Jan Joris Verheul was de snelste tijdens de gecombineerde kwalificatietrainingen van de Samsung BMW 130i Cup. In de eerste tijdtraining van de Paasraces op Circuit Park Zandvoort reed hij de snelste tijd, in de tweede sessie kwam hij welgeteld 0,007 seconde tekort op Bas Schothorst. Opgeteld leverde dat de pole position op voor de voormalig kampioen.
Helaas telt het startveld slechts elf autos. Aan de start verschijnen tien rijders die al eerder in de Samsung BMW 130i Cup uitkwamen, aangevuld met debutant Lau Michielse. Jan Joris Verheul is dit jaar het hele seizoen van de partij. Ik heb vrij gekregen van Transavia voor de raceweekeinden van dit seizoen, vertelde hij. Ik ben blij dat ik het hele seizoen kan rijden en dat ik weer voor het team van Cor Euser uitkom. Verheul heeft nog geen teamgenoot. We hebben nog een auto staan. Geïnteresseerden met budget zijn welkom, aldus Jan Joris. De eerste training werd onder droge condities verreden, de tweede kwalificatiesessie vond op een natte, opdrogende en dus steeds snellere baan plaats. Uiteindelijk was Bas Schothorst de snelste in de tweede training, zoals vermeld vlak voor Jan Joris Verheul. Bas stelde hiermee de tweede startplek voor de eerste race op paasmaandag veilig.
Ricardo terug
Tim Coronel en Duncan Huisman kwalificeerden zich als derde en vierde, voor .Ricardo van der Ende. Ricardo, de kampioen van vorig seizoen, zou dit seizoen niet meer in de Samsung BMW 130i Cup uitkomen omdat hij zijn vleugels internationaal wil uitslaan. Ik werd gistermiddag om half vijf gebeld of ik de tweede auto van Ekris Motorsport wilde besturen, vertelde Ricardo. Voor hem is het een eenmalig optreden. Hierna kom ik sowieso niet meer in de Samsung BMW 130i Cup uit, ook niet als mijn Europese plannen onverhoopt niet doorgaan.
Startopstelling eerste race Samsung BMW 130i Cup, maandag 24 maart:
1. Jan Joris Verheul 3:59.059 2. Bas Schothorst 3:59.297 3. Tim Coronel 3:59.521 4. Duncan Huisman 3:59.751 5. Ricardo van der Ende 4:00.032 6. Bertus Sanders 4:01.598 7. Jan Lammers 4:02.234 8. Dillon Koster 4:05.755 9. Bernhard van Oranje 4:06.247 10. Pieter-Christiaan van Oranje 4:09.749 11. Lau Michielse 4:21.727
Christijan Albers met de 2006-Audi van Futurecom TME tijdens de test op Mugello
Het is nog niet officieel en tot het zover is, wil nog geen van de betrokkenen er iets over kwijt, maar we kunnen ervan uitgaan dat Christijan Albers dit seizoen met een Audi A4 DTM uit 2006 van het Audi-klantenteam Futurecom TME deelneemt aan de elf races van de DTM. De website van het Duitstalige vakblad Motorsport aktuell maakt ook al melding van de deelname van de Nederlandse oud-Formule 1-coureur. Met in totaal vijf overwinningen, de tweede plaats in de eindstand van 2003 en de derde plaats in 2004 is Albers verreweg de succesvolste Nederlandse coureur in de geschiedenis van de DTM.
Eerder deze maand testte Albers al drie dagen voor het team Futurecom TME op het circuit van Mugello, waar op 4 mei de vierde seizoensrace van de DTM verreden wordt. Ook volgende week (31 maart tot en met 2 april) zit Albers op het circuit van Oschersleben volgens planning in de Audi A4 DTM. Hij meldt zelf dat er nog niks officieel is. Zelfs als ik volgende week weer in de auto zit, betekent dat nog niks, aldus Albers. Verschillende bronnen rondom het Futurecom TME-team melden echter dat Albers dit seizoen rijdt.
Stap die mogelijkheden biedt Ondanks dat sommigen zich verbazen over de stap van Albers om te kiezen voor een gebruikte Audi, biedt deze optie wel mogelijkheden. Wie zich via Audi-klantenteam in de kijker rijdt, kan wellicht doorstromen naar actueler materiaal bij de fabrieksondersteunde teams Rosberg en Phoenix, of zelfs naar een volledige up-to-date-fabrieksauto bij het Audi Sport Team Abt Sportsline. Een recent voorbeeld hiervan is Markus Winkelhock, die het vorig jaar bij Futurecom als vervanger van de vertrokken Adam Carroll niet verkeerd deed en dit seizoen uitkomt met een Audi uit 2007 voor het Audi Sport Team Rosberg. Aan de rijcapaciteiten van Albers in de DTM behoeft niemand te twijfelen, dat heeft hij in de jaren met Mercedes-Benz wel bewezen. En wetend dat de Audi uit 2006 qua gewicht in het voordeel is ten opzichte van de actuele autos, kon hij wat dat betreft nog wel eens voor een verrassing zorgen
Het podium in Maleisië, winnaar Vitali Petrov geflankeerd door Fairuz Fauzy (l.) en Jerôme d'Ambrosio (r.)
Vitali Petrov heeft de GP2-Asia-race op het circuit van Sepang in Maleisië op zijn naam geschreven. In de race op zaterdagmiddag, verreden na afloop van de Formule 1-kwalificatie, bleef de coureur van het team Barwa International Campos Grand Prix lokale held Fairuz Fauzy en de Belg Jerôme dAmbrosio voor. Yelmer Buurman van het Trust Team Arden leverde een sterke prestatie door zijn allereerste GP2-wedstrijd als zesde af te sluiten. Ho Pin Tung streed een tijdlang om de derde plaats, maar kwam in de natte weersomstandigheden naast de baan terecht. Een lot dat hij overigens deelde met tal van andere rijders.
Romain Grosjean en Karim Chandhok zagen al hun hoop op een goede klassering al teniet gedaan voordat de race goed en wel was begonnen. Chandhok liet de motor afslaan toen het veld vertrok voor de opwarmronde, Grosjean kwam niet weg bij de start van de race en moest zo achteraan het veld aansluiten. Bruno Senna leidde het veld in de eerste bocht, maar twee bochten later, waar er ander asfalt ligt, was het door plotseling inzettende regen zo glad, dat vele rijders, waaronder leider Senna, van de baan raakten. De wedstrijdleiding nam daarop het onvermijdelijke besluit om de race te staken.
Ho Pin Tung van de baan Na de herstart achter de safety car liepen Adrian Valles en Sébastien Buemi vrij snel uit op de rest van het veld. Voor Bruno Senna was de wedstrijd kort daarna definitief afgelopen toen hij andermaal van de baan spinde. Ook Valles en Buemi waren snel uit de strijd, nadat zij na hun pitstops met elkaar in botsing kwamen. Ho Pin Tung was in een spannend gevecht met Fairuz Fauzy en Vitali Petrov verwikkeld, maar raakte eveneens van de baan.
