Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    29-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    BREDA - Alain Menu, Nicola Larini en Robert Huff, de officiële Chevrolet WTCC fabrieks-coureurs, hebben ieder een Corvette Z06 voor privégebruik aangeschaft. In de weekenden racen en winnen ze met hun lichtblauwe Chevrolet Nubira in het FIA World Touring Car Championship en doordeweeks rijden ze vanaf nu rond in hun felgele Corvette Z06.

    WTCC-rijders met hun Corvette Z06

    De belangrijkste karaktertrekken van de Corvette Z06 zijn welbekend: 512 pk, een koppel van 637 Nm en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in slechts 3,9 seconden. De zesde generatie Corvette werd in 2005 uitgebracht, een jaar later gevolgd door de lancering van de Z06-versie, die was gebaseerd op de wedstrijduitvoering. Dit Amerikaanse sportwagenicoon staat bekend als de high performance auto die in verhouding tot de aanschafprijs de beste prestaties levert. Vorig jaar zijn de verkopen van de Corvette in Europa verdubbeld.

    Onder de vele klanten bevinden zich niet alleen maar liefhebbers van mooie en exclusieve auto’s, maar ook van veel coureurs. En onlangs traden ook de drie bekende Chevrolet WTCC-coureurs toe tot het gilde van Corvette Z06-rijders.

    Robert Huff was de eerste van het trio die deze zomer een gele Z06 kocht. Nicola Larini kreeg vervolgens de gelegenheid om de auto op de openbare weg te proberen en bestelde er onmiddellijk ook één, eveneens in de kleur geel. Vervolgens probeerde Alain Menu de Z06 van Rob. Zijn commentaar: “Gewoonweg briljant. Hij is perfect: het chassis, de prestaties, de remmen en zelfs het comfort. Ik was verbaasd over de prestaties van de Corvette en ook over het gemak waarmee hij kan worden gereden op de openbare weg.”

    De rest is geschiedenis: Alain Menu bestelde een Corvette Z06, in de kleur geel natuurlijk.

    29-10-2007 om 11:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DPR komt met maar liefst zes topcoureurs naar Paul Ricard
    Het GP2-seizoen is afgelopen en de teams zijn inmiddels alweer druk bezig met het zoeken naar nieuwe coureurs. DPR maakt het wel heel bont door in totaal zes coureurs mee te nemen naar de testsessie op Paul Ricard. De GP2-teams zullen van 30 oktober tot en met 2 november coureurs testen, om te kijken wie er volgend jaar in dé opstapklasse van de F1 mag rijden.

    Andy Soucek in actie tijdens het afgelopen GP2 seizoen

    Op de eerste dag zal Andy Soucek namens DPR het stuur in handen nemen. Soucek was in Jerez de snelste tijdens de post-season-tests aan het begin van de maand. Soucek zal opnieuw vergezeld worden door Luca Filippi, die eveneens een sterke indruk maakte in Spanje. Op dag twee zal Soucek samen met Adrian Zaugg testen. Adrian Zaugg nam dit jaar deel aan het GP2-seizoen namens Arden en kwam daarnaast uit voor zijn land Zuid-Afrika in de A1GP.

    Voor de derde dag staan Karun Chandhok en Oliver Jarvis ingeroosterd. Chandhok won dit jaar al een race in de GP2 in het Belgische Spa. Oliver Jarvis maakte veel indruk in het Japanse F3 en boekte namens Groot Britannië ook goede resultaten in de A1GP. Voor Jarvis zal dit de eerste keer achter het stuur van een GP2-bolide zijn.

    Zaugg en Jarvis zijn twee grote namen in de A1GP

    Op de laatste dag van de testsessie in Frankrijk zal Ben Hanley aan de tand gevoeld worden. De Engelsman ligt momenteel tweede in het World Series by Renault-kampioenschap met nog één ronde te gaan in Barcelona. Wie de tweede coureur op de laatste testdag zal worden, is vooralsnog onbekend

    29-10-2007 om 11:24 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Barcelona – In het laatste raceweekend van de Eurocup Mégane Trophy heeft Mike Verschuur zich opnieuw laten gelden. De jonge Nederlander startte vanmiddag op het circuit van Barcelona (Spanje) als elfde en legde na een sterke inhaalrace beslag op een keurige vierde plek. Morgen wordt de laatste race van het seizoen gereden. Met een tiende plek op de grid hoopt Verschuur opnieuw voor een stunt te zorgen!

    Dringen in de openingsfase

    Op vrijdag stonden twee vrije trainingen van ieder een uur op het programma. Op het zonovergoten Circuit de Catalunya begon Verschuur de eerste training met oude banden. Hij verkende de 4,655 meter lange baan en zette direct goede rondetijden op de chrono’s. Met een tijd van 1:53.556 belandde de snelle coureur op de eerste plaats. In de tweede training verruilde Verschuur zijn oude banden voor een nieuwe set. De juniorrijder realiseerde in de slotfase van de training zijn snelste tijd (1:53.150). Dit leverde de vijfde plaats op. Doordat het ‘s nachts stevig had geregend begon Verschuur op zaterdagmorgen met regenbanden aan de sessie. Op een opdrogende baan zocht hij opnieuw naar de rempunten van het circuit, maar kwam niet helemaal aan de gewenste tijden. Doordat de baan steeds sneller werd, begon hij de tweede sessie op slicks. Door het vele verkeer pakte dit echter net niet goed uit. Verschuur had tevens de pech dat hij aan het einde van de sessie als eerste werd afgevlagd, waardoor vele rijders in hun snelle ronde onder zijn tijd doken. Zijn snelste tijd van 1:59.990 leverde hem de elfde plaats op. Met zijn op-één-na-beste tijd belandde Verschuur op plaats tien voor de afsluitende race op zondag.

    In de openingsrace op zaterdagmiddag kwam Verschuur redelijk uit de startblokken. Hij wist in de beginfase nog geen posities goed te maken, doordat het 22 koppige deelnemersveld eveneens snel weg kwam. Ondanks dat Verschuur hardnekkige onderstuur problemen kende bouwde hij zijn race stelselmatig op. Doordat de wegligging van de auto steeds beter werd, begon Verschuur aan een indrukwekkende inhaalrace. Terwijl bijna iedereen in de eerste gedeelte van de 22 ronden tellende race had gepit, schoof Verschuur steeds verder naar voren. Pas in ronde 13 kwam hij samen met zijn teamgenoot Greg Franchi als laatste naar binnen voor de verplichte pitstop. Het pitten verliep vlekkeloos en won hiermee opnieuw een aantal posities. De regerend Nederlands en Duits Clio Cup kampioen kwam uiteindelijk als vierde over de meet. Ook in de Rookie Cup eindigde de HBO-student als vierde.

    MIKE VERSCHUUR: “Ik ben tevreden met het resultaat. We begonnen het weekend goed met een eerste en vijfde plaats in de vrije trainingen. Toen ik vanmorgen uit het raam keek en de regen naar beneden zag komen, wist ik dat we weer opnieuw konden beginnen. In de kwalificatie viel het allemaal net niet op zijn plaats, waardoor ik vanuit het middenveld de race moest aanvangen. De wedstrijd verliep prima. Ik heb veel rijders ingehaald en maakte pas als laatste de pitstop. Het team heeft een super job geleverd, want het pitten verliep vlekkeloos. Gezien het resultaat van vanmiddag kijk ik met vertrouwen uit naar morgen. Met een beetje geluk beland ik de laatste race van het seizoen nog op het podium!”

    UITSLAG RACE 01 EUROCUP MÉGANE TROPHY – ZATERDAG 27 OKTOBER 2007
    01. Dimitri Enjalbert (FRA), Tech 1 Racing 2, 22 ronden 42:51.950
    02. Matthieu Lahaye (FRA), Tech 1 Racing 1, + 06.965s
    03. Pedro Petiz (POR), Tech 1 Racing 1, + 07.246s
    04. MIKE VERSCHUUR (NED), EQUIPE VERSCHUUR 1, + 10.788s

    29-10-2007 om 11:23 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    PAUL RICARD – Het High Tech Test Track Paul Ricard staat vanaf dinsdag 30 oktober in het teken van de GP2 Series. Alle teams testen daar hun nieuwe bolide, die nog meer overeenkomsten vertoont met de huidige F1-wagens. Chris van der Drift komt daarbij ook in actie, opnieuw voor het Italiaanse Trident Racing.

    Chris van der Drift, vorig jaar met de GP2-bolide van Trident Racing

    Afgelopen seizoen racete Van der Drift in de International Formula Master, een nieuwe raceklasse die in het voorprogramma van het FIA WTCC in actie kwam. In een groot en competitief veld stond de Rotterdammer dapper zijn mannetje. Ondanks vele technische tegenslagen wist hij zich dankzij een aantal overwinningen overtuigend naar de tweede plaats in de eindstand van het kampioenschap te knokken. Een volgende stap in zijn autosportcarrière lijkt dan ook een kwestie van tijd.

    “Ik kan niet wachten om opnieuw achter het stuur te kruipen”, zei Van der Drift tegenover RaceXpress.com. Op 1 en 2 november hoopt hij indruk te maken op de GP2-teambazen. “Vorig jaar hoorde ik op de zondag van mijn laatste raceweekend dat ik de volgende dag zou gaan testen. Nu ben ik beter voorbereid en weet ik wat mij te wachten staat. Dus dat moet wel goedkomen.”

    Naast de Nederlander testen ook Harald Schlegelmilch (F3 Euroseries), Alberto Valerio (Brits F3), en de Belg Michael Herck (World Series by Renault) voor Trident Racing

    29-10-2007 om 11:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Mike Verschuur wint Race 2 in Barcelona

    Barcelona – In de allerlaatste race van het seizoen, heeft Mike Verschuur op het F1 circuit de Catalunya nabij Barcelona (Spanje) zijn eerste overwinning in de Eurocup Mégane Trophy geboekt. Door Renaud Kuppens op magistrale wijze in de laatste ronde van de race te passeren, wist de Nijmegenaar zich naar een briljante overwinning te rijden. Gisteren reed Verschuur al een fraaie inhaalrace door als vierde te finishen. Met de hierbij behorende 23 punten nam Verschuur definitief de zesde plaats in het kampioenschap in. (totaal 68 punten). Ook in de Rookie Cup pakte de pas 20-jarige coureur de volle winst. Na veertien races eindigde hij in de ‘Junior Drivers Championship’ op de vierde plaats met 91 punten.

    Sterke race van Mike Verschuur

    Met een tiende positie in de kwalificatie, had Verschuur al een redelijke uitgangspositie voor de twintig ronden tellende race veroverd. Verschuur kwam op zondagmiddag goed uit de startblokken en wist in de tweede ronde op te klimmen naar de achtste positie. In een treintje van negen deelnemers vocht Verschuur zich op het 4,655 meter lange circuit een weg naar voren, totdat de safetycar op de baan kwam. Deze werd veroorzaakt door de touché van Bernhard ten Brinke en Ludovic Badey. Het jonge talent aarzelde geen moment en dook direct de pitstraat in om te pitten. De pitstop ging volgens het boekje.

    Mike Verschuur voor teamgenoot Bernhard ten Brinke

    Terwijl zijn grote concurrenten van de Tech 1 Racing brigade nog moesten pitten, kwam Verschuur als derde weer de baan op. Nadat Verschuur in recordtempo de kloof naar de nummer 2 in de race (Fabrice Walfisch) had dichtgereden, wist hij de Fransman met een schitterende inhaalactie buitenom op het lange rechte stuk te passeren. De ontketende rijder uit de Equipe Verschuur stal had in de slotfase enkel Kuppens voor zich. In een alles-of-niets actie wist Verschuur zijn Belgische opponent in de allerlaatste ronde te verschalken. De rijder met startnummer 5 werd na een spannende race uiteindelijk als winnaar afgevlagd.

    Familie feestje op podium

    MIKE VERSCHUUR: “Het is echt fantastisch om hier mijn eerste overwinning van het seizoen te pakken. Hier heb ik alleen maar van mogen durven dromen. Ik passeerde Kuppens in de allerlaatste ronde na een spannend duel. Mijn overwinning hier in Barcelona tijdens de seizoensafsluiter komt uitstekend van pas, want ze herinneren altijd je laatste prestaties! Ik heb genoten van de races en wil nogmaals mijn team van Equipe Verschuur bedanken voor alle support. Ook mijn sponsors Topparken, Beelen Sloopwerken, Bribus Keukens, ELF, Renault Nederland en Best Western Hotels verdienen een grote pluim. Zij hebben er voor gezorgd dat ik dit jaar in deze supergave raceklasse mocht rijden. Samen met hen zullen we ons voorbereiden op de Eurocup Mégane Trophy in 2008!”

    UITSLAG RACE 01 EUROCUP MÉGANE TROPHY – ZATERDAG 27 OKTOBER 2007
    01. Dimitri Enjalbert (FRA), Tech 1 Racing 2, 22 ronden 42:51.950
    02. Matthieu Lahaye (FRA), Tech 1 Racing 1, + 06.965s
    03. Pedro Petiz (POR), Tech 1 Racing 1, + 07.246s
    04. MIKE VERSCHUUR (NED), EQUIPE VERSCHUUR 1, + 10.788s

    UITSLAG RACE 02 EUROCUP MÉGANE TROPHY – ZONDAG 28 OKTOBER 2007
    01. MIKE VERSCHUUR (NED), EQUIPE VERSCHUUR 1, 40:02.729
    02. Renaud Kuppens (BEL), Boutsen Energy Racing, + 01.143s
    03. Ralph Meichtry (FRA), Race Performance, + 03.360s
    04. Guiseppe Ciro (POR), Oregon Team, + 04.461s

    29-10-2007 om 11:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Tim van Gog sluit Finaleraces af met zege
    480_gog2_2585

    Wat Tim van Gog het hele seizoen nog niet presteerde op Circuit Park Zandvoort lukte hem in de allerlaatste race dan toch. Hij versloeg Steve Kirsch in een rechtstreeks duel en won de afsluitende race van de dag tijdens de Formido Finaleraces.


    De start riep een vertrouwd beeld op; Steve Kirsch die als eerste de Tarzanbocht induikt voor Tim van Gog, Hans Bos en Martin van Rossen. Suzanne Jager verspeelt haar zesde positie bij de start, eigenlijk het enige onderdeel van het racen dat ze nog niet goed beheerst. Tijdens de race is ze supersnel en kan ze met de kop van het veld mee, maar haar start kost haar posities. Ook nu weet ze tijdens de race haar zesde plaats weer te heroveren.

    Swift Cup debutant Björn Cornelissen, in zijn allereerste autorace ooit vanochtend nog knap achtste, is de eerste uitvaller. In ronde 1 moet hij zijn Swift langs de kant stilzetten.

    480_karel_martin_2619

    Achter Martin van Rossen rijdt Karel Verspaget op een vijfde en Bart van Raamsdonk op een zesde plaats. Suzanne Jager is als gezegd de eerste dame op een zevende plek.

    In de tweede ronde passeert Tim van Gog kampioen Steve Kirsch en daarmee begint voor hem een lange periode die hem nieuw is op Zandvoort: verdedigen in plaats van aanvallen. De Heemstedenaar heeft de auto en het circuit echter volledig onder controle en weet de kampioen netjes achter zich te houden. Slechts één keer komt Kirsch naast hem, maar Van Gog geeft geen krimp en houdt zijn Swift op kop om naar zijn tweede zege van het seizoen te rijden.

    In de negende ronde wordt hij enigzins geholpen door de safetycar, die in de baan komt omdat de auto van Peter Schreurs olie heeft gelekt en dus de geel/rood gestreepte vlag gezwaaid wordt. De Swift van Schreurs was een ronde eerder in contact gekomen met die van Kevin Westermeijer. Voor Westermeijer is de race meteen over, Schreurs lijkt door te kunnen. Maar door de lekkende olie rijdt hij even later toch de pits in en moet opgeven, nog niet wetende dat daarmee voor het hele veld de race achter de safetycar eindigt en de strijd dus al gestreden is.

    480_gog_2630

    Tim van Gog wint aldus zijn tweede wedstrijd in de Formido Swift Cup, voor Steve Kirsch en Hans Bos. Bij de dames is Suzanne Jager net als vanochtend de snelste, voor Laura Kool en Kim van den Berg.

    Uitslag race 2 Formido Suzuki Swift Cup
    Finaleraces, Circuit Park Zandvoort, zondag 21 oktober
    1. Tim van Gog, 12 ronden
    2. Steve Kirsch, op 0.665
    3. Hans Bos, op 0.998
    4. Martin van Rossen, op 1.375
    5. Karel Verspaget, op 1.711
    6. Suzanne Jager, op 2.315
    7. Bart van Raamsdonk, op 2.807
    8. Daan Stots, op 3.601
    9. Marcel Dekker, op 4.289
    10. Jasper Bijl, op 4.855

    Eindstand kampioenschap 2007 na 14 races:
    1. Steve Kirsch 122 punten en kampioen!
    2. Tim van Gog 84
    3. Sandra Douma 72
    4. Martin van Rossen jr. 61
    5. Karel Verspaget 56
    6. Hans Bos 31
    7. Suzanne Jager 25
    8. Bart van Raamsdonk 22
    9. Marcel Dekker 20
    10. Peter Schreurs 18

    23-10-2007 om 20:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: McLaren wil straf Williams en Sauber en dus titel Hamilton
    Als het aan McLaren ligt, wordt Lewis Hamilton alsnog uitgeroepen tot de nieuwe wereldkampioen Formule 1. Het team van Ron Dennis wil dat de teams van BMW Sauber en Williams bestraft worden wegens het gebruik van niet legale benzine. Als dat gebeurt, schuift Hamilton drie plaatsen op in de uitslag van de Grand Prix van Brazilië en zou de Brit alsnog de WK-titel van Kimi Raikkonen wegkapen.
    Dankzij zijn overwinning gisteren tijdens de seizoensfinale, kwam Ferrari-troef Raikkonen uit op 110 punten, precies één meer dan Hamilton en Fernando Alonso. Maar mochten de zondag voor Hamilton geëindigde Nico Rosberg (Williams), Robert Kubica en Nick Heidfeld (beiden BMW Sauber) alsnog gediskwalificeerd worden, krijgt Hamilton er drie punten bij en is hij alsnog de nieuwe champ.

    Benzinetemperatuur
    Na de race wees een steekproef uit dat de benzinetemperatuur van Williams en BMW Sauber buiten de vastgestelde waarden viel. Dat zou kunnen wijzen op een verboden handelwijze. Een aantal uur na de finish liet de wedstrijdleiding echter weten geen actie te ondernemen tegen de twee teams. McLaren laat het er echter niet bij zitten en wil nu protest aantekenen. De FIA zal zich hierover moeten buigen.

    Bizarre twist
    Mogelijk zit er dus toch nog een bizarre twist in het even opmerkelijke als spannende Formule 1-seizoen 2007.

    23-10-2007 om 20:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De allerlaatste ALMS-wedstrijd op het circuit van Laguna Seca eindigde met een fotofinish zoals je die tegenwoordig in de autosport nog maar zelden ziet. Het was een perfecte reclame voor het lange-afstandsracen.



    start_laguna_seca
    Start van een zinderende klassieker op Laguna Seca. Foto: Porsche

    Audi wint zinderende finale
    Hoewel de strijd in de LMP1 en LMP2 klasses al voortijdig waren beslist was de strijd op de baan nog volledig open. In de kwalificatie zorgde men bij Porsche al voor een verrassing. Pole-sitter Sascha Maassen verbeterde met zijn Porsche RS Spyder het baanrecord voor de LMP1 categorie met maar liefst 3,5 seconden en was daarmee nog aanmerkelijk sneller dan de Audi R10 TDI LMP1 bolides.

    Evenals op Road Atlanta volgde de ontknoping pas in de allerlaatste ronde. Zowel Audi-coureur Dindo Capello en de Fransman Romain Dumas maakten nog kans op de overwinning. Dumas: “Ik kon in het laatste uur verschillende keren aan Dindo Capello voorbijgaan. Ik reed werkelijk op de limiet, maar op de rechte stukken heeft hij natuurlijk veel meer pk’s.” In de allerlaatste ronde versloeg Dindo Capello de Porsche-coureur met een verschil van slechts 0.410 seconden. Porsche Motorsportbaas Hartmut Kristen: “Spannender kon het eigenlijk niet zijn, wat een mooie reclame voor het lange-afstandsracen. Met acht overall overwinningen kunnen we meer dan tevreden zijn, Wij hebben veel meer gekregen dan wij verwacht hadden.”

    Dindo Capello: “Ik geloof dat dit wel de allermooiste overwinning uit mijn carriere is Mijn voorbanden hadden totaal geen grip meer en ik moest er hard voor vechten. Omdat ik constant op de limiet moest rijden was ik bang om fouten te maken. Die Porsche bleef wel erg groot in mijn achteruitkijkspiegels. Maar leeftijd en ervaring helpen toch wel in zulke situaties.”

    Allan McNish: “Een fantastische overwinning. Vier uur lang hebben we als leeuwen tegen het team van Penske moeten vechten. Na de pitstops is het ons steeds weer gelukt om voor het team van Penske op de baan te komen. Ik ben erg trots op het Audi-Team.”

    De Audi R10 TDI van Marco Werner/Mike Rockenfeller eindigde als derde, hoewel zij in het begin van de wedstrijd betrokken waren bij een aanrijding met de Acura van Stefan Johnasson. Omdat de motorkap gewisseld moest worden vielen zij aanvankelijk naar de negende plaats terug. In de GT1 klasse ging de zege naar de Corvette C6R van Olivier Beretta en Oliver Gavin, die als elfde algemeen eindigden, terwijl in de GT2 klasse de Ferrari 430GT2 van Mika Salo en Jamie Melo zegevierden.

    podium_laguna_seca
    LMP1 podium Laguna Seca. Foto: Audi Sport

    UITSLAG
    1. Allan McNish/Dindo Capello Audi R10 TDI LMP1 157 ronden
    2. Timo Bernhard/Romain Dumas Penske Porsche RS Spyder LMP2 157 ronden
    3. Marco Werner/Mike Rockenfeller Audi R10 TDI LMP1 157 ronden
    4. Sascha Maassen/Ryan Briscoe Penske Porsche RS Spyder LMP2 157 ronden
    5. Adrian Fernandez/Luis Diaz Lola B06-43 LMP2 157 ronden
    6. Bryan Herta/Tony Kanaan Acura ARX LMP2 157 ronden
    7. Chris Dyson/’Guy Smith Porsche RS Spyder LMP2 157 ronden
    8. Andy Wallace/Butch Leitzinger Porsche RS Spyder LMP2 156 ronden
    9. Jamie Campbell Walter/Harold Primat Creation CA07 LMP1 154 ronden
    10.Tom Chilton/Darren Manning Zytek O7S LMP1 153 ronden

    Snelste ronde
    Sascha Maassen 1.12.127 Porsche RS Spyder.

