Het McGregor team van Tim Coronel en Bas Schothorst is als grote winnaar uit de eerste twee races van de Samsung BMW 130i Cup gekomen. Met twee zeges, een tweede en een derde plek scoorden ze bijna maximaal. Jan Lammers en Jan Joris Verheul stelden de overige podiumplaatsen veilig.
Helaas is het startveld dit seizoen flink uitgedund, de klasse telde tijdens de Paasraces maar elf autos. Er zijn circa 20 autos beschikbaar, dat is het probleem niet. De grote uitdaging voor de organisatie van de klasse is het aantrekken van meer deelnemers. Hoe competitief het veld ook is en hoe fel de strijd om de ereplaatsen ook is, een klasse met elf autos heeft geen bestaansrecht.
Tien BMWs werden bemand door rijders die vorig jaar ook al in de Samsung BMW 130i Cup actief waren, Lau Michielse is de enige nieuwkomer in de klasse. Hij werkt bij Sartorius, sponsor van het Certainty Racing Team waarvoor hij (dus) uitkomt.
Over Certainty gesproken: naast Michielse en Dillon Koster bestaat het team uit Rintje Ritsma, die de Paasraces vanwege schaatsverplichtingen moest missen. Daarnaast maakte Willem Cornelissen bekend dat hij graag weer in de Samsung BMW 130i Cup uitkomt. Hopelijk komen er dit seizoen nog enkele rijders bij, want de omvang van het huidige veld is niet leuk voor de deelnemers, het publiek en de sponsors. De kritiek op de omvang van het startveld is terecht; een klasse met elf autos is geen volwaardige raceklasse. Maar alleen met kritiek en met zeuren komen we er niet. De schouders moeten eronder!
Hard gewerkt De organisatie van de Samsung BMW 130i Cup heeft er de afgelopen wintermaanden veel aan gedaan om de aantrekkingskracht van de Cup te vergroten en heeft geluisterd naar kritiek. De auto is verder verbeterd, onder meer door de rubbers in het onderstel door stuggere race-exemplaren te vervangen. Daarnaast werd de klasse op sportief gebied dichtgetimmerd door het verzegelen van de schokdempers en krijgen alle autos videocameras als hulp voor de wedstrijdleiding bij incidenten. Alle rijders krijgen bovendien voor de aanvang van het weekeinde een motormanagementsysteem uitgereikt, dat ze aan het einde van het evenement weer moeten inleveren. Het lijkt er helaas op dat dit te laat komt. De relatief hoge running costs en de negatieve aandacht naar aanleiding van diverse protesten en technische diskwalificaties hebben er mede toe geleid dat teams en rijders voor andere klassen hebben gekozen. De Paasraces waren gezien het beperkte startveld geen reclame voor de Samsung BMW 130i Cup. Maar aan de andere kant liet dit veld wel zien dat de klasse nog altijd potentie heeft. Er werd fair gereden, de strijd om de kopposities was het aanzien meer dan waard en na afloop van de races waren er geen protesten, afgekeurde autos of anderszins bestrafte rijders. Als de Cup dit vol kan houden, gloort er misschien toch nog een klein beetje hoop.
Rondje langs het veld Regerend kampioen Ricardo van der Ende was, ook tot zijn eigen verrassing, tijdens de Paasraces van de partij. Ik werd op vrijdag om half vijf door Ekris Motorsport gebeld of ik wilde rijden, vertelde hij. Het was een eenmalig optreden van Ricardo. Ik wil dit seizoen in het Deense toerwagenkampioenschap uitkomen, ik heb momenteel geen idee of dat doorgaat. In het Deens toerwagenkampioenschap wordt met actuele WTCC-autos gereden, met merken als BMW, Seat en Chevrolet. Voor mij zou dat een prachtige kans zijn om te leren. Vervolgens zou het mooi zijn als dat leerjaar in 2009 zn vruchten zou afwerpen. Ook als het tegenzit en mijn Deense avontuur niet doorgaat, rijd ik hierna niet meer in de Samsung BMW 130i Cup. Duncan Huisman is de titelkandidaat voor Ekris Motorsport.
Bas Schothorst en Tim Coronel zijn weer teamgenoten in het McGregor team, Jan Lammers zet dit jaar vier autos in. Naast de maestro zelf en de prinsen Pieter-Christiaan en Bernhard van Oranje, die vorig jaar al bij Lammers reden, heeft ook Bertus Sanders zich bij Lammers aangesloten.
Er zijn op dit moment drie rijders die uitkomen in de BMW Drivers Trophy: de beide prinsen en Lau Michielse. Deelnemen betekent dus een podiumplek, want de huldiging van de Trophy-rijders is niet geschrapt.
Ron Swart In het rennerskwartier kwamen we Ron Swart tegen, de coureur die vorig jaar tijdens de Finaleraces zwaar crashte en helaas nog lang last had (en heeft) van zijn verwondingen. Ik heb nog steeds last van mijn arm, vertelde hij. Gelukkig gaat het wel een stuk beter en kan ik wel werken en ook racen. Ik rijd dit jaar een vijftal races in de Duitse Langstreckenpokal en de 24 uren van de Nürburgring met een voor enduranceraces omgebouwde BMW 130i van het Certainty Racing Team. Ik rijd samen met Lau Michielse, met Erik Weijers van Circuit Park Zandvoort en met een Duitse teamgenoot. Komende zondag staat een test gepland op de Nürburgring. Ron: De auto is zo goed als klaar. ik heb er enorm veel zin in.
Pole voor Jan Joris Jan Joris Verheul was de snelste in de eerste, op een droge baan verreden kwalificatietraining. Hij bleef Duncan Huisman, Ricardo van der Ende, Bas Schothorst en Tim Coronel voor. De kop van het veld is wel competitief; Coronel kwam slechts 0,3 seconde op Verheul tekort. De tweede training werd op een natte, opdrogende baan afgewerkt. Dat betekende dat de snelste tijden in de slotfase gereden werden. Deze keer was Bas Schothorst de rapste deelnemer, gevolgd door Jan Joris Verheul die welgeteld 0.007 seconde op Bas moest toegeven. Tim Coronel volgde nu als derde, op 0.174 seconde. De startopstelling van de eerste race wordt bepaald door de totaaltijd van de beide trainingen. Jan Joris Verheul reed de snelste totaaltijd, Bas Schothorst mocht naast hem op de eerste startrij vertrekken. Tim Coronel, Duncan Huisman, Ricardo van der Ende en Bertus Sanders volgden.
Mooie race De Samsung BMW 130i Cup opende op paasmaandag het raceprogramma. De klasse ging al om kwart over negen van start op een natte baan. Jan Joris Verheul nam bij de start de kop, voor Bas en Tim. Verheul en Schothorst sloegen in de eerste ronde al een gaatje.
Bas drong flink aan bij de koploper, maar Jan Joris verdedigde zijn eerste plek goed. In de vijfde ronde zag Bas Schothorst eindelijk kans om de kampioen van 2006 te passeren. Bas ging sneller door het Scheivlak, daardoor kon hij mij voorbij, gaf Verheul na de race toe. Ik merkte dat Bas zijn auto beter voor elkaar had, hij kon beter uit de bochten accelereren. Ik had veel last van wielspin. Schothorst gaf de leiding niet meer uit handen en kwam na tien ronden als winnaar over de finish, voor Verheul en Tim Coronel. Dit is een mooi begin, vond Schothorst. In de slotfase werden mijn regenbanden flink heet op de opdrogende baan, de laatste twee ronden waren niet gemakkelijk.
Jan Joris Verheul kon in de slotfase bijna profiteren. In de laatste ronde vond hij de aansluiting bij Schothorst, maar zag geen kans om zijn eerste plek terug te winnen. Ik kwam op een witte lijn langs de baan terecht, daardoor ging ik dwars en was ik de aansluiting weer kwijt. Verheul was goed te spreken over het duel met Bas. We hebben elkaar niet één keer geraakt.
Tim Coronel werd op een flinke afstand derde. Ik wilde geen risicos nemen, ik heb voor de punten gereden, verklaarde hij. Bernhard van Oranje was de snelste deelnemer aan de BMW Drivers Trophy, gevolgd door zijn broer en derde man Lau Michielse.
Dillon Koster eindigde als elfde en laatste. Ik was dit weekeinde te langzaam, ik weet niet waardoor dat komt. Ik denk dat ik motorvermogen tekortkom. Omdat ik toch geen kans maakte op een ereplaats, nam ik de gok om op slicks te starten. No guts, no glory, dacht ik. Als ik niks had geprobeerd, was ik ook achteraan geëindigd.
Testen Na de race mocht de winnaar Bas Schothorst aan het rad van fortuin draaien om te bepalen wie in de tweede race vanaf pole position mocht vertrokken. De rijders die op de posities zes tot en met tien waren geëindigd namen deel aan deze loterij. Het wiel stopte op het cijfer tien. Dat betekende dat debutant Lau Michielse in zijn tweede race ooit vanaf de beste startpositie mocht starten. Voor Schothorst betekende dit dat hij de tweede manche vanaf de tiende plek moest beginnen. We hebben nog niet getest met het rad van fortuin, grapte hij. Daar moet ik binnenkort maar een paar dagen voor uittrekken.
Positieve en negatieve verrassingen Jan Lammers reed een goede race. Vanaf de zevende startplek pakte hij bij de start meteen de vierde positie. De eerste ronden drong hij stevig aan bij derde man Tim Coronel, later moest hij de nummer twee van vorig jaar laten gaan. In het tweede deel van de race zag Bertus Sanders kans om de aansluiting bij zijn teambaas te vinden. Bertus eindigde uiteindelijk als vijfde, vlak achter Jan.
Regerend kampioen Ekris Motorsport had een race om snel te vergeten. Ricardo van der Ende kreeg een drive through penalty omdat het team nog aan zijn auto werkte nadat net een minuut-signaal (nog een minuut voor het begin van de opwarmronde) had geklonken. Duncan Huisman kon het tempo niet volgen door een allesbehalve optimale afstelling en moest later tot overmaat van ramp de pits opzoeken met een lekke band. Hij eindigde uiteindelijk als negende.
Loterij Slicks of regenbanden? Dat was de allesbeheersende vraag voorafgaande aan de tweede race. Vlak voor de wedstrijd werd het circuit geteisterd door een zware sneeuwbui, maar tijdens de start was het droog. Ricardo van der Ende, Duncan Huisman, Bertus Sanders en Jan Joris Verheul dachten dat het droog zou blijven, zij doken tijdens de beide opwarmronden de pits in om slicks te laten monteren. De rest van het veld koos voor regenrubber.
Slicks bleken de verkeerde keuze, want na zeven ronden racen ging het weer hard sneeuwen. Bij de start ontbrak Pieter Christiaan van Oranje. Mijn motor kwam in de eerste race al vermogen tekort, dat probleem is nog niet opgelost, vertelde hij. De race kende een rare start. Normaal begint een wedstrijd met een opwarmronde. Vanwege de lage temperaturen reden alle klassen tijdens de Paasraces twee opwarmrondes.
De tweede race van de Samsung BMW 130i Cup begon echter zonder opwarmronde. De deelnemers reden twee ronden achter de safety car, die meetelden als raceronden. Toen de safety car het veld ruimde, vertrok het veld met de inmiddels traditionele rollende start. Op dat moment ging dus de derde ronde in.
Lammers op kop Jan Lammers, gestart vanaf de zevende startpositie, begon in de praktijk vanaf de derde startplek. Alleen Lau Michielse en Bernhard van Oranje stonden voor hem, de rest ging niet van start of was voor slicks naar de pits gereden. Lammers nam bij de start de kop, gevolgd door Tim Coronel, Bernhard van Oranje en Bas Schothorst.
Tim nam de leiding al snel over, met achter zich zijn teamgenoot Bas. Achter Jan Lammers wist Bernhard van Oranje het tempo goed te volgen. Onder moeilijke omstandigheden hield hij een paar ronden de aansluiting bij de top drie. Tim, Bas en Jan kwamen in deze volgorde over de finish. Toen ik de anderen op slicks zag overstappen, twijfelde ik even over wat de goede beslissing was, aldus Coronel. Het was zo koud en nat, dat slicks mij geen goede oplossing leken. Toen het na een paar ronden ging sneeuwen, heb ik even gejuicht in de auto.