Strijd om de vierde plek beslist op de laatste meters Petrov kwam daarna gelijk de pits binnen met Romain Grosjean, maar de laatste moest korte tijd later opnieuw de pits in vanwege schade na een aanrijding met Milos Pavlovic, op dat moment de leider in de wedstrijd. Toen Pavlovic rechtdoor schoot, kon Petrov de leiding overnemen en vervolgens de overwinning naar huis rijden. Achter hem kwam Fauzy als tweede over de eindstreep, gevolgd door DAmbrosio en Davide Valsecchi, die op de laatste meters de strijd om de vierde plaats met Kamui Kobayashi in zijn voordeel besliste.
Yelmer Buurman in actie met de auto van het Trust Team Arden
Zesde plaats voor Buurman bij debuut Yelmer Buurman sloot zijn eerste GP2-race als zesde af en meldde: Toen een heleboel rijders in de eerste ronde al van de baan spinden, moest ik uitwijken en zo viel ik ver terug. Het rijden met een GP2-auto in de regen was voor mij helemaal nieuw, terwijl de anderen dat op Sentul al hadden gedaan. Ook de eerste keer met een volle tank was een nieuwe ervaring, evenals de pitstop. Die ging bij mij niet helemaal perfect, bij het rechter achterwiel bleef de pneumatische wielmoersleutel vast zitten, waardoor ik wat tijd verloor, maar dat hoort erbij. Het was wel redelijk zwaar, maar qua conditie kon ik het goed volhouden, ik heb nergens last van. Buurman start morgen vanaf de tweede startrij voor de tweede race van het weekeinde.
MONZA - Op het Italiaanse F1 circuit van Monza werden de afgelopen twee dagen de eerste officiële International Formula Master tests van 2008 gehouden. De Nederlander Chris van der Drift, die vorig jaar als tweede in de stand eindigde, bleek de snelste piloot op de eerste dag. Het tweede gedeelte sloot de Rotterdammer af op de tweede plaats, nipt achter de Italiaan Luca Persiani.
Beste rookie was de Japanner Yuhi Sekiguchi die voor Euronova Racing een knappe derde stek wist te veroveren. Zo bleef hij ook ex Red Bull F1-tester Michael Ammermüller (achtste) en GP2-rijder Mike Conway (negende) met bijna een halve seconde voor. Ook A1 Team Pakistan-rijder Adam Kahn kwam in actie. Echter bleek de 24e plaats het maximaal haalbare.
Uitslag International Formula Master tweede testdag te Monza: 1. Luca Persiani (ITA), Scuderia Famà, 1:44.470 2. Chris van der Drift (NED), J.D. Motorsport, 1:44.516 3. Yuhi Sekiguchi (JPN), Euronova Racing, 1:44.624 4. Daniel Mancinelli (ITA), Alan Racing, 1:44.728 5. Carlos Iaconelli (BRA), Pro Motorsport, 1:44.907 6. Iosef Kral (CZH), Team JVA, 1:44.926 7. Norbert Siedler (AUT), ADM Motorsport, 1:45.090 8. Michael Ammermüller (GER), Iris Project, 1:45.154 9. Mike Conway (GBR), Trident Racing, 1:45.159 10. Arturo Llobell (ESP), Cram Competition, 1:45.174 11. Kasper Andersen (DAN), Trident Racing, 1:45.232 12. Pablo Sanchez Lopez (MEX), Cram Competition, 1:45.249 13. Sergy Afanasiev (RUS), J.D. Motorsport, 1:45.348 14. Alberto Costa (ITA), Euronova Racing, 1:45.348 15. Fabrizio Crestani (ITA), Euronova Racing, 1:45.354 16. Fabio Leimer (SUI), Jenzer Motorsport, 1:45.417 17. Vladimir Arabadzhiev (BUL), J.D. Motorsport, 1:45.458 18. Filip Salaquarda (CZH), ISR, 1:45.563 19. Dominik Schraml (GER), Alan Racing, 1:45.651 20. Frankie Provenzano (ITA), ADM Motorsport, 1:45.783 21. Time Sandtler (GER), ISR, 1:45.788 22. Alejandro Nunez (ESP), Pro Motorsport, 1:46.132 23. Michele Caliendo (ITA), ADM Motorsport, 1:46.191 24. Adam Khan (PAK), Alan Racing, 1:46.305 25. Matei Mihaescu (ROM), Jenzer Motorsport, 1:46.493 26. Thomas Pivoda (CZH), ADM Motorsport, 1:47.952
Onder de hoede van R.A.C.B. bieden BFGoodrich en Kronos Racing een stuurwiel aan voor een nationale rijder in een wedstrijd van het IRC-kampioenschap (Intercontinental Rally Challenge) die plaatsheeft in Ieper van 26 tot 28 juni 2008.
Het IRC-kampioenschap telt in 2008 tien wedstrijden. Vijf landen werden geselecteerd om het programma « BFGoodrich Drivers Team » in te vullen : Portugal, België, de Tsjechische Republiek, Spanje en Italië.
Het initiatief van het « BFGoodrich Drivers Team » geeft één van de gekozen ploegen de mogelijkheid om deel te nemen aan de manche van het IRC-kampioenschap (Intercontinental Rally Challenge) in het land van herkomst. Hij of zij zal een Peugeot 207 Super 2000 besturen en kan rekenen op de technische en professionele begeleiding van het Team Kronos.
De bemanning en de auto worden dus opgevangen door het Belgische team dat Sébastien LOEB en Daniel ELENA heeft toegelaten de titel van wereldkampioen rally te behalen in 2006.
Scenario en timing : Gedurende de periode van 21 maart tot 30 april 2008 dienen de kandidaturen van de geïnteresseerde rijders verzonden te worden naar R.A.C.B. De volledige lijst met alle kandidaten zal tenslotte door de Belgische federatie overgemaakt worden aan de verantwoordelijken van BFGoodrich en Kronos. Eén maand voor de wedstrijd zullen deze laatsten een eerste selectie doorvoeren en drie kandidaten voordragen.
BFGoodrich en het Team Kronos roepen op 28 mei 2008 een jury van nationale journalisten samen, die de bemanning zal kiezen die de kans krijgt om met de Peugeot 207 Super 2000 deel te nemen aan de Belgium Ypres Westhoek Rally. De stemming is geheim.
De weerhouden bemanning zal deelnemen aan de Belgische IRC-manche in de kleuren van BFGoodrich / Kronos, net zoals de twee andere rijders Freddy Loix en Nicolas Vouilloz, in de Peugeot 207 Super 2000.
Op 18 juni wordt een testsessie voorzien in de streek waar de wedstrijd betwist wordt, hetgeen de formatie moet toelaten kennis te maken met de Peugeot 207, het gamma van de BFGoodrich-banden en de omkadering van het Team Kronos. De journalisten die deel uitmaken van de jury zullen eveneens worden uitgenodigd voor deze test. Na deze testsessie kan de gekozen formatie in de best mogelijke omstandigheden deelnemen aan de wedstrijd die plaatsvindt van 26 tot 28 juni 2008.
"Het BFGoodrich Drivers Team is een gloednieuw project en mag gezien worden in de Belgische rallywereld," stelt Michel Jodogne, Algemeen directeur van Royal Automobile Club of Belgium. "Wij zijn uitermate opgezet met de kans die Belgische rally-rijders wordt geboden door BFGoodrich en Kronos Racing." Voor het merk BFGoodrich is het een gelegenheid om hun betrokkenheid in de rallys te benadrukken. "Het 'BFGoodrich Drivers Team' is het bewijs van de sterke betrokkenheid van BFGoodrich en het is een passende illustratie van onze producten en ons dynamisme," verduidelijkt Frédéric Henry-Biabaud, Directeur Competitie bij de Groep Michelin.
