Wat een fantastische weekwas dit Afrikaproject. Dank aan de velemamas en papas die onsverschillende Afrikaanse objecten wilden lenen die onze Afrikaweekaanvulden. Meester Jo heeft de projectweekmooi gestartmet zijn jungle kledij. Dit Afrikaproject werd volledig gewijd omeen schooltje in Senegalfinancieel te ondersteunen. We hebben door onze wafelverkoop een som van over de 757 eurobij elkaar gebracht. Voor we zover waren hebben we in ons klasje een beetje Afrika gemaakt. We waren reeds de week ervoor begonnen met het knutselen en schilderen van lianen , palmboom en bladeren. We hebben dat klasdoorbrekend gedaan met de kindjes van juf Carla en Juf Wendy. In ons klasje hadden Jules en de appelsientjes er een nieuw Afrikaans vriendje bij. Zijn naam was : Habibi . De kindjes genoten van de levenswijze , het verkleden met Afrikaanse kledij , de Afrikaanse dieren in de denkbeeldige savanne , de typische voorwerpen en het typisch fruit, het eetritueel dat samen werd genuttigd in een grote kom, het knutselen van een regenmaker, trommeltje, alsookhet klasdoorbrekend poppenspel in de grote zaal enklein poppentheaterin ons klasje waren de max. Als afsluiter hebben we vrijdag de verschillende workshops gedaan waar we hulp kregen van mama Lydia ;de mama van Ricky en Sarah,de mama van Cedric, en de oma en opa van Helder en Casper. Ik zou zeggen geniet van de vele , vele intense fotos van onze appelsientjes.
In de laatste weken is er van alles gebeurd in ons klasje en op school. We mochten genieten van een beetje winter met sneeuwvlokjes. Jules had zich tijdens onze sneeuwwandeling niet warm genoeg gekleed. Resultaat , ... Jules was zieken moest onderzocht worden. Gelukkig hadden we dokters genoeg in de klas die Jules wilde onderzoeken. In de dokterstas vonden we de stethoscoop om naar het hartje te luisteren , de koortsthermometer, de spuiten , keelspatels, en medicijnflesjes. In de klas werd verder verschillende doktersonderzoeken gedaanin onze ziekenhuishoek. De verplegers en verpleegsters maakten allerlei medicijnen en deden ze in de juiste potjes. In de kleine constructiehoek werden er nog ziekenhuizen gebouwd voor al die zieke kindjes. Ook in onze schrijfkrabbelhoek werd op de fotocopie van het been in het gips van Mark allerlei figuren en schrijfkrabbels gemaakt en in de knutselhoek werd zieke Julesin bed geschilderd. We hebben ook ons gedichtje rode vlekjes gedramatiseerd, door de rode stipjes te plaatsen op het poppenlichaam die voorkwamen in het gedichtje . We hadden vlug de link gemaakt tussen proper en ziek zijn. Jules moest leren zijn handen wassen als hij van het toilet kwam of als hij iets wilde gaan eten na het spelen. Zo voorkom je toch dat mikroobjes je ziek maken. Gelukkig had jufeen groot stuk zeep meegebracht en er werd geraden door Jules wat dat eigenlijk was. Jules wist het niet , maar gelukkig de kindjes wel. Zo gezegd zo gedaan , alle kindjes van de appelsienenklas hebben Jules getoond hoe je handen wast en hoe fris ze ruiken na het wassen. Maar niet alleen de handen moest Jules leren wassen ook zijn tandjes moest hij leren poetsen . De appelsientjes toonden hoe het moest. In de turnles hebben we getoond wat je allemaal kan doen met een washandje. Er werd geëxperimenteerd en in de relaxatie hebben weJules getoond welke lich.delenje allemaal kan wassen . En als jullie denken dat je alles met Jules hebt beleefd ,vergeet het maar. Donderdag was Jules van de vensterbank gevallen en moest de ziekenwagen komen. Jules had zijn been gebroken en moest in het gips. Amai dat waren 2 drukke maar plezante weken die we achter de rug hebben. Dikke kussen geniet van de fotos.