Deze week was het weer feesten geblazen. Zita en Timo mochten elk 4 kaarsjes uitblazen. Dikke proficiat aan deze kapoenen van ons allemaal. De mama van Timo heeft een mooi fotoboekje samengesteld van de logeerpartij van Jules met Timo zijn verjaardag. Dank u wel hiervoor. De kindjes hebben genoten van het relaas. De andere dagen hebben we heel veel, veel, veel geoefend voor het schoolfeest. Maar daar ik geen fotos van. Jammer!
Hier even het relaas doen van ons weekje thema de boerderij. Jules had fotos meegebracht van oom Gust en tante Annie op de boerderij. Er werden vele ervaringen uitgewisseld onder elkaar in ons klasje over dit thema tijdens ons geleid gesprekje en praten bij een thematekening. We hadden hier extra aandacht aan de benaming van de babydiertjes geschonken;zoals kalfje ,lammetje , biggetje enz.. Het opvoedende spel zoek de wederhelft van de dieren op de versneden puzzels werd goed gevonden. Als muzische activiteit hebben we geluiden van de diertjes van de boerderij nagebootst. Daarbij zong juf het liedje :ineminne moe hoe doet de , of ineminne mond hoe doet de Vul zelf maar in. Onze appelsientjes konden al prima de rijmwoordjes van de dierenamen invullen. Een andere muzikale activiteit die we gedaan hebben was het doekje doorgeven in de kring zolang de muziek speelt,stopt de muziek mag het kindje dat op dat moment het doekjes vastheeft, een beweging doen die hij /zij verkiest. Dat dat leuk is zie je wel aan de fotos. In onze boekenhoek werden de verhalen en prentenboeken over het thema grondig gelezen en werden de dieren vergeleken met elkaar. Ook ons crea-activiteiten kwamen goed aanbod, want we hebben mogen experimenteren met waterverf en met 1 vinger stempelen. Dit was wel wat moeilijk om zich aan de opdracht te houden daar er soms wel eens werd geverfd i.p.v. gestempeld. Ook wiskunde mocht deze week niet ontbreken: we oefenden de 1-1relatie in, de begrippen; evenveel,meer, minder, teveel,te weinig, bijdoen en wegdoenmet concreet materiaal en als verwerking mochten we dieren op het speelwerkblaadje eveneel koekjes tekenen als er kommetjes getekend stonden.
Dit was weer een toffe week. Kusjes van ons allemaal.
Deze week was een korte week, maar niettemin hebben we duchtig gefeest. Jarne en Helena Verbruggen mochten 4 kaarsjes uitblazen. We hebben lekker gesmuld van cake, aardbeien en ijs. De mama van Jarne heeft ons het verslagje gemaakt van Jules zijn logeerpartij en de buurjongens die er waren op Jarne zijn feestje. Met dank hiervoor. De kinderen hebben met veel enthousiame gekeken naar foto's en geluisterd naar het commentaar.
Hier weer wat nieuws van het thuisfront van de appelsienenklas. Moederdag was een zeer leuk thema en we hebben fantastische leerrijke dingen kunnen doen. De appelsientjes mochten een foto van mama en ééntje van henzelf meebrengen. We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk kenmerken te zoekendie identiek waren tussen beide fotos(mama- kindje). Dat was wel even zoeken hoor! Als verwerking op deze taalactiviteit hebben we onze mama geschilderd zoals onze kapoentjes hun mama zagen. De volgende dag had Jules cadeautjeszakjes meegebracht voor zijn mama en daar hebben we een spelletje wiskundige initatie meegedaan zoals de 1-1 relatie,meer minder, veel weinig , bijdoen en wegdoen enz De dag die daarop volgde had Jules de make-up tas van zijn mama mee naar de klas genomen. We hebben de make-up en parfums grondig besproken enonze zintuigen laten spreken. In de spelhoekjes hadden we een make-up tafel gemaakt, daar werd er volop geëxperimenteerd met verschillend kleurtjes , borsteltjes enz.. Als muzische activiteiten hebben we gedanst op het hartjeslied en onze instrumenten klonken volop mee met de feestmuziek voor mama. Drama kwam deze twee weken ook aanbod nml. we hebben ons gedichtje voor mama samen uitgebeeld. Het gedichtje werd natuurlijk door juf opeen mooi kaartje geschreven en werd versierd oor het rode hartje dat onze kapoenen zelf op lijn hebben uitgeknipt. Als cadeautje schilderden we een doosje dat we na het drogingsproces versierden met verschillende kleuren parels. Jules vond het jammer dat het doosje leeg was en er werd nagedacht wat we in ons doosje konden leggen. Al vlug kwam het idee om er snoepjes in te leggen. We hebben dan maar de knoop doorgehakt en kwamen tot de conclusie dat zelfgemaakte koekjes toch net lekkerder zijn. Ik heb echt fijne bakkers bij mij in de klas, want er werd gemixt , gemeng, gerold en het gebakken resultaat mocht er zijn.