"Van bij het debuut in rally, zijn wij trouw gebleven aan de banden van BFGoodrich en wij zijn dan ook fier dat wij in het kader van zulk een project kunnen samenwerken met de verantwoordelijken van het Franse merk," stelt Marc Van Dalen, Directeur van Kronos Racing." Het BFGoodrich Drivers Team is voor de rijders een unieke en uitzonderlijke promotie in een ideale context. Wij zijn ervan overtuigd dat het concept heel wat kandidaat-rijders gaat aantrekken."
ANTWERPEN - Gisterenavond kondigde JD Competition zijn piloten voor volgend seizoen aan. Henk Haane en Patrick Ceusters zouden samen de Bingoal Lamborghini bemannen. Het team zou dan nog het pilotenduo voor de tweede Lamborghini aankondigen gisterenavond, maar het team kondigde in totaal drie pilotenduo's aan voor drie Gallardo's
Maar liefst drie GT3 Lamborghini's, geprepareerd door Hans Reiter, worden ingezet door Astromega onder de vlag van JD Competition. Danny De Laet en Tim Verbergt (vroeger nog kampioen met de Audi in de Belcar) bemannen een tweede Lamborghini, en Joost Vollebergh kruipt samen met Kurt Thiers achter het stuur van de derde Italiaanse bolide.
In de DSMEC komt JD competition ook uit met de 'vertrouwde' Porsche 996 GT3-RS en ook zal het team actief zijn in de Fun Cup.
Overigens kondigde Kurt Thiers ook nog aan dat zijn broers, Frank en Hans, volgend jaar opteren voor een Italiaanse GT3 met een paard in het logo... De presentatie van de Ferrari van Frank en Hans Thiers volgt later in April.
De Euroserie F3-teams verkeren momenteel in het Portugese Estoril voor een tweedaagse test. Tijdens de eerste dag kwamen de mannen van SG Formula goed uit de startblokken. Tom Dillmann in zijn Dallara-Mercedes was het snelste, terwijl de Nederlander Henki Waldschmidt een uitstekende derde tijd noteerde. De Hagenaar, uitkomend voor het Toyota F1 Driver Program, snelde naar een tijd van 132382. Renger van der Zande kende een probleem met zijn Prema Power bolide en verloor kostbare tijd. Vervolgens werd dat opgelost en noteerde Van der Zande een 133132. Overigens zaten de eerste achttien wagens binnen een seconde.
Uitslag F3 Euroseries testdag 1 Estoril:
1 - Tom Dillmann (Dallara-Mercedes) - SG - 1'32"313
2 - Kodai Tsukakoshi (Dallara-Mercedes) - Manor - 1'32"379
3 - Henki Waldschmidt (Dallara-Mercedes) - SG - 1'32"382
4 - Nico Hulkenberg (Dallara-Mercedes) - ART - 1'32"457
5 - Mika Maki (Dallara-Mercedes) - Mucke - 1'32"543
6 - Martin Plowman (Dallara-Volkswagen) - RC - 1'32"623
7 - Jules Bianchi (Dallara-Mercedes) - ART - 1'32"717
8 - James Jakes (Dallara-Mercedes) - ART - 1'32"903
9 - Richard Philippe (Dallara-Mercedes) - Carlin - 1'32"937
10 - Christian Vietoris (Dallara-Mercedes) - Mucke - 1'32"948
11 - Jon Lancaster (Dallara-Mercedes) - ART - 1'33"065
12 - Yann Clairay (Dallara-Mercedes) - SG - 1'33"065
13 - Renger Van der Zande (Dallara-Mercedes) - Prema - 1'33"132
14 - Jean Karl Vernay (Dallara-Volkswagen) - Signature - 1'33"171
15 - Stefano Coletti (Dallara-Volkswagen) - Signature - 1'33"244
16 - Kazuya Oshima (Dallara-Mercedes) - Manor - 1'33"263
17 - Franck Mailleux (Dallara-Volkswagen) - Signature - 1'33"310
18 - Michael Klein (Dallara-Mercedes) - Zeller - 1'33"311
19 - Erik Janis (Dallara-Mercedes) - Mucke - 1'33"334
20 - Sam Bird (Dallara-Mercedes) - Manor - 1'33"353
21 - Maximilian Goetz (Dallara-Volkswagen) - RC - 1'33"497
22 - Edoardo Mortara (Dallara-Volkswagen) - Signature - 1'33"504
23 - Niall Breen (Dallara-Mercedes) - Manor - 1'33"612
24 - Charlie Kimball (Dallara-Mercedes) - Prema - 1'33"628
25 - Daniel Campos (Dallara-Mercedes) - HBR - 1'33"639
26 - Dani Clos (Dallara-Mercedes) - Prema - 1'33"753
27 - Cheng Cong Fu (Dallara-Volkswagen) - RC - 1'33"809
28 - Rodolfo Gonzalez (Dallara-Mercedes) - Carlin - 1'34"266
29 - Basil Shaaban (Dallara-Mercedes) - HBR - 1'34"393
AirAsia heeft vandaag het eerste vliegtuig met de livery van een Formule 1-team gepresenteerd. Het vliegtuig is een exacte kopie van de Williams F1, en de neus is in het kleurenschema van de helm van Nico Rosberg gemaakt. De naam van de A320 is een eerbetoon aan de Williams' exentrieke teambaas 'Sir Frank Williams'.
"Het is ongelofelijk om de livery van onze bolide te zien op een vliegtuig", aldus Rosberg. "Ik vind het een eer dat mijn helmdesign gebruikt is op het vliegtuig om de jarenlange relatie van het team met AirAsia aan te geven." Teamgenoot Kazuki Nakajima voegt hieraan toe: "Ik ben bijzonder onder de indruk van de manier waarop de Williams FW30 terug te zien is op de A320. Dit is uiteraard een inspiratie voor ons om er een goed weekend van te maken in Maleisië."
GOTEMBA - De Nederlandse autocoureur Carlo van Dam is klaar voor de start van het Japanse Formule 3-kampioenschap. Eerder deze week testte hij met Toyota Team TOM's twee dagen op het circuit van Suzuka. Op 4 en 5 april worden op Fuji de eerste twee races van het seizoen verreden.
Tijdens de test op Suzuka, de laatste voor de start van het seizoen, noteerde Van Dam op de eerste dag de tweede tijd en was op de afsluitende dag het snelst van alle vijftien coureurs die in actie kwamen.
"We zaten er weer goed bij", concludeerde Van Dam. "Qua tijden moet je tussen de regels kunnen lezen, want het blijft natuurlijk een test en iedereen reed op verschillende momenten op verschillende banden. Het belangrijkste is dat we weer veel aan de afstelling hebben kunnen veranderen. Bovendien voelde ik me voor het eerst volledig op mijn gemak in de auto. Letterlijk, want we hadden ook een nieuwe stoel gemaakt en daardoor zat ik een stuk beter in de cockpit. Tijdens de laatste sessie van de tweede dag begon het te regenen en op een natte baan reed ik de tweede tijd, maar er was ook een andere, snellere serie regenbanden die ik niet gebruikt heb. Suzuka is overigens een geweldig circuit en het is uiteraard prettig dat we ook daar getest hebben, zo ken ik inmiddels drie van de zes verschillende races waar dit jaar de races om het Japanse kampioenschap op worden verreden. Alles bij elkaar opgeteld hadden we wederom twee productieve en leerzame dagen. Bovendien begin ik me hier nu echt thuis te voelen, zowel op de circuits als in het dagelijkse leven. De komende week ben ik nog even in Nederland en daarna vlieg ik met plezier terug naar Japan, want ik kijk natuurlijk uit naar de eerste races op Fuji
Paulien Zwart en Gaby Uljee strijden dit jaar samen onder de vlag van het Coronel Racing Team in de Toerwagen Diesel Cup. Zij zullen aan de start verschijnen in een door Jan de Jong ingezette BMW 120D.
Aanstaand weekend start het Nederlandse autosportseizoen tijdens de Paasraces op het Circuit Park Zandvoort. De Toerwagen Diesel Cup is een nieuwe klasse op het programma. Kenmerkend aan deze klasse is de aanwezigheid van verschillende merken met diesel als gemeenschappelijke brandstof.
Lange afstand Hier zullen onder andere de BMW 120d, VW Golf TDi, SEAT Ibiza Cupra en de Alfa 147 het tegen elkaar opnemen. Naar verwachting zal er later in het seizoen nog een vijfde merk worden toegevoegd. De race-weekenden bestaan uit twee lange-afstands races waarin Paulien en Gaby elkaar zullen afwisselen. Race 1 is een 2-uurs race, race 2 gaat over 40 minuten.
Achterwiel aangedreven De BMW 120D, waarmee Coronel Ladies Racing rijdt, is de enige achterwiel aangedreven auto in de Toerwagen Diesel Cup. De opvallende roze auto zal uitkomen onder de vlag Coronel Ladies Racing en technisch gesteund worden door Davytech.
Drie klasses Coronel Racing is dit jaar in drie klasses vertegenwoordigd. Naast Coronel Ladies Racing bestaat het team ook nog uit:
Coronel McGregor Racing Dit team geldt als één van de sterkste teams binnen de BWM 130i Cup. Rijders Tim Coronel en Bas Schothorst hebben in de, door Jan de Jong ingezette autos, vorig jaar net niet de titel kunnen binnenslepen. Dit seizoen zullen zij er alles aan doen om dit als nog te realiseren.
Coronel Junior Racing Het Coronel-Junior Racing Team is een nieuw team in de Formido Suzuki Swift Cup. Coronel Racing zal de jonge talenten Jeroen Slaghekke en Pieter Schothorst het komend seizoen begeleiden bij hun eerste stappen in de autoport. Zowel Jeroen als Pieter hebben hun sporen verdiend in de kartsport en zullen het dit seizoen op het asfalt van Zandvoort moeten laten zien.
Zandvoort Circuitpark Zandvoort zal het strijdtoneel zijn voor deze eerste race op Tweede Paasdag zijn. Bepaald geen onbekend terrein voor beide dames, want Gaby behaalde hier vorig jaar nog een klinkende overwinning tijdens de Finaleraces en werd daarmee tweede in de eindstand van het BRL-Light kampioenschap. Paulien deed afgelopen seizoen ruim ervaring op met dit soort Endurance races in het Winterkampioenschap en de SEAT Cupra Cup. In het afgelopen Winterkampioenschap stond zij als tweede op het eindpodium.
Samen een goed team vormen Paulien: Ik heb afgelopen seizoen ook Endurance races gereden en weet daardoor hoe belangrijk het is om samen een goed team te vormen. Gaby en ik hebben al getest met de auto en onze rondetijden zijn heel constant en nagenoeg gelijk. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we voor het eremetaal gaan strijden!
Super Gaby: Het viel dit jaar gewoon super in elkaar. Tim wilde zijn team uitbreiden. De BMW 120D past daar goed bij. Paulien en ik waren allebei op zoek naar een nieuwe uitdaging en zodoende ontstonden de plannen. We hebben een aantal hele leuke relaties bij elkaar weten te brengen en ik weet zeker dat we daar hele leuke dingen mee gaan doen!
Kalender 2008 Het indrukwekkende startveld van de Toerwagen Diesel Cup zal dit weekend van start gaan. Na dit evenement zijn er nog 6 evenementen waar zij in actie komen met steeds 2 wedstrijden per weekend.
Kinzo Paasraces 24 maart Circuit Park Zandvoort Pinksterraces 12 mei Circuit Park Zandvoort Jubileumraces 1 juni Circuit Park Zandvoort Dutch Power Pack 6 juli TT Circuit Assen Dutch Power Pack 10 augustus Circuit Zolder Trophy of the Dunes 7 september Circuit Park Zandvoort Finale Races 26 oktober Circuit Park Zandvoort
Certainty Racing Team, dat eerder al haar rijders line-up voor haar nieuwe racetak in de Formido Swift Cup bekendmaakte, laat weten in 2008 met Dillon Koster, Lau Michielse en Rintje Ritsma uit te komen in de Samsung BMW 130i Cup. Michielse maakt dit weekend tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort zijn debuut, terwijl Rintje Ritsma vanwege schaatsverplichtingen het seizoen met Pinksteren begint.
Lau Michielse kijkt uit naar zijn racedebuut. Na jarenlang de autosport op de voet gevolgd te hebben, kiest hij tijdens de Paasraces zelf het asfalt. Michielse haalde in februari bij de Dutch Race Driver Academy zijn racelicentie en heeft al reeds kennis gemaakt met de BMW 130i.
Stap voorwaarts Ik heb donderdag al de eerste meters met de BMW 130i afgelegd, vertelde de Certainty-coureur. Het is wel een pittige klasse om in te debuteren, maar ik ben een echte autoliefhebber. Deze auto past goed bij me. Ik heb in de training de BMW uit de bandenstapel weten te houden en dat is ook mijn streven voor komend weekend. Ik wil de auto tijdens beide races heelhuids thuis brengen. Daarna kunnen we steeds een stap voorwaarts maken.
Minstens drie coureurs Teameigenaar en coureur Dillon Koster gaat het seizoen met vertrouwen tegemoet, waarbij het team met zeker drie autos zal uitkomen. Naast de aangekondigde coureurs is Koster met nog twee andere coureurs in onderhandeling voor deelname later dit seizoen.
Sportieve strijd Ik wil allereerst onze sponsors en in het bijzonder Sartorius, Copernicus en BMW Amsterdam bedanken dat ze ons in 2008 blijven steunen, verklaarde de Zandvoortse ondernemer. Zij hebben veel vertrouwen in ons getoond, net als wij vertrouwen hebben in het merk BMW en de Samsung BMW 130i Cup. We hopen dat de klasse een iets minder tumultueus seizoen tegemoet gaat dan afgelopen jaar, waarbij de strijd soms iets te hevig oplaaide náást de baan. We beginnen met twee coureurs, maar verwachten halverwege het seizoen met vier of wellicht vijf autos te rijden. De Samsung BMW 130i Cup is absoluut een mooie autosportklasse waar we met zn allen misschien wat trotser op mogen zijn. Daarnaast is het sportieve merk BMW onder andere actief in de Formule 1 en het WTCC en heeft het alle ingrediënten om het tot een succes te maken. Laten we dit seizoen hopen op een sportieve strijd.
