Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    04-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Mika Häkkinen stopt ermee
    dtm_mika_op_dak


    Mika Häkkinen houdt ermee op. Dat maakte de Fin vandaag bekend tijdens het evenement "Stars & Cars", de jaarlijkse seizoensafsluiting van Mercdes-Benz Motorsport bij het Mercedes-Benz-museum in Stuttgart-Untertürkheim. Häkkinen, die in 1998 en 1999 met het McLaren-Mercedes-team de wereldtitel in de Formule 1 veroverde, kwam de afgelopen drie seizoenen voor Mercedes-Benz uit in de DTM. In totaal behaalde hij drie overwinningen: de eerste al in zijn derde DTM-race in 2005 op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen, de tweede in een niet geheel onomstreden race in mei van dit jaar op de EuroSpeedway Lausitz en de derde, tevens laatste, op 15 juli van dit jaar op het circuit van Mugello (boven). Daar profiteerde hij heel slim van een dreigende safety-car-situatie door een ronde eerder dan de concurrentie binnen te komen voor de verplichte pitstop, waarna hij als leider in de wedstrijd achter de safety-car kon aansluiten en vervolgens de overwinning veiligstelde.
    Via Opel Lotus en Brits Formule 3 kwam Häkkinen in 1991 in de Formule 1 terecht. Hij startte zijn loopbaan voor Team Lotus tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. In 1993 stapte hij over naar McLaren, aanvankelijk als testrijder, maar hij werd al snel een vaste Grand Prix-coureur voor het team nadat Michael Andretti vanwege slechte resultaten voortijdig opstapte. Na het vertrek van Senna naar Williams in 1994 werd Häkkinen de nummer 1-rijder van McLaren. Met de komst van Mercedes-Benz als motorenleverancier voor het team in 1996 werden ook de resultaten voor Häkkinen steeds beter en in 1997, het eerste jaar van de "Silberpfeile" dankzij sponsor West, behaalde de Fin zijn eerste overwinning in de Grand Prix van Europa op het circuit van Jerez. In de beide volgende seizoenen won Häkkinen twee maal op rij de wereldtitel. In 2001 zette hij een punt achter zijn Grand Prix-loopbaan, zijn laatste overwinning in de hoogste divisie van de autosport behaalde hij tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten op het circuit van Indianapolis, een emotionele aangelegheid enkele weken na de gebeurtenissen van 11 september. Lang in herinnering blijft ongetwijfeld ook nog Häkkinens zege tijdens de Grand Prix van België in 2000, toen hij opzien baarde door Michael Schumacher en Ricardo Zonta tussendoor te passeren.

    Terugkeer in de DTM na drie jaar pauze
    Na drie jaar pauze, waarin hij ondermeer vader werd van zoon Hugo, slaagde Mercedes-Benz-sportdireceur Norbert Haug erin om Häkkinen aan te trekken voor deelname aan de DTM. Zijn komst in 2005 baarde heel wat opzien in de toerwagenklasse en in mei 2005 had Häkkinen een fantastische week: eerst schonk zijn vrouw Erja het leven aan dochtertje Aina Julia, vervolgens behaalde hij in Spa met de C-Klasse zijn eerste pole-position in de DTM en daags erna liet hij zijn eerste overwinning aantekenen. Vorig jaar verliepen de zaken voor Häkkinen in de DTM niet optimaal en dit jaar zat hij er weliswaar goed bij (samen met Martin Tomczyk en Jamie Green wist hij twee races te winnen), maar hij voelde zich ook het slachtoffer van discutabele beslissingen van wedstrijdleiding en bobo's. Op de Lausitzring werden de punten gehalveerd vanwege allerlei onregelmatigheden en Häkkinen kreeg na een aanrijding met Martin Tomczyk in de DTM-race van Barcelona een draconische straf opgelegd: een boete van 20.000 Euro (plus nog eens 2.000 Euro omdat hij al van het circuit was afgereisd voordat de sportcommissarissen een beslissing hadden genomen) plus tien plaatsen terugzetting in de startopstelling voor de volgende race. Bij meerdere gelegenheden uitte Häkkinen zijn ongenoegen over deze gang van zaken.

    "Slecht nieuws en goed nieuws"
    Het is niet onwaarschijnlijk dat deze feiten een rol hebben gespeeld bij Häkkinens beslissing om nu te stoppen met de DTM. De Fin maakte het nieuws zaterdag bekend tijdens het evenement "Stars & Cars" in Stuttgart. "Ik heb slecht nieuws en goed nieuws", verklaarde hij. "Het slechte nieuws is dat ik stop met racen. Het goede nieuws is dat mijn auto beschikbaar komt voor iemand anders". Welke gevolgen deze beslissing heeft voor de rijdersbezetting van Mercedes-Benz in de DTM valt op het moment nog moeilijk te zeggen. Alexandros Margaritis wordt getipt als kandidaat voor een nieuwe auto, terwijl er binnenkort een test plaatsvindt met jonge rijders uit het Mercedes-Benz-Formule 3-kader, die dan wellicht weer één of merdere plaatsen in de "Jahreswagen" zouden kunnen opvullen. Tot dat Formule 3-kader behoren zoals bekend ook twee Nederlanders...

    04-11-2007 om 00:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    _j7w0497

    Na twee dagen intensief testen op het circuit Paul Ricard kon Yelmer Buurman met opgeheven hoofd de reis naar Stuttgart aanvaarden, waar hij vandaag deelneemt aan een groot Mercedes showprogramma. De snelle Ubbergense junior zette op de finaledag een tijd neer die hem niet alleen op de zesde plaats plantte maar die ook nog eens slechts 0,1 seconde langzamer was dan die van zijn ART teamgenoot en vaste GP2-rijder Kazuki Nakajima. En die reed onlangs in Brazilië zelfs zijn eerste Formule 1 race! En tevens was hij de snelste van alle zes Nederlandse deelnemers, met verder Chris van der Drift, Ho-pin Tung, Giedo van der Garde, Renger van der Zande, Carlo van Dam en Recardo Bruins Choi.



    _j7w0217

    Zo’n GP2 test is echt super professioneel opgezet. Een testdag is opgedeeld in twee blokken van ieder drie uur intensief werken. Als coureur wil je eigenlijk het liefst oneindig veel ronden rijden, maar dat is helemaal niet de bedoeling. Waar het wel om draait is dat je telkens een aantal ronden rijdt, dan binnenkomt en vervolgens met je race-engineer alle data tot in den treuren gaat bestuderen. Daarbij krijg je een aantal aanwijzingen waarmee je weer op pad gaat. Na tien of vijftien minuten rijden zit je weer voor een half uur of zo achter de laptop te bespreken. En dan ga je vervolgens de baan weer op. Zo wordt stukje bij beetje de lat steeds hoger gelegd en de rijtechniek fijn geslepen. Het is ook die samenwerking met de engineer die zo ontzettend belangrijk is bij zo’n test. Klikt het, kun je de aanwijzingen in secondenwinst vertalen, hoe snel pik je alles op….