Consolideren De race was verder een kwestie van banden sparen en consolideren, vond Tim. Deze race was een kwestie van naar huis rijden. Ik heb wel eens meer strijd geleverd. Bas Schothorst vond dat de race veel van zijn spanning had verloren toen de vier genoemde toppers voor slicks kozen. Als onze banden heel zouden blijven, dan zouden we volgens mijn verwachting de eerste twee plaatsen opeisen.
Jan Lammers had ook nog even overwogen om op slicks over te schakelen. Hij deed het niet. Ik dacht: wat ik in het begin verlies, maak ik later in de race nooit meer goed. Lammers reed een goede race op het gladde circuit. Ik moet nu nog meer snelheid zien te vinden onder droge omstandigheden, daarnaast mis ik nog wat in de Audi S bocht. Dat is jammer, want de Tarzanbocht en de Audi S zijn de enige bochten om in te halen.
Dillon Koster kampte ook deze race weer met een tekort aan snelheid. Doordat hij deze keer voor regenbanden koos en dus de juiste bandenkeuze maakte, was zijn resultaat een stuk beter. Dillon eindigde als vierde, een resultaat waar hij vooraf zeker voor getekend had.
Helden Hun keuze pakte helemaal verkeerd uit, maar dat nam niet weg dat Duncan, Jan Joris en Ricardo de ware helden van de race waren. Op het spekgladde circuit lieten ze niet alleen fraaie staaltjes voertuigbeheersing zien, ze vochten ook nog gedurende enkele ronden een fraai duel uit.
Het was wel kicken, vond Ricardo van der Ende. Ik heb het stuur een paar keer tegen de aanslag gehad bij het tegensturen, zo dwars ging ik. Ook onder deze omstandigheden is de BMW leuk om mee te rijden. Het publiek vond het ook prachtig, ik kreeg een staande ovatie. Ik had natuurlijk graag een ander resultaat behaald, maar ik heb het wel naar mijn zin gehad.
Uitslag eerste race: 1. Bas Schothorst, 10 ronden in 20:55.787 2. Jan Joris Verheul, op 0.917 3. Tim Coronel, op 8.271 4. Jan Lammers, op 13.513 5. Bertus Sanders, op 13.827 6. Ricardo van der Ende, op 37.561 7. Bernhard van Oranje, op 1:14.954 8. Pieter Christiaan van Oranje, op 1:41.069 9. Duncan Huisman, op 1:44.535 10. Lau Michielse, op 1 ronde 11. Dillon Koster, op 1 ronde
Uitslag tweede race: 1. Tim Coronel, 16 ronden in 37:00.781 2. Bas Schothorst, op 0.723 3. Jan Lammers, op 1.206 4. Dillon Koster, op 56.736 5. Jan Joris Verheul, op 1 ronde 6. Duncan Huisman, op 1 ronde 7. Ricardo van der Ende, op 1 ronde 8. Bernhard van Oranje, op 2 ronden 9. Bertus Sanders, op 2 ronden 10. Lau Michielse, op 4 ronden
Met Jeroen Bleekemolen en Vincent van der Valk op de hoogste trede van het Formule Ford-podium hadden het net zo goed de Paasraces van 1998 kunnen zijn. Alleen waren de weersomstandigheden toen waarschijnlijk beter.
Jeroen Bleekemolen, de kampioen van dat jaar bewees zijn veelzijdigheid en klasse door tot twee keer toe de hoogste trede te mogen beklimmen. In de eerste race vormde alleen Rogier Jongejans een bedreiging, maar zelfs dat was van korte duur. In de Zetec Cup heerste de Masters-winnaar van 1998 en kampioen 1999 Vincent van der Valk terwijl René Kouwenberg, nota bene kampioen in 1990 en 1991, tot twee keer toe de tweede plaats voor zich opeiste.
Ondanks de enkele weken geleden nog verontrustende berichten stonden er toch 17 Formule Fords aan het vertrek. Gezien het vroege tijdstip in het jaar en de korte voorbereidingstijd geen slecht begin. Dat hadden er nog twee meer kunnen zijn maar het Deense tweetal Mikkel Johansen en Claus Froekjaer-Lorendsen koos al op goede vrijdag het hazenpad toen hun tent onder de winterse omstandigheden bezweek.
Een verrassing was de last minute inschrijving van Mike van der Vecht die net op tijd onderdak vond bij het team van Bas Kuppeveld. Verder waren de Duratecs met twaalf autos duidelijk in de meerderheid ten opzichte van de vijf Zetecs. Zoals vooraf al aangekondigd in het veld met Jeroen Bleekemolen, Vincent van der Valk en René Kouwenberg een aantal gastrijders en voormalig kampioenen. Daarmee vormde dit drietal meteen een mooie maatstaf voor de nieuwe aankomende talenten. Na afloop moest worden geconstateerd dat ze de lat iets te hoog legden voor de rest van het veld.
Eerste meters De Formule Ford mocht het spits afbijten tijdens de Paasraces 2008. Hoewel het asfalt nog niet volledig was opgedroogd gingen alle rijders toch op slicks de baan op. Allemaal? Liroy Stuart, Jeroen Mul en Mike van der Vecht mochten de eerste vijf minuten van de kwalificatie in de pits afwachten.
Het drietal was te laat op de verplichte rijdersbriefing verschenen en zij waren de eerste rijders van dit seizoen die met deze nieuwe straf van de wedstrijdleider te maken kregen. Jeroen Bleekemolen maakte zijn reputatie meteen waar door met een tijd van net boven de 1:50 seconden vanaf het eerste moment de pole position te bezetten. Naarmate de kwalificatie vorderde gingen de tijden snel oplaag. Even leek Simon Knap voor een verrassing te zorgen door de eerste plaats over te nemen maar als snel stelde Geva-rijder Bleekemolen weer orde op zaken door in 1:48 seconden naar plek één te sturen. Achter de snelle Bleekemolen wisselden de posities voortdurend. Rogier Jongejans, Liroy Stuart, Anders Krohn en opnieuw Knap terwijl ook Jeroen Mul en Jennifer van der Beek zich regelmatig vooraan lieten zien.
Tegen het eind van de kwalificatie onderstreepte Bleekemolen zijn klasse door met 1:47.673 seconden als enige de 1:48-barrière te doorbreken. Knap bleef steken op 0,6 seconden maar pakte toch een fraaie tweede positie, voor zijn voormalig teamgenoot Jongejans. Een keurige vijfde plaats was er voor Van der Beek die daarmee Stuart maar net voor moest laten gaan. Tegenvallers waren er voor Henk Vuik en Anders Krohn die bleven steken op een 7de en 8ste positie.
Onveilig Nog slechter verging het Michel Florie. De voormalig kampioen kwam niet verder dan een twaalfde plaats en was daarmee nota bene laatste Duratec-rijder. Direct na de kwalificatie beende Florie naar Gert Valkenburg en ruilde zijn Mygale in voor de auto waarmee Francesco Pastorelli vorig jaar de titel binnenhaalde. Er is niets mis met de auto want een paar weken geleden ben ik er nog heel snel mee geweest. We krijgen het nu echter niet op de rit. Ik ben drie keer gespind en voel me niet veilig. Als we meer tijd hadden gehad was het wel gelukt om de juiste afstelling te vinden, maar tijd is nu juist het grote probleem. Volgende week word ik geopereerd en mag dan vijf weken niet rijden. Voor Pinksteren kan ik dus weer niet testen. Gevolg is dat ik daarna pas aan de afstelling kan werken, maar dan hebben we er al vier races opzitten en kan ik de titel wel vergeten.
Gert had de auto van Francesco bij zich en die is goed. Dus was dit voor de korte termijn de enige optie, aldus de normaal gesproken zo snelle Amsterdammer. Ik moet wel achteraan starten, maar ach, dat scheelt maar vijf plaatsen met waar ik nu sta. Ook Vuik was natuurlijk niet blij met zijn tegenvallende kwalificatie maar bleef er nuchter onder. Het was net een loterij. Er waren natte plekken en het ging erom om op het juiste moment hard te gaan, en wij gingen dat dus op het verkeerde moment.
Oude liefde roest niet In de Zetec Cup liet kampioen 1990 en 1991 René Kouwenberg zien nog altijd uitstekend mee te kunnen komen door in de laatste minuten van de kwalificatie kampioen 1999 Vincent van der Valk naar de tweede plek te verwijzen. Het tweetal bewees daarmee het Formule Ford rijden nog niet verleerd te zijn en de draad snel weer op te kunnen pakken. Van der Valk met zijn aanstekelijk enthousiasme. Het is net thuiskomen. Formule Ford rijden verleer je nooit meer. Het had nog wel iets harder gekund maar ik had te weinig benzine bij me en kwam zonder te staan waardoor ik de laatste rondjes net miste. Op een derde positie eindigde debutant Arthur van Uitert.
Uitslag kwalificatie Formule Ford Paasraces, Circuit Park Zandvoort, zaterdag 22 maart 2008 1. Jeroen Bleekemolen, 1:47.673 2. Simon Knap, op 0.677 3. Rogier Jongejans, op 0.879 4. Liroy Stuart, op 1.473 5. Jennifer van der Beek, 1.864 6. Jeroen Mul, op 1.870 7. Henk Vuik, op 1.900 8. Anders Krohn, op 1.954 9. Jan Paul van Dongen, op 1.994 10. Nils Vestergard, op 2.183 11. John Svensson, op 2.929 12. Michel Florie, op 3.214
Zetec Cup 1. René Kouwenberg, 1:52.799 2. Vincent van der Valk, op 0.767 3. Arthur van Uitert, op 2.871 4. Mike van der Vecht, op 4.047 5. Raymond Surink, op 5.362
Droog of nat De Formule Ford rijders kregen voor hun eerste race van het seizoen bijzonder moeilijke omstandigheden voorgeschoteld. Gelukkig geen sneeuw op de baan, maar wel nat bij een doorbrekende zon waardoor er een droge (ideale) lijn leek te ontstaan.
Vanaf pole position waren er geen problemen voor Jeroen Bleekemolen en de Geva-rijder pakte dan ook direct de kop. Dat kon niet gezegd worden van Simon Knap die op de natte lijn met doorspinnende wielen bleef staan en pas als negende zijn weg kon vervolgen.
Beter verging het Rogier Jongejans die als tweede achter Bleekemolen aansloot terwijl Henk Vuik zelfs vanaf de zevende startplaats naar plek drie oprukte.
Direct wegrijden kon Bleekemolen niet terwijl zich om de vierde plaats een mooi groepje vormde met Jennifer van der Beek, Anders Krohn, de teruggevallen Liroy Stuart en daarachter John Svensson, Jeroen Mul, Knap, Jan Paul van Dongen, Nils Vestergaard, de Zetec-leider René Kouwenberg, Vincent van der Valk, Michel Florie, Raymond Surink, de als enige op slicks gestarte Mike van der Vecht en als hekkensluiter Arthur van Uitert.
Terwijl Bleekemolen een gaatje wist te slaan, liep Van der Beek keurig weg bij de erkend snelle Krohn waarbij ook Mul goede zaken deed door Stuart en Svensson te passeren. In de vierde ronde viel het doek voor de eind vorig seizoen zo oppermachtige Krohn toen de Noor met bokkerende wielen in het grind verdween en zijn race daar zag eindigen. Inmiddels waren om plek zeven Svensson, Stuart en Knap in gevecht geraakt.
Toch nog spannend In de zevende ronde had Bleekemolen een gat van bijna drie seconden geslagen naar de volgende Jongejans terwijl Vuik al zeven seconden moest toegeven op de leider. Daarachter nog altijd Van der Beek die de snel oprukkende Svensson in haar nek wist terwijl Knap Mul weer gepasseerd was.
In de Zetec-Cup had Van der Valk poleman Kouwenberg achter zich gelaten. Het was duidelijk dat de baan snel opdroogde want veel rijders begonnen op het rechte stuk de natte delen op te zoeken om de snel warm wordende regenbanden te koelen. Met name Van der Beek had problemen en zag achtereenvolgens Svensson en Knap voorbij komen. Ook leider Bleekemolen kende zijn bandenproblemen en zag Jongejans met rasse schreden naderen. Na een aantal ronden was Florie aan zijn auto gewend, zette de snelste rondetijden van allemaal op de klokken en rukte op naar een negende plek. Om de eerste plaats leek zich toch nog een mooi gevecht te gaan ontwikkelen maar ook Jongejans kreeg problemen met zijn snel slijtende banden en moest na een paar ronden weer meters en uiteindelijk seconden toegeven. Op de finish bedroeg het verschil 2,7 seconden. De op de derde plaats rijdende Vuik zag Svensson snel groter worden in zijn spiegel en in de één na laatste ronde wist de Belg op het rechte stuk Vuik te verschalken. Vuik eindigde daarmee op de vierde plaats, gevolgd door Knap, de sterk teruggekomen Florie, Van der Beek met in haar slipstream de snelste Zetec-rijder Van der Valk die zelfs Stuart en Mul achter zich liet. De tweede plaats in de Zetec Cup werd opgeëist door Kouwenberg, voor Van der Vecht en de gespinde Van Uitert.
Podium Wie dacht dat Bleekemolen op reserve gereden had, had het mis. Dit was echt plankgas en op de limiet. Door de opdrogende baan gingen de banden eraan. Ik had totaal geen grip meer. De auto stond op een bijna volledige droogweer afstelling waardoor de banden snel sleten. Halverwege dacht ik echt dat het gebeurd was en ik het niet zou winnen. Omdat Rogier zijn banden tegen het eind ook snel minder werden kon ik hem voor blijven. Voor de start heb ik nog getwijfeld of ik niet op slicks zou starten. Achteraf was dat ook beter geweest want die zouden sneller zijn geweest. Iedereen stond echter op regenbanden en dan kun je niet gaan gokken en risicos nemen.
Dik tevreden was Jongejans met zijn tweede positie. Ik had weinig wielspin en daardoor een goede start. Jeroen was in het begin gewoon belachelijk snel en trok daardoor een gat. Ik had de opdracht om rustig met de banden te doen. Dat lukte goed want Jeroen had er teveel van gevraagd waardoor ik halverwege opeens veel sneller was en kon inlopen.
Ik pushte echter iets teveel waardoor ook mijn banden eraan gingen en ik niet verder kon inlopen. Ik ben echter super tevreden. Jeroen doet niet mee voor de titel en in de eerste race voor een nieuw team tweede worden geeft gewoon een heel goed gevoel. De onverwachte derde man op het podium was dus Svensson. Een goede race. In de kwalificatie was de set up niet goed en maakte ik in mijn snelste ronde een aantal fouten. Vandaar die tegenvallende elfde plaats. In het begin van de race ben ik heel voorzichtig geweest met mijn banden en dat kwam tegen het eind goed uit. De set up was nu ook goed en vooral in rechte lijn is deze auto erg snel.
Slijtage Net buiten het podium viel Vuik. De start was super, van zeven naar drie. In het begin ging het ook heel goed. Waarschijnlijk door de snel slijtende banden kreeg ik vreselijk veel last van onderstuur en kon ik Svensson met geen mogelijkheid achter me houden. Na een sterk begin waarbij zelfs het podium in beeld kwam moest Van der Beek genoegen nemen met een zevende plek. Ik reed op een 100% regenafstelling. Daardoor ging het in het begin ook super. Maar met zon afstelling slijten de banden op een droge baan extra snel. Tegen het eind was er dan ook geen houden meer aan. Met zijn nieuwe auto reed Florie een solide race. Ik had nog geen meter met deze auto gereden dus om te wennen moest ik in de eerste ronden even voorzichtig aan doen. Daarna moest ik eerst de Zetecs voorbij en in de regen valt dat niet mee. Vorig jaar reed ik niet voor niets in een regenrace met mijn Zetec in de topdrie. Na een paar ronden ging het steeds beter. De snelste ronde zegt denk ik genoeg en wat leuk is, er zit nog veel meer in deze auto. Jammer alleen dat ik straks weer van achter in het veld moet beginnen.
Zetec De eerste overwinning in de Zetec Cup kwam op naam van Van der Valk die zich na zoveel jaren weer uitstekend had vermaakt. Ondanks dat ik op het vochtige deel van de baan stond was de start goed. Een stukje ervaring is dan een voordeel. Ik zat achter René en heb de Duratecs die achter me reden voorbij gelaten. Het was belangrijker om even aan de omstandigheden te wennen en de banden te sparen. Op de snelle stukken was de auto echt heel goed, precies zoals we hem afgesteld hadden. In de Tarzanbocht kon ik René buitenom voorbij, dat was mooi. Daarna heb ik flink gepusht en kon bij René weglopen. Halverwege heb ik nog zitten twijfelen, consolideren en op plek één uitrijden of de Duratecs voor me aanvallen. De auto bleef ook in de laatste ronden goed en dus ben ik gaan aanvallen en kon er een paar voorbij. In de laatste ronde zat ik vlak achter Jennifer maar ze gooide het gat dicht waardoor ik er niet meer langs kon. Het verschil in pks tussen de Duratec en de Zetec was bij het accelereren toen wel zichtbaar. Een andere oud-kampioen eindigde als tweede. Kouwenberg. Ik heb lekker gereden maar had last van overstuur. Ik kon Vincent niet achter me houden. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd de banden te koelen. Met dit resultaat ben ik tevreden.
Ik wil hierbij wel even Jan Steenhart, de Formule Ford Club en Race2Win van Jan Paul van Dongen hartelijk bedanken. Zij hebben dit voor mij mogelijk gemaakt. Van der Vecht legde beslag op de laatste podiumpositie en zijn gok om op slicks te starten eindigde dus niet in tranen.
In de laatste ronde kon ik Van Uitert voorbij. In december heb ik een keer getest en toen was het net zo koud als nu. Mijn doel voor dit seizoen is meedraaien in de top van de Zetec, een keer winnen en dan volgend jaar naar de Duratec. Meteen een podium is natuurlijk leuk.
Herhaling De tweede race was de baan na één van de veelvuldige sneeuwbuien bij de start helemaal nat. Surink moest dit keer verstek laten gaan. Zijn motor was in de laatste ronde van race één geploft en helaas ontbrak de tijd om deze voor race twee te repareren.
Ook dit keer een perfecte start voor Bleekemolen, gevolgd door een vanaf de vierde plaats sterk gestarte Stuart en de bij zijn tweede poging vanaf plek twee beter wegkomende Knap.
Jongejans volgde op vier, op de hielen gezeten door de op revanche beluste Krohn. In de eerste ronde was het al over voor de op dat moment op een nette vijfde plaats rijdende Van Dongen. De Zandvoorter spinde in de Audi S waarbij zijn Van Diemen afsloeg. Voor Vuik was het na één ronde over. Met een kapot achterwiel moest de nummer vier van race één zijn auto in het gras parkeren. Waar Bleekemolen in race één nog enige bedreiging te duchten had, reed de Geva-rijder nu met voor het oog speels gemak weg bij de concurrentie, bouwde een voorsprong op van rond de zeven seconden om deze tot de finish te consolideren.
Achter de leider was het een stuk spannender. Achter Stuart ontspon zich een mooi gevecht tussen Knap, Jongejans en Krohn waarbij de laatste al snel de vierde plek voor zich opeiste. Met een uitstekende start had Van der Valk ten koste van Kouwenberg de eerste plaats in de Zetec Cup overgenomen en lag op een fraaie 9de plaats algemeen. In de vijfde ronde sloten Knap en Krohn aan bij Stuart en kwam het tot een mooi gevecht om plek twee. Daarachter hadden Jongejans en Svensson het met elkaar aan de stok, gevolgd door Mul, een vastzittende Van der Beek, Van der Valk terwijl Florie grote problemen had en bleef steken op plaats tien.
Raak In de zesde ronde ging het bij het aanremmen van de Audi S bijna mis. Knap remde laat en zette zijn auto in een snelle beweging naast Stuart. Die week echter nog iets uit waarna Knap met zijn voorwiel het achterwiel van Stuart raakte.
Even kwam de Mygale van Knap los van de grond, maar de KTG-rijder kon zijn weg als tweede vervolgen. Vervolgens was het ook Krohn die Stuart passeerde en zo de derde plaats in handen kreeg. Daarmee was het ook gebeurd met de spanning in de wedstrijd. Bleekemolen had een gat van ruim negen seconden op Knap die op zijn beurt niet bedreigd kon worden door Krohn.
Stuart volgde op een kleine drie seconden terwijl Svensson nu niet de snelheid uit race één kon ontwikkelen en op vijf rondreed. Jongejans had het moeilijk en was verder teruggevallen tot achter Mul. Intussen had Van der Valk het uitstekend naar zijn zin want de Zetec-winnaar van race één was Van der Beek gepasseerd en reed onbedreigd naar zijn tweede dagzege. Op een respectabele afstand volgde opnieuw Kouwenberg terwijl de derde Zetec-plaats dit keer in handen viel van een nu wel foutloos rondgaande Van Uitert.
FOTO's: SRT Corvette C6.R in actie op Nogaro tijdens FFSA GT
NOGARO - Wat voor SRT een goed weekend beloofde te worden met de pole van Bruno Hernandez, verliep minder goed dan verwacht. In de eerste race moesten ze de duimen leggen voor de Saleens. Winnaars van de wedstrijd waren Patrick Bornhauser en Christophe Bouchut met de Larbre Saleen. Bouchut was in Monza actief voor SRT op de Corvette C6.R, waar hij twee keer de snelste tijd liet noteren. In de tweede race zat de Corvette van SRT opnieuw in de voorste gelederen, maar kwam niet verder dan de achttiende plek. Hernandez/Ayari moesten een tik incasseren en eindigden in de grindbak.
Nadat het snelle raceduo de allereerste race van de Toerwagen Diesel Cup al wist te winnen, hebben Marc Koster en Bertus Sanders ook in de tweede race de overwinning naar zich toegetrokken. Tijdens de Kinzo Paasraces op Circuit Park Zandvoort werd de sterke competitie in het eerste weekend van de Toerwagen Diesel Cup onderstreept, daar de podiumplaatsen door drie verschillende automerken werden ingenomen. Naast equipe Koster/Sanders, uitkomend met een BMW 120d, namen Quint Engel en Dennis de Groot met een Seat Ibiza Cupra de tweede plaats in. De laatste trede op het podium werd toegeëigend door Volkswagen-rijders Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde.
De sneeuwbuien die aan de start vooraf gingen, zorgen ervoor dat de race wederom wordt aangevangen op een uitdagende piste. De Seats van de equipes Frankenhout/Rosier en Engel/de Groot, afkomstig vanaf een vierde en zevende plaats, komen zeer goed van hun startplaats en verstoten de BMW van Bertus Sanders en Marc Koster van de eerste plaats.
Sanders moet alle zeilen bijstellen om de eerste positie te heroveren, maar naarmate het asfalt droger wordt, kruipt de Emmenaar steeds dichter naar de achterbumper van de Engel/de Groot Seat. De voorwiel aangedreven auto heeft namelijk onder natte omstandigheden meer grip als de achterwiel aangedreven BMW. Uiteindelijk duurt het zestien ronden voordat Sanders de leiding herpakt, om een ronde later samen met de Seat de pitstraat in te duiken. Bertus Sanders geeft het stuur uit handen aan teamgenoot Marc Koster, die de leiding tot de finish behoudt. De tweede plek valt ten prooi aan Quint Engel en Dennis de Groot. Na een constant gereden race wordt de derde positie door Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde zeker gesteld.
Naarmate de baan opdroogde, werd het voordeel van de Seat in de Arie Luyendijk-bocht steeds kleiner, vertelde Bertus Sanders. Vlak voor de pitstop kon ik er dus in de Tarzanbocht voorbij en kon Marc de wedstrijd vanuit leidende positie uitrijden. Marc Koster vult aan: De eerste klap is een daalder waard. We hebben het maximaal aantal punten behaald in een klasse waar de onderlinge verschillen klein zijn. Het is erg leuk om te zien dat de autos allemaal hun eigen sterke eigenschappen hebben, zo waren de Seats ongelooflijk snel weg bij de start.
De derde plaats kan door Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde als een persoonlijke overwinning worden gezien. Het duo houdt het hoofd koel en stelt met de Volkswagen Golf de derde plaats zeker. De Golf is waarschijnlijk de moeilijkste auto om het podium mee te halen, verklaart Duivenvoorde. Onze auto is nog het meest standaard ten opzichte van de overige merken. We kunnen prima meekomen, maar er is absoluut meer uit de auto te halen. Het is overigens heel interessant om te zien dat je in deze klasse met iedere auto het podium kan bereiken!
Nieuwe race, zelfde slachtoffers
Net als de eerste editie van de Toerwagen Diesel Cup afgelopen zaterdag, wordt ook op tweede paasmaandag de BMW 120d van Cor Euser en Peter van der Kolk door pech gehinderd. Gebeurde het eerder nog in de slotfase van de wedstrijd, nu slaat na reeds drie ronden het noodlot toe. Een ander déjà vu wordt door de equipe Frankenhout en Rosier opgeroepen, die ook weer met een langzaam tempo over het circuit rijdt. Hiermee verliest het duo veel tijd, maar weet de auto toch als zesde te klasseren.
Tijdens de verplichte pitstops houdt nagenoeg iedereen zich aan de voorgeschreven lengte van twee minuten. Helaas heeft de equipe Vos/Verschuur niet geleerd van hun eerder gemaakte fout, want net als op zaterdag maakt het team de pitstop te vluchtig, waardoor zij twee minuten straftijd bij hun eindresultaat krijgen opgeteld. De equipe Braams-van den Berg/Broer begaat dezelfde fout.
De volgende wedstrijden in de Toerwagen Diesel Cup worden verreden tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces op 10 en 12 mei 2008 te Circuit Park Zandvoort.
Uitslag Toerwagen Diesel Cup Race 2: 1. Equipe Koster/Sanders, BMW 120d, 22 ronden in 50 min 20,890 (112,918 km/u); 2. Equipe Engel/de Groot, Seat Ibiza Cupra, op 0,804 seconden 3. Equipe Morien/Duivenvoorde, VW Golf, op 19,064 seconden.
Stand na twee races 1. Eq. Koster/Sanders 43 punten 2. Eq. Zwart/Uljee 28 punten 3. Eq. Engel/de Groot 26 punten
Met vijf rijders die binnen twee seconden over de finish kwamen was de tweede race van de Formido Swift Cup uitermate competitief. Hans Bos behaalde net als in de ochtend de overwinning na ook vanaf de eerste plaats te zijn gestart. Ten opzichte van de ochtend was echter het grote verschil dat toen de sneeuw de rijders in de weg zat, terwijl ze nu last hadden van de laagstaande zon. Sandra Douma knokte zich in de slotfase nog naar de tweede plaats, voor Bart van Raamsdonk.
Hans Bos is ook in race 2 weer goed weg en behoudt de leiding. Nummer twee Jeroen den Boer is aan de binnenkant een stuk minder goed weg en hij krijgt nummer vier Bart van Raamsdonk om zijn oren. Nummer drie Niels Langeveld verliest twee plaatsen aan Van Raamsdonk en Van Rossen. Wederom is het close-racing in het grote Swift-veld, maar wederom is het ook fair racen reclame dus voor de autosport.
Niels Langeveld scoorde in de eerste race een podiumplaats en dit smaakte naar meer. Daarvoor moet hij nog twee mensen voorbij, waarvan Martin van Rossen het eerste slachtoffer is. Dit doet Langeveld niet zo netjes want hij zet zijn Swift tegen die van Van Rossen. De twee raken elkaar, wat Van Rossen nog twee extra plaatsen kost aan Sandra Douma en Carlo Bermes. Langeveld krijgt voor dit akkefietje een reprimande, maar heeft wel de vierde plaats te pakken. Hiervan kan hij niet lang genieten, want Sandra Douma passeert hem en zij probeert met de snelste rondetijd het gat naar de kopgroep te dichten.
Trio wordt kwintet, kwartet wordt trio De kopgroep bestaat uit drie man en is een stukje los van achtervolgers Douma en Langeveld. Onder aanvoering van Douma weten zij en Langeveld echter de aansluiting te vinden en zo ontstaat er een kopgroep van vijf. Daarachter is een leuk groepje van vier strijdende mannen. Martin van Rossen, Carlo Bermes, Jeroen Slaghekke en Marcel Dekker zijn daar flink aan het knokken. Maar helaas voor dit viertal moet Van Rossen afhaken met technisch malheur en zo is dit kwartetje gereduceerd tot een trio.
Nick Versteegh hard van de baan Nick Versteegh remt in ronde 7 een klap te laat voor de Tarzanbocht en schiet de grind in. De Hagenees gaat zo hard de grindbak in dat hij door het grind gelanceerd wordt en dus in de lucht niet afremt. Versteegh vliegt hard in de bandenstapels en heeft even zijn tijd nodig om uit zijn Swift te komen. Gelukkig kan hij uiteindelijk weer gewoon, zij het beduusd, uitstappen.
Douma knokt zich naar p2 Sandra Douma heeft op de vierde plaats de aansluiting gevonden met de koplopers, maar hiermee neemt de dame geen genoegen. Jeroen den Boer wordt vakkundig van het podium geknikkerd en ook de tweede plaats van Bart van Raamsdonk lijkt binnen handbereik. Zeker als Van Raamsdonk in de voorlaatste ronde een klein foutje maakt is het voor Douma een koud kunstje om de tweede plaats over te nemen. Douma heeft het dus op de heupen, maar Hans Bos heeft in zijn laatste nog net genoeg ruimte om de leiding in veilige haven te brengen.
Eén-drietje voor Team Bleekemolen Dit was toch even een heel andere race dan vanochtend, analyseerde winnaar Bos. Ik wilde wederom wegrijden met Jeroen, maar dat plannetje ging niet op. Ik denk dat ik in de opwarmronde al wat veel van mijn banden heb gevraagd, want ik had toch wat problemen. Met Bart achter me hadden we nog een één-tweetje, maar toen zag ik plotseling dat roze bumpertje van Sandra in mijn spiegels. Zij is natuurlijk een tikkie lichter dan ik, maar ik heb mijn Suzuki heel erg breed gemaakt. Een één-drietje is voor Team Bleekemolen uiteindelijk ook goed.
Nummer twee Sandra Douma gooide roet in het Bleekemolen-eten en bracht de moraal van Douma Frensch Power weer wat omhoog na de crash van Versteegh. Ik was heel blij dat het weer droog was, want dan ben ik een stuk beter. Ik had een prima start en kon gelijk goed mee. De kop had even een gaatje maar dat heb ik dichtgereden. Toen zat ik achter Jeroen en kon ik hem inhalen en toen Bart ook nog een foutje maakte kon ik hem ook nog pakken. De auto was met name aan het eind van de race heel erg goed, daar hebben we ook hard aan gewerkt. Laat het nu de volgende races ook maar droog zijn.
Bart van Raamsdonk zorgde met zijn derde plaats voor twee Bleekemolens op het podium. Ik ben erg blij met mijn eerste podium. Ik had een ontketende start en kon in de Tarzanbocht aan de binnenkant oprukken van plaats vier naar twee. Daar kon ik Hans Bos goed bijblijven, al was hij wel iets sneller. Achter me kwam Jeroen echter steeds dichterbij en dus moest ik me ook concentreren op verdedigen in plaats van op aanvallen. Ik ben echter tot het einde netjes blijven rijden, dat heb ik geleerd van de eerste race. Toch waren de banden na een rondje of vijf al een stuk minder en ook mijn remmen gingen achteruit. Uiteindelijk zat Sandra Douma achter me en maakte ik een klein foutje in de Audi-S waardoor zij me voorbij kon. Ik ben echter gewoon achter haar aangereden en met twee podiumplaatsen hebben we een fijn teamfeestje.
Uitslag race 2 Swift Cup Paasraces Circuitpark Zandvoort, maandag 24 maart 2008 1. Hans Bos, 12 ronden 2. Sandra Douma, op 0.339 3. Bart van Raamsdonk, op 1.388 4. Jeroen den Boer, op 1.566 5. Niels Langeveld, op 2.001 6. Carlo Bermes, op 10.701 7. Peter Schreurs, op 10.871 8. Tim van Gog, op 11.173 9. Jeroen Slaghekke, op 12.303 10. Marcel Dekker, op 12.800
Pim van Riet heeft de tweede Clio Cup Paasrace gewonnen. De eeuwige nummer twee moest van begin tot eind alles op alles zetten om de hevig aandringende Addie van de Ven van het lijf te houden. Van de Ven drong aan tot de laatste bocht, maar kwam net te kort en moest genoegen nemen met plaats twee. Derde werd Paul Vahstal die profiteerde van het duel tussen Jorissen en Morien.
Koploper maakt het zichzelf moeilijk Na zijn pechrace in de ochtend mag Sebastiaan Bleekemolen het in de tweede race opnieuw proberen, dit keer vanaf poleposition. Je zou dus denken dat hij nu in opperste concentratie van start zal gaan, maar Bleekemolen maakt het zichzelf moeilijk door in de opwarmronde zich met zijn slicks te vergalopperen op de vochtige baan en van de baan te gaan. Geluk bij een ongeluk is dat hij alleen zijwaarts tegen de vangrail komt en snel weer door kan voordat iedereen hem voorbij kan. Sebastiaan kan zijn voorste startplaats dus weer terugpakken.
Of het nu door de schade komt of door de slicks, maar Bleekemolen verliest bij de start gelijk twee plaatsen en valt ook daarna snel en ver terug. Pim van Riet en Addie van de Ven pakken de leiding en vechten samen om de eerste positie. Daarachter heeft Sheila Verschuur de derde plaats in handen, maar zij wordt ruw aan de kant geduwd door Christiaan Jorissen. Verschuur weet haar auto ternauwernood in het gareel te houden en sluit aan achter Jorissen.
Slicks heel even in het voordeel Terwijl de meeste coureurs op regenbanden rijden zijn er enkelingen die de gok hebben gewaagd om slicks te monteren. Sebastiaan Bleekemolen lijkt na drie rondjes het voordeel te hebben en op dit punt zijn de tijden van Sebastiaan beter dan die van de mensen voor hem op regenbanden. De mannen op slicks hadden echter beter kunnen weten, want zoals al de hele dag het geval is, is het niet lang droog in Zandvoort. Zo dus ook tijdens de Clio-race, want na vier rondjes komt de sneeuw weer naar beneden en zijn de gokkers op slicks het haasje.
Sheila Verschuur jaagt maar verliest Eerder in de race werd Sheila Verschuur op niet zon nette manier van de derde plaats geduwd door Christiaan Jorissen. Verschuur neemt echter revanche door Jorissen ook weer voorbij te gaan. Lang kan ze hier echter niet van genieten, want ze ziet Jorissen, Morien en Vahstal in één keer allemaal voorbij komen.
Addie van de Ven wil meer Addie van de Ven zit al vanaf het begin van de race op het vinkentouw bij Pim van Riet, maar Van de Ven heeft duidelijk zijn zinnen gezet op de eerste plaats, want hij zit flink te pushen. Van Riet is echter ervaren genoeg om Van de Ven van zich af te houden, al zal hij ook in deze sneeuwcondities nog niet zo veel ervaring hebben. Als dan ook nog een achtervolger Van Riet dwarsboomt zet Van de Ven de aanval maar weer eens in, maar Van Riet is de brutaalste van de twee en behoudt de leiding. Tot aan de laatste bocht aan toe probeert Van de Ven het, maar Van Riet wint het duel en de race.
Vahstal lachende derde Nummer vier Ronald Morien ziet het wel zitten om ook de tweede race van het weekend op het podium te eindigen. Nummer drie Christiaan Jorissen verdedigt zich hevig en als de twee elkaar dan ook te weinig ruimte geven gaan ze beiden door het grind. Paul Vahstal is letterlijk de lachende derde en mag naar het podium. Morien eindigt als vierde, voor Sheila Verschuur en Christiaan Jorissen.