Paasraces Het nieuwe seizoen van de Samsung BMW 130i Cup wordt tijdens de Paasraces ingeluid. De races worden op 22 en 24 maart op Circuit Park Zandvoort verreden.
Formula Masters: Chris van der Drift snel bij Formula Masters-test op Monza
Chris van der Drift lijkt klaar voor het nieuwe International Formula Masters-seizoen. De Nederlandse Nieuw-Zeelander was tijdens een testdag op het circuit van Monza de snelste rijder. Er kwamen 27 coureurs in actie.
Van der Drift reed in zijn J.D. Motorsport-wagen 49 rondjes. Met zijn beste chrono van 1:44.639 was hij twee seconden sneller dan de Formula Masters pole-position-tijd van 2007 op Monza. Voor de fans van de opvallende A1GP-coureur van Team Duitsland: Michael Ammermueller rijdt dit jaar ook in de International Formula Masters. Spektakel verzekerd, zo lijkt ons. Ammermueller kwam tijdens de test op Monza tot P12. Adam Kahn, de A1GP-rijder van Team Pakistan, lijkt ook in de IFM weinig potten te gaan breken. Hij was tijdens de test 26ste en voorlaatste.
International Formula Masters, testresultaten Monza: 1. Chris van der Drift (NED), J.D. Motorsport, 1:44.639 2. Norbert Siedler (OOS), ADM Motorsport, 1:44.728 3. Mike Conway (GBR), Trident Racing, 1:44.736 4. Michael Meadows (GBR), Euronova Racing, 1:44.855 5. Time Sandtler (DUI), ISR, 1:45.028 6. Arturo Llobell (SPA), Cram Competition, 1:45.070 7. Daniel Mancinelli (ITA), Alan Racing, 1:45.081 8. Luca Persiani (ITA), Scuderia Famà, 1:45.144 9. Yuhi Sekiguchi (JPN), Euronova Racing, 1:45.285 10. Kasper Andersen (DEN), Trident Racing, 1:45.308 11. Fabrizio Crestani (ITA), Euronova Racing, 1:45.484 12. Michael Ammermueller (DUI), Iris Project, 1:45.556 13. Carlos Iaconelli (BRA), Pro Motorsport, 1:45.606 14. Filip Salaquarda (TSJ), ISR, 1:45.700 15. Sergy Afanasiev (RUS), J.D. Motorsport, 1:45.717 16. Alberto Costa (ITA), Euronova Racing, 1:45.839 17. Iosef Kral (TSJ), Team JVA, 1:45.878 18. Pablo Sanchez Lopez (MEX), Cram Competition, 1:45.886 19. Fabio Leimer (ZWI), Jenzer Motorsport, 1:45.934 20. Matei Mihaescu (ROE), Jenzer Motorsport, 1:46.077 21. Dominik Schraml (DUI), Alan Racing, 1:46.430 22. Vladimir Arabadzhiev (BUL), J.D. Motorsport, 1:46.539 23. Frankie Provenzano (ITA), ADM Motorsport, 1:46.626 24. Michele Caliendo (ITA), ADM Motorsport, 1:47.840 25. Alejandro Nunez (SPA), Pro Motorsport, 1:47.860 26. Adam Khan (PAK), Alan Racing, 1:48.232 27. Thomas Pivoda (TSJ), ADM Motorsport, 1:49.701
Superleague Formula: Ook Glasgow Rangers participeert in nieuwe klasse
De Schotse topvoetbalclub Glasgow Rangers zal dit jaar deelnemen in de nieuwe raceklasse Superleague Formula. In de divisie, die vanaf eind augustus met 750 pk tellende bolides wordt verreden, zijn nu 12 teams bekend.
Zo doen onder meer de voetbalclubs PSV, AC Milan, Anderlecht en Galatasaray mee. FC Porto, Olympiacos, Borussia Dortmund, FC Basel, Sevilla en de Braziliaanse clubs Flamengo en Corinthians participeren eveneens. Na Pasen worden nog twee deelnemende verenigingen bekend gemaakt. De organisatie is tevens met zes clubs in verregaande besprekingen. Doel is om op Donington Park bij de eerste race met 20 wagens aan de start te staan.
Daan Stots met de zwarte Swift in actie tijdens het seizoen 2007.
De Formido Swift Cup leek tijdens Pasen met 27 rijders van start te gaan. Maar daar komt op de valreep toch nog een naam bij. Daan Stots heeft net op tijd zijn racebudget rond gekregen.
Daan Stots moest deze week nog flink door sponsorland racen om genoeg euros te vergaren. Dat is hem net op tijd gelukt. ,,Ik heb zojuist al aan de vrije training meegedaan, meldde de Larense coureur vanmiddag vanuit Zandvoort. ,,Mede dankzij mijn nieuwe sponsor Avance heb ik genoeg geld om te racen binnen.
Coronel Racing De 23-jarige coureur Stots gaat net als vorig jaar onder de vlag van Coronel Racing rijden. Hij krijgt met Pasen startnummer 35 opgeplakt. ,,Omdat mijn deelname zo laat is rondgekomen, sta ik dit raceweekend niet in de Coronel-tent. De mensen kunnen mij met Pasen vinden bij de jongens van Wijzonol, die nog een plekje vrij hadden. Vanaf Pinksteren sta ik wel weer bij de Coronels. Pieter Schothorst en Jeroen Slaghekke zijn de andere twee Swift-rijders van Tim en Tom Coronel.
Op zaterdag 22 en maandag 24 maart vinden op Circuit Park Zandvoort de Kinzo Paasraces plaats. De diverse nationale kampioenschappen uit het Dutch Power Pack zullen tijdens het paasweekeinde hun eerste races van het nieuwe seizoen rijden. Er zullen dit jaar veel nieuwe kampioenen komen. Want alle titelhouders in zowel de BWM 130i Cup (Ricardo van der Ende), Clio Cup (Tim Buijs), Swift Cup (Steve Kirsch) als de Formule Ford (Francesco Pastorelli en Auke Genemans) stappen over naar een andere raceklasse.
De BMW's tijdens het seizoen 2007.
Samsung BMW 130i Cup De smaakmaker van vorig jaar was zonder twijfel de Samsung BMW 130i Cup. Elke race werd het publiek getrakteerd op ongekend felle gevechten.
11 wagens Het ziet er naar uit dat er met Pasen elf wagens aan de start staan. Voormalig kampioen (van 2006) Jan Joris Verheul is dit jaar zeker van de partij, net als routinier Jan Lammers. De 51-jarige Zandvoorter heeft in zijn renstal ook weer de twee koninklijke prinsen Bernhard junior en Pieter Christiaan van Oranje Nassau rijden. Tevens is Bertus Sanders in 2008 aan het team van Lammers verbonden. Vast gezicht in de BMW 130i Cup is Dillon Koster. In zijn Certainty Racing Team ook een nieuw gezicht, te weten Lau Michielsen. De nummers twee en drie van 2007, Tim Coronel en Bas Schothorst, zijn ook dit jaar weer van de partij. De BMW 130i Cup heeft met de deelname van Duncan Huisman (Ekris) een mooie naam.
