Spyker krijgt voor volgend seizoen 15 miljoen euro in de pocket. Dat geld zou coureur Roldan Rodriguez meenemen om een Formule 1-stoeltje voor 2008 te kopen bij het Nederlandse F1-team. Dit meldt het Algemeen Dagblad. Colin Kolles, teambaas van Spyker F1, zegt echter dat er nog geen beslissing is genomen over de rijders die komend jaar in de oranje bolide gaan racen.
Roldan Rodriguez.
Eerste podium De deal met Rodriguez is volgens AD afgelopen weekend tijdens de Bavaria City Racing gesloten. De 22-jarige Roldan Rodriguez komt uit Valladolid (Spanje) en rijdt momenteel in de GP2-serie. Hij racet voor Minardi Piquet Sports. Een enorme hoogvlieger is hij niet, getuige zijn huidige twaalfde plek in het tussenklassement. Tijdens de laatste race pakte de Spanjaard wel zijn eerste podium met een derde plaats.
Parente wint eerste race Formule Renault 3.5 op Spa
Alvaro Parente (Tech 1 Racing) won de eerste wedstrijd op het circuit van Francorchamps en deed goede zaken in het kampioenschap door dichter naar de top te schuiven. Nadat Clivio Piccione (RC Motorsport) in de slotfase met pech uit viel, ging de andere twee podiumplaatsen naar poleman Fairuz Fauzy (Cram Compétition), en Ben Hanley (Cram Compétition). Giedo van der Garde startte vanaf de zesde plaats en eindigde ook op deze positie. Xavier Maassen reed naar de 14de plaats terwijl Jaap van Lagen al in de eerste ronde zijn wagen aan de kant moest zetten.
Uitslag: 1. Alvaro Parente (Tech 1 Racing) 2:05.504 2. Fairuz Fauzy (Cram Competition) + 4.242 3. Ben Hanley (Prema Powerteam) + 4.580 4. Salvador Duran (Interwetten.com) + 12.147 5. Bertrand Baguette (KTR) + 26.981 6. Giedo van der Garde (Victory Engineering) + 30.231 7. Filipe Albuquerque (Epsilon Euskadi) + 31.529 8. Milos Pavlovic(International DracoRacing ) + 32.189 9. Carlos Iaconelli (Pons Racing) + 32.635 10. Marco Bonanomi (RC Motorsport) + 33.383 14. Xavier Maassen (Prema Powerteam) + 55.066 Opg. Jaap Van Lagen (Eurointernational) + 20 ronden
Het is geen echte verrassing dat de beide Peugeot 908 HDi FAP morgen op de eerste rij van de 1000 km van Spa zullen staan, ver voor de benzine-prototypes. De Fransman Nicolas Minassian (bijgestaan door de Spanjaard Marc Gené) zette deze middag de snelste tijd neer, amper 105-duizendsten boven de magische grens van de twee minuten of nog, zes seconden sneller dan de pole van afgelopen jaar.
De lat lag ook te hoog voor Minassians teammaat en ex-WRC en F1-rijder Stéphane Sarrazin, die uiteindelijk op 45-honderdsten van de referentietijd strandde. Wat een ervaring om op dit prachtige circuit te racen, juichte de poleman. Spa vraagt een bijzondere aanpak door alle snelle bochten en ik keek echt naar de kwalificaties uit. Ik heb in mijn eerste rondje alles gegeven en toen ik naar mijn tijd keek, heb ik geschreeuwd van vreugde. Ik dacht echt niet dat zon snelle tijd mogelijk was. Ik heb vervolgens getracht de grens van de twee minuten te breken, maar dat is jammer genoeg niet gelukt. Bij gebrek aan echte concurrentie strijden de Peugeots vooral onderling. We hebben geen teamorders en mogen er dus voor gaan. We hebben ieder onze set-up en wisselen onze informatie onderling uit, maar anderzijds is het wel een kleine oorlog, refereerde Minassian met een knipoog naar de situatie tussen Hamilton en Alonso in F1. Het is natuurlijk een gezonde rivaliteit en we zullen er alles aan doen om als team te zegevieren, maar het individuele kampioenschap blijft voor beide Peugeot-teams ook wel de doelstelling. Ik ben trouwens heel blij dat ik Stéphane hier versla. Wat het verschil maakte? Wel ... de rijder...
Op meer dan vier seconden van de pole reed Stefan Mücke naar de snelste benzine-chrono. De strijd voor de derde plek was zeer intens, met maar liefst vijf prototypes binnen de zeven tienden van een seconde. Achter de Lola-Judd van Charouz Racing vinden we de Zytek van Shimoda-Johansson, de Pescarolo-Judd van Boullion-Collard, de Courage van Cochet-Frei en de Création van Campbell-Walter Ortiz - Nakano. Zij en nog enkele andere teams maken aanspraak op de resterende podiumplek, tenzij Peugeot natuurlijk pech kent.
In LMP2 kweet de Braziliaan Tomas Erdos zich het best van zijn taak. Hij reed de MG Lola AER naar de pole en plaatste zich als tiende algemeen op de startgrid. Zoals voorzien beperkte Eric van de Poele de schade in de wat verouderde Lola-Judd, die op dit snelle circuit wat power mist. Kuifje en Didier Theys werden 18de algemeen, zevende in de klasse en hopen op een sterke race om in het klassement op te klimmen.
De beide Saleens domineerden de GT1-klasse. Ortelli (Oreca) bleef de Italiaanse S7-R van Racing Box (Marco Cioci) met goed een halve seconde voor. Kurt Mollekens, een van de rijders van Racing Box, was bijzonder opgetogen over de Saleen. Werkelijk de meest efficiënte GT waar ik ooit mee gereden heb, precies een eenzitter... Achter de beide Saleens vinden we de C6.R van Alphand, drie Astons en de C5-R van Vosse en co. Vosse was zeer tevreden met zijn tijd van 2.16.119. Al werd ik even gehinderd in Blanchimont en misschien had ik nog wat plaatsten kunnen winnen. Last but not least was er GT2, waar de Duitser Marc Lieb een zeer sterke 2.21.525 uit zijn Porsche 997 GT3 RSR perste. Achter hem vinden we de Virgo Ferrari van de leiders uit het kampioenschap Bell en Simonsen. De race van morgen belooft spannend te worden, zowel in LMP2, GT1 en GT2 als tussen de beide ... Peugeot 908 HDi FAP!
Startgrid: 1. Gene-Minassian (Spa-Fra/Peugeot 908 HDi FAP) 2.00.105 ; 2. Lamy-Sarrazin (Por-Fra/Peugeot 908 HDi FAP) op 0.452 ; 3. Mucke-Charouz (Dui-Tsj/Lola-Judd) op 4.115 ; 4. Johansson-Shimoda (Zwe-Jap/Zytek) op 4.159 ; 5. Collard-Boullion (Fra/Pescarolo-Judd) op 4.701; 6. Frei-Cochet (Zwi-Fra/Courage AER) op 4.731; 7. Campbell-Walter-Ortiz-Nakano (GB-Zwi-Jap/Création-Judd) op 4.797 ; 8. Gounon-Moreau-Petrov (Fra-Fra-Rus/Courage AER) op 5.371 ; 9. Primat-Tinseau (Fra/Pescarolo-Judd) op 5.433 ; 10. Erdos-Newton (Bra-GB/MG Lola AER) op 6.555 (1ste LMP2)
Tijdens de open dag van PSV werd gisteren de bolide van de Eindhovense club voor de nieuwe Superleague-klasse onthuld. Met een druk op de knop zetten PSV-manager Jan Reker en Superleague-organisator Alex Andreu een kraan in beweging, waarmee de auto het stadion in getakeld werd. PSV is een van de clubs die zich al hebben vastgelegd voor deelname aan de serie, die volgend jaar augustus van start moet gaan. Tal van Europese topclubs brengen daarin een auto in hun clubkleuren aan de start. Alex Andreu was zichtbaar onder de indruk van de show die in Eindhoven werd geboden: "Bij PSV weten ze hoe ze zoiets moeten doen", aldus de Spaanse sportmarketing-expert, die zelf ook als hobby-coureur actief is.
PSV-manager Jan Reker (links) en Alex Andreu geven het startsein voor de campagne van de Eindhovense club in de nieuwe Superleague-formule.
Met een kraan werd de auto het stadion in getakeld.
Tijdens de open dag van PSV werd gisteren de bolide van de Eindhovense club voor de nieuwe Superleague-klasse onthuld. Met een druk op de knop zetten PSV-manager Jan Reker en Superleague-organisator Alex Andreu een kraan in beweging, waarmee de auto het stadion in getakeld werd. PSV is een van de clubs die zich al hebben vastgelegd voor deelname aan de serie, die volgend jaar augustus van start moet gaan. Tal van Europese topclubs brengen daarin een auto in hun clubkleuren aan de start. Alex Andreu was zichtbaar onder de indruk van de show die in Eindhoven werd geboden: "Bij PSV weten ze hoe ze zoiets moeten doen", aldus de Spaanse sportmarketing-expert, die zelf ook als hobby-coureur actief is.
PSV-manager Jan Reker (links) en Alex Andreu geven het startsein voor de campagne van de Eindhovense club in de nieuwe Superleague-formule.
Met een kraan werd de auto het stadion in getakeld.
Het idee is niet nieuw, want een paar jaar geleden werd het al een keer geprobeerd onder de naam Premier1. Destijds kwam het initiatief niet van de grond, maar nu probeert een aantal mensen het opnieuw als Superleague Formula. Vanaf volgend jaar augustus moeten volgens plan 20 raceauto's in de kleuren van Europese topvoetbalclubs aan de start verschijnen. De auto's worden gebouwd door Elan Motorsports, het bedrijf van zakenman en raceliefhebber Don E. Panoz, dat ook tekent voor de Champ Car-chassis. Voor de aandrijving zorgt een 4,2 liter 12-cilindermotor met een vermogen van 750 pk. Als gewicht voor de auto's wordt 675 kg nagstreefd.
Tekst: René de Boer Foto's: PR
Clubs die zich inmiddels hebben vastgelegd voor deelname aan de serie zijn AC Milan, Olimpiakos, FC Porto, Borussia Dortmund, RSC Anderlecht, Flamengo en PSV. In totaal zijn 20 clubs gepland.
De mensen achter de serie zijn de Brit Robin Webb (boven) en de Spanjaard Alex Andreu (onder). Webb komt oorspronkelijk uit de financiële wereld, maar deed daarnaast veel ervaring op in de autosport. Hij was ondermeer eigenaar van raceautofabriek Swift, waar onder andere Bas Leinders medio jaren negentig in het Formule Ford-fabrieksteam reed. Daarna was Webb managing director van de Formula Palmer Audi-organisatie, het initiatief van Jonathan Palmer. Alex Andreu verdiende zijn sporen in de sportmarketing, onder andere tijdens de Olympische Spelen in Barcelona. Daarnaast verzorgde hij sponsoringdeals voor het WK Skiën, de werereldzwembond FINA en de wereldvoetbalbond FIFA. Andreu en Webb waren beide ook betrokken bij de plannen voor de Premier1-serie, die echter nooit van de grond kwam vanwege problemen met de financiering. De twee hebben nu zelf het heft in handen genomen en willen het duidelijk beter doen.
Zondag 28 september 2008 is het zover. Dan start de eerste Grand Prix Formule 1-wedstrijd in de straten van Singapore. Autosport.nl ging alvast een kijkje nemen en constateert een bijzonder fraaie entourage aan de Straat van Malakka.
Zit je in de juiste kamer van het Raffles The Plaza Hotel, zie je zon driekwart van het circuit. De boulevard rechts, naast de sportvelden, is een onderdeel van het F1-parcours. De bolides komen recht op je afrijden en buigen vlak voor het hotel naar links.
Kronkelen Met op de achtergrond de skyline van de wolkenkrabbers kronkelt het parcours langs parken, de haven en de beste hotels van de metropool. Maar daar zit ook het addertje onder het gras. Het opzetten van de Formule 1-race op het Aziatische stratencircuit kost een vermogen, waarvan het meeste als vanzelfsprekend in de zakken van F1-baas Bernie Ecclestone verdwijnt.
Dure hotelkamers De toeschouwer betaalt het gelag. De hotels moeten twintig procent meer belasting over de prijs van een hotelkamer gaan betalen. Als je als buitenlander naar Singapore gaat, betaal je nu voor een hotelkamer aan het F1-parcours al gauw zon 180 Amerikaanse dollar. Reken maar dat eind september volgend jaar die prijs verdubbeld zal worden, met een minimale boeking van vijf dagen. En dan maar afwachten of je inderdaad een kamer hebt met uitzicht op het traject.
Vervoer Singapore kent vele hotels, ook met een schappelijke prijs. Dan ben je als toeschouwer wel wat verder verwijderd van het tijdelijke circuit. Maar de taxis zijn goedkoop, evenals de metro, die je tot op het circuit brengt.
Update In december gaan we weer een kijkje nemen naar de vorderingen van het pitsgebouw, waarvan de bouw volgende maand begint. Dan brengen we u weer een update.
Komend weekend wordt op Spa-Francorchamps de 1000 kilometer uit de LMES verreden. Naast deze uithoudingswedstrijd voor GTs en prototypes over vijf tot zes uur, hebben de organisatoren een prachtig randprogramma gemaakt met maar liefst negen andere races, waarvan zes al op zaterdag.
De hoofdmoot van dit randprogramma is zonder twijfel de Formula Renault 3.5, de hoofdklasse van de World Series by Renault. Voor de tweede keer dit seizoen rijden de World Series Formula Renault 3.5 in het voorprogramma van de Le Mans Series. In de eerste zeven races waren er ook net zo veel verschillende winnaars.
Kampioenschapsleider Sebastian Vettel is vertrokken naar het Formule 1-team van Toro Rosso en laat de strijd verder over aan Alvaro Parente (Tech 1 Racing), Filipe Albuquerque (Epsilon Euskadi) en de rest van de snelle mannen en één vrouw (Pippa Mann).
Altijd veel spektakel bij de World Series Formula Renault 3.5
In deze zeer hoogstaande competitie vinden we een ook een drietal landgenoten. Giedo van der Garde is de hoogst genoteerde rijder in de stand om het kampioenschap met een achtste plaats met 24 punten.
Xavier Maassen heeft dit seizoen nog niet overtuigd en behaalde nog geen punten. Maassen bewaart echter wel goede herinneringen aan de 6,968 meter lange baan. In 2004 won hij er de Formule Renault 2.0 race. Vorig jaar herhaalde hij deze prestatie door de regenrace in de Northern European Cup Formule Renault 2.0 op zijn naam te schrijven.
Jaap van Lagen rijdt komend weekend op Spa-Francorchamps, net als een maand geleden op de Hungaroring, voor Euro International. ,,Ik vertelde het team dat als ze voor Spa nog iemand nodig hadden, ze mij mochten bellen. Dat hebben ze nu dus gedaan. Omdat Euro International in 2006 zo snel was op Spa-Francorchamps, denk ik dat er komend weekend zeker mogelijkheden zijn. Een topvijf-klassering is absoluut haalbaar.
Dertien ex-F1-rijders zullen aankomend weekend in Spa-Francorchamps aan de start van de vierde race van de LMS verschijnen. De bekendste is zondermeer de Zweed Stefan Johansson, ex-Ferrari en McLaren-rijder. Zuiderbuur Eric van de Poele reed met Lamborghini en Brabham.
De Portugees Pedro Lamy (ex-Lotus en Minardi) en de Ferrari-testrijder Marc Gene doen het in Spa met Peugeot, net zoals Stéphane Sarrazin. De overige F1-oudgedienden die het nu in de endurance waarmaken zijn Nakano, Wendlinger, Gounon, Boullion, Fittipaldi, Caffi, Chiesa en Lavaggi. 18 merken en 20 nationaliteiten Niet alleen telt het startveld van de 1000 kilometer maar liefst 51 wagens (23 prototypes en 28 GTs), ook is er een grote diversiteit. We tellen achttien verschillende merken (7 bij de GTs en 11 bij de prototypes) en twintig verschillende nationaliteiten, uit alle windstreken van de wereld. En er zijn er die van ver komen: Japan, USA, Maleisië, Brazilië, Rusland en zelfs de VAE.
Christian Fittipaldi
Enkel op de racebaan tijdens de 1000 kilometer In tegenstelling tot de voorbije 24 uur van Spa-Francorchamps, zal de wedstrijdleiding dit weekend wel op haar strepen staan. En vooral op de strepen die de baan afbakenen. Rijders die de baan afsnijden op de Raidillon en zo de bocht een stuk makkelijker maken -, aan de nieuwe Bus Stop chicane of op Blanchimont, zullen ditmaal wel bestraft worden. De regel is eenvoudig: met vier wielen over de witte lijn leidt sowieso tot een straf.
De Dome en de Lola-Audi niet aan de start Sinds de persconferentie hebben we jammer genoeg het wegvallen van de Dome-Judd van Jan Lammers en de Swiss Spirit Lola (met de motor van de Audi R8) van Fassler-Deletraz moeten noteren. Bij Racing for Holland ligt het vertrek van David Hart, rijder en financier van het team, aan de basis van het vertrek. Idem dito bij de Zwitsers, waar Jean-Denis Deletraz met de Lola richting Phoenix trekt, maar jammer genoeg nog niet voor de LMS race in Spa. Fassler-Deletraz wonnen met Phoenix uiteraard de 24 uur van Spa. Budgettaire problemen zorgen voor nog drie extra afwezigen: de LMP2 T2M Dome, de LMP2 Courage van Noel Del Bello en de GT2 Porsche 997 GT3 RSR van Thierry Perrier.
Superleague Formula: Eerste niet-Europese topclub bevestigd
De legendarische Braziliaanse voetbalclub Flamengo heeft zich aangesloten bij de Superleague Formula, een autosportklasse waar clubs met 750 pk sterke bolides het tegen elkaar opnemen. Naast Flamengo waren AC Milan, FC Porto, PSV Eindhoven, Olympiacos, Borussia Dortmund en RSC Anderlecht al bevestigd.
Het team is één van de vier clubs die nooit zijn gedegradeerd uit de Braziliaanse eerste divisie. Zij scoorden 29 titels in de Rio de Janeiro staatskampioenschappen en vijf nationale titels. 1981 is het hoogtepunt uit Flamengo's historie door zowel het Zuid-Amerikaanse kampioenschap als de Wereldcup te behalen door Liverpool te verschalken.
"Wij zijn erg trots om hier deel van uit te maken en om de kans te hebben ons merk in verschillende competitieve sporten, zoals autosport, te vertegenwoordigen. Gezien onze traditie zullen wij uiteraard voor de titel vechten," zei Márcio Braga, directeur van de club.
Het debuutseizoen van Superleague Formula kent zes kampioenschapronden, die elk twee races bevatten. Hiervan zal één van de races met een compleet omgekeerde startvolgorde van start gaan. Het is de bedoeling dat uiteindelijk meer dan twintig clubs het tegen elkaar opnemen.
De Speedcar Series is weer een oud F1-coureur rijker. Na Jean Alesi, Johnny Herbert, Narain Karthikeyan, Gianni Morbidelli en Stefan Johansson heeft ook Ukyo Katayama zich bij de gloednieuwe raceklasse aangesloten. De Japanse ster zal hierdoor meevechten voor de hoofdprijs van zeshonderdduizend dollar, wanneer de serie voor het eerst van start zal gaan in november.
Ik ben zeer verheugd over het feit dat ik als eerste coureur uit het Verre Oosten ben bevestigd voor de Speedcar Series, vertelde Katayama. Het is zeer speciaal voor mij, omdat ik er zeker van ben dat de serie ook Japan aan zal doen als racelocatie. Dit is een geweldige uitdaging, na mijn F1-carrière, het deelnemen aan de 24 uur van Le Mans en het beklimmen van de hoogste bergen ter wereld.
De eerste indruk die de bolide op mij heeft gemaakt is zeer goed, vervolgde de Japanner. De motor is erg krachtig en maakt een schitterend geluid. Door de ervaring die alle coureurs al hebben zal het een zeer spannende raceklasse worden. De fans gaan dit geweldig vinden.
Peter Terting keert terug naar het FIA WTCC-veld voor de volgende ronde van het toerwagenkampioenschap in Oschersleben. De Duitser zal namens SEAT in zijn eigen land racen.
Dit is niet de eerste keer dat Terting deelneemt aan de WTCC. De 23-jarige Duitser maakte in 2005 en 2006 veel indruk door 36 van de 40 races die hij reed te finishen. In 2005 reed hij in een SEAT Toledo Cupra, waarmee hij één race in Mexico won en twaalfde in het klassement werd. In 2006 werd hij driemaal tweede met zijn SEAT León, op Brands Hatch, Curitiba en Istanbul, en eindigde hij als negende in het kampioenschap.
Ik ben erg blij met mijn terugkeer bij SEAT Sport, vertelde Peter Terting. Ik vind het geweldig om weer met een SEAT León mee te mogen doen. Ik heb geen tijd om te trainen voor het komende raceweekend, waardoor ik alleen de vrije trainingen heb om weer aan de auto te wennen. Dit zal ongetwijfeld moeilijk worden. Vorig jaar was ik erg competitief met mijn SEAT León en kon ik voorin meedoen. Alles is dus mogelijk.
Officieel: Schitterende nieuwe livery A1 Team Nederland
Zojuist is de nieuwe livery rond de A1 GP bolide van team Nederland officieel gepresenteerd. Het geheel werd onthuld bij de Oranjerie op historisch landgoed Maarsenbergen, dat sinds 1882 in bezit is van de familie van Carel Godin de Beaufort. Hij was de eerste Nederlander, die WK punten in de F1 behaalde.
De winnende creatie is overigens ontworpen door Janwillem Bouwknegt. Tevens zijn de coureurs Jeroen Bleekemolen en Arie Luyendijk Junior in een nieuwe outfit gestoken
Conquest Racing zal een gloednieuwe livery op de Panoz met startnummer 34 hebben voor de Road America race, te Elkhart Lake (10-11-12 Augustus). Het nieuwe groen witte design draait rond de nieuwe hoofdsponsor 'Grafiprint Digital Printing Materials'. Grafiprint is een product van Grafityp, welke al meer dan zestig jaar bestaat.
Herman Bosman, CEO Grafityp Group: We volgen Jan Heylen nu al meer dan tien jaar, en hebben hem al op verschillende evenementen bijgestaan in het verleden. Het idee was om een volledig Belgische equipe aan de start te hebben en als Belgisch bedrijf, was het de uitgelezen kans voor ons om samen te werken met een Waalse team eigenaar en een Vlaamse piloot."
Eric Bachelart: We zijn zeer verheugd om GRAFITYP als sponsor te hebben op de #34 Panoz van Jan (Heylen), vertelt Eric Bachelart, Conquest Racing Team eigenaar. Ze hebben een stevige reputatie in verband met hun service en kwaliteit in hun industrie, en wij willen die superioriteit nastreven. We zijn dan ook trots om met zo'n hoogwaardig Belgisch bedrijf samen te werken en we kijken uit om de livery op Road America in gebruik te nemen."
Het optreden van Vanina Ickx gedurende het DTM weekend op Circuitpark Zandvoort was er één om heel snel te vergeten. Al tijdens de eerste DTM-test op vrijdag belandde de Belgische in de grindbak. Tijdens de kwalificatie op zaterdag schoot Ickx wederom van de baan en vloog daarbij over de kop. Ditmaal kon de Audi A4 DTM niet meer op tijd gerepareerd worden en moest Ickx de race als toeschouwer volgen.
Het optreden van de Audi pilote op Zandvoort leek haar laatste te zijn, maar Wolfgang Ullrich, motorsportchef van het automerk, heeft laten weten dat Ickx gewoon het seizoen mag afmaken. Als ze de auto heel weet te houden staat Ickx op 2 september dus gewoon weer op de startgrid van de Nürburgring
Terwijl de eerste inschrijvingsformulieren mooi ingevuld binnenkomen (ter herinnering, het kampioenschap wordt beperkt tot 25 autos en de inschrijvingen worden op 15 november afgesloten), werken Renault België Luxemburg en het hele team van Track on Time hard verder aan de voorbereiding op de editie 2008 van de nieuwe Renault Sport Clio Cup.
Het laatste uitstekende nieuws betreffende de reorganisatie van de promotieformule is dat er een premie van 30.000 euro wordt uitgereikt aan de winnaar van het seizoen 2008. Bovenop de bandensets van Michelin (3, 2 en 1) die aan de topdrie van elk van de twaalf races (twee per meeting) worden geschonken. En bovenop de test met een Mégane voor de kampioen van 2008. De premie wordt uitgeschreven in de vorm van een waardebon die in 2009 kan worden gebruikt om met een Renault-product te rijden.
In de loop van de volgende weken hoopt Renault België Luxemburg ook de premies voor de tweede en de derde in de einduitslag te kunnen bevestigen.
De Renault Sport Clio Cup 2008 wordt er alleen maar aantrekkelijker en betaalbaarder door, voor toprijders die hopen in de voetstappen van Thibaut, Corthals, Lémeret of Jacobs te treden.
Toen alles nog goed was: Alonso (l.) en Hamilton bij het opnemen van de Mercedes-Benz-commercial
Een paar weken geleden lanceerde Mercedes-Benz nog vol trots een televisiecommercial met McLaren F1-coureurs Lewis Hamilton en Fernando Alonso in de hoofdrollen, en een opmerkelijke bijrol voor DTM-rijder Mika Häkkinen. Onder de tonen van Irving Berlins beroemde compositie Anything you can do, I can do better toont het mooi gemaakte filmpje (hieronder te bekijken) de competitieve instelling van de twee McLaren-rijders. Eerder in de auto, eerder in het hotel, eerder in de lift, u kent dat wel. Inmiddels is de situatie drastisch anders. Zon commercial zullen ze niet zo snel meer samen opnemen. Fernando Alonso verlaat waarschijnlijk aan het eind van het huidige Formule 1-seizoen de renstal van McLaren. De regerend wereldkampioen zou van teambaas Ron Dennis mogen vertrekken, meldt het Engelse dagblad The Times. Mogelijke terugkeer naar Renault Het is al langere tijd duidelijk dat Alonso het niet naar zijn zin heeft bij de Britse renstal. Het lijkt er ernstig op dat het grote ego van de Spanjaard het maar moeilijk kan verkroppen dat hij door rookie en teamgenoot Lewis Hamilton om de oren wordt gereden. De potsierlijke situatie van afgelopen weekend was natuurlijk de druppel die de emmer deed overlopen. Omgekeerd heeft Alonso meer en meer het gevoel, niet welkom te zijn bij de Britse renstal. Er zijn zelfs mensen bij McLaren die niet eens weten dat ik Engels spreek, zegt hij. Naar verluidt wil hij zo snel mogelijk weg en heeft zijn manager al contact opgenomen met Renault-teambaas Flavio Briatore. Bij Renault, waar Alonso de afgelopen twee jaar wereldkampioen werd, zou hij mogelijkerwijs volgend jaar de plaats kunnen innemen van Giancarlo Fisichella.
Fernando Alonso in zijn McLaren-Mercedes.
"Dennis heeft zijn buik vol" Het bericht omtrent het mogelijke vertrek van Alonso is afkomstig uit de Britse krant The Times van gisteren, niet bepaald een sensatieblad en doorgaans goed op de hoogte. Een niet nader te noemen persoon die dichtbij McLaren-baas Ron Dennis staat, wordt geciteerd en meldt dat Dennis zijn buik vol heeft van beide, waarmee Alonso en Hamilton bedoeld worden.
Norbert Haug: "Iets voor de komkommertijd" Alleen Mercedes-Benz-sportdirecteur Norbert Haug lijkt er nog in te geloven dat het allemaal zon vaart wel niet zal lopen. Het is typisch iets voor de komkommertijd in de zomer, wordt Haug geciteerd in het Duitse dagblad Stuttgarter Nachrichten. De Spaanse sportkrant As daarentegen speculeert dat Alonso zelfs al in de loop van dit seizoen McLaren kan verlaten. Zijn positie bij McLaren is onhoudbaar geworden. Als een coureur eenmaal het vertrouwen in een team heeft verloren, is er geen weg terug meer, zo wordt er geschreven.
De Mileufreaks hebben het kort geding dat zij tegen het Assen TT-circuit vorige week hadden aangespannen verloren. De Rechtbank in Assen heeft hier vanmorgen uitspraak over gedaan
Milieufreaks verliezen kort geding Champcarfans behoeven zich geen zorgen meer te maken over de komst van het Champcarcircus en Robert Doornbos naar Assen op 2 september a.s. De Asser rechtbank deed vanmorgen uitspraak in het kort geding dat door natuurclubs en omwonenden van het circuit was aangespannen. De rechtbank oordeelde dat de zeven lawaaidagen waarover het Asser TT-circuit beschikt voor dit jaar nog niet waren opgebruikt, aldus het Dagblad van het Noorden.
Voor de tweede maal dit seizoen vertrokken de equipes in de Volkswagen Endurance Cup naar het Belgische Zolder om aldaar de vierde race van het seizoen te rijden. Een ongekend spannende strijd ontstond in deze Nederlandse raceklasse, die bezig is aan haar tweede raceseizoen. Na vier uur racen finishte de toptien binnen één minuut van de winnaar. DB Motorsport won met slechts 4,6 seconden voorsprong op de nummer twee!
Invasie De avond voor de race werden de hotels, jeugdherbergen en campers in Belgisch Limburg bevolkt door een Nederlandse invasie van coureurs en teamleden. Op de dag van de race stonden er namelijk 29 VW Golfs, 13 Seat Ibizas en 7 Dacia Logans aan de start van de vierde race van het seizoen. Half mei waren de equipes ook al in Zolder voor een 4-uurs race.
Regen De regen kwam toen met bakken uit de hemel en de vele glijpartijen zorgden voor een recordaantal van 18 neutralisaties in één race. Gelukkig deze keer niet. Sterker nog, er was geen enkele neutralisatie en er waren geen grote ongelukken te bespeuren. Een ongekend spannende strijd was het gevolg met als uiteindelijke winnaar DB Motorsport met rijders Rob Kamphues, Rob Bergmans en Jeroen den Boer.
Rollende start Vanwege de zomervakantie waren vele families naar Belgisch Limburg getogen voor een zonnig dagje racen. De pitstraat gaf dan ook een gezellige aanblik. De dag werd, na de bekende Belgische motorstilte, om 09.00 uur aangevangen met een lange vrije training van ruim twee uur. Een korte kwalificatie volgde waarin de teams hun startposities moesten veiligstellen. Tijdens de briefing, gehouden tijdens de verplichte motorstilte tussen 12.00 en 13.00 uur, meldde wedstrijdleider Martin van der Pavert dat er een rollende start gehouden zou worden. Niet gebruikelijk, maar voor sommigen zeker uitdagend.
49 bolides Het in totaal 49 autos tellende startveld, waaronder de Autoweek-Golf met coureurs/redacteurs Sandor van Es en Arie Blokland, ging om 13.15 uur van start. Nagenoeg probleemloos werd het eerste deel van de race vervolmaakt. Overal in het veld werden faire gevechten gevoerd.
De 49 deelnemende equipes zorgden voor ruim 150 pitstops waarbij van rijder werd gewisseld. Met name het laatste uur van de race was spannend omdat toen pas duidelijk werd welke teams wel en niet met één set banden de race konden uitrijden. Grofweg de helft van het veld redde dit wel, de andere helft was genoodzaakt de voorbanden tijdens de race te wisselen.
Minimaal verschil Na 4 uren (119 ronden), werd de balans opgemaakt. DB Motorsport overwon met een minieme voorsprong van maar 4,6 seconden voorsprong op het aanstormende Team Moreel dat op een autolengte gevolgd werd door Match Racing. Viscon Racing klopte Hartge Racing op start-finish waarna Team Martin Schilder en V-Racing al snel volgden. De toptien finishte binnen één minuut van de koploper, een ongekend klein verschil. Slechts drie Volkswagens haalden de finish niet.
Complimenten Tijdens de prijsuitreiking in de Otobar complimenteerde organisator Huub Vermeulen alle teams en rijders met hun zeer nette manier van rijden. De eerste zes teams kregen de bloemen overhandigd en natuurlijk de knuffels van Ria. Terugblikkend kan gesteld worden dat het een fantastische racedag is geweest. De uitslag zorgt voor de nodige ontwikkelingen in het algemeen klassement. De volgende race zal plaatsvinden op het snelle TT-circuit van Assen, eind september gevolgd door de 24-uurs race in Oschersleben. De afsluiter vindt plaats op 7 oktober in Zandvoort.
KLETTWITZ, 05 AUGUSTUS 2007 Récardo Bruins Choi heeft op de Eurospeedway van de Lausitzring (Duitsland) niet de stijgende lijn van de laatste maand kunnen doortrekken. De 21-jarige coureur worstelde dit weekend vooral met de set-up van de wagen en eindigde beide races op de vijfde plaats. In het algemeen klassement bezet de Drentse inwoner momenteel de vijfde stek met 53 kampioenschappunten. Over een week staat alweer de volgende race op het programma. Dan verhuisd het Formule 3 circus naar het TT Circuit van Assen. Op zijn thuiscircuit wil Bruins Choi bewijzen dat de twee vijfde plaatsen van afgelopen weekend slechts een incident waren!
VRIJE TRAININGEN + KWALIFICATIES: Met veel vertrouwen kwam Récardo Bruins Choi naar de Eurospeedway, nadat hij de vorige race op de gedenkwaardige dag 07-07-2007 met startnummer 7 op de Nürburgring zijn eerste Formule 3 overwinning uit zijn carrière wist te pakken. Bruins Choi benutte de vrije training van afgelopen vrijdag om de baan beter te leren kennen. De geboren Zuid Koreaan ging voor snelle tijd, maar problemen met de set-up noopte het team om de wagenafstelling om te gooien. Met koos voor aanvang van de tweede training om een basis set-up te gebruiken, teneinde het euvel te verhelpen. In de training behield Bruins Choi echter dezelfde problemen, zodat het team daarna opnieuw de set-up veranderde. In de eerste kwalificatie van zaterdagochtend ging de inwoner uit Zwartemeer voor een toptijd, maar moest zich tevreden stellen met een vijfde tijd (1:17.367). De tweede kwalificatie was een kopie van de eerste. Met onderstuur- en overstuurproblemen belandde Bruins Choi opnieuw op de vijfde plaats voor de afsluitende race van zondag.
RACE 01 + 02: Op zaterdagmiddag kwam Bruins Choi redelijk uit de startblokken en behield zijn vijfde plaats voor het ingaan van de eerste bocht. Een aanrijding tussen Glorioso en Diana zorgde niet veel later voor een vroege safetycar situatie. Bruins Choi vond de aansluiting bij Carlo van Dam, maar moest direct Matteo Chinosi achter zich proberen te houden. Door de gevechten met zijn Italiaanse tegenstander moest hij Van Dam laten gaan. Bruins Choi hield knap de deur voor Chinosi stevig dicht en kwam na zeventien ronden als vijfde over de meet. Bij de start van de tweede race probeerde de inwoner uit Zwartemeer snel weg te komen, maar moest een positie afstaan aan Chinosi. De rijder van Ombra Racing maakte ogenschijnlijk een valse start, maar de wedstrijdleiding liet het voorval onbestraft. Doordat de als vierde gestarte Dominick Muermans slecht uit de startblokken kwam, belandde Bruins Choi weer op de vijfde plaats. Hij probeerde constant de druk op te voeren bij Chinosi, maar raakte de auto van Bruins Choi onderstuurd wanneer hij de Italiaan wilde passeren. Na iets meer dan 26 minuten eindigde hij de race als vijfde.
RÉCARDO BRUINS CHOI: Ik ben teleurgesteld in het resultaat. We probeerden diverse afstellingen uit, maar dat pakte in de kwalificaties telkens net niet goed uit. In de races heb ik nog geprobeerd om verder naar voren te komen, maar meer dan een vijfde plaats zat er door onderstuur problemen niet in. Op Assen probeer ik de draad weer op te pakken. Voor het thuispubliek zal ik extra gebrand zijn om goed te presteren!
UITSLAG ATS FORMULE 3 CUP, RACE 01, 04 AUGUSTUS 2007 LAUSITZRING: 01 Frédéric Vervisch, JB Motorsport, 25:14.322 02 Nico Verdonck, JB Motorsport, + 01.392 03 Christian Vietoris, Josef Kaufmann Racing, + 03.552 05 RÉCARDO BRUINS CHOI, VAN AMERSFOORT RACING, + 08.578
UITSLAG ATS FORMULE 3 CUP, RACE 02, 05 AUGUSTUS 2007 LAUSITZRING: 01 Carlo van Dam, Van Amersfoort Racing, 26:19.076 02 Christian Vietoris, Josef Kaufmann Racing, + 03.887 03 Nico Verdonck, JB Motorsport, + 04.404 05 RÉCARDO BRUINS CHOI, VAN AMERSFOORT RACING, + 08.897
TUSSENSTAND KAMPIOENSCHAP ATS FORMULE 3 CUP 2007 NA 10 RACES: 01 Carlo van Dam, Van Amersfoort Racing, 84 punten 02 Frédéric Vervisch, JB Motorsport, 71 punten 03 Nico Verdonck, JB Motorsport, 63 punten 05 RÉCARDO BRUINS CHOI, VAN AMERSFOORT RACING, 53 PUNTEN