Respect voor elkaar De winnaars waren tevreden en roemden ook elkaars faire manier van rijden. Missie volbracht, reageerde nummer één Pim van Riet. Om op zon manier te winnen geeft natuurlijk erg veel voldoening. Ik had bij de start geluk dat Sebastiaan slecht weg was en sloot aan als tweede achter Addie. Die kon ik in de eerste ronde alweer voorbij en toen had ik de kop al. Vervolgens begon het weer te sneeuwen en we hebben veel getraind in natte condities, dus ik had erg veel vertrouwen. In de Audi-S en de Kumho-bocht kwam Addie nog een aantal keren in de buurt, maar ik kon gewoon de binnenkant verdedigen. Eén keer zat er nog een achterblijver in de weg, maar ook toen kon ik in de Tarzanbocht mijn lijn verdedigen. Het was een mooie race en ik wist dat ik met Addie fair zou kunnen racen.
Ook Addie van de Ven was erg tevreden met zijn tweede plaats. Een podiumfinish is een droomresultaat. Ik had in race 1 maar weinig gereden, waardoor ik in het begin even mijn rempunten moest zoeken. Hierdoor verloor ik de leiding weer na de droomstart waarin ik van plaats drie naar één ging. Toen heb ik de hele race achter Pim gezeten en een paar keer heb ik ook geprobeerd om hem voorbij te gaan. Maar met alle ervaring die Pim heeft is het moeilijk om hem in te halen. Daarbij komt ook nog eens dat Pim altijd met veel respect racet en zo hoort het. Dan zal ik ook bij hem geen risicos nemen.
Uitslag race 2 Clio Cup Paasraces Circuitpark Zandvoort, maandag 24 maart 2008 1. Pim van Riet, 12 ronden 2. Addie van de Ven, op 0.587 3. Paul Vahstal, op 3.057 4. Ronald Morien, op 3.656 5. Sheila Verschuur, op 5.455 6. Christiaan Jorissen, op 7.302 7. Peter Bergervoet, op 15.955 8. Marcel Duits, op 16.888 9. Sandra van der Sloot, op 20.444 10. Jürgen van Hoover, op 25.100
Jeroen Bleekemolen bewees tijdens de Paasraces waarom de Formule Ford een opstartklasse is. De ervaren Bleekemolen reed als gastrijder een dominant weekend en was niet bij te houden door de rest van het veld. Achter de winnaar werd hevig gestreden om de laatste twee podiumplaatsen. Simon Knap greep plaats twee, Anders Krohn werd derde.
Zelfde liedje Jeroen Bleekemolen komt net als in race 1 weer prima uit de startblokken en weet al snel weer een gaatje te slaan. Daarachter is het Liroy Stuart die vanaf plaats een prima openingsfase heeft en oprukt naar plaats twee, ten koste van Knap en Jongejans. Anders Krohn voegt zich bij de voorhoede door Jongejans te verschalken. Bleekemolen heeft op de natte baan na één rondje echter al meer dan twee seconde voorsprong en lijkt ongrijpbaar.
Achter Bleekemolen De overmacht van Bleekemolen zorgt er al snel voor dat hij uit het zicht is verdwenen, maar daarachter ontspint zich een mooi gevecht. Liroy Stuart heeft de tweede plaats in zijn hand, maar daarachter lijken Simon Knap en Anders Krohn de snellere wagens te hebben. Dit voordeel zullen ze echter om moeten zetten in een inhaalpoging, want Stuart zal echt niet uit zichzelf aan de kant gaan. In de zesde ronde zet Knap zijn auto naast die van Stuart en nadat de twee elkaar hebben geraakt loopt het goed af en pakt Knap de tweede stek. Stuart krijgt voor het akkefietje een waarschuwingsvlag, maar het eindigt met een sisser. Een ronde na Knap volgt ook Anders Krohn en zo kukelt Stuart van het podium.
Uitgewaaierd veld Nadat de angel uit de strijd om plaats twee is verdwenen, is er nog weinig strijd op de baan. Nummer vijf John Svensson heeft een redelijk gaatje naar Jeroen Mul, die Rogier Jongejans op ruime afstand heeft gezet. Alleen nummer acht Jennifer van der Beek moet nog uitkijken, want Zetec-leider Vincent van der Valk zit van heel dichtbij naar haar kont te kijken.
In de tiende ronde zijn de rollen omgedraaid en heeft Van der Valk de achtste plaats gegrepen, daarmee zijn tweede Zetec-overwinning weer wat extra cachet gevend. Nu ook dit duo uit elkaar is, is Jeroen Mul de laatste die aanspraak maakt op een positieverbetering. Mul dicht het gat naar Svensson, maar komt te kort voor een inhaalactie.
Tevreden en blije gastrijder Winnaar Jeroen Bleekemolen had een eenzamen race, maar genoot desondanks met volle teugen. Het was erg leuk om hier weer een keer te rijden en al zeker onder deze omstandigheden. De omstandigheden waren zeker niet gemakkelijk want de baan was opdrogend en als je dan blijft pushen gaan je banden er doorheen. Ik heb het dus rustig aan gedaan, zodat er nog wat van de banden is overgebleven voor een volgende gastrijder. Ik heb het in ieder geval heel goed naar mijn zin gehad, hier bij de Formule Ford. Ik heb maar alvast het voorbeeld gezet voor als Allard Kalff of mijn vader of broer of zo een keer komt gastrijden; ze weten nu wat ze te doen staat.
Uitslag race 2 Formule Ford Paasraces Circuitpark Zandvoort, maandag 24 maart 2008 1. Jeroen Bleekemolen, 12 ronden 2. Simon Knap, op 7.156 3. Anders Krohn, op 11.326 4. Liroy Stuart, op 14.195 5. John Svensson, op 23.573 6. Jeroen Mul, op 23.699 7. Rogier Jongejans, op 37.435 8. Vincent van der Valk, op 48.437 (Zetec) 9. Jennifer van der Beek, op 49.892 10. Michel Florie, op 58.689
Naast de deelname van oud Red Bull F1-tester Michael Ammermüller zal waarschijnlijk ook Roldán Rodríguez het deelnemersveld van de International Formula Master versterken. De Spanjaard die afgelopen winter testte voor Force India F1, komt uit voor het debuterende team Trident Racing die ook in de GP2 actief is, zo vernam RaceXpress.com.
Rodríguez rijdt al enkele jaren in één van de topklassen in de autosport. De 23-jarige coureur eindigde in 2006 als runner-up in de Spaanse Formule 3 en heeft ook races gereden in de World Series by Renault en GP2 in 2007 bij Piquet Sports. In 2005 kroop hij voor het eerst achter een Formule 1-stuur, destijds bij Minardi.
Het pakket van de International Formula Master wordt steeds serieuzer. Met een vernieuwde en snellere bolide, grote prijzen waaronder een F1-test bij Honda en een groot deelnemersveld zal het nieuwe seizoen dat van start gaat op 18 mei in Valencia een goed begin kennen.
Deze serie zag vorig jaar het levenslicht en kwam in actie in het bijprogramma van het FIA Wereldkampioenschap Toerwagens. De bolides hebben een 250 pk krachtige Honda krachtbron en kunnen rondetijden produceren die sneller zijn dan de Formule 3. Vorig jaar pakte de Belg Jerome D'Ambrosio de titel en samen met Marcello Puglisi en Marco Bonanomi stootte hij door naar de GP2 Series.
SEPANG Met dertig graden ging om 8.03u Nederlandse tijd de tweede Grand Prix van het seizoen van start. Waar tijdens de kwalificatie constant de dreiging van regen in de lucht hing, startte de F1-coureurs onder droge omstandigheden. Na een foutloze race won Kimi Raikkonen in zijn Ferrari. Het Italiaanse team leek zeker van een een-twee finish, echter vergooide Massa de kans hierop met een spin die eindigde in de grindbak. Kubica en Kovalainen completeerden het podium.
Kimi Raikkonen kwam het beste weg bij de start, maar geraakte niet voorbij Felipe Massa. De eerste bochtencombinatie kwam iedereen zonder kleerscheuren door. Hamilton had een goede start vanaf P9 en reed na de eerste ronde al vijfde. Heidfeld verloor veel plaatsen na zijn start vanaf plaats vijf en lag tiende. Sebastien Bourdais spinde tijdens de eerste ronde en eindigde ook zijn tweede race niet. Bij het opkomen van het achterste rechte stuk tikte Nico Rosberg landgenoot Timo Glock aan. De Toyotacoureur reed langzaam terug naar de pits en zijn race was hiermee over. Rosberg reed een ronde lang zonder voorvleugel en ging vervolgens richting de pits, liggend op de laatste plaats. Volgorde na drie ronden: Massa, Raikkonen, Kubica, Webber, Hamilton, Trulli, Kovalainen, Heidfeld, Alonso, Coutlhard.
Beide Ferraris reden weg bij de rest van het veld, en na vijf ronden had leider Massa 1,5 seconde voorsprong op zijn teamgenoot en al 6,5 seconden voorsprong op nummer drie Robert Kubica. In deze ronde zette Adrian Sutil zijn bolide stil naast de baan voor alweer een uitvalbeurt. De laatste keer dat hij een race finishte was Japan vorig seizoen.
Na de eerste paar ronden zakte de spanning wat weg. De eerste verschillen waren gemaakt. Lewis Hamilton kwam steeds wat dichterbij Mark Webber op P4, maar de Brit verliest gemiddeld zon anderhalve seconde per ronde op de leiders van de wedstrijd. De Australiër is de eerste die binnenkomt, en hij komt terug achter Alonso op plaats 12. Een ronde later komt de leider binnen, waardoor Raikkonen de leiding overneemt. Ook Trulli en Heidfeld maken hun stop. Raikkonen stopt een ronde later en komt terug op de baan voor Felipe Massa. Nog een ronde later komt Hamilton binnen. Echter is er een probleem met zijn rechtervoorwiel die er niet af gaat. Hierdoor verliest hij tien seconden extra, en komt terug als veertiende, in de sandwich tussen Webber en Heidfeld.
Kovalainen en Kubica hebben geen problemen tijdens de pitstop. Door de pitstops rijdt David Coulthard op de vierde plaats, en Nelsinho Piquet als zevende. Op het moment dat zij hun stop maken verliezen ze deze posities echter weer en vallen terug tot buiten de top 10. Halverwege de race leidt Raikkonen, voor Massa, Kubica, Kovalainen, Trulli, Webber, Hamilton, Heidfeld, Alonso en Coulthard.
Waar Ferrari op weg leek naar een simpele een-twee spint Felipe Massa en staat vast in het grind. Door deze fout rijdt Kubica rond als tweede, voor Kovalainen. Met 18 ronden te gaan maakt Raikkonen zijn tweede en laatste stop. Als de Fin geen fout meer maakt behaalt hij zijn eerste overwinning van dit seizoen. Een ronde later gaat Mark Webber naar binnen, en geeft daardoor vrij baan en plaats 5 aan Hamilton. Met nog zestien ronden te gaan ploft de versnellingsbak van Sebastian Vettel, en opnieuw komen beide Toro Rossos niet aan de finish.
De stops van Heidfeld en Alonso verlopen foutloos, waardoor ze terugkomen als respectievelijk achtste en tiende. Met veertien ronden te gaan komt Kubica vanaf de leiding naar binnen. En komt op de baan terug als derde acher Kovalainen, echter moet de Fin nog naar binnen. Met twaalf ronden te gaan komt Hamilton binnen voor zijn laatste stop, maar ditmaal gaat het zonder problemen. Trulli pakt de vijfde positie terug van de Brit, Heidfeld volgt op enkele tienden. Met tien ronden te gaan is de stand als volgt: Raikkonen, Kubica, Kovalainen, Trulli, Hamilton, Heidfeld, Webber, Alonso, Coulthard en Button.
Rubens Barrichello krijgt ook deze race een straf van de wedstrijdleiding. Hij moet een drive-through maken vanwege speeding in the pitlane.
Aan het einde van de race komt Kimi Raikkonen als eerste over de finish, gevolgd door Robert Kubica en Heikki Kovalainen. Lewis Hamilton komt nog dichtbij Trulli, maar eindigt toch als vijfde.
Uitslag Grand Prix
Pos Driver Team Time
1. Raikkonen Ferrari (B) 1h31:18.555
2. Kubica BMW Sauber (B) + 19.570
3. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) + 38.450
4. Trulli Toyota (B) + 45.832
5. Hamilton McLaren-Mercedes (B) + 46.548
6. Heidfeld BMW Sauber (B) + 49.833
7. Webber Red Bull-Renault (B) + 1:08.130
8. Alonso Renault (B) + 1:10.041
9. Coulthard Red Bull-Renault (B) + 1:16.220
10. Button Honda (B) + 1:26.214
11. Piquet Renault (B) + 1:32.202
12. Fisichella Force India-Ferrari (B) + 1 lap
13. Barrichello Honda (B) + 1 lap
14. Rosberg Williams-Toyota (B) + 1 lap
15. Davidson Super Aguri-Honda (B) + 1 lap
16. Sato Super Aguri-Honda (B) + 2 laps
17. Nakajima Williams-Toyota (B) + 2 laps
Yelmer Buurman sluit eerste GP2-weekend met vijfde plaats af
SEPANG - Kamui Kobayashi was op het Maleisische Sepang circuit de eerste Japanner die een GP2-wedstrijd won. De derde rijder van Toyota F1 in dienst van DAMS pakte na de start de koppositie en stond deze niet meer af. Yelmer Buurman kwam knap als vijfde over de streep.
Na het behalen van de achtste plaats in de hoofdrace van zaterdag, verdedigde Harald Schleghelmilch de kleuren van Trident Racing op pole position met naast hem Milos Pavlovic. Echter kwamen beide heren bij de start minder goed weg dan Kamui Kobayashi en Vitaly Petrov die de kop pakten.
Pavlovic en Schleghelmilch kwamen direct onder uur van Romain Grosjean die vanaf de negende plaats gestart was. Al snel veroverde de ART Grand Prix-coureur de derde positie en ging op jacht naar Petrov. Daarachter hield Puglisi enigszins zijn achtervolgers Buurman en Valsecchi op. De rijder van Piquet Sports kende problemen met zijn auto en moest Buurman en Valsecchi al snel voorbij laten. Later volgden ook Fairuz FAuzy en de twee coureurs van iSport International.
Aan de kop van het veld leidde Kobayashi simpel de wedstrijd met daarachter Grosjean die Petrov had ingehaald. Alleen kon de Fransman niet dichtbij komen om een gooi naar de zege te doen. Valsecchi nam Buurman nog te grazen waardoor de rijder Trust Team Arden zijn eerste GP2-raceweekend afsloot met een keurige vijfde stek. De Belg Michael Herck kwam als elfde over de streep, voor Ho-Pin Tung die zestiende werd. Jerome D'Ambrosio kon zijn fraaie podiumplaats van de dag ervoor niet evenaren en viel in de eerste ronde al uit.
ESTORIL - Een drukke week in Portugal kwam vrijdag tot een einde voor Renger van der Zande, toen de Formule 3 Euroseries-test erop zat. Het doel van de test op het circuit van Estoril, dat tussen 1984 en 1996 nog als een vaste waarde op de F1 kalender stond, was nog steeds om de auto zo goed mogelijk te begrijpen en om nieuwe afstellingen te proberen, om op die manier meer snelheid te krijgen. Volgens Renger was de test op Estoril uiterst leerzaam.
We hebben de afgelopen twee dagen weer veel geleerd over de nieuwe auto, zei Van der Zande. Tijdens de tweede testdag werden we wat geplaagd door kleine problemen, maar ook daar leer je weer van. Al met al was de test in Portugal bijzonder nuttig en ik kijk uit naar de volgende test, die begin april zal plaatsvinden op het Franse circuit van Magny-Cours. Hopelijk hebben we daar een probleemvrije week en kunnen we wat meer zien van het potentieel van de auto.
Kimi Räikkönen heeft zich gerevancheerd van de slechte seizoensopener door met overmacht de Grand Prix van Maleisië op zijn naam geschreven. In een race waarin naast de regen ook het spektakel uitbleef liep de Fin aanvankelijk gebroederlijk met zijn teamgenoot uit op de rest van het veld om met een kwieke pitstop de leiding te pakken. Op plaats twee gooide Massa een zeker lijkende dubbelzege echter weg door dom te spinnen en in het grind te eindigen. Kubica en Kovalainen raapten de grootste scherven op en behaalden allebei hun eerste podiumfinish van 2008
Veilig door de eerste knikken Räikkönen lijkt het beste uit de startblokken te komen en zijn teamgenoot binnendoor te kunnen passeren, maar bij het aanremmen voor bocht 1 geeft de Fin zijn teamgenoot toch de ruimte en sluit hij aan als tweede. Heidfeld is de dupe van het naar buiten glijden van Trulli en valt terug naar p10, Kubica profiteert en pakt de derde stek, voor Webber en de prima gestarte Hamilton. De eerste bochten worden vrijwel schadeloos doorgekomen door iedereen, Glock spint verderop in de eerste ronde door toedoen van Rosberg, Bourdais spint grotendeels op eigen kracht en moet in het grind uitstappen. Glock weet nog wel de pits te halen, maar daar moet ook hij de race opgeven.
Coulthard moet buigen David Coulthard zit op plaats acht in de punten, maar door problemen met zijn voorwielen ziet hij Heidfeld en Alonso snel groter worden in zijn spiegels. Op het rechte stuk kiest nummer negen Alonso de buitenkant, nummer tien Heidfeld pakt echter de binnenkant en passeert beide heren. Alonso moet nog even capituleren, maar een bocht verder is ook hij de Schotse Red Bull-coureur voorbij.
Gebroederlijk naar ruime marge De twee Ferraris hebben in de openingsfase geen concurrentie en zijn gebroederlijk bezig om een veilige marge op te bouwen. Om en om rijden te rode broeders de snelste raceronde terwijl nummer drie Kubica per ronde ongeveer een seconde moet prijsgeven. De Pool moet al vroeg in de race vechten tegen de eenzaamheid, want na vijftien ronden is hij naar voren en achter al meer dan tien seconden los. Die luxe heeft nummer vier Webber niet, want de Australiër is langzaamaan binnengehengeld door Lewis Hamilton. De Brit hoeft zich echter geen zorgen te maken over een inhaalactie, want de Red Bull-rijder is de eerste die zijn pitstop maakt.
Räikkönen Schumacheriaans naar de leiding Het verschil in strategie tussen Massa en Räikkönen is slechts één rondje, maar in dat rondje dat de wereldkampioen extra heeft rijdt hij een Schumacheriaans rondje met in elke sector de snelste tijd. De stops van beide Ferraris zijn prima, maar het ene vliegende rondje is voor Kimi precies genoeg om weer voor zijn teamgenoot de baan op te komen.
Ook Lewis Hamilton lijkt strategisch plaatsen te winnen, want sinds Webber zijn pitstop maakte heeft de Brit prima rondetijden gezet. Dit voordeel wordt echter weer tenietgedaan bij zijn pitstop, want Hamiltons rechtervoorwiel wil niet meewerken en uiteindelijk staat Lewis twintig seconden stil; precies genoeg om weer vlak achter Webber de baan op te komen. Hoewel de McLaren-coureur de snellere lijkt, laat een aanval lang op zich wachten. Wat ook niet helpt is dat achter Hamilton Heidfeld ook zit te azen op een positieverbetering.
Massa gooit dubbelzege in de grindbak Halverwege de race gaat Felipe Massa oenig de fout in. Op de tweede plaats moet hij wat tijd toegeven op zijn leidende teamgenoot, maar de marge naar achteren is al snel ruim genoeg om de race rustig uit te kunnen rijden. Dit doet Massa echter niet, want hij spint overstuurd in bocht acht en komt met vier wielen vast te zitten in de grindbak. Deze dure fout brengt Kubica naar plaats twee en Kovalainen naar de laatste podiumplaats.
Laatste serie stops Aan het eind van ronde 38 opent leider Kimi Räikkönen de laatste serie pitstops. De Fin heeft een prima stop en lijkt zich weinig zorgen meer te hoeven maken om zijn overwinning. In vergelijkbare volgorde, met Webber weer als een van de eersten, maakt het hele veld de tweede stop. Deze komt te laat voor Sebastian Vettel die zijn versnellingsbak ziet ploffen en zijn auto in het gras moet parkeren. Hamilton en Heidfeld slagen er bij de tweede stop allebei in om Webber te passeren.
Slotakkoord blijft uit In de laatste fase van de race hebben Fernando Alonso en Lewis Hamilton nog ambities. Alonso zit op de staart van nummer zeven Webber, terwijl Hamilton in de laatste fase het gat naar Jarno Trulli aan het dichtrijden is. Voor beide heren is de 56-ronden durende race net te kort om het slotakkoord af te maken, want inhalen is er niet meer bij. Het slotakkoord gaat dan maar naar Nick Heidfeld die in de voorlaatste ronde nog de goede snelheid van BMW te onderstrepen door de snelste rondetijd te klokken.
Reacties Kimi Räikkönen: Bij de start had ik Massa misschien al kunnen passeren, maar ik wilde geen risico nemen met mijn teamgenoot. Zeker in de wetenschap dat ik een ronde langer door kon bij de eerste stop ben ik gewoon aangesloten achter hem. In de kwalificatie hadden we nog wat problemen waardoor ik als tweede eindigde, maar ik maakte me geen zorgen. Dat alles bij de eerste stop al op zijn plaats viel was natuurlijk prima en daarna had ik vrij baan en kon ik rustig uitlopen. Het is jammer dat Felipe spinde, anders hadden we een dubbelzege gehaald. Dat zou een prima revanche zijn na het slechte openingsweekend, maar met dit resultaat ben ik ook al tevreden.
Robert Kubica: Het is de eerste keer dat BMW twee podia achter elkaar haalt en voor mezelf was het eindelijk weer een podium sinds Monza twee jaar geleden. Mijn start was niet goed door wielspin en ik verloor de auto bijna toen ik op het vuil kwam. Ik zat dichtbij Heidfeld en Trulli, maar zij gingen wijd en ik kon profiteren. Daarna was de snelheid prima; ik wist dat ik de Ferraris niet zou kunnen volgen, maar ik had verwacht dat de McLarens sneller zouden zijn. Het bleek echter al gauw dat Kovalainen niet op me inliep en toen hoefde ik alleen maar materiaal te sparen en te zorgen dat mijn concentratie niet zou verslappen. Dat valt nog niet altijd mee met van voren en achteren een gat van twintig seconden en dat terwijl mijn drinkwater al voor de race te heet was om te drinken. Dit is een mooi resultaat na de ongelukkige race in Australië. We zijn blij waar we nu staan, al komen we nog tekort in topsnelheid wat dus erg lastig is want dat moet je compenseren in de bochten. Daar moeten we nog aan werken, maar voor nu is dit een prima resultaat.
Heikki Kovalainen: We moeten blij zijn met dit resultaat na de penalty van gisteren. Mijn strategie pakte goed uit want ik had bijna de hele race een vrije baan. Op wat graining in de eerste stint na had ik eigenlijk geen problemen en kon ik al vrij snel in uitrij-mode; deze derde plaats was voor vandaag het maximaal haalbare. Wij waren vooral in de laatste ronden van de stints beter dan de rest en daarom hebben we de stops wat uitgesteld, zo kon ik Trulli ook voorbij komen. Het is altijd zwaar om hier te rijden, maar we hebben van te voren goed getraind dus ik ben nu nog prima fit.
Uitslag Grand Prix van Maleisië 1. Kimi Räikkönen, 56 ronden 2. Robert Kubica, op 19.570 3. Heikki Kovalainen, op 38.504 4. Jarno Trulli, op 45.832 5. Lewis Hamilton, op 46.548 6. Nick Heidfeld, op 49.833 7. Mark Webber, op 1:08.130 8. Fernando Alonso, op 1:10.041
9. David Coulthard, op 1:16.220 10. Jenson Button, op 1:26.214 11: Nelson Piquet Jr, op 1:32.202 12. Giancarlo Fisichella, op 1 ronde 13. Rubens Barrichello, op 1 ronde 14. Nico Rosberg, op 1 ronde 15. Anthony Davidson, op 1 ronde 16. Takuma Sato, op 2 ronden 17. Kazuki Nakajima, op 2 ronden
Marc Koster en Bertus Sanders mogen zich de eerste winnaars van de gloednieuwe Toerwagen Diesel Cup noemen. Het duo, dat al eerder in het Winter Endurance Kampioenschap een formatie vormde, rijdt in de eerste race van de Paasraces op Circuit Park Zandvoort gecontroleerd naar de zege. De dames Gaby Uljee en Paulien Zwart, komend vanaf een negende startplek, finishen de wedstrijd uiteindelijk als tweede. Rick Abresch en Kevin Veltman maken het podium compleet, door hun BMW 120d als derde aan de eindstreep te brengen.
Als de lichten boven het opdrogende asfalt doven, komt Christiaan Frankenhout goed van zijn startplaats en weet hij bij het ingaan van de Tarzanbocht zijn Seat Ibiza Cupra voor pole-sitter Marc Koster te zetten. Koster vecht zich echter weer voorbij Frankenhout, totdat beide leiders voor hun verplichte pitstop tegelijkertijd de pitstraat opzoeken.
Doordat de pitstop van Sanders en Koster zes seconden te lang duurt, moeten zij kortstondig het duo Frankenhout/Rosier voor zich dulden. Bertus Sanders heeft echter niet lang nodig om de leiding te heroveren. Na 47 ronden komen Bertus Sanders en Marc Koster als eerste over de finish. Gevolgd door Paulien Zwart en Gaby Uljee die, dankzij een sterke inhaalslag en het terugvallen van de equipes Frankenhout/Rosier en Euser/Van der Kolk, de tweede plaats zeker stelden. Equipe Abresch en Veltman completeren het podium, door buiten de problemen te blijven en worden als derde afgevlagd.
Ik had een erg leuk gevecht met Christiaan (Frankenhout) om de leiding, vertelt Marc Koster. Ik ken hem goed en wilde voorkomen dat Euser te dicht bij ons kwam, dus heb ik niet teveel aangevallen. Uiteindelijk kon ik de leiding herpakken en heeft Bertus het na de pitstop heel goed afgemaakt.Teamgenoot Bertus Sanders vult aan: Marc en ik zijn een perfect team en hebben dit seizoen de intentie om voor het kampioenschap te gaan. De eerste stap is daarvoor gezet. De klasse zelf is een zeer goed initiatief en de verschillende autos zijn erg gewaagd aan elkaar. Ik kijk alweer uit naar maandag! De laatste loodjes Vlak daarvoor, met nog twee ronden te gaan, verliest de BMW 120d van equipe Euser/Van der Kolk haar snelheid, waardoor een zekere podiumplaats als sneeuw voor de zon verdwijnt. Desondanks weten zij de auto over de finish te brengen. Uiteindelijk valt het team van een derde plaats terug tot de achtste positie. Ook voor equipe Frankenhout/Rosier duurt de race twee ronden te lang, want ook zij viel met de finishvlag in zicht terug, tot net buiten het podium. Een kapotte wiellager gooide roet in het eten, legt Christiaan Frankenhout uit. Ik merkte voor de rijderwissel al dat er iets niet goed zat, vertelt hij. Het remmen was loodzwaar en blokkeerde mijn wielen op de meest vreemde plaatsen. Dit was een voorbode van een kapot wiellager, die ons de tweede plaats heeft gekost. Gelukkig zijn we nog als vierde over de streep gekomen, waardoor de schade beperkt is gebleven.
Pitstops Het reglement van de Toerwagen Diesel Cup schrijft voor dat de pitstop in totaliteit niet korter dan twee minuten mag duren. Dit blijkt echter niet zo makkelijk als het lijkt, want de equipes Albers/Nooren, Vos/Verschuur, Zachariasse/Van Splunteren en Gras/Hagenbeek voerden allen hun pitstop te snel uit, waardoor zij maar liefst 2 minuten (!) straftijd bij hun einduitslag opgeteld krijgen. Uitslag Toerwagen Diesel Cup Race 1: 1. Equipe Koster/Sanders, BMW 120d, 47 ronden in 1 uur 41:37,428 (124,118 km/u); 2. Equipe Zwart/Uljee op 10,986 seconden 3. Equipe Abresch/Veltman op 35,766 seconden.
Sebastiaan Bleekemolen is het nieuwe autosportseizoen prima begonnen. Hij was de snelste van de 27 deelnemers aan de Dunlop Sportmaxx Clio Cup. Dat betekent dat hij in de eerste race op paasmaandag vanaf de achtste startplek begint en in de tweede vanaf de pole position mag vertrekken.
De training van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup op Circuit Park Zandvoort werd op een natte, maar opdrogende baan verreden. Dat betekende dat de baan sneller werd. In de beginfase was Pim van Riet lange tijd de snelste. Sebastiaan Bleekemolen verbeterde de tijd van de eeuwige nummer twee na enkele ronden. Op dat moment begon het te regenen, zodat Sebastiaan meteen zeker was van de snelste ronde. De baan droogde op en werd dus sneller. Ik heb op het juiste moment de snelste ronde gereden, stelde Bleekemolen vast.
Net niet Pim van Riet reed zijn snelste tijd in zijn eerste ronde. In de regen heb je graag een losse achterkant van de auto en voldoende grip op de voorwielen. Ik had echter teveel grip met mijn nieuwe achterbanden, daardoor had ik teveel onderstuur, verklaarde Pim waarom hij zijn tijd niet meer kon verbeteren. Hij kwam 0,102 seconde tekort op Sebastiaan Bleekemolen. Addie van de Ven reed een sterke training, hij was 0,137 seconde minder snel dan Bleek. Sheila Verschuur liet zien dat ze al snel is gewend aan haar Clio, de dame van het Racing Team Koninklijke Landmacht reed de vierde tijd. Ronald Morien deed ook goede zaken. Hij kwalificeerde zich als achtste, op 0,8 seconde van Sebastiaan, en dat betekent dat hij in de eerste race van pole position mag starten. De top acht uit de kwalificatie start immers in omgekeerde volgorde aan de eerste manche. Sebastiaan Bleekemolen mag in de tweede race wel van pole vertrekken. Sebastiaan is goed te spreken over het nieuwe reglement. Ik vind het een goede regel. De eerste race duurt 45 minuten, ik heb dan de tijd om mij naar voren te vechten. Dat is anders in de tweede race van twaalf rondjes.
Olympische klasse
De Dunlop Sportmaxx Clio Cup telt ook een Olympische klasse, vroeger Junior Cup geheten. Dit klassement staat open voor rijders met maximaal twee jaar ervaring en voor de zogenaamde gentlemen drivers. Alle rijders met een startnummer vanaf 30 komen in dit klassement uit, zij strijden om een officieel kampioenschap en de top drie wordt op het podium gehuldigd. Peter Bergervoet was de snelste (elfde algemeen), voor Mickey Bertram en René Steenmetz.
Startopstelling eerste race Dunlop Sportmaxx Clio Cup:
1. Ronald Morien 2:09.970 2. Christiaan Jorissen 2:09.776 3. Paul Vahstal 2:09.753 4. Melvin de Groot 2:09.654 5. Sheila Verschuur 2:09.559 6. Addie van de Ven 2:09.273 7. Pim van Riet 2:09.238 8. Sebastiaan Bleekemolen 2:09.136 9. Robert van den Berg 2:10.160 10. Hoevert Vos 2:10. 189
Startopstelling tweede race Dunlop Sportmaxx Clio Cup:
1. Sebastiaan Bleekemolen 2:09.136 2. Pim van Riet 2:09.238 3. Addie van de Ven 2:09.273 4. Sheila Verschuur 2:09.559 5. Melvin de Groot 2:09.654 6. Paul Vahstal 2:09.753 7. Christiaan Jorissen 2:09.776 8. Ronald Morien 2:09.970 9. Robert van den Berg 2:10.160 10. Hoevert Vos 2:10.189
Jan Joris Verheul was de snelste tijdens de gecombineerde kwalificatietrainingen van de Samsung BMW 130i Cup. In de eerste tijdtraining van de Paasraces op Circuit Park Zandvoort reed hij de snelste tijd, in de tweede sessie kwam hij welgeteld 0,007 seconde tekort op Bas Schothorst. Opgeteld leverde dat de pole position op voor de voormalig kampioen.
Helaas telt het startveld slechts elf autos. Aan de start verschijnen tien rijders die al eerder in de Samsung BMW 130i Cup uitkwamen, aangevuld met debutant Lau Michielse. Jan Joris Verheul is dit jaar het hele seizoen van de partij. Ik heb vrij gekregen van Transavia voor de raceweekeinden van dit seizoen, vertelde hij. Ik ben blij dat ik het hele seizoen kan rijden en dat ik weer voor het team van Cor Euser uitkom. Verheul heeft nog geen teamgenoot. We hebben nog een auto staan. Geïnteresseerden met budget zijn welkom, aldus Jan Joris. De eerste training werd onder droge condities verreden, de tweede kwalificatiesessie vond op een natte, opdrogende en dus steeds snellere baan plaats. Uiteindelijk was Bas Schothorst de snelste in de tweede training, zoals vermeld vlak voor Jan Joris Verheul. Bas stelde hiermee de tweede startplek voor de eerste race op paasmaandag veilig.
Ricardo terug
Tim Coronel en Duncan Huisman kwalificeerden zich als derde en vierde, voor .Ricardo van der Ende. Ricardo, de kampioen van vorig seizoen, zou dit seizoen niet meer in de Samsung BMW 130i Cup uitkomen omdat hij zijn vleugels internationaal wil uitslaan. Ik werd gistermiddag om half vijf gebeld of ik de tweede auto van Ekris Motorsport wilde besturen, vertelde Ricardo. Voor hem is het een eenmalig optreden. Hierna kom ik sowieso niet meer in de Samsung BMW 130i Cup uit, ook niet als mijn Europese plannen onverhoopt niet doorgaan.
Startopstelling eerste race Samsung BMW 130i Cup, maandag 24 maart:
1. Jan Joris Verheul 3:59.059 2. Bas Schothorst 3:59.297 3. Tim Coronel 3:59.521 4. Duncan Huisman 3:59.751 5. Ricardo van der Ende 4:00.032 6. Bertus Sanders 4:01.598 7. Jan Lammers 4:02.234 8. Dillon Koster 4:05.755 9. Bernhard van Oranje 4:06.247 10. Pieter-Christiaan van Oranje 4:09.749 11. Lau Michielse 4:21.727
Christijan Albers met de 2006-Audi van Futurecom TME tijdens de test op Mugello
Het is nog niet officieel en tot het zover is, wil nog geen van de betrokkenen er iets over kwijt, maar we kunnen ervan uitgaan dat Christijan Albers dit seizoen met een Audi A4 DTM uit 2006 van het Audi-klantenteam Futurecom TME deelneemt aan de elf races van de DTM. De website van het Duitstalige vakblad Motorsport aktuell maakt ook al melding van de deelname van de Nederlandse oud-Formule 1-coureur. Met in totaal vijf overwinningen, de tweede plaats in de eindstand van 2003 en de derde plaats in 2004 is Albers verreweg de succesvolste Nederlandse coureur in de geschiedenis van de DTM.
Eerder deze maand testte Albers al drie dagen voor het team Futurecom TME op het circuit van Mugello, waar op 4 mei de vierde seizoensrace van de DTM verreden wordt. Ook volgende week (31 maart tot en met 2 april) zit Albers op het circuit van Oschersleben volgens planning in de Audi A4 DTM. Hij meldt zelf dat er nog niks officieel is. Zelfs als ik volgende week weer in de auto zit, betekent dat nog niks, aldus Albers. Verschillende bronnen rondom het Futurecom TME-team melden echter dat Albers dit seizoen rijdt.
Stap die mogelijkheden biedt Ondanks dat sommigen zich verbazen over de stap van Albers om te kiezen voor een gebruikte Audi, biedt deze optie wel mogelijkheden. Wie zich via Audi-klantenteam in de kijker rijdt, kan wellicht doorstromen naar actueler materiaal bij de fabrieksondersteunde teams Rosberg en Phoenix, of zelfs naar een volledige up-to-date-fabrieksauto bij het Audi Sport Team Abt Sportsline. Een recent voorbeeld hiervan is Markus Winkelhock, die het vorig jaar bij Futurecom als vervanger van de vertrokken Adam Carroll niet verkeerd deed en dit seizoen uitkomt met een Audi uit 2007 voor het Audi Sport Team Rosberg. Aan de rijcapaciteiten van Albers in de DTM behoeft niemand te twijfelen, dat heeft hij in de jaren met Mercedes-Benz wel bewezen. En wetend dat de Audi uit 2006 qua gewicht in het voordeel is ten opzichte van de actuele autos, kon hij wat dat betreft nog wel eens voor een verrassing zorgen
Het podium in Maleisië, winnaar Vitali Petrov geflankeerd door Fairuz Fauzy (l.) en Jerôme d'Ambrosio (r.)
Vitali Petrov heeft de GP2-Asia-race op het circuit van Sepang in Maleisië op zijn naam geschreven. In de race op zaterdagmiddag, verreden na afloop van de Formule 1-kwalificatie, bleef de coureur van het team Barwa International Campos Grand Prix lokale held Fairuz Fauzy en de Belg Jerôme dAmbrosio voor. Yelmer Buurman van het Trust Team Arden leverde een sterke prestatie door zijn allereerste GP2-wedstrijd als zesde af te sluiten. Ho Pin Tung streed een tijdlang om de derde plaats, maar kwam in de natte weersomstandigheden naast de baan terecht. Een lot dat hij overigens deelde met tal van andere rijders.
Romain Grosjean en Karim Chandhok zagen al hun hoop op een goede klassering al teniet gedaan voordat de race goed en wel was begonnen. Chandhok liet de motor afslaan toen het veld vertrok voor de opwarmronde, Grosjean kwam niet weg bij de start van de race en moest zo achteraan het veld aansluiten. Bruno Senna leidde het veld in de eerste bocht, maar twee bochten later, waar er ander asfalt ligt, was het door plotseling inzettende regen zo glad, dat vele rijders, waaronder leider Senna, van de baan raakten. De wedstrijdleiding nam daarop het onvermijdelijke besluit om de race te staken.
Ho Pin Tung van de baan Na de herstart achter de safety car liepen Adrian Valles en Sébastien Buemi vrij snel uit op de rest van het veld. Voor Bruno Senna was de wedstrijd kort daarna definitief afgelopen toen hij andermaal van de baan spinde. Ook Valles en Buemi waren snel uit de strijd, nadat zij na hun pitstops met elkaar in botsing kwamen. Ho Pin Tung was in een spannend gevecht met Fairuz Fauzy en Vitali Petrov verwikkeld, maar raakte eveneens van de baan.
Strijd om de vierde plek beslist op de laatste meters Petrov kwam daarna gelijk de pits binnen met Romain Grosjean, maar de laatste moest korte tijd later opnieuw de pits in vanwege schade na een aanrijding met Milos Pavlovic, op dat moment de leider in de wedstrijd. Toen Pavlovic rechtdoor schoot, kon Petrov de leiding overnemen en vervolgens de overwinning naar huis rijden. Achter hem kwam Fauzy als tweede over de eindstreep, gevolgd door DAmbrosio en Davide Valsecchi, die op de laatste meters de strijd om de vierde plaats met Kamui Kobayashi in zijn voordeel besliste.
Yelmer Buurman in actie met de auto van het Trust Team Arden
Zesde plaats voor Buurman bij debuut Yelmer Buurman sloot zijn eerste GP2-race als zesde af en meldde: Toen een heleboel rijders in de eerste ronde al van de baan spinden, moest ik uitwijken en zo viel ik ver terug. Het rijden met een GP2-auto in de regen was voor mij helemaal nieuw, terwijl de anderen dat op Sentul al hadden gedaan. Ook de eerste keer met een volle tank was een nieuwe ervaring, evenals de pitstop. Die ging bij mij niet helemaal perfect, bij het rechter achterwiel bleef de pneumatische wielmoersleutel vast zitten, waardoor ik wat tijd verloor, maar dat hoort erbij. Het was wel redelijk zwaar, maar qua conditie kon ik het goed volhouden, ik heb nergens last van. Buurman start morgen vanaf de tweede startrij voor de tweede race van het weekeinde.
MONZA - Op het Italiaanse F1 circuit van Monza werden de afgelopen twee dagen de eerste officiële International Formula Master tests van 2008 gehouden. De Nederlander Chris van der Drift, die vorig jaar als tweede in de stand eindigde, bleek de snelste piloot op de eerste dag. Het tweede gedeelte sloot de Rotterdammer af op de tweede plaats, nipt achter de Italiaan Luca Persiani.
Beste rookie was de Japanner Yuhi Sekiguchi die voor Euronova Racing een knappe derde stek wist te veroveren. Zo bleef hij ook ex Red Bull F1-tester Michael Ammermüller (achtste) en GP2-rijder Mike Conway (negende) met bijna een halve seconde voor. Ook A1 Team Pakistan-rijder Adam Kahn kwam in actie. Echter bleek de 24e plaats het maximaal haalbare.
Uitslag International Formula Master tweede testdag te Monza: 1. Luca Persiani (ITA), Scuderia Famà, 1:44.470 2. Chris van der Drift (NED), J.D. Motorsport, 1:44.516 3. Yuhi Sekiguchi (JPN), Euronova Racing, 1:44.624 4. Daniel Mancinelli (ITA), Alan Racing, 1:44.728 5. Carlos Iaconelli (BRA), Pro Motorsport, 1:44.907 6. Iosef Kral (CZH), Team JVA, 1:44.926 7. Norbert Siedler (AUT), ADM Motorsport, 1:45.090 8. Michael Ammermüller (GER), Iris Project, 1:45.154 9. Mike Conway (GBR), Trident Racing, 1:45.159 10. Arturo Llobell (ESP), Cram Competition, 1:45.174 11. Kasper Andersen (DAN), Trident Racing, 1:45.232 12. Pablo Sanchez Lopez (MEX), Cram Competition, 1:45.249 13. Sergy Afanasiev (RUS), J.D. Motorsport, 1:45.348 14. Alberto Costa (ITA), Euronova Racing, 1:45.348 15. Fabrizio Crestani (ITA), Euronova Racing, 1:45.354 16. Fabio Leimer (SUI), Jenzer Motorsport, 1:45.417 17. Vladimir Arabadzhiev (BUL), J.D. Motorsport, 1:45.458 18. Filip Salaquarda (CZH), ISR, 1:45.563 19. Dominik Schraml (GER), Alan Racing, 1:45.651 20. Frankie Provenzano (ITA), ADM Motorsport, 1:45.783 21. Time Sandtler (GER), ISR, 1:45.788 22. Alejandro Nunez (ESP), Pro Motorsport, 1:46.132 23. Michele Caliendo (ITA), ADM Motorsport, 1:46.191 24. Adam Khan (PAK), Alan Racing, 1:46.305 25. Matei Mihaescu (ROM), Jenzer Motorsport, 1:46.493 26. Thomas Pivoda (CZH), ADM Motorsport, 1:47.952
Onder de hoede van R.A.C.B. bieden BFGoodrich en Kronos Racing een stuurwiel aan voor een nationale rijder in een wedstrijd van het IRC-kampioenschap (Intercontinental Rally Challenge) die plaatsheeft in Ieper van 26 tot 28 juni 2008.
Het IRC-kampioenschap telt in 2008 tien wedstrijden. Vijf landen werden geselecteerd om het programma « BFGoodrich Drivers Team » in te vullen : Portugal, België, de Tsjechische Republiek, Spanje en Italië.
Het initiatief van het « BFGoodrich Drivers Team » geeft één van de gekozen ploegen de mogelijkheid om deel te nemen aan de manche van het IRC-kampioenschap (Intercontinental Rally Challenge) in het land van herkomst. Hij of zij zal een Peugeot 207 Super 2000 besturen en kan rekenen op de technische en professionele begeleiding van het Team Kronos.
De bemanning en de auto worden dus opgevangen door het Belgische team dat Sébastien LOEB en Daniel ELENA heeft toegelaten de titel van wereldkampioen rally te behalen in 2006.
Scenario en timing : Gedurende de periode van 21 maart tot 30 april 2008 dienen de kandidaturen van de geïnteresseerde rijders verzonden te worden naar R.A.C.B. De volledige lijst met alle kandidaten zal tenslotte door de Belgische federatie overgemaakt worden aan de verantwoordelijken van BFGoodrich en Kronos. Eén maand voor de wedstrijd zullen deze laatsten een eerste selectie doorvoeren en drie kandidaten voordragen.
BFGoodrich en het Team Kronos roepen op 28 mei 2008 een jury van nationale journalisten samen, die de bemanning zal kiezen die de kans krijgt om met de Peugeot 207 Super 2000 deel te nemen aan de Belgium Ypres Westhoek Rally. De stemming is geheim.
De weerhouden bemanning zal deelnemen aan de Belgische IRC-manche in de kleuren van BFGoodrich / Kronos, net zoals de twee andere rijders Freddy Loix en Nicolas Vouilloz, in de Peugeot 207 Super 2000.
Op 18 juni wordt een testsessie voorzien in de streek waar de wedstrijd betwist wordt, hetgeen de formatie moet toelaten kennis te maken met de Peugeot 207, het gamma van de BFGoodrich-banden en de omkadering van het Team Kronos. De journalisten die deel uitmaken van de jury zullen eveneens worden uitgenodigd voor deze test. Na deze testsessie kan de gekozen formatie in de best mogelijke omstandigheden deelnemen aan de wedstrijd die plaatsvindt van 26 tot 28 juni 2008.
"Het BFGoodrich Drivers Team is een gloednieuw project en mag gezien worden in de Belgische rallywereld," stelt Michel Jodogne, Algemeen directeur van Royal Automobile Club of Belgium. "Wij zijn uitermate opgezet met de kans die Belgische rally-rijders wordt geboden door BFGoodrich en Kronos Racing." Voor het merk BFGoodrich is het een gelegenheid om hun betrokkenheid in de rallys te benadrukken. "Het 'BFGoodrich Drivers Team' is het bewijs van de sterke betrokkenheid van BFGoodrich en het is een passende illustratie van onze producten en ons dynamisme," verduidelijkt Frédéric Henry-Biabaud, Directeur Competitie bij de Groep Michelin.
"Van bij het debuut in rally, zijn wij trouw gebleven aan de banden van BFGoodrich en wij zijn dan ook fier dat wij in het kader van zulk een project kunnen samenwerken met de verantwoordelijken van het Franse merk," stelt Marc Van Dalen, Directeur van Kronos Racing." Het BFGoodrich Drivers Team is voor de rijders een unieke en uitzonderlijke promotie in een ideale context. Wij zijn ervan overtuigd dat het concept heel wat kandidaat-rijders gaat aantrekken."
ANTWERPEN - Gisterenavond kondigde JD Competition zijn piloten voor volgend seizoen aan. Henk Haane en Patrick Ceusters zouden samen de Bingoal Lamborghini bemannen. Het team zou dan nog het pilotenduo voor de tweede Lamborghini aankondigen gisterenavond, maar het team kondigde in totaal drie pilotenduo's aan voor drie Gallardo's
Maar liefst drie GT3 Lamborghini's, geprepareerd door Hans Reiter, worden ingezet door Astromega onder de vlag van JD Competition. Danny De Laet en Tim Verbergt (vroeger nog kampioen met de Audi in de Belcar) bemannen een tweede Lamborghini, en Joost Vollebergh kruipt samen met Kurt Thiers achter het stuur van de derde Italiaanse bolide.
In de DSMEC komt JD competition ook uit met de 'vertrouwde' Porsche 996 GT3-RS en ook zal het team actief zijn in de Fun Cup.
Overigens kondigde Kurt Thiers ook nog aan dat zijn broers, Frank en Hans, volgend jaar opteren voor een Italiaanse GT3 met een paard in het logo... De presentatie van de Ferrari van Frank en Hans Thiers volgt later in April.