Kampioen Van der Ende rijdt gastrace met Pasen Regerend kampioen Ricardo van der Ende, die de afgelopen twee jaar een Ekris-wagen bestuurde, zou aanvankelijk met Pasen niet aan de start verschijnen. Ricardo richt zijn pijlen op deelname aan een Europees toerwagenkampioenschap. En deelname aan twee kampioenschappen is vanwege zijn drukke werkzaamheden voor zijn eigen kartbaan te veel. Maar vrijdagmiddag om 16.30 uur kreeg Ricardo van der Ende van Ekris de kans om met Pasen in Zandvoort een gastrace te rijden. ,,Hartstikke mooi, want dan kan ik dit weekeinde in de BMW met het startnummer 1 rijden'', keek hij vast vol enthousiasme vooruit.
Meer rijders met Pinksteren De kans is groot dat er tijdens Pinksteren meer deelnemers zijn. Zo zal Rintje Ritsma dan weer van de partij zijn. Bovendien is Certainty Racing van Dillon Koster nog met een aantal coureurs in gesprek om later in het seizoen toe te treden.
Sebastiaan Bleekemolen is een van de favorieten voor de Clio-titel 2008.
Dunlop SportMaxx Clio Cup Ook in de Dunlop SportMaxx Clio Cup kan het nodige spektakel verwacht worden. Tijdens de Kinzo Paasraces verwacht de organisatie een veld van meer dan 25 gelijkwaardige Renault Clios aan de start. De vice-kampioen van 2007, Pim van Riet, zal erop gebrand zijn om dit jaar wel het kampioenschap op zijn naam te schrijven. Van Riet had vanmiddag tijdens de vrije training wel een momentje, want hij schoot bij de Renault-bocht flink het grind in. Tegenstand voor Van Riet kan worden verwacht van Michael en Sebastiaan Bleekemolen, Melvin de Groot en Robert van den Berg.
Snelle dames Bovendien treden de snelle dames Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot tot het Clio-gilde toe. Net als de beste jeugdige BMW 130i Cup-driver van afgelopen jaar, Mickey Bertram. Regerend Clio-kampioen Tim Buijs is er niet meer bij. Hij gaat dit jaar internationaal racen in de Porsche Supercup. Paul Vahstal en Addie van de Ven zijn wel weer van de partij. Zij hebben de overstap gemaakt naar het team van Wijzonol Racing. Ronald Morien, afgelopen jaar met Ferry Duivenvoorde kampioen bij de SEAT Cupras, gaat ook in de Clio Cup racen. Voor de echte amateurrijders, zoals Piet de Gier en Sylvester van Heijningen, heeft cupcoördinator Evert Bolderheij een nieuw kampioenschap in het leven geroepen. Bolderheij noemt dat vooralsnog de olympische klasse
Formule Ford De komst van de nieuwe Duratec 1600-motor heeft in de Formule Ford gezorgd voor nog snellere rondetijden. De klasse heeft veel aanzien in de autosportwereld, daar het wordt gezien als kraamkamer voor formulewagenrijders. Rijders als Jeroen Bleekemolen, Christijan Albers, Tom Coronel en Jan Lammers hebben alle goede resultaten geboekt in de Formule Ford. Jonge talenten uit de kartsport zullen het ook dit jaar weer opnemen tegen de gevestigde orde in deze spannende formulewagenklasse.
Bekende gastrijders Het publiek kan zich dan ook opmaken voor felle gevechten en veel inhaalacties. Bovendien zijn er met Pasen de nodige gastrijders actief. Wat te denken van Jeroen Bleekemolen. Maar ook René Kouwenberg, in 1990 en 91 kampioen, maakt zijn rentree. Bovendien is Anders Krohn, afgelopen seizoen de nummer twee uit de Formule Ford, met Pasen eenmalig present voor het seizoen 2008. Niels van der Valk, ook een voormalige champ, racet met Pasen een gastwedstrijd. Het is interessant te zien wat Jennifer van der Beek zal doen met Pasen, aangezien er slecht weer wordt voorspeld. De jeugdige rijdster toonde zich vorig jaar een ware regenkoningin. Ook vandaag, tijdens de eerste vrije training op CPZ voor de Paasraces, was Van der Beek weer rap.
Windvlagen Gert Valkenburg van Geva Racing en tevens bestuurslid van de Formule Ford Club Holland houdt de komende dagen goed het weer in de gaten. Niet alleen de kou en de neerslag kunnen voor verraderlijke omstandigheden zorgen. ,,Hier op Zandvoort kunnen flinke windvlagen voor gevaar zorgen, meldde Gert Valkenburg vanmiddag vanaf CPZ. ,,De Formule Fords zijn in dat soort omstandigheden kwetsbaar. We houden de veiligheid goed in de gaten. Maar vooralsnog denk ik dat we met Pasen gewoon kunnen gaan rijden. Al zal het af en toe wel tricky worden voor de rijders. Er zullen met Pasen 17 Formule Fords aan de start verschijnen. De twee Denen Nils Vestergard en Claus Froekjaer-Lorendsen hebben zich teruggetrokken. Daarentegen komt er nog wel een extra Zetec van het raceteam van Bas Kuppeveld bij.
Formido Swift Cup Jonge toerwagentalenten komen in actie in de Formido Swift Cup. Na een bijzonder succesvol debuutjaar, hebben zich voor het nieuwe autosportseizoen 28 Swifts ingeschreven. Vorig jaar ging de Swift Cup met 15 man/vrouw van start, dus de klasse zit enorm in de lift. Op technisch gebied zijn enkele kleine wijzigingen doorgevoerd, waardoor iets snellere rondetijden verwacht kunnen worden. Kampioen van vorig jaar, Steve Kirsch, zien we dit jaar niet in deze uitdagende merkencup. Rijders als Hans Bos, Suzanne Jager, Sandra Douma en Tim van Gog verschijnen wel aan de start samen met vele nieuwe namen in de autosport, zoals de 15-jarige Jeroen Slaghekke en de 16-jarige Pieter Schothorst die voor het team van de broers Tim en Tom Coronel uitkomen.
Debutanten Voor de Ladies Cup hebben zich ook een aantal nieuwe dames ingeschreven, onder wie Maaike de Wit die voor het team van Marcel Dekker uitkomt. Van de 28 rijders die met Pasen in de Swift uitkomen zijn er 11 debutant. Onder hen ook Thomas Cox, rijder van Douma Frensch Power, die vandaag tijdens de vrije training rechtdoor schoot bij de Renault-bocht en voor zaterdag een kapot voorwiel moet vervangen. Bovendien knalde er vandaag een zwarte Swift in de Hugenholtz hard af. ,,Ik dacht dat het een van de nieuwe Duitsers was, ik vermoed Jörg Obluda, vertelde één van de rijders vanaf het circuit.
Ronald Morein en Ferry Duivenvoorde, hier in het midden de trotse kampioenen in de SEAT Cupra Cup van 2007, rijden dit seizoen als team in de TDC.
Toerwagen Diesel Cup Nieuw in het Dutch Power Pack is de Toerwagen Diesel Cup (TDC). In deze klasse nemen verschillende toerwagens het tegen elkaar op, waaronder de BMW 120D, Volkswagen Golf TDi, Seat Ibiza Cupra en Alfa Romeo 147 JTD. Omdat elke auto een verplichte pitstop moet maken, vindt er naast spektakel op het circuit, ook veel actie plaats in de pitstraat. De klasse rijdt twee races tijdens het Paasweekend. De eerste wedstrijd wordt zaterdagmiddag verreden en duurt 110 minuten, de tweede manche wordt op Tweede paasdag verreden.
Bekende namen De TDC zou dit jaar wel eens een heel succesvolle klasse kunnen gaan worden. Vanmiddag waren reeds 22 teams ingeschreven voor de nieuwe klasse. ,,En met Pinksteren zullen er minimaal drie BMWs bijkomen, weet cupcoördinator Cees van Oord reeds te melden. Gaby Uljee en Paulien Zwart vormen één van de deelnemende teams van de nieuwe dieselcup. Zij moeten het onder meer opnemen tegen Bertus Sanders en Marc Koster, die met een BMW 120d tot de favorieten horen. ,,Ik denk dat het een leuke cup wordt, stelde Marc Koster van de week reeds. ,,Ik heb gehoord dat mannen als Paul van Splunteren, Cor Euser en Frans Verschuur ook gaan meedoen. Dat klopt, want er doen bekende autosportnamen mee met de TDC. Zo rijdt Frans Verschuur in een BMW 120d met Albert Vos. Ook Arie Ruitenbeek (KNAF-voorzitter en tevens het bekende gezicht van BMW Group Nederland BV) rijdt dit jaar mee in de TDC. Ruitenbeek racet uiteraard in een BMW 120d. Een zeer geroutineerd koppel wordt gevormd door Cor Euser en Peter van der Kolk. Ook dit tweetal zit in een diesel van BMW. In een Volkswagen Golf komen Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde uit. Dit tweetal veroverde afgelopen seizoen het kampioenschap in de SEAT Cupra Cup. Over SEATs gesproken: Christiaan Frankenhout rijdt met Pasen in dit type auto. Frankenhout vormt een koppel met Ward Rosier. Renate Sanders en Frank Wilschut gaan samen op pad in een diesel van BMW.
De Suzuki Swifts in actie in 2007.
Programma Op zaterdag 22 maart vinden alle kwalificaties plaats, gevolgd door de eerste race van de Toerwagen Diesel Cup. De eerste sessie vangt aan om 10.00 uur. Op Tweede Paasdag begint het programma om 9.15 uur met de eerste race.
Toegangskaarten Kaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar via de website van Circuit Park Zandvoort (www.circuit-zandvoort.nl) of via het Ticket CallCentre (0900 9000 500). Een weekend-duinkaart kost 12,00 euro, waarbij kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, gratis toegang hebben. Een weekend-paddockkaart, met toegang tot het rennerskwartier, kost 35 euro. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, ontvangen vijftig procent korting op een paddockkaart.
Gratis toegang voor het hele gezin! Hoofdsponsor Kinzo stelt gratis Family Tickets ter beschikking. Bij aankoop van elektronisch Kinzo gereedschap bij een van de deelnemende bouwmarkten, ontvangt men een gratis toegangsbewijs, welke gratis toegang tot de duinen geeft voor het gehele gezin (twee volwassenen en twee kinderen).
Meer informatie over tickets en het meest recente tijdschema is te vinden op www.circuit-zandvoort.nl
Voorlopig tijdschema Kinzo Paasraces Zaterdag 22 maart 2008 10:00 - 10:20 Formule Ford 10:30 - 10:50 Toerwagen Diesel Cup 11:00 - 11:20 Samsung BMW 130i Cup (1) 11:30 - 11:50 Formido Swift Cup 12:00 - 13:00 Pauze 13:10 - 13:30 Dunlop SportMaxx Clio Cup 13:40 - 14:00 Samsung BMW 130i Cup (2) 14:15 - 16.05 Race 1 Toerwagen Diesel Cup (race 1) 110 minuten
Maandag 24 maart 2008 09:15 - 09:40 Race 2 Samsung BMW 130i Cup (race 1) 10 ronden 09:55 - 10:20 Race 3 Formule Ford (race 1) 12 ronden 10:35 - 11:20 Race 4 Dunlop SportMaxx Clio Cup (race 1) 45 minuten 11:35 - 12:05 Race 5 Formido Swift Cup (race 1) 12 ronden 12:15 - 13.15 Pauze 13:30 - 14.05 Race 6 Samsung BMW 130i Cup (race 2) 16 ronden 14:30 - 14:55 Race 7 Formule Ford (race 2) 12 ronden 15:10 - 15:35 Race 8 Dunlop SportMaxx Clio Cup (race 2) 12 ronden 15:50 - 16:30 Race 9 Toerwagen Diesel Cup (race 2) 40 minuten 16:45 - 17.15 Race 10 Formido Swift Cup (race 2) 12 ronden
Ricardo van der Ende zou aanvankelijk met Pasen niet aan de start verschijnen. ,,Maar ik kreeg vanmiddag om 16.30 uur van Ekris een telefoontje dat ik een gastrace kan rijden, meldde de regerend BMW 130i-kampioen vanmiddag aan Autosport.nl. ,,Dus ben ik dit weekend van de partij.
Ricardo van der Ende richt zijn pijlen dit jaar op deelname aan een Europees toerwagenkampioenschap. Hij wil graag internationaal gaan rijden in een klasse, die als opstap zou kunnen dienen om mogelijk in 2009 aan het WTCC deel te nemen. ,,Dit jaar twee volledige competities rijden in een Europees kampioenschap én de Nederlandse BMW 130i Cup, dat is te veel. Ik heb het namelijk ook heel erg druk met mijn kartbaan, legt Van der Ende zijn keuze uit. ,,Daarom heb ik besloten in 2008 niet een volledig seizoen in de BMW 130i Cup te doen. Maar dat ik nu met Pasen een gastoptreden kan racen, vind ik heel leuk. Lijkt me geweldig om met het kampioensnummer 1 op mijn wagen te gaan rijden.
Vrije trainingen gemist Omdat het gastoptreden pas vandaag in de namiddag is rondgekomen, begint Van der Ende wel met een achterstand aan de Paasraces. Terwijl de tien andere deelnemers aan de BMW-paasraces vandaag twee vrije trainingen konden afwerken en vast konden wennen aan de koude, natte omstandigheden, heeft Van der Ende dat gemist. ,,Ik race nu snel naar huis om mijn spullen te pakken en hoop rond 18.00 uur op het circuit te zijn, meldt Ricardo telefonisch vanuit de auto. ,,Hoe en wat er allemaal gaat komen dit weekend, zie ik wel. Er zijn ten opzichte van 2007 wat technische veranderingen aan de BMWs, zoals met de remmen. Dat zal ik zaterdag allemaal wel merken. Ik heb in ieder geval veel zin om mee te doen.
Op zaterdag 22 en maandag 24 maart vinden op Circuit Park Zandvoort de Kinzo Paasraces plaats. De diverse nationale kampioenschappen uit het Dutch Power Pack zullen tijdens het paasweekeinde hun eerste races van het nieuwe seizoen rijden. Bekijk hieronder het tijdschema en de ticketinfo.
VALENCIA - Henki Waldschmidt heeft afgelopen weekend tijdens de eerste officiële Formule 3 Euroseries test op het circuit van Valencia grote indruk gemaakt. Van de totaal 29 deelnemers legde de Nederlandse debutant op het Spaanse circuit beslag op de vierde plaats! Door een snelle tijd van 1:29.771 te klokken gaf Waldschmidt zijn visitekaartje aan de overige coureurs en teams af. Het was pas de tweede keer dat de Hagenaar in een F3-bolide reed. Eind 2007 testte hij reeds een dag in een F3-wagen op het Franse circuit van Nogaro. Volgende week (20 en 21 maart aanstaande) zal de rijder van SG Formula zijn test vervolgen op het circuit van Estoril (Portugal).
Alle bekende teams zoals ART Grand Prix, Mücke Motorsport en Manor Motorsport waren op volle oorlogssterkte aanwezig. Het team van SG Formula hield op het circuit van Ricardo Tormo het hoofd koel. Doordat het Franse team de nieuwe F3-wagen aan het opbouwen was, moest Waldschmidt op zaterdag nog werkeloos toekijken hoe de overige rijders hun eerste meters maakten ter voorbereiding op het komende F3-seizoen. Op zondagochtend maakte het 19-jarige autosporttalent daadwerkelijk zijn debuut in de nieuwe F3-bolide, dat aangedreven wordt door een Mercedes krachtbron.
Na de shakedown concentreerden Waldschmidt en zijn team zich op het veelvuldig variëren van afstellingen, wisselen van veren en schokbrekers en zoeken naar een optimum voor alle bochten. De rijder van het Toyota Young Drivers Program (TDP) bouwde de testdag met SG Formula stelselmatig op en draaide continu snellere rondetijden. In de middagsessie vervolgde Waldschmidt zijn test. Na een aantal stints te hebben gereden, benutte Waldschmidt volledig de volgende set nieuwe banden van Kumho. Het jonge talent eindigde zijn test uiteindelijk op een keurige vierde plaats. Met dit goede resultaat kijkt Waldschmidt met veel vertrouwen uit naar de volgende Formule 3 Euroseries test, dat zal plaatsvinden op het circuit van Estoril.
HENKI WALDSCHMIDT: "Op zaterdag was het team nog druk bezig met het opbouwen van de wagen, zodat ik niet heb kunnen rijden. Gisteren was een bijzonder nuttige testdag. Nadat ik in de ochtend de verplichte shakedown had gedaan, ging ik in de middag met nieuwe banden naar buiten. Ik zat direct goed op snelheid en ging steeds sneller. Een vierde tijd is een opsteker voor het team en voor mij. De samenwerking met de engineers verliep verder uitstekend. Mijn team werkt hard en is onwijs gemotiveerd. Verder zit het ongelooflijk dicht bij elkaar en wordt er vreselijk hard gereden. Hartstikke leuk en uitdagend. Ik vind het fantastisch dat ik in mijn derde autosport jaar mee knok in deze mondiale topklasse. Ik zie het helemaal zitten. Op naar de volgende F3-test!
Marc Koster en Bertus Sanders vormen dit seizoen een koppel in de nieuwe Toerwagen Diesel Cup. De twee coureurs staan vanaf de Paasraces met hoge verwachtingen aan de start in een BMW 120d. ,,We gaan voor het kampioenschap, aldus Bertus Sanders, die in 2008 overigens met het raceteam van Jan Lammers ook in de BMW 130i Cup zal uitkomen.
Marc Koster heeft veel zin om te gaan racen in de nieuwe racedivisie. ,,Het kan heel erg leuk gaan worden, vertelt hij. ,,Ik heb zeer aansprekende namen gehoord, zoals Paul van Splunteren, Frans Verschuur en Cor Euser, die in de Cup zouden gaan rijden, vertelt Koster. ,,Ook dames als Paulien Zwart en Gaby Uljee zijn van de partij. Al met al denk ik dat er veel coureurs meedoen die echt veel plezier in de autosport hebben.
Fel gevecht Koster en Sanders kennen elkaar al langer. ,,Een jaar of vijf geleden reden we beiden in de Toyota Yaris Cup en waren we grote concurrenten van elkaar. Bertus werd toen na een fel gevecht kampioen en ik tweede, vertelt de door Pioneer ondersteunde Marc Koster. ,,Een aantal jaar geleden zijn we samen gaan rijden in het Winterkampioenschap. Ook Dillon Koster zat toen bij ons team. We hebben onder meer met een BMW 120d gereden. In de Toerwagen Diesel Cup gaan we nu ook met die auto racen.
Sanders ook in BMW 130i Cup Voor Bertus Sanders wordt het raceseizoen naar eigen zeggen een drukke boel. Hij gaat namelijk ook weer uitkomen in de BMW 130i Cup. De Emmenaar maakt de overstap van Team Renova-Euser naar de renstal van Jan Lammers, waarin naast Lammers wederom ook de koninklijke prinsen Bernhard junior en Pieter Christiaan zullen uitkomen.
Extra budget nodig ,,Cor Euser had na vorig jaar al snel aangegeven dat hij in 2008 slechts budget voor één BMW 130i zou hebben en dat zijn vaste rijder wederom Jan Joris Verheul zou zijn, legt Sanders uit. ,,Toen is er contact met Jan Lammers gekomen. Hoewel ik mijn budget nog maar voor een half seizoen rond heb, hebben we toch besloten te gaan rijden. Ik sta met Pasen aan de start en zal in het loop van het jaar dus nog op zoek moeten naar extra geld voor de 130i. Als het me lukt om dat rond te krijgen, verwacht ik zeker voor een topdrie-klassering in het klassement te kunnen gaan. Want het team van Jan Lammers heeft de wagen en alles eromheen goed voor elkaar, aldus Bertus Sanders.
Goed initiatief Kostentechnisch is deelname aan de Toerwagen Diesel Cup goedkoper. ,,Terwijl je met een 120d toch in een achterwiel aangedreven wagen rijdt en lekker in een BMWtje zit, verklaart Marc Koster zijn positieve racegevoel. ,,Ik vind het opstarten van de TDC al met al een goed initiatief van CPZ. Misschien kunnen we er straks ook nog een soort van merkenkampioenschap aan vast koppelen. Want ik denk dat de BMWs een leuke strijd kunnen aangaan met de SEATs, de Alfas en de VW Golfs.
EINDHOVEN Peter Kox komt dit seizoen opnieuw uit in het FIA GT-kampioenschap. De ervaren autocoureur uit Eindhoven zal namens het Duitse Reiter Engineering net als vorig jaar een Lamborghini Murciélago R-GT besturen. Zijn teamgenoot bij Reiter is de Rus Roman Rusinov. Eerder werd bekend dat Kox in 2008 ook uitkomt in de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans.
De deelname van Reiter Engineering aan de FIA GT lag in de lijn der verwachting. Dankzij de inspanningen van Reiters Russische hoofdsponsor InterProgress Bank en Antonov PLC komt Kox dit jaar opnieuw uit in het prestigieuze kampioenschap. De Eindhovenaar kan dus net als vorig jaar een druk racejaar tegemoet zien.
Vlak voor de start van het seizoen is er nog behoorlijk wat werk te verzetten. We moeten nog veel aan de auto verbeteren, weet Kox. Dat is een kwestie van veel testen. We verbeteren de Lamborghini constant. Ook de test op het circuit van Monza vorige week is zeker niet slecht gegaan. We hebben inmiddels een windtunneltest gedaan en zo komen we steeds kleine stapjes dichterbij een superauto. Het is in ieder geval een betrouwbare auto met veel groeimogelijkheden.
De eerste race van Peter Kox is op 20 april op het Britse circuit van Silverstone.