De week van thema winterkleding is voorbij gevlogen. We hebben heel wat leuke dingen gedaan. In ons klasvoverschrijdend moment met de kindje s van juf Wendy van de 2de kleuterklas hebben we samen het winterweerin en rond het schoolgebouw waargenomen en beleefd. In de klas hebben we een leuk spel gespeeld waarbij we winterkledingen zomerkleding met het juiste symbool te plaatsen. De sneeuwman was het pictogram voor de winter en de zon het pictogram voor de zomer. Tijdens ons knutsellesjes hebben we deze week extra aandacht geschonken aan de kniptechniek en hebben Pieperde piepde muis een leuke trui bezorgd . Juf Caroline had deze week ook een extra speelwerkblaadje mee waar we konden oefenen wat we geleerd hadden tijdens ons spel wat zijn zomer en winterkleding. Op donderdag was er schrijfdans en Jules vertelde over Berend Botje die zijn kleding kwijt was en ze terug al zwemmend moest zien te zoeken. Je ziet dat hier heel wat armbewegingen in het zwemmen op ons blad in zee van Berend Botje aanbod kwam. Ja en vrijdag . toen was juf Caroline ziek.
Het nieuwe jaartje is begonnen en wat hebben we allemaal veel kaartjes gekregen van de postbode. Het nieuwe thema was geboren voor deze week: Jules helpt postbode Piet. We zijn onze week begonnen met de waarneming van de postbode. Juf Kim wilde zich voor deze gelegenheid wel eens verkleden in postbode Kim. Onze appelsientjes keken met volle verwondering naar juf Kim. Juf Kim en postbode dat kan toch niet. Toen we drempel overwonnen hadden werd er gevoeld aan en gepraat over de kledij van de postbode. In de hoekjes werdener deze weekbriefomslagengeteldin de juiste kleuren op het speelwerkblaadje. Tevens verkleden de appelsientjes zich in postbodes, er werden postzelgels ontworpen in klei ,gepuzzeld met tekeningen van de postbode, de vertelkaartjes :welkeweg legt de brief af voordat hij bij mama of papa thuis is werden geprobeerd in chronologische volgorde te plaatsen. Ook op onze knutseltafel werd er gretig gestempeld van de postauto, geknipt en geplakt van de huisbrievenbus, het kleuren van de rode postbrievenbus en als laatste het ontwerpen van een prachtige tekeningpostzegel. Deze week hebben we extra aandacht geschonken aan wiskundige begrippen,veel-weinig, evenveel, 1-1-realtie en het getalbegriptot en met 6 op symbolische wijze voorgesteld door geplakte bolletjes op een blad. We hebben het ook gehad ook over de ruimtelijke begrippen:naast- voor- achter- bij-hoog- laag- ver- kortbij een voorwerp. Dat was wel even nadenken. De appelsientjes moesten deze bolletjescorrect koppelen aan het juiste aantal brievenbussen dat in de zaal ophing en zo de bewegingsoefening correct uitvoeren. We hadden ook een prachtig verhaal over Jantje die oma een brief gaat schrijven. Tijdens het vervolg op deze activiteit : In het analyseren van het verhaal ,werd extra aandacht besteed aan de tijdsbegrippen:eerst, dan, laatste ,toen. Ook ons liedje werd fantastisch onthaald doordat we er een stukje drama aantoevoegden om het liedje makkelijker aan te leren.. Kortom de week was weer fantastisch.