Aan alle mamas een fijne moederdag ! van de appelsientjes en juf Caroline
Deze week hebben we toch wel een klein beetje genoten van het lentezonnetje en de natuur. We gingen samen op zoek naar dingen die het lentegevoel opriepen. Heel wat lentefenomenenkonden we waarnemen tijdens onze lente-leerwandeling. De roze bloesemkonden we waarnemen in de school en de appel-perenbloesem in de boomgaard van de fruitboer in de aanpalende boomgaard naast onzeschool. In onze klas hebben we prachtige lentebloemen ingeschilderd volgens opdracht. Als wiskundige inititatie hebben we tijdens deze week de inhoudsmatenervaren ;zoals vol- leeg met ons vazenspel. Ook de andere wiskundige begrippen , zoals teveel,te weinig, bijdoen, wegdoen kregen een opfrisbeurt met het bloemenspel. Om de lente echt in ons klasje te halen hebben we tuinkers gezaaid. Onze kapoenen vonden dat prachtig en bij nader inzien heb ik echte tuinders in de klas. Bij het bewegingsspel 'waar zit de vlinder', mochten de kindjes de vlinder laten rusten op een bepaald lichaamsdeel van een klasgenootje. Om het einde van de weekin feeststemming af te sluiten, vierden we de verjaardag van Kilian en Koan. Dat was weer een welgevulde week. Kusjes van ons allemaal.
Het is koud, geomtrische figuren,vogels in de winter.
Hoi, vriendjes en
vriendinnetjes van onze appelsienenklas.
Deze week zijn we
verder gegaan met het thema vogels in de winter en het is koud.
We hebben en merel gestempeld met
sponsjes , waarneming gedaan van de voedertafel die juf Wendy vorige week
buiten geplaatst had. Er was heel wat waar te nemen. De appel, de korstjes brood, de vogelzaadtaartjes , de vetbollen enz .
Onze kindjes keken hun oogjes uit en wilde graag zien hoe en wat die vogeltjes
kwamen eten.
We hebben de vogeltjes op donderdag namdemiddag kunnen bewonderen toen ze
lekker aan het eten waren op de voedertafel. Maar dat op foto vastleggen door
het raam is geen sinecure.
Dus deze fotos zijn niet gelukt.
We hebben ook kennis gemaakt met de verschillende geomtrische figuren. De
kinderen zochten alles bij elkaar wat rond was, vierkant, rechthoekig, en als
laatste de driehoekfiguren. Deze laatste was moeilijk om dat te vinden in onze
klas.
Daarna mocht iedereen zijn figuur bij de juiste kleur en vorm plaatsen .
Om in het thema van de winterkleding verder te gaan hebben we een schoentje
geschilderd.
De dag erna mochten we van juf veters in
onze geschilderde schoen rijgen. Dat was niet zo makkelijk en juf moest als
eens komen helpen.
Onze jules de klaspop had zich geamuseerd met tekenen . Maar hij had weer veel
foutjes getekend op de 2 de tekening en die hebben onze kapoenen moeten
zoeken.
Samen hebben we er veel gevonden. Jules
beloofde om beter zijn best toe doen en niet meer zoveel foutjes te maken. Misschien is het wel omdat ik zo
hoofdpijn, buikpijn hebals ik zoveel
foutjes maak :zei jules.
We zijn onze
eerste week na het verlof goed begonnen.
Jules had post gekregen en juf had kledij van de postbode gekregen .
Juf en de appelsientjes hebben zich verkleed en
toonden ons hoe een echte postbode brieven stempelt rondbrengt. De kledij van de postbode werd waargenomen,
de appelsientjes hebben hun ervaringen omtrent het nieuwe onderwerp vertelt, en we hebben brievenbussen
geknutseld.
We hebben deze week geoefend op de wiskundige begrippen veel- weinig- getalbegrip tot en met 4 met het brievenbussenspel.
Deze week mochten we ook de verjaardag vieren van Jordy. Hij werd vier Jaar.
Hiep hiep hoera voor Jordy.
Deze week was ook de week van het pesten.
De juffen hebben een mooi poppenkast verhaal gespeeld over dit onderwerp.
In de klas hebben we geluisterd naar het verhaal : Beertje Anders is aan het
pesten.
De kinderen begrepen heel goed in de vraagjes wat mag en niet mag na het
verhaal.
Als afsluiter van het thema : wij pesten niet , maakten we een
vriendschapsarmbandje.
Iedereen heeft spontaan een armbandje gemaakt voor zijn , haar vriendje.