De 10de september 1961 moest de grote dag worden van Wolfgang Graf Berghe von Trips. Maar op de dag dat hij als eerste Duitser de wereldtitel in de Formule 1 kon veroveren, ging het helemaal mis. Woensdagavond om middernacht zendt de ARD een 45 minuten durende docu uit over de oude Duitse raceheld.
Artiestennaam De op 4 mei 1928 in Köln geboren Berghe von Trips begon in 1953 met racen. De uit een adellijk geslacht afkomstige coureur noemde zichzelf Axel Linter toen hij voor het eerst met een Porsche aan een wedstrijd deelnam. Hij wilde zijn ouders immers niet bang maken dat hij zich aan een bijzonder gevaarlijke hobby waagde.
Succes Berghe von Trips had gelijk succes. Zijn zeges vielen op bij Mercedes, waardoor hij in 1955 de overstap maakte naar het sportwagenteam. Een promotie naar de Formule 1 leek een kwestie van tijd. Totdat er tijdens de 24 uur van Le Mans een enorm ongeluk met vele tientallen doden gebeurde en Mercedes zich ook uit de F1 terugtrok.
Count Crash Ferrari had echter ook het talent van de Duitse graaf ontdekt en lijfde Berghe von Trips in 1956 in. Bij de Grand Prix van Italië op Monza ging het meteen mis. Bij een flink ongeluk brak de Duitser zijn arm. Het was het begin van een lange rij ongevallen, die Berghe von Trips de bijnaam Count Crash opleverde.
Moss en Fangio In 1957 maakte hij zijn Formule 1-debuut. In zijn derde GP finishte Berghe von Trips achter grootheden als Stirling Moss en Juan Manuel Fangio als derde. Meerdere crashes later maakte hij de overstap naar Porsche, om in 1960 weer terug te keren bij de Italiaanse renstal en een Ferrari Dino 246 zou gaan besturen.
Eeuwige roem Een jaar later had Berghe von Trips eindelijk alles voor elkaar. Hij boekte niet alleen zijn eerste Grand Prix-zege, bovendien ging de Duitser op voor de wereldtitel. Op 10 september 1961 was hij tijdens de GP van Italië op Monza nog maar één zege verwijderd van eeuwige roem.
Zwarte dag F1 Echter: in de tweede ronde, bij het aansturen voor de beruchte Parabolica-bocht, toucheerde Berghe von Trips de bolide van Jim Clark. Waarna de vierwieler van de Duitser bij een toeschouwerstribune crashte. Het naargeestige resultaat: de uit zijn wagen geslingerde Berghe von Trips is dood, net als elf racefans. Bovendien vielen er nog zestig gewonden, waarvan er later drie zouden overlijden. Het was een zwarte dag in de Formule 1.
Postume verering Phil Hill, teamgenoot van Berghe von Trips, werd uiteindelijk de nieuwe Formule 1-kampioen. Met één punt voorsprong op de overleden Duitser. Berghe von Trips werd in eigen land postuum geëerd als Sportman van het jaar 1961.
Schumi Precies 45 jaar na het dodelijke ongeval zou ene Michael Schumacher zijn afscheid van de Formule 1 bekendmaken. Ook deze Duitser reed Ferrari. Toevalligerwijs was ook Monza de plaats waar Schumi het nieuws wereldkundig maakte.
Docu Woensdagavond staat de ARD drie kwartier stil bij het leven en de racecarrière van Berghe von Trips. De uitzending van Wolfgang Graf Berghe von Trips Zwischen Rittergut und Rennstrecke begint precies om middernacht.
Formule 1: BMW Sauber ook in 2008 met Kubica en Heidfeld
Het Formule 1-team van BMW Sauber heeft komend jaar dezelfde rijdersbezetting. Robert Kubica en Nick Heidfeld zijn beiden verzekerd van een 2008-stoeltje, zo maakte de F1-formatie vandaag wereldkundig.
BMW Sauber is aan een sterk seizoen bezig. Achter het oppermachtige McLaren en Ferrari staat het Formule 1-team momenteel derde in de constructeurtitel. Nick Heidfeld heeft, mede dankzij twee podiumplaatsen, 42 WK-punten verzameld. De 30-jarige Duitser bezet P5 in het tussenklassement. De 22-jarige Pool Robert Kubica bezet plek zes met 28 WK-punten.
Blij Mario Theissen, de motorsportbaas bij BMW, is dermate blij met zijn twee coureurs dat hij beide heren ook voor 2008 wil inlijven. De plek van testcoureur voor komend jaar is nog wel vrij. De huidige testpiloot Sebastian Vettel vertrekt straks immers naar Toro Rosso.
David Coulthard leed in zijn jeugd aan de eetstoornis Boulimia nervosa. De Schotse Formule 1-coureur onthult dit in zijn gisteren verschenen biografie.
David Coulthard
Boulimia Boulimia nervosa, ook bekend als boulimie, is een psychologische toestand waarin een persoon terugkerende eetbuien laat volgen door opzettelijke handelingen die de opname van het voedsel compenseren en gewichtstoename verhinderen.
Gewicht In de tijd dat de nu 36-jarige Coulthard wilde doorbreken als coureur, zag hij dat ie met zijn 1.83 meter lengte langer was dan de meeste collega-rijders. Om zijn gewicht niet hoger te laten zijn dan zijn collegas, nam hij zijn toevlucht tot braken of extreem veel sporten om af te vallen.
57 kilo Op een gegeven moment woog Coulthard nog maar 57 kilo. ,,Ik stond vroeger iedere ochtend, middag én avond op de weegschaal. Als ik s avonds een halve pond meer woog dan in de ochtend, dook ik meteen het zwembad in om dat extra gewicht eraf te trainen, aldus Coulthard in zijn boek.
13 Inmiddels is Coulthard van de ziekte af en weegt hij 72,5 kilo. De 13-voudige Grand Prix-winnaar is momenteel aan zijn 13de Formule 1-seizoen bezig. Hij zal er volgend jaar nog zeker een seizoen aan vastplakken bij Red Bull.
Spyker krijgt voor volgend seizoen 15 miljoen euro in de pocket. Dat geld zou coureur Roldan Rodriguez meenemen om een Formule 1-stoeltje voor 2008 te kopen bij het Nederlandse F1-team. Dit meldt het Algemeen Dagblad. Colin Kolles, teambaas van Spyker F1, zegt echter dat er nog geen beslissing is genomen over de rijders die komend jaar in de oranje bolide gaan racen.
Roldan Rodriguez.
Eerste podium De deal met Rodriguez is volgens AD afgelopen weekend tijdens de Bavaria City Racing gesloten. De 22-jarige Roldan Rodriguez komt uit Valladolid (Spanje) en rijdt momenteel in de GP2-serie. Hij racet voor Minardi Piquet Sports. Een enorme hoogvlieger is hij niet, getuige zijn huidige twaalfde plek in het tussenklassement. Tijdens de laatste race pakte de Spanjaard wel zijn eerste podium met een derde plaats.
Parente wint eerste race Formule Renault 3.5 op Spa
Alvaro Parente (Tech 1 Racing) won de eerste wedstrijd op het circuit van Francorchamps en deed goede zaken in het kampioenschap door dichter naar de top te schuiven. Nadat Clivio Piccione (RC Motorsport) in de slotfase met pech uit viel, ging de andere twee podiumplaatsen naar poleman Fairuz Fauzy (Cram Compétition), en Ben Hanley (Cram Compétition). Giedo van der Garde startte vanaf de zesde plaats en eindigde ook op deze positie. Xavier Maassen reed naar de 14de plaats terwijl Jaap van Lagen al in de eerste ronde zijn wagen aan de kant moest zetten.
Uitslag: 1. Alvaro Parente (Tech 1 Racing) 2:05.504 2. Fairuz Fauzy (Cram Competition) + 4.242 3. Ben Hanley (Prema Powerteam) + 4.580 4. Salvador Duran (Interwetten.com) + 12.147 5. Bertrand Baguette (KTR) + 26.981 6. Giedo van der Garde (Victory Engineering) + 30.231 7. Filipe Albuquerque (Epsilon Euskadi) + 31.529 8. Milos Pavlovic(International DracoRacing ) + 32.189 9. Carlos Iaconelli (Pons Racing) + 32.635 10. Marco Bonanomi (RC Motorsport) + 33.383 14. Xavier Maassen (Prema Powerteam) + 55.066 Opg. Jaap Van Lagen (Eurointernational) + 20 ronden
Het is geen echte verrassing dat de beide Peugeot 908 HDi FAP morgen op de eerste rij van de 1000 km van Spa zullen staan, ver voor de benzine-prototypes. De Fransman Nicolas Minassian (bijgestaan door de Spanjaard Marc Gené) zette deze middag de snelste tijd neer, amper 105-duizendsten boven de magische grens van de twee minuten of nog, zes seconden sneller dan de pole van afgelopen jaar.
De lat lag ook te hoog voor Minassians teammaat en ex-WRC en F1-rijder Stéphane Sarrazin, die uiteindelijk op 45-honderdsten van de referentietijd strandde. Wat een ervaring om op dit prachtige circuit te racen, juichte de poleman. Spa vraagt een bijzondere aanpak door alle snelle bochten en ik keek echt naar de kwalificaties uit. Ik heb in mijn eerste rondje alles gegeven en toen ik naar mijn tijd keek, heb ik geschreeuwd van vreugde. Ik dacht echt niet dat zon snelle tijd mogelijk was. Ik heb vervolgens getracht de grens van de twee minuten te breken, maar dat is jammer genoeg niet gelukt. Bij gebrek aan echte concurrentie strijden de Peugeots vooral onderling. We hebben geen teamorders en mogen er dus voor gaan. We hebben ieder onze set-up en wisselen onze informatie onderling uit, maar anderzijds is het wel een kleine oorlog, refereerde Minassian met een knipoog naar de situatie tussen Hamilton en Alonso in F1. Het is natuurlijk een gezonde rivaliteit en we zullen er alles aan doen om als team te zegevieren, maar het individuele kampioenschap blijft voor beide Peugeot-teams ook wel de doelstelling. Ik ben trouwens heel blij dat ik Stéphane hier versla. Wat het verschil maakte? Wel ... de rijder...
Op meer dan vier seconden van de pole reed Stefan Mücke naar de snelste benzine-chrono. De strijd voor de derde plek was zeer intens, met maar liefst vijf prototypes binnen de zeven tienden van een seconde. Achter de Lola-Judd van Charouz Racing vinden we de Zytek van Shimoda-Johansson, de Pescarolo-Judd van Boullion-Collard, de Courage van Cochet-Frei en de Création van Campbell-Walter Ortiz - Nakano. Zij en nog enkele andere teams maken aanspraak op de resterende podiumplek, tenzij Peugeot natuurlijk pech kent.
In LMP2 kweet de Braziliaan Tomas Erdos zich het best van zijn taak. Hij reed de MG Lola AER naar de pole en plaatste zich als tiende algemeen op de startgrid. Zoals voorzien beperkte Eric van de Poele de schade in de wat verouderde Lola-Judd, die op dit snelle circuit wat power mist. Kuifje en Didier Theys werden 18de algemeen, zevende in de klasse en hopen op een sterke race om in het klassement op te klimmen.
De beide Saleens domineerden de GT1-klasse. Ortelli (Oreca) bleef de Italiaanse S7-R van Racing Box (Marco Cioci) met goed een halve seconde voor. Kurt Mollekens, een van de rijders van Racing Box, was bijzonder opgetogen over de Saleen. Werkelijk de meest efficiënte GT waar ik ooit mee gereden heb, precies een eenzitter... Achter de beide Saleens vinden we de C6.R van Alphand, drie Astons en de C5-R van Vosse en co. Vosse was zeer tevreden met zijn tijd van 2.16.119. Al werd ik even gehinderd in Blanchimont en misschien had ik nog wat plaatsten kunnen winnen. Last but not least was er GT2, waar de Duitser Marc Lieb een zeer sterke 2.21.525 uit zijn Porsche 997 GT3 RSR perste. Achter hem vinden we de Virgo Ferrari van de leiders uit het kampioenschap Bell en Simonsen. De race van morgen belooft spannend te worden, zowel in LMP2, GT1 en GT2 als tussen de beide ... Peugeot 908 HDi FAP!
Startgrid: 1. Gene-Minassian (Spa-Fra/Peugeot 908 HDi FAP) 2.00.105 ; 2. Lamy-Sarrazin (Por-Fra/Peugeot 908 HDi FAP) op 0.452 ; 3. Mucke-Charouz (Dui-Tsj/Lola-Judd) op 4.115 ; 4. Johansson-Shimoda (Zwe-Jap/Zytek) op 4.159 ; 5. Collard-Boullion (Fra/Pescarolo-Judd) op 4.701; 6. Frei-Cochet (Zwi-Fra/Courage AER) op 4.731; 7. Campbell-Walter-Ortiz-Nakano (GB-Zwi-Jap/Création-Judd) op 4.797 ; 8. Gounon-Moreau-Petrov (Fra-Fra-Rus/Courage AER) op 5.371 ; 9. Primat-Tinseau (Fra/Pescarolo-Judd) op 5.433 ; 10. Erdos-Newton (Bra-GB/MG Lola AER) op 6.555 (1ste LMP2)
Tijdens de open dag van PSV werd gisteren de bolide van de Eindhovense club voor de nieuwe Superleague-klasse onthuld. Met een druk op de knop zetten PSV-manager Jan Reker en Superleague-organisator Alex Andreu een kraan in beweging, waarmee de auto het stadion in getakeld werd. PSV is een van de clubs die zich al hebben vastgelegd voor deelname aan de serie, die volgend jaar augustus van start moet gaan. Tal van Europese topclubs brengen daarin een auto in hun clubkleuren aan de start. Alex Andreu was zichtbaar onder de indruk van de show die in Eindhoven werd geboden: "Bij PSV weten ze hoe ze zoiets moeten doen", aldus de Spaanse sportmarketing-expert, die zelf ook als hobby-coureur actief is.
PSV-manager Jan Reker (links) en Alex Andreu geven het startsein voor de campagne van de Eindhovense club in de nieuwe Superleague-formule.
Met een kraan werd de auto het stadion in getakeld.
Tijdens de open dag van PSV werd gisteren de bolide van de Eindhovense club voor de nieuwe Superleague-klasse onthuld. Met een druk op de knop zetten PSV-manager Jan Reker en Superleague-organisator Alex Andreu een kraan in beweging, waarmee de auto het stadion in getakeld werd. PSV is een van de clubs die zich al hebben vastgelegd voor deelname aan de serie, die volgend jaar augustus van start moet gaan. Tal van Europese topclubs brengen daarin een auto in hun clubkleuren aan de start. Alex Andreu was zichtbaar onder de indruk van de show die in Eindhoven werd geboden: "Bij PSV weten ze hoe ze zoiets moeten doen", aldus de Spaanse sportmarketing-expert, die zelf ook als hobby-coureur actief is.
PSV-manager Jan Reker (links) en Alex Andreu geven het startsein voor de campagne van de Eindhovense club in de nieuwe Superleague-formule.
Met een kraan werd de auto het stadion in getakeld.
Het idee is niet nieuw, want een paar jaar geleden werd het al een keer geprobeerd onder de naam Premier1. Destijds kwam het initiatief niet van de grond, maar nu probeert een aantal mensen het opnieuw als Superleague Formula. Vanaf volgend jaar augustus moeten volgens plan 20 raceauto's in de kleuren van Europese topvoetbalclubs aan de start verschijnen. De auto's worden gebouwd door Elan Motorsports, het bedrijf van zakenman en raceliefhebber Don E. Panoz, dat ook tekent voor de Champ Car-chassis. Voor de aandrijving zorgt een 4,2 liter 12-cilindermotor met een vermogen van 750 pk. Als gewicht voor de auto's wordt 675 kg nagstreefd.
Tekst: René de Boer Foto's: PR
Clubs die zich inmiddels hebben vastgelegd voor deelname aan de serie zijn AC Milan, Olimpiakos, FC Porto, Borussia Dortmund, RSC Anderlecht, Flamengo en PSV. In totaal zijn 20 clubs gepland.
De mensen achter de serie zijn de Brit Robin Webb (boven) en de Spanjaard Alex Andreu (onder). Webb komt oorspronkelijk uit de financiële wereld, maar deed daarnaast veel ervaring op in de autosport. Hij was ondermeer eigenaar van raceautofabriek Swift, waar onder andere Bas Leinders medio jaren negentig in het Formule Ford-fabrieksteam reed. Daarna was Webb managing director van de Formula Palmer Audi-organisatie, het initiatief van Jonathan Palmer. Alex Andreu verdiende zijn sporen in de sportmarketing, onder andere tijdens de Olympische Spelen in Barcelona. Daarnaast verzorgde hij sponsoringdeals voor het WK Skiën, de werereldzwembond FINA en de wereldvoetbalbond FIFA. Andreu en Webb waren beide ook betrokken bij de plannen voor de Premier1-serie, die echter nooit van de grond kwam vanwege problemen met de financiering. De twee hebben nu zelf het heft in handen genomen en willen het duidelijk beter doen.
Zondag 28 september 2008 is het zover. Dan start de eerste Grand Prix Formule 1-wedstrijd in de straten van Singapore. Autosport.nl ging alvast een kijkje nemen en constateert een bijzonder fraaie entourage aan de Straat van Malakka.
Zit je in de juiste kamer van het Raffles The Plaza Hotel, zie je zon driekwart van het circuit. De boulevard rechts, naast de sportvelden, is een onderdeel van het F1-parcours. De bolides komen recht op je afrijden en buigen vlak voor het hotel naar links.
Kronkelen Met op de achtergrond de skyline van de wolkenkrabbers kronkelt het parcours langs parken, de haven en de beste hotels van de metropool. Maar daar zit ook het addertje onder het gras. Het opzetten van de Formule 1-race op het Aziatische stratencircuit kost een vermogen, waarvan het meeste als vanzelfsprekend in de zakken van F1-baas Bernie Ecclestone verdwijnt.
Dure hotelkamers De toeschouwer betaalt het gelag. De hotels moeten twintig procent meer belasting over de prijs van een hotelkamer gaan betalen. Als je als buitenlander naar Singapore gaat, betaal je nu voor een hotelkamer aan het F1-parcours al gauw zon 180 Amerikaanse dollar. Reken maar dat eind september volgend jaar die prijs verdubbeld zal worden, met een minimale boeking van vijf dagen. En dan maar afwachten of je inderdaad een kamer hebt met uitzicht op het traject.
Vervoer Singapore kent vele hotels, ook met een schappelijke prijs. Dan ben je als toeschouwer wel wat verder verwijderd van het tijdelijke circuit. Maar de taxis zijn goedkoop, evenals de metro, die je tot op het circuit brengt.
Update In december gaan we weer een kijkje nemen naar de vorderingen van het pitsgebouw, waarvan de bouw volgende maand begint. Dan brengen we u weer een update.
Komend weekend wordt op Spa-Francorchamps de 1000 kilometer uit de LMES verreden. Naast deze uithoudingswedstrijd voor GTs en prototypes over vijf tot zes uur, hebben de organisatoren een prachtig randprogramma gemaakt met maar liefst negen andere races, waarvan zes al op zaterdag.
De hoofdmoot van dit randprogramma is zonder twijfel de Formula Renault 3.5, de hoofdklasse van de World Series by Renault. Voor de tweede keer dit seizoen rijden de World Series Formula Renault 3.5 in het voorprogramma van de Le Mans Series. In de eerste zeven races waren er ook net zo veel verschillende winnaars.
Kampioenschapsleider Sebastian Vettel is vertrokken naar het Formule 1-team van Toro Rosso en laat de strijd verder over aan Alvaro Parente (Tech 1 Racing), Filipe Albuquerque (Epsilon Euskadi) en de rest van de snelle mannen en één vrouw (Pippa Mann).
Altijd veel spektakel bij de World Series Formula Renault 3.5
In deze zeer hoogstaande competitie vinden we een ook een drietal landgenoten. Giedo van der Garde is de hoogst genoteerde rijder in de stand om het kampioenschap met een achtste plaats met 24 punten.
Xavier Maassen heeft dit seizoen nog niet overtuigd en behaalde nog geen punten. Maassen bewaart echter wel goede herinneringen aan de 6,968 meter lange baan. In 2004 won hij er de Formule Renault 2.0 race. Vorig jaar herhaalde hij deze prestatie door de regenrace in de Northern European Cup Formule Renault 2.0 op zijn naam te schrijven.
Jaap van Lagen rijdt komend weekend op Spa-Francorchamps, net als een maand geleden op de Hungaroring, voor Euro International. ,,Ik vertelde het team dat als ze voor Spa nog iemand nodig hadden, ze mij mochten bellen. Dat hebben ze nu dus gedaan. Omdat Euro International in 2006 zo snel was op Spa-Francorchamps, denk ik dat er komend weekend zeker mogelijkheden zijn. Een topvijf-klassering is absoluut haalbaar.
Dertien ex-F1-rijders zullen aankomend weekend in Spa-Francorchamps aan de start van de vierde race van de LMS verschijnen. De bekendste is zondermeer de Zweed Stefan Johansson, ex-Ferrari en McLaren-rijder. Zuiderbuur Eric van de Poele reed met Lamborghini en Brabham.
De Portugees Pedro Lamy (ex-Lotus en Minardi) en de Ferrari-testrijder Marc Gene doen het in Spa met Peugeot, net zoals Stéphane Sarrazin. De overige F1-oudgedienden die het nu in de endurance waarmaken zijn Nakano, Wendlinger, Gounon, Boullion, Fittipaldi, Caffi, Chiesa en Lavaggi. 18 merken en 20 nationaliteiten Niet alleen telt het startveld van de 1000 kilometer maar liefst 51 wagens (23 prototypes en 28 GTs), ook is er een grote diversiteit. We tellen achttien verschillende merken (7 bij de GTs en 11 bij de prototypes) en twintig verschillende nationaliteiten, uit alle windstreken van de wereld. En er zijn er die van ver komen: Japan, USA, Maleisië, Brazilië, Rusland en zelfs de VAE.
Christian Fittipaldi
Enkel op de racebaan tijdens de 1000 kilometer In tegenstelling tot de voorbije 24 uur van Spa-Francorchamps, zal de wedstrijdleiding dit weekend wel op haar strepen staan. En vooral op de strepen die de baan afbakenen. Rijders die de baan afsnijden op de Raidillon en zo de bocht een stuk makkelijker maken -, aan de nieuwe Bus Stop chicane of op Blanchimont, zullen ditmaal wel bestraft worden. De regel is eenvoudig: met vier wielen over de witte lijn leidt sowieso tot een straf.
De Dome en de Lola-Audi niet aan de start Sinds de persconferentie hebben we jammer genoeg het wegvallen van de Dome-Judd van Jan Lammers en de Swiss Spirit Lola (met de motor van de Audi R8) van Fassler-Deletraz moeten noteren. Bij Racing for Holland ligt het vertrek van David Hart, rijder en financier van het team, aan de basis van het vertrek. Idem dito bij de Zwitsers, waar Jean-Denis Deletraz met de Lola richting Phoenix trekt, maar jammer genoeg nog niet voor de LMS race in Spa. Fassler-Deletraz wonnen met Phoenix uiteraard de 24 uur van Spa. Budgettaire problemen zorgen voor nog drie extra afwezigen: de LMP2 T2M Dome, de LMP2 Courage van Noel Del Bello en de GT2 Porsche 997 GT3 RSR van Thierry Perrier.
Superleague Formula: Eerste niet-Europese topclub bevestigd
De legendarische Braziliaanse voetbalclub Flamengo heeft zich aangesloten bij de Superleague Formula, een autosportklasse waar clubs met 750 pk sterke bolides het tegen elkaar opnemen. Naast Flamengo waren AC Milan, FC Porto, PSV Eindhoven, Olympiacos, Borussia Dortmund en RSC Anderlecht al bevestigd.
Het team is één van de vier clubs die nooit zijn gedegradeerd uit de Braziliaanse eerste divisie. Zij scoorden 29 titels in de Rio de Janeiro staatskampioenschappen en vijf nationale titels. 1981 is het hoogtepunt uit Flamengo's historie door zowel het Zuid-Amerikaanse kampioenschap als de Wereldcup te behalen door Liverpool te verschalken.
"Wij zijn erg trots om hier deel van uit te maken en om de kans te hebben ons merk in verschillende competitieve sporten, zoals autosport, te vertegenwoordigen. Gezien onze traditie zullen wij uiteraard voor de titel vechten," zei Márcio Braga, directeur van de club.
Het debuutseizoen van Superleague Formula kent zes kampioenschapronden, die elk twee races bevatten. Hiervan zal één van de races met een compleet omgekeerde startvolgorde van start gaan. Het is de bedoeling dat uiteindelijk meer dan twintig clubs het tegen elkaar opnemen.
De Speedcar Series is weer een oud F1-coureur rijker. Na Jean Alesi, Johnny Herbert, Narain Karthikeyan, Gianni Morbidelli en Stefan Johansson heeft ook Ukyo Katayama zich bij de gloednieuwe raceklasse aangesloten. De Japanse ster zal hierdoor meevechten voor de hoofdprijs van zeshonderdduizend dollar, wanneer de serie voor het eerst van start zal gaan in november.
Ik ben zeer verheugd over het feit dat ik als eerste coureur uit het Verre Oosten ben bevestigd voor de Speedcar Series, vertelde Katayama. Het is zeer speciaal voor mij, omdat ik er zeker van ben dat de serie ook Japan aan zal doen als racelocatie. Dit is een geweldige uitdaging, na mijn F1-carrière, het deelnemen aan de 24 uur van Le Mans en het beklimmen van de hoogste bergen ter wereld.
De eerste indruk die de bolide op mij heeft gemaakt is zeer goed, vervolgde de Japanner. De motor is erg krachtig en maakt een schitterend geluid. Door de ervaring die alle coureurs al hebben zal het een zeer spannende raceklasse worden. De fans gaan dit geweldig vinden.
Peter Terting keert terug naar het FIA WTCC-veld voor de volgende ronde van het toerwagenkampioenschap in Oschersleben. De Duitser zal namens SEAT in zijn eigen land racen.
Dit is niet de eerste keer dat Terting deelneemt aan de WTCC. De 23-jarige Duitser maakte in 2005 en 2006 veel indruk door 36 van de 40 races die hij reed te finishen. In 2005 reed hij in een SEAT Toledo Cupra, waarmee hij één race in Mexico won en twaalfde in het klassement werd. In 2006 werd hij driemaal tweede met zijn SEAT León, op Brands Hatch, Curitiba en Istanbul, en eindigde hij als negende in het kampioenschap.
Ik ben erg blij met mijn terugkeer bij SEAT Sport, vertelde Peter Terting. Ik vind het geweldig om weer met een SEAT León mee te mogen doen. Ik heb geen tijd om te trainen voor het komende raceweekend, waardoor ik alleen de vrije trainingen heb om weer aan de auto te wennen. Dit zal ongetwijfeld moeilijk worden. Vorig jaar was ik erg competitief met mijn SEAT León en kon ik voorin meedoen. Alles is dus mogelijk.
Officieel: Schitterende nieuwe livery A1 Team Nederland
Zojuist is de nieuwe livery rond de A1 GP bolide van team Nederland officieel gepresenteerd. Het geheel werd onthuld bij de Oranjerie op historisch landgoed Maarsenbergen, dat sinds 1882 in bezit is van de familie van Carel Godin de Beaufort. Hij was de eerste Nederlander, die WK punten in de F1 behaalde.
De winnende creatie is overigens ontworpen door Janwillem Bouwknegt. Tevens zijn de coureurs Jeroen Bleekemolen en Arie Luyendijk Junior in een nieuwe outfit gestoken
Conquest Racing zal een gloednieuwe livery op de Panoz met startnummer 34 hebben voor de Road America race, te Elkhart Lake (10-11-12 Augustus). Het nieuwe groen witte design draait rond de nieuwe hoofdsponsor 'Grafiprint Digital Printing Materials'. Grafiprint is een product van Grafityp, welke al meer dan zestig jaar bestaat.
Herman Bosman, CEO Grafityp Group: We volgen Jan Heylen nu al meer dan tien jaar, en hebben hem al op verschillende evenementen bijgestaan in het verleden. Het idee was om een volledig Belgische equipe aan de start te hebben en als Belgisch bedrijf, was het de uitgelezen kans voor ons om samen te werken met een Waalse team eigenaar en een Vlaamse piloot."
Eric Bachelart: We zijn zeer verheugd om GRAFITYP als sponsor te hebben op de #34 Panoz van Jan (Heylen), vertelt Eric Bachelart, Conquest Racing Team eigenaar. Ze hebben een stevige reputatie in verband met hun service en kwaliteit in hun industrie, en wij willen die superioriteit nastreven. We zijn dan ook trots om met zo'n hoogwaardig Belgisch bedrijf samen te werken en we kijken uit om de livery op Road America in gebruik te nemen."
Het optreden van Vanina Ickx gedurende het DTM weekend op Circuitpark Zandvoort was er één om heel snel te vergeten. Al tijdens de eerste DTM-test op vrijdag belandde de Belgische in de grindbak. Tijdens de kwalificatie op zaterdag schoot Ickx wederom van de baan en vloog daarbij over de kop. Ditmaal kon de Audi A4 DTM niet meer op tijd gerepareerd worden en moest Ickx de race als toeschouwer volgen.
Het optreden van de Audi pilote op Zandvoort leek haar laatste te zijn, maar Wolfgang Ullrich, motorsportchef van het automerk, heeft laten weten dat Ickx gewoon het seizoen mag afmaken. Als ze de auto heel weet te houden staat Ickx op 2 september dus gewoon weer op de startgrid van de Nürburgring
Terwijl de eerste inschrijvingsformulieren mooi ingevuld binnenkomen (ter herinnering, het kampioenschap wordt beperkt tot 25 autos en de inschrijvingen worden op 15 november afgesloten), werken Renault België Luxemburg en het hele team van Track on Time hard verder aan de voorbereiding op de editie 2008 van de nieuwe Renault Sport Clio Cup.
Het laatste uitstekende nieuws betreffende de reorganisatie van de promotieformule is dat er een premie van 30.000 euro wordt uitgereikt aan de winnaar van het seizoen 2008. Bovenop de bandensets van Michelin (3, 2 en 1) die aan de topdrie van elk van de twaalf races (twee per meeting) worden geschonken. En bovenop de test met een Mégane voor de kampioen van 2008. De premie wordt uitgeschreven in de vorm van een waardebon die in 2009 kan worden gebruikt om met een Renault-product te rijden.
In de loop van de volgende weken hoopt Renault België Luxemburg ook de premies voor de tweede en de derde in de einduitslag te kunnen bevestigen.
De Renault Sport Clio Cup 2008 wordt er alleen maar aantrekkelijker en betaalbaarder door, voor toprijders die hopen in de voetstappen van Thibaut, Corthals, Lémeret of Jacobs te treden.
Toen alles nog goed was: Alonso (l.) en Hamilton bij het opnemen van de Mercedes-Benz-commercial
Een paar weken geleden lanceerde Mercedes-Benz nog vol trots een televisiecommercial met McLaren F1-coureurs Lewis Hamilton en Fernando Alonso in de hoofdrollen, en een opmerkelijke bijrol voor DTM-rijder Mika Häkkinen. Onder de tonen van Irving Berlins beroemde compositie Anything you can do, I can do better toont het mooi gemaakte filmpje (hieronder te bekijken) de competitieve instelling van de twee McLaren-rijders. Eerder in de auto, eerder in het hotel, eerder in de lift, u kent dat wel. Inmiddels is de situatie drastisch anders. Zon commercial zullen ze niet zo snel meer samen opnemen. Fernando Alonso verlaat waarschijnlijk aan het eind van het huidige Formule 1-seizoen de renstal van McLaren. De regerend wereldkampioen zou van teambaas Ron Dennis mogen vertrekken, meldt het Engelse dagblad The Times. Mogelijke terugkeer naar Renault Het is al langere tijd duidelijk dat Alonso het niet naar zijn zin heeft bij de Britse renstal. Het lijkt er ernstig op dat het grote ego van de Spanjaard het maar moeilijk kan verkroppen dat hij door rookie en teamgenoot Lewis Hamilton om de oren wordt gereden. De potsierlijke situatie van afgelopen weekend was natuurlijk de druppel die de emmer deed overlopen. Omgekeerd heeft Alonso meer en meer het gevoel, niet welkom te zijn bij de Britse renstal. Er zijn zelfs mensen bij McLaren die niet eens weten dat ik Engels spreek, zegt hij. Naar verluidt wil hij zo snel mogelijk weg en heeft zijn manager al contact opgenomen met Renault-teambaas Flavio Briatore. Bij Renault, waar Alonso de afgelopen twee jaar wereldkampioen werd, zou hij mogelijkerwijs volgend jaar de plaats kunnen innemen van Giancarlo Fisichella.
Fernando Alonso in zijn McLaren-Mercedes.
"Dennis heeft zijn buik vol" Het bericht omtrent het mogelijke vertrek van Alonso is afkomstig uit de Britse krant The Times van gisteren, niet bepaald een sensatieblad en doorgaans goed op de hoogte. Een niet nader te noemen persoon die dichtbij McLaren-baas Ron Dennis staat, wordt geciteerd en meldt dat Dennis zijn buik vol heeft van beide, waarmee Alonso en Hamilton bedoeld worden.
Norbert Haug: "Iets voor de komkommertijd" Alleen Mercedes-Benz-sportdirecteur Norbert Haug lijkt er nog in te geloven dat het allemaal zon vaart wel niet zal lopen. Het is typisch iets voor de komkommertijd in de zomer, wordt Haug geciteerd in het Duitse dagblad Stuttgarter Nachrichten. De Spaanse sportkrant As daarentegen speculeert dat Alonso zelfs al in de loop van dit seizoen McLaren kan verlaten. Zijn positie bij McLaren is onhoudbaar geworden. Als een coureur eenmaal het vertrouwen in een team heeft verloren, is er geen weg terug meer, zo wordt er geschreven.