De actie op de baan viel een beetje tegen in de pitstraat werd meer ingehaald maar desondanks gebeurde er een hoop op het Zolderse asfalt. Sebastien Bourdais won, Robert Doornbos kleunde mis bij zijn tweede pitstop en zag zijn tweede plaats aan de horizon verdwijnen. De Nederlander kwam uiteindelijk slechts als zevende over de meet, Junqueira en Rahal stonden naast Bourdais op het podium. Robert Doornbos komt prima uit de startblokken en zet zijn auto in de 1ste Linkse gelijk naast en zelfs een beetje tegen Will Power. De Nederlander heeft de goede binnenkant en pakt de tweede plaats, voor Power, Wilson en Junqueira. De twee koplopers weten samen al snel een flink gat te slaan naar hun gevolg. De twee rijden rondetijden van 1:16, terwijl de rest van het veld in de 1:17 rijdt. Tekenend voor de competitiviteit is dat nummer drie Power 1:17.0 rijdt, terwijl hekkensluiter Katherine Legge 1:17.4 weet te noteren.
De voorsprong van de twee koplopers is al snel waardeloos waneer de eerste safetycarfase een feit is. Niets geen ongeluk, maar de baancommissarissen willen de kerbstones in de chicane controleren; de kerbstones waar iedereen flink overheen vliegt. Dit is voor het hele veld het teken om de eerste pitstop te maken, waar het dan ook een dringen geblazen is; het lijkt wel een mierenhoop. Grootste slachtoffer is Bruno Junqueira die terugvalt naar plaats vijftien. De vier koplopers behouden gewoon hun plaats.
Het veld kan weer rustig zijn gang gaan, tot aan ronde 25. Alex Figge verslikt zich in de eerste bocht en strandt diep in de grindbak. Hier staat hij niet gemakkelijk en de wedstrijdleiding gaat over in de tweede safetycarsituatie. Dit keer blijft de kop op de baan terwijl Figge met een ronde achterstand zijn weg weer kan vervolgen.
In die fase van de race lukt het Bourdais om een paar seconden uit te lopen op Robert Doornbos die per ronde zon halve seconde moet toegeven. In ronde 39 heeft Doornbos de brandstof op en komt de pitstraat in. Een ronde hoeft de rest van de topvijf pas; Bourdais, Power, Wilson en Jani. Nu heeft het hele veld twee stops achter de naam staan en is te zien dat degenen die dat tijdens de safetycarsituatie deden nu het veld aanvoeren. Graham Rahl leidt, voor Tagliani, Tracy en Servia. Bourdais rijdt nu zevende, Doornbos is teruggevallen naar plaats elf achter Wilson, Power en Pagenaud.
Terwijl Rahal een voorsprong van tien seconden heeft wordt daarachter flink gevochten. Paul Tracy jaagt op plaats twee, maar in de plaats daarvan wordt hij gepasseerd door Oriol Servia en Bruno Junqueira. Het is nu echter de beurt aan de kopgroep om een pitstop te maken. Pech is er voor Doornbos die vlak achter Rahal weer de baan op komt, terwijl zijn voorgangers er voor zitten
In ronde 50 krijgt het Nederlandse publiek de schrik op het hart als er een Minardi langs de kant staat. Het is echter teamgenoot Mario Dominguez die zijn wiel verliest en de driewieler Minardi in de berm moet parkeren. Weer een uitgelezen mogelijkheid voor de dorstige wagens om een derde pitstop te maken, Graham Rahal gaat zelfs voor de vierde keer naar binnen. Doornbos ligt nu tiende, achter Servia, Power, Wilson en Bourdais, maar de leider in het kampioenschap is bezig aan een opmars. Eerst passeert hij Rahal en vervolgens moet Junqueira eraan geloven, wat de Fransman de vierde plaats oplevert.
Aan kop liggen Pagenaud, plaatselijke held Jan Heylen en Gommendy, maar deze drie moeten nog een derde pitstop maken. Bourdais heeft echter niet het geduld om hierop te wachten en hij gaat al aanvallen. Dat doet ook Justin Wilson, hij passeert Junqueira maar gaat daarna wijd en wordt teruggepakt door de Braziliaan en door Rahal. Vervolgens ziet ook Power zijn kans schoon om Wilson verder terug te verwijzen.
Plaatselijke held Jan Heylen duikt vanaf de tweede plaats de pits in, maar zijn roze wolk wordt wat grijzer wanneer hij te vroeg probeert aan te rijden, terwijl de tankslang er nog in zit. Heylen wordt door zijn team behoedt van een Albersje, maar hij laat zijn motor wel afslaan en verliest kostbare tijd.
Met nog tien minuten te gaan gaat leider Simon Pagenaud de pits in, wat Sebastien Bourdais de leiding weer teruggeeft. Junqueira volgt nu op de tweede plaats, voor Graham Rahal. Doornbos is inmiddels doorgeschoven naar plaats zeven, achter Servia. Het verschil met nummer twee Junqueira is slechts vier seconden. Inhalen blijkt echter niet meer mogelijk, waarmee Doornbos veel punten verliest in het kampioenschap.
Het verschil tussen Bourdais en mij was eigenlijk slechts één rondje en dat is een kwestie van ervaring van het team, verklaarde Doornbos zijn zevende plaats. Ik wist dat ik bij de start Will Power moest passeren want hij stond op de zwarte compound. Toen kon ik Bourdais makkelijk volgen en ook na de eerste stop lukte dat, maar mijn team zei dat ik brandstof moest verbranden en moest aanvallen, terwijl de rest brandstof spaarde. Daardoor moest ik een ronde eerder stoppen en kwam ik ook nog in verkeer terecht, dat kostte me de race. Het circuit is erg leuk en snel, maar wel wat smal wat het met onze brede autos niet gemakkelijker maakt om in te halen.
Winnaar Bourdais kreeg naar eigen zeggen meer dan ze hadden gehoopt. Toen Robert en Will achter ons zaten waren we eigenlijk wel tevreden, dan loop je toch weer uit. Maar de mogelijkheid om te winnen kwam er en dan laat je die toch niet gaan. Junqueira moest erg veel brandstof sparen en daarvan kon ik profiteren en hem passeren. We wisten namelijk dat hij niet meer hoefde te stoppen, maar op het moment dat dat naar mij geroepen werd was ik net bezig hem te passeren. Het kampioenschap komt steeds dichterbij, maar we zijn er uiteraard nog niet.
Uitslag Belgian Grand Prix Champcar Worldseries, zondag 26 augustus 2007 1. Sebastien Bourdais, 68 ronden 2. Bruno Junqueira, op 13.406 3. Graham Rahal, op 13.773 4. Will Power, op 14.396 5. Justin Wilson, op 15.210 6. Oriol Servia, op 16.232 7. Robert Doornbos, op 16.926 8. Neel Jani, 17.448 9. Alex Tagliani, op 22.387 10. Paul Tracy, op 23.482
Jos Menten en zijn teammaat Christopher Haase hebben ook de tweede race van het Champcarweekend op Zolder gewonnen. Op het podium stonden de drie zelfde equipes als na race 1, al wisselden de tweede en derde van plaats, waarmee we wederom drie Nederlands-Duitse Equipes op het schavot zagen staan. Alexander van der Lof eindigde met Wolfgang Kaufmann op p2, Peter Kox en Albert von Thurn und Taxis werden derde. In de achtergrond van de Belgian Champ Car Grand Prix op Circuit Zolder werken de ADAC GT Masters hun zevende en achtste wedstrijd af. Normalerwijze wordt de Lamborghini Gallardo GT3 #7 van Reiter Engineering bestuurd door de Italiaan Gianni Morbidelli en de Duitser Christopher Haase. Maar omdat Morbidelli elders verplichtingen heeft, kruipt Jos Menten in Zolder achter het stuur van de oranje Gallardo.
De tweede ADAC GT Masters race staat geprogrammeerd na de Belgian Champ Car Grand Prix. Het talkrijk opgekomen publiek blijft na de overwinning van Sebastien Bourdais wachten op de titanenstrijd tussen de A-rijders, die op zondag de start nemen: Ik wilde geen risicos nemen en heb me wat ingehouden bij de start. Jan Lammers kon me langs de binnenkant passeren, maar vooraan kwam het tot een contact tussen Christophe Bouchut en Peter Kox. In de carrembolage die daarop volgde, koos ik de juiste rijlijn. Hierdoor kwam ik als tweede door, in het spoor van Peter Kox. Jammer dat de wedstrijdleiding hem met een drive through penalty bedacht want hierdoor kregen we de overwinning in de schoot geworpen. Christopher maakte het zaakje rustig af, en zo pakten we onze tweede overwinning van het weekend!, glundert een tevreden Jos Menten.
Zowel in de BRL V6 als in de BRL Light werden de prijzen dit weekend opgehaald door één en dezelfde persoon. Donald Molenaar en Henry Zumbrink scoorden beiden zaterdag de poleposition, wonnen vanochtend de eerste race en in race 2 zetten zij de kroon op hun raceweekend. Donald Molenaar kon aan het front simpel wegrijden en naar de overwinning cruisen, Zumbrink moest nog wel in zijn spiegel kijken, maar hengelde uiteindelijk ook zijn tweede overwinning binnen
Vanaf de start maakte Donald Molenaar korte metten met zijn strijdvaardige achtervolgers. Bij de start gooide hij snel het gat dicht naar teamgenoot Van Es die goed aansloot. Daarachter leek ook Nelson van der Pol te volgen, maar de rijder van Teunissen Racing werd in de tweede bocht naar buiten gedrongen de grindbak in en daarmee viel hij terug naar plaats dertien. Jacky van der Ende profiteerde en rukte op van plaats vijf naar drie, Danny van Dongen volgde voor Duncan Huisman.
In de BRL Light verliep de start ook netjes en sloten de podiumklanten van race 1 Zumbrink, Uljee en Zwikker achter elkaar aan. Ondanks dat zij bij de start een behoorlijke afstand hadden gehouden op het BRL V6-veld vonden zij al vrij snel weer de aansluiting bij laatste V6-man Wim Noorman. Net als in race 1 leek deze leider Zumbrink behoorlijk op te houden, want achter hem konden Uljee en Zwikker, en later ook Joey Hanssen en Niels Hartvelt de aansluiting vinden.
Aan kop van het veld was de strijd al snel gestreden. Donald Molenaar reed weg van het veld en even daarachter reed ook Sandor van Es zich naar ogenschijnlijk veilige haven. Wie dan wel de show stal was Donny Crevels. De man die de eerste race in leidende positie moest opgeven bewees in race 2 dat hij toch echt wel heel goed uit de voeten kon op het Zolderse asfalt. Bij de start rukte hij al op van plaats 19 naar 12 en de daaropvolgende rondes pakte hij telkens weer één of twee plaatsen. Dit bracht hem uiteindelijk in ronde 7, net over de helft van de race, op de derde plaats. De Collé-rijders op kop hadden inmiddels echter al een aardig gat geslagen. Crevels was pas ronde een seconde sneller, maar het gat was te groot en de tijd te kort om nog aan te sluiten. Zeker toen Light-rijder Jochen Habets Crevels nog eens 1,3 seconde ophield was de strijd gestreden.
Achter het podiumtrio eindigde Jacky van der Ende stabiel op de vierde plaats. In de laatste ronden zat Duncan Huisman Van der Ende nog behoorlijk op de huid, maar deze wist niet van wijken. Op plaats zes eindigde uiteindelijk nog Nelson van der Pol, die zich sterk terugvocht na het startincident.
Bij de BRL Lights probeerde Henry Zumbrink lange tijd om Wim Noorman te passeren, maar het inhalen van zon sterke wagen bleek geen gemakkelijke opgave. Omdat achter hem Gaby Uljee en René Zwikker aan het vechten waren kreeg de leider toch wat lucht. Zwikker greep even de tweede plaats, maar Uljee vocht zich terug. De strijd was gestreden toen Zwikker problemen kreeg en zijn wagen in de pits moest parkeren. Joey Hanssen op het vinkentouw was dankbaar om de podiumplaats te ontvangen. Niels Hartvelt volgde op enkele seconden, daarachter bleven alleen Theo Stor en Tom Koop nog redelijk bij.
Uitslag race 2 BRL V6 Belgian Champcar GP Zolder, zondag 26 augustus 2007 1. Donald Molenaar, 12 ronden 2. Sandor van Es, op 4.239 3. Donny Crevels, op 6.293 4. Jacky van der Ende, op 12.382 5. Duncan Huisman, op 12.732 6. Nelson van der Pol, op 24.861 7. Niels Bouwhuis, op 24.861 8. Daniël Schryvers, op 27.441 9. Menno Kuus, op 29.448 10. Barry Maessen, op 33.325
Uitslag BRL Light 1. Henry Zumbrink, 12 ronden 2. Gaby Uljee, op 1.498 3. Joey Hanssen, op 3.042 4. Niels Hartvelt, op 5.320 5. Theo Stor, op 9.982 6. Tom Koop, op 10.895 7. Roy Panman, op 26.765 8. Lloyd Tjon, op 28.163 9. Carlijn Bergsma, op 38.906 10. Jochen Habets, op 1 ronde
Stand BRL-V6 na acht races (onder voorbehoud): 1. Van Es 155; 2. Molenaar 114; 3. Van der Ende 106; 4. Crevels 103; 5. Van der Pol 71; 6. Schryvers 64; 7. Van Dongen 58; 8. Bouwhuis 51; 9. Frankenhout 36; 10. Freebird 34.
Stand BRL Light na acht races (onder voorbehoud): 1. Zumbrink 160; 2. Van Kalmthout 112; 3. Uljee 92; 4. Hartvelt 73; 5. Schaap 72; 6. Koop 68; 7. Joey Hanssen 46; 8. Zwikker en Gielens 44; 10. Van den Munckhof en Habets 42.
De Fransman Sebastien Bourdais was in zijn Newman Haas Panoz DP01 Cosworth een klasse apart. In principe had de concurrentie geen weerwoord op het sterke optreden van de Fransman. Zoals voorspeld zorgde de Braziliaan Bruno Junquiera voor het ondergefinancierde Dale Coyne Team inderdaad voor een verrassing.
Bourdais een stapje dichter bij de titel De Newman-Haas coureur speelde in feite met de concurrentie. Voor Robert Doornbos was het een gok om al dan niet methanol te sparen. De strategie van Minardi Team USA viel in principe niet op zijn plaats, waardoor de Nederlander uiteindelijk slechts als zevende werd geklasseerd. Graham Rahal, die zich slechts als dertiende kwalificeerde reed een uitstekende wedstrijd. De Newman Haascoureur reed een uitstekende wedstrijd en reed zelfs korte tijd aan de leiding, maar dook na de derde en laatste neutralisatie voor een laatste methanolstop de pits in, en behaalde een uitstekende derde plaats. Met Sebastien Bourdais en Graham Rahal op het podium scoorde het team van Newman het maximaal haalbare resultaat. Sebastien Bourdais behaalde op Zolder zijn 29e Champcar-zege. Pikant detail: Het team van Newman Haas heeft de laatste drie wedstrijden in Europa weten te winnen met Bourdais. In 2003 zegevierde het team eveneens op Brands Hatch en de Eurospeedway.
De Braziliaan Bruno Junqueira reed in Zolder de sterren van de hemel. Na een slechte stop viel hij naar de vijftiende plek terug.
Zoals voorspeld zorgde Bruno Junqueira voor een enorme verrassing door voor het team van Dale Coyne als tweede te eindigen. In Champcarkringen staat het team bekend als de underdog Voor zowel de Braziliaan als het ondergefinancierde team van Dale Coyne zowat gelijk aan een overwinning. Tijdens de eerste stop sloegen we de plank finaal mis en zakten we zelfs naar de 15e plaats terug. Dit had ik nooit verwacht verklaarde de Braziliaan opgelucht. Zelfs Sebastien Bourdais moest korte tijd de Dale Coyne-bolide voor zich dulden.
Conquest Hoewel Jan Heylen in zijn thuiswedstrijd geruime tijd de tweede plek bezette, zat het Conquest Team niet op de meest ideale strategie. De Belg moest met een teleurstellende dertiende plek genoegen nemen, achter de Fransman Simon Pagenaud, die Doornbos nog enige tijd afblokte. Robert Doornbos: Het zou wel fijn zijn als ik in de toekomst ook over een teamgenoot kan beschikken, die voor mij afblokt. Tijdens de wedstrijd vielen er slechts twee uitvallers te noteren. De Fransman Tristan Gommendy moest in de 60e ronde opgeven, terwijl Mario Dominguez met een afgebroken wiel kort na de Villeneuve-chicane voor de laatste neutralisatie zorgde.
Graham Rahal eindigde keurig als derde.
Vlekkeloos verlopen weekend In tegenstelling tot de World Series by Renault 3,5 in 2005 en 2006 is het Champcarweekend op Zolder vlekkeloos verlopen. Op het Dan Clarke-incident afgelopen vrijdag vielen er geen noemenswaardige incidenten of crashes te noteren. Alleen bij Katherine Legge brak in de eerste ronde tijdens de warming-up een wiel af. Hoewel de curbstones in de Paddock-chicane tijdens de trainingen voor de nodige onvrijwillige luchtsprongen zorgden verwoordde Sebastien Bourdais de opinie van zijn mede-podiumgenoten. Eigenlijk zijn deze curbstones een goed compromis, die er voor zorgen dat je niets afsnijdt en dat je er wel vandaan blijft. Ook de Champcar-coureurs waren laaiend enthousiast over het circuit van Zolder. Winnaar Sebastien Bourdais kon Meindert van Buuren geen betere beloning geven door hem ook op het podium te eisen.
Billy Kamphausen van Champcar oordeelde dat de pitlane in Zolder te gevaarlijk was voor de professionals, maar ook het onprofessionele gedrag van sommige collega's moet zeker tot zijn beslissing hebben bijgedragen.
Fotografen Normaal worden er tijdens een Champcarweekend ongeveer 35 fotovesten aan de professionele media ter beschikking gesteld om in de pitlane te werken. Vrijdagmiddag deed zich een klein probleem voor. Uit veiligheidsredenen besloot Billy Kamphausen van Champcar zondagochtend resoluut om niemand tijdens de warming-up en de wedstrijd uit veiligheidsoverwegingen in de pitlane toe te laten. Het onprofessionele gedrag van sommige professionals zal vermoedelijk wel de doorslag gegeven hebben. Europese toekomst Champcar Champcar wil ook in 2008 graag terug naar Europa komen. Er is sprake van vier wedstrijden. Twee in het voorjaar en twee in het najaar. Volgens het geruchtencircuit zouden Assen en Zolder wel eens gesplitst kunnen worden, omdat beide evenementen over vrijwel dezelfde fanbase beschikken. Champcar zou dan in het voor- en in het najaar naar Europa komen. Dit zou kunnen betekenen dat er bijv. een wedstrijd in Nederland en Duitsland in het voorjaar plaatsvindt en België en Frankrijk in het najaar, mochten er met deze buurlanden contracten afgesloten worden. Dat Champcar leeft bij de fans werd snel duidelijk. Meindert van Buuren: Ongelofelijk wat een enthousiasme van de fans bij die handtekeningensessies. Het was dringen geblazen. In Amerika is dit normaal, maar hier had ik helemaal niet op gerekend!
Vier Europese Champcarwedstrijden in de toekomst. Na vanmiddag alleen maar toe te juichen?
Trust met eigen team in Champcar? Dat Trust met een eigen team richting Champcar wil is een publiek geheim. Volgens ingewijden zouden er een paar opties zijn. Trust zou met Jos Verstappen terug willen keren. Achter de schermen zijn er diverse namen gevallen. Er zou sprake kunnen zijn van een volledige Benelux line-up. De teams van Rocketsports en Rusport, die aan het begin van het jaar fuseerden, zouden volgens het geruchtencircuit opnieuw uiteen zijn gevallen. Een meningsverschil met betrekking tot de sponsoring zou de oorzaak van het conflict zijn. Voor de Champcarfans in Nederland zou een grotere Benelux-inbreng gezien het succes van dit weekend alleen maar toe te juichen zijn.
Prachtig moment voor initiatiefnemer Meindert van Buuren. Winnaar Bourdais zet hem nog eens extra in het zonnetje.
Na 2,5 jaar testte de 22-jarige Paul Meijer vorige week voor AR Motorsport. Het team strijdt met 3 autos in de Noord Europese Formule Renault 2.0-kampioenschap. Mede om wat meer feedback te krijgen, vroeg teameigenaar Ronald Heiligers Paul Meijer om de set-up van de autos weer eens grondig te testen
Wij rijden dit seizoen met coureurs Gwendolyn Hertzberger, Dennis Retera en Kelvin Snoeks die ons ieder hun eigen ervaringen vertellen over hun rondjes op het circuit. Voor onze engineers is het soms moeilijk deze ervaringen om te zetten in de ideale set-up, aldus Heiligers.
Paul Meijer poseert bij zijn testwagen.
Paul Meijer reed al eerder bij AR Motorsport, waarvoor hij in 2003 een Nederlands kampioen binnensleepte en in 2004 deze prestatie net niet kon evenaren, doordat er wedstrijden samenvielen met het Europees kampioenschap. Van de zeven gereden wedstrijden won hij er destijds zes en werd één keer tweede. In het Europese kampioenschap 2004 eindigde Paul constant bij de eerste vijf in een sterk veld en beklom samen met mannen als Scott Speed, Simon Pagenaud en Pastor Maldonado regelmatig het podium.
Paul testte vorige week gedurende twee dagen voor AR Motorsport. Heiligers: Het is mooi wat Meijer presteerde. Hij heeft toch ruim 2,5 jaar niet meer in de auto gezeten en al na zes rondjes had hij de pace weer helemaal terug. Paul is een technisch begaafde coureur, die ons uitstekende feedback heeft gegeven. Uiteindelijk zijn wij erin geslaagd weer aanzienlijk sneller te worden, hetgeen ons virtueel weer in een positie bij de eerste drie op de grid zou kunnen plaatsen.
Meijer zelf was duidelijk in zijn element: Het viel me op dat ik na zon lange afwezigheid alles zo snel weer oppakte. Ik heb het gevoel zelfs veel scherper te zijn. Gelukkig heb ik mijn conditie goed op peil gehouden. Meijer denkt aan een terugkeer in de autosport en deze test geeft hem daarbij voldoende aanleiding.
Heiligers sprak de hoop uit dat dit talent uit Bilthoven zeker nog een keer de kans krijgt: Paul Meijer is een miskent talent die zeker een kans verdient en het heel ver zou kunnen schoppen. Hopelijk loopt hij een sponsor met visie tegen het lijf.
Vandaag stonden de Champcars van ondermeer Robert Doornbos, local hero Jan Heylen en Champcar legende Sebastien Bourdais, die naar de F1 verhuist, tentoongesteld in de Zolderse pitlane. De wagens zijn nog maar zeer recent aangekomen en zijn dus ook nog niet uitgepakt. Hieronder kunt u een sfeerimpressie terugvinden.
Dit weekend is het dan eindelijk zover. De Champ Car World Series keert terug op Europese bodem. Het Minardi Team USA kijkt uit naar deze races, aangezien beide coureurs hun carrières begonnen zijn in Europa. F1 testcoureur en Champ Car titelkandidaat Robert Doornbos kan eindelijk voor zijn fans laten zien, wat hij allemaal met zijn Minardi-bolide kan.
Voor de Champ Car is het de eerste keer dat er op Zolder geracet wordt, vertelde Doornbos vooruitblikkend op de elfde ronde van het kampioenschap. Ik heb hier echter al eerder geracet, om precies te zijn zeven jaar geleden. Het is geweldig om voor mijn thuispubliek te kunnen rijden en dat geeft je een extra boost voor een race. De laatste keer dat ik voor mijn thuispubliek heb gewonnen was op Spa-Francorchamps in de F3000. Ik hoop dat ik de fans nog zon goede show kan geven en dat ik een goed resultaat ga behalen in Zolder.
Ook tijdens de derde ronde voor de FIA International Cup Cross-Country Bajas zijn Tonnie van Deijne en Wouter Rosegaar erin geslaagd om in de top van een internationaal deelnemersveld punten te pakken. Deze race in het kletsnatte Wales werd door de mannen uit het Brabantse Zeeland nog steeds gezien als test. Net als een maand geleden in Spanje werden banden, schokdemperafstelling en motormanagement zwaar aan de tand gevoeld.
Nu al blijkt dat de deelname aan verschillende wedstrijden zijn vruchten begint af te werpen want ondanks het feit dat Van Deijne nog lang niet tegen de limiet rijdt, blijkt hij mee te kunnen draaien in de subtop. De laatste procenten voor een podiumplaats hoopt het team in de komende maanden te bereiken. Een zesde plaats met een in de ogen van het team onterechte tijdstraf biedt in ieder geval perspectief voor de toekomst.
Het Autotrack.nl- Team van Deijne overweegt ook deel te nemen aan de Rallye Guy Hoquet Maroc die van 24 tot en met 30 september in het zuiden van Marokko plaatsvindt. Daarnaast staat Baja Anta Serra 500 Portugal in oktober op het programma. Tonnie van Deijne probeert met dit zware testprogramma naar een topnotering in de Dakar 2008 toe te werken.
Afgelopen maandagt arriveerden op Schiphol Amsterdam twee FedEx MD11s volledig gevuld met raceautos en vracht voor de komende twee Champ Car World Series races in Nederland en België. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat de Champ Car World Series deze landen aandoet.
Op zondag 26 augustus racen internationale topcoureurs als Robert Doornbos, Justin Wilson, Will Power, Sébastien Bourdais en Paul Tracy op het Belgische circuit in Zolder. Een week later op 2 september zijn de Champ Cars en de coureurs te bewonderen op het Nederlandse Assen.
Betrouwbare service FedEx is door de Champ Car World Series organisatie aangewezen als transporteur voor het transport van de VS naar Europa, vanwege de betrouwbare service en de ervaring die het bedrijf heeft met expresvervoer van delicate en waardevolle goederen.
We zijn erg blij dat FedEx Express ons helpt om de Champ Car World Series naar Europa te brengen, zegt Bart Rietbergen, organisator van de twee races. De Champ Car World Series is een mega-evenement en daarom hebben we het grootste expresbedrijf ter wereld gevraagd alle Champ Car World Series vracht naar Europa te vervoeren. In totaal vervoert FedEx 28 raceautos, 2 pace autos, 3 veiligheidsautos, ± 1000 banden en meer dan 55 ton vracht van alle teams, zoals gereedschap, onderdelen, overalls, helmen, brandstofinstallaties en motoren.
Gary Molinari, managing director Aircraft Charter Programs van FedEx Express, We waarderen het vertrouwen van de Champ Car World Series organisatie enorm. In het verleden heeft FedEx Express al vaker de Champ Car World Series vervoerd naar Europa, Australië en Japan. Het is niet de eerste keer dat we bijzondere lading aan boord nemen. In 2006 vervoerde FedEx nog 90 ton aan onderdelen van de Titanic van Italië naar de Verenigde Staten voor een tentoonstelling. In de jaren daarvoor vervoerde FedEx onder andere een communicatiesatelliet naar China, pinguïns naar New Orleans, pandaberen naar Memphis en witte tijgers naar Bangkok
Coureurs, monteurs, de hele Champ Car World Series organisatie uit Amerika gaan tijdens de BAVARIA Champ Car Grand Prix voor authentiek Drentse logies in het pas geopende Hof van Saksen. Phanos Resorts, eigenaar van het unieke recreatieproject op korte afstand van Assen gelegen, verbindt haar naam aan de allereerste Champ Car race op 2 september aanstaande en laat de Amerikanen meteen kennis maken met de karakteristieken van het Drentse landschap. Het team met de meeste punten over de vier kwalificaties en de twee races in Zolder en Assen gaat naar huis met de Phanos Trophy. De twee winnende coureurs winnen bovendien een verblijf van een week met partner in Hof van Saksen.
Logistieke operatie De Champ Car World Series wacht een flinke logistieke operatie. Het in Amerika gestationeerde kampioenschap maakt voor de twee Europese races gebruik van maar liefst vier goed gevulde BOEING airliners om mensen en materieel over te vliegen. Iedereen die betrokken is bij de races verblijft gedurende twee weken in respectievelijk gastland België en Nederland. Met steun van Phanos Resorts is nu tijdens de BAVARIA Champ Car Grand Prix voor een stijlvol en gunstig gelegen accommodatie gekozen. Bart Rietbergen van Champ Car Europe b.v.: Wij zijn zeer verheugd met de sponsoring door Phanos Resorts. Hof van Saksen is een uniek resort waarvan de accommodatie stijlvol en uiterst origineel is. Ik stond versteld van hetgeen Phanos hier in korte tijd heeft weten te realiseren. Waar de Amerikanen verwachten geen tijd te hebben voor sight-seeing, wacht hun nu een kennismaking met het authentieke Drenthe.
Phanos Resorts Champ Car European Cup Het Champ Car debuut van Nederlander Robert Doornbos lijkt een sprookje in de autosportwereld! Met twee overwinningen en een rits podiumplaatsen stond de Nederlander zelfs al even aan de leiding in het kampioenschap, voor drievoudig kampioen Sebastién Bourdais. De bezoekers van de BAVARIA Champ Car Grand Prix gaan naar Assen wetende dat het best wel eens het Wilhelmus kan zijn dat zondagmiddag na de race over de Drenthe hei schalt. Voor het mee naar huis nemen van de Phanos Resorts Champ Car European Cup Trophy, wacht Robert een nog grotere uitdaging. Voor die felbegeerde trofee geldt dat de Nederlander met het Minardi Team en teamgenoot Dan Clarke zowel in Assen als bij onze zuiderburen als beste uit de strijd moeten komen, althans als ook de concurrentie, waaronder Bourdais en het Team Newman/Haas, maximaal presteert. Het zou de bekroning zijn op de samenwerking tussen Champ Car Europe b.v. en Phanos Resorts.
Hof van Saksen, buitengewoon genieten Een vakantie of weekend in eigen land op het allerhoogste niveau. Dat wordt de bezoeker geboden op Hof van Saksen. In een prachtig resort staan Saksische boerderijen met rieten daken rond typisch Drentse brinken. De luxe boerderijen en bungalows zijn van alle moderne gemakken voorzien. Direct buiten het resort begint het rustieke Drentse landschap van bos, hei en schilderachtige dorpjes. Zowel de Saksische boerderijen als de Havezate zijn geïnspireerd op de oude Drentse boerderijen, met hun karakteristieke vorm en rieten daken, die bijna tot de grond reiken.
Kaarten voor de BAVARIA Champ Car Grand Prix zijn verkrijgbaar via Ticketpoint.nl. Een staanplaats op de wedstrijddag kost 30 Euro, een superdeluxe VIP-kaart in de Champ Car Club kost 495 Euro. Het programma start dagelijks om 09.00 uur met op vrijdag en zaterdag een training- en kwalificatiesessie voor de Champ Cars. Op zaterdag rijden de supportklassen hun eerste van twee races. Aan de start komen de ATS-Formel-3-Cup, De Dutch Super Car Challenge, De BRL-V6 en de Historic American Cup. Zondag beginnen de Champ Cars om 09.00 uur met de Warm Up. Om 12.15 uur wordt de grid geformeerd met aansluitend om 13.00 uur de start van de race in de Champ Car World Series. In de pauzes en tussen de races staan meerdere demonstraties gepland.
Hij hoopt zijn fans een prachtige overwinning te kunnen bieden, Robert Doornbos, de Nederlandse Champ Car-coureur die momenteel de tweede plaats inneemt in de Champ Car World Series. Doornbos uitte zich dinsdagmiddag tijdens een bijeenkomst in het prachtige Phanos Resort De Hof van Saksen in het nabij Assen gelegen Rolde. De Bavaria Champ Car Grand Prix Assen staat gepland voor zondag 2 september en op zaterdag 1 september worden de kwalificaties verreden.
Robert Doornbos gaf tijdens Bavaria City in Rotterdam al een voorproefje van wat de Champcarfans kunnen verwachten. Foto: Willem J. Staat
Doornbos hoopt door middel van de race in Assen zijn achterstand op de Fransman Sebastien Bourdais te kunnen verkleinen. Bourdais heeft in de WS-tussenstand de leiding met 250 punten, Doornbos heeft 213. Wanneer je weet dat je voor een overwinning twintig punten krijgt en ook voor goede resultaten in de trainingen punten scoort, denk ik dat het mogelijk is om in te lopen op Bourdais. Zeker wanneer je bedenkt dat winstkansen in Assen niet tot de onmogelijkheden behoren, aldus Doornbos, die de Fransman al tweemaal in een rechtstreeks duel heeft geklopt. De 25-jarige Rotterdammer, die nu in Monaco woont, stond in San José op de hoogste trede van het ereschavot en ook in Mont Tremblant liet hij zich het zoet van de overwinning smaken.
De organisatie van de Bavaria Champ Car Grand Prix Assen liet weten dat er al ruim 45.000 kaarten voor het evenement zijn verkocht, maar dat de Grand Prix daarmee nog lang niet is uitverkocht. Er zijn nog genoeg kaarten te krijgen via www.ticketpoint.nl of 0900 9000 8000. Promotor Bart Rietbergen maakte bekend dat de rijders, naast de punten voor de World Series, ook gaan strijden om de Phanos Resort Landen Trophee. Dat is een competitie die over twee races gaat, die van Assen op 2 september en die op het Belgische circuit Zolder, een week eerder.
Het evenement in Assen vormt de afsluiting van het eerste Europese optreden van de Champ Cars. Het wordt een groot spektakel. Naast de boeiende Champ Car race op zondag en de spannende kwalificatie op zaterdag, kent het programma nog enkele bijzonder interessante andere klassen. Daarbij is door de Duitse ATS Formel 3 een raceserie waarin de Nederlander Carlo van Dam aan de leiding gaat. In deze klasse doet ook de Drentse coureur Récardo Bruins (Zwartemeer) uitstekende zaken. Ook de Benelux Racing Leaque treedt in dat weekend aan in Assen, net als de Dutch Supercar Challenge en de autos in de Historic American Cup.
Het programma op het TT Circuit Assen begint vrijdag 31 augustus al met de trainingen in alle klassen. Ook zaterdag 1 september wordt er getraind. Tevens is dan de kwalificatie van de Champ Car World Series. Het hoofdprogramma is op zondag 2 september wanneer om 09.00 uur de warm-up van de Champ Car World series het eerste onderdeel is van een volledige dag topautosport. Klapstuk is om 13.00 uur de start van de eerste officiële Champ Car race op Nederlands grondgebied.
De organisatie raadt het publiek dringend aan vroegtijdig van huis te gaan. Automobilisten dienen op de A28 richting Assen de informatie op de lichtkranten strikt op te volgen en de navigatiesystemen (tomtom) uit te zetten. Vanaf 06.00 uur zondagochtend 2 september zijn de parkeerterreinen, kassas, tribunes en taluds geopend. Mensen die vroeg komen, hebben grote kans dicht bij het circuit te kunnen parkeren.
Het programma op het TT Circuit Assen begint vrijdag 31 augustus al met de trainingen in alle klassen. Ook zaterdag 1 september wordt er getraind. Tevens is dan de kwalificatie van de Champ Car World Series. Het hoofdprogramma is op zondag 2 september wanneer om 09.00 uur de warm-up van de Champ Car World series het eerste onderdeel is van een volledige dag topautosport. Klapstuk is om 13.00 uur de start van de eerste officiële Champ Car race op Nederlands grondgebied.
De organisatie raadt het publiek dringend aan vroegtijdig van huis te gaan. Automobilisten dienen op de A28 richting Assen de informatie op de lichtkranten strikt op te volgen en de navigatiesystemen (tomtom) uit te zetten. Vanaf 06.00 uur zondagochtend 2 september zijn de parkeerterreinen, kassas, tribunes en taluds geopend. Mensen die vroeg komen, hebben grote kans dicht bij het circuit te kunnen parkeren.
De 10de september 1961 moest de grote dag worden van Wolfgang Graf Berghe von Trips. Maar op de dag dat hij als eerste Duitser de wereldtitel in de Formule 1 kon veroveren, ging het helemaal mis. Woensdagavond om middernacht zendt de ARD een 45 minuten durende docu uit over de oude Duitse raceheld.
Artiestennaam De op 4 mei 1928 in Köln geboren Berghe von Trips begon in 1953 met racen. De uit een adellijk geslacht afkomstige coureur noemde zichzelf Axel Linter toen hij voor het eerst met een Porsche aan een wedstrijd deelnam. Hij wilde zijn ouders immers niet bang maken dat hij zich aan een bijzonder gevaarlijke hobby waagde.
Succes Berghe von Trips had gelijk succes. Zijn zeges vielen op bij Mercedes, waardoor hij in 1955 de overstap maakte naar het sportwagenteam. Een promotie naar de Formule 1 leek een kwestie van tijd. Totdat er tijdens de 24 uur van Le Mans een enorm ongeluk met vele tientallen doden gebeurde en Mercedes zich ook uit de F1 terugtrok.
Count Crash Ferrari had echter ook het talent van de Duitse graaf ontdekt en lijfde Berghe von Trips in 1956 in. Bij de Grand Prix van Italië op Monza ging het meteen mis. Bij een flink ongeluk brak de Duitser zijn arm. Het was het begin van een lange rij ongevallen, die Berghe von Trips de bijnaam Count Crash opleverde.
Moss en Fangio In 1957 maakte hij zijn Formule 1-debuut. In zijn derde GP finishte Berghe von Trips achter grootheden als Stirling Moss en Juan Manuel Fangio als derde. Meerdere crashes later maakte hij de overstap naar Porsche, om in 1960 weer terug te keren bij de Italiaanse renstal en een Ferrari Dino 246 zou gaan besturen.
Eeuwige roem Een jaar later had Berghe von Trips eindelijk alles voor elkaar. Hij boekte niet alleen zijn eerste Grand Prix-zege, bovendien ging de Duitser op voor de wereldtitel. Op 10 september 1961 was hij tijdens de GP van Italië op Monza nog maar één zege verwijderd van eeuwige roem.
Zwarte dag F1 Echter: in de tweede ronde, bij het aansturen voor de beruchte Parabolica-bocht, toucheerde Berghe von Trips de bolide van Jim Clark. Waarna de vierwieler van de Duitser bij een toeschouwerstribune crashte. Het naargeestige resultaat: de uit zijn wagen geslingerde Berghe von Trips is dood, net als elf racefans. Bovendien vielen er nog zestig gewonden, waarvan er later drie zouden overlijden. Het was een zwarte dag in de Formule 1.
Postume verering Phil Hill, teamgenoot van Berghe von Trips, werd uiteindelijk de nieuwe Formule 1-kampioen. Met één punt voorsprong op de overleden Duitser. Berghe von Trips werd in eigen land postuum geëerd als Sportman van het jaar 1961.
Schumi Precies 45 jaar na het dodelijke ongeval zou ene Michael Schumacher zijn afscheid van de Formule 1 bekendmaken. Ook deze Duitser reed Ferrari. Toevalligerwijs was ook Monza de plaats waar Schumi het nieuws wereldkundig maakte.
Docu Woensdagavond staat de ARD drie kwartier stil bij het leven en de racecarrière van Berghe von Trips. De uitzending van Wolfgang Graf Berghe von Trips Zwischen Rittergut und Rennstrecke begint precies om middernacht.
Formule 1: BMW Sauber ook in 2008 met Kubica en Heidfeld
Het Formule 1-team van BMW Sauber heeft komend jaar dezelfde rijdersbezetting. Robert Kubica en Nick Heidfeld zijn beiden verzekerd van een 2008-stoeltje, zo maakte de F1-formatie vandaag wereldkundig.
BMW Sauber is aan een sterk seizoen bezig. Achter het oppermachtige McLaren en Ferrari staat het Formule 1-team momenteel derde in de constructeurtitel. Nick Heidfeld heeft, mede dankzij twee podiumplaatsen, 42 WK-punten verzameld. De 30-jarige Duitser bezet P5 in het tussenklassement. De 22-jarige Pool Robert Kubica bezet plek zes met 28 WK-punten.
Blij Mario Theissen, de motorsportbaas bij BMW, is dermate blij met zijn twee coureurs dat hij beide heren ook voor 2008 wil inlijven. De plek van testcoureur voor komend jaar is nog wel vrij. De huidige testpiloot Sebastian Vettel vertrekt straks immers naar Toro Rosso.
David Coulthard leed in zijn jeugd aan de eetstoornis Boulimia nervosa. De Schotse Formule 1-coureur onthult dit in zijn gisteren verschenen biografie.
David Coulthard
Boulimia Boulimia nervosa, ook bekend als boulimie, is een psychologische toestand waarin een persoon terugkerende eetbuien laat volgen door opzettelijke handelingen die de opname van het voedsel compenseren en gewichtstoename verhinderen.
Gewicht In de tijd dat de nu 36-jarige Coulthard wilde doorbreken als coureur, zag hij dat ie met zijn 1.83 meter lengte langer was dan de meeste collega-rijders. Om zijn gewicht niet hoger te laten zijn dan zijn collegas, nam hij zijn toevlucht tot braken of extreem veel sporten om af te vallen.
57 kilo Op een gegeven moment woog Coulthard nog maar 57 kilo. ,,Ik stond vroeger iedere ochtend, middag én avond op de weegschaal. Als ik s avonds een halve pond meer woog dan in de ochtend, dook ik meteen het zwembad in om dat extra gewicht eraf te trainen, aldus Coulthard in zijn boek.
13 Inmiddels is Coulthard van de ziekte af en weegt hij 72,5 kilo. De 13-voudige Grand Prix-winnaar is momenteel aan zijn 13de Formule 1-seizoen bezig. Hij zal er volgend jaar nog zeker een seizoen aan vastplakken bij Red Bull.
Spyker krijgt voor volgend seizoen 15 miljoen euro in de pocket. Dat geld zou coureur Roldan Rodriguez meenemen om een Formule 1-stoeltje voor 2008 te kopen bij het Nederlandse F1-team. Dit meldt het Algemeen Dagblad. Colin Kolles, teambaas van Spyker F1, zegt echter dat er nog geen beslissing is genomen over de rijders die komend jaar in de oranje bolide gaan racen.
Roldan Rodriguez.
Eerste podium De deal met Rodriguez is volgens AD afgelopen weekend tijdens de Bavaria City Racing gesloten. De 22-jarige Roldan Rodriguez komt uit Valladolid (Spanje) en rijdt momenteel in de GP2-serie. Hij racet voor Minardi Piquet Sports. Een enorme hoogvlieger is hij niet, getuige zijn huidige twaalfde plek in het tussenklassement. Tijdens de laatste race pakte de Spanjaard wel zijn eerste podium met een derde plaats.
Parente wint eerste race Formule Renault 3.5 op Spa
Alvaro Parente (Tech 1 Racing) won de eerste wedstrijd op het circuit van Francorchamps en deed goede zaken in het kampioenschap door dichter naar de top te schuiven. Nadat Clivio Piccione (RC Motorsport) in de slotfase met pech uit viel, ging de andere twee podiumplaatsen naar poleman Fairuz Fauzy (Cram Compétition), en Ben Hanley (Cram Compétition). Giedo van der Garde startte vanaf de zesde plaats en eindigde ook op deze positie. Xavier Maassen reed naar de 14de plaats terwijl Jaap van Lagen al in de eerste ronde zijn wagen aan de kant moest zetten.
Uitslag: 1. Alvaro Parente (Tech 1 Racing) 2:05.504 2. Fairuz Fauzy (Cram Competition) + 4.242 3. Ben Hanley (Prema Powerteam) + 4.580 4. Salvador Duran (Interwetten.com) + 12.147 5. Bertrand Baguette (KTR) + 26.981 6. Giedo van der Garde (Victory Engineering) + 30.231 7. Filipe Albuquerque (Epsilon Euskadi) + 31.529 8. Milos Pavlovic(International DracoRacing ) + 32.189 9. Carlos Iaconelli (Pons Racing) + 32.635 10. Marco Bonanomi (RC Motorsport) + 33.383 14. Xavier Maassen (Prema Powerteam) + 55.066 Opg. Jaap Van Lagen (Eurointernational) + 20 ronden
Het is geen echte verrassing dat de beide Peugeot 908 HDi FAP morgen op de eerste rij van de 1000 km van Spa zullen staan, ver voor de benzine-prototypes. De Fransman Nicolas Minassian (bijgestaan door de Spanjaard Marc Gené) zette deze middag de snelste tijd neer, amper 105-duizendsten boven de magische grens van de twee minuten of nog, zes seconden sneller dan de pole van afgelopen jaar.
De lat lag ook te hoog voor Minassians teammaat en ex-WRC en F1-rijder Stéphane Sarrazin, die uiteindelijk op 45-honderdsten van de referentietijd strandde. Wat een ervaring om op dit prachtige circuit te racen, juichte de poleman. Spa vraagt een bijzondere aanpak door alle snelle bochten en ik keek echt naar de kwalificaties uit. Ik heb in mijn eerste rondje alles gegeven en toen ik naar mijn tijd keek, heb ik geschreeuwd van vreugde. Ik dacht echt niet dat zon snelle tijd mogelijk was. Ik heb vervolgens getracht de grens van de twee minuten te breken, maar dat is jammer genoeg niet gelukt. Bij gebrek aan echte concurrentie strijden de Peugeots vooral onderling. We hebben geen teamorders en mogen er dus voor gaan. We hebben ieder onze set-up en wisselen onze informatie onderling uit, maar anderzijds is het wel een kleine oorlog, refereerde Minassian met een knipoog naar de situatie tussen Hamilton en Alonso in F1. Het is natuurlijk een gezonde rivaliteit en we zullen er alles aan doen om als team te zegevieren, maar het individuele kampioenschap blijft voor beide Peugeot-teams ook wel de doelstelling. Ik ben trouwens heel blij dat ik Stéphane hier versla. Wat het verschil maakte? Wel ... de rijder...
Op meer dan vier seconden van de pole reed Stefan Mücke naar de snelste benzine-chrono. De strijd voor de derde plek was zeer intens, met maar liefst vijf prototypes binnen de zeven tienden van een seconde. Achter de Lola-Judd van Charouz Racing vinden we de Zytek van Shimoda-Johansson, de Pescarolo-Judd van Boullion-Collard, de Courage van Cochet-Frei en de Création van Campbell-Walter Ortiz - Nakano. Zij en nog enkele andere teams maken aanspraak op de resterende podiumplek, tenzij Peugeot natuurlijk pech kent.
In LMP2 kweet de Braziliaan Tomas Erdos zich het best van zijn taak. Hij reed de MG Lola AER naar de pole en plaatste zich als tiende algemeen op de startgrid. Zoals voorzien beperkte Eric van de Poele de schade in de wat verouderde Lola-Judd, die op dit snelle circuit wat power mist. Kuifje en Didier Theys werden 18de algemeen, zevende in de klasse en hopen op een sterke race om in het klassement op te klimmen.
De beide Saleens domineerden de GT1-klasse. Ortelli (Oreca) bleef de Italiaanse S7-R van Racing Box (Marco Cioci) met goed een halve seconde voor. Kurt Mollekens, een van de rijders van Racing Box, was bijzonder opgetogen over de Saleen. Werkelijk de meest efficiënte GT waar ik ooit mee gereden heb, precies een eenzitter... Achter de beide Saleens vinden we de C6.R van Alphand, drie Astons en de C5-R van Vosse en co. Vosse was zeer tevreden met zijn tijd van 2.16.119. Al werd ik even gehinderd in Blanchimont en misschien had ik nog wat plaatsten kunnen winnen. Last but not least was er GT2, waar de Duitser Marc Lieb een zeer sterke 2.21.525 uit zijn Porsche 997 GT3 RSR perste. Achter hem vinden we de Virgo Ferrari van de leiders uit het kampioenschap Bell en Simonsen. De race van morgen belooft spannend te worden, zowel in LMP2, GT1 en GT2 als tussen de beide ... Peugeot 908 HDi FAP!
Startgrid: 1. Gene-Minassian (Spa-Fra/Peugeot 908 HDi FAP) 2.00.105 ; 2. Lamy-Sarrazin (Por-Fra/Peugeot 908 HDi FAP) op 0.452 ; 3. Mucke-Charouz (Dui-Tsj/Lola-Judd) op 4.115 ; 4. Johansson-Shimoda (Zwe-Jap/Zytek) op 4.159 ; 5. Collard-Boullion (Fra/Pescarolo-Judd) op 4.701; 6. Frei-Cochet (Zwi-Fra/Courage AER) op 4.731; 7. Campbell-Walter-Ortiz-Nakano (GB-Zwi-Jap/Création-Judd) op 4.797 ; 8. Gounon-Moreau-Petrov (Fra-Fra-Rus/Courage AER) op 5.371 ; 9. Primat-Tinseau (Fra/Pescarolo-Judd) op 5.433 ; 10. Erdos-Newton (Bra-GB/MG Lola AER) op 6.555 (1ste LMP2)
Tijdens de open dag van PSV werd gisteren de bolide van de Eindhovense club voor de nieuwe Superleague-klasse onthuld. Met een druk op de knop zetten PSV-manager Jan Reker en Superleague-organisator Alex Andreu een kraan in beweging, waarmee de auto het stadion in getakeld werd. PSV is een van de clubs die zich al hebben vastgelegd voor deelname aan de serie, die volgend jaar augustus van start moet gaan. Tal van Europese topclubs brengen daarin een auto in hun clubkleuren aan de start. Alex Andreu was zichtbaar onder de indruk van de show die in Eindhoven werd geboden: "Bij PSV weten ze hoe ze zoiets moeten doen", aldus de Spaanse sportmarketing-expert, die zelf ook als hobby-coureur actief is.
PSV-manager Jan Reker (links) en Alex Andreu geven het startsein voor de campagne van de Eindhovense club in de nieuwe Superleague-formule.
Met een kraan werd de auto het stadion in getakeld.
Tijdens de open dag van PSV werd gisteren de bolide van de Eindhovense club voor de nieuwe Superleague-klasse onthuld. Met een druk op de knop zetten PSV-manager Jan Reker en Superleague-organisator Alex Andreu een kraan in beweging, waarmee de auto het stadion in getakeld werd. PSV is een van de clubs die zich al hebben vastgelegd voor deelname aan de serie, die volgend jaar augustus van start moet gaan. Tal van Europese topclubs brengen daarin een auto in hun clubkleuren aan de start. Alex Andreu was zichtbaar onder de indruk van de show die in Eindhoven werd geboden: "Bij PSV weten ze hoe ze zoiets moeten doen", aldus de Spaanse sportmarketing-expert, die zelf ook als hobby-coureur actief is.
PSV-manager Jan Reker (links) en Alex Andreu geven het startsein voor de campagne van de Eindhovense club in de nieuwe Superleague-formule.
Met een kraan werd de auto het stadion in getakeld.