    23-10-2007 om 20:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIA GT: Groeten uit Zolder
    Afgelopen weekend vond de finale plaats van zowel de FIA GT, de Belcar en Belcar Original.
    Autosport.nl blikt nog even terug op de leukste momenten van het weekend.



    waayenberg_kutemann
    Eindelijk de FIA GT-klas van 2007. Tony Villander: "Niet te geloven toch, alweer die Dick
    Waaijenberg voor me."


    deletraz_kumpen
    Weer mislukt. Deletraz neemt Kumpen in de voetgreep.

    collard
    Sorry fotograaf maar Emmanuel Collard heeft het wel erg koud hier op dat pitdak.



    zwarte_muts

    leraar
    Willen jullie aub luisteren en vooral naar mijn camera kijken? Zo te zien wordt het met de FIA GT
    klas van 2007 helemaal niets.

    foei
    Ik vind het inderdaad schandalig die groepsfoto anno 2007.

    pompbediende
    Mijn rijders zijn van mijn vocht afhankelijk, dus ze gehoorzamen tenminste.

    pompbediende_2
    Geen wonder zeg. Voor zo'n charmante Italiaanse "refuellster" wil je toch wel een rondje
    extra of eerder binnenkomen, toch?

    grid_walk
    Voor de GT-studenten anno 2007. Is daar eigenlijk belangstelling voor?


    grid_girl_3
    Jazeker, de pitwalkstudenten zijn geduldig en gehoorzaam.

    ks_team
    Wanneer iemand kampioen wordt rijdt hij kennelijk direct naar de OTO-bar. En het team maar wachten!

    23-10-2007 om 20:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Nadat hij er dit seizoen al een aantal keer dicht tegenaan zat heeft Maxime Martin eindelijk een zege geboekt. Dimitri Enjalbert pakte de tweede plaats en behoudt daarmee nog kans om de leider in het klassement Pedro Petiz van de titel af te houden. Bernhard ten Brinke had net als een dag eerder een wereldstart. Vanaf de tiende startplek passeerde hij al in de eerste bocht twee man. Ondanks een drivethroughpenalty wist hij uiteindelijk als achtste te finishen, waarmee hij in het klassement beslag legde op de vijfde plaats in het klassement.
    Bij de pitstops leek een goede klassering nog mis te gaan. Ten Brinke stelde de pitstop zo lang mogelijk uit en leek daarmee een goede tactische zet te doen, maar bij het inrijden van de pitstraat reed hij één km per uur te hard, waarop een drivethroughpenalty volgde. Eenmaal terug op de baan ging Ten Brinke vanaf de tiende plaats op jacht naar de voor hem rijdende Giuseppe Ciro en Sébastien Dhoually. Hij wist beide te passeren en sloot zijn weekend af als achtste.

    480_btb_estoril

    Bernhard ten Brinke was tevreden over zijn prestaties in Estoril: “Een super weekend! Het was ongelooflijk hard werken in de wagen maar mijn inzet heeft zich dubbel en dwars uitbetaald. Omdat het zó competitief is, was het enorm belangrijk de banden 100% te benutten. Een slimme strategie was dus scherprechter. Complimenten aan het team voor de prima strategie en uitgevoerde pitstops. Ik hoop volgende week op Barcelona hier een vervolg aan te geven!”

    Mike Verschuur had minder geluk, al vroeg in de race raakte hij betrokken bij een aanrijding en moest hij de strijd staken. Wim Beelen kwam als veertiende over de Portugese finish.

    Uitslag race 2 Eurocup Mégane Trophy
    Estoril, 21 oktober 2007
    1. Maxime Martin, Boutsen Energy Racing, 24 ronden in 42:57.603
    2. Dimitri Enjalbert, Tech 1 Racing 2, op 5.284
    3. Matthieu Lahaye, Tech 1 Racing 1, op 5.606
    4. Ralph Meichtry, Race performance, op 6.921
    5. Michaël Rossi, Racing For Belgium, op 7.079
    6. Fabrice Walfisch, Team Lompech Sport, op 7.262
    7. Pedro Petiz, Tech 1 Racing 1, op 7.636
    8. Bernhard Ten Brinke, Equipe Verschuur 1, op 30.419
    14. Wim Beelen, Equipe Verschuur 2, op 1 ronde
    Uitgevallen:
    Mike Verschuur, Equipe Verschuur 1

    23-10-2007 om 20:30 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Guillaume Dumarey en Maxime Soulet hebben met hun Porsche 997 GT3 Cup de Belcar Original titel op hun naam geschreven. De wedstrijd werd gewonnen door de Gravity Mosler van Vincent Radermecker/Stephane Lemeret.


    willem_start
    Start van de allerlaatste Belcarwedstrijd in 2007

    Titel voor GPR
    Met het behalen van de Belcar Original titel en het winnen van de 24 Uren van Zolder beleeft het team van GPR een superseizoen. Guillaume Dumarey en Soulet hadden aan een vijfde plek voldoende om de titel veilig te stellen. In de allerlaatste ronde van de wedstrijd werden zij een handje geholpen door het feit dat de Prospeed Porsche 997 GT3 van Penders/Lamot wel erg veel van zijn gas afging. Merkencollega’s onder elkaar. PK Carsport zag in het begin van de wedstrijd alle kansen om de titel te verdedigen spontaan in rook opgaan toen er een draagarm van de Corvette Z06R spontaan de geest gaf. Hoewel het euvel nog wel provisorisch gerepareerd werd, en de Corvette opnieuw de baan opging, speelden zij geen enkele rol van betekenis meer. De Mosler MT900 van Kenis/De Keersmaecker eindigde als tweede, terwijl de “Clouseau-brothers” Koen en Kris Wauters met hun AD Sport Dodge Viper Competition Coupé een uitstekende derde plek opeisten.

    willem_soulet
    Maxime Soulet de nieuwe Belcarkampioen.


    Reglementsverandering 2008
    Voor 2008 staan er wederom zeven wedstrijden op de kalender. De 24 Uur van Zolder blijft natuurlijk het hoogtepunt van de Belcar Original. Anderzijds zullen er vier wedstrijden volgens het FIA GT3 reglement verreden gaan worden, m.a.w. twee races van elk één uur verplichte pitstop. Verder staan er slechts twee twee-uursraces op het programma. De meerderheid van de traditionalisten binnen de Belcarteams en fans houden van het 2 Uurspakket. De toekomst zal moeten uitwijzen of men een succesvolle weg inslaat.

    UITSLAG
    1. Radermecker-Lemeret Mosler MT900R GT3 77 ronden
    2. Kenis-De Keersmaecker Mosler MT900R op 1.37.003
    3. Kris Wauters/Koen Wauters Dodge Viper Competiton Coupe 76 ronden
    4. Steegmans.Schreurs Porsche 996 Biturbo 76 ronden
    5. Dumarey/Soulet Porsche 997GT3 Cup 75 ronden
    6.Penders/Lamot Porsche 997 GT3 Cup 75 ronden
    7.Vandeplas/Van Limbeeck Dodge Viper Competiton Coupe 75 ronden
    8.Vancampenhoudt/Couwbergs Porsche 996 GT3 Cup 75 ronden
    9.De Laet-Vollebergh Porsche 996 RS 74 ronden
    10.Steinberg/Teichmann Porsche 996 GT3 Cup 74 ronden

    willem_podium
    Het laatste podium van 2007

    23-10-2007 om 20:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De tweede BTCS-wedstrijd op Zolder ontaardde in een volledig Renault Festival. De kampioenen Vincent Vosse/Fred Bouvy leidden de wedstrijd van start tot finish. De Nederlander Armand Essers werd samen met Nicolas Decrem in zijn Solution F Astra Silhouette kampioen in de S2 klasse.



    btcs_kampioenen
    Renault domineerde het laatste weekend volkomen

    Renault Megane Festival
    Hoewel de Silhouette-formule internationaal nooit aan bleek te slaan, is het in de BTCS nog steeds een groot succes. Renaults, Peugeots, BMW’s en Audi zorgen nog steeds voor veel spektakel. De tweede wedstrijd op Zolder. De Peugeot van Paul O”Neill neemt na de eerste stop van de leidende Renault kortstondig de leiding over, maar verliest iets teveel tijd omdat de veiligheidsgordels haperden. Uiteindelijk kenden zij meer geluk dan hun teamgenoot Greensall, die afgelopen zaterdag de tweede auto van het team volledig afschreef. Voor de Belgian Audi VW Club eindigt het seizoen teleurstellend. Hemroulle kampt met remproblemen en kan een achterblijver niet meer ontwijken. De Audi sluit het seizoen met een kapotte voorwielophanging af. De concurrentie is niet tegen de Renault-hegemonie opgewassen en behaalt een fantastisch 1-2-3 resultaat. De Meganes worden de komende dagen aan technische na-controle onderworpen en in de loop van de week valt de definitieve beslissing of men zich kampioen mag noemen. De combinatie Horion-Dermont eindigde als tweede, gevolgd door Mollekens-Defourney.

    btcs__essers
    Armand Essers op weg naar zijn eerste kampioenschap

    Armand Essers S2 kampioen
    Bij de Silhouettes behaalden Armand Essers en Nicolas Decrem met hun KS Motorsport Solution F Opel Astra de overwinning en tevens het kampioenschap. Vooral in de openingsfase kreeg Decrem van teambaas Steve van Bellingen de nodige rugdekking van teambaas Steve van Bellingen. Hun naaste concurrenten Meert/Delcour verspeelden al hun kansen al in de eerste ronde, maar werden ondanks drie ronden achterstand nog als derde in de S2 klasse geklasseerd. In de T2 klasse behaalden Eric Stevens en Jochen Habets met hun Clio een zesde plek, terwijl het onafscheidelijke duo Brinkmann/Jakobs met hun vertrouwde BMW M3 vijfde in de T3 klasse werden.

    UITSLAG BTCS Race 2
    1. Vosse-Bouvy Renautl Megane 37 ronden
    2. Horion-Dermont Renautl Megane + 30.617 seconden
    3. Mollekens-Defourney Renault Megane + 36.590 seconden
    4. Moonen/Redant BMW M3 op 1.36.238 seconden
    5. Sougnez/Feltes BMW M3 36 ronden
    6. Dockerill- O’Neill Peugeot 407 36 ronden
    7. Hallyday-Gosselin Renault Megane 36 ronden
    8.Van Bellingen/Coens BMW M3 36 ronden
    9.Qvick/Jonckheere BMW M3 35 ronden
    10.Essers/De Crem Solution F Opel Astra 35 ronden

    23-10-2007 om 20:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De Nederlander Armand Essers werd afgelopen weekend de eerste S2 kampioen
    in de BTCS-Silhoette-categorie.



    essers_s1_s2
    Kampioen Armand Essers wordt in de openingsfase van de tweede race door de S1
    KS BMW M3 afgeschermd.

    Finalestart met vijf punten achterstand
    Essers: “Het was typerend dat wij juist voor de beslissende wedstrijd op Zolder de nodige problemen kenden. Tijdens de vrije trainingen bleef in de “Villeneuve-chicocane” het gaspedaal hangen, gelukkig zonder grote gevolgen, want het had heel anders af kunnen lopen. Juist in deze situaties wordt het team van KS Motorsport enorm gemotiveerd om alle risico’s uit te sluiten. Bij KS Motorsport besloot men dan ook niets aan het toeval over te laten en de versnellingsbak te reviseren. Ook besloot men de cardanas, benzinepomp en stabilisatoren te vervangen. De kwalificaties verliepen vlekkeloos en al snel hadden wij de pole in de S2 klasse te pakken. Voor ons was dit de eerste zet om de achterstand van vijf punten op Sylvie Delcour te doen inlopen.”

    Race 1
    Essers: “Afgelopen zaterdag startte ik als eerste achter de S1 Silhouettes en na de eerste linkse had ik er al een paar te pakken en kwam in de eerste ronde als zevende door. Mijn naaste concurrent Jean Claude Meert volgde direct op mijn bumper. Het ging perfect totdat ik bij de “Paddock Chicane” werd opgehouden, waardoor hij aan mij voorbij kon steken. Daarna heb ik direct bij hem aangehaakt en heb een tweetal ronden lang bestudeerd waar hij zijn zwakke plekken had. Bij de Bianchi-bocht ging hij iets eerder in de remmen, In de daaropvolgende ronde ben ik aan hem voorbijgestoken, maar even later profiteerde hij van een schuiver van een andere deelnemer waardoor hij weer de kop veroverde. Toch kon ik hem in het “drukke verkeer” enkele malen aftroeven en tot aan de verplichte pitstop wisselden wij verschillende malen van positie.

    essers_helmportret
    Concentratie voor de start

    Bij onze stop waren wij één seconde sneller. Nico Decrem nam het stuur over en hij wist al snel een voorsprong op Sylvie Delcour op te bouwen. Wij wonnen de S2 klasse en eindigden als zevende algemeen. Delcour eindigde als tweede en daardoor bedroeg de achterstand voor de Finale op zondag nog slechts twee punten”

    Race 2
    Essers: “Volgens het BTCS-reglement moet elke rijder minstens één start voor zijn rekening nemen. Nico Decrem kwam goed weg en werd door de twee andere S1 KS BMW’s goed afgeschermd. Toen Sylvie Delcour er in de paddock-chicane door te koude banden afging, was de druk iets afgenomen en konden we een rustiger tempo aanhouden. Al snel zette de Solution F Astra van Van Impe-Roossens onder druk. Na de verplichte pitstop had ik een voorsprong van 23 seconden op onze concurrenten. Doordat er nogal veel rubber op de baan lag kwam het tempo iets lager te liggen, maar met een voorsprong van 60 seconden ging ik de laatste ronde in. Om als kampioen over de finish te gaan was het mooiste moment uit mijn relatief korte racecarrière.”


    decrem_van_bellingen
    Teambaas Steve van Bellingen feliciteert Nico Decrem met het kampioenschap

    23-10-2007 om 20:24 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Nederlands kampioen Formule Gloria Joey Hanssen heeft op het circuit van Monza afgelopen weekend een vierde plaats gehaald bij zijn eerste kennismaking met het Italiaans Formule Gloria kampioenschap. Tijdens de tweede race van het weekend werd, ondanks een tik in de openingsfase van de race, een zevende plaats behaald.

    Als beloning voor zijn goede prestaties in het eerste Nederlandse kampioenschap Formule Gloria, kreeg de kersverse kampioen een officiële uitnodiging om naar Italië te komen. Op kosten van Enrico Glorioso, bedenker en oprichter van de klasse die Europees gezien steeds meer voeten in de aarde krijgt, werd hij onder gebracht bij het team van Autosport Surrento. Het was voor de Limburger de eerste kennismaking met het legendarische Italiaanse circuit.

    De vrije trainingen stonden vooral in het teken van het circuit verkennen en aan de auto wennen. Daarnaast was het nog zoeken naar de juiste afstelling voor dit hogesnelheidscircuit. Vanaf de eerste sessie zat Hanssen er met zijn team al goed bij, getuige een vierde positie in de tweede vrije training. De kwalificaties waren met een achtste plaats voor race één en een tiende positie voor race twee dan ook een tegenvaller. Poleposition was er voor Salvatore Cicatelli.

    Een mooi en competitief veld van achttien auto’s stormde bij de openingsrace op de bekende eerste chicane af. Hanssen kwam als zevende uit het gedrang, maar werd bij de tweede chicane van de baan getikt. Het voorwiel stond niet meer afgesteld zoals behoorde, maar Hanssen kon zijn weg vervolgen in tiende positie. Na vier ronden kwam hij echter in het juiste ritme. Hanssen: “Het leek wel of ik een boost kreeg! In eens pakte ik iedere ronde enkele plaatsen en reed ik kei hard naar voren!” Op een derde positie aangekomen stak er een probleem op aan het eerder geraakte voorwiel, waardoor de race uiteindelijk werd afgesloten als vierde. Poleman Salvatore Cicatelli won de race nipt voor Marco Zipoli.

    480_hanssen_
    Joey Hanssen (nr 41)

    Felle strijd
    De tweede race begon voor de 16-jarige zoals de eerste race, want hij kreeg gelijk een tik te verwerken. Hierdoor stond het linkerachterwiel op twee centimeter ‘uitspoor’. Dit leverde problemen op, op de historisch lange rechte stukken van Monza. Inmiddels teruggevallen naar de dertiende positie, wist Hanssen terug naar voren te vechten. Aangekomen op een vijfde positie zat hij middenin vele gevechten. Hanssen: “Dat was echt ontzettend stoer racen! We reden regelmatig met vier man naast elkaar, fantastisch om mee te maken! Het ging wel hard tegen hard en ik werd door een Belg een paar keer op het gras gedrukt.” Uiteindelijk eindigde Hanssen op 0,02 seconden achter diezelfde Belg, Ludwigh Ghidi, op een zevende positie.

    Wat Joey Hanssen volgend seizoen gaat doen is nog niet bekend. Hanssen zelf daarover: “Er zijn nu steeds meer mensen die een beetje aan mij beginnen te trekken voor volgend jaar, dus ik wil mijn beslissing nog zeker een maandje uitstellen. Maar nog een keer deelnemen in deze Formule Gloria lijkt me ook zeker leuk!"

    Uitslag race 1
    Formule Gloria Italia, Monza, 21 oktober 2007

    1. Salvatore Cicatelli
    2. Marco Zipoli, op 1,016
    3. Alessandro Cicognani, op 10,956
    4. Joey Hanssen, op 11,856
    5. Andrea Cecchellero, op 14,495
    6. Kevin Gilardoni, op 14,921
    7. Michael dalle Stelle, op 20,123
    8. Alessandra Neri, op 20,149
    9. Rossana Ammirati, op 28,724
    10. Nicholas Risitano, op 33,682

    Uitslag race 2
    Formule Gloria Italia, Monza, 21 oktober 2007

    1. Marco Zipoli
    2. Salvatore Cicatelli, op 1,274
    3. Alessandro Cicognani, op 17,690
    4. Valentino Orlandi, op 17,788
    5. Ivan Tramontozzi, op 18,877
    6. Ludwigh Ghidi, op 20,089
    7. Joey Hanssen, op 20,109
    8. Rossana Ammirati, op 21,211
    9. Kevin Gilardoni, op 21,609
    10. Alessandra Neri, op 30,160

    23-10-2007 om 20:23 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Het Renault-succes in de BTCS is in Nederland niet onopgemerkt gebleven. Ook maakte afgelopen week een nieuw merk haar debuut in de Belgian Touring Car Series


    meganes_warmup
    De Meganes waren een dominante factor in de BTCS. Ook Equipe Verschuur is in
    2008 van de partij!

    Equipe Verschuur in BTCS
    Het Renault-succes in de BTCS is ook in Nederland niet onopgemerkt gebleven. Frans Verschuur bevestigde aan autosport.nl dat men volgend jaar aan het kampioenschap gaat deelnemen. Verschuur: “Op dit moment zijn wij een auto voor Dubai aan het bouwen en daarna willen wij ons op de BTCS concentreren. Het is een kampioenschap waar wij onze rijders kilometers willen geven en dat gezien de successen van Renault afgelopen seizoen perspectief biedt.” Over een rijderscombinatie kon Verschuur nog geen uitsluitsel geven. Renault won met de combinatie Vincent Vosse/Fred Bouvy zoals bekend afgelopen weekend de titel in de S1 klasse.

    mazda_1
    Met deze fraaie Mazda RX8 is er nog meer varieteit in de BTCS


    Mazda maakte debuut

    Bij het team van Thierry Boutsen Energy Racing maakte afgelopen weekend een nieuwkomer zijn debuut. Mazda keert weer op de circuits terug. Op basis van een Renault-chassis heeft men bij Thierry Boutsen Energy Racing een gloednieuwe Mazda RX8 ontwikkeld. De Japanse bolide is met een originele Japanse Mazda wankelmotor ontwikkeld, die ongeveer 410 pk moet leveren. De Mazda wordt bestuurd door Formula Master kampioen D’Ambrosio en journalist Stephane Lemeret, die afgelopen seizoen ook voor het team van Gravity Racing met een Mosler MT900R uitkwam, en afgelopen weekend samen met Vincent Radermecker de laatste wedstrijd van de Belcar Original op zijn naam schreef. De fraai geprepareerde Mazda RX8 kende bij zijn debuut nog veel aanloopproblemen. Volgend seizoen wil men zich bij Thierry Boutsen Energy Racing met de Mazda RX8 in de S1 titelstrijd mengen.

    mazda_2
    In 2008 wil men met de top van de BTCS meedraaien.

    23-10-2007 om 20:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    BMW 130i-coureur Ron Swart is maandag geopereerd aan de verwondingen die hij zondag tijdens een crash op Circuit Park Zandvoort heeft opgelopen. Zo is er onder meer een metalen plaat in zijn op twee plaatsen gebroken rechteronderarm gezet. Bovendien heeft de Zandvoorter een rib gebroken. ,,Ik lig nog wel een week in het ziekenhuis’’, berichtte Ron Swart vandaag. Autosport.nl wenst Ron vanaf deze plek een zeer voorspoedig herstel toe!


    crash_zwart_2024
    De restanten van de BMW 130i van Ron Swart.

    Lekker gevoel
    Ron Swart had tijdens de Finaleraces juist zo’n lekker gevoel. ,,Ik wilde echt vlammen dit weekend’’, vertelde hij dinsdagmiddag aan Autosport.nl. ,,Bovendien had mijn team, Certainty van Dillon Koster, zondag driehonderd man in een mooie hospitalitytent rondlopen, onder wie mijn nieuwe sponsor. En dan raak je betrokken bij zo’n crash en ben je er niet bij. Lig je in het ziekenhuis in plaats van bij die mensen te zijn die speciaal voor je komen. Daar baal ik ongelooflijk van.’’

    160 km/uur
    Het gebeurde in de vijfde ronde. In de Arie Luyendijk-bocht werd hij door Nick Bleekemolen van achteren aangetikt. ,,Die bocht is precies een van de weinige punten van het Zandvoortse circuit waar je er niet af kan en mag vliegen. Je hebt daar nul uitloopstrook. Als je gaat, ben je kansloos. Ik zag met een kleine 160 kilometer per uur zo die bandenstapel op me afkomen. Ik heb de klap bewust meegemaakt. Al ben ik vervolgens wel drie, vier seconden weg geweest. Vervolgens ben ik uit de auto gekropen en moest ik mijn rechteronderarm ondersteunen. Die was zo hard tegen de versnellingspook geslagen, dat ie op twee plaatsen gebroken was. Bovendien was mijn stoel helemaal van de auto afgebroken. Kun je nagaan hoe groot de impact was.’’

    Stof tot nadenken
    De BMW van Ron is volkomen afgeschreven bij de klap. Gelukkig kan Ron het nog navertellen. ,,Want het had ook heel anders kunnen aflopen’’, beseft hij. ,,Jongens die racen moeten zich goed bedenken dat we aan een gevaarlijke bezigheid doen en dat je op gevaarlijke punten als de Luyendijk-bocht iemand er niet vanaf moet tikken. Dat kan gewoon niet daar! Of ik Nick dus iets kwalijk neem? Laat ik het zo zeggen: De jongens die in de BMW 130i Cup in de kop rijden, van Ricardo van der Ende tot en met Jan Lammers, die weten precies wat racen inhoudt. Maar de jongens die iets meer naar achteren zitten, missen soms net dat ene procentje race-ervaring of raceverstand. Zoals dat je dus niet een gevaarlijke actie moet uithalen in de Luyendijk. Het was namelijk niet een klein duwtje die ik van Nick kreeg hoor. En je ziet wat er dan kan gebeuren. Het moet coureurs goed ingepeperd worden dat je mensen, als je op een punt als de Luyendijk-bocht niet goed uitkijkt, dood kunt rijden. Dit ongeluk moet stof tot nadenken geven.’’
    ‘Alles doet het nog’
    Maandag zijn de chirurgen 4,5 uur bezig geweest met de armoperatie van Ron. ,,Er zit nu een metalen plaat in. Omdat mijn arm nog erg gezwollen is, kunnen ze de wond nog niet dichtmaken. Dat heeft tijd nodig en duurt nog wel een week. Vervolgens moet ik acht tot tien weken revalideren. Mijn eigen zaak is voorlopig dus op slot. Dat is vreselijk balen. Maar gelukkig doet alles van mijn arm het nog en kan ik goed mijn vingers bewegen.’’

    480_736
    Ron Swart in racetenue.

    Reacties
    Ron heeft inmiddels de nodige reacties en steunbetuigingen gekregen. ,,Prins Pieter Christiaan heeft nog bij me gevraagd hoe het met me was. Ik heb ook een sms’je van Jan Lammers gekregen. En Frank Kerseboom, de cupcoördinator van de BMW 130i Cup, is langs geweest. Dat doet me goed.’’

    ‘Tuurlijk ga ik door’
    Of Ron na alles nog zin heeft om in 2008 door te gaan met racen? ,,Tuurlijk.
    Ik probeer volgend jaar weer van de partij te zijn. Ik wil bij deze nog graag Dillon Koster en mijn monteurs voor alles bedanken. Zonder hen had ik dit seizoen helemaal niet kunnen instappen in de racerij. Had ik weer als toeschouwer bij het Scheivlak in de duinen gezeten. Ik ben die jongens heel dankbaar dat ik dankzij hen weer het racen heb kunnen oppakken. Ook veel dank aan mijn sponsors. De man die mij voor 2008 wil gaan ondersteunen, komt dinsdagavond nog op bezoek in het ziekenhuis. Helemaal top toch!’’

    23-10-2007 om 20:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe MaX5 debuteert met tweede positie
    Den Haag - De nieuwe MaX5, een raceauto afgeleid van de populaire roadster Mazda MX-5, heeft tijdens races op Circuit Park Zandvoort een bijzonder geslaagd debuut beleefd. Tijdens de allereerste race in Nederland wist het team van Hoogwerf Motorsport zonder één testkilometer te hebben gereden de tweede plaats te behalen in de koppelrace van het DNRT, het Dutch National Racing Team van organisator Huub Vermeulen.

    MaX5 op Zandvoort

    De race was onderdeel van een presentatie en onthulling van de eerste MaX5 raceauto in de pitstraat van Circuit Park Zandvoort, waar het kersverse MaX5 Racing kampioenschap aan pers en publiek werd voorgesteld. Hoogtepunt tijdens de presentatie was de onthulling van de MaX5 racewagen geprepareerd door het team van Hoogwerf Motorsport. Het betaalbare concept op basis van de Mazda MX-5 kon rekenen op veel positieve reacties in de pitstraat en een aantal serieus geïnteresseerden.

    Huub Vermeulen besloot ter plekke om de nieuwe MaX5 in te zetten tijdens de koppelrace. In deze races worden twee teams uit diverse klassen aan elkaar gekoppeld. Een team uit een snelle klasse en een team uit een langzamere klasse strijden samen tegen andere gekoppelde teams. Om de dertig minuten wisselen de twee teams elkaar af op de baan, verspreid over een periode van twee uur. De MaX5 had tot dit verzoek nog geen meter afgelegd maar stond onverwacht aan het debuut van zijn racecarrière. Het team van Hoogwerf Motorsport werd gekoppeld aan het team van Jadbalja 1 dat uitkomt in de klasse van de snelle Saker sportscars. Met een nog niet optimale afstelling en veel strijdlust reden Micky en Yardy Hoogwerf de MX-5 1.6 NA naar de tweede plaats.

    15-10-2007 om 18:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Adrian Tambay, zoon van oud F1 coureur Patrick Tambay, heeft beide races van het laatste Formel BMW Deutschland weekend in Hockenheim op zijn naam geschreven. Het kampioenschap kwam echter in handen van Jens Klingmann. De Nederlanders Mathijs Harkema, Luuk Glansdorp en Thomas Hylkema gingen op jacht naar een toptien klassering en deden weer veel ervaring op in het competitieve veld.

    Tambay, uitkomend voor Josef Kaufmann Racing, won de eerste race met een voorsprong van anderhalve seconde op Jens Klingmann. Luuk Glansdorp (Zettl Motorsport) eindigde als beste Nederlander op een keurige negende positie. Mathijs Harkema, ondersteunt door Sikkens, finishte net buiten de toptien op een elfde stek, terwijl Thomas Hylkema een veertiende plaats behaalde. Ook in de tweede race was Tambay de snelste. Opvallend was de enorme progressie in de race van Harkema en Glansdorp. Tambay’s teamgenoot Harkema startte als vijftiende en eindigde als beste Nederlander op een nette zevende plaats. Glansdorp maakte veel terrein goed na zijn achttiende startpositie. Hij finishte wederom binnen de toptien met zijn negende plaats. De door Sartorius ondersteunde piloot behaalde hiermee een derde plaats bij de Rookies. Thomas Hylkema besloot zijn weekend op een zeventiende positie.

    Voor komend seizoen zijn er een aantal rigoureuze veranderingen op komst. De Formel BMW Deutschland gaat samen met de Engelse serie en wordt omgedoopt tot Formule BMW Europa. De meeste races worden dan ook verreden in het voorprogramma van de Formule 1 Grand Prix.

    Uitslag Race 1 Hockenheim

    Uitslag Race 2 Hockenheim

    Eindstand kampioenschap Formel BMW Deutschland 2007

    15-10-2007 om 18:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Na een aantal succesvolle jaren in diverse nationale kampioenschappen, beleeft de SEAT Leon Supercopa volgend jaar zijn Europese debuut in een nieuwe Europese raceklasse: de SEAT Leon EuroCup. Het kampioenschap bestaat uit zes races die worden verreden tijdens zes FIA World Touring Car Championship 2008 weekenden op circuits in Spanje, Frankrijk, Portugal, Duitsland, Engeland en Italië.

    Seat Leon SuperCopa

    Met dit nieuwe kampioenschap zorgt SEAT voor een belangrijke uitbreiding van haar activiteiten in het toerwagenracen. Met de EuroCup is SEAT nu het enige merk dat coureurs en klanten de mogelijkheid biedt om autosport zowel op nationaal als internationaal niveau te bedrijven tegen relatief bescheiden kosten, met als absolute top het Wereldkampioenschap. De nationale Supercopa’s, de EuroCup, de privé-teams in het WTCC en het officiële fabrieksteam sluiten perfect op elkaar aan voor eenieder die voor het hoogst haalbare op het gebied van toerwagenracen gaat.

    SEAT Sport zorgt tijdens alle Leon EuroCup-races zowel voor de technische als commerciële ondersteuning en het nieuwe kampioenschap wordt de enige merkencup die live op Eurosport te volgen zal zijn. Bovendien gaat de sportzender uitgebreid aandacht besteden aan de ontwikkeling van de SEAT Leon EuroCup in Eurosport’s Motorsport programmering.

    Na het zesde jaar in Spanje, het vijfde jaar in Engeland en Duitsland en één seizoen in Italië en Hongarije heeft de SEAT Leon Supercopa de afgelopen jaren bewezen een perfecte opstap te zijn voor coureurs die daarna officiële fabrieksrijders werden in het WTCC, waaronder Robert Huff en Peter Terting. Zij hebben vanuit respectievelijk de Britse en Duitse Supercopa de overstap gemaakt naar het World Touring Car Championship. Ook Oscar Nogués, Marc Carol en Florian Gruber debuteerden in het WTCC na hun kwaliteiten te hebben waargemaakt in de Spaanse en Duitse Supercopa’s. Oscar Nogués, de Spaanse Supercopa-kampioen van 2006, is één van de SEAT-rijders die afgelopen weekend in Monza aan de start verscheen.

    Gigantisch veld in SuperCopa

    De komende tijd zal er meer informatie bekend worden gemaakt over de organisatie en de technische en sportieve reglementen van de SEAT Leon EuroCup. Die zullen vergelijkbaar zijn met die van 2007 en de kalender van het kampioenschap zal worden afgestemd op de planning van de nationale Supercopa-races. Dezelfde auto zal worden ingezet als tijdens de seizoenen 2006 en 2007, met als toevoeging een 2008 kit. De bestgekwalificeerde coureurs worden beloond met deelname aan het WTCC 2009 achter het stuur van een SEAT Leon WTCC.

    Jaime Puig, SEAT Sport director: “De SEAT Leon EuroCup is het uiterst bevredigende resultaat van al onze inspanningen gedurende de afgelopen zes jaren. Dankzij de zeer concurrerende kosten zijn we in staat onze klanten een uitgebreid keuzepakket te bieden om deel te nemen aan verschillende kampioenschappen met een betrouwbare, high performance en technisch zeer geavanceerde auto. De Leon EuroCup biedt coureurs de kans om tegelijkertijd met en op dezelfde circuits als het WTCC te racen. Dat worden grote, spectaculaire publieksevenementen, zowel op het circuit zelf als live op televisie dankzij de fantastische overeenkomst met Eurosport.”

    Marcello Lotti, van WTCC promoter KSO: “Wij juichen het nieuwe concept van SEAT Sport’s nieuwe SEAT Leon EuroCup kampioenschap van harte toe en zijn verheugd dat de races worden gecombineerd met de WTCC-weekenden. Deze nieuwe klasse vormt een perfect bewijs van de dynamiek en innovatie van het merk SEAT en de grote betrokkenheid van SEAT bij de autosport. Niet alleen door coureurs een competitief kampioenschap met uitgebreide TV-coverage te bieden, maar ook door hen mogelijkheden te geven op een stoeltje in het WK Toerwagens.”

    Voorlopige kalender SEAT Leon EuroCup 2008:

    18 mei: Spanje (Valencia)
    01 juni: Frankrijk (Pau)
    06 juli: Portugal (Estoril)
    27 juli: Engeland (Brands Hatch)
    31 augustus: Duitsland (Oschersleben)
    05 oktober: Italië (Monza)

    15-10-2007 om 18:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    BARNEVELD - Tien uitdagende klassementsproeven telde de Veenhuizen Groep Nederland Rally, die zaterdag verreden werd. Onder een stralende zon genoot het massaal opgekomen publiek van het deelnemersveld op de proeven rondom Barneveld en Putten. Jaap van Lagen (Ede), dit seizoen actief tijdens F1 Grand Prix in de Porsche SuperCup, verruilde het circuit voor de rallysport. En niet zonder succes. Van Lagen schreef samen met navigatrice Annemieke Hulzebos (Goor) de winst in de standaardklasse, groep N, op zijn naam en eindigde op een uitstekende vierde plaats algemeen.

    Allround coureur Jaap van lagen

    Jaap van Lagen, die normaal op de internationale racecircuits te vinden is, stond voor het vierde jaar achtereen aan de start van de rally op zijn geboortegrond. "Omdat ik veel in het buitenland rijd, heb ik er in 2004, met steun van mijn sponsoren voor gekozen om in ieder geval een keer per jaar in mijn eigen woonomgeving in actie te komen. De rally van Barneveld komt bijna door mijn achtertuin. Het is enorm leuk om mijn vrienden, sponsors en fans te kunnen trakteren op wat actie in de buurt. Los natuurlijk van het feit dat ik het erg leuk vind om rally’s te rijden", verklaarde Van Lagen.

    De equipe zou in eerste instantie met de spectaculaire Nissan 350Z van de Belgische rallyrijder Van Woensel aan de start staan, maar helaas kreeg Van Woensel een week voor de wedstrijd motorpech en moest de Nissan volledig aan een revisie worden onderworpen. Gelukkig bleek Gert van den Heuvel van het Barneveldse bedrijf RallyRent bereid zijn Mitsubishi Lancer Evo IX te verhuren.

    De Nederland Rally bestond dit jaar uit vijf verschillende klassementsproeven, die twee keer op het programma stonden. "De proeven hebben eigenlijk alles wel in zich: klinkers, onverhard, gravel, asfalt, lange rechte stukken en mooie bochtencombinaties. Een en ander wordt extra spectaculair door de vallende bladeren en de kleine steentjes die door het afsnijden van de bochten op de ideale lijn worden geworpen", kenschetste Hulzebos het evenement. Na ’s morgens van 07.00 uur tot 12.00 uur de proeven nauwkeurig op papier te hebben gezet, reed de equipe om 13.14 uur over het startpodium op industrieterrein De Harselaar. "Voor de rally had ik niet echt tijd om te testen. We zijn dan ook voorzichtig van start gegaan, zodat ik wat kon wennen aan de auto. Dat dat nodig was, bleek wel toen ik bij een haakse bocht iets te enthousiast aan de handrem trok. De Evo heeft blijkbaar maar een klein liftje van de handrem nodig, we stonden dus meteen verkeerd om. Natuurlijk ben ik ook niet gewend aan een bijrijder die de hele tijd in mijn oren zit te tetteren. Na de eerste klassementsproef had ik echter volledig vertrouwen in zowel de auto als de notes. Op het moment dat je weet en voelt dat het allemaal klopt, ga je ook veel meer op de notes rijden. Dat is echt super", aldus een enthousiaste Van Lagen.

    Na een voorzichtige start klommen Van Lagen en Hulzebos dan ook snel op in het klassement. "Jaap had eigenlijk maar een proef nodig om aan mij en de auto te wennen. Voor de wedstrijd was ik door verschillende mensen gewaarschuwd dat hij niet zou luisteren, maar dat valt allemaal wel mee", lacht Hulzebos. "Ik ben overigens enorm onder de indruk van zijn rijcapaciteiten en wagenbeheersing. We hebben eigenlijk maar één ‘momentje’ gehad. In een diep uitgereden bocht besloten we niet te ver te snijden, de bocht zelf lag echter vol opgeworpen stenen, waardoor de auto half in een sloot begon te glijden. Het leek erop dat we daar zouden eindigen, maar Jaap controleerde de situatie uitstekend en wist de auto fantastisch te redden." Na de eerste proef stond de equipe vijftiende algemeen, na de tweede dertiende en na de derde proef zesde. Zonder problemen en met een grote lach op de gezichten reed de equipe uiteindelijk als vierde algemeen en eerste groep N over het finishpodium. "Ik heb nog nooit zo’n leuke rally gehad. Het weer was perfect, de samenwerking met Annemieke verliep echt supergoed en de Lancer hield zich fantastisch. We hebben echt geen enkel probleem gehad. Je kunt met zo’n auto niet alleen heel hard rijden, maar ook enorm veel lol hebben", voegde Van Lagen tot slot toe. Volgend jaar is de equipe weer van de partij, hopelijk dan wel met de spectaculaire Nissan 350Z.

    UITSLAG VEENHUIZEN GROEP NEDERLAND RALLY, BARNEVELD, 13 OKTOBER 2007:01. Piet van Hoof/Niels Leermakers, Mitsubishi Lancer EVO4, 1:02.3302. David Mann/Alun Cook, Subaru Impreza WRC 99, + 0.09s03. Wout Hazeleger/Bert van Bloemendaal, Mitsubishi Lancer EVO 6.5, + 0.39s04. Jaap van Lagen/Annemieke Hulzebos, Mitsubishi Lander EVO 9, + 0.44s

    15-10-2007 om 18:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs