Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    08-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ruim een jaar na zijn racepensioen stapt Michael Schumacher toch weer in een Ferrari. De zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 zal volgende week op Barcelona zijn opwachting maken tijdens een test.

    De 38-jarige Duitser is winnaar van 91 Grote Prijzen. De meest succesvolle F1-coureur aller tijden stopte na het seizoen 2006. Dit jaar ondersteunde hij Ferrari al op het technische vlak. ,,Michaels rentree is voor de helft fun, voor de overige helft gaat hij ons op het technische vlak helpen’’, aldus een woordvoerder van de Italiaanse renstal.

    Omdat de traction control in de F1 verdwijnt komend seizoen en Schumacher veel ervaring heeft met het rijden zonder dit soort technische hulpmiddelen, maakt Ferrari graag gebruik van Schumi’s ervaring op dit gebied.

    Ferrari_logo_1898

    08-11-2007 om 18:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Volgens bepaalde Spaanse media zou een nieuwe verbintenis tussen Fernando Alonso en het Renault-team van Flavio Briatore niet ver meer weg zijn. Zeker lijkt dat Briatore de terugkeer van zijn ‘verloren zoon’ wel ziet zitten. ,,Want wat Fernando afgelopen jaar bij McLaren is overkomen, zou bij ons nooit gebeurd zijn’’, aldus de flamboyante Italiaanse teambaas.

    alonso_barcelona
    Fernando Alonso in de McLaren tijdens afgelopen seizoen.

    Turbulent
    Volgens Briatore zou de tweevoudig wereldkampioen Formule 1 uit Spanje bij Renault nooit een dergelijk turbulent jaar hebben gehad, meldt hij in het blad Autosprint. ,,Want wij werken met een veel grotere mate van transparantheid dan McLaren’’, meent Flavio.

    Doorlopend contract
    Alonso won in 2005 en 2006 twee WK-titels met Renault, voordat hij de overstap maakte naar McLaren. Daar kreeg hij het dit jaar verbaal vaak aan de stok met onder meer teambaas Ron Dennis, maar ook zijn rookie-teamgenoot Lewis Hamilton. Hoewel Alonso nog een doorlopend contract had tot en met 2008, gingen hij en McLaren vorige week officieel uit elkaar.

    'Nooit problemen'
    Op de vraag of Alonso moeilijk in de omgang is, antwoordt Briatore: ,,Wij overschatten rijders. Ze zijn 20, 25 jaar oud en wij verwachten altijd van hen dat ze zich als volwassenen gedragen. Die jongens komen geregeld in situaties die groter dan de coureurs zelf zijn. En soms helpen wij ze dan niet. Maar nee, Fernando heeft nooit problemen bij ons gehad’’, aldus Briatore in Autosprint.

    08-11-2007 om 18:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Zandvoort - In Amerika is Nascar razend populair, veel populairder dan de Formule1 bijvoorbeeld. Maar het Nascar gevoel komt naar Nederland. Met de introductie van een van de NASCAR afgeleide V8-bolide, zet de door Huub Vermeulen geleide stichting (DNRT) een nieuwe stap voorwaarts. De Stichting Dutch National Racing Team presenteerde op het circuitpark Zandvoort een spectaculaire nieuwe raceauto.,,Deze wagen is een prachtige uitdaging voor de ervaren coureurs’’, aldus een enthousiaste Vermeulen.

    V8 Powerboat

    De DNRT organiseert zo’n 35 wedstrijden per jaar. Liefst 800 autocoureurs en nog eens 400 motorracers vinden hun plezier in deze races, die zowel nationaal als internationaal plaatsvinden. Zo organiseert de stichting van Huub Vermeulen jaarlijks onder andere ook drie 24 uursraces, waaronder de inmiddels populaire 24 uur van Dubai.

    Nieuwe uitdaging
    Omdat de nodige coureurs uit de DNRT inmiddels meer en meer ervaren worden, zocht deze groep naar een nieuwe raceprikkel. Die uitdaging naar meer vermogen en snelheid gaat vanaf 2008 gevonden worden in de nieuwe V8-klasse. Op woensdag 31 oktober is deze spectaculaire nieuwe racewagen gepresenteerd op Circuit Park Zandvoort. Een naam voor de nieuwe klasse is er nog niet, maar die zal er binnenkort zeker komen.

    Imposante wagen
    ,,Het is een prachtige wagen geworden. Geheel anders dan wij dat in Europa gewend zijn’’, vertelt Huub Vermeulen. ,,De auto is ruim 5,5 meter lang en 2 meter breed, maar slechts 1,20 meter hoog. Het is absoluut een imposante verschijning!’’

    Impossante verschijning op Zandvoort

    V8
    Een grote V8 krachtbron zorgt voor de gang. Het is een 6.0 L aluminium Corvette LS2 motor, die liefst 450 pk levert bij 6500 toeren, met 550 Nm, dry sump en benzine-inspuiting. Het chassis is grotendeels afkomstig van de populaire Amerikaanse NASCAR. Deze is echter op 22 punten gewijzigd, om daarmee de veiligheid – die in de DNRT bovenaan staat – nog meer te waarborgen. De instap van de bolide is wel door het raam. Deuren zijn niet zinvol omdat het chassis tot de bovenkant van de deurplaat zou reiken.

    Amerikaans
    Alles aan de auto is Amerikaans, met uitzondering van veren en schokdempers. Die komen van het Nederlandse Intrax. De meeste klassen van DNRT rijden op Intrax vanwege de uitstekende ervaringen.
    De achteras van de V8 is van het type ‘quick change’, dat wil zeggen dat in tien minuten de eindoverbrenging kan worden aangepast aan een circuit. Een set tandwielen daarvoor kost slechts 70 dollar. De wielen zijn van staal, kosten een fractie van aluminium, zijn licht en zeer duurzaam. De slicks zijn 10J breed, van het merk Hoosier en zijn duurzaam. De praktijk zal bepalen met welke compound zal worden gereden.

    Het geluid
    Amerika kent nauwelijks geluidseisen voor autosport. Op Circuit Park Zandvoort is dat, vanwege het beperkte aantal geluidsdagen, een ander verhaal. In nauw overleg met de autofabrikant is daarom een systeem ontwikkeld; op de geluidspaal van Zandvoort kwam slechts 89 db onder volle belasting tot stand. Een zeer gunstige waarde die zo nodig in de loop van de tijd verder verlaagd kan worden.

    Milieu
    Racen met grote motoren is niet bepaald milieuvriendelijk. Maar DNRT heeft een ontwikkeling gestart om op termijn met biobrandstoffen te gaan rijden. Daar lenen de motoren van de nieuw gepresenteerde V8 zich bij uitstek voor. Anders dan gebruikelijk rijdt de klasse met benzine-inspuiting, terwijl in Amerika vrijwel uitsluitend met (Holly) carburateurs wordt gereden. Met inspuiting wordt het benzineverbruik echter gehalveerd.

    De kosten
    De definitieve kosten van de bolide zijn nog niet bekend, maar verwacht wordt dat de prijs minder dan 50.000 euro (ex btw) zal bedragen. Voor het eerst zal het ook mogelijk zijn om raceauto’s te leasen voor een scherp tarief (bij Prisma Car Lease, Baarn). De motor en versnellingsbak worden, bij normaal onderhoud, geacht circa drie jaar te kunnen rijden. Onderdelen zijn (relatief) goedkoop en de seizoenskosten kunnen dan ook laag blijven.

    De serie
    De V8 klasse zal als basis de semi-endurance races rijden van het DNRT (B-groep). Dat zijn races van ongeveer drie uur, al of niet gesplitst in tweeën. Dat betekent dat het ook mogelijk is om met twee rijders op een auto mee te doen. Gezien de hevigheid van de auto is dat zelfs gewenst.

    De serie bestaat uit 7 wedstrijden per seizoen. Ieder evenement wordt, zoals bij DNRT gebruikelijk, op één dag verreden. Zowel op weekend- als op weekdagen. De deelnemers aan de evenementen van DNRT zijn voor een groot deel ondernemers. Juist de compacte duur van de evenementen is voor hen van belang.

    Lange adem
    De auto is gemaakt voor de lange adem. Naast de serie zal het mogelijk zijn om aan andere wedstrijden deel te nemen. Zoals de Winterserie, maar ook de 24 uur van Dubai en andere lange en korte wedstrijden. De wagen is erop gemaakt.

    Voor wie
    De V8 is bedoeld voor de ervaren rijders van het DNRT en niet voor jonge talenten. De minimum leeftijdsgrens is 30 jaar. Voor rijders die weten dat zij niet meer als coureur naar de Formule 1 gaan. De klasse is dus vooral voor het plezier in de sport. Sportiviteit staat dan ook bovenaan. De rijders moeten vooral ook na de race gezellig na kunnen praten. Er is een ballotagecommissie.

    Snelheid
    De eerste indicaties geven aan dat de auto tot snelle rondetijden in staat zal zijn. De grens van de 1 minuut 50 op een rondje Zandvoort zou op termijn in zicht kunnen komen. De topsnelheid zal, bij voldoende lengte van de weg, wel eens rond een indrukwekkende 330 kilometer per uur kunnen liggen.

    Sponsors
    De klasse wordt gesponsord door Prisma Car Lease in Baarn, het bedrijf waar het ook mogelijk is een V8 te leasen. Verder ondersteunt ook het Baarnse Falcon Sportswear de nagelnieuwe klasse.

    Specificatie wagen:
    Chassis: Nascar type spaceframe
    Carrosserie: Nascar Late Model
    Motor: LS2 aluminium, 6.0 liter inhoud
    Vermogen: 450 pk (550 Nm) bij 6500 tpm
    Massa leeg: Circa 1050 kg
    Topsnelheid: Circa 330 km/u
    Velgen: Staal, 10 X 15
    Banden: Hoosier 10 x 15
    Lengte: 5,50 meter, breedte 2,0 meter
    Klasse sponsor: Prisma Car Lease, Baarn

    04-11-2007 om 00:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    LE CASTELLET – Renger van der Zande heeft op het circuit Paul Ricard, vlakbij het Zuid Franse Bandol een nieuwe bladzijde toegevoegd aan zijn snelle ontwikkeling in de autosport. Alle teams van de GP2 klasse, die te boek staat als kraamkamer van de F1, hebben vier dagen lang rijders getest. Renger bleek de snelste debutant, door reeds binnen één dag een tijd van 1.13.73 neer te zetten met zijn GP2 Dallara van het Arden Red Bull team. Een prachtig debuut in deze klasse, ondanks de remproblemen tijdens zijn snelste ronden.

    Renger noteerde goede tijden bij GP2 debuut

    Het waren intensieve dagen op het winderige Zuid Franse circuit. Alle GP 2 teams werkten intensief vier dagen lang een programma af. Verschillende routiniers en een grote groep rookies wisselden elkaar af. Rijders als Kobayashi en ook Hanley, beiden pupillen van Formule 1 teams, reden zelfs alle dagen. Verschillende Nederlandse rijders zoals Giedo van der Garde, Yelmer Buurman en ook Chris van der Drift reden twee dagen. Ze deden het goed, met zelfs een opmerkelijke zesde tijd voor Renger’s Nijmeegse stadgenoot Yelmer.

    Renger zelf moest het doen met slechts één dag. Dat was alles of niets voor de ambitieuze Trust-rijder. Het zat niet mee. Met name in de middag, toen hij zijn ervaring van de ochtend wilde verzilveren, sloeg de mechanische pechduivel toe. Zijn remsysteem faalde en dat kostte pittijd. Uiteindelijk, met vrij weinig “track time “wist de GP 2 rookie er een 1.13.73 uit te persen. En uiteraard was hij niet tevreden. Voor zijn gevoel zat er nog veel meer in. Maar de dag zat erop en de moegestreden monteurs en engineers wilden huiswaarts.

    Renger van der Zande ging hard tijdens eerste kennismaking GP2

    Bij analyse van alle vier dagen bij elkaar bleek Renger degene die het snelst in korte tijd een toptijd had neer gezet. Toch nog tevredenheid bij de Nijmeegse debutant. Het team was vol lof over de opbouw en aanpak van Renger.

    RENGER VAN DER ZANDE: “Tja, dit was natuurlijk fantastisch. Maar door mijn eigen ambitie vergat ik bijna te genieten. Dat zal wel met terugwerkende kracht vannacht in mijn bed gebeuren. Toch gaaf dat ik al na een ochtend even snelle tijden draaide als routiniers en kerels die al meerdere dagen bezig waren. Ik wil Arden bedanken dat ze dit mogelijk hebben gemaakt.”

    Renger reisde na de test meteen af naar Stuttgart waar hij morgen als Mercedes Benz junior aantreed met onder andere F1 ster Lewis Hamilton in een evenement van Mercedes in het Mercedes Benz museum te Stuttgart. Volgende week dinsdag treedt hij weer aan in Paul Ricard voor een test in de World Series Formule Renault 3.5.

    04-11-2007 om 00:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Nu het F1-seizoen ten einde is, kijken veel coureurs terug op hun seizoen. Wat waren goede momenten en wat ging fout. Zo ook Nico Rosberg, die regelmatig opzien baarde met goede resultaten, en nu in verband gebracht wordt met McLaren als opvolger van de inmiddels vertrokken Fernando Alonso. Wat vind Nico zelf van zijn seizoen?


    'Het is een goed jaar voor me geweest, in verschillende opzichten. Zoals bijna altijd heb je een aantal ups en downs gedurende een seizoen. Aan het begin van het seizoen gingen de races goed alleen bleven de resultaten uit. Later werden de startposities ook beter en konden we regelmatig punten scoren. Het feit dat we dit jaar zo goed presteerden heeft ook te maken met de ontwikkeling van de auto, de FW29 was in veel opzichten beter dan onze vorige bolide.'Aldus de Duitser.

    'Een van de belangrijkste succesfactoren dit seizoen is dat we de auto gemakkelijk af konden stellen, voor elk circuit. Samen met mijn engineers kwamen we tot een auto waar ik het maximale uit kon halen en lekker mee kon pushen. Dit resulteerde in een geweldig aantal van elf keer starten tijdens Q3, echt fantastisch! Ook een aantal resultaten tijdens races hebben me verrast, zo goed konden we meestrijden.'Zo zegt Rosberg.

    Nico Rosberg’s persoonlijke hoogtepunten van afgelopen seizoen:
    'Ik denk dat het hoogtepunt komt van de race van Spa. Na de driedaagse test voor het raceweekend had ik weinig vertrouwen dat we competitief zouden zijn en ik verwachtte een zwaar weekend. Maar het tegendeel bleek waar, ik reed een geweldige kwalificatieronde en mocht als zesde starten. Na een goede start had ik na de eerste bocht alleen twee McLarens en twee Ferrari’s voor me!"

    "Ook Melbourne was een goede race door mijn inhaalactie op Ralf Schumacher. Na een slechte kwalificatie haalde ik het maximale uit de auto door als vierde te eindigen. Ook Maleisië was een goede race aangezien ik daar in het begin goed kon strijden met de BMW’s. Ook al finishte ik niet, toch was het een leuke race."

    "En last but not least, de laatste race in Brazilië. Hier behaalde ik mijn beste resultaat uit mijn F1-carriere, ik startte tiende en kwam als vierde over de streep. Ik had opnieuw een goed gevecht met de BMW’s en versloeg ze ‘Fair and Square’ wat inhield dat het team als vierde geëindigd is in het constructeurskampioenschap. Al met al heb ik een hoop leuke momenten gehad en ga ik vrolijk de winter in!"

    04-11-2007 om 00:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM carrière lonkt voor 18-jarige dame
    Audi is, nu het DTM-seizoen is afgelopen, begonnen met de zoektocht naar nieuwe talenten voor volgend jaar. Omdat Audi een vrouwelijke vervanger wil voor Vanina Ickx, krijgt Emma Kimilainen, die gesteund wordt door oud F1 coureur Stefan Johansson, een test. Dat Audi wederom voor een vrouw gaat is niet verwonderlijk, dat deze blonde Finse nog maar 18 jaar is wel.


    Vanina Ickx kende twee teleurstellende jaren met haar Audi A4. De Belgische dame kon het de dame van Mercedes, Susie Stoddart, niet moeilijk maken. Ondanks dat Ickx niet wist te scoren, besloot Audi naar een vrouwelijke coureur te zoeken als directe vervanging.

    Emma Kimilainen in haar Formule Ford bolide

    Emma Kimilainen wordt gezien als één van de grootste vrouwelijke talenten van dit moment. De Finse wist veel indruk te maken door op zeventienjarige leeftijd als tweede te eindigen in het Finse Formule Ford kampioenschap. Kimilainen kwam slechts zes punten tekort voor de titel. Het afgelopen jaar kwam de Finse uit in het Zweedse Radical Elite kampioenschap, waarin zij als derde eindigde op zeven punten van de winnaar.

    04-11-2007 om 00:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De F1 toekomst van Timo Glock zag er rooskleurig uit, nadat de Duitser dit jaar het GP2-kampioenschap op zijn naam had geschreven. BMW lijkt echter roet in het eten te gaan gooien door Glocks overstap naar Toyota te dwarsbomen. BMW heeft inmiddels laten weten dat zij hun “investering” nog een paar jaar willen houden.

    Voorlopig zit het de GP2-kampioen niet mee

    Ondanks dat Mario Theissen gedurende het 2007 seizoen had gezegd mee te werken aan een overstap als het zou gaan om een racezitje, heeft de BMW-baas nu een hele andere mening over de toekomst van Glock. Tegenover het Duitse Bild liet Theissen weten de GP2-kampioen te willen behouden.

    BMW heeft echter al twee coureurs en daardoor lijkt Glock volgend jaar wederom te moeten fungeren als testcoureur. Opnieuw een testrol bij het team is niet waar de Duitser op gehoopt had. Nu dat Toyota Glock een racecontract heeft aangeboden, botsen de belangen van BMW en Glock.

    “Ik heb nu een grote kans gekregen om een grote stap te maken in mijn carrière”, vertelde Glock tegenover Bild. “BMW kan mij dit echter niet bieden en daarom wil ik graag van renstal veranderen. Ik ben BMW echter wel zeer dankbaar voor de steun, maar nu is het tijd om verder te gaan. Ik hoop dat wij tot een overeenkomst kunnen komen. Ik ben van mening dat ik volgend jaar de stap van vervanger naar een goede racecoureur kan maken.”

    04-11-2007 om 00:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Chris van der Drift geniet van GP2-test op Paul Ricard

    LE CASTELLET – Chris van der Drift begon zijn voorbereidingen op het raceseizoen van 2008 op het High Tech Test Track Paul Ricard in Zuid-Frankrijk. De 21-jarige Rotterdammer kwam voor de tweede maal in zijn carrière in actie met de GP2-bolide van Trident Racing, samen met andere potentiële F1-kandidaten. Ondanks problemen met de versnellingsbak, wist de vicekampioen uit de International Formula Master veel vooruitgang te boeken en competitieve rondetijden te laten noteren.

    Chris van der Drift in actie op Paul Ricard

    Van der Drift kreeg de kans om twee dagen lang achter het stuur van de 580 pk krachtige auto te kruipen. Het team Trident Racing kwam de Nederlander niet onbekend voor. Vorig jaar maakte hij al kennis met de Italiaanse equipe en kende hij een uitstekende eerste test. De GP2 Series geldt als dé opstapklasse naar de Formule 1, getuige de krachtige bolides en de kampioenen die daaruit zijn voortgekomen. Nico Rosberg en Lewis Hamilton wonnen de titel in respectievelijk 2005 en 2006. Beide coureurs racen nu in de Formule 1. Timo Glock veroverde afgelopen seizoen de felbegeerde titel.

    De eerste testochtend begon goed. Chris maakte zich vertrouwd met de auto en wist constant zijn rondetijden te verbeteren. Graag wilde hij zich ’s middags wagen aan een toptijd, maar een defecte oliepomp van de versnellingsbak gooide roet in het eten. Hierdoor verloor de snelle Nederlander veel ‘tracktime’ en was hij niet in staat om zijn beste tijd te verbeteren. ’s Ochtends op de tweede testdag werkte Van der Drift solide zijn rondjes af en boekte steeds meer progressie. Echter na de middagpauze raakte één van de sensoren kapot. Omdat deze tussen de versnellingsbak en de motor zat, moest het onderdeel vervangen worden. Uiteindelijk werd de laatste set nieuwe banden gemonteerd waarna de Rotterdammer zijn snelle bolide de sporen gaf. Op weg naar een goede tijd brak er een aantal tandwielen van de derde versnelling af, waardoor slechts één vliegende ronde gereden kon worden. Met een uiteindelijk beste tijd van 1:13.451 sloot Van der Drift zijn twee testdagen naar tevredenheid af. Hij bleek de snelste coureur te zijn geweest die voor Trident Racing tijdens in actie kwam en hij versloeg op beide dagen zijn tijdelijke teamgenoot met gemak.

    Chris van der Drift in een snelle ronde

    Chris van der Drift: “Ondanks dat we een paar problemen hadden, was het gaaf om weer met de GP2-auto van Trident Racing te testen. Ik heb een aantal grote stappen voorwaarts gemaakt en de auto en het team voelden erg vertrouwd. Ik lig er niet wakker van dat ik niet de snelste tijd heb neergezet, omdat dit simpelweg niet het doel was. Natuurlijk zou het mooi zijn geweest, maar ik wilde elke keer dat ik naar buiten ging verbeteren en leren wat ik moest leren. Dit was de start van het nieuwe seizoen en tegen de tijd dat de races op het programma staan, sta ik bovenaan bij de uitslagen.”

    Chris wordt dit jaar ondersteund door: Racing Pool, Valvoline, National Meats Ltd, BMW Ekris en Momo.

    04-11-2007 om 00:06 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Fernando Alonso verlaat McLaren
    Het zat er na een bijzonder roerig seizoen al een beetje aan te komen: Fernando Alonso gaat McLaren verlaten. Het team van Ron Dennis en de tweevoudig wereldkampioen Formule 1 zijn beiden van mening dat het beter is om na één jaar samenwerking uit elkaar te gaan.

    Alonso, die dit jaar regelmatig verbale gevechten uitvocht met teambaas Ron Dennis en ploegmaat Lewis Hamilton, had bij McLaren een doorlopende verbintenis tot en met 2008. Naar welk ander team de Spanjaard nu verkast is nog ongewis. Het is een publiek geheim dat hij best graag zou terugwillen naar Renault, waar hij tweemaal wereldkampioen is geworden.

    alonso_britse_gp
    Fernando Alonso in de McLaren dit jaar.

    04-11-2007 om 00:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: FIA gaat McLaren-bolide voor 2008 goed inspecteren
    De spionagezaak tussen McLaren en Ferrari is na de megaboete voor de Britse renstal en het ontnemen van alle constructeurpunten van het afgelopen seizoen, nog niet afgelopen. Voordat het komende racejaar aanvangt, zal de FIA de nieuwe McLaren-wagen grondig onderzoeken. Als er ook maar één onderdeel van de Ferrari-techniek wordt ontdekt, zullen de FIA en World Motor Sport Council actie ondernemen.

    Opmerkelijke actie
    De FIA komt tot deze opmerkelijke actie omdat de dit jaar naar McLaren uitgelekte Ferrari-technologie reeds in bezit was van de Britse renstal toen deze de nieuwe F1-bolide van 2008 aan het ontwerpen was. De FIA zal daarbij vooral bekijken of er ideeën zijn gepikt.

    Mogelijke repercussies
    Mocht McLaren daar straks op worden betrapt, dan kan dat grote repercussies hebben. Mogelijk begint het team van Ron Dennis dan met een negatief aantal punten aan het nieuwe seizoen.

    04-11-2007 om 00:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eurocup Megane Trophy: Tim Buijs krijgt test van Renault Sport Nederland
    480_buijs_2317

    Renault sport Nederland heeft Dunlop SportMaxx Clio Cup kampioen Tim Buijs uitgenodigd voor een test in een Eurocup Megane Trophy op 9 november op het circuit van Paul Ricard. Er zullen 2 auto's gebruikt worden (Equipe Verschuur en Team Lompech) waar de 6 winnaars van de verschillende Clio Cups uit Europa een test in gaan rijden. Aan het eind van de dag zal gekeken worden wie het snelst is en die rijder krijgt waarschijnlijk een sponserbedrag voor volgend seizoen tot zijn beschikking om deel te nemen aan de Eurocup Megane Trophy 2008.

    04-11-2007 om 00:03 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Mika Häkkinen stopt ermee
    dtm_mika_op_dak


    Mika Häkkinen houdt ermee op. Dat maakte de Fin vandaag bekend tijdens het evenement "Stars & Cars", de jaarlijkse seizoensafsluiting van Mercdes-Benz Motorsport bij het Mercedes-Benz-museum in Stuttgart-Untertürkheim. Häkkinen, die in 1998 en 1999 met het McLaren-Mercedes-team de wereldtitel in de Formule 1 veroverde, kwam de afgelopen drie seizoenen voor Mercedes-Benz uit in de DTM. In totaal behaalde hij drie overwinningen: de eerste al in zijn derde DTM-race in 2005 op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen, de tweede in een niet geheel onomstreden race in mei van dit jaar op de EuroSpeedway Lausitz en de derde, tevens laatste, op 15 juli van dit jaar op het circuit van Mugello (boven). Daar profiteerde hij heel slim van een dreigende safety-car-situatie door een ronde eerder dan de concurrentie binnen te komen voor de verplichte pitstop, waarna hij als leider in de wedstrijd achter de safety-car kon aansluiten en vervolgens de overwinning veiligstelde.
    Via Opel Lotus en Brits Formule 3 kwam Häkkinen in 1991 in de Formule 1 terecht. Hij startte zijn loopbaan voor Team Lotus tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. In 1993 stapte hij over naar McLaren, aanvankelijk als testrijder, maar hij werd al snel een vaste Grand Prix-coureur voor het team nadat Michael Andretti vanwege slechte resultaten voortijdig opstapte. Na het vertrek van Senna naar Williams in 1994 werd Häkkinen de nummer 1-rijder van McLaren. Met de komst van Mercedes-Benz als motorenleverancier voor het team in 1996 werden ook de resultaten voor Häkkinen steeds beter en in 1997, het eerste jaar van de "Silberpfeile" dankzij sponsor West, behaalde de Fin zijn eerste overwinning in de Grand Prix van Europa op het circuit van Jerez. In de beide volgende seizoenen won Häkkinen twee maal op rij de wereldtitel. In 2001 zette hij een punt achter zijn Grand Prix-loopbaan, zijn laatste overwinning in de hoogste divisie van de autosport behaalde hij tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten op het circuit van Indianapolis, een emotionele aangelegheid enkele weken na de gebeurtenissen van 11 september. Lang in herinnering blijft ongetwijfeld ook nog Häkkinens zege tijdens de Grand Prix van België in 2000, toen hij opzien baarde door Michael Schumacher en Ricardo Zonta tussendoor te passeren.

    Terugkeer in de DTM na drie jaar pauze
    Na drie jaar pauze, waarin hij ondermeer vader werd van zoon Hugo, slaagde Mercedes-Benz-sportdireceur Norbert Haug erin om Häkkinen aan te trekken voor deelname aan de DTM. Zijn komst in 2005 baarde heel wat opzien in de toerwagenklasse en in mei 2005 had Häkkinen een fantastische week: eerst schonk zijn vrouw Erja het leven aan dochtertje Aina Julia, vervolgens behaalde hij in Spa met de C-Klasse zijn eerste pole-position in de DTM en daags erna liet hij zijn eerste overwinning aantekenen. Vorig jaar verliepen de zaken voor Häkkinen in de DTM niet optimaal en dit jaar zat hij er weliswaar goed bij (samen met Martin Tomczyk en Jamie Green wist hij twee races te winnen), maar hij voelde zich ook het slachtoffer van discutabele beslissingen van wedstrijdleiding en bobo's. Op de Lausitzring werden de punten gehalveerd vanwege allerlei onregelmatigheden en Häkkinen kreeg na een aanrijding met Martin Tomczyk in de DTM-race van Barcelona een draconische straf opgelegd: een boete van 20.000 Euro (plus nog eens 2.000 Euro omdat hij al van het circuit was afgereisd voordat de sportcommissarissen een beslissing hadden genomen) plus tien plaatsen terugzetting in de startopstelling voor de volgende race. Bij meerdere gelegenheden uitte Häkkinen zijn ongenoegen over deze gang van zaken.

    "Slecht nieuws en goed nieuws"
    Het is niet onwaarschijnlijk dat deze feiten een rol hebben gespeeld bij Häkkinens beslissing om nu te stoppen met de DTM. De Fin maakte het nieuws zaterdag bekend tijdens het evenement "Stars & Cars" in Stuttgart. "Ik heb slecht nieuws en goed nieuws", verklaarde hij. "Het slechte nieuws is dat ik stop met racen. Het goede nieuws is dat mijn auto beschikbaar komt voor iemand anders". Welke gevolgen deze beslissing heeft voor de rijdersbezetting van Mercedes-Benz in de DTM valt op het moment nog moeilijk te zeggen. Alexandros Margaritis wordt getipt als kandidaat voor een nieuwe auto, terwijl er binnenkort een test plaatsvindt met jonge rijders uit het Mercedes-Benz-Formule 3-kader, die dan wellicht weer één of merdere plaatsen in de "Jahreswagen" zouden kunnen opvullen. Tot dat Formule 3-kader behoren zoals bekend ook twee Nederlanders...

    04-11-2007 om 00:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    _j7w0497

    Na twee dagen intensief testen op het circuit Paul Ricard kon Yelmer Buurman met opgeheven hoofd de reis naar Stuttgart aanvaarden, waar hij vandaag deelneemt aan een groot Mercedes showprogramma. De snelle Ubbergense junior zette op de finaledag een tijd neer die hem niet alleen op de zesde plaats plantte maar die ook nog eens slechts 0,1 seconde langzamer was dan die van zijn ART teamgenoot en vaste GP2-rijder Kazuki Nakajima. En die reed onlangs in Brazilië zelfs zijn eerste Formule 1 race! En tevens was hij de snelste van alle zes Nederlandse deelnemers, met verder Chris van der Drift, Ho-pin Tung, Giedo van der Garde, Renger van der Zande, Carlo van Dam en Recardo Bruins Choi.



    _j7w0217

    Zo’n GP2 test is echt super professioneel opgezet. Een testdag is opgedeeld in twee blokken van ieder drie uur intensief werken. Als coureur wil je eigenlijk het liefst oneindig veel ronden rijden, maar dat is helemaal niet de bedoeling. Waar het wel om draait is dat je telkens een aantal ronden rijdt, dan binnenkomt en vervolgens met je race-engineer alle data tot in den treuren gaat bestuderen. Daarbij krijg je een aantal aanwijzingen waarmee je weer op pad gaat. Na tien of vijftien minuten rijden zit je weer voor een half uur of zo achter de laptop te bespreken. En dan ga je vervolgens de baan weer op. Zo wordt stukje bij beetje de lat steeds hoger gelegd en de rijtechniek fijn geslepen. Het is ook die samenwerking met de engineer die zo ontzettend belangrijk is bij zo’n test. Klikt het, kun je de aanwijzingen in secondenwinst vertalen, hoe snel pik je alles op….

    Yelmer Buurman zat twee dagen lang bij het gerenommeerde ART-team, dat met Nico Rosberg en Lewis Hamilton de eerste twee GP2 kampioenen heeft afgeleverd. Door de wol geverfde mannen dus, die heel systematisch te werk gaan. Toch zat er een klein regiefoutje in. Hij was al naar Frankrijk geweest om een stoeltje te laten schuimen en de wagenafstelling te controleren. Alleen…. dat hadden ze bij de auto met startnummer 2 gedaan. Toen Yelmer op Paul Ricard aankwam kreeg hij de auto met nummer 1 – mooi toch? – toebedeeld. Na een paar ronden was Yelmer weer binnen. “Ik zit iets te dicht op het stuur. Ik wilde eerst doorrijden tot de middagpauze zodat we geen tijd zouden verliezen, maar ik kreeg echt kramp in mijn polsen en wilde voorkomen dat ik straks niet meer zou kunnen rijden. Daarom zijn ze meteen aan het werk geslagen”, aldus Buurman, die moest toekijken hoe de monteurs de hele stuurkolom moesten uitbouwen om het probleem te verhelpen. Meer dan een uur ging die ochtend verloren maar hij wist toch nog 30 rondjes op oude banden te rijden.
    In de middag leek alles wel volgens plan te verlopen maar wederom sloeg de pechduivel toe. Een paar ronden lang kwam hij langs met een steeds rauwer lopende motor, die op een gegeven moment helemaal niet goed meer klonk. En weer stond hij binnen met een gedeeltelijk gedemonteerde GP2 bolide. “Ik wist helemaal niet dat er iets fout was want achter het stuur kun je dat echt niet horen”, vertelde Buurman, terwijl hij toekeek bij de reparatie. Gelukkig bleek het euvel in een defecte bougie te zitten en toen dat was verholpen kwam hij toch nog aan wat ronden op snelheid toe, en zelfs een paar op een setje nieuwe banden. De afspraak was dat er die eerste dag niet naar de tijden zou worden gekeken omdat het slechts om een aanloop naar de tweede dag ging.

    _j7w0672

    Die dag was het alweer strak blauw aan de Côte d’Azur, met temperaturen net boven de 20°. Dit keer verliep alles geheel volgens plan. Yelmer had voor zichzelf de vorige dag nog eens goed op een rijtje gezet. “Met die 600 pk heb ik geen enkele moeite gehad. Dat went heel snel. Het circuit is daarentegen wel heel erg moeilijk. Super technisch en het valt niet mee om een ronde met weinig foutjes te rijden. Zeker niet met zo’n auto. Dit is echt verreweg het moeilijkste dat ik ooit met autosport heb meegemaakt”.

    Het High Tech Test Circuit Paul Ricard, eigendom van Formule 1 goeroe Bernie Ecclestone, heet niet voor niets zo. Er zijn geen grindbakken, wel hele grote geasfalteerde uitloopstroken, met blauwe en rode lijnen. De blauwe remmen ietsje af, bij de rode bestaat het asfalt uit grof zand, waarop je je banden helemaal stuk rijdt, als je daarop moet remmen. Yelmer ging eenmaal in de rondte maar hield de motor keurig aan de praat. De meeste collega’s redden dat niet, waarop de betreffende auto, net als een Formule 1 zonder startmotor, naar de pits moest worden teruggesleept. En telkens werd de sessie stilgelegd. Per drie uur gebeurde dat soms wel tien keer, wat tot een verstoring van het testwerk leidde. Maar goed, daar had iedereen last van. Yelmer zat die dag er steeds heel goed bij, met tijden die niet erg ver verwijderd waren van de top, die vrijwel uit ervaren GP2-coureurs bestond. Uiteindelijk zette hij laat in de middag een ronde van 1 minuut 13”094 op de klokken. “En dat had nog beter kunnen zijn. Ik had keurig mijn nieuwe banden in twee ronden goed opgewarmd toen ik aanzette voor een tijd. Vlak voor me kwamen er een paar vanuit de pits de baan op en dat verstierde mijn snelle ronde. En vervolgens gingen weer de rode lichten aan. Daarna heb ik pas die snelle tijd neergezet, met banden die al over hun piek heen waren. De Bridgestones zijn namelijk maar twee rondjes echt goed, net zoals in de Formule 1”. Desalniettemin mag Buurman trots op die tijd zijn. Die dag had hij bij ART Kazuki Nakajima als teamgenoot, een vaste GP2-coureur. De Japanner maakte onlangs in Brazilië zijn Formule 1 debuut bij Williams – waar hij ook testrijder is - als vervanger voor Alexander Wurz. Ondanks dat Kazuki een ervaren GP2-rijder is, bedroeg het verschil met Yelmer slechts 0,135 seconde. En dat met precies dezelfde auto bij precies hetzelfde team!

    Resultaten testdag 4
    1. Andreas Zuber (Super Nova) 1 minuut 12”584
    2. Pastor Maldonado (Minardi Piquet) 1 minuut 12”819
    3. Romain Grosjean (Racing Engineering) 1 minuut 12”917
    4. Adrian Zaugg (BCN Competition) 1 minuut 12”950
    5. Kazuki Nakajima (ART) 1 minuut 12”959
    6. Yelmer Buurman (ART) 1 minuut 13”094
    12. Chris van der Drift (Trident) 1 minuut 13”451
    16. Renger van der Zande (Arden) 1 minuut 735
    19. Ho-Pin Tung (Campos Grand Prix) 1 minuut 13”931
    22. Giedo van der Garde (DAMS) 1 minuut 14”081

    04-11-2007 om 00:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Robert Clarke, de stuwende kracht achter Honda Performance Development in de VS neemt definitief afscheid van de sport. Honda Performance Development werd in 1993 opgericht en hield zich onder meer bezig met motorenprogramma’s in CART en de IRL.


    robert_clarke
    Robert Clarke van Honda slaat het huidige Acura LMP2-project hoger aan dan alle
    voorgaande activiteiten in CART en de IRL. Foto: Honda USA

    Honda topman slaat Acura LMP2 project bij vertrek hoog aan
    Robert Clarke, 58, de drijvende kracht achter HPD dat in 1993 in Califorrnië gevestigd werd, neem definitief afscheid van de autosport. Clarke was de man, die verantwoordelijk was voor de succesvolle Honda-motoren in het CART-tijdperk. Later switchte Honda naar de rivaliserende IRL en is na het vertrek van Toyota als motorenleverancier, de enig overgebleven motorenfabrikant in de Indycar-series. Clarke haalde bij zijn vertrek indirect uit naar beide kampioenschappen: “Met Honda hebben wij veel bereikt en ik had graag gewild dat we beide partijen in Indycar- en Champcar tot elkaar hadden kunnen brengen. Wat dat betreft is er nog heel veel werk aan de winkel. Ons doel was om de eenzitterracerij weer terug aan de top te brengen. Want deze tak van autosport staat bij Honda bovenaan de ranglijst.” Clarke zal bij Honda een adviserende functie gaan vervullen.

    Hoewel Honda-motoren met Alex Zanardi, Gil de Ferran en Juna Pablo Montoya grote successen boekte achtte Clarke ze ondergeschikt aan het laatste Honda-project in de American Le Mans Series. Tekenend is dat Clarke het Acura LMP2 project hoger aanslaat dan alle voorgaande projecten. Clarke: “Die overwinning op Sebring in de LMP2 klasse was het absolute hoogtepunt in mijn carrière. Wij ontwikkelden die motor zonder steun vanuit Japan of Ilmor. HPD deed het helemaal zelf. En daar ben ik enorm trots op. Dat wij direct tegen topfabrikanten wonnen geeft een indicatie hoe sterk HPD eigenlijk wel niet is.” Rivaal Toyota was het jarenlange gezeur in de Amerikaanse eenzitterracerij beu en switchte naar NASCAR. Een overstap van Honda naar NASCAR acht Clarke uitgesloten. “Het is verschillende keren binnenskamers ter sprake gekomen, maar wij hebben hier voorlopig geen belangstelling voor” zegt Clarke. Misschien zou Clarke wel eens de man kunnen zijn, die achter de schermen een grote rol kan gaan spelen bij een eventuele “hereniging” van beide kampioenschappen?

    acura_project
    Robert Clarke van Honda acht het huidige Acura LMP2-project van een hoger gehalte
    dan de programma's van CART en IRL in het verleden. Foto: Fernandez Racing

    03-11-2007 om 23:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Vettel naast Michael Schumacher in RoC

    Sebastian Vettel zal samen met Michael Schumacher uitkomen voor Team Duitsland gedurende de Race of the Champions. Dit jaar zal de Race of Champions gehouden worden in het onlangs vernieuwde Wembley stadion in Londen. Gedurende dit evenement strijden landen teams tegen elkaar en wordt er in diverse auto’s gereden.

    Het zal de eerste keer zijn dat Vettel deelneemt aan dit evenement. “Ik heb altijd de race of Champions op televisie bekeken en heb erover gedroomd om ooit eens mee te doen. Het is een zeer grote eer om samen met Michael Schumacher deel uit te maken voor Team Duitsland, “aldus de jonge Duitser.

    29-10-2007 om 11:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Hendrick Motorsports-coureur Jimmie Johnson heeft op Atlanta zijn 31e zege in de NEXTEL Cup geboekt. Met zijn overwinning reduceerde Johnson zijn achterstand tot negen punten op lijstaanvoerder Jeff Gordon waardoor de Chase naar de Cup bijzonder spannend blijft.

    johnson_atlanta
    31e zege voor Jimmie Johnson op Atlanta. Foto: GM

    31e zege Jimmie Johnson op Atlanta
    Jimmie Johnson verwachtte niet dat hij de wedstrijd op Atlanta zou winnen. Johnson: “We hadden een auto waarmee je slechts om de 15e plek kon vechten. Crew-chief Chad Knaus wist de auto tijdens de pitstops wel iets aan de afstelling te verbeteren.” In de 320e ronde had Johnson zich naar de tweede plek weten op te werken. Bij een herstart in de 323e ronde vertraagde de leider in de wedstrijd, Denny Hamlin, aanzienlijk doordat hij zonder brandstof viel. Voor Martin Truex jr. was er geen ruimte meer, en die knalde vol achter bij Hamlin binnen. De race werd volgens NASCAR-reglement met enkele ronden verlengd, maar toen er in de 328e ronde bij de auto van Dale Eanrhartdt achter iets afbrak, werd er definitief onder neutralisatie afgevlagd. Earnhardt sleepte in zijn crash ook nog Jamie McMurray mee, die op dat moment de vijfde plaats bezette.

    Ook teamgenoot Jeff Gordon kampte met afstellingproblemen. Na de 110e ronde viel hij zelfs naar de 21e plek terug. Gordon: “Ik heb vandaag enorm veel over de auto geklaagd. Zij luisteren dan ook naar me en raken niet gefrustreerd. De crew vecht terug.” Gordon eindigde tenslotte als zevende.

    Nobele geste
    Winnaar Jimmie Johnson stelde al zijn prijzengeld dat ver boven de één miljoen dollar beloopt, ter beschikking aan het Rode Kruis in Californië voor de slachtoffers van de bosbranden. Johnson is eveneens uit deze staat afkomstig.

    vickers_atlanta
    Toyota begint de aansluiting bij de kop van het veld te vinden. Foto:
    Toyota Motorsports USA

    Door het oog van de naald
    De wedstrijd op Atlanta moest in de 64e ronde tijdelijk met rood onderbroken worden toen de Ford van David Gilliland vol door de aanstormende Chevrolet van Mark Martin getorpedeerd werd. Beiden bleven gelukkig ongedeerd. Daarnaast telde de wedstrijd maar liefst veertien neutralisaties. Bij Toyota is er een opgaande trend te constateren. Brian Vickers eindigde voor het Red Bull Team Toyota keurig als tiende, terwijl Michael Waltrip als elfde eindigde. 

    reutimann_memphis
    Nog meer goed nieuws voor Toyota in Memphis. David Reutimann won er de
    Busch-wedstrijd afgelopen zaterdag. Foto: Toyota Motorsports USA 
     

    NASCAR Kort Nieuws
    David Reutimann won afgelopen zaterdagavond de Busch-wedstrijd in Memphis met zijn Toyota. Het was de eerste zege van Reutimann in de Busch-series. Reutimann had zich niet voor de wedstrijd in Atlanta weten te kwalificeren. Dario Franchitti eindigde slechts als 32e.De Schot kampte met een nukkig rempedaal en elimineerde onvrijwillig een tegenstander. Toch verklaarde de Ganassi-coureur meer dan tevreden te zijn en enorm veel in Memphis geleerd te hebben.

    UITSLAG Pep Boys 500 Atlanta(provisional)
    1. Jimmie Johnson Chevrolet 329 ronden
    2. Carl Edwards Ford 329 ronden
    3. Reed Sorenson Dodge 329 ronden
    4. Matt Kenseth Ford 329 ronden
    5. Jeff Burton Chevrolet 329 ronden
    6. Clint Bowyer Chevrolet 329 ronden
    7. Jeff Gordon Chevrolet 329 ronden
    8. Kurt Busch Dodge 329 ronden
    9.Kasey Kahne Dodge 329 ronden
    10. Brian Vickers Toyota 329 ronden.

    Chase naar de Cup
    1. Jeff Gordon 6201 punten
    2. Jimmie Johnson 6192 punten
    3. Clint Bowyer 6090 punten
    4. Carl Edwards 5940 punten
    5. Tony Stewart 5879 punten
    6. Kyle Busch 5873 punten
    7. Kevin Harvick 5809 punten
    8.Jeff Burton 5801 punten
    9. Kurt Busch 5782 punten
    10.Denny Hamlin 5777 punten
    11.Mattt Kenseth 5753 punten
    12. Martin Truex jr. 5688 punten.

    29-10-2007 om 11:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    MACAU - SEAT Sport zal in Macau een extra wagen inzetten voor de Zweed Rickard Rydell. Rydell is geen onbekende voor de Spaanse autofabrikant, aangezien hij al namens SEAT in 2004 uitkwam in het FIA ETCC en in 2006 in het FIA WTCC. Rydell boekte onder andere de allereerste zege voor SEAT in een FIA-kampioenschap.

    Rydell (l) in gevecht met Larini en Coronel in Anderstorp

    Rickard Rydell heeft gedurende zijn carrière een aantal mooie resultaten geboekt in Macau. In 1992 won hij er de F3 Grand Prix en hij stond in totaal drie keer op het podium van de Guia Race. Dit jaar schiet hij Yvan Muller te hulp om zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap binnen te halen.

    “Ik kijk er heel erg naar uit om namens SEAT te racen in Macau”, blikte Rydell vooruit op de seizoensfinale van het WTCC. “Ik voel mij thuis bij SEAT en het is altijd goed om met hen samen te werken. Het is mijn doel om het team en Yvan Muller te helpen met het pakken van twee titels.”

    Rydell reed dit jaar één weekend mee met het WTCC-deelnemersveld. In Anderstorp pakte hij toen voor zijn thuispubliek de zege in de tweede race.

    29-10-2007 om 11:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Succesvolle derde Baja AutoTrack.nl- Team van Deijne

    Team van Deijne bereidt zich voor op Dakar

    Na Wales en Spanje zijn Tonnie van Deijne en Wouter Rosegaar er in het Portugese Portalegre in geslaagd om ook in de zware ACP/Repsol 500 Portalegre 2007 in de top van het klassement te eindigen. In deze vierde race voor de FIA International Cup for Cross Country Bajas werd geknokt voor de laatste punten in dit kampioenschap.

    Titelkandidaat Boris Gadasin viel in special stage vier uit, maar doordat ook overgebleven concurrent Zapletal al eerder de pijp aan maarten had gegeven en Hamad Al Thani niet in de punten eindigde, bleef de top drie ongewijzigd en kon Gadasin met de cup terug naar Sint Petersburg.

    Baja mooie test voor Dakar

    Voor het eerst begon de Mitsubishi L200 Evo III van Van Deijne en Rosegaar wat problemen te geven. De geweldig zware omstandigheden eisten hun tol in de vorm van twee geruïneerde banden en een haperende zescilinder motor. De uiteindelijke tiende plaats in een internationaal aansprekend startveld van 88 auto’s was dan ook een buitengewone prestatie.

    Mitsubishi L200 Evo III

    Het AutoTrack.nl- Team van Deijne is zo goed als gereed voor de dertigste versie van de Dakar in januari 2008. Op korte termijn volgt nog een training in de duinen van het Tunesische Douz. Hierbij zullen naast de L200 ook de beide racetrucks van het team stevig aan de tand worden gevoeld.

    29-10-2007 om 11:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schumacher test Ferrari F2007
    Zevenvoudig wereldkampioen F1 Michael Schumacher heeft gisteren een aantal ronden gereden in de F2007. Het was de eerste keer dat de Duitser reed in de recentste bolide van het legendarische Italiaanse team. De enige keer dat hij sinds zijn laatste race achter het stuur zat was tijdens de viering van de zestigste verjaardag van Ferrari, waar hij reed in een F2004. Maar nu het huidige seizoen afgelopen is, heeft Schumi een demonstratie kunnen geven op het thuiscircuit in Fiorano, Italië.



    De Duitser heeft niet meer dan een vijftal ronden afgelegd, en er zijn geen rondetijden genoteerd. Een woordvoerder van het Italiaanse team vertelde dat het ging om een demonstratie voor de directieraad van Fiat, die gisteren een meeting hadden in Maranello. Op deze manier vierden ze de behaalde kampioenschappen van Ferrari en Kimi Räikkönen.

    29-10-2007 om 11:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    BREDA - Alain Menu, Nicola Larini en Robert Huff, de officiële Chevrolet WTCC fabrieks-coureurs, hebben ieder een Corvette Z06 voor privégebruik aangeschaft. In de weekenden racen en winnen ze met hun lichtblauwe Chevrolet Nubira in het FIA World Touring Car Championship en doordeweeks rijden ze vanaf nu rond in hun felgele Corvette Z06.

    WTCC-rijders met hun Corvette Z06

    De belangrijkste karaktertrekken van de Corvette Z06 zijn welbekend: 512 pk, een koppel van 637 Nm en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in slechts 3,9 seconden. De zesde generatie Corvette werd in 2005 uitgebracht, een jaar later gevolgd door de lancering van de Z06-versie, die was gebaseerd op de wedstrijduitvoering. Dit Amerikaanse sportwagenicoon staat bekend als de high performance auto die in verhouding tot de aanschafprijs de beste prestaties levert. Vorig jaar zijn de verkopen van de Corvette in Europa verdubbeld.

    Onder de vele klanten bevinden zich niet alleen maar liefhebbers van mooie en exclusieve auto’s, maar ook van veel coureurs. En onlangs traden ook de drie bekende Chevrolet WTCC-coureurs toe tot het gilde van Corvette Z06-rijders.

    Robert Huff was de eerste van het trio die deze zomer een gele Z06 kocht. Nicola Larini kreeg vervolgens de gelegenheid om de auto op de openbare weg te proberen en bestelde er onmiddellijk ook één, eveneens in de kleur geel. Vervolgens probeerde Alain Menu de Z06 van Rob. Zijn commentaar: “Gewoonweg briljant. Hij is perfect: het chassis, de prestaties, de remmen en zelfs het comfort. Ik was verbaasd over de prestaties van de Corvette en ook over het gemak waarmee hij kan worden gereden op de openbare weg.”

    De rest is geschiedenis: Alain Menu bestelde een Corvette Z06, in de kleur geel natuurlijk.

    29-10-2007 om 11:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs