Hier weer wat nieuws van het thuisfront. Deze week hebben we over het uitgebreid over het kippenei gehad. Het ei werd besproken, welke bereidingen je kan doen met een ei enz.. Jules vond het dan ook fijn als juf en de kindjes eitjes zouden bakken en koken zodat er natuurlijk kon geproefd worden. De appelsientjes vertelden uitvoerig hun ervaringen met de bereidingen van het ei dat ze kenden. Dan was het tijd om te proeven van alles. Onze schrijfdans hebben we in deze week ook weer eens ingeoefend , door het schaapje krulletjes te geven. Aan de knutseltafel werd er nagedacht over de versieringen die je kan aanbrengen op het getekende ei en waarna onze kindjes hun knippen op lijn extra konden inoefenen door het ei uit te knippen In onze klas werden ervaringen verteld over paasbomen die in de huiskamers stonden, zodat het toch ook tijd werd dat we in onze klas er eentje zoudenplaatsen. Eerst gingen we naar de grote krulhazelaar kijken op het schooldomein. De katjes aan de krulhazelaar waren een echt waar te nemen lentefenomeen Patrick onze werkman heeft ons toen een tak afgesneden van deze krulhazelaar, die de kindjes in de klas mochten versieren naar believen. In de speelhoekjes ,vooral in de nabootsingshoek werd het werk van de paashaas ;namelijk het verven van eieren,doosjes , met de paashaaskindjes gaan wandelen enz..
Het was voor ons een fijne fantastische week.Juf Kim had haar kipCalemero meegebracht. Calemero werd goed bekeken , geaaid en . s Avonds voor we naar huis gingen had Calemero een eitje gelegd. We hebben in onze rollenspellenhoekhet leven van de kippen, hanen en kuikentjes goed nagespeeld. In de knutselhoek zijn we begonnen met onze paaskorfjesmet kipjes. Er werd geschilderd , gerold van papiertjes en geplakt. Het resultaat mag er zijn zoals jullie zullen zien als de paashaas geweest is. Deze week leerden we ook een mooi gedichtje van de kleine gele ukkepuk. Dat hadden we vlug onder de knie met de fotos die juf van de tekst van het gedicht had gemaakt. Het wiskundig aspect kwam deze week ook goed ter sprake. We oefenden de 1-1 realtie in, met de begrippen van veel- weinig- meeste- minste- bijdoen- wegdoen- evenveel- teveel met het thema- materiaal van de kip en het ei. Volgende week gaan we verder met het paasthema.
Nog vele kusjes van de appelsientjes en juf Caroline
Wat een fantastische week hebben we achter de rug. Het thema de bakker sloeg in als een bommeke. Jules had honger en wilde wel een snoepje eten. Maar dat vond juf zo geen goed idee. We hebben samen nagedacht wat gezond en lekker zou zijn dat Jules kan eten. Het thema de bakker kon van start gaan. Er wordt opgesomd wat je bij de bakker allemaal kan kopen. Er werd gepolst wie wat lekker vond of gekocht heeft bij de bakker. Daar kwam al heel wat informatie van voor onze Jules. We leerden deze week het liedje ;Dag bakkertje en de kindjes konden de bewegingen nadoen en meevolgen op de tekeningen die sommige kindjes vasthielden. Als knutselactiviteiten hebben we een bakker gemaakt en een donut versierd met geknipte stukjes gekleurd papier. Woensdag is juf samen met Jules naar de bakker gegaan. Ze hadden van alles bij om te bekijken, te ruiken maar ook om te proeven. Er stond een heel tafel vol met allerlei brood,koffiekoeken, donuts, croissants om van te proeven. Dat het smaakte hoeft niet onderlijnd te worden , dat zien jullie zo. Er werd druk in de verkleed-poppenhoek broodjes,donuts,taartjes en cakejes gebakken en in de blokkenhoek werden de lange broodjes in rij gezet om koelen. Maar Jules wilde echte broodjes maken en bakker zijn, en vroeg aan de kindjes of ze dat ook niet wilden. De kindjes en juf vonden dat een reuzeidee. De dag erop had juf alles bij wat nodig was om een lekker rozijnen- of suikerbroodje te maken. Eerst moesten we het deeg makenen de inzet van de kindjes en hulp van juf Kim was groot. Het deeg was klaar en de appelsientjes kregen hun bakkersmuts op. Daarna kon het bakken beginnen. Om de beurt kregen ze een bolletje deeg dat werd gedraaid, gerold, platgeslaan om als laatse de rozijnen of de parelsuiker toe te voegen en alles toe te rollen als een lang of rond broodje. De broodjes moesten toen even rusten(rijzen) en daarna konden ze in de oven. Het resultaat mocht gezien worden. Ik heb echte bakkers in mijn klasje. Maar ik heb ook al echte bloemenliefhebbers in het klasje, want van Louis kreeg ik al een mooie ruiker sneeuwklokjes.Dank uw wel Louiske. Dat was weer een superplezante week. Vele kusjes aan iedereen van de appelsientjes en juf Caroline
De krokusvakantie zit erop en we vlogen er deze week direct in. De sfeer zat goed hoor.Carnavalen nog eens carnaval. We hebben verteld over de verschillende optochtenen wat we daar zagen. In de klas hebben we ons toegelegd om deze opgedane impressies te verwerken en er nog een stukje carnaval bij te breien We kregen bezoek van onze clown Amber die voor deze gelegenheid werd omgetoverd in Pierperde piep. We leerden het liedje :t is carnaval , t is carnaval en Pierperde piep gaf de juiste bewegingen aan om op ons liedje te dansen. In de klas werd er eerst rustig gespeeld, in de hoekjesen bleef de verkleedhoek met decarnavalkledij eerst wat leeg. Maar dan ,stilletjes aan begon één appelsientje , nog een appelsientje de verkleedkledij te verkennen en was het ijs gebroken . Er werd verkleed,geschminkt en gedanst op carnavalliedjes. De week vorderde en we hebben heel wat afgeknutseld voor carnaval; een masker, een hoedje en een clowntje. Ook het wiskundige aspect zijn we niet vergeten , want met carnavalattributen is het plezant om de 1-1relatie toe leren passen,de begrippen meer, minder,meest, minder, bijdoen,wegdoen, langste, kortste te herkennen en te verwoorden. Als bewegingsmomentzijn we met zn allen gaan bellen blazen. Kortom , het was een drukke maar plezante week.