    Yelmer Buurman zat twee dagen lang bij het gerenommeerde ART-team, dat met Nico Rosberg en Lewis Hamilton de eerste twee GP2 kampioenen heeft afgeleverd. Door de wol geverfde mannen dus, die heel systematisch te werk gaan. Toch zat er een klein regiefoutje in. Hij was al naar Frankrijk geweest om een stoeltje te laten schuimen en de wagenafstelling te controleren. Alleen…. dat hadden ze bij de auto met startnummer 2 gedaan. Toen Yelmer op Paul Ricard aankwam kreeg hij de auto met nummer 1 – mooi toch? – toebedeeld. Na een paar ronden was Yelmer weer binnen. “Ik zit iets te dicht op het stuur. Ik wilde eerst doorrijden tot de middagpauze zodat we geen tijd zouden verliezen, maar ik kreeg echt kramp in mijn polsen en wilde voorkomen dat ik straks niet meer zou kunnen rijden. Daarom zijn ze meteen aan het werk geslagen”, aldus Buurman, die moest toekijken hoe de monteurs de hele stuurkolom moesten uitbouwen om het probleem te verhelpen. Meer dan een uur ging die ochtend verloren maar hij wist toch nog 30 rondjes op oude banden te rijden.
    In de middag leek alles wel volgens plan te verlopen maar wederom sloeg de pechduivel toe. Een paar ronden lang kwam hij langs met een steeds rauwer lopende motor, die op een gegeven moment helemaal niet goed meer klonk. En weer stond hij binnen met een gedeeltelijk gedemonteerde GP2 bolide. “Ik wist helemaal niet dat er iets fout was want achter het stuur kun je dat echt niet horen”, vertelde Buurman, terwijl hij toekeek bij de reparatie. Gelukkig bleek het euvel in een defecte bougie te zitten en toen dat was verholpen kwam hij toch nog aan wat ronden op snelheid toe, en zelfs een paar op een setje nieuwe banden. De afspraak was dat er die eerste dag niet naar de tijden zou worden gekeken omdat het slechts om een aanloop naar de tweede dag ging.

    _j7w0672

    Die dag was het alweer strak blauw aan de Côte d’Azur, met temperaturen net boven de 20°. Dit keer verliep alles geheel volgens plan. Yelmer had voor zichzelf de vorige dag nog eens goed op een rijtje gezet. “Met die 600 pk heb ik geen enkele moeite gehad. Dat went heel snel. Het circuit is daarentegen wel heel erg moeilijk. Super technisch en het valt niet mee om een ronde met weinig foutjes te rijden. Zeker niet met zo’n auto. Dit is echt verreweg het moeilijkste dat ik ooit met autosport heb meegemaakt”.

    Het High Tech Test Circuit Paul Ricard, eigendom van Formule 1 goeroe Bernie Ecclestone, heet niet voor niets zo. Er zijn geen grindbakken, wel hele grote geasfalteerde uitloopstroken, met blauwe en rode lijnen. De blauwe remmen ietsje af, bij de rode bestaat het asfalt uit grof zand, waarop je je banden helemaal stuk rijdt, als je daarop moet remmen. Yelmer ging eenmaal in de rondte maar hield de motor keurig aan de praat. De meeste collega’s redden dat niet, waarop de betreffende auto, net als een Formule 1 zonder startmotor, naar de pits moest worden teruggesleept. En telkens werd de sessie stilgelegd. Per drie uur gebeurde dat soms wel tien keer, wat tot een verstoring van het testwerk leidde. Maar goed, daar had iedereen last van. Yelmer zat die dag er steeds heel goed bij, met tijden die niet erg ver verwijderd waren van de top, die vrijwel uit ervaren GP2-coureurs bestond. Uiteindelijk zette hij laat in de middag een ronde van 1 minuut 13”094 op de klokken. “En dat had nog beter kunnen zijn. Ik had keurig mijn nieuwe banden in twee ronden goed opgewarmd toen ik aanzette voor een tijd. Vlak voor me kwamen er een paar vanuit de pits de baan op en dat verstierde mijn snelle ronde. En vervolgens gingen weer de rode lichten aan. Daarna heb ik pas die snelle tijd neergezet, met banden die al over hun piek heen waren. De Bridgestones zijn namelijk maar twee rondjes echt goed, net zoals in de Formule 1”. Desalniettemin mag Buurman trots op die tijd zijn. Die dag had hij bij ART Kazuki Nakajima als teamgenoot, een vaste GP2-coureur. De Japanner maakte onlangs in Brazilië zijn Formule 1 debuut bij Williams – waar hij ook testrijder is - als vervanger voor Alexander Wurz. Ondanks dat Kazuki een ervaren GP2-rijder is, bedroeg het verschil met Yelmer slechts 0,135 seconde. En dat met precies dezelfde auto bij precies hetzelfde team!

    Resultaten testdag 4
    1. Andreas Zuber (Super Nova) 1 minuut 12”584
    2. Pastor Maldonado (Minardi Piquet) 1 minuut 12”819
    3. Romain Grosjean (Racing Engineering) 1 minuut 12”917
    4. Adrian Zaugg (BCN Competition) 1 minuut 12”950
    5. Kazuki Nakajima (ART) 1 minuut 12”959
    6. Yelmer Buurman (ART) 1 minuut 13”094
    12. Chris van der Drift (Trident) 1 minuut 13”451
    16. Renger van der Zande (Arden) 1 minuut 735
    19. Ho-Pin Tung (Campos Grand Prix) 1 minuut 13”931
    22. Giedo van der Garde (DAMS) 1 minuut 14”081

    04-11-2007 om 00:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Robert Clarke, de stuwende kracht achter Honda Performance Development in de VS neemt definitief afscheid van de sport. Honda Performance Development werd in 1993 opgericht en hield zich onder meer bezig met motorenprogramma’s in CART en de IRL.


    robert_clarke
    Robert Clarke van Honda slaat het huidige Acura LMP2-project hoger aan dan alle
    voorgaande activiteiten in CART en de IRL. Foto: Honda USA

    Honda topman slaat Acura LMP2 project bij vertrek hoog aan
    Robert Clarke, 58, de drijvende kracht achter HPD dat in 1993 in Califorrnië gevestigd werd, neem definitief afscheid van de autosport. Clarke was de man, die verantwoordelijk was voor de succesvolle Honda-motoren in het CART-tijdperk. Later switchte Honda naar de rivaliserende IRL en is na het vertrek van Toyota als motorenleverancier, de enig overgebleven motorenfabrikant in de Indycar-series. Clarke haalde bij zijn vertrek indirect uit naar beide kampioenschappen: “Met Honda hebben wij veel bereikt en ik had graag gewild dat we beide partijen in Indycar- en Champcar tot elkaar hadden kunnen brengen. Wat dat betreft is er nog heel veel werk aan de winkel. Ons doel was om de eenzitterracerij weer terug aan de top te brengen. Want deze tak van autosport staat bij Honda bovenaan de ranglijst.” Clarke zal bij Honda een adviserende functie gaan vervullen.

    Hoewel Honda-motoren met Alex Zanardi, Gil de Ferran en Juna Pablo Montoya grote successen boekte achtte Clarke ze ondergeschikt aan het laatste Honda-project in de American Le Mans Series. Tekenend is dat Clarke het Acura LMP2 project hoger aanslaat dan alle voorgaande projecten. Clarke: “Die overwinning op Sebring in de LMP2 klasse was het absolute hoogtepunt in mijn carrière. Wij ontwikkelden die motor zonder steun vanuit Japan of Ilmor. HPD deed het helemaal zelf. En daar ben ik enorm trots op. Dat wij direct tegen topfabrikanten wonnen geeft een indicatie hoe sterk HPD eigenlijk wel niet is.” Rivaal Toyota was het jarenlange gezeur in de Amerikaanse eenzitterracerij beu en switchte naar NASCAR. Een overstap van Honda naar NASCAR acht Clarke uitgesloten. “Het is verschillende keren binnenskamers ter sprake gekomen, maar wij hebben hier voorlopig geen belangstelling voor” zegt Clarke. Misschien zou Clarke wel eens de man kunnen zijn, die achter de schermen een grote rol kan gaan spelen bij een eventuele “hereniging” van beide kampioenschappen?

    acura_project
    Robert Clarke van Honda acht het huidige Acura LMP2-project van een hoger gehalte
    dan de programma's van CART en IRL in het verleden. Foto: Fernandez Racing

    03-11-2007 om 23:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Vettel naast Michael Schumacher in RoC

    Sebastian Vettel zal samen met Michael Schumacher uitkomen voor Team Duitsland gedurende de Race of the Champions. Dit jaar zal de Race of Champions gehouden worden in het onlangs vernieuwde Wembley stadion in Londen. Gedurende dit evenement strijden landen teams tegen elkaar en wordt er in diverse auto’s gereden.

    Het zal de eerste keer zijn dat Vettel deelneemt aan dit evenement. “Ik heb altijd de race of Champions op televisie bekeken en heb erover gedroomd om ooit eens mee te doen. Het is een zeer grote eer om samen met Michael Schumacher deel uit te maken voor Team Duitsland, “aldus de jonge Duitser.

    29-10-2007 om 11:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Hendrick Motorsports-coureur Jimmie Johnson heeft op Atlanta zijn 31e zege in de NEXTEL Cup geboekt. Met zijn overwinning reduceerde Johnson zijn achterstand tot negen punten op lijstaanvoerder Jeff Gordon waardoor de Chase naar de Cup bijzonder spannend blijft.

    johnson_atlanta
    31e zege voor Jimmie Johnson op Atlanta. Foto: GM

    31e zege Jimmie Johnson op Atlanta
    Jimmie Johnson verwachtte niet dat hij de wedstrijd op Atlanta zou winnen. Johnson: “We hadden een auto waarmee je slechts om de 15e plek kon vechten. Crew-chief Chad Knaus wist de auto tijdens de pitstops wel iets aan de afstelling te verbeteren.” In de 320e ronde had Johnson zich naar de tweede plek weten op te werken. Bij een herstart in de 323e ronde vertraagde de leider in de wedstrijd, Denny Hamlin, aanzienlijk doordat hij zonder brandstof viel. Voor Martin Truex jr. was er geen ruimte meer, en die knalde vol achter bij Hamlin binnen. De race werd volgens NASCAR-reglement met enkele ronden verlengd, maar toen er in de 328e ronde bij de auto van Dale Eanrhartdt achter iets afbrak, werd er definitief onder neutralisatie afgevlagd. Earnhardt sleepte in zijn crash ook nog Jamie McMurray mee, die op dat moment de vijfde plaats bezette.

    Ook teamgenoot Jeff Gordon kampte met afstellingproblemen. Na de 110e ronde viel hij zelfs naar de 21e plek terug. Gordon: “Ik heb vandaag enorm veel over de auto geklaagd. Zij luisteren dan ook naar me en raken niet gefrustreerd. De crew vecht terug.” Gordon eindigde tenslotte als zevende.

    Nobele geste
    Winnaar Jimmie Johnson stelde al zijn prijzengeld dat ver boven de één miljoen dollar beloopt, ter beschikking aan het Rode Kruis in Californië voor de slachtoffers van de bosbranden. Johnson is eveneens uit deze staat afkomstig.

    vickers_atlanta
    Toyota begint de aansluiting bij de kop van het veld te vinden. Foto:
    Toyota Motorsports USA

    Door het oog van de naald
    De wedstrijd op Atlanta moest in de 64e ronde tijdelijk met rood onderbroken worden toen de Ford van David Gilliland vol door de aanstormende Chevrolet van Mark Martin getorpedeerd werd. Beiden bleven gelukkig ongedeerd. Daarnaast telde de wedstrijd maar liefst veertien neutralisaties. Bij Toyota is er een opgaande trend te constateren. Brian Vickers eindigde voor het Red Bull Team Toyota keurig als tiende, terwijl Michael Waltrip als elfde eindigde. 

    reutimann_memphis
    Nog meer goed nieuws voor Toyota in Memphis. David Reutimann won er de
    Busch-wedstrijd afgelopen zaterdag. Foto: Toyota Motorsports USA 
     

    NASCAR Kort Nieuws
    David Reutimann won afgelopen zaterdagavond de Busch-wedstrijd in Memphis met zijn Toyota. Het was de eerste zege van Reutimann in de Busch-series. Reutimann had zich niet voor de wedstrijd in Atlanta weten te kwalificeren. Dario Franchitti eindigde slechts als 32e.De Schot kampte met een nukkig rempedaal en elimineerde onvrijwillig een tegenstander. Toch verklaarde de Ganassi-coureur meer dan tevreden te zijn en enorm veel in Memphis geleerd te hebben.

    UITSLAG Pep Boys 500 Atlanta(provisional)
    1. Jimmie Johnson Chevrolet 329 ronden
    2. Carl Edwards Ford 329 ronden
    3. Reed Sorenson Dodge 329 ronden
    4. Matt Kenseth Ford 329 ronden
    5. Jeff Burton Chevrolet 329 ronden
    6. Clint Bowyer Chevrolet 329 ronden
    7. Jeff Gordon Chevrolet 329 ronden
    8. Kurt Busch Dodge 329 ronden
    9.Kasey Kahne Dodge 329 ronden
    10. Brian Vickers Toyota 329 ronden.

    Chase naar de Cup
    1. Jeff Gordon 6201 punten
    2. Jimmie Johnson 6192 punten
    3. Clint Bowyer 6090 punten
    4. Carl Edwards 5940 punten
    5. Tony Stewart 5879 punten
    6. Kyle Busch 5873 punten
    7. Kevin Harvick 5809 punten
    8.Jeff Burton 5801 punten
    9. Kurt Busch 5782 punten
    10.Denny Hamlin 5777 punten
    11.Mattt Kenseth 5753 punten
    12. Martin Truex jr. 5688 punten.

    29-10-2007 om 11:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    MACAU - SEAT Sport zal in Macau een extra wagen inzetten voor de Zweed Rickard Rydell. Rydell is geen onbekende voor de Spaanse autofabrikant, aangezien hij al namens SEAT in 2004 uitkwam in het FIA ETCC en in 2006 in het FIA WTCC. Rydell boekte onder andere de allereerste zege voor SEAT in een FIA-kampioenschap.

    Rydell (l) in gevecht met Larini en Coronel in Anderstorp

    Rickard Rydell heeft gedurende zijn carrière een aantal mooie resultaten geboekt in Macau. In 1992 won hij er de F3 Grand Prix en hij stond in totaal drie keer op het podium van de Guia Race. Dit jaar schiet hij Yvan Muller te hulp om zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap binnen te halen.

    “Ik kijk er heel erg naar uit om namens SEAT te racen in Macau”, blikte Rydell vooruit op de seizoensfinale van het WTCC. “Ik voel mij thuis bij SEAT en het is altijd goed om met hen samen te werken. Het is mijn doel om het team en Yvan Muller te helpen met het pakken van twee titels.”

    Rydell reed dit jaar één weekend mee met het WTCC-deelnemersveld. In Anderstorp pakte hij toen voor zijn thuispubliek de zege in de tweede race.

    29-10-2007 om 11:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Succesvolle derde Baja AutoTrack.nl- Team van Deijne

    Team van Deijne bereidt zich voor op Dakar

    Na Wales en Spanje zijn Tonnie van Deijne en Wouter Rosegaar er in het Portugese Portalegre in geslaagd om ook in de zware ACP/Repsol 500 Portalegre 2007 in de top van het klassement te eindigen. In deze vierde race voor de FIA International Cup for Cross Country Bajas werd geknokt voor de laatste punten in dit kampioenschap.

    Titelkandidaat Boris Gadasin viel in special stage vier uit, maar doordat ook overgebleven concurrent Zapletal al eerder de pijp aan maarten had gegeven en Hamad Al Thani niet in de punten eindigde, bleef de top drie ongewijzigd en kon Gadasin met de cup terug naar Sint Petersburg.

    Baja mooie test voor Dakar

    Voor het eerst begon de Mitsubishi L200 Evo III van Van Deijne en Rosegaar wat problemen te geven. De geweldig zware omstandigheden eisten hun tol in de vorm van twee geruïneerde banden en een haperende zescilinder motor. De uiteindelijke tiende plaats in een internationaal aansprekend startveld van 88 auto’s was dan ook een buitengewone prestatie.

    Mitsubishi L200 Evo III

    Het AutoTrack.nl- Team van Deijne is zo goed als gereed voor de dertigste versie van de Dakar in januari 2008. Op korte termijn volgt nog een training in de duinen van het Tunesische Douz. Hierbij zullen naast de L200 ook de beide racetrucks van het team stevig aan de tand worden gevoeld.

    29-10-2007 om 11:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schumacher test Ferrari F2007
    Zevenvoudig wereldkampioen F1 Michael Schumacher heeft gisteren een aantal ronden gereden in de F2007. Het was de eerste keer dat de Duitser reed in de recentste bolide van het legendarische Italiaanse team. De enige keer dat hij sinds zijn laatste race achter het stuur zat was tijdens de viering van de zestigste verjaardag van Ferrari, waar hij reed in een F2004. Maar nu het huidige seizoen afgelopen is, heeft Schumi een demonstratie kunnen geven op het thuiscircuit in Fiorano, Italië.



    De Duitser heeft niet meer dan een vijftal ronden afgelegd, en er zijn geen rondetijden genoteerd. Een woordvoerder van het Italiaanse team vertelde dat het ging om een demonstratie voor de directieraad van Fiat, die gisteren een meeting hadden in Maranello. Op deze manier vierden ze de behaalde kampioenschappen van Ferrari en Kimi Räikkönen.

    29-10-2007 om 11:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    BREDA - Alain Menu, Nicola Larini en Robert Huff, de officiële Chevrolet WTCC fabrieks-coureurs, hebben ieder een Corvette Z06 voor privégebruik aangeschaft. In de weekenden racen en winnen ze met hun lichtblauwe Chevrolet Nubira in het FIA World Touring Car Championship en doordeweeks rijden ze vanaf nu rond in hun felgele Corvette Z06.

    WTCC-rijders met hun Corvette Z06

    De belangrijkste karaktertrekken van de Corvette Z06 zijn welbekend: 512 pk, een koppel van 637 Nm en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in slechts 3,9 seconden. De zesde generatie Corvette werd in 2005 uitgebracht, een jaar later gevolgd door de lancering van de Z06-versie, die was gebaseerd op de wedstrijduitvoering. Dit Amerikaanse sportwagenicoon staat bekend als de high performance auto die in verhouding tot de aanschafprijs de beste prestaties levert. Vorig jaar zijn de verkopen van de Corvette in Europa verdubbeld.

    Onder de vele klanten bevinden zich niet alleen maar liefhebbers van mooie en exclusieve auto’s, maar ook van veel coureurs. En onlangs traden ook de drie bekende Chevrolet WTCC-coureurs toe tot het gilde van Corvette Z06-rijders.

    Robert Huff was de eerste van het trio die deze zomer een gele Z06 kocht. Nicola Larini kreeg vervolgens de gelegenheid om de auto op de openbare weg te proberen en bestelde er onmiddellijk ook één, eveneens in de kleur geel. Vervolgens probeerde Alain Menu de Z06 van Rob. Zijn commentaar: “Gewoonweg briljant. Hij is perfect: het chassis, de prestaties, de remmen en zelfs het comfort. Ik was verbaasd over de prestaties van de Corvette en ook over het gemak waarmee hij kan worden gereden op de openbare weg.”

    De rest is geschiedenis: Alain Menu bestelde een Corvette Z06, in de kleur geel natuurlijk.

    29-10-2007 om 11:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DPR komt met maar liefst zes topcoureurs naar Paul Ricard
    Het GP2-seizoen is afgelopen en de teams zijn inmiddels alweer druk bezig met het zoeken naar nieuwe coureurs. DPR maakt het wel heel bont door in totaal zes coureurs mee te nemen naar de testsessie op Paul Ricard. De GP2-teams zullen van 30 oktober tot en met 2 november coureurs testen, om te kijken wie er volgend jaar in dé opstapklasse van de F1 mag rijden.

    Andy Soucek in actie tijdens het afgelopen GP2 seizoen

    Op de eerste dag zal Andy Soucek namens DPR het stuur in handen nemen. Soucek was in Jerez de snelste tijdens de post-season-tests aan het begin van de maand. Soucek zal opnieuw vergezeld worden door Luca Filippi, die eveneens een sterke indruk maakte in Spanje. Op dag twee zal Soucek samen met Adrian Zaugg testen. Adrian Zaugg nam dit jaar deel aan het GP2-seizoen namens Arden en kwam daarnaast uit voor zijn land Zuid-Afrika in de A1GP.

    Voor de derde dag staan Karun Chandhok en Oliver Jarvis ingeroosterd. Chandhok won dit jaar al een race in de GP2 in het Belgische Spa. Oliver Jarvis maakte veel indruk in het Japanse F3 en boekte namens Groot Britannië ook goede resultaten in de A1GP. Voor Jarvis zal dit de eerste keer achter het stuur van een GP2-bolide zijn.

    Zaugg en Jarvis zijn twee grote namen in de A1GP

    Op de laatste dag van de testsessie in Frankrijk zal Ben Hanley aan de tand gevoeld worden. De Engelsman ligt momenteel tweede in het World Series by Renault-kampioenschap met nog één ronde te gaan in Barcelona. Wie de tweede coureur op de laatste testdag zal worden, is vooralsnog onbekend

    29-10-2007 om 11:24 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Barcelona – In het laatste raceweekend van de Eurocup Mégane Trophy heeft Mike Verschuur zich opnieuw laten gelden. De jonge Nederlander startte vanmiddag op het circuit van Barcelona (Spanje) als elfde en legde na een sterke inhaalrace beslag op een keurige vierde plek. Morgen wordt de laatste race van het seizoen gereden. Met een tiende plek op de grid hoopt Verschuur opnieuw voor een stunt te zorgen!

    Dringen in de openingsfase

    Op vrijdag stonden twee vrije trainingen van ieder een uur op het programma. Op het zonovergoten Circuit de Catalunya begon Verschuur de eerste training met oude banden. Hij verkende de 4,655 meter lange baan en zette direct goede rondetijden op de chrono’s. Met een tijd van 1:53.556 belandde de snelle coureur op de eerste plaats. In de tweede training verruilde Verschuur zijn oude banden voor een nieuwe set. De juniorrijder realiseerde in de slotfase van de training zijn snelste tijd (1:53.150). Dit leverde de vijfde plaats op. Doordat het ‘s nachts stevig had geregend begon Verschuur op zaterdagmorgen met regenbanden aan de sessie. Op een opdrogende baan zocht hij opnieuw naar de rempunten van het circuit, maar kwam niet helemaal aan de gewenste tijden. Doordat de baan steeds sneller werd, begon hij de tweede sessie op slicks. Door het vele verkeer pakte dit echter net niet goed uit. Verschuur had tevens de pech dat hij aan het einde van de sessie als eerste werd afgevlagd, waardoor vele rijders in hun snelle ronde onder zijn tijd doken. Zijn snelste tijd van 1:59.990 leverde hem de elfde plaats op. Met zijn op-één-na-beste tijd belandde Verschuur op plaats tien voor de afsluitende race op zondag.

    In de openingsrace op zaterdagmiddag kwam Verschuur redelijk uit de startblokken. Hij wist in de beginfase nog geen posities goed te maken, doordat het 22 koppige deelnemersveld eveneens snel weg kwam. Ondanks dat Verschuur hardnekkige onderstuur problemen kende bouwde hij zijn race stelselmatig op. Doordat de wegligging van de auto steeds beter werd, begon Verschuur aan een indrukwekkende inhaalrace. Terwijl bijna iedereen in de eerste gedeelte van de 22 ronden tellende race had gepit, schoof Verschuur steeds verder naar voren. Pas in ronde 13 kwam hij samen met zijn teamgenoot Greg Franchi als laatste naar binnen voor de verplichte pitstop. Het pitten verliep vlekkeloos en won hiermee opnieuw een aantal posities. De regerend Nederlands en Duits Clio Cup kampioen kwam uiteindelijk als vierde over de meet. Ook in de Rookie Cup eindigde de HBO-student als vierde.

    MIKE VERSCHUUR: “Ik ben tevreden met het resultaat. We begonnen het weekend goed met een eerste en vijfde plaats in de vrije trainingen. Toen ik vanmorgen uit het raam keek en de regen naar beneden zag komen, wist ik dat we weer opnieuw konden beginnen. In de kwalificatie viel het allemaal net niet op zijn plaats, waardoor ik vanuit het middenveld de race moest aanvangen. De wedstrijd verliep prima. Ik heb veel rijders ingehaald en maakte pas als laatste de pitstop. Het team heeft een super job geleverd, want het pitten verliep vlekkeloos. Gezien het resultaat van vanmiddag kijk ik met vertrouwen uit naar morgen. Met een beetje geluk beland ik de laatste race van het seizoen nog op het podium!”

    UITSLAG RACE 01 EUROCUP MÉGANE TROPHY – ZATERDAG 27 OKTOBER 2007
    01. Dimitri Enjalbert (FRA), Tech 1 Racing 2, 22 ronden 42:51.950
    02. Matthieu Lahaye (FRA), Tech 1 Racing 1, + 06.965s
    03. Pedro Petiz (POR), Tech 1 Racing 1, + 07.246s
    04. MIKE VERSCHUUR (NED), EQUIPE VERSCHUUR 1, + 10.788s

    29-10-2007 om 11:23 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    PAUL RICARD – Het High Tech Test Track Paul Ricard staat vanaf dinsdag 30 oktober in het teken van de GP2 Series. Alle teams testen daar hun nieuwe bolide, die nog meer overeenkomsten vertoont met de huidige F1-wagens. Chris van der Drift komt daarbij ook in actie, opnieuw voor het Italiaanse Trident Racing.

    Chris van der Drift, vorig jaar met de GP2-bolide van Trident Racing

    Afgelopen seizoen racete Van der Drift in de International Formula Master, een nieuwe raceklasse die in het voorprogramma van het FIA WTCC in actie kwam. In een groot en competitief veld stond de Rotterdammer dapper zijn mannetje. Ondanks vele technische tegenslagen wist hij zich dankzij een aantal overwinningen overtuigend naar de tweede plaats in de eindstand van het kampioenschap te knokken. Een volgende stap in zijn autosportcarrière lijkt dan ook een kwestie van tijd.

    “Ik kan niet wachten om opnieuw achter het stuur te kruipen”, zei Van der Drift tegenover RaceXpress.com. Op 1 en 2 november hoopt hij indruk te maken op de GP2-teambazen. “Vorig jaar hoorde ik op de zondag van mijn laatste raceweekend dat ik de volgende dag zou gaan testen. Nu ben ik beter voorbereid en weet ik wat mij te wachten staat. Dus dat moet wel goedkomen.”

    Naast de Nederlander testen ook Harald Schlegelmilch (F3 Euroseries), Alberto Valerio (Brits F3), en de Belg Michael Herck (World Series by Renault) voor Trident Racing

    29-10-2007 om 11:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Mike Verschuur wint Race 2 in Barcelona

    Barcelona – In de allerlaatste race van het seizoen, heeft Mike Verschuur op het F1 circuit de Catalunya nabij Barcelona (Spanje) zijn eerste overwinning in de Eurocup Mégane Trophy geboekt. Door Renaud Kuppens op magistrale wijze in de laatste ronde van de race te passeren, wist de Nijmegenaar zich naar een briljante overwinning te rijden. Gisteren reed Verschuur al een fraaie inhaalrace door als vierde te finishen. Met de hierbij behorende 23 punten nam Verschuur definitief de zesde plaats in het kampioenschap in. (totaal 68 punten). Ook in de Rookie Cup pakte de pas 20-jarige coureur de volle winst. Na veertien races eindigde hij in de ‘Junior Drivers Championship’ op de vierde plaats met 91 punten.

    Sterke race van Mike Verschuur

    Met een tiende positie in de kwalificatie, had Verschuur al een redelijke uitgangspositie voor de twintig ronden tellende race veroverd. Verschuur kwam op zondagmiddag goed uit de startblokken en wist in de tweede ronde op te klimmen naar de achtste positie. In een treintje van negen deelnemers vocht Verschuur zich op het 4,655 meter lange circuit een weg naar voren, totdat de safetycar op de baan kwam. Deze werd veroorzaakt door de touché van Bernhard ten Brinke en Ludovic Badey. Het jonge talent aarzelde geen moment en dook direct de pitstraat in om te pitten. De pitstop ging volgens het boekje.

    Mike Verschuur voor teamgenoot Bernhard ten Brinke

    Terwijl zijn grote concurrenten van de Tech 1 Racing brigade nog moesten pitten, kwam Verschuur als derde weer de baan op. Nadat Verschuur in recordtempo de kloof naar de nummer 2 in de race (Fabrice Walfisch) had dichtgereden, wist hij de Fransman met een schitterende inhaalactie buitenom op het lange rechte stuk te passeren. De ontketende rijder uit de Equipe Verschuur stal had in de slotfase enkel Kuppens voor zich. In een alles-of-niets actie wist Verschuur zijn Belgische opponent in de allerlaatste ronde te verschalken. De rijder met startnummer 5 werd na een spannende race uiteindelijk als winnaar afgevlagd.

    Familie feestje op podium

    MIKE VERSCHUUR: “Het is echt fantastisch om hier mijn eerste overwinning van het seizoen te pakken. Hier heb ik alleen maar van mogen durven dromen. Ik passeerde Kuppens in de allerlaatste ronde na een spannend duel. Mijn overwinning hier in Barcelona tijdens de seizoensafsluiter komt uitstekend van pas, want ze herinneren altijd je laatste prestaties! Ik heb genoten van de races en wil nogmaals mijn team van Equipe Verschuur bedanken voor alle support. Ook mijn sponsors Topparken, Beelen Sloopwerken, Bribus Keukens, ELF, Renault Nederland en Best Western Hotels verdienen een grote pluim. Zij hebben er voor gezorgd dat ik dit jaar in deze supergave raceklasse mocht rijden. Samen met hen zullen we ons voorbereiden op de Eurocup Mégane Trophy in 2008!”

    UITSLAG RACE 01 EUROCUP MÉGANE TROPHY – ZATERDAG 27 OKTOBER 2007
    01. Dimitri Enjalbert (FRA), Tech 1 Racing 2, 22 ronden 42:51.950
    02. Matthieu Lahaye (FRA), Tech 1 Racing 1, + 06.965s
    03. Pedro Petiz (POR), Tech 1 Racing 1, + 07.246s
    04. MIKE VERSCHUUR (NED), EQUIPE VERSCHUUR 1, + 10.788s

    UITSLAG RACE 02 EUROCUP MÉGANE TROPHY – ZONDAG 28 OKTOBER 2007
    01. MIKE VERSCHUUR (NED), EQUIPE VERSCHUUR 1, 40:02.729
    02. Renaud Kuppens (BEL), Boutsen Energy Racing, + 01.143s
    03. Ralph Meichtry (FRA), Race Performance, + 03.360s
    04. Guiseppe Ciro (POR), Oregon Team, + 04.461s

    29-10-2007 om 11:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Tim van Gog sluit Finaleraces af met zege
    480_gog2_2585

    Wat Tim van Gog het hele seizoen nog niet presteerde op Circuit Park Zandvoort lukte hem in de allerlaatste race dan toch. Hij versloeg Steve Kirsch in een rechtstreeks duel en won de afsluitende race van de dag tijdens de Formido Finaleraces.


    De start riep een vertrouwd beeld op; Steve Kirsch die als eerste de Tarzanbocht induikt voor Tim van Gog, Hans Bos en Martin van Rossen. Suzanne Jager verspeelt haar zesde positie bij de start, eigenlijk het enige onderdeel van het racen dat ze nog niet goed beheerst. Tijdens de race is ze supersnel en kan ze met de kop van het veld mee, maar haar start kost haar posities. Ook nu weet ze tijdens de race haar zesde plaats weer te heroveren.

    Swift Cup debutant Björn Cornelissen, in zijn allereerste autorace ooit vanochtend nog knap achtste, is de eerste uitvaller. In ronde 1 moet hij zijn Swift langs de kant stilzetten.

    480_karel_martin_2619

    Achter Martin van Rossen rijdt Karel Verspaget op een vijfde en Bart van Raamsdonk op een zesde plaats. Suzanne Jager is als gezegd de eerste dame op een zevende plek.

    In de tweede ronde passeert Tim van Gog kampioen Steve Kirsch en daarmee begint voor hem een lange periode die hem nieuw is op Zandvoort: verdedigen in plaats van aanvallen. De Heemstedenaar heeft de auto en het circuit echter volledig onder controle en weet de kampioen netjes achter zich te houden. Slechts één keer komt Kirsch naast hem, maar Van Gog geeft geen krimp en houdt zijn Swift op kop om naar zijn tweede zege van het seizoen te rijden.

    In de negende ronde wordt hij enigzins geholpen door de safetycar, die in de baan komt omdat de auto van Peter Schreurs olie heeft gelekt en dus de geel/rood gestreepte vlag gezwaaid wordt. De Swift van Schreurs was een ronde eerder in contact gekomen met die van Kevin Westermeijer. Voor Westermeijer is de race meteen over, Schreurs lijkt door te kunnen. Maar door de lekkende olie rijdt hij even later toch de pits in en moet opgeven, nog niet wetende dat daarmee voor het hele veld de race achter de safetycar eindigt en de strijd dus al gestreden is.

    480_gog_2630

    Tim van Gog wint aldus zijn tweede wedstrijd in de Formido Swift Cup, voor Steve Kirsch en Hans Bos. Bij de dames is Suzanne Jager net als vanochtend de snelste, voor Laura Kool en Kim van den Berg.

    Uitslag race 2 Formido Suzuki Swift Cup
    Finaleraces, Circuit Park Zandvoort, zondag 21 oktober
    1. Tim van Gog, 12 ronden
    2. Steve Kirsch, op 0.665
    3. Hans Bos, op 0.998
    4. Martin van Rossen, op 1.375
    5. Karel Verspaget, op 1.711
    6. Suzanne Jager, op 2.315
    7. Bart van Raamsdonk, op 2.807
    8. Daan Stots, op 3.601
    9. Marcel Dekker, op 4.289
    10. Jasper Bijl, op 4.855

    Eindstand kampioenschap 2007 na 14 races:
    1. Steve Kirsch 122 punten en kampioen!
    2. Tim van Gog 84
    3. Sandra Douma 72
    4. Martin van Rossen jr. 61
    5. Karel Verspaget 56
    6. Hans Bos 31
    7. Suzanne Jager 25
    8. Bart van Raamsdonk 22
    9. Marcel Dekker 20
    10. Peter Schreurs 18

    23-10-2007 om 20:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: McLaren wil straf Williams en Sauber en dus titel Hamilton
    Als het aan McLaren ligt, wordt Lewis Hamilton alsnog uitgeroepen tot de nieuwe wereldkampioen Formule 1. Het team van Ron Dennis wil dat de teams van BMW Sauber en Williams bestraft worden wegens het gebruik van niet legale benzine. Als dat gebeurt, schuift Hamilton drie plaatsen op in de uitslag van de Grand Prix van Brazilië en zou de Brit alsnog de WK-titel van Kimi Raikkonen wegkapen.
    Dankzij zijn overwinning gisteren tijdens de seizoensfinale, kwam Ferrari-troef Raikkonen uit op 110 punten, precies één meer dan Hamilton en Fernando Alonso. Maar mochten de zondag voor Hamilton geëindigde Nico Rosberg (Williams), Robert Kubica en Nick Heidfeld (beiden BMW Sauber) alsnog gediskwalificeerd worden, krijgt Hamilton er drie punten bij en is hij alsnog de nieuwe champ.

    Benzinetemperatuur
    Na de race wees een steekproef uit dat de benzinetemperatuur van Williams en BMW Sauber buiten de vastgestelde waarden viel. Dat zou kunnen wijzen op een verboden handelwijze. Een aantal uur na de finish liet de wedstrijdleiding echter weten geen actie te ondernemen tegen de twee teams. McLaren laat het er echter niet bij zitten en wil nu protest aantekenen. De FIA zal zich hierover moeten buigen.

    Bizarre twist
    Mogelijk zit er dus toch nog een bizarre twist in het even opmerkelijke als spannende Formule 1-seizoen 2007.

    23-10-2007 om 20:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De allerlaatste ALMS-wedstrijd op het circuit van Laguna Seca eindigde met een fotofinish zoals je die tegenwoordig in de autosport nog maar zelden ziet. Het was een perfecte reclame voor het lange-afstandsracen.



    start_laguna_seca
    Start van een zinderende klassieker op Laguna Seca. Foto: Porsche

    Audi wint zinderende finale
    Hoewel de strijd in de LMP1 en LMP2 klasses al voortijdig waren beslist was de strijd op de baan nog volledig open. In de kwalificatie zorgde men bij Porsche al voor een verrassing. Pole-sitter Sascha Maassen verbeterde met zijn Porsche RS Spyder het baanrecord voor de LMP1 categorie met maar liefst 3,5 seconden en was daarmee nog aanmerkelijk sneller dan de Audi R10 TDI LMP1 bolides.

    Evenals op Road Atlanta volgde de ontknoping pas in de allerlaatste ronde. Zowel Audi-coureur Dindo Capello en de Fransman Romain Dumas maakten nog kans op de overwinning. Dumas: “Ik kon in het laatste uur verschillende keren aan Dindo Capello voorbijgaan. Ik reed werkelijk op de limiet, maar op de rechte stukken heeft hij natuurlijk veel meer pk’s.” In de allerlaatste ronde versloeg Dindo Capello de Porsche-coureur met een verschil van slechts 0.410 seconden. Porsche Motorsportbaas Hartmut Kristen: “Spannender kon het eigenlijk niet zijn, wat een mooie reclame voor het lange-afstandsracen. Met acht overall overwinningen kunnen we meer dan tevreden zijn, Wij hebben veel meer gekregen dan wij verwacht hadden.”

    Dindo Capello: “Ik geloof dat dit wel de allermooiste overwinning uit mijn carriere is Mijn voorbanden hadden totaal geen grip meer en ik moest er hard voor vechten. Omdat ik constant op de limiet moest rijden was ik bang om fouten te maken. Die Porsche bleef wel erg groot in mijn achteruitkijkspiegels. Maar leeftijd en ervaring helpen toch wel in zulke situaties.”

    Allan McNish: “Een fantastische overwinning. Vier uur lang hebben we als leeuwen tegen het team van Penske moeten vechten. Na de pitstops is het ons steeds weer gelukt om voor het team van Penske op de baan te komen. Ik ben erg trots op het Audi-Team.”

    De Audi R10 TDI van Marco Werner/Mike Rockenfeller eindigde als derde, hoewel zij in het begin van de wedstrijd betrokken waren bij een aanrijding met de Acura van Stefan Johnasson. Omdat de motorkap gewisseld moest worden vielen zij aanvankelijk naar de negende plaats terug. In de GT1 klasse ging de zege naar de Corvette C6R van Olivier Beretta en Oliver Gavin, die als elfde algemeen eindigden, terwijl in de GT2 klasse de Ferrari 430GT2 van Mika Salo en Jamie Melo zegevierden.

    podium_laguna_seca
    LMP1 podium Laguna Seca. Foto: Audi Sport

    UITSLAG
    1. Allan McNish/Dindo Capello Audi R10 TDI LMP1 157 ronden
    2. Timo Bernhard/Romain Dumas Penske Porsche RS Spyder LMP2 157 ronden
    3. Marco Werner/Mike Rockenfeller Audi R10 TDI LMP1 157 ronden
    4. Sascha Maassen/Ryan Briscoe Penske Porsche RS Spyder LMP2 157 ronden
    5. Adrian Fernandez/Luis Diaz Lola B06-43 LMP2 157 ronden
    6. Bryan Herta/Tony Kanaan Acura ARX LMP2 157 ronden
    7. Chris Dyson/’Guy Smith Porsche RS Spyder LMP2 157 ronden
    8. Andy Wallace/Butch Leitzinger Porsche RS Spyder LMP2 156 ronden
    9. Jamie Campbell Walter/Harold Primat Creation CA07 LMP1 154 ronden
    10.Tom Chilton/Darren Manning Zytek O7S LMP1 153 ronden

    Snelste ronde
    Sascha Maassen 1.12.127 Porsche RS Spyder.

    23-10-2007 om 20:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIA GT: Groeten uit Zolder
    Afgelopen weekend vond de finale plaats van zowel de FIA GT, de Belcar en Belcar Original.
    Autosport.nl blikt nog even terug op de leukste momenten van het weekend.



    waayenberg_kutemann
    Eindelijk de FIA GT-klas van 2007. Tony Villander: "Niet te geloven toch, alweer die Dick
    Waaijenberg voor me."


    deletraz_kumpen
    Weer mislukt. Deletraz neemt Kumpen in de voetgreep.

    collard
    Sorry fotograaf maar Emmanuel Collard heeft het wel erg koud hier op dat pitdak.



    zwarte_muts

    leraar
    Willen jullie aub luisteren en vooral naar mijn camera kijken? Zo te zien wordt het met de FIA GT
    klas van 2007 helemaal niets.

    foei
    Ik vind het inderdaad schandalig die groepsfoto anno 2007.

    pompbediende
    Mijn rijders zijn van mijn vocht afhankelijk, dus ze gehoorzamen tenminste.

    pompbediende_2
    Geen wonder zeg. Voor zo'n charmante Italiaanse "refuellster" wil je toch wel een rondje
    extra of eerder binnenkomen, toch?

    grid_walk
    Voor de GT-studenten anno 2007. Is daar eigenlijk belangstelling voor?


    grid_girl_3
    Jazeker, de pitwalkstudenten zijn geduldig en gehoorzaam.

    ks_team
    Wanneer iemand kampioen wordt rijdt hij kennelijk direct naar de OTO-bar. En het team maar wachten!

    23-10-2007 om 20:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Nadat hij er dit seizoen al een aantal keer dicht tegenaan zat heeft Maxime Martin eindelijk een zege geboekt. Dimitri Enjalbert pakte de tweede plaats en behoudt daarmee nog kans om de leider in het klassement Pedro Petiz van de titel af te houden. Bernhard ten Brinke had net als een dag eerder een wereldstart. Vanaf de tiende startplek passeerde hij al in de eerste bocht twee man. Ondanks een drivethroughpenalty wist hij uiteindelijk als achtste te finishen, waarmee hij in het klassement beslag legde op de vijfde plaats in het klassement.
    Bij de pitstops leek een goede klassering nog mis te gaan. Ten Brinke stelde de pitstop zo lang mogelijk uit en leek daarmee een goede tactische zet te doen, maar bij het inrijden van de pitstraat reed hij één km per uur te hard, waarop een drivethroughpenalty volgde. Eenmaal terug op de baan ging Ten Brinke vanaf de tiende plaats op jacht naar de voor hem rijdende Giuseppe Ciro en Sébastien Dhoually. Hij wist beide te passeren en sloot zijn weekend af als achtste.

    480_btb_estoril

    Bernhard ten Brinke was tevreden over zijn prestaties in Estoril: “Een super weekend! Het was ongelooflijk hard werken in de wagen maar mijn inzet heeft zich dubbel en dwars uitbetaald. Omdat het zó competitief is, was het enorm belangrijk de banden 100% te benutten. Een slimme strategie was dus scherprechter. Complimenten aan het team voor de prima strategie en uitgevoerde pitstops. Ik hoop volgende week op Barcelona hier een vervolg aan te geven!”

    Mike Verschuur had minder geluk, al vroeg in de race raakte hij betrokken bij een aanrijding en moest hij de strijd staken. Wim Beelen kwam als veertiende over de Portugese finish.

    Uitslag race 2 Eurocup Mégane Trophy
    Estoril, 21 oktober 2007
    1. Maxime Martin, Boutsen Energy Racing, 24 ronden in 42:57.603
    2. Dimitri Enjalbert, Tech 1 Racing 2, op 5.284
    3. Matthieu Lahaye, Tech 1 Racing 1, op 5.606
    4. Ralph Meichtry, Race performance, op 6.921
    5. Michaël Rossi, Racing For Belgium, op 7.079
    6. Fabrice Walfisch, Team Lompech Sport, op 7.262
    7. Pedro Petiz, Tech 1 Racing 1, op 7.636
    8. Bernhard Ten Brinke, Equipe Verschuur 1, op 30.419
    14. Wim Beelen, Equipe Verschuur 2, op 1 ronde
    Uitgevallen:
    Mike Verschuur, Equipe Verschuur 1

    23-10-2007 om 20:30 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Guillaume Dumarey en Maxime Soulet hebben met hun Porsche 997 GT3 Cup de Belcar Original titel op hun naam geschreven. De wedstrijd werd gewonnen door de Gravity Mosler van Vincent Radermecker/Stephane Lemeret.


    willem_start
    Start van de allerlaatste Belcarwedstrijd in 2007

    Titel voor GPR
    Met het behalen van de Belcar Original titel en het winnen van de 24 Uren van Zolder beleeft het team van GPR een superseizoen. Guillaume Dumarey en Soulet hadden aan een vijfde plek voldoende om de titel veilig te stellen. In de allerlaatste ronde van de wedstrijd werden zij een handje geholpen door het feit dat de Prospeed Porsche 997 GT3 van Penders/Lamot wel erg veel van zijn gas afging. Merkencollega’s onder elkaar. PK Carsport zag in het begin van de wedstrijd alle kansen om de titel te verdedigen spontaan in rook opgaan toen er een draagarm van de Corvette Z06R spontaan de geest gaf. Hoewel het euvel nog wel provisorisch gerepareerd werd, en de Corvette opnieuw de baan opging, speelden zij geen enkele rol van betekenis meer. De Mosler MT900 van Kenis/De Keersmaecker eindigde als tweede, terwijl de “Clouseau-brothers” Koen en Kris Wauters met hun AD Sport Dodge Viper Competition Coupé een uitstekende derde plek opeisten.

    willem_soulet
    Maxime Soulet de nieuwe Belcarkampioen.


    Reglementsverandering 2008
    Voor 2008 staan er wederom zeven wedstrijden op de kalender. De 24 Uur van Zolder blijft natuurlijk het hoogtepunt van de Belcar Original. Anderzijds zullen er vier wedstrijden volgens het FIA GT3 reglement verreden gaan worden, m.a.w. twee races van elk één uur verplichte pitstop. Verder staan er slechts twee twee-uursraces op het programma. De meerderheid van de traditionalisten binnen de Belcarteams en fans houden van het 2 Uurspakket. De toekomst zal moeten uitwijzen of men een succesvolle weg inslaat.

    UITSLAG
    1. Radermecker-Lemeret Mosler MT900R GT3 77 ronden
    2. Kenis-De Keersmaecker Mosler MT900R op 1.37.003
    3. Kris Wauters/Koen Wauters Dodge Viper Competiton Coupe 76 ronden
    4. Steegmans.Schreurs Porsche 996 Biturbo 76 ronden
    5. Dumarey/Soulet Porsche 997GT3 Cup 75 ronden
    6.Penders/Lamot Porsche 997 GT3 Cup 75 ronden
    7.Vandeplas/Van Limbeeck Dodge Viper Competiton Coupe 75 ronden
    8.Vancampenhoudt/Couwbergs Porsche 996 GT3 Cup 75 ronden
    9.De Laet-Vollebergh Porsche 996 RS 74 ronden
    10.Steinberg/Teichmann Porsche 996 GT3 Cup 74 ronden

    willem_podium
    Het laatste podium van 2007

    23-10-2007 om 20:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De tweede BTCS-wedstrijd op Zolder ontaardde in een volledig Renault Festival. De kampioenen Vincent Vosse/Fred Bouvy leidden de wedstrijd van start tot finish. De Nederlander Armand Essers werd samen met Nicolas Decrem in zijn Solution F Astra Silhouette kampioen in de S2 klasse.



    btcs_kampioenen
    Renault domineerde het laatste weekend volkomen

    Renault Megane Festival
    Hoewel de Silhouette-formule internationaal nooit aan bleek te slaan, is het in de BTCS nog steeds een groot succes. Renaults, Peugeots, BMW’s en Audi zorgen nog steeds voor veel spektakel. De tweede wedstrijd op Zolder. De Peugeot van Paul O”Neill neemt na de eerste stop van de leidende Renault kortstondig de leiding over, maar verliest iets teveel tijd omdat de veiligheidsgordels haperden. Uiteindelijk kenden zij meer geluk dan hun teamgenoot Greensall, die afgelopen zaterdag de tweede auto van het team volledig afschreef. Voor de Belgian Audi VW Club eindigt het seizoen teleurstellend. Hemroulle kampt met remproblemen en kan een achterblijver niet meer ontwijken. De Audi sluit het seizoen met een kapotte voorwielophanging af. De concurrentie is niet tegen de Renault-hegemonie opgewassen en behaalt een fantastisch 1-2-3 resultaat. De Meganes worden de komende dagen aan technische na-controle onderworpen en in de loop van de week valt de definitieve beslissing of men zich kampioen mag noemen. De combinatie Horion-Dermont eindigde als tweede, gevolgd door Mollekens-Defourney.

    btcs__essers
    Armand Essers op weg naar zijn eerste kampioenschap

    Armand Essers S2 kampioen
    Bij de Silhouettes behaalden Armand Essers en Nicolas Decrem met hun KS Motorsport Solution F Opel Astra de overwinning en tevens het kampioenschap. Vooral in de openingsfase kreeg Decrem van teambaas Steve van Bellingen de nodige rugdekking van teambaas Steve van Bellingen. Hun naaste concurrenten Meert/Delcour verspeelden al hun kansen al in de eerste ronde, maar werden ondanks drie ronden achterstand nog als derde in de S2 klasse geklasseerd. In de T2 klasse behaalden Eric Stevens en Jochen Habets met hun Clio een zesde plek, terwijl het onafscheidelijke duo Brinkmann/Jakobs met hun vertrouwde BMW M3 vijfde in de T3 klasse werden.

    UITSLAG BTCS Race 2
    1. Vosse-Bouvy Renautl Megane 37 ronden
    2. Horion-Dermont Renautl Megane + 30.617 seconden
    3. Mollekens-Defourney Renault Megane + 36.590 seconden
    4. Moonen/Redant BMW M3 op 1.36.238 seconden
    5. Sougnez/Feltes BMW M3 36 ronden
    6. Dockerill- O’Neill Peugeot 407 36 ronden
    7. Hallyday-Gosselin Renault Megane 36 ronden
    8.Van Bellingen/Coens BMW M3 36 ronden
    9.Qvick/Jonckheere BMW M3 35 ronden
    10.Essers/De Crem Solution F Opel Astra 35 ronden

    23-10-2007 om 20:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs