigde, in 1967 als derde met Porsche (samen met Vic Elford), in 1969 als tweede met een Fiat Abarth 2000 en in 1970 opnieuw derde met Fiat Abarth. Ook Ben Pon (derde in 1968 met Dieter Spoerry in een Porsche) zorgde er voor podiumsucces. Het huidige permanente circuit, het “Circuito Internazionale del Mugello”, werd begin jaren zeventig geopend en is eigendom van Ferrari. “Qua landschap is het natuurlijk prachtig, het circuit zelf ligt me eerlijk gezegd niet zo”, zei Mike Verschuur na zijn eerste kennismaking. “Daarnaast ben ik ook een beetje in het nadeel, omdat de meeste andere rijders hier uitgebreid hebben getest.’’

    Versnellingsbak stuk
    In de kwalificatietraining, die eenmaal met een rode vlag werd onderbroken nadat de Pool Robert Lukas met zijn auto in de grindbak vaststond, reed Verschuur naar de 19de tijd. “Daarmee ben ik niet helemaal tevreden, ik had duidelijk meer verwacht, maar het gebrek aan baankennis en ervaring speelt hier ook een rol”, aldus de rijder. In de race maakte Verschuur al bij de start drie plaatsen goed. “Ik zat in de eerste bocht aan de binnenkant, maar kon in de tweede bocht aan de buitenkant om een aantal mensen heen, dus dat ging al lekker”, berichtte hij na afloop. “Ik klom meer en meer op toen er ook nog een paar rijders voor me afgingen, maar gaandeweg de race merkte ik dat de versnellingsbak stuk ging. In de slotfase, toen ik tiende lag, had ik alleen nog maar de vierde en op de rechte stukken de vijfde versnelling tot mijn beschikking en daarmee kon ik natuurlijk niets uitrichten tegen enkele anderen, die me in de laatste twee ronden nog voorbijkwamen. Maar het is wel hoopgevend dat ik hier al in de toptien gereden heb, we werken ons stapje voor stapje naar voren.”

    patrick_huisman_pcc_mugello

    Patrick Huisman
    Patrick Huisman eindigde de derde wedstrijd uit de Porsche Carrera Cup 2008 als achtste. Huisman startte als 13de en kende een goed begin van de race. Vanaf de grid pakte hij al een paar coureurs om uiteindelijk vijf plaatsen op te klimmen. Huisman staat na Mugello vierde in het klassement.

    Comfortabel
    ,,Ik ben blij om alsnog als 8ste te kunnen finishen. Als ik niet was geblokt tijdens de kwalificatie, had ik misschien wat meer uit dit weekend kunnen halen’’, stelde Huisman na afloop. ,,Ik voel me steeds comfortabeler met het team en de auto. Later deze week ga ik nog testen op de Eurospeedway Lausitz. Zo kunnen we de prestaties verder optimaliseren.’’

    Uitslag: 1. Uwe Alzen (Dui), 16 r. in 31.23,245 (gem. 160,421 km/u), 2. René Rast (Dui), op 5,238 seconden, 3. Nicolas Armindo (Fra), op 12,098, 8. Patrick Huisman (Ned) op 20,232, 13. Mike Verschuur (Ned) op 36,635, 17. Tim Buijs (Ned) op 41,337

    Stand na 3 van 9 races: 1. Rast 48 punten, 2. Mamerow 48, 3. Armindo 48, 4. Huisman 32, 21. Verschuur 5.

    05-05-2008 om 21:38 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Dekker-Racing geeft jong talent Leo van der Eijk de kans
    leo_vd_eijk_swift_1

    Tijdens de Profile Tyre Pinksterraces op het Circuit van Zandvoort wordt Dekker-Racing versterkt met Leo van der Eijk. De 16-jarige rallycoureur uit Nieuwerkerk aan den IJssel hoopt zo de nodige circuitervaring op te doen.

    Leo doet al vanaf zijn 14de jaar aan rally-racing. Zo is hij begonnen in de Ford RST, een opstapklasse in de rallysport. Dit ging niet zonder succes; zo werd Leo in zijn eerste seizoen meteen vice-kampioen en in 2007 kampioen.

    Racelicentie
    Afgelopen winter heeft Leo zijn racelicentie gehaald. Naast het reeds gestarte Rally Racing seizoen werd gekeken naar mogelijkheden om met de behaalde racelicentie ook werkelijk een wedstrijd te gaan rijden. Dit is gelukt en zo bestuurt Leo de tweede groene Suzuki Swift tijdens de Pinksterraces.

    leo_vd_eijk_swift_2

    Leuk Pinksterweekend
    Inmiddels heeft Leo al kennis gemaakt met de Suzuki Swift op het Circuit van Zandvoort. ,,Ik moet nog erg aan het remmen wennen’’, vertelt Leo. ,,Als ik dat gevoel te pakken heb, hoop ik tijdens het Pinksterweekend in het middenveld te kunnen finishen. Het belangrijkste is dat we samen met het team er een leuk weekend van maken. Buiten het feit dat ik tijdens het oefenen veel van Marcel Dekker heb geleerd, was het een enorme ervaring om met zo’n snelheid weer over het mooiste circuit van Nederland te scheuren.’’

    Dromen waar maken
    Leo wil zijn sponsors erg bedanken dat ze hem deze kans willen geven. ,,Eigenlijk kan ik nu een van mijn dromen waar maken, want wie had nu gedacht dat ik als student ooit in mijn leven de kans zou krijgen om op het circuit Zandvoort een wedstrijd te rijden?’’, aldus een trotse Leo

    05-05-2008 om 21:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BTCS: Topweekend voor KS Motorsport in Dijon
    Het team van KS Motorsport behaalde twee dubbelzeges tijdens het
    BTCS-weekend in Dijon. Het team van Steve van Bellingen zegevierde tweemaal in zowel de S1 en S2 klasse. In laatstgenoemde klasse pakte de Nederlander Armand Essers met zijn Solution F Astra de volle winst.


    btcs_dijon
    Prachtige dubbelzeges voor KSMotorsport in Dijon

    Volle winst voor KS Motorsport in Dijon
    Het team van KS Motorsport sloot het weekend in Dijon behoorlijk succesvol af. De combinatie De Crem/Moonens zegevierde in beide wedstrijden. In de eerste wedstrijd ondervonden zij felle concurrentie van de Britse Chad Peugeot 407’s die op een eerste zege in de BTCS lijken af te stevenen. In de 14e ronde geeft leider Philippe Steveny met een kapotte versnellingsbak op, terwijl enkele ronden later de tweede Peugeot met een kapotte wielophanging aan de kant moet. Voor De Crem is het zijn eerste overall-overwinning in de BTCS met de BMW M3, Teambaas Streve van Bellingen eindigt als tweede. “Met een zege in de S2 klasse van Armand Essers en Ruben Maes is het indrukwekkend” zoals KS Motorsport hier presteert” zegt hij tevreden. In de tweede wedstrijd moet Van Bellingen met een kapotte motor opgeven, terwijl De Crem/Moonens wederom de zege pakken. Bij Chad Racing laat men de Brit Johnhartsthorne direct bij aanvang van de wedstrijd naar binnenkomen zodat Steveny de aanval kan inzetten op de leiders. Aan de finish komt hij echter één ronde in deze BTCS lange-afstandswedstrijd te kort. Essers/Maes eindigen als vierde algemeen en pakken wederom volle punten in de S2 klasse.

    UITSLAG
    Race 1 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 64 ronden ; 2. Vanbellingen-Redant (BMW M3 Silhouet) op 39.046 ; 3. Qvick-Jonckheere (BMW) op 2 ronden, winnaars in T3; 4. Essers-Maes (Touring Cup), winnaars in S2 ; 5. Franchi-Vannerum (Jaguar X-Type Silhouet) ; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Morel-Reymond (Touring Cup) ; 8. Van Impe-Roossens (Touring Cup) op 3 ronden ; 9. Buratti-Bottazzi (SEAT Leon) op 4 ronden ; 10. Dubois-De Keijser (Roadster S)… 12. Smits-Cleyhens (Opel Astra) op 5 ronden, winnaars in T2…27. Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden, winnaars in T1… 35 Martinez (Emma), winnaars in S3.

    Race 2 : 1. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) 63 ronden ; 2. Stéveny-Hartshorne (Peugeot 407 Silhouet) op 1 ronde ; 3. Fontaine-Feltes (BMW M3 Silhouet) ; 4. Essers-Maes (Touring Cup) op 2 ronden, winnaars in S2 ; 5. Warroquiers-Turco (Jaguar X-Type Silhouet) ; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) ; 7. Qvick-Jonckheere (BMW M3), winnaars in T3 ; 8. Rosoux-Gepts (SEAT Leon) op 3 ronden ; 9. Morel-Reymond (Touring Cup) ; 10. Buratti-Bottazzi (SEAT Leon) op 4 ronden ; 11. André-De Vits (Honda Civic) winnaars in T2… 21. Byloos-Bruynoghe (Honda Civic) op 9 ronden, winnaars in T1 ; etc.

    Kampioenschap (officieus) : 1 . De Crem-Moonens 55 pts ; 2. Meert-Fumal 45 ; 3. Morel 40 ; 4. Vanbellingen-Redant et Plasch-Bouvy 37 ; 5. Essers 36 ; etc.

    05-05-2008 om 21:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eurocup Mégane Trophy: Gemengde gevoelens Bernhard ten Brinke op Spa
    bernhard_t_brinke_spa_1

    Met gemengde gevoelens verliet Bernhard ten Brinke het circuit van Spa-Francorchamps, waar afgelopen weekend de seizoensopener van de 2008 Eurocup Mégane Trophy op het programma stond. Na een ijzersterke kwalificatiesessie waarin de Nederlander tweemaal van de derde plaats vertrok, waren de resultaten uiteindelijk teleurstellend.

    In de eerste race eindigde de inwoner uit Zeddam als zevende, terwijl een klapband in de afsluitende manche een abrupt einde maakte aan zijn weekend. Na twee verreden races staat de rijder met startnummer 7 op de negende plaats met vier kampioenschappunten.

    Vrije trainingen
    Op vrijdag stonden twee vrije trainingen van ieder een uur op het programma. Ten Brinke, die voor het vierde jaar aan het spectaculaire Europese toerwagenkampioenschap begon, zat meteen in het juiste ritme. Samen met de andere topfavorieten Fabrice Walfish (Oregon Team) en Michaël Rossi (TDS Racing) was de ondernemer in de eerste 35 minuten continu in de topdrie terug te vinden. Tegen het einde van de sessie ging hij met nieuwe banden naar buiten, maar kwam niet aan de snelle tijden. Hij moest genoegen nemen met de achtste positie.


    bernhard_t_brinke_spa_3
     
    Regen
    Doordat het in de middag kortstondig had geregend, begon Ten Brinke met regenbanden aan de tweede training. Toen de baan grotendeels was opgedroogd, zocht hij met slicks opnieuw de rempunten van het 7 kilometer lange circuit op. Hij liet in de middensectoren net iets te veel tijd liggen, waardoor hij de collectieve trainingsessies als achtste afsloot.

    Hectisch
    De kwalificatie op zaterdagmorgen begon hectisch. Wim Beelen, die de wagen van Ten Brinke probeerde te volgen, ging er bij het opgaan van Eau Rouge in de tweede ronde keihard van af en zorgde voor de eerste rode vlag situatie. Nadat de sessie weer werd hervat, besloot Ten Brinke de kwalificatie met Rossi te doen. Hij probeerde de snelle Fransman te volgen, totdat Ralph Meichtry zich ermee ging bemoeien. De rijder van Race Performance probeerde eveneens te profiteren van de slipstream bij Rossi, maar verloor ook bij Eau Rouge de controle over zijn bolide. Nadat alle brokstukken waren opgeruimd, zette Ten Brinke de achtervolging in bij de rijders van Tech 1 Racing. Hij kreeg uiteindelijk een goede sleep en eindigde de eerste kwalificatie uitstekend als derde. Zijn op één-na-snelste tijd was zelfs goed voor een tweede plek, maar doordat hij de witte lijn bij Eau Rouge had gepasseerd, werd zijn snelste tijd afgenomen. Een derde plaats was opnieuw zijn deel.


    bernhard_t_brinke_spa_2

    Race 1
    In de openingsrace van het nieuwe seizoen kwam Ten Brinke redelijk uit de startblokken. De rijder van Equipe Verschuur 1 behield zijn positie, totdat hij door een gele vlag situatie bij Eau Rouge van zijn gas ging en prompt twee plaatsen moest prijsgeven. Achter koploper Rossi zat Ten Brinke in een grote groep met Martin, Enjalbert, Kuppens, Hirschi, Walfisch en Chéruy. Ten Brinke moest de groep echter tijdelijk laten gaan toen hij zich verremde bij de Bus Stop chicane. Nadat de rijder met de knaloranje Renault Mégane weer een aantal rijders wist te verschalken, kwam hij als zesde naar binnen voor de verplichte pitstop. Deze duurde een paar seconden te lang, waardoor hij een plek verloor. Na zestien ronden kwam hij als zevende over de meet.

    Race 2
    In de tweede race op zondagmiddag kwam Ten Brinke goed van zijn plek. De 30-jarige coureur zat polesitter Rossi op de hielen, totdat de Fransman het gat in de eerste bocht dichtgooide. In het gevecht om de tweede plaats had Ten Brinke het flink aan de stok met Enjalbert, waarvan Hirschi and Maxime Martin wisten te profiteren. Ten Brinke kwam uiteindelijk als vierde de derde bocht door. Toen hij daarna nog een paar plaatsen verloor besloot Ten Brinke en zijn team om de pitstop tot het allerlaatste moment uit te stellen. Deze gok pakte goed uit want toen iedereen reeds zijn stop had gemaakt, nam Ten Brinke in ronde 10 brutaal de leiding in de wedstrijd over. Niet veel later ging ook hij naar binnen voor de pitstop. Hij team liet hem echter iets te lang pitten, waardoor hij kostbare plaatsen moest inleveren. Twee ronden na zijn pitstop maakte een klapband een abrupt einde van zijn race.

    Topdrie
    Bernhard ten Brinke: “Ik heb op Spa-Francorchamps één van mijn beste kwalificaties gereden, maar wist ik de stijgende lijn in de races helaas niet door te trekken. De eerste race begonnen veelbelovend, maar ik maakte teveel onnodige fouten waardoor ik als zevende ben geëindigd. In race 2 raakte mijn linker achterwiel te zwaar belast en moest ik met een technisch mankement opgeven. Ondanks dat de snelheid gedurende het weekend aanwezig was, is dit een slecht begin van het nieuwe seizoen. Mijn doelstelling is om dit jaar in de topdrie te eindigen en wellicht nog iets meer. Ik hoop in de volgende races op Silverstone de draad weer op te pakken en voor een top drie positie te gaan.”


    Uitslag race 1, Eurocup Mégane Trophy, Spa-Francorchamps 3 mei 2008:
    1. Michaël Rossi, TDS, 16 ronden in 41:21.625
    2. Matthieu Cheruy, Tech 1 Racing, 1 + 0.171 seconde
    3. Jonathan Hirschi, Tech 1 Racing, 2 + 3.304
    7. Bernhard ten Brinke, Equipe Verschuur 1, + 28.015

    Race 2
    1. Michaël Rossi, (TDS), 16 ronden in 41m07.914
    2. Dimitri Enjalbert, (Tech 1 Racing), + 3.519 seconden
    3. Matthieu Cheruy, (Tech 1 Racing), + 4.175
    DNF. Bernhard ten Brinke, Equipe Verschuur 1, + 5 ronden

    05-05-2008 om 21:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.World Series Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde wint opnieuw
    600_08067067_van_der_garde_tcm2-74398

    Giedo van der Garde heeft in de tweede race op Spa-Francorchamps zijn gram gehaald, nadat hij in in de eerste race van de baan werd getikt. De P1 Motorsport-coureur startte vanaf de tweede stek, pakte al snel de eerste plaats en keek daarna niet meer om en pakte zijn derde overwinning in vier wedstrijden. Een dominante zege voor 75.000 toeschouwers betekende opnieuw veel waardevolle punten voor het kampioenschap en een flinke grijns op het gezicht van Giedo.

    600_08067060_van_der_garde_tcm2-74370

    Werelds”, lachte hij. “Echt geweldig, zoals het vandaag is gegaan. Mijn start was niet super en ik verloor een plaatsje, maar die had ik heel snel weer terug. Vervolgens reed ik binnen twee ronden naar de leider en ging ik ook hem voorbij. Het team verzorgde daarna een perfecte pitstop, waarna ik de race met meer dan zeven seconden voorsprong wist te winnen. De auto was echt super en ik kende totaal geen problemen.”

    600_08067023_van_der_garde_tcm2-74222

    “De actie van gisteren was natuurlijk erg vervelend, maar de overwinning in de tweede race maakt veel goed. We hebben weer flink wat punten behaald, dus ik verlaat Spa met een goed gevoel. Op naar Monaco!”

    Spa - Formule Renault 3.5 - Race 2:

    1. Giedo van der Garde (P1 Motorsport) 20 ronden in 42m25.461s
    2. Marco Bonanomi (Comtec Racing) + 7.247
    3. Mikhail Aleshin (Carlin Motorsport) + 9.202
    4. Salvador Duran (Interwetten.com) + 10.391
    5. Daniil Move (KTR) + 19.530
    6. Miguel Molina (Prema Powerteam) + 20.159
    7. Alexandre Marsoin (Epsilon Euskadi) + 31.111
    8. Pasquale di Sabatino (Comtec Racing) + 32.482
    9. Marcos Martinez (Pons Racing) + 33.163
    10. Alvaro Barba (Prema Powerteam) + 33.972

    05-05-2008 om 21:24 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Green bezorgt Mercedes-Benz eerste seizoenwinst
    dtm_mugello_green_finish_480
    Vol in de remmen na de finish: Jamie Green behaalt in Mugello zijn derde DTM-zege

    Na twee overwinningen voor Audi in de eerste beide races van het seizoen bracht de derde DTM-wedstrijd de eerste zege van het jaar voor Mercedes-Benz. Jamie Green en Paul di Resta maakten er gelijk een dubbelzege voor het merk uit Stuttgart van, al werden ze daarbij wel geholpen door Audi-rijder Timo Scheider, die vanaf pole startte maar iets te vroeg vertrok. Met de daaruit resulterende drive-through-penalty was de Duitser natuurlijk op slag kansloos voor een goede klassering. Nu was het Tom Kristensen die met zijn derde plaats voor Audi de kastanjes uit het vuur haalde. Christijan Albers kwam als dertiende over de eindstreep.

    Daarmee gaf de derde DTM-race van het seizoen een identiek beeld te zien als het optreden van vorig jaar op het fraaie circuit van Mugello: een Audi op pole, een Mercedes als winnaar. Timo Scheider beroofde zichzelf op slag van alle kansen door bij de start wat te vroeg te vertrekken. Weliswaar bij lange na niet zo’n opzichtige valse start als bij zijn merkgenoot Tom Kristensen in Oschersleben, maar wel duidelijk genoeg voor de wedstrijdleiding om zonder al te lang aarzelen een drive-through-straf op te leggen. De Duitser zag het onheil al komen en had op de eerste meters al de beide Mercedes-rijders Green en Di Resta voorbij laten gaan. “Gewoon stom, verder valt er niks over te zeggen”, aldus Scheider naderhand. Na zijn straf viel hij terug naar de dertiende plaats, uiteindelijk werd hij als tiende geklasseerd.

    dtm_mugello_start_480
    Direct na de start: Green leidt, di Resta is tweede voor de vals gestarte Scheider en Kristensen


    dtm_mugello_kristensen_actie_480
    Verloor tijd achter Stoddart, maar wel beste Audi-rijder: Tom Kristensen

    Kristensen verliest tijd achter Stoddart na pitstop
    Vooraan het veld kon Green meteen een kleine voorsprong opbouwen, terwijl teamgenoot Paul di Resta goed volgde. Tom Kristensen reed als best geklasseerde Audi-coureur op de derde plaats, maar werd na zijn eerste pitstop, waarbij hij vlak achter Di Resta en vlak voor Schneider weer de baan op kwam, flink opgehouden door Susie Stoddart, die precies op dat moment passeerde. De Schotse liet Di Resta uiteraard voor, maar maakte zich erg breed voor Kristensen, die daardoor aardig wat tijd verloor. “Opeens zat er een witte Mercedes voor me”, lachte de Deen na afloop. “Ik begrijp ook wel dat Susie haar eigen race reed, maar in feite was ik met Di Resta in gevecht, niet met haar.”

    dtm_mugello_duel_lauda_tomczyk_480
    Dit duel kwam minutenlang in beeld: Lauda tegen Tomczyk om plaats 16

    Men zegt dat het op Mugello moeilijk inhalen is, hoewel de race van de Italiaanse “Superstars”-klasse na de DTM-wedstrijd het tegendeel bewees. De DTM-race bood echter inderdaad weer weinig spektakel, afgezien van wat schermutselingen in het middenveld. Het feit dat de rondenlange strijd tussen Mathias Lauda en Martin Tomczyk om de zestiende plaats (!) gedurende meerdere minuten uitvoerig in beeld werd gebracht, is echter wel een indicatie voor het spanningsniveau van de race. In feite was de wedstrijd bij de start al beslist en zo kwam er dan ook weinig verandering in de rangorde.



    dtm_mugello_albers_actie_480
    Christijan Albers eindigde in Mugello als dertiende

    Met de complimenten van Dr. Ullrich...
    Christijan Albers had het ook opnieuw met Lauda aan de stok. “Mijn start was niet super. In de eerste en derde bocht werd ik naar buiten gedrukt en daarna zat ik samen met Rockenfeller en Schumacher vast achter Lauda, die de boel enorm ophield. Schumacher was er al gauw uit (beschadiging na een aanrijding in de beginfase; RdB) en toen Rockenfeller ook niet voorbij Lauda kwam, kon ik een poging wagen. Ik had hem wel een zetje willen geven, zeker na die domme actie van hem van gisteren in de kwalificatie, maar toen kreeg ik het signaal dat ik binnen moest komen voor de pitstop. Met name met mijn derde set banden ging het goed, mijn rondetijden behoorden in de laatste stint tot de snelste in het veld.” Albers kwam uiteindelijk als dertiende over de eindstreep. “Niet super, maar ik kreeg wel de complimenten van Dr. Ullrich en dat is toch een mooie opsteker.”

    Audi-"Jahreswagen" doen het goed
    De “Jahreswagen” van Audi deden het goed in Mugello: achter routinier Bernd Schneider, die vierde werd, eindigden Oliver Jarvis als vijfde, Markus Winkelhock als zevende en Alexandre Prémat als achtste allemaal in de punten, daartussen zat nog Mattias Ekström, die bij de start van de vierde naar de tiende plaats was teruggevallen. Beste rijder met een “Jahreswagen” van Mercedes-Benz was Maro Engel op een verdienstelijke elfde plaats.


    dtm_mugello_podium_480
    Podium in Mugello: vlnr Kristensen, Green en Di Resta

    Spannende situatie in kampioenschapsstand

    Na Mugello staat Timo Scheider nog steeds aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap, hoewel hij in Toscane geen punten behaalde. Hij heeft echter slechts één punt voorsprong op Jamie Green, drie punten op Mattias Ekström en zes punten op Martin Tomczyk en Tom Kristensen, terwijl ook Bruno Spengler op de zevende plaats met zeven punten achterstand nog volop kans heeft. Met zeven rijders binnen zeven punten is er een spannende uitgangspositie voor de volgende DTM-race, die over twee weken wordt verreden op de EuroSpeedway Lausitz. En dat zal wel weer even wennen worden, na het heerlijke vakantiegevoel in Toscane…

    Uitslag:
    1. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 33 r. in 59.39,961 (gem. 174,054 km/u)
    2. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 3,166
    3. Tom Kristensen (Den), Audi A4 DTM, op 5,313
    4. Bernd Schneider (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, op 9,410
    5. Oliver Jarvis (GBr), Audi A4 DTM, op 15,037
    6. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, op 15,789
    7. Markus Winkelhock (Dui), Audi A4 DTM, op 16,989
    8. Alexandre Prémat (Fra), Audi A4 DTM, op 22,656
    13. Christijan Albers (Ned), Audi A4 DTM, op 45,259

    Stand na drie van elf races:
    1. Timo Scheider, 18 punten
    2. Jamie Green, 17
    3. Mattias Ekström, 14
    4. Paul di Resta, 13
    5. Martin Tomczyk, 13
    6. Tom Kristensen, 12
    7. Bruno Spengler, 11
    8. Bernd Schneider, 6


    dtm_mugello_green_blij_480
    De man van de dag: Jamie Green

    05-05-2008 om 21:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eurocup Formule Renault 2.0: Overwinning voor Paul Meijer en MP Motorsport in race 2
    De tweede race van de Eurocup Formule Renault 2.0 op Spa Francorchamps was er een met een geel tintje. Paul Meijer had zich in zijn knalgele bolide van het Nederlandse team MP Motorsport op een negende positie gekwalificeerd maar verraste vriend en vijand door zich binnen twee ronden naar de leidende positie te vechten.

    c63d7027

    Bij de start van de race was poleman Valtteri Bottas te enthousiast en maakte een valse start. Achter hem was het in de eerste ronde een complete chaos, waarbij de onderdelen letterlijk door de lucht vlogen. Paul Meijer hield zijn hoofd echter koel en stoomde letterlijk naar voren, waarbij hij auto na auto wist te passeren. In de tweede ronde had Meijer zich al opgewerkt naar de tweede positie en zette de druk er bij Cesar Ramos vol op.

    Het duurde niet lang voordat Ramos bezweek en Paul Meijer de leiding overnam. Vanwege de vele gestrande auto’s die naast de baan stonden, besloot de wedstrijdleiding om de safety car in te zetten. Na twee ronden doofden de lichten van de safety car. Meijer was wakker en sloeg bij het uitkomen van de bus-stop chicane meteen een flink gat naar zijn achtervolgers.

    gp2s5361

    n het middenveld reed ook zijn teamgenoot Nicky Catsburg een ijzersterke race. Gestart vanaf de 42e positie begon Catsburg aan een goede inhaalrace die hem uiteindelijk een prima 16e positie opleverde. Een flinke opsteker voor Catsburg die dit weekend debuteerde in de Eurocup Formule Renault 2.0.

    c63d7078

    Na elf bewogen ronden viel de finishvlag en kon Meijer juichend in de armen van het team MP Motorsport vallen. “Dit is werkelijk fantastisch. Volle tribunes, een prachtige race en een bomvol en competitief veld. Gewoon super om zo op Europees niveau terug te komen. Ik denk dat we onze zaken dit weekend prima voor elkaar hadden en dat heeft in dit droomresultaat geresulteerd. Prachtig!”

    Uitslag race 2 – Eurocup Formule Renault 2.0
    Spa Francorchamps – zondag 4 mei 2008

    1. Paul Meijer, 11 ronden in 28:31.916
    2. Cesar Ramos, op 2.038
    3. Daniël Zampieri, op 4.304
    4. Daniël Ricciardo, op 4.799
    5. Tobias Hegewald, op 5.619
    16. Nicky Catsburg, op 21.559

    04-05-2008 om 20:06 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3: Tweede zege voor Mika Mäki, Nederlanders met technische problemen
    f3_mugello_race2_maki_actie_480
    Wereldstart, winst en snelste ronde: Mika Mäki was vandaag een klasse apart

    Voor de tweede maal dit seizoen won de Finse rookie Mika Mäki een race voor de Formule 3 Euro Serie. Op het circuit van Mugello reed Mäki bij de start direct van de derde naar de eerste plaats en domineerde vervolgens de wedstrijd. Na 21 ronden had hij een voorsprong van ruim 6,7 seconden op de Fransman Yann Clairay, die zijn eerste podiumplaats en het eerste Formule 3-podium voor zijn team SG Formula behaalde. De Italiaan Edoardo Mortara eindigde voor eigen publiek als derde en als best geklasseerde rijder met een Volkswagenmotor en voert na vier van 20 races gedeeld met Mäki de kampioenschapsstand aan. Helaas speelden de Nederlanders geen rol van betekenis door technische problemen.

    Renger van der Zande kon helaas niet profiteren van zijn vierde startplaats. Al op weg naar de startopstelling stelde hij een probleem met de accu vast, waarna zijn auto de pitstraat werd ingeduwd. Na reparatie kon hij vanuit de pitstraat weer vertrekken en kon van daar uit zijn inhaaljacht starten. “Ik merkte al op de pregrid dat de accu het niet deed. Het team wisselde heel snel, maar toen ze op de grid nog een keer het stoeltje eruit haalden om te controleren of alles goed werkte, deed de accu het daarna weer niet. Waarschijnlijk is de oorzaak een kabelbreuk of zoiets, maar het zorgde er in ieder geval voor dat ik pas met vertraging aan de race kon beginnen”, aldus Van der Zande na afloop.

    f3_mugello_race2_zande_actie_480
    Renger van der Zande moest vanuit de pltstraat zijn inhaaljacht starten


    f3_mugello_race2_start_480
    Start van de tweede race van het weekend

    Mika Mäki pakt de leiding met een raketstart
    Bij het uitdoven van het startlicht pakte Mäki met een raketstart de leiding, gevolgd door Clairay en Clos, die vanaf pole tot aan de eerste bocht gelijk al twee plaatsen verloor. Zoals het inmiddels tot de traditie behoort was er natuurlijk ook weer één rijder die niet wegkwam: Erik Janis liet bij de start zijn motor afslaan. Charlie Kimball raakte in de bocht Borgo San Lorenzo hard van de baan en belandde in de grindbak. In de loop van de eerste ronde viel Clos steeds verder terug, na een ronde kwam hij nog slechts als zevende door. Mäki had al een voorsprong van 1,5 seconde voor Clairay, Mortara, Bianchi, Hülkenberg en Tsukakoshi. In de tweede ronde reed Mäki 1,2 seconde sneller dan Clairay en bouwde zo zijn voorsprong uit. Henki Waldschmidt consolideerde zijn dertiende plaats.

    Waldschmidt gestopt door remdefect
    Op een derde van de race bedroeg Mäkis voorsprong op Clairay 3,5 seconden, de Fin reed daarbij zo snel als nodig was, zonder de Fransman dichterbij te laten komen. Afgezien van wat positiewisselingen rondom de plaatsen zeven, acht en negen met Breen, Clos en Bird was er weinig actie in het veld te bespeuren. In ronde 13 was er pech voor James Jakes, die op de twaalfde plaats rijdend in de grindbak raakte en terugviel tot de achttiende positie. Twee ronden voor het einde viel de auto van Henki Waldschmidt stil als gevolg van een technisch defect: einde race voor de Hagenaar. “De rempomp van het rechter achterwiel was kapot en daardoor blokkeerde het wiel. Het trad opeens op, een half rondje voordat ik de auto stilzette. Het ging echt niet meer”, aldus Waldschmidt, “Jammer, want het tempo zat er wel in, ik had een heel goede start en kon meteen al een paar plaatsen winnen. Maar het weekend werd vooral gedomineerd door de vijf plaatsen die ik in de startopstelling van gisteren werd teruggezet als straf voor mijn aanrijding in Hockenheim. Als je al met zo’n achterstand begint, dan valt er weinig meer aan te doen.”

    f3_mugello_race2_waldschmidt_480
    Neerlands trots in de startopstelling: Koni-gesponsorde gridgirl en Henki Waldschmidt


    f3_mugello_race2_podium_480
    Het podium na de tweede race op Mugello: vlnr Clairay, Mäki en Mortara

    Vooraan in het veld waren er geen wijzigingen meer en zo won Mika Mäki voor de tweede maal dit seizoen afgetekend voor Yann Clairay, die de eerste podiumplaats behaalde voor zowel hemzelf als zijn team SG Formula, dat dit jaar nieuw is in de klasse. Edoardo Mortara eindigde voor eigen publiek op de derde plaats en staat nu gedeeld met Mäki aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.

    Uitslag:
    1. Mika Mäki (Fin), Dallara-Mercedes, 21 r. in 36.23,276 (gem. 181,618 km/u)
    2. Yann Clairay (Fra), Dallara-Mercedes, op 6,705
    3. Eodardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, op 11,610
    4. Jules Bianchi (Fra), Dallara-Mercedes, op 12,772
    5. Nico Hülkenberg (Dui), Dallara-Mercedes, op 14,184
    6. Niall Breen (Ier), Dallara-Mercedes, op 15,201
    20. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 40,907
    26. Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes, op 2 ronden (remmen)

    Stand na 4 van 20 races:
    1. Mäki en Mortara, 19
    3. Hülkenberg, 14
    4. Van der Zande, 11
    5. Clairay en Bianchi, 9

    04-05-2008 om